Het mag wel, maar het is geen recht van de verkoperquote:Op maandag 3 oktober 2022 07:50 schreef mschol het volgende:
[..]
dat mag simpelweg niet in NL, het doorverwijzen
er is een koopcontract met de winkel, die moet jouw probleem oplossen, als daarvoor naar de fabrikant gegaan moet is dat hun pakkie aan, niet die van de consument
Zo zijn de regels. Gewoon ter reparatie aanbieden. Is het dan weer kapot dan stuur je het weer op.quote:Op zondag 2 oktober 2022 20:30 schreef daNpy het volgende:
Ik heb een airbox voor mijn auto gekocht in Engeland. Het wordt in Engeland geproduceerd en was niet goedkoop (¤ 430 betaald incl belastingen). Het is ook geen item wat simpel elders verkrijgbaar is helaas.
Nu zit er een scheur in binnen 6 maanden. De airbox is gemaakt van GFK. Er is geen sprake van beschadiging door externe oorzaak, het materiaal is -denk ik- door stress gescheurd maar het hangt vrij en zit aan 1 kant gemonteerd op de inlaat.
Ik heb de aankoop gedaan via Ebay. De verkoper reageert netjes, zelfs in het weekend. Echter wilde hij me eerst een reparatie van 100 pond aanbieden (haha en 2x verzenden, en bij terugkomst mogelijk weer 100+ euro BTW betalen?). Dat accepteer ik niet, het product moet meer dan 6 maanden mee gaan.
Nu verwijst hij me naar de leverancier, omdat hun niet de garanties afhandelen.
"As we are not the manufacturer, all warranty applications need to go Direct to the manufacturer themselves as they are the manufacturer."
Maar ik heb het product niet bij de maker gekocht. Ik heb het bij hun gekocht. Aangezien de UK niet meer bij de EU hoort, vraag ik me nu af wat mijn rechten zijn?
Dat is wel raar, want wettelijk gezien moet de verkoper het oplossen en deze mag dit niet weigeren of aangeven 'dat je maar bij de fabrikant moet aankloppen'. Het kan zelfs nadelig zijn voor jouw rechtspositie als consument als je naar de fabrikant gaat zonder nadrukkelijk toestemming van de verkoper. Hij mag wel voorstellen om het proces te bespoedigen dat jij bijvoorbeeld zelf contact opneemt met de fabrikant. Maar dat ben jij niet verplicht en als jij dat niet wil, zal de verkoper dat proces voor jou moeten doorlopen.quote:Op zondag 2 oktober 2022 20:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ook in Nederland moet je vaak een defect product bij de producent aanbieden ter reparatie ipv de verkopende winkel. Daar is niks raars aan.
Maar als ik me niet vergis heeft de verkoper toch aangeboden om het te maken?quote:Op woensdag 16 november 2022 09:41 schreef Dennism het volgende:
[..]
Dat is wel raar, want wettelijk gezien moet de verkoper het oplossen en deze mag dit niet weigeren of aangeven 'dat je maar bij de fabrikant moet aankloppen'. Het kan zelfs nadelig zijn voor jouw rechtspositie als consument als je naar de fabrikant gaat zonder nadrukkelijk toestemming van de verkoper. Hij mag wel voorstellen om het proces te bespoedigen dat jij bijvoorbeeld zelf contact opneemt met de fabrikant. Maar dat ben jij niet verplicht en als jij dat niet wil, zal de verkoper dat proces voor jou moeten doorlopen.
Van het weekend nog gereden ivm het charity event, nu gaat de hele neus (en de airbox) eraf voor de winter updates.quote:Op woensdag 16 november 2022 09:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat er na 1,5 maand nou is gebeurd
Volgens mij wilde de verkoper daar geld voor hebben en de verzendkosten niet vergoeden. Terwijl volgens mij de Engelse regering bij de brexit de consument rechten die dat niet toestaan wel heeft overgenomen uit het Europese recht. Bij een garantie moet in ieder geval in de EU de verkoper het kosteloos en zonder enige overlast voor de consument oplossen. Verzendkosten rekenen en geld vragen voor de reparatie hoort daar niet onder.quote:Op woensdag 16 november 2022 09:46 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Maar als ik me niet vergis heeft de verkoper toch aangeboden om het te maken?
Maar heeft @:daNpy dit geweigerd?
Dat ligt eraan hoe de website zich profileert. Als hij zeer duidelijk aan een EU publiek is gericht dan wel.quote:Op zondag 2 oktober 2022 23:25 schreef Seven. het volgende:
[..]
Beetje gekke gedachtengang. Als je iets op afstand koopt in Djibouti, dan is niet ineens het EU consumentenrecht van toepassing.
De winkel/webshop is verantwoordelijk voor de garantie, dat ze dit makkelijk afschuiven is niet hoe het hoort.quote:Op zondag 2 oktober 2022 20:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ook in Nederland moet je vaak een defect product bij de producent aanbieden ter reparatie ipv de verkopende winkel. Daar is niks raars aan.
Ja het is een echte winkel, die ook op Ebay als winkel is aangemerkt.quote:Op woensdag 16 november 2022 12:30 schreef nils7 het volgende:
[..]
De winkel/webshop is verantwoordelijk voor de garantie, dat ze dit makkelijk afschuiven is niet hoe het hoort.
TS heeft op Ebay gekocht dus de vraag is natuurlijk of hij heeft gekocht bij een winkel en wat de UK garantie bepalingen zijn (volgens mij hetzelfde als bij ons).
Maar gezien de UK geen Douane unie meer vormt is het product terug naar de UK krijgen haast ondoenlijk.
Gaat niet helemaal op want de winkel richt zich, door ook te versturen en te adverteren naar Europa, ook op de Europese markt.quote:Op woensdag 16 november 2022 14:20 schreef paardendokter het volgende:
Het artikel is buiten de EU gekocht, dus heb je niet de bescherming van de Europese richtlijnen.
Je zult je moeten verdiepen in garantie naar Engels recht en dat lijkt me voor dit bedrag een hachelijke zaak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |