Zwitserland heeft heus een marine!! Stond ik ook van verbaasd.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Vlak de Zwiterse Marine niet uit, die zijn nog nooit gepakt.
Starlink nemen!quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:03 schreef -river- het volgende:
[..]Als het internet maar niet op raakt
Dat lijkt me vrij fors, de lengte van een voetbalveldquote:
Position received 347 days agoquote:Op dinsdag 27 september 2022 14:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Teovallig ligt vaart er een Russisch "onderzoeks"schip in het SKagerrak.
https://www.vesselfinder.(...)24419-MMSI-273546520
Dat wist ik, ze hebben een soort van klein schip op meer van Genevequote:Op dinsdag 27 september 2022 14:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zwitserland heeft heus een marine!! Stond ik ook van verbaasd.
Goeie, zo goed had ik nog niet gekeken.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:19 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Position received 347 days ago
Ik weet niet precies hoe ik dat moet interpreteren, maar ik gok erop dat ie een jaar geleden daar zijn transponder uitgezet heeft.
Ik googelen op Swiss Navy om het te checkenquote:Op dinsdag 27 september 2022 14:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zwitserland heeft heus een marine!! Stond ik ook van verbaasd.
Vernietigen? Waar zei hij dat?quote:Op dinsdag 27 september 2022 12:59 schreef RetepV het volgende:
[..]
Misschien dat we dat doen omdat Biden enige tijd terug heeft gedreigd om de Nordstream 2 te vernietigen als Rusland Oekraïne zou binnenvallen?
Rusland hoeft toch helemaal die leiding niet te saboteren! Die kunnen gewoon de kraan dichtdraaien.quote:Op dinsdag 27 september 2022 13:49 schreef oheng het volgende:
De officiele russische persbureau's geven de schuld aan Oekrainsche sabotage:
[..]
Hmmm... Wat voor belang zou rusland nou kunnen hebben bij deze sabotage? Nee, het zijn vast de Amerikanen die het gedaan hebben!
Ook zeker waar. Maar de VS kan de EU nog rugdekking geven. Een zwak EU en een sterke VS is toch een slechter resultaat voor Rusland dan een VS en een EU die niet meer samenwerken.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:04 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Maar ook binnen de EU is het voor Rusland natuurlijk een enorme troef dat met dit soort sabotage acties er steeds meer wrijving ontstaat in en tussen EU landen. Inflatie schiet door het dak, kloof tussen arm en rijk wordt groter en rechtsere (pro Russische) sentimenten nemen toe in sommige landen.
VS profiteert er ook van.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Rusland hoeft toch helemaal die leiding niet te saboteren! Die kunnen gewoon de kraan dichtdraaien.
Bij een daad zoals dit moet je kijken wie er belang bij heeft en wie er toe in staat is. Dit is tegen het belang van Rusland. Oekraine is er heimelijk niet toe in staat. Duitsland wordt gedupeerd. Dan zijn er nog een paar andere landen over.
Zolang de EU maar kapotgaat zal het me jeuken hoe de Russen er bij zitten.quote:Op dinsdag 27 september 2022 12:51 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Alleen bloed Rusland net zo hard mee. Een kamikaze actie.
Ik was er eigenlijk van uit gegaan dat het dieper was. Maar je hebt gelijk, die pijpen liggen niet echt diep.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:11 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Op die diepte (40-60m) kun je het evt ook nog met een duiker af.
VS, UK of FR. Dat denk ik. De Fransen doen soms ook hele rare dingen, kijk maar naar de Rainbow Warrior.quote:
quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:20 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik googelen op Swiss Navy om het te checken
De afsluiter ligt ergens op land. Als je die sluit (wat wel zeker is dat ze gedaan hebben), heb je nog steeds 1000km pijp met gas erin. Dat gas is gewoon keihard verloren, niets aan te doen.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:13 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe simpel het is hoor, maar is er niemand die denkt laten we ergens een afsluiter activeren o.i.d?
Zo denkt Poetin er ook over.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:24 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Zolang de EU maar kapotgaat zal het me jeuken hoe de Russen er bij zitten.
Dat sluit niet uit dat ze toch deze actie hebben uitgevoerd om zodoende de boel te ontwrichten.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Rusland hoeft toch helemaal die leiding niet te saboteren! Die kunnen gewoon de kraan dichtdraaien.
Frans Timmermans in scuba pakje om te voorkomen dat we naar de status quo van een paar jaar terug gaanquote:Op dinsdag 27 september 2022 14:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bij een daad zoals dit moet je kijken wie er belang bij heeft en wie er toe in staat is. Dit is tegen het belang van Rusland. Oekraine is er heimelijk niet toe in staat. Duitsland wordt gedupeerd. Dan zijn er nog een paar andere landen over.
Kan ik in Biden's hoofd kijken?quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:21 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
Vernietigen? Waar zei hij dat?
Te vergezocht naar mijn mening.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat sluit niet uit dat ze toch deze actie hebben uitgevoerd om zodoende de boel te ontwrichten.
Maar dan krijgt Rusland vervolgens weer boetes wegens het niet na komen van contracten.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Door NS1 feitelijk dicht te draaien hebben ze dat toch al lang en breed gedaan?quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:30 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Maar dan krijgt Rusland vervolgens weer boetes wegens het niet na komen van contracten.
Dan moeten ze eerst heel veel tankers bouwen voordat het echt zoden aan de dijk zet.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:28 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Zij kunnen hun gas verkopen aan Duitsland.
Stel Rusland heeft het gedaan, om onrust te creëren (gasprijs ging weer 10% omhoog vandaag na dit nieuws), geruchten de wereld in te werpen (zie dit topic), etc etc.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
En vervolgens doen de Russen het waardoor men USA verdenktquote:Op dinsdag 27 september 2022 14:28 schreef RetepV het volgende:
[..]
Kan ik in Biden's hoofd kijken?
[ twitter ]
Denk je? Zal me niks verbazen als we redelijk snel weer teruggaan naar business as usual, zeker als het om zoiets vitaals als energie gaat.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:32 schreef bleiblei het volgende:
En ze offeren daar een pijplijn voor op die toch alleen maar geld gaat kosten en nooit opleveren. Want joh, alsof daar nog ooit grote hoeveelheden gas door heen gaat
Waar zegt hij daar vernietigen?quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:28 schreef RetepV het volgende:
[..]
Kan ik in Biden's hoofd kijken?
[ twitter ]
Klopt maar je moet er ook mee wegkomen dus mijn geld gaat op de VS.quote:Op dinsdag 27 september 2022 12:29 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dingen slopen zijn ze heel goed in.
Zolang Rusland delen van Oekraïne bezet blijven de sancties intact en zal er geen gas vloeien door de pijpleidingen.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:35 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Denk je? Zal me niks verbazen als we redelijk snel weer teruggaan naar business as usual, zeker als het om zoiets vitaals als energie gaat.
Principes zijn leuk, totdat het echt pijn gaat doen. Dan zijn de ruggegraatjes toch niet zo sterk.
Dat is net zo goed vergezocht. Oekraine kan dat denk ik niet.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:36 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ze geven Oekraïne al de schuld. Waarom vergezocht?
Hoe meer ik erover nadenk, hoe minder belang ik zie bij Rusland om dit uit te voeren.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat sluit niet uit dat ze toch deze actie hebben uitgevoerd om zodoende de boel te ontwrichten.
Op alle manieren niet. Het is hun troefkaart. De VS zijn altijd al tegen deze pijplijn geweest, ook voor de oorlog al.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:32 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Stel Rusland heeft het gedaan, om onrust te creëren (gasprijs ging weer 10% omhoog vandaag na dit nieuws), geruchten de wereld in te werpen (zie dit topic), etc etc.
En ze offeren daar een pijplijn voor op die toch alleen maar geld gaat kosten aan onderhoud en nooit geld gaat opleveren. Want joh, alsof daar nog ooit grote hoeveelheden gas door heen gaat. Ain't gonna happen.
Op welke manier hebben ze er dan geen baat bij?
Touche. Maar is er niet genoeg capaciteit in de leidingen die op land liggen? Het is inderdaad wel waar dat we in Europa nu überhaupt niet terug kunnen naar die Nordstream leidingen.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:35 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Denk je? Zal me niks verbazen als we redelijk snel weer teruggaan naar business as usual, zeker als het om zoiets vitaals als energie gaat.
Principes zijn leuk, totdat het echt pijn gaat doen. Dan zijn de ruggegraatjes toch niet zo sterk.
Gelukkig heb ik draadloos internetquote:Op dinsdag 27 september 2022 14:03 schreef -river- het volgende:
[..]Als het internet maar niet op raakt
Mijn geld ook. Alleen de vs heeft hier baat bijquote:Op dinsdag 27 september 2022 14:37 schreef vipergts het volgende:
[..]
Klopt maar je moet er ook mee wegkomen dus mijn geld gaat op de VS.
Zoals het er nu voor staat zie ik deze drie zaken die niet zo ver gezocht zijn:quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:20 schreef Heph844 het volgende:
[..]
De EU heeft er op lange termijn ook baat bij, want ik had nog maar moeten zien wat we hadden gedaan als Poetin de kraan weer had opengedraaid . Dan waren we weer lekker aan het goedkope Russische gas-infuus gaan hangen tot de volgende inval.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Mijn geld ook. Alleen de vs heeft hier baat bij
Je overschat de EUquote:Op dinsdag 27 september 2022 14:41 schreef Heph844 het volgende:
[..]
De EU heeft er op lange termijn ook baat bij, want ik had nog maar moeten zien wat we hadden gedaan als Poetin de kraan weer had opengedraaid . Dan waren we weer lekker aan het goedkope Russische gas-infuus gaan hangen tot de volgende inval.
"If Russia invades...then there will be no longer a Nord Stream 2. We will bring an end to it."quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:36 schreef SillyWalks het volgende:
[..]
Waar zegt hij daar vernietigen?
Biden gaat natuurlijk niet om zoiets triviaals z’n hele reputatie en betrouwbaarheid op het spel zetten. Dat geloof ik echt niet. Dat de VS dit heeft gedaan is voor mij echt volkomen uitgesloten.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:43 schreef RetepV het volgende:
[..]
"If Russia invades...then there will be no longer a Nord Stream 2. We will bring an end to it."
Iets zegt me dat hij deze dingen daar niet mee bedoelt:
1. De Nord Stream 2 in het niks laten verdwijnen ("there will be no longer a Nord Stream 2").
2. De Nord Stream 2 aanpassen door er een uiteinde naartoe te brengen ("We will bring an end to it.").
Precies.quote:Op dinsdag 27 september 2022 13:10 schreef RetepV het volgende:
[..]
Waarom dan helemaal met een duikboot naar de bodem van de zee gaan om een pijpleiding te vernielen als je gewoon de pompen kan uitzetten? Of gewoon de pijpleiding op je eigen land kan vernielen, in plaats van diep onder water?
Je bent niet de enigequote:Op dinsdag 27 september 2022 14:20 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Dit was ook mijn gedachte.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:38 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Hoe meer ik erover nadenk, hoe minder belang ik zie bij Rusland om dit uit te voeren.
Poetin is al vanaf 2021 bezig om de gastoevoer dicht te knijpen. Doel was altijd om ervoor te zorgen dat Europa uit eigenbelang zich buiten het conflict zou houden. Dat is tot nu toe ronduit mislukt, maar het hoogtepunt van zijn plan moet ook nog komen, namelijk de komende winter. Dat was het punt waarop alles bij elkaar moest komen. Europa (verdeeld door energietekorten, inflatie, failliete industrie en een morrende bevolking) zou gaan pushen voor onderhandelingen, staakt-het-vuren en het inwilligen van Russische eisen.
In grote lijnen was dat het plan. Jaren mee bezig geweest, tientallen miljarden aan inkomsten voor misgelopen, En dan zou nu, nét voor de winter aanbreekt, hij zijn belangrijkste chantagemiddel opblazen?
Rutte en de ECB zijn godsgruwelijk blij dat ze dankzij Putin een excuus hebben voor de hoge prijzen. En we trappen er massaal in.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:48 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
Het is trouwens erg raar dat de gasprijzen al ruim voor de inval in de Oekraine enorm gestegen waren. Na de inval viel het relatief nog wel mee, de grote stijging was dus ruim van te voren!
Het is dus duidelijk niet in overeenstemming met de EU/Duitsland gegaan. Anders kon Duitsland gewoon zelf de kraan dichtdraaien. Dit is een solo-actie van of de UK of de VS. Zij hebben er ook het minste last van. De VS profiteert er zelfs van.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:49 schreef RetepV het volgende:
[..]
Dit was ook mijn gedachte.
Maar het zou impliceren dat de Amerikanen het hebben gedaan met toestemming van de EU. Want als ze die toestemming niet hebben, dan betekent het dat ze inbreuk op de soevereiniteit van de EU hebben gemaakt.
Het is niet bepaald een goed teken als de VS vindt dat ze dit soort dingen zonder te vragen met de EU mogen doen.
Maar waarom zou de VS dan de moeite nemen om het op te blazen. Ook aan de kant van de EU zit een kraan die dicht kan.
Als het werkelijk de VS is geweest, dan voel ik me daar niet bepaald fijn bij. Ze tonen ons er mee dat ze zich onze meester voelen en niet onze bondgenoot.
Naast het glijmiddel waren er wel oorlogsschepen op google afbeeldingen te zien.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:20 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik hou het ‘gewoon’ op Russen hoor. Voor de VS is het risico veel en veel te groot.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is dus duidelijk niet in overeenstemming met de EU/Duitsland gegaan. Anders kon Duitsland gewoon zelf de kraan dichtdraaien. Dit is een solo-actie van of de UK of de VS. Zij hebben er ook het minste last van. De VS profiteert er zelfs van.
Zo'n pijpleiding kan gewoon gerepareerd worden. Het is in secties geplaatst en kan dus per sectie vervangen worden. Zal wel even dure en kost wat, maar het is niet zo dat de hele pijpleiding afgeschreven is*quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:39 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Touche. Maar is er niet genoeg capaciteit in de leidingen die op land liggen? Het is inderdaad wel waar dat we in Europa nu überhaupt niet terug kunnen naar die Nordstream leidingen.
quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Naast het glijmiddel waren er wel oorlogsschepen op google afbeeldingen te zien.
Is die niet raar. Rusland begon al in voorjaar 2021 met het afknijpen van de gastoevoer naar de EU. Dat terwijl de vraag na de corona lockdowns toenam.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:48 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
Het is trouwens erg raar dat de gasprijzen al ruim voor de inval in de Oekraine enorm gestegen waren. Na de inval viel het relatief nog wel mee, de grote stijging was dus ruim van te voren!
Alles werd al duurder na 1,5 jaar corona inderdaad.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:48 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
Gedeeltelijk was dat speculatie omdat de troepenopbouw al ruim voor de inval was gestart. Gedeeltelijk het gevolg van het feit dat Poetin al ruim van tevoren was begonnen met het knijpen van de gastoevoer:quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:48 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
De kerninflatie is nog altijd laag hoor. Dat de inflatie zo hoog is komt voornamelijk door de energieprijzen.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:49 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Rutte en de ECB zijn godsgruwelijk blij dat ze dankzij Putin een excuus hebben voor de hoge prijzen. En we trappen er massaal in.
Ja. Door de kraan dicht te draaien. Ze zijn leverancier. Dat zij die kraan naar believen open en dicht kunnen draaien geeft ze macht. Die zijn ze nu kwijt.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:52 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Is die niet raar. Rusland begon al in voorjaar 2021 met het afknijpen van de gastoevoer naar de EU. Dat terwijl de vraag na de corona lockdowns toenam.
Want tijdens corona stookten we de huizen niet? En voor corona waren die prijzen ook nog normaal hoor.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:52 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Alles werd al duurder na 1,5 jaar corona inderdaad.
Meh, Biden staat een stuk dichter bij zijn dood dan Poetin.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Biden gaat natuurlijk niet om zoiets triviaals z’n hele reputatie en betrouwbaarheid op het spel zetten. Dat geloof ik echt niet. Dat de VS dit heeft gedaan is voor mij echt volkomen uitgesloten.
Dat is niet raar. Dat bevestigt dat je niet op Poetin en Gazprom kan vertrouwen. Die gebruiken die gaskraan als strop. Dat is het nadeel van jezelf afhankelijk maken van 1 leverancier. En geeft dus ook aan dat we niet moeten zwichten voor deze chantage omdat het dan hierbij sowieso niet op houdt.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:48 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
het plan was inderdaad ergens in November dan het te laten escaleren.... kort ervoor, eind oktober waren er de referenda in de bezette gebieden oorspronkelijk gepland, Rusland kon dan om de boel nog wat te laten escaleren een mobilisatie afkondigen...quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:38 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Hoe meer ik erover nadenk, hoe minder belang ik zie bij Rusland om dit uit te voeren.
Poetin is al vanaf 2021 bezig om de gastoevoer dicht te knijpen. Doel was altijd om ervoor te zorgen dat Europa uit eigenbelang zich buiten het conflict zou houden. Dat is tot nu toe ronduit mislukt, maar het hoogtepunt van zijn plan moet ook nog komen, namelijk de komende winter. Dat was het punt waarop alles bij elkaar moest komen. Europa (verdeeld door energietekorten, inflatie, failliete industrie en een morrende bevolking) zou gaan pushen voor onderhandelingen, staakt-het-vuren en het inwilligen van Russische eisen.
In grote lijnen was dat het plan. Jaren mee bezig geweest, tientallen miljarden aan inkomsten voor misgelopen, En dan zou nu, nét voor de winter aanbreekt, hij zijn belangrijkste chantagemiddel opblazen?
inflatie = inflatie. Gezeik over kerninflatie. Wie heeft dat bedacht?quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:54 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
De kerninflatie is nog altijd laag hoor. Dat de inflatie zo hoog is komt voornamelijk door de energieprijzen.
En de huizenprijzen?quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:54 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
De kerninflatie is nog altijd laag hoor. Dat de inflatie zo hoog is komt voornamelijk door de energieprijzen.
Even gemist dat er miljarden in de economie is gepompt (in alle landen)? Dat zag je vanaf najaar 2021 terug in de prijzen.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Want tijdens corona stookten we de huizen niet? En voor corona waren die prijzen ook nog normaal hoor.
Net alsof de EU zichzelf niet voldoende ontwricht met de acties van de ECB en ongelimiteerde vluchtelingenstromen..quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:53 schreef -XOR- het volgende:
Rusland slaagt er echter op een andere manier wel in om West-Europa te ontwrichten: extreem-rechts begint meer en meer de macht te grijpen.
Ik bedoelde niet zo zeer zijn persoonlijke reputatie (alhoewel die ook gevaar loopt hoor) maar ook die van z’n land…quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:55 schreef RetepV het volgende:
[..]
Meh, Biden staat een stuk dichter bij zijn dood dan Poetin.Wat heeft hij nog aan zijn reputatie als hij hem nu niet incasht?
En waarom stegen toen specifiek de gasprijzen zo enorm en al het andere niet (in die mate)?quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:56 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Even gemist dat er miljarden in de economie is gepompt (in alle landen)? Dat zag je vanaf najaar 2021 terug in de prijzen.
ff aansteken, dan wordt de winter misschien niet zo koudquote:Op dinsdag 27 september 2022 14:50 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Mocht er nog iemand twijfelen.
Hoe weet je dat?quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
En waarom stegen toen specifiek de gasprijzen zo enorm en al het andere niet (in die mate)?
Lijkt mij dat de geldpers altijd als eerste doorwerkt in grondstofprijzen.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
En waarom stegen toen specifiek de gasprijzen zo enorm en al het andere niet (in die mate)?
Kan. En stegen die net zo hard als de gasprijs toen?quote:Op dinsdag 27 september 2022 15:01 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Lijkt mij dat de geldpers altijd als eerste doorwerkt in grondstofprijzen.
Het enige spel wat nog over is voor hem. Zowel mobilisatie als dit soort acties komen nogal desperaat op mij over.quote:Op dinsdag 27 september 2022 11:56 schreef trein2000 het volgende:
Als dit is wat het lijkt dan speelt Poetin hoog spel.
Jaquote:Op dinsdag 27 september 2022 15:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Kan. En stegen die net zo hard als de gasprijs toen?
Gazprom had vorig jaar het Bergermeer al amper gevuld. Om de gasprijzen omhoog te duwen. Heeft allemaal niets met omgevingsfactoren of economie te maken. Dat was 100% een vooropgezet plan om Europa alvast pijn te laten voelen van hogere gasprijzen.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:56 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Even gemist dat er miljarden in de economie is gepompt (in alle landen)? Dat zag je vanaf najaar 2021 terug in de prijzen.
Er waren natuurlijk meerdere factoren, je had de supplychain problemen door Covid en die boot in het kanaal.quote:Op dinsdag 27 september 2022 15:01 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Lijkt mij dat de geldpers altijd als eerste doorwerkt in grondstofprijzen.
Een kleine bloemlezing:quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:57 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik bedoelde niet zo zeer zijn persoonlijke reputatie (alhoewel die ook gevaar loopt hoor) maar ook die van z’n land…
Europa zit al te diep in conflict met Rusland (mede dankzij de VS) om zich ook nog eens tegen de VS te keren, mede omdat de afhankelijk van de VS gegroeid is dóór de vijandelijkheden. West-Europese leiders zullen het zelfs onder het tapijt schuiven om de status quo te bewaken, mocht blijken dat de VS dit heeft geflikt.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:51 schreef trein2000 het volgende:
Ik hou het ‘gewoon’ op Russen hoor. Voor de VS is het risico veel en veel te groot.
Samenloop van omstandigheden. Rusland leverde vanaf 2021 al veel minder, maar aan het begin kon dat opgevangen worden door andere landen (Algerije, Azerbadjan), in Q4 lukte dat niet. Daarnaast steeg de vraag in Europa in 2021 fors tov 2020. In Azie steeg de vraag naar LNG, Europese gasproductie die kleiner werd.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Want tijdens corona stookten we de huizen niet? En voor corona waren die prijzen ook nog normaal hoor.
Oké, hij zegt dus nergens vernietigen, dus je zuigt dat uit je duim.quote:Op dinsdag 27 september 2022 14:43 schreef RetepV het volgende:
[..]
"If Russia invades...then there will be no longer a Nord Stream 2. We will bring an end to it."
Iets zegt me dat hij deze dingen daar niet mee bedoelt:
1. De Nord Stream 2 in het niks laten verdwijnen ("there will be no longer a Nord Stream 2").
2. De Nord Stream 2 aanpassen door er een uiteinde naartoe te brengen ("We will bring an end to it.").
Mja, het zou kunnen hoor, maar het lijkt me zo dommig om zo je belangrijkste troefkaart uit te spelen. Veel militair analisten zijn al bezig met een stilstand in de winter gevolgd door een voorjaarsoffensief. Als ik Poetin was zou ik even afwachten of het koud wordt deze winterquote:Op dinsdag 27 september 2022 14:55 schreef RM-rf het volgende:
[..]
het plan was inderdaad ergens in November dan het te laten escaleren.... kort ervoor, eind oktober waren er de referenda in de bezette gebieden, Rusland kon dan om de boel nog wat te laten escaleren een mobilisatie afkondigen...
En de russen hoopten dat dan in west-europa een koudefase aangebroken zou zijn en het gasverbruik ook snel zou stijgen en mischien de gasreserve's niet vol genoeg (lager dan 90%)
maar waarom dan nu opens alles gehaast naar voren te schuiven?
is er soms iets bijzonders gebeurd, begin september in het gebied rond Izium?
dat daardoor nu de russen heel gehaast hun plannen tot escalatie moeten doorzetten voor het midden november misschien te laat is?
Die stegen vooral door de lage rente, nu de rente stijgt zie je de huizenprijzen weer stagneren en dalen (afhankelijk van segment en locatie).quote:
Het maakt niet uit hoe het komt, als je minder voor je geld kunt doen is dat defacto een vorm van inflatie.quote:Op dinsdag 27 september 2022 15:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die stegen vooral door de lage rente, nu de rente stijgt zie je de huizenprijzen weer stagneren en dalen (afhankelijk van segment en locatie).
Hij zegt helemaal niets uit zijn duim. Althans, in de quote zie ik niet waar hij stelt dat Biden zo dom zou zijn om dat letterlijk zo te verwoorden.quote:Op dinsdag 27 september 2022 15:05 schreef SillyWalks het volgende:
Oké, hij zegt dus nergens vernietigen, dus je zuigt dat uit je duim.
Gewoon diplomatieke druk, klaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |