abonnement Unibet Coolblue
  zondag 2 oktober 2022 @ 20:30:07 #1
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206182647
Ik heb een airbox voor mijn auto gekocht in Engeland. Het wordt in Engeland geproduceerd en was niet goedkoop (¤ 430 betaald incl belastingen). Het is ook geen item wat simpel elders verkrijgbaar is helaas.
Nu zit er een scheur in binnen 6 maanden. De airbox is gemaakt van GFK. Er is geen sprake van beschadiging door externe oorzaak, het materiaal is -denk ik- door stress gescheurd maar het hangt vrij en zit aan 1 kant gemonteerd op de inlaat.

Ik heb de aankoop gedaan via Ebay. De verkoper reageert netjes, zelfs in het weekend. Echter wilde hij me eerst een reparatie van 100 pond aanbieden (haha en 2x verzenden, en bij terugkomst mogelijk weer 100+ euro BTW betalen?). Dat accepteer ik niet, het product moet meer dan 6 maanden mee gaan.

Nu verwijst hij me naar de leverancier, omdat hun niet de garanties afhandelen.
"As we are not the manufacturer, all warranty applications need to go Direct to the manufacturer themselves as they are the manufacturer."

Maar ik heb het product niet bij de maker gekocht. Ik heb het bij hun gekocht. Aangezien de UK niet meer bij de EU hoort, vraag ik me nu af wat mijn rechten zijn?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206182687
quote:
5s.gif Op zondag 2 oktober 2022 20:30 schreef daNpy het volgende:
Ik heb een airbox voor mijn auto gekocht in Engeland. Het wordt in Engeland geproduceerd en was niet goedkoop (¤ 430 betaald incl belastingen). Het is ook geen item wat simpel elders verkrijgbaar is helaas.
Nu zit er een scheur in binnen 6 maanden. De airbox is gemaakt van GFK. Er is geen sprake van beschadiging door externe oorzaak, het materiaal is -denk ik- door stress gescheurd maar het hangt vrij en zit aan 1 kant gemonteerd op de inlaat.

Ik heb de aankoop gedaan via Ebay. De verkoper reageert netjes, zelfs in het weekend. Echter wilde hij me eerst een reparatie van 100 pond aanbieden (haha en 2x verzenden, en bij terugkomst mogelijk weer 100+ euro BTW betalen?). Dat accepteer ik niet, het product moet meer dan 6 maanden mee gaan.

Nu verwijst hij me naar de leverancier, omdat hun niet de garanties afhandelen.
"As we are not the manufacturer, all warranty applications need to go Direct to the manufacturer themselves as they are the manufacturer."

Maar ik heb het product niet bij de maker gekocht. Ik heb het bij hun gekocht. Aangezien de UK niet meer bij de EU hoort, vraag ik me nu af wat mijn rechten zijn?
Ook in Nederland moet je vaak een defect product bij de producent aanbieden ter reparatie ipv de verkopende winkel. Daar is niks raars aan.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 2 oktober 2022 @ 21:11:37 #3
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206183264
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 20:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ook in Nederland moet je vaak een defect product bij de producent aanbieden ter reparatie ipv de verkopende winkel. Daar is niks raars aan.
100 pond betalen voor de reparatie vind ik dan wel weer vreemd. En ik ben verantwoordelijk voor internationaal transport.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206183374
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 21:11 schreef daNpy het volgende:

[..]
100 pond betalen voor de reparatie vind ik dan wel weer vreemd. En ik ben verantwoordelijk voor internationaal transport.
Vind ik ook. Kopers in Nederland zijn goed beschermt en daar zullen ze niet zo makkelijk 100 Pond aan verzendkosten mogen vragen. Of überhaupt verzendkosten om een defect product te laten repareren. Maar dit is het Verenigd Koninkrijk.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 2 oktober 2022 @ 21:20:48 #5
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206183386
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 21:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Vind ik ook. Kopers in Nederland zijn goed beschermt en daar zullen ze niet zo makkelijk 100 Pond aan verzendkosten mogen vragen. Maar dit is het Verenigd Koninkrijk.
100 pond zijn de reparatie kosten.
Verzendkosten zijn sowieso voor mij neem ik aan. Weet niet hoe hoog die zijn.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206183418
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 21:20 schreef daNpy het volgende:

[..]
100 pond zijn de reparatie kosten.
Verzendkosten zijn sowieso voor mij neem ik aan. Weet niet hoe hoog die zijn.
Dat zou in Nederland bijvoorbeeld niet mogen. Tenzij het aantoonbaar verkeerd gebruikt is door de koper.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_206183604
Als de verkoper een bedrijf is en zij verkopen op Ebay aan EU klanten (bijv door verzendkosten voor EU landen aan te geven), dan hoort EU consumentenrecht van toepassing zijn. Zie het maar eens af te dwingen via ebay...
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  zondag 2 oktober 2022 @ 21:52:21 #8
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206183797
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 21:36 schreef miro86 het volgende:
Als de verkoper een bedrijf is en zij verkopen op Ebay aan EU klanten (bijv door verzendkosten voor EU landen aan te geven), dan hoort EU consumentenrecht van toepassing zijn. Zie het maar eens af te dwingen via ebay...
Ja ik kan altijd nog een dispute via eBay aanmaken. Of enkel binnen zoveel dagen (90)?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206184434
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 20:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ook in Nederland moet je vaak een defect product bij de producent aanbieden ter reparatie ipv de verkopende winkel. Daar is niks raars aan.
Dat het in de praktijk zo gebeurt, vanwege afspraken tussen verkoper en fabrikant, verlegt niet de verantwoordelijkheid. De fabrikant is geen partij in een overeenkomst tussen koper en verkoper (tenzij bij fabrikant gekocht, i.c. niet het geval).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206184497
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 22:41 schreef baskick het volgende:

[..]
Dat het in de praktijk zo gebeurt, vanwege afspraken tussen verkoper en fabrikant, verlegt niet de verantwoordelijkheid.
Klopt, maar ze mogen het wel op deze wijze doen en het is ook vrij gangbaar.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zondag 2 oktober 2022 @ 23:24:10 #11
277627 Seven.
We are Borg.
pi_206184896
quote:
5s.gif Op zondag 2 oktober 2022 20:30 schreef daNpy het volgende:

Aangezien de UK niet meer bij de EU hoort, vraag ik me nu af wat mijn rechten zijn?
Wat heeft de verkoper in de return policy staan? Ik kan op gov.uk zo niks vinden over retourneren aan de reseller of manufacturer, buiten dat de return policy van belang kan zijn. Daarin kun je bijvoorbeeld vinden wie de kosten voor retourneren op zich neemt.

https://www.citizensadvic(...)rranty-or-guarantee/

Ik zou gewoon aangeven dat je geen kosten wil maken om een faulty product te repareren en dat je liever een full refund wil.


En even zoeken naar consumer rights.
Resistance is futile.
  zondag 2 oktober 2022 @ 23:25:36 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_206184914
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 21:36 schreef miro86 het volgende:
Als de verkoper een bedrijf is en zij verkopen op Ebay aan EU klanten (bijv door verzendkosten voor EU landen aan te geven), dan hoort EU consumentenrecht van toepassing zijn. Zie het maar eens af te dwingen via ebay...
Beetje gekke gedachtengang. Als je iets op afstand koopt in Djibouti, dan is niet ineens het EU consumentenrecht van toepassing.
Resistance is futile.
  zondag 2 oktober 2022 @ 23:26:43 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_206184924
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 21:11 schreef daNpy het volgende:

[..]
100 pond betalen voor de reparatie vind ik dan wel weer vreemd. En ik ben verantwoordelijk voor internationaal transport.
Eigenlijk geeft de reseller hiermee aan dat je geen garantie hebt (via hen, wat hem/haar betreft).
Resistance is futile.
  zondag 2 oktober 2022 @ 23:29:15 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_206184942
Je zou trouwens natuurlijk ook gewoon kunnen proberen met de producent, wie weet doen zij helemaal niet moeilijk en sturen ze je gratis vervanging of zo.
Resistance is futile.
pi_206185254
quote:
7s.gif Op zondag 2 oktober 2022 23:25 schreef Seven. het volgende:

[..]
Beetje gekke gedachtengang. Als je iets op afstand koopt in Djibouti, dan is niet ineens het EU consumentenrecht van toepassing.
Niets raars aan. Als je als bedrijf in Djibouti zich richt op consumenten in een EU land, moet dat bedrijf zich houden aan de EU regels (of eigenlijk aan de regels van de landen waarop zij zich richten).
hier heb je uitleg van de jongens van eBay (waar TS zijn ding kocht) : https://www.ebay.de/help/(...)-obligations?id=4839

quote:
When do EU consumer protection laws apply?
EU consumer protection laws are always applicable when a business seller sells to consumers residing in the EU, regardless from where he is operating his business (e.g. US, China, Hong Kong, etc.).

On eBay, a business seller sells to consumers residing in the EU when he:

- Lists items on an eBay website directed at any EU country or
- Offers worldwide shipping and makes clear reference to customers residing within the EU (for example by the language of the listing and by mentioning special shipping rates to the EU, etc.).
Je kunt wel twisten over hoeveel je moet doen om je te "richten" op eu consumenten, maar het is duidelijk dat waar je als bedrijf bent minder belangrijk is dan waar je klant zit. Maar terug naar Djibouti, als je als Djiboutiaans bedrijf een website hebt in het Nederlands en je verzendopties aanbiedt naar Nederland val je onder de wet koop op afstand. Zie dat maar te handhaven...
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_206185323
En kan je je lol ook op als t terugkomt dat PostNL weer douane/inklaringskosten/whatever aanslaat. Echt ellende qua post uit GB sinds brexit.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
  maandag 3 oktober 2022 @ 07:29:45 #17
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206185524
quote:
2s.gif Op zondag 2 oktober 2022 23:24 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wat heeft de verkoper in de return policy staan? Ik kan op gov.uk zo niks vinden over retourneren aan de reseller of manufacturer, buiten dat de return policy van belang kan zijn. Daarin kun je bijvoorbeeld vinden wie de kosten voor retourneren op zich neemt.
Dat moet ik nog nakijken, wordt waarschijnlijk vanavond.

quote:
https://www.citizensadvic(...)rranty-or-guarantee/

Ik zou gewoon aangeven dat je geen kosten wil maken om een faulty product te repareren en dat je liever een full refund wil.
Full refund houd in dat ik de betaalde belasting bij invoer niet terug krijg. En ik zal hetzelfde product weer van dezelfde verkoper terug moeten kopen, anders heb ik niks.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206185584
quote:
7s.gif Op zondag 2 oktober 2022 23:25 schreef Seven. het volgende:

[..]
Beetje gekke gedachtengang. Als je iets op afstand koopt in Djibouti, dan is niet ineens het EU consumentenrecht van toepassing.
Oh jawel, dat is exact hoe het werkt.
Maar je rechten hebben en verkrijgen gaat je dan nooit lukken.
Immers zal je ze dan voor de rechter moeten slepen, moet dit dan hier of daar?

Dit zie je ook veel bij “Chinese webshops” die hier verkopen en vervolgens nooit meer reageren of tegenstrijdig met consumenten recht in de EU iets willen aanbieden wat jij niet wil etc.

Zie je gelijk maar eens te halen, praktische zin onmogelijk.
pi_206185588
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 20:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ook in Nederland moet je vaak een defect product bij de producent aanbieden ter reparatie ipv de verkopende winkel. Daar is niks raars aan.
dat mag simpelweg niet in NL, het doorverwijzen

er is een koopcontract met de winkel, die moet jouw probleem oplossen, als daarvoor naar de fabrikant gegaan moet is dat hun pakkie aan, niet die van de consument
  maandag 3 oktober 2022 @ 08:42:55 #20
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206185783
Voor al dat postnl geklaag.

Wanneer je een artikel verstuurd voor garantie, en het ook weer teruggestuurd krijgt na het verkrijgen van service dan betaal je geen dubbele import heffingen ed.

Je moet het product wel goed heen en weer sturen met de juiste informatie.

Dat is al jaren zo. Ook bij postnl.

https://www.postnl.nl/kla(...)nen-garantietermijn/
Dum de dum
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:30:27 #21
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206196248
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 08:42 schreef Fe2O3 het volgende:
Voor al dat postnl geklaag.

Wanneer je een artikel verstuurd voor garantie, en het ook weer teruggestuurd krijgt na het verkrijgen van service dan betaal je geen dubbele import heffingen ed.

Je moet het product wel goed heen en weer sturen met de juiste informatie.

Dat is al jaren zo. Ook bij postnl.

https://www.postnl.nl/kla(...)nen-garantietermijn/
Bedankt voor de opheldering. Gezien het niet om een paar centen gaat, was ik er wel wat huiverig voor.

Helaas is het stuk van PostNL niet helemaal duidelijk. Wat zijn "uitvoerbescheiden"? Zijn dat de originele verstuurpapieren van de verkoper? Hoe kom ik daar aan bij terug sturen?
Als ik op dat woord google komt er weinig omhoog, wel uitvoer aangifte.
En dan zie ik

quote:
Sommige bedrijven maken de uitvoeraangifte zelf maar omdat de regelgeving nogal ingewikkeld is en ook vaak veranderd besteden de meeste bedrijven het uit. Om een uitvoeraangifte te maken heb je een vergunning van de douane nodig ook moeten ze digitaal via AGS worden ingediend en hiervoor is een software pakket voor nodig ook moet de aangever gevestigd zijn in de Europese Unie..
Samenvattend:
regelgeving is ingewikkeld
regelgeving veranderd vaak
vergunning nodig
digitaal via speciale software in te dienen
kan alleen als de aangever in de EU zit

Uhm? Is het nou uitvoerbescheiden of aangifte? Wie heeft die papieren? Is het aangemeld in AGS als de originele leverancier in de UK zit, niet in de EU? Wat moet ik nou zelf doen?

=== Dat terzijde, de verkoper neemt contact op met de fabrikant en houd me op de hoogte. Het is allemaal wel "moeilijk" omdat ze het product niet hebben.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:02:43 #22
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206196341
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 07:30 schreef daNpy het volgende:
Wat zijn "uitvoerbescheiden"?
Bijvoorbeeld een RMA bon waarop duidelijk het product en de klacht staan, dat je service gaat krijgen en kenmerkende informatie die elkaar linken. Een serienummer bijv. Of een servicenummer/RMA nummer oid.

De leverancier moet je hiermee helpen.
Dum de dum
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:39:21 #23
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206196903
Ok, want serienummer zit er niet op.
Kan wel de aankoopbon uitprinten en meesturen. Of kijken of ik een bewijs heb van invoer destijds, via Fedex betaald.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_206197109
Je kunt ook even contact opnemen met het ecc, hoewel het VK geen deel meer uitmaakt van de EU kunnen ze vaak nog wel helpen of van advies zijn.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 10:34:33 #25
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206209866
De verkoper heeft de fabrikant gecontacteerd.
En dit krijg ik terug gemaild (van de fabrikant)

quote:
Hi [verkoper]
Thanks for your email
Do you have any photos of the damage out of curiosity please?

Since this was supplied a few months back now and you seem sure there was no damage to the airbox, there isn’t anything we can do about this unfortunately
Sorry wat? Er was inderdaad geen schade aan de airbox bij aanschaf. Ik heb hem slechts 2 keer "gebruikt".
Er is dus geen garantie, een product wat kapot gaat is "jammer dan". Of begrijp ik Engelse humor verkeerd?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')