abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 23 september 2022 @ 08:48:15 #101
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_206073233
Dank @Hanca!
Overigens is 1 vd "problemen" met stadsverwarming dat je dan ook meer stroom verbruikt dan een gemiddeld huishouden dat stroom én gas heeft. Alles behalve de (dure!) warmte gaat op stroom.

[ Bericht 24% gewijzigd door Whiskers2009 op 23-09-2022 08:57:00 ]
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_206073355
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2022 08:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
Dank @:Hanca!
Overigens is 1 vd "problemen" met stadsverwarming dat je dan ook meer stroom verbruikt dan een gemiddeld huishouden dat stroom én gas heeft. Alles behalve de (dure!) warmte gaat op stroom.
En dat laatste valt dus onder de opmerking voor duurzame huishoudens.

Nou is stroom tot nu toe goedkoper dan gas, dus zo'n 'probleem' is het nog niet, lijkt me. Ik ben blij dat wij inmiddels koken en beneden warm water hebben op stroom. Naast verwarming is gas alleen nog voor douche/bad (en de warme kraan in de badkamer, maar wanneer gebruik je die nou...).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 23 september 2022 @ 09:21:01 #103
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_206073467
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 09:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dat laatste valt dus onder de opmerking voor duurzame huishoudens.

Nou is stroom tot nu toe goedkoper dan gas, dus zo'n 'probleem' is het nog niet, lijkt me. Ik ben blij dat wij inmiddels koken en beneden warm water hebben op stroom. Naast verwarming is gas alleen nog voor douche/bad (en de warme kraan in de badkamer, maar wanneer gebruik je die nou...).
Het "probleem" met de stroom is dat je nogal snel over die "2400 Kwh" van het (oorspronkelijke) voorstel heen gaat als je stadsverwarming hebt.

Maar goed, hopelijk wordt daar dus ook naar gekeken.

Ergo: het "probleem" met stadsverwarming is 2-ledig:
- de manier (en het tijdstip waarop) de prijs voor een heel jaar bepaald wordt + het feit dat de leveranciers een monopoliepositie hebben;
- het hogere stroomverbruik.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 23 september 2022 @ 10:14:16 #104
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_206073910
Ik heb stadsverwarming *O*

leef hier met mij mee -O-
Ik ben inmiddels overleden
pi_206074105
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  vrijdag 23 september 2022 @ 11:33:34 #106
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206074756
Als ik zo naar alle koopkrachtmaatregelen en compensaties kijk, komen de middengroepen er maar bekaaid vanaf.
  vrijdag 23 september 2022 @ 12:18:43 #107
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_206075243
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 11:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als ik zo naar alle koopkrachtmaatregelen en compensaties kijk, komen de middengroepen er maar bekaaid vanaf.
As always :+
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_206075745
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 11:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als ik zo naar alle koopkrachtmaatregelen en compensaties kijk, komen de middengroepen er maar bekaaid vanaf.
Valt wel mee, die arbeidskorting levert voor middeninkomens zo'n 500 euro op. Dat is toch best fors.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 23 september 2022 @ 14:21:38 #109
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206076476
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 13:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Valt wel mee, die arbeidskorting levert voor middeninkomens zo'n 500 euro op. Dat is toch best fors.
Maximaal 500 euro
met de paar tientjes die het marginaal verlaagde tarief inkomstenbelasting erbij kom je op een 50 Euro netto per maand. Een Fooi.
Intussen heeft niemand het over degene die verantwoordelijk is voor de prijsstabiliteit, de ECB en haar voorzitter mevrouw Lagarde. Faalhaas nummer 1.
pi_206076538
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 14:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Maximaal 500 euro
met de paar tientjes die het marginaal verlaagde tarief inkomstenbelasting erbij kom je op een 50 Euro netto per maand. Een Fooi.
Intussen heeft niemand het over degene die verantwoordelijk is voor de prijsstabiliteit, de ECB en haar voorzitter mevrouw Lagarde. Faalhaas nummer 1.
Niet maximaal 500 euro, bij middeninkomens is dat gewoon 500 euro. En veel middeninkomens vallen trouwens ook nog onder de toeslagen, maar als je daar net buiten valt heb je dus met name die arbeidskorting. Dat is toch zo'n 2% van het inkomen, dat je daarmee omhoog gaat. Natuurlijk is dat niet gigantisch, maar dat is ook niet de groep waar de grote nood zit dus dan is dat logisch. Zeker als het probleem van de energie voor een groot deel is opgelost door het prijsplafond.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206077325
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 14:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Intussen heeft niemand het over degene die verantwoordelijk is voor de prijsstabiliteit, de ECB en haar voorzitter mevrouw Lagarde. Faalhaas nummer 1.
Daar is geen media-aandacht mee te krijgen. Te moeilijk, en het past niet binnen de gewenste beeldvorming dat de inflatie puur en alleen de schuld van Putin is.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  vrijdag 23 september 2022 @ 16:06:44 #112
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206077397
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 15:58 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Daar is geen media-aandacht mee te krijgen. Te moeilijk, en het past niet binnen de gewenste beeldvorming dat de inflatie puur en alleen de schuld van Putin is.
Of van "de VVD". "de Regering", "dit Kabinet" " Dhr Rutte"
pi_206077508
Tja, Lagarde doet het niet geweldig, maar doet ze nou zoveel anders dan de voorzitters van de Amerikaanse of Britse nationale banken? Ik vind het ook wel weer erg makkelijk om haar de schuld te geven, omdat ze toch al niet populair is in Nederland.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206078244
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 16:20 schreef Hanca het volgende:
Tja, Lagarde doet het niet geweldig, maar doet ze nou zoveel anders dan de voorzitters van de Amerikaanse of Britse nationale banken? Ik vind het ook wel weer erg makkelijk om haar de schuld te geven, omdat ze toch al niet populair is in Nederland.
Als Jantje voor de leeuwen springt, hoeft Pietje niet hetzelfde te doen natuurlijk...

De schadelijke effecten van het ECB-beleid werden al ruim voor Corona duidelijk, maar al die tijd was dat geen reden om in te grijpen, omdat een renteverhoging Zuid-Europa in de problemen zou brengen. Nu hebben we het vrij logische resultaat van hoge inflatie. Wat ook nogal denivellerend is, en daarmee jou toch ook niet zou moeten aanspreken.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_206078276
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 14:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Maximaal 500 euro
met de paar tientjes die het marginaal verlaagde tarief inkomstenbelasting erbij kom je op een 50 Euro netto per maand. Een Fooi.
Intussen heeft niemand het over degene die verantwoordelijk is voor de prijsstabiliteit, de ECB en haar voorzitter mevrouw Lagarde. Faalhaas nummer 1.
En wat had Lagarde dan precies anders moeten doen?

Ik ben er ook geen enorme fan van hoor, maar de huidige puinhoop is grotendeels het gevolg van energieprijzen en Lagarde pleit al jaren voor snellere onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen en de landen die daarvoor als leverancier dienen.

Als je een Europese zondebok moet hebben, pak dan EVP en ALDE.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_206078284
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 17:36 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Als Jantje voor de leeuwen springt, hoeft Pietje niet hetzelfde te doen natuurlijk...

De schadelijke effecten van het ECB-beleid werden al ruim voor Corona duidelijk, maar al die tijd was dat geen reden om in te grijpen, omdat een renteverhoging Zuid-Europa in de problemen zou brengen. Nu hebben we het vrij logische resultaat van hoge inflatie. Wat ook nogal denivellerend is, en daarmee jou toch ook niet zou moeten aanspreken.
Natuurlijk ben ik niet blij met de inflatie (wie wel?) en natuurlijk was het ECB beleid voor corona al niet geweldig. Maar kon ze veel anders? Italië in de problemen brengen, dat trekt de EU ook niet. Dan schieten we onmiddelijk in een eurocrisis.

En het is in dit geval wel: als topeconomen in Amerika en Groot-Brittannië niet tot een beter beleid kunnen komen, al zien ze ook de nadelen van het huidige beleid wel, dan is het een beetje gek om te verwachten dat de ECB wel die konijn uit de hoge hoed weet te toveren, terwijl de ECB in een veel lastigere positie zit.

Ik hoor vaak kritiek, maar eigenlijk nooit wat ze wel hadden moeten doen. Dat is nogal goedkoop.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206078536
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 17:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Natuurlijk ben ik niet blij met de inflatie (wie wel?) en natuurlijk was het ECB beleid voor corona al niet geweldig. Maar kon ze veel anders? Italië in de problemen brengen, dat trekt de EU ook niet. Dan schieten we onmiddelijk in een eurocrisis.

En het is in dit geval wel: als topeconomen in Amerika en Groot-Brittannië niet tot een beter beleid kunnen komen, al zien ze ook de nadelen van het huidige beleid wel, dan is het een beetje gek om te verwachten dat de ECB wel die konijn uit de hoge hoed weet te toveren, terwijl de ECB in een veel lastigere positie zit.

Ik hoor vaak kritiek, maar eigenlijk nooit wat ze wel hadden moeten doen. Dat is nogal goedkoop.
Het is geen kwestie van niet kunnen bedenken, maar eerder niet willen uitvoeren natuurlijk. Het alternatief is om in Zuid-Europa en met name Italië te saneren, hervormen, eventueel een deel van de schulden kwijt te schelden, de rente omhoog te gooien en ons verlies te nemen. Geld printen is een mooi alternatief om de hete aardappel vooruit te schuiven, die electoraal ook nog lekker valt, omdat in vergrijzend Europa vooral de ouderen profiteren. Maar daarmee is het probleem niet weg, en ergens in de komende jaren moet je de pijn alsnog nemen, terwijl een groot deel van de bevolking er nu per saldo niet beter voorstaat dan vijf jaar terug.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  vrijdag 23 september 2022 @ 18:14:22 #118
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206078595
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2022 17:39 schreef BlackLining het volgende:

[..]
En wat had Lagarde dan precies anders moeten doen?

Ik ben er ook geen enorme fan van hoor, maar de huidige puinhoop is grotendeels het gevolg van energieprijzen en Lagarde pleit al jaren voor snellere onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen en de landen die daarvoor als leverancier dienen.

Als je een Europese zondebok moet hebben, pak dan EVP en ALDE.
Madame had de rente omhoog moeten zetten toen de inflatie begon op te lopen. De Inflatie liep al sterk op voordat de brandstofprijzen stegen.
pi_206078612
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 18:07 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Het is geen kwestie van niet kunnen bedenken, maar eerder niet willen uitvoeren natuurlijk. Het alternatief is om in Zuid-Europa en met name Italië te saneren, hervormen, eventueel een deel van de schulden kwijt te schelden, de rente omhoog te gooien en ons verlies te nemen. Geld printen is een mooi alternatief om de hete aardappel vooruit te schuiven, die electoraal ook nog lekker valt, omdat in vergrijzend Europa vooral de ouderen profiteren. Maar daarmee is het probleem niet weg, en ergens in de komende jaren moet je de pijn alsnog nemen, terwijl een groot deel van de bevolking er nu per saldo niet beter voorstaat dan vijf jaar terug.
Maar de ECB kan niet hervormen in Italië, dat is aan de regering daar (die onder Draghi trouwens enorm aan het hervormen was). Dus nogmaals: wat had de ECB anders kunnen doen?

In Nederland is er trouwens vooral pijn geleden door de ouderen door het rentebeleid (geen indexering pensioenen) en hebben de jongeren geprofiteerd (lage hypotheekrente).

[ Bericht 6% gewijzigd door Hanca op 23-09-2022 18:20:57 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206078621
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 18:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Madame had de rente omhoog moeten zetten toen de inflatie begon op te lopen. De Inflatie liep al sterk op voordat de brandstofprijzen stegen.
En Italië laten vallen en zo de euro in een crisis storten? Was dat een optie?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 23 september 2022 @ 18:36:08 #121
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206078805
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 18:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
En Italië laten vallen en zo de euro in een crisis storten? Was dat een optie?
Zachte heelmeesters, stinkende wonden.
pi_206078930
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 18:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zachte heelmeesters, stinkende wonden.
Maar als heelmeester gelijk een been amputeren zonder te kijken of het ook anders kan is ook weer niet alles. Het is nou eenmaal zo dat al bij het aantreden van Lagarde Italië een economische puinhoop was. In Italië is onder Draghi sindsdien veel gebeurd, maar niet genoeg om veilig te zijn. Hun rente op laten lopen en niet hun staatsschuld opkopen was dramatisch geweest voor de hele EU.

Italië heeft nu al een oplopende rente van 0,6% naar boven de 3% in de laatste maanden. Dat dreigt nu al dramatisch uit te pakken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 23 september 2022 @ 18:51:54 #123
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206078950
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 18:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar als heelmeester gelijk een been amputeren zonder te kijken of het ook anders kan is ook weer niet alles. Het is nou eenmaal zo dat al bij het aantreden van Lagarde Italië een economische puinhoop was. In Italië is onder Draghi sindsdien veel gebeurd, maar niet genoeg om veilig te zijn. Hun rente op laten lopen en niet hun staatsschuld opkopen was dramatisch geweest voor de hele EU.

Italië heeft nu al een oplopende rente van 0,6% naar boven de 3% in de laatste maanden. Dat dreigt nu al dramatisch uit te pakken.
Italie kent al een tijd een hoge inflatie, en bij de komende verkiezingen komt daardoor een Neofascistische vrouw aan de macht.
Lagarde had 1 opdracht, prijsstabiliteit. Door haar getreuzel zijn de problemen nu veel groter dan wanneer een jaar geleden de rente met een punt gestegen was.
pi_206078958
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 18:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Italie kent al een tijd een hoge inflatie, en bij de komende verkiezingen komt daardoor een Neofascistische vrouw aan de macht.
Lagarde had 1 opdracht, prijsstabiliteit. Door haar getreuzel zijn de problemen nu veel groter dan wanneer een jaar geleden de rente met een punt gestegen was.
"De problemen"... je bedoelt: de problemen in Nederland. Tja, de ECB is er niet alleen voor Nederland. En ik denk dat bij omvallen van Italië de problemen in Nederland groter waren trouwens, best kans dat we dan in een recessie zaten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 23 september 2022 @ 19:02:44 #125
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206079054
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 18:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
"De problemen"... je bedoelt: de problemen in Nederland. Tja, de ECB is er niet alleen voor Nederland. En ik denk dat bij omvallen van Italië de problemen in Nederland groter waren trouwens, best kans dat we dan in een recessie zaten.
Nee, in heel de Eurozone. Italie was echt niet omgevallen van een renteverhoging een jaar geleden
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')