Ook in Nederland moet je vaak een defect product bij de producent aanbieden ter reparatie ipv de verkopende winkel. Daar is niks raars aan.quote:Op zondag 2 oktober 2022 20:30 schreef daNpy het volgende:
Ik heb een airbox voor mijn auto gekocht in Engeland. Het wordt in Engeland geproduceerd en was niet goedkoop (¤ 430 betaald incl belastingen). Het is ook geen item wat simpel elders verkrijgbaar is helaas.
Nu zit er een scheur in binnen 6 maanden. De airbox is gemaakt van GFK. Er is geen sprake van beschadiging door externe oorzaak, het materiaal is -denk ik- door stress gescheurd maar het hangt vrij en zit aan 1 kant gemonteerd op de inlaat.
Ik heb de aankoop gedaan via Ebay. De verkoper reageert netjes, zelfs in het weekend. Echter wilde hij me eerst een reparatie van 100 pond aanbieden (haha en 2x verzenden, en bij terugkomst mogelijk weer 100+ euro BTW betalen?). Dat accepteer ik niet, het product moet meer dan 6 maanden mee gaan.
Nu verwijst hij me naar de leverancier, omdat hun niet de garanties afhandelen.
"As we are not the manufacturer, all warranty applications need to go Direct to the manufacturer themselves as they are the manufacturer."
Maar ik heb het product niet bij de maker gekocht. Ik heb het bij hun gekocht. Aangezien de UK niet meer bij de EU hoort, vraag ik me nu af wat mijn rechten zijn?
100 pond betalen voor de reparatie vind ik dan wel weer vreemd. En ik ben verantwoordelijk voor internationaal transport.quote:Op zondag 2 oktober 2022 20:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ook in Nederland moet je vaak een defect product bij de producent aanbieden ter reparatie ipv de verkopende winkel. Daar is niks raars aan.
Vind ik ook. Kopers in Nederland zijn goed beschermt en daar zullen ze niet zo makkelijk 100 Pond aan verzendkosten mogen vragen. Of überhaupt verzendkosten om een defect product te laten repareren. Maar dit is het Verenigd Koninkrijk.quote:Op zondag 2 oktober 2022 21:11 schreef daNpy het volgende:
[..]
100 pond betalen voor de reparatie vind ik dan wel weer vreemd. En ik ben verantwoordelijk voor internationaal transport.
100 pond zijn de reparatie kosten.quote:Op zondag 2 oktober 2022 21:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Vind ik ook. Kopers in Nederland zijn goed beschermt en daar zullen ze niet zo makkelijk 100 Pond aan verzendkosten mogen vragen. Maar dit is het Verenigd Koninkrijk.
Dat zou in Nederland bijvoorbeeld niet mogen. Tenzij het aantoonbaar verkeerd gebruikt is door de koper.quote:Op zondag 2 oktober 2022 21:20 schreef daNpy het volgende:
[..]
100 pond zijn de reparatie kosten.
Verzendkosten zijn sowieso voor mij neem ik aan. Weet niet hoe hoog die zijn.
Ja ik kan altijd nog een dispute via eBay aanmaken. Of enkel binnen zoveel dagen (90)?quote:Op zondag 2 oktober 2022 21:36 schreef miro86 het volgende:
Als de verkoper een bedrijf is en zij verkopen op Ebay aan EU klanten (bijv door verzendkosten voor EU landen aan te geven), dan hoort EU consumentenrecht van toepassing zijn. Zie het maar eens af te dwingen via ebay...
Dat het in de praktijk zo gebeurt, vanwege afspraken tussen verkoper en fabrikant, verlegt niet de verantwoordelijkheid. De fabrikant is geen partij in een overeenkomst tussen koper en verkoper (tenzij bij fabrikant gekocht, i.c. niet het geval).quote:Op zondag 2 oktober 2022 20:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ook in Nederland moet je vaak een defect product bij de producent aanbieden ter reparatie ipv de verkopende winkel. Daar is niks raars aan.
Klopt, maar ze mogen het wel op deze wijze doen en het is ook vrij gangbaar.quote:Op zondag 2 oktober 2022 22:41 schreef baskick het volgende:
[..]
Dat het in de praktijk zo gebeurt, vanwege afspraken tussen verkoper en fabrikant, verlegt niet de verantwoordelijkheid.
Wat heeft de verkoper in de return policy staan? Ik kan op gov.uk zo niks vinden over retourneren aan de reseller of manufacturer, buiten dat de return policy van belang kan zijn. Daarin kun je bijvoorbeeld vinden wie de kosten voor retourneren op zich neemt.quote:Op zondag 2 oktober 2022 20:30 schreef daNpy het volgende:
Aangezien de UK niet meer bij de EU hoort, vraag ik me nu af wat mijn rechten zijn?
Beetje gekke gedachtengang. Als je iets op afstand koopt in Djibouti, dan is niet ineens het EU consumentenrecht van toepassing.quote:Op zondag 2 oktober 2022 21:36 schreef miro86 het volgende:
Als de verkoper een bedrijf is en zij verkopen op Ebay aan EU klanten (bijv door verzendkosten voor EU landen aan te geven), dan hoort EU consumentenrecht van toepassing zijn. Zie het maar eens af te dwingen via ebay...
Eigenlijk geeft de reseller hiermee aan dat je geen garantie hebt (via hen, wat hem/haar betreft).quote:Op zondag 2 oktober 2022 21:11 schreef daNpy het volgende:
[..]
100 pond betalen voor de reparatie vind ik dan wel weer vreemd. En ik ben verantwoordelijk voor internationaal transport.
Niets raars aan. Als je als bedrijf in Djibouti zich richt op consumenten in een EU land, moet dat bedrijf zich houden aan de EU regels (of eigenlijk aan de regels van de landen waarop zij zich richten).quote:Op zondag 2 oktober 2022 23:25 schreef Seven. het volgende:
[..]
Beetje gekke gedachtengang. Als je iets op afstand koopt in Djibouti, dan is niet ineens het EU consumentenrecht van toepassing.
Je kunt wel twisten over hoeveel je moet doen om je te "richten" op eu consumenten, maar het is duidelijk dat waar je als bedrijf bent minder belangrijk is dan waar je klant zit. Maar terug naar Djibouti, als je als Djiboutiaans bedrijf een website hebt in het Nederlands en je verzendopties aanbiedt naar Nederland val je onder de wet koop op afstand. Zie dat maar te handhaven...quote:When do EU consumer protection laws apply?
EU consumer protection laws are always applicable when a business seller sells to consumers residing in the EU, regardless from where he is operating his business (e.g. US, China, Hong Kong, etc.).
On eBay, a business seller sells to consumers residing in the EU when he:
- Lists items on an eBay website directed at any EU country or
- Offers worldwide shipping and makes clear reference to customers residing within the EU (for example by the language of the listing and by mentioning special shipping rates to the EU, etc.).
Dat moet ik nog nakijken, wordt waarschijnlijk vanavond.quote:Op zondag 2 oktober 2022 23:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat heeft de verkoper in de return policy staan? Ik kan op gov.uk zo niks vinden over retourneren aan de reseller of manufacturer, buiten dat de return policy van belang kan zijn. Daarin kun je bijvoorbeeld vinden wie de kosten voor retourneren op zich neemt.
Full refund houd in dat ik de betaalde belasting bij invoer niet terug krijg. En ik zal hetzelfde product weer van dezelfde verkoper terug moeten kopen, anders heb ik niks.quote:https://www.citizensadvic(...)rranty-or-guarantee/
Ik zou gewoon aangeven dat je geen kosten wil maken om een faulty product te repareren en dat je liever een full refund wil.
Oh jawel, dat is exact hoe het werkt.quote:Op zondag 2 oktober 2022 23:25 schreef Seven. het volgende:
[..]
Beetje gekke gedachtengang. Als je iets op afstand koopt in Djibouti, dan is niet ineens het EU consumentenrecht van toepassing.
dat mag simpelweg niet in NL, het doorverwijzenquote:Op zondag 2 oktober 2022 20:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ook in Nederland moet je vaak een defect product bij de producent aanbieden ter reparatie ipv de verkopende winkel. Daar is niks raars aan.
Bedankt voor de opheldering. Gezien het niet om een paar centen gaat, was ik er wel wat huiverig voor.quote:Op maandag 3 oktober 2022 08:42 schreef Fe2O3 het volgende:
Voor al dat postnl geklaag.
Wanneer je een artikel verstuurd voor garantie, en het ook weer teruggestuurd krijgt na het verkrijgen van service dan betaal je geen dubbele import heffingen ed.
Je moet het product wel goed heen en weer sturen met de juiste informatie.
Dat is al jaren zo. Ook bij postnl.
https://www.postnl.nl/kla(...)nen-garantietermijn/
Samenvattend:quote:Sommige bedrijven maken de uitvoeraangifte zelf maar omdat de regelgeving nogal ingewikkeld is en ook vaak veranderd besteden de meeste bedrijven het uit. Om een uitvoeraangifte te maken heb je een vergunning van de douane nodig ook moeten ze digitaal via AGS worden ingediend en hiervoor is een software pakket voor nodig ook moet de aangever gevestigd zijn in de Europese Unie..
Bijvoorbeeld een RMA bon waarop duidelijk het product en de klacht staan, dat je service gaat krijgen en kenmerkende informatie die elkaar linken. Een serienummer bijv. Of een servicenummer/RMA nummer oid.quote:
Sorry wat? Er was inderdaad geen schade aan de airbox bij aanschaf. Ik heb hem slechts 2 keer "gebruikt".quote:Hi [verkoper]
Thanks for your email
Do you have any photos of the damage out of curiosity please?
Since this was supplied a few months back now and you seem sure there was no damage to the airbox, there isn’t anything we can do about this unfortunately
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |