abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206203453
Mijn kat heeft 2 weken geleden vrijdag 23/10 gebitsreiniging ondergaan en 4 kiezen moeten trekken (onder narcose).

In eerste instantie leek alles goed te gaan.

Heb mijn kat natvoer gegeven ipv droogvoer.
Ik weet van mijn kat dat zij overgeeft van natvoer, tot mij verbazing was er de eerste 4 dagen niks aan de hand.

Het viel mij wel op dat ze niet poepte, maar ook daar begon ze mee na 4 dagen.

Helaas ging het na 4 dagen mis.
Gigantisch veel gekotst, leek wel of alles van de afgelopen dagen er in een keer uitkwam.

Direct weer haar oude voer terug gezet (brokken) en ze eet en dronk weer goed.

Sinds het kotsen was ze onwijs rustig, zwak, ziet er niet happy uit en lag op plekken waar ze nooit ligt (zoals onder het bed...). Ook leek ze wijdbeens te lopen...

Vorige week woensdag teruggegaan omdat ik het niet goed eruit vond niet.

Mijn kat had geen last van constipatie, heeft een injectie gekregen tegen de misselijkheid en we zijn weer naar huis gestuurd.

Vervolgens heb ik mijn kat weer proberen normaal brokjes te laten eten. Helaas wilde ze dit niet meer alleen maar natvoer.

Aangezien wij geen natvoer wilde gever ivm kotsen geprobeerd alleen brokjes neer te zetten, maar helaas weigerde ze en heeft ze een aantal dagen niet gegeten.
Ik vond haar zo zwak worden dat wij weer natvoer hebben gegeven en zijn gisteravond naar de dierenarts gegaan.

Bloedgeprikt en helaas lijkt mijn 15 jarige maatje zwaar nierfalen te hebben.
Bij deze de link met de waardes: Link

De dierenarts van gister heeft haar ter dode opgeschreven. Spuitje was het laatste middel.

Voordat wij haar wilden laten inslapen zijn wij voor een second opinion naar een andere dierenarts gegaan.

Deze heeft ons als laatste optie geven om 3 dagen achter elkaar langs te komen om haar nieren te spoelen en medicijnen om de waarden omlaag te krijgen.

Vandaag is Nala meteen voor het eerst geweest.

Ze eet goed (alleen natvoer), drinkt heel veel (icm nierfalen waarschijnlijk) en nu ze weer natvoer krijgt en medicijnen wordt ze meteen wat actiever en aanhankelijker. Helaas heeft ze al zeker 5 dagen niet gepoept, dit is waarschijnlijk te linken aan het niet eten...

De dierenarts (van vandaag) vertelde mij dat als het spoelen en de medicijnen goed aanslaan mijn maatje misschien nog wel 2 jaartjes bij mij kans zijn, dit zou geweldig zijn.

Ik zie graag jullie ervaringen tegemoet van katten met nierfalen en hoe groot de kans is dat ze na de 3 dagen spoelen met medicatie en dieetvoer nog even mee kan gaan.

Het moge overigens duidelijk zijn dat ik bizar veel spijt heb dat ik mijn kerngezonde kat gebitsreiniging heb laten ondergaan, hierna is mijn altijd vrolijke, energieke poes veranderd in een zwakke, slome nierpatient ;(

[ Bericht 3% gewijzigd door KawaZ op 04-10-2022 20:14:31 ]
pi_206203725
[s]Helaas[/s Gelukkig] geen ervaring mee, maar als ik jou zou zijn, zou ik mijn kat rustig en pijnloos laten inslapen.
Alles beter dan je lieveling zo te zien lijden.
Heel veel sterkte.

[ Bericht 5% gewijzigd door Hiddendoe op 04-10-2022 23:14:11 ]
pi_206205641
Als de waardes weer beter worden kan je kat op nierdieet nog wel leven.
Maar soms is er al teveel blijvende schade en dan is het beter om je kat in te slapen.
Gebitsreiniging had toch wel gemoeten, als daar ontstekingen van komen ben je ook ver van huis..
Hebben ze trouwens niet een bloedafname gedaan VOOR de gebitsreiniging??
pi_206207132
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 21:51 schreef deadly_kiss het volgende:
Als de waardes weer beter worden kan je kat op nierdieet nog wel leven.
Maar soms is er al teveel blijvende schade en dan is het beter om je kat in te slapen.
Gebitsreiniging had toch wel gemoeten, als daar ontstekingen van komen ben je ook ver van huis..
Hebben ze trouwens niet een bloedafname gedaan VOOR de gebitsreiniging??
Nee, dat was niet perse nodig werd mij verteld. Nala heeft zo'n 9 maanden geleden een bloedtest gehad en toen was alles goed.

Misschien was het uieindelijk wel handig om te doen, maar zoals gezegd werd mij verteld als ze zich gezond gedraagd is het voor de gebitsreiniging niet nodig.

Ik denk dat we gaan kijken hoe ze de komende 3 dagen het doet.
Mocht ze er stukken beter uitzien door het spoelen gaan we verder met dieetvoer en hopen dat ze nog lang mee mag gaan.
Blijft ze hetzelfde of slechter is het misschien verstandiger haar in te laten slapen.
pi_206208339
Succes met alles, ik hoop dat het goed komt. En geef ons even een update over een weekje?
pi_206210434
Nierfalen zijn helaas een veelvoorkomend probleem bij oudere katten, en er is wel verschil tussen actuur nierfalen en chronisch nierfalen. Heeft de tweede dierenarts hier iets van benoemd?
(Gezien de SDMA waarde en de leeftijd neig ik naar chronisch, maar ik weet niet wat de rest van de bevindingen waren.)

Van acuut nierfalen kunnen katten volledig herstellen (afhankelijk van hoe snel er ingegrepen is), van chronisch nierfalen helaas niet, dus uiteindelijk is het een doodvonnis, maar ze kunnen soms wel met goede voeding en medicatie nog een leuk leven leiden.

Hoe de kansen voor Nala zijn, zal afhankelijk zijn van de bloedwaarden na het spoelen doen. Dalen de nierwaarden, dan kan ze waarschijnlijk nog best even een leuk leven bij jou thuis leiden. Dalen ze niet, dan is het verstandig om in elk geval euthanasie te bespreken. (Waarbij je ook kunt overleggen dat je haar nog even mee naar huis neemt als ze zich daar goed genoeg voor voelt, en bij achteruitgang wel direct aan de bel trekt.)

Belangrijkste is dat Nala voldoende vocht en voedingsstoffen binnen krijgt. Idealiter via een nierdieet, maar wél eten is belangrijker dan wát ze eet. Katten zijn bijzonder slecht in vasten.

Tot slot; verwijt jezelf niet dat ze een gebitsbehandeling heeft ondergaan. Een leven met 4 ontstoken kieswortels is bijzonder naar en pijnlijk, dus fijn dat deze eruit zijn. Dat de anesthesie mogelijk het nierfalen nu aan het licht heeft helpen brengen is mogelijk, maar ik vermoed dat het al sluimerde. (Het verhoogde fosfaat zou bijvoorbeeld passen bij de slechtere conditie van het gebit; fosfaat zorgt samen met calcium voor stevige tanden en beenderen. Verhoogde waarden hiervan in het bloed geeft aan dat het niet zit daar waar het nodig is...)

Veel beterschap voor Nala, hopelijk helpt het spoelen :*
pi_206210677
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 06:28 schreef deadly_kiss het volgende:
Succes met alles, ik hoop dat het goed komt. En geef ons even een update over een weekje?
Zeer zeker, zal ik doen!
quote:
7s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:27 schreef Candaasje het volgende:
Nierfalen zijn helaas een veelvoorkomend probleem bij oudere katten, en er is wel verschil tussen actuur nierfalen en chronisch nierfalen. Heeft de tweede dierenarts hier iets van benoemd?
(Gezien de SDMA waarde en de leeftijd neig ik naar chronisch, maar ik weet niet wat de rest van de bevindingen waren.)

Van acuut nierfalen kunnen katten volledig herstellen (afhankelijk van hoe snel er ingegrepen is), van chronisch nierfalen helaas niet, dus uiteindelijk is het een doodvonnis, maar ze kunnen soms wel met goede voeding en medicatie nog een leuk leven leiden.

Hoe de kansen voor Nala zijn, zal afhankelijk zijn van de bloedwaarden na het spoelen doen. Dalen de nierwaarden, dan kan ze waarschijnlijk nog best even een leuk leven bij jou thuis leiden. Dalen ze niet, dan is het verstandig om in elk geval euthanasie te bespreken. (Waarbij je ook kunt overleggen dat je haar nog even mee naar huis neemt als ze zich daar goed genoeg voor voelt, en bij achteruitgang wel direct aan de bel trekt.)

Belangrijkste is dat Nala voldoende vocht en voedingsstoffen binnen krijgt. Idealiter via een nierdieet, maar wél eten is belangrijker dan wát ze eet. Katten zijn bijzonder slecht in vasten.

Tot slot; verwijt jezelf niet dat ze een gebitsbehandeling heeft ondergaan. Een leven met 4 ontstoken kieswortels is bijzonder naar en pijnlijk, dus fijn dat deze eruit zijn. Dat de anesthesie mogelijk het nierfalen nu aan het licht heeft helpen brengen is mogelijk, maar ik vermoed dat het al sluimerde. (Het verhoogde fosfaat zou bijvoorbeeld passen bij de slechtere conditie van het gebit; fosfaat zorgt samen met calcium voor stevige tanden en beenderen. Verhoogde waarden hiervan in het bloed geeft aan dat het niet zit daar waar het nodig is...)

Veel beterschap voor Nala, hopelijk helpt het spoelen :*
Jazeker, de laatste dierenarts vermoed chronisch.
Ze heeft Nala in een stadium 3 ingedeeld (van volgende link: link)

Stadium 4 zou de dierenarts haar meteen hebben laten inslapen, maar omdat Nala nog goed eet en drink en er nog redelijk levendig uitzien (al is het op dit moment zeker niet mijn kat van 2 weken terug) wilde deze dierenarts gelukkig nog een poging wagen met het spoelen van de nieren.

Zoals gezegd heeft ze gister haar eerste behandeling gehad van de 3. Gek genoeg stond ze vanochtend voor het eerst sinds de gebitsreiniging weer naast het bed om mij wakker te brullen en liep ze vrolijk achter mij aan:)

Dit kan wellicht ook te maken hebben dat ik haar nu weer 3 bakjes Sheba zalm pate per dag geef en ze misschien zwak was geworden van het niet eten.

Vanavond mag ze voor haar 2e behandeling. Ik zal meteen vragen of we ook niet meteen aan het nierdieet kunnen beginnen ipv Sheba pate.

Nu hopen dat de behandeling goed aanslaat, ze weer gaat poepen (dit is wel erg lang geleden inmiddels :{ ) en dan hopelijk mijn oude vrolijke kat weer terug krijg :)

We hebben in ieder geval besloten dat we haar nu nog niet willen inslapen. De dierenarts heeft mij verzekerd dat ze geen pijn heeft, wel misselijkheid, maar hier hebben we nu medicijnen voor. Verder is ze nog veels te levendig om haar nu te laten gaan.
Ze speelt nog niet echt, maar ze loopt nog lekker rond, komt weer op schoot en miauwt en rent lekker achter je aan als je eten voor haar klaar zet.
pi_206210709
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 11:47 schreef KawaZ het volgende:

[..]
Zeer zeker, zal ik doen!
[..]
Jazeker, de laatste dierenarts vermoed chronisch.
Ze heeft Nala in een stadium 3 ingedeeld (van volgende link: link)

Stadium 4 zou de dierenarts haar meteen hebben laten inslapen, maar omdat Nala nog goed eet en drink en er nog redelijk levendig uitzien (al is het op dit moment zeker niet mijn kat van 2 weken terug) wilde deze dierenarts gelukkig nog een poging wagen met het spoelen van de nieren.

Zoals gezegd heeft ze gister haar eerste behandeling gehad van de 3. Gek genoeg stond ze vanochtend voor het eerst sinds de gebitsreiniging weer naast het bed om mij wakker te brullen en liep ze vrolijk achter mij aan:)

Dit kan wellicht ook te maken hebben dat ik haar nu weer 3 bakjes Sheba zalm pate per dag geef en ze misschien zwak was geworden van het niet eten.

Vanavond mag ze voor haar 2e behandeling. Ik zal meteen vragen of we ook niet meteen aan het nierdieet kunnen beginnen ipv Sheba pate.

Nu hopen dat de behandeling goed aanslaat, ze weer gaat poepen (dit is wel erg lang geleden inmiddels :{ ) en dan hopelijk mijn oude vrolijke kat weer terug krijg :)

We hebben in ieder geval besloten dat we haar nu nog niet willen inslapen. De dierenarts heeft mij verzekerd dat ze geen pijn heeft, wel misselijkheid, maar hier hebben we nu medicijnen voor. Verder is ze nog veels te levendig om haar nu te laten gaan.
Ze speelt nog niet echt, maar ze loopt nog lekker rond, komt weer op schoot en miauwt en rent lekker achter je aan als je eten voor haar klaar zet.
Fijn dat de behandeling en/of het eten haar goed lijken te doen!

En fantastisch dat ze zo'n eetlust heeft, dat is vaak een groot probleem met katten met nierfalen. Je kunt altijd proberen of ze nierdieet wil eten, maar het is wel wat minder smakelijk. Dus kijk niet al te vreemd op als ze haar neus er voor optrekt ;)
pi_206211696
Zojuist bloedtests van Nala van 10-2018 & 07-2021 gevonden:

Link

De waardes die ik daar vind lijken mij nagenoeg perfect (al ben ik geen dierenarts;))

Ik zal dit vanavond ook aan de dieranarts voorleggen, maar zou dit kunnen betekenen dat dit heel misschien toch om acute nierfalen gaat?
pi_206211811
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 13:27 schreef KawaZ het volgende:
Zojuist bloedtests van Nala van 10-2018 & 07-2021 gevonden:

Link

De waardes die ik daar vind lijken mij nagenoeg perfect (al ben ik geen dierenarts;))

Ik zal dit vanavond ook aan de dieranarts voorleggen, maar zou dit kunnen betekenen dat dit heel misschien toch om acute nierfalen gaat?
Mwoaah...... meer dan een jaar geleden is wel erg lang. Chronisch nierfalen wordt het al wanneer de nieren 2-3 maanden lang niet goed functioneren. Helaas wordt nierschade vaak pas zichtbaar als de nieren voor >70% niet meer (goed) functioneren. (SDMA-waarden kunnen wel al eerder nierschade aanduiden)

Acuut nierfalen kan ook overgaan in chronisch nierfalen. Dan kan er iets gebeurd zijn (denk aan uitdroging, intoxicatie, obstructie plasbuis (maar dat is meer iets bij katers) dat tot nierschade heeft geleid, waarbij de kwaliteit van de nieren stilletjes steeds verderuit achteruit is gegaan en het zo over is gegaan in chronisch.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 14:36:29 #11
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_206212529
Ik heb 2 Burmees-broertjes gehad die ik op een leeftijd van ca. 9,5 jaar van een gezin heb overgenomen waar ze niet meer op hun plaats waren (te weinig rustige aandacht van de ouders, teveel drukke aandacht van de kinderen). Ze hebben allebei vanaf de 14-15 jaar zowel een overactieve schildklier als een afnemende nierfunctie gehad, dus elke dag 1 of 2 pilletjes, en voer voor nier-patienten. Het was ze niet aan te zien, behalve als de dosis schildklier-medicatie moest worden bijgeregeld (een opvallend verschil in activiteit, teveel of te weinig). De ene is 17,5 geworden, de andere 20,5. Van die laatste functioneerde tegen het einde van zijn leven zijn nieren helemaal niet meer, ik heb hem nog een paar dagen elke dag een onderhuids infuus gegeven om hem door te spoelen (dan zag hij er een tijdje uit als een dromedaris).

Voor Burmezen zitten nierproblemen in het ras, toen deze jongens 10 jaar werden zijn ze regelmatig gecontroleerd, dus we waren er vroeg bij. Mijn dierenarts deed ook een APK, waarbij op 10 jaar een algemene gezondheids-controle was, waarbij ook een uitgebreide bloedtest werd gedaan, zodat er bij toekomstige bloedtesten een baseline was waartegen afwijkingen sneller opvielen.

Tegen het einde van hun leeftijd waarschuwde de dierenarts dat de nieuwe generaties Burmezen compleet kapot waren gefokt, en ze Burmezen langskregen die al op een leeftijd van 4-5 jaar problemen met hun nieren hadden. Ik had wel nieuwe Burmezen in gedachte vanwege hun karakter, maar heb nu toch gewoon een zevental vuilnisbakkies.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_206224236
Gister heb ik geprobeerd Nala dieetvoer te geven.

Helaas weigert ze pertinent.
Ik heb de natte dieetbrokken (natte brokken van Hills, smaak zalm (iets anders dan zalm lust ze niet) wat geprakt zodat het een beetje op pate lijkt, maar ze wil het absoluut niet.

Mevrouw wil alleen zalm pate van Sheba...

Hoe kan ik Nala toch stimuleren dieetvoer te eten?
Ik heb het ook al gemixt met Sheba, maar het blijft een no go voor Nala...
pi_206228162
Kleine update :) :

We zijn net terug van het 3e en laatste bezoek aan de dierenarts.
Nieren zijn weer gespoeld en nog een laatste misselijkheidsprik.

De dierenarts was positief verrast. 3 dagen geleden kwamen we met een behoorlijk zwakke kat en vandaag bleef ze maar miauwen, heen en weer lopen en weer lekker als van ouds blazen naar de dierenarts.
Ook is ze bijna 300 gram aangekomen sinds afgelopen dinsdag.

Er zat dus nog veels teveel leven in Nala en van inslapen is nog geen sprake!

Wel hebben we een heel pretpakket aan medicijnen voor nierpatient katten meegekregen:

- Ik moet Nala haar nieren 2x per week thuis gaan spoelen / vocht onder de huid aanbrengen (Ringerlactaat).
- Dagelijks moet ik Semintra en Ipakitine in haar voer mengen.
- Verder nog ongeveer een weekje Cerenia tegen misselijkheid.
- In haar urine sample waren geen bacterien gevonden, voor de zekerheid moet ik haar nog wel 2 maal daags 1,5 pil Clavudale antibiotica geven.

Het is behoorlijk wat, maar over 1 a 2 weken vallen er gelukkig al weer 2 medicijnen af.

Hopelijk kan die ouwe dibbes zo nog een tijdje vrolijk rondhuppelen :)

Nu hoop ik haar nog op nier dieetvoer te kunnen krijgen.
Maar madam wil niks anders meer dan haar Sheba zalm pate. Ook haar brokjes welke ze altijd at wil ze niet meer.

Tips en tricks om op ander voer over te stappen zijn dus zeer welkom :)
pi_206228490
Ik heb verschillende blikjes zakjes en kuipjes via bitiba en zooplus gekocht, onze nierklier ( :') ) is ook nog siamees en brult zich een ongeluk als het etenstijd is en eet echt goed sinds we weten wat ze graag lust.
Er bestaat nog best veel in soorten en smaken voor nierkatjes vind ik ^O^
pi_206231394
Als je kat Sheba natvoer graag eet zou ik het zo laten. Bij een nierkat is het belangrijker dat ze eten, dan wat ze eten. Zorg dat ze blijft eten, niet forceren met dieetvoer als ze niet wil. Want dan heb je kans dat ze helemaal eten gaat weigeren.
Wat je wel kan doen is extra water over het natvoer voegen. Lauw water dat het een smeuïg substantie wordt zeg maar. Ook zou je een water fonteintje kunnen aanschaffen, dat stimuleert om te drinken.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van droge brokjes, zeker niet voor nier patiënten. Water is bij deze katten zo belangrijk en dat zit voor 80 % al in natvoer. Dus op welke manier dan ook, zorg dat ze water binnen krijgt. Je kan ook meerdere drink bakjes door het huis zetten. Zodat ze verleidt en gestimuleerd wordt om te drinken.

In 2018 werd bij mijn toen 16 jarige kat nierfalen ontdekt. Hij had een creatine waarde van ver boven de 900. De dierenarts adviseerde om hem in te laten slapen. Maar ik vond hem daar nog veel te goed voor. Hij liep nog rond en behalve dat hij niet at gedroeg hij zich verder niet ziek. Hij is 10 dagen op de IC van de Universiteits kliniek in Utrecht geweest om te spoelen.
Zo blij en dankbaar dat ik naar mijn gevoel heb geluisterd en niet naar de dierenarts, want mijn grote lieverd heeft daarna nog 2,5 jaar in goede gezondheid geleefd.
pi_206233125
quote:
1s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 20:10 schreef deadly_kiss het volgende:
Ik heb verschillende blikjes zakjes en kuipjes via bitiba en zooplus gekocht, onze nierklier ( :') ) is ook nog siamees en brult zich een ongeluk als het etenstijd is en eet echt goed sinds we weten wat ze graag lust.
Er bestaat nog best veel in soorten en smaken voor nierkatjes vind ik ^O^
Ik ga vanmiddag even langs de dierenspeciaalzaak om wat verschillende smaakjes aan te schaffen :)

quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 23:08 schreef leukerdje het volgende:
Als je kat Sheba natvoer graag eet zou ik het zo laten. Bij een nierkat is het belangrijker dat ze eten, dan wat ze eten. Zorg dat ze blijft eten, niet forceren met dieetvoer als ze niet wil. Want dan heb je kans dat ze helemaal eten gaat weigeren.
Wat je wel kan doen is extra water over het natvoer voegen. Lauw water dat het een smeuïg substantie wordt zeg maar. Ook zou je een water fonteintje kunnen aanschaffen, dat stimuleert om te drinken.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van droge brokjes, zeker niet voor nier patiënten. Water is bij deze katten zo belangrijk en dat zit voor 80 % al in natvoer. Dus op welke manier dan ook, zorg dat ze water binnen krijgt. Je kan ook meerdere drink bakjes door het huis zetten. Zodat ze verleidt en gestimuleerd wordt om te drinken.

In 2018 werd bij mijn toen 16 jarige kat nierfalen ontdekt. Hij had een creatine waarde van ver boven de 900. De dierenarts adviseerde om hem in te laten slapen. Maar ik vond hem daar nog veel te goed voor. Hij liep nog rond en behalve dat hij niet at gedroeg hij zich verder niet ziek. Hij is 10 dagen op de IC van de Universiteits kliniek in Utrecht geweest om te spoelen.
Zo blij en dankbaar dat ik naar mijn gevoel heb geluisterd en niet naar de dierenarts, want mijn grote lieverd heeft daarna nog 2,5 jaar in goede gezondheid geleefd.
Kijk, dit geeft hoop :)
Ik blijf het mijn vorige dierenarts het toch kwalijk nemen dat ze een bloedonderzoek niet hebben aangeraden voor de gebitsreiniging en vooral dat er totaal niet gesproken is over spoelen, maar de enigste optie was inslapen of een paar weken overleven in slechte staat met behulp van medicijnen...

Heb jij jou kat destijds wel nierdieetvoer gegeven?
Ik merkte namelijk dat toen ik dat probeerde ze ook meteen geen Sheba meer wilde (uurtje later gelukkig weer wel).

Waterfontein heb ik nog in huis, destijds ooit een keer aan de kant gezet omdat ik dacht dat ze allergisch was voor plastic (krabben). Maar ik zal hem weer terugplaatsten en tegelijkertijd haar normale drinkbak laten staan!

Het valt mij wel op dat Nala gigantisch veel drinkt en ook heel veel plast.
Is dit normaal bij nierpatienten? Of komt dit misschien omdat ze 3 dagen achter elkaar gespoeld is?
pi_206253319
Je zou je ook kunnen verdiepen in KVV (Kompleet Vers Voer).
Dat ben ik mijn nierpatiënt gaan geven toen ze het dieetvoer niet meer bliefde. Bevat van nature veel vocht, en konijn bevat de makkelijkst afbreekbare eiwitten, als ik het met goed herinner.

Mijn kennis is niet recent, nierpatiëntje is al jaren overleden, maar ik geef mijn katten nog steeds KVV en op wat artritis na bij één van de senioren doen ze het daar (14 en 15 jaar oud) nog goed op.

Sterkte met poes. Mijn nierpatiëntje heeft het na diagnose nog zo’n anderhalf jaar leuk gehad. Toen wilde eten echt niet meer, kon ze alleen maar slapen en heb ik voor haar de knoop doorgehakt voor het leventje écht niet leuk meer werd.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_206306030
Vraagje:

Het lijkt heel goed te gaan met Nala, ze is weer behoorlijk actief en heeft tot nu niet meer gekotst.

Alleen lijkt haar eetlust behoorlijk achteruit te gaan.
Eerst at ze een vol bord Sheba in een keer op, nu eet ze een klein beetje en laat ze rest staan.

Kan dit door de medicatie (antibiotica) komen?
Ook proberen we te stoppen met Cerenia, verminderd dit misschien haar eetlust?
Mag je Cerenia levenslang geven? Ik dacht 5 dagen max.

De enigste manier om haar te laten eten is om een klein beetje Sheba te geven en als ze stopt dit weer aan te vullen met een vers stukje Sheba. Maar vervolgens laat ze weer een groot gedeelte liggen.

Zijn er manieren haar eetlust weer op te wekken?

Het lijkt zo goed te gaan, alleen de eetlust wordt nu opeens een probleem...

[ Bericht 9% gewijzigd door KawaZ op 13-10-2022 08:08:20 ]
pi_206315077
Cerenia is tegen de misselijkheid, waar veel nier katten last van hebben. Dus door die medicatie zou haar misselijkheid moeten verdwijnen. Het hoort er ook een beetje bij een slechte eetlust. Kan zijn dat ze het niet goed ruikt. Je kan het eten een paar seconde in magnetron doen, dat het meer gaat ruiken.

Je hebt ook pilletjes, mirtazapine, om de eetlust op te wekken.

Drinkt ze wel goed, als ze te weinig drinkt, vocht binnen krijgtkan het lichaam de afvalstoffen niet kwijt, waardoor ze weer misselijk wordt en het lichaam zichzelf aan het vergiftigen is.

Je zou nog kunnen denken aan dwangvoeren... maar neem eerst contact op met je dierenarts.

Een kat kan niet lang zonder eten. Sterkte.
pi_206315104
Ik lees net dat je stopt met cerenia, heb je dat in overleg met de dierenarts gedaan.
Zoals ik al zei zijn dat pillen tegen de misselijkheid. Als ze die cerenia niet krijgt, wordt, is ze misselijk en eet ze niet.
pi_206318550
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2022 21:38 schreef leukerdje het volgende:
Ik lees net dat je stopt met cerenia, heb je dat in overleg met de dierenarts gedaan.
Zoals ik al zei zijn dat pillen tegen de misselijkheid. Als ze die cerenia niet krijgt, wordt, is ze misselijk en eet ze niet.
Klopt, ik was gestopt met Cerenia.
In overleg met de dierenarts gister weer gestart.

Wel gestopt met de antibiotica. Er waren geen bacteriën gevonden en in het verleden kreeg Nala ook minder eetlust met antibiotica, dus hopelijk krijgt ze nu meer eetlust.

Het gekke is dat als ik verse Sheba aan het prakken ben ze luid miauwend aan komt rennen.
Vervolgens eet ze een klein beetje en laat ze de helft staan.

Prak ik er weer verse Sheba bij eet ze weer wat, maar doe ik dat niet laat ze het gewoon staan totdat ik alles weer weggooi en nieuwe Sheba geef.

Opwarmen probeer ik ook, werkt soms inderdaad wel voor weer wat hapjes, helaas schrokt ze het niet zo enthousiast naar binnen als vroeger...

De dierenarts heeft mij zalf om in haar oor te smeren aangeboden om de eetlust op te wekken.
Dit haal ik maandag op mocht met met het stoppen van antibiotica en het weer beginnen van Cerenia niet beter gaan.

Is mirtazapine beter dan deze oorzalf? De oorzalf is namelijk behoorlijk prijzig:/
pi_206318748
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 10:24 schreef KawaZ het volgende:

[..]
Klopt, ik was gestopt met Cerenia.
In overleg met de dierenarts gister weer gestart.

Wel gestopt met de antibiotica. Er waren geen bacteriën gevonden en in het verleden kreeg Nala ook minder eetlust met antibiotica, dus hopelijk krijgt ze nu meer eetlust.

Het gekke is dat als ik verse Sheba aan het prakken ben ze luid miauwend aan komt rennen.
Vervolgens eet ze een klein beetje en laat ze de helft staan.

Prak ik er weer verse Sheba bij eet ze weer wat, maar doe ik dat niet laat ze het gewoon staan totdat ik alles weer weggooi en nieuwe Sheba geef.

Opwarmen probeer ik ook, werkt soms inderdaad wel voor weer wat hapjes, helaas schrokt ze het niet zo enthousiast naar binnen als vroeger...

De dierenarts heeft mij zalf om in haar oor te smeren aangeboden om de eetlust op te wekken.
Dit haal ik maandag op mocht met met het stoppen van antibiotica en het weer beginnen van Cerenia niet beter gaan.

Is mirtazapine beter dan deze oorzalf? De oorzalf is namelijk behoorlijk prijzig:/
Dat klinkt als mirataz oorzalf, is mirtazapine :)
pi_206319699
Is ze al voor controle van dd gebitsoperatie geweest? Misschien nog niet opgeloste hechtingen op ontsteking waardoor ze niet graag eet?
pi_206320082
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 10:43 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Dat klinkt als mirataz oorzalf, is mirtazapine :)
Klopt helemaal, zojuist even gebeld met de DA :)
Kan het helaas pas maandag ophalen.

Hopelijk krijgt ze al meer eetlust in het weekend door het stoppen met antibiotica en starten met Cerenia.

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:12 schreef deadly_kiss het volgende:
Is ze al voor controle van dd gebitsoperatie geweest? Misschien nog niet opgeloste hechtingen op ontsteking waardoor ze niet graag eet?
Ze hebben het gecontroleerd bij het nierenspoelen vorige week en dat zag er top uit.
  Moderator vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:02:28 #25
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_206320184
Ze moet wel echt eten. Katten kunnen niet lang zonder of met weinig eten. Zou je het niet eventueel bij een andere praktijk kunnen halen? En wellicht wat dwangvoeren als ze echt niet wil eten?

Kan ze wel goed naar de bak? Veel nierpatientjes hebben ook wat last van obstipatie. Ik kreeg van de dierenarts destijds een laxeermiddel mee wat volgens haar ook nog hielp met het filteren van de gifstoffen uit zijn bloed.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_206320768
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:50 schreef KawaZ het volgende:

Ze hebben het gecontroleerd bij het nierenspoelen vorige week en dat zag er top uit.
Dan zou ik echt wat niervoeding in verschillende smaken en substanties gaan proberen.. je katje kan echt hard achteruit gaan als ze niet goed eet?
pi_206322804
Ik heb toen van de da mirtazapine pilletjes gekregen, deze zijn officieel voor menselijk gebruik, maar werken ook goed bij katten die niet of nauwelijks eten.

Zo'n pilletje ging dan in 8 delen en ik gaf dan om de 2 dagen zo'n stukje om de eetlust te stimuleren. Waarschijnlijk een stuk goedkoper dan die oorzalf.

Hoe gaat het met spoelen, doe je dat ook nog zelf thuis en weet je wat haar nier waarden momenteel zijn.
pi_206374761
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 18:06 schreef leukerdje het volgende:
Ik heb toen van de da mirtazapine pilletjes gekregen, deze zijn officieel voor menselijk gebruik, maar werken ook goed bij katten die niet of nauwelijks eten.

Zo'n pilletje ging dan in 8 delen en ik gaf dan om de 2 dagen zo'n stukje om de eetlust te stimuleren. Waarschijnlijk een stuk goedkoper dan die oorzalf.

Hoe gaat het met spoelen, doe je dat ook nog zelf thuis en weet je wat haar nier waarden momenteel zijn.
Nala heeft mirtazine oorzalf gekregen om de eetlust op te wekken.

Werkt bijzonder goed. Ze eet weer super sindsdien en is weer zo goed als de oude:)

Ze wil nog niet aan het nierdieetvoer. Wel eet ze inmiddels Sheba wat ik mix met de helft Royal Canin Veterinary Feline Renal brokken (wat naar mijn weten ook nierdieetvoer is).

Anyways, het lijkt dus goed te gaan :)

Spoelen doe ik 2x per week zelf thuis, ik ben nog niet teruggeweest bij de dierenarts om bloed te prikken / nier waarden te meten. Het gaat momenteel goed, dus dit staat voor volgende week / die week erna gepland.

Dan zijn er een aantal weken overheen gegaan sinds het spoelen / alle medicijnen. Ik ben benieuwd wat de uitkomst dan gaat zijn :)
  dinsdag 25 oktober 2022 @ 01:49:47 #29
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_206439806
Katten dwangvoeding laten eten, dat is soms lastig, zeker als ze deze voeding niet lusten of wanneer er een medicijn in verstopt zit.

Zeker wat betreft medicijnen heb ik alles geprobeerd. Van een soort van (door dierenartsen geadviseerde tube , met pasta of wat het ook mag zijn)... mijn kater wilde er niet aan.
Uiteindelijk heb ik het opgelost met zalmfilet. En dat ging beter, hoewel het medicijn er soms nog wel uitviel.

Tegenwoordig doe ik het met rauwe kipfilet, waar ik met een scherp mes kleine een holte in maak, en daar het medicijn in leg. En nee, niet teveel kipfilet... eerst een blokje met het medicijn en daarna hun echte voedsel.
Maar in dit geval gaat het om de niesziekte... en ook nog de "slechte variant" maar hij knapt er zienderogen van op...in elk geval tot zijn longen neus en mond holte weer vol zitten.

En nee, rauwe kipfilet voer ik mijn katers slechts heel af en toe. Het kan namelijk ook slecht uitpakken als de geslachte kip salmonella heeft.
Toch bij matig gebruik zal de kat er zelden last van krijgen (volgens experts).

[ Bericht 11% gewijzigd door Guppy op 25-10-2022 07:28:02 (Sneer uit de post verwijderd, stop hiermee) ]
pi_206453870
Wat fijn om te lezen dat ze er vooralsnog redelijk bovenop is gekomen! Hopelijk zet het door en kunnen jullie nog een tijd van haar genieten. :)
pi_206486052
Wat fijn dat de mirtazapine werkt en ze zo goed eet.
En dat je haar thuis kan spoelen is ook heel fijn.
Scheelt een hoop gedoe als ze daarvoor niet meer hoeft te worden opgenomen.

Ik ben benieuwd hoe het is gegaan bij de dierenarts vorige week.
pi_206486087
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 01:49 schreef Also-von-Oder het volgende:
Katten dwangvoeding laten eten, dat is soms lastig, zeker als ze deze voeding niet lusten of wanneer er een medicijn in verstopt zit.

Zeker wat betreft medicijnen heb ik alles geprobeerd. Van een soort van (door dierenartsen geadviseerde tube , met pasta of wat het ook mag zijn)... mijn kater wilde er niet aan.

Ken je Puur Lysine? Daar heb ik goede ervaringen mee met een opvang katje die niesziekte had. Het is weerstand poeder en werkt ook goed bij katten met niesziekte.

Het is praktisch om te geven. Beetje over het natvoer strooien, beetje water erover heen, zodat het blijft plakken en smullen maar. :P
  zondag 30 oktober 2022 @ 01:11:02 #33
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_206494861
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 10:23 schreef leukerdje het volgende:

[..]
Ken je Puur Lysine? Daar heb ik goede ervaringen mee met een opvang katje die niesziekte had. Het is weerstand poeder en werkt ook goed bij katten met niesziekte.

Het is praktisch om te geven. Beetje over het natvoer strooien, beetje water erover heen, zodat het blijft plakken en smullen maar. :P
Ja leukerdje, maar je weet, dat elke kat zijn eigen karakter heeft en ook zijn of haar eigen eet gewoontes.

De eerste keer dat een van mijn katten niesziekte had, en ik hiermee naar de dierenarts ging... was ik zeer bezorgd, maar na een injectie was meneer binnen een half uur/ 3 kwartier weer helemaal de oude.

De tweede keer (3 maanden later) ging ik weer met Sparta (rood/ witte kater) naar de dierenarts. En weer kreeg meneer weer een injectie (en wat medicijnen mee..)!
En ja ook nog een tubetje die de meeste katten wel lustten ( 80 tot 90 % minimaal was beloofd... om de medicijnen in te verbergen, zodat ze het zouden opeten!

Nou dit keer werkte zelfs de injectie niet... echt 0,0%. En natuurlijk probeerde ik deze kater te voeden met deze tube die de dierenarts aanraadde. En nee, dat vond meneer ook maar niets.
Maar zalm filet vond hij wel er lekker... dus kreeg meneer van mij het duurste en meest chique eten wat een kater zich maar kan wensen.
Dat werkte uiteindelijk wel redelijk, hoewel het medicijn er zo nu en dan uit viel.
Dus heb ik nogmaals de medicijnen aangevraagd... en toen ging het wel goed.

Inmiddels is ook de volgende kuur goed gegaan. Nu had ik in rauwe kipfilet blokjes met een mes een gat gemaakt waar ik de medicijnen in verborg... en verdomd als het niet waar is... dat werkte eindelijk helemaal perfect. *O* *O*

Ook de rauwe kip filet blokjes werden naar binnen geschrokt alsof dit het laatste eten op de wereld was. :P

En nee beste leukerdje, ik heb jouw manier nog niet geprobeerd. En ja, ik weet ook dat je een kat niet teveel rauwe kip moet voeren i.v.m. salmonella. Maar dit werkt geweldig... en een stukje kipfilet stukje op een dag... ?
Zelfs de grootste katten experts hebben er niets tegen, zolang je de kat dit niet elke dag voert.

Ja, ik dacht 'dank je voor jouw tip' ik geef jou ook een tip, die je misschien nog niet kent.
Maar het is geen wedstrijd toch? ;)
pi_206556377
Kleine update:

Gaat bizar goed, ik heb mijn oude maar energieke en hongerige kat weer terug :)

Inmiddels gestopt met Cerenia en Mirataz, nooit meer gebraakt of slecht gegeten.
Uiteraard krijgt ze nog wel haar andere medicijnen (welke ze levenslang nodig heeft).

Nala 2,5 week geleden: Link
Nala nu: Link

De kilo's zitten er weer aan :)

Zeer blij dat ik niet naar de eerste dierenarts geluisterd heb, dan was ik mijn poezebeest al dik een maand kwijt geweest |:(
  Moderator vrijdag 4 november 2022 @ 19:47:53 #35
155227 crew  Guppy
dus
pi_206558775
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2022 15:14 schreef KawaZ het volgende:
Kleine update:

Gaat bizar goed, ik heb mijn oude maar energieke en hongerige kat weer terug :)

Inmiddels gestopt met Cerenia en Mirataz, nooit meer gebraakt of slecht gegeten.
Uiteraard krijgt ze nog wel haar andere medicijnen (welke ze levenslang nodig heeft).

Nala 2,5 week geleden: Link
Nala nu: Link

De kilo's zitten er weer aan :)

Zeer blij dat ik niet naar de eerste dierenarts geluisterd heb, dan was ik mijn poezebeest al dik een maand kwijt geweest |:(
Die heeft lekker doorgegeten :D O+
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_206583180
Wat fijn dat ze weer haar oude zelf is en dat het zo goed gaat. Geniet ervan en van elkaar. *;
pi_208903484
Resultaat na een half jaar medicatie:

https://ibb.co/jyHGh4m

Zeer goede resultaten dus :)

Ze is wel wat afgevallen, maar dat moet er met wat Mirtazipine wel weer bij kunnen komen;)
Phosfor is van te hoog naar de ondergrens van normaal gegaan, dus met dit medicijn mogen we stoppen.

Helaas heeft ze wel entropion ontwikkeld...
We hebben nu een antibiotica oogzalf meegekregen, maar op internet lees ik niks meer dan een opereren om dit probleem op te lossen.

Ze is nu 16 jaar oud, nierpatient, en een operatie onder narcose knapt ze zeker niet van op.
Daarbuiten vind ik +/- ¤1500 een behoorlijke bak geld, zeker voor een kat van deze leeftijd met medische kwalen.

Wat denken jullie? Is entropion met oogzalf beheersbaar te houden?

Begrijp me niet verkeerd, ik heb heel veel voor dat beestje over, maar de leeftijdsverwachting is gewoon niet in te schatten... De kosten en risico van narcose vind ik dan wel behoorlijk gaan meespelen...

[ Bericht 21% gewijzigd door KawaZ op 26-04-2023 08:36:39 ]
  Moderator woensdag 26 april 2023 @ 11:48:53 #38
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_208906880
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 23:05 schreef KawaZ het volgende:
Resultaat na een half jaar medicatie:

https://ibb.co/jyHGh4m

Zeer goede resultaten dus :)

Ze is wel wat afgevallen, maar dat moet er met wat Mirtazipine wel weer bij kunnen komen;)
Phosfor is van te hoog naar de ondergrens van normaal gegaan, dus met dit medicijn mogen we stoppen.

Helaas heeft ze wel entropion ontwikkeld...
We hebben nu een antibiotica oogzalf meegekregen, maar op internet lees ik niks meer dan een opereren om dit probleem op te lossen.

Ze is nu 16 jaar oud, nierpatient, en een operatie onder narcose knapt ze zeker niet van op.
Daarbuiten vind ik +/- ¤1500 een behoorlijke bak geld, zeker voor een kat van deze leeftijd met medische kwalen.

Wat denken jullie? Is entropion met oogzalf beheersbaar te houden?

Begrijp me niet verkeerd, ik heb heel veel voor dat beestje over, maar de leeftijdsverwachting is gewoon niet in te schatten... De kosten en risico van narcose vind ik dan wel behoorlijk gaan meespelen...
Heeft ze niet gewoon oogontsteking waardoor ze de ogen wat intrekt waardoor de oogleden gaan rollen? Dat zou met zalfje opgelost kunnen worden. Als ze in aanleg entropion zou hebben dan zou je verwachten dat ze er al eerder last van gehad zou hebben. Ik zou het zalfje een kans geven.

Mijn kater heeft entropion aan een oog gehad maar die had al veel jonger last en is ook met ruim een jaar geopereerd met heel goed resultaat.
Maar ik heb daar echt nooit 1500 euro voor betaald hoor en ook geen 700 :o Wat een geld!
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  Moderator woensdag 26 april 2023 @ 11:53:17 #39
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_208906933
Ik heb even terug gezocht, was destijds natuurlijk maar 1 oog maar wel grote kat :P Ik was voor 1 oog, inclusief kap, pijnstiller, oogdruppels en nacontroles in 2018 225 euro kwijt. Ik weet dat de prijzen gestegen zijn maar jemig zeg :o
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_208906936
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 11:48 schreef senesta het volgende:

[..]
Heeft ze niet gewoon oogontsteking waardoor ze de ogen wat intrekt waardoor de oogleden gaan rollen? Dat zou met zalfje opgelost kunnen worden. Als ze in aanleg entropion zou hebben dan zou je verwachten dat ze er al eerder last van gehad zou hebben. Ik zou het zalfje een kans geven.

Mijn kater heeft entropion aan een oog gehad maar die had al veel jonger last en is ook met ruim een jaar geopereerd met heel goed resultaat.
Maar ik heb daar echt nooit 1500 euro voor betaald hoor en ook geen 700 :o Wat een geld!
Ik vermoed dat dit bedragen zijn van een verwijskliniek, met een anesthesioloog want qua leeftijd/medische geschiedenis wel een patiënt met een verhoogd narcose risico.
Ten minste, daar ga ik dan vanuit.

Wel fijn van de enorm verbeterde nierwaarden! Daardoor zal ze zich ook wel een enorm stuk beter voelen :)
pi_208951662
Helaas gaat het na de goede uitslag van het bloedonderzoek toch opeens slecht met Nala.

Sinds donderdag heeft ze plotseling last van diarree...

Vanaf dinsdag heb ik haar dagelijks 1/4 tablet Cerenia gegeven en 1/8 Mirtazipine.
Dit als poging het braken te verminderen en eetlust op te wekken en zo haar wat te laten aankomen...

Ze heeft inderdaad niet meer gebraakt, maar heeft sinds donderdag dus opeens last van diarree.
Ook is haar eetlust nagenoeg 0.

Sinds gisteren ben ik gestopt met Mirtazipine en vandaag wil ik stoppen met Cerenia.
Kan het zijn dat deze medicijnen tot diarree hebben geleid?

Ze ziet er momenteel heel sloom en ziek uit en de staart hangt omlaag...

Ze drinkt (gelukkig) gigantisch veel, dit komt lijkt mij om uitdroging tegen te gaan.
Ik ben gister dan ook begonnen om haar hiermee te helpen en dagelijks vocht infuus aan te brengen.

Morgen bel ik direct de DA, maar ik vraag me af of de medicatie de schuld kan zijn van de diarree.
Hoe denken jullie hierover? Ook krijgt ze sinds dinsdag Cavasan oogzalf met 20mg chlooramfenicol (antibiotica) en Vitamine A.

Zoals gezegd eet ze momenteel zeer weinig. Ik heb vanochtend gelukkig wat koolvis naar binnen kunnen krijgen. Hoe ziek ze ook is hier blijft ze gek van, maar ze gaat hard achteruit door de diarree (/buikpijn) heb ik het idee...
Niet fijn je kat zo te zien ;(
pi_208952042
Bij mijn kat is op 8 jarige leeftijd nierfalen geconstateerd. Met behulp van eerst nierdieet en daarna medicijnen erbij heeft ze het nog 5 jaar vol gehouden.
Tot op een dag ze zeker 5 keer had overgegeven, de da gebeld en ik kon meteen terecht bij ze, ze hebben het nog even over nierdialyse gehad maar dat heb ik geweigerd, ik wou dat mijn kat niet aandoen.
Ze is toen rustig ingeslapen en daar heb ik vrede mee.

Overleg goed met je da wat het beste is voor jou kat en wat jou een goed gevoel geeft.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')