Nee, dat was niet perse nodig werd mij verteld. Nala heeft zo'n 9 maanden geleden een bloedtest gehad en toen was alles goed.quote:Op dinsdag 4 oktober 2022 21:51 schreef deadly_kiss het volgende:
Als de waardes weer beter worden kan je kat op nierdieet nog wel leven.
Maar soms is er al teveel blijvende schade en dan is het beter om je kat in te slapen.
Gebitsreiniging had toch wel gemoeten, als daar ontstekingen van komen ben je ook ver van huis..
Hebben ze trouwens niet een bloedafname gedaan VOOR de gebitsreiniging??
Zeer zeker, zal ik doen!quote:Op woensdag 5 oktober 2022 06:28 schreef deadly_kiss het volgende:
Succes met alles, ik hoop dat het goed komt. En geef ons even een update over een weekje?
Jazeker, de laatste dierenarts vermoed chronisch.quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:27 schreef Candaasje het volgende:
Nierfalen zijn helaas een veelvoorkomend probleem bij oudere katten, en er is wel verschil tussen actuur nierfalen en chronisch nierfalen. Heeft de tweede dierenarts hier iets van benoemd?
(Gezien de SDMA waarde en de leeftijd neig ik naar chronisch, maar ik weet niet wat de rest van de bevindingen waren.)
Van acuut nierfalen kunnen katten volledig herstellen (afhankelijk van hoe snel er ingegrepen is), van chronisch nierfalen helaas niet, dus uiteindelijk is het een doodvonnis, maar ze kunnen soms wel met goede voeding en medicatie nog een leuk leven leiden.
Hoe de kansen voor Nala zijn, zal afhankelijk zijn van de bloedwaarden na het spoelen doen. Dalen de nierwaarden, dan kan ze waarschijnlijk nog best even een leuk leven bij jou thuis leiden. Dalen ze niet, dan is het verstandig om in elk geval euthanasie te bespreken. (Waarbij je ook kunt overleggen dat je haar nog even mee naar huis neemt als ze zich daar goed genoeg voor voelt, en bij achteruitgang wel direct aan de bel trekt.)
Belangrijkste is dat Nala voldoende vocht en voedingsstoffen binnen krijgt. Idealiter via een nierdieet, maar wél eten is belangrijker dan wát ze eet. Katten zijn bijzonder slecht in vasten.
Tot slot; verwijt jezelf niet dat ze een gebitsbehandeling heeft ondergaan. Een leven met 4 ontstoken kieswortels is bijzonder naar en pijnlijk, dus fijn dat deze eruit zijn. Dat de anesthesie mogelijk het nierfalen nu aan het licht heeft helpen brengen is mogelijk, maar ik vermoed dat het al sluimerde. (Het verhoogde fosfaat zou bijvoorbeeld passen bij de slechtere conditie van het gebit; fosfaat zorgt samen met calcium voor stevige tanden en beenderen. Verhoogde waarden hiervan in het bloed geeft aan dat het niet zit daar waar het nodig is...)
Veel beterschap voor Nala, hopelijk helpt het spoelen
Fijn dat de behandeling en/of het eten haar goed lijken te doen!quote:Op woensdag 5 oktober 2022 11:47 schreef KawaZ het volgende:
[..]
Zeer zeker, zal ik doen!
[..]
Jazeker, de laatste dierenarts vermoed chronisch.
Ze heeft Nala in een stadium 3 ingedeeld (van volgende link: link)
Stadium 4 zou de dierenarts haar meteen hebben laten inslapen, maar omdat Nala nog goed eet en drink en er nog redelijk levendig uitzien (al is het op dit moment zeker niet mijn kat van 2 weken terug) wilde deze dierenarts gelukkig nog een poging wagen met het spoelen van de nieren.
Zoals gezegd heeft ze gister haar eerste behandeling gehad van de 3. Gek genoeg stond ze vanochtend voor het eerst sinds de gebitsreiniging weer naast het bed om mij wakker te brullen en liep ze vrolijk achter mij aan:)
Dit kan wellicht ook te maken hebben dat ik haar nu weer 3 bakjes Sheba zalm pate per dag geef en ze misschien zwak was geworden van het niet eten.
Vanavond mag ze voor haar 2e behandeling. Ik zal meteen vragen of we ook niet meteen aan het nierdieet kunnen beginnen ipv Sheba pate.
Nu hopen dat de behandeling goed aanslaat, ze weer gaat poepen (dit is wel erg lang geleden inmiddels) en dan hopelijk mijn oude vrolijke kat weer terug krijg
![]()
We hebben in ieder geval besloten dat we haar nu nog niet willen inslapen. De dierenarts heeft mij verzekerd dat ze geen pijn heeft, wel misselijkheid, maar hier hebben we nu medicijnen voor. Verder is ze nog veels te levendig om haar nu te laten gaan.
Ze speelt nog niet echt, maar ze loopt nog lekker rond, komt weer op schoot en miauwt en rent lekker achter je aan als je eten voor haar klaar zet.
Mwoaah...... meer dan een jaar geleden is wel erg lang. Chronisch nierfalen wordt het al wanneer de nieren 2-3 maanden lang niet goed functioneren. Helaas wordt nierschade vaak pas zichtbaar als de nieren voor >70% niet meer (goed) functioneren. (SDMA-waarden kunnen wel al eerder nierschade aanduiden)quote:Op woensdag 5 oktober 2022 13:27 schreef KawaZ het volgende:
Zojuist bloedtests van Nala van 10-2018 & 07-2021 gevonden:
Link
De waardes die ik daar vind lijken mij nagenoeg perfect (al ben ik geen dierenarts;))
Ik zal dit vanavond ook aan de dieranarts voorleggen, maar zou dit kunnen betekenen dat dit heel misschien toch om acute nierfalen gaat?
Ik ga vanmiddag even langs de dierenspeciaalzaak om wat verschillende smaakjes aan te schaffenquote:Op donderdag 6 oktober 2022 20:10 schreef deadly_kiss het volgende:
Ik heb verschillende blikjes zakjes en kuipjes via bitiba en zooplus gekocht, onze nierklier () is ook nog siamees en brult zich een ongeluk als het etenstijd is en eet echt goed sinds we weten wat ze graag lust.
Er bestaat nog best veel in soorten en smaken voor nierkatjes vind ik
Kijk, dit geeft hoopquote:Op donderdag 6 oktober 2022 23:08 schreef leukerdje het volgende:
Als je kat Sheba natvoer graag eet zou ik het zo laten. Bij een nierkat is het belangrijker dat ze eten, dan wat ze eten. Zorg dat ze blijft eten, niet forceren met dieetvoer als ze niet wil. Want dan heb je kans dat ze helemaal eten gaat weigeren.
Wat je wel kan doen is extra water over het natvoer voegen. Lauw water dat het een smeuïg substantie wordt zeg maar. Ook zou je een water fonteintje kunnen aanschaffen, dat stimuleert om te drinken.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van droge brokjes, zeker niet voor nier patiënten. Water is bij deze katten zo belangrijk en dat zit voor 80 % al in natvoer. Dus op welke manier dan ook, zorg dat ze water binnen krijgt. Je kan ook meerdere drink bakjes door het huis zetten. Zodat ze verleidt en gestimuleerd wordt om te drinken.
In 2018 werd bij mijn toen 16 jarige kat nierfalen ontdekt. Hij had een creatine waarde van ver boven de 900. De dierenarts adviseerde om hem in te laten slapen. Maar ik vond hem daar nog veel te goed voor. Hij liep nog rond en behalve dat hij niet at gedroeg hij zich verder niet ziek. Hij is 10 dagen op de IC van de Universiteits kliniek in Utrecht geweest om te spoelen.
Zo blij en dankbaar dat ik naar mijn gevoel heb geluisterd en niet naar de dierenarts, want mijn grote lieverd heeft daarna nog 2,5 jaar in goede gezondheid geleefd.
Klopt, ik was gestopt met Cerenia.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 21:38 schreef leukerdje het volgende:
Ik lees net dat je stopt met cerenia, heb je dat in overleg met de dierenarts gedaan.
Zoals ik al zei zijn dat pillen tegen de misselijkheid. Als ze die cerenia niet krijgt, wordt, is ze misselijk en eet ze niet.
Dat klinkt als mirataz oorzalf, is mirtazapinequote:Op vrijdag 14 oktober 2022 10:24 schreef KawaZ het volgende:
[..]
Klopt, ik was gestopt met Cerenia.
In overleg met de dierenarts gister weer gestart.
Wel gestopt met de antibiotica. Er waren geen bacteriën gevonden en in het verleden kreeg Nala ook minder eetlust met antibiotica, dus hopelijk krijgt ze nu meer eetlust.
Het gekke is dat als ik verse Sheba aan het prakken ben ze luid miauwend aan komt rennen.
Vervolgens eet ze een klein beetje en laat ze de helft staan.
Prak ik er weer verse Sheba bij eet ze weer wat, maar doe ik dat niet laat ze het gewoon staan totdat ik alles weer weggooi en nieuwe Sheba geef.
Opwarmen probeer ik ook, werkt soms inderdaad wel voor weer wat hapjes, helaas schrokt ze het niet zo enthousiast naar binnen als vroeger...
De dierenarts heeft mij zalf om in haar oor te smeren aangeboden om de eetlust op te wekken.
Dit haal ik maandag op mocht met met het stoppen van antibiotica en het weer beginnen van Cerenia niet beter gaan.
Is mirtazapine beter dan deze oorzalf? De oorzalf is namelijk behoorlijk prijzig:/
Klopt helemaal, zojuist even gebeld met de DAquote:Op vrijdag 14 oktober 2022 10:43 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Dat klinkt als mirataz oorzalf, is mirtazapine
Ze hebben het gecontroleerd bij het nierenspoelen vorige week en dat zag er top uit.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 12:12 schreef deadly_kiss het volgende:
Is ze al voor controle van dd gebitsoperatie geweest? Misschien nog niet opgeloste hechtingen op ontsteking waardoor ze niet graag eet?
Dan zou ik echt wat niervoeding in verschillende smaken en substanties gaan proberen.. je katje kan echt hard achteruit gaan als ze niet goed eet?quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 12:50 schreef KawaZ het volgende:
Ze hebben het gecontroleerd bij het nierenspoelen vorige week en dat zag er top uit.
Nala heeft mirtazine oorzalf gekregen om de eetlust op te wekken.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 18:06 schreef leukerdje het volgende:
Ik heb toen van de da mirtazapine pilletjes gekregen, deze zijn officieel voor menselijk gebruik, maar werken ook goed bij katten die niet of nauwelijks eten.
Zo'n pilletje ging dan in 8 delen en ik gaf dan om de 2 dagen zo'n stukje om de eetlust te stimuleren. Waarschijnlijk een stuk goedkoper dan die oorzalf.
Hoe gaat het met spoelen, doe je dat ook nog zelf thuis en weet je wat haar nier waarden momenteel zijn.
Ken je Puur Lysine? Daar heb ik goede ervaringen mee met een opvang katje die niesziekte had. Het is weerstand poeder en werkt ook goed bij katten met niesziekte.quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 01:49 schreef Also-von-Oder het volgende:
Katten dwangvoeding laten eten, dat is soms lastig, zeker als ze deze voeding niet lusten of wanneer er een medicijn in verstopt zit.
Zeker wat betreft medicijnen heb ik alles geprobeerd. Van een soort van (door dierenartsen geadviseerde tube , met pasta of wat het ook mag zijn)... mijn kater wilde er niet aan.
Ja leukerdje, maar je weet, dat elke kat zijn eigen karakter heeft en ook zijn of haar eigen eet gewoontes.quote:Op zaterdag 29 oktober 2022 10:23 schreef leukerdje het volgende:
[..]
Ken je Puur Lysine? Daar heb ik goede ervaringen mee met een opvang katje die niesziekte had. Het is weerstand poeder en werkt ook goed bij katten met niesziekte.
Het is praktisch om te geven. Beetje over het natvoer strooien, beetje water erover heen, zodat het blijft plakken en smullen maar.
Die heeft lekker doorgegetenquote:Op vrijdag 4 november 2022 15:14 schreef KawaZ het volgende:
Kleine update:
Gaat bizar goed, ik heb mijn oude maar energieke en hongerige kat weer terug![]()
Inmiddels gestopt met Cerenia en Mirataz, nooit meer gebraakt of slecht gegeten.
Uiteraard krijgt ze nog wel haar andere medicijnen (welke ze levenslang nodig heeft).
Nala 2,5 week geleden: Link
Nala nu: Link
De kilo's zitten er weer aan![]()
Zeer blij dat ik niet naar de eerste dierenarts geluisterd heb, dan was ik mijn poezebeest al dik een maand kwijt geweest
Heeft ze niet gewoon oogontsteking waardoor ze de ogen wat intrekt waardoor de oogleden gaan rollen? Dat zou met zalfje opgelost kunnen worden. Als ze in aanleg entropion zou hebben dan zou je verwachten dat ze er al eerder last van gehad zou hebben. Ik zou het zalfje een kans geven.quote:Op dinsdag 25 april 2023 23:05 schreef KawaZ het volgende:
Resultaat na een half jaar medicatie:
https://ibb.co/jyHGh4m
Zeer goede resultaten dus![]()
Ze is wel wat afgevallen, maar dat moet er met wat Mirtazipine wel weer bij kunnen komen;)
Phosfor is van te hoog naar de ondergrens van normaal gegaan, dus met dit medicijn mogen we stoppen.
Helaas heeft ze wel entropion ontwikkeld...
We hebben nu een antibiotica oogzalf meegekregen, maar op internet lees ik niks meer dan een opereren om dit probleem op te lossen.
Ze is nu 16 jaar oud, nierpatient, en een operatie onder narcose knapt ze zeker niet van op.
Daarbuiten vind ik +/- ¤1500 een behoorlijke bak geld, zeker voor een kat van deze leeftijd met medische kwalen.
Wat denken jullie? Is entropion met oogzalf beheersbaar te houden?
Begrijp me niet verkeerd, ik heb heel veel voor dat beestje over, maar de leeftijdsverwachting is gewoon niet in te schatten... De kosten en risico van narcose vind ik dan wel behoorlijk gaan meespelen...
Ik vermoed dat dit bedragen zijn van een verwijskliniek, met een anesthesioloog want qua leeftijd/medische geschiedenis wel een patiënt met een verhoogd narcose risico.quote:Op woensdag 26 april 2023 11:48 schreef senesta het volgende:
[..]
Heeft ze niet gewoon oogontsteking waardoor ze de ogen wat intrekt waardoor de oogleden gaan rollen? Dat zou met zalfje opgelost kunnen worden. Als ze in aanleg entropion zou hebben dan zou je verwachten dat ze er al eerder last van gehad zou hebben. Ik zou het zalfje een kans geven.
Mijn kater heeft entropion aan een oog gehad maar die had al veel jonger last en is ook met ruim een jaar geopereerd met heel goed resultaat.
Maar ik heb daar echt nooit 1500 euro voor betaald hoor en ook geen 700Wat een geld!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |