abonnement Unibet Coolblue
pi_206077891
Energiebedrijven in de fout met prijsverhoging: te laat aangekondigd

Grote onrust onder klanten van de energiemaatschappijen Eneco, Greenchoice en Essent gisteren. De bedrijven kondigden forse tariefsverhogingen aan, met ingang van 1 oktober. Dat mag helemaal niet, zo kort van tevoren.

Bij toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) zijn ze heel duidelijk: nee, dat mag niet. Een wijziging in je contract, wat het verhogen van de tarieven is, moet 30 dagen van tevoren worden aangekondigd.

Dat is de in de wet vastgelegde periode voor het opzeggen van een energiecontract. Diezelfde periode geldt voor het wijzigen van de tarieven, vertelt Tjitte Mastenbroek, woordvoerder van de ACM.

Klanten kunnen dan ook bezwaar maken tegen de tariefswijziging, vervolgt de woordvoerder. Op Consuwijzer, een site van de ACM met tips voor consumenten, staat een voorbeeld van een klachtenbrief. Consumenten kunnen deze brief gebruiken om te melden dat ze niet akkoord gaan met de verhoging.

Daarin vraag je de leverancier te bevestigen dat de tariefswijziging 30 dagen na de aankondiging ingaat, adviseert Mastenbroek. Dat zou dus vervolgens betekenen dat het hogere tarief niet op 1 oktober al ingaat, maar pas zo'n drie weken later. Dat kan flink schelen op een energierekening die verhoogd wordt.

Als de energiemaatschappij hier niet op reageert, kun je naar de onafhankelijke Geschillencommissie stappen. Deze heeft dit jaar nog bevestigd dat energiebedrijven 30 dagen voor de tariefsverhoging dit bekend moeten maken aan hun klanten. Als je geen bezwaar maakt, gaat de verhoging gewoon in.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_206077927
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 17:06 schreef RipCity het volgende:
Energiebedrijven in de fout met prijsverhoging: te laat aangekondigd

Grote onrust onder klanten van de energiemaatschappijen Eneco, Greenchoice en Essent gisteren. De bedrijven kondigden forse tariefsverhogingen aan, met ingang van 1 oktober. Dat mag helemaal niet, zo kort van tevoren.

Bij toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) zijn ze heel duidelijk: nee, dat mag niet. Een wijziging in je contract, wat het verhogen van de tarieven is, moet 30 dagen van tevoren worden aangekondigd.

Dat is de in de wet vastgelegde periode voor het opzeggen van een energiecontract. Diezelfde periode geldt voor het wijzigen van de tarieven, vertelt Tjitte Mastenbroek, woordvoerder van de ACM.

Klanten kunnen dan ook bezwaar maken tegen de tariefswijziging, vervolgt de woordvoerder. Op Consuwijzer, een site van de ACM met tips voor consumenten, staat een voorbeeld van een klachtenbrief. Consumenten kunnen deze brief gebruiken om te melden dat ze niet akkoord gaan met de verhoging.

Daarin vraag je de leverancier te bevestigen dat de tariefswijziging 30 dagen na de aankondiging ingaat, adviseert Mastenbroek. Dat zou dus vervolgens betekenen dat het hogere tarief niet op 1 oktober al ingaat, maar pas zo'n drie weken later. Dat kan flink schelen op een energierekening die verhoogd wordt.

Als de energiemaatschappij hier niet op reageert, kun je naar de onafhankelijke Geschillencommissie stappen. Deze heeft dit jaar nog bevestigd dat energiebedrijven 30 dagen voor de tariefsverhoging dit bekend moeten maken aan hun klanten. Als je geen bezwaar maakt, gaat de verhoging gewoon in.
Man man, wat een sukkels. Administratie en klantenservice lopen nu al over, mogen ze ook nog even 100.000 bezwaren afhandelen :')
  Moderator vrijdag 23 september 2022 @ 17:11:54 #103
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206077948
Ze sprongen er zo snel op als een stel hyena's dat ze hier niet bij stil stonden?

[ Bericht 3% gewijzigd door Momo op 23-09-2022 17:17:07 ]
pi_206077965
quote:
15s.gif Op vrijdag 23 september 2022 11:32 schreef junkiesietze het volgende:
[ link | afbeelding ]

Energiedirect
Stuk beter dan essent
  vrijdag 23 september 2022 @ 17:16:05 #105
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_206077993
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 17:11 schreef Momo het volgende:
Ze sprongen er zo snel op als een stel hyena's dat ze hier bij stil stonden?
Ze moesten nog gauw even de mensen nog een maand flink uitknijpen
pi_206078039
Gaat echt als een lopend vuurtje. Heb al van drie verschillende mensen een appje doorgestuurd gekregen met de tip om bezwaar te maken
pi_206078122
Ook leuk dat de NOS dat als push bericht eruit gooit. Hebben we wat te doen dit weekend :P
pi_206078242
Ik heb net de email verzonden :)
Twiddel
pi_206078405
Ow jullie wisten het al, zie ik nu.
twitter
pi_206078426
Mooi, maandag meteen doen. :)
pi_206078585
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 17:11 schreef Momo het volgende:
Ze sprongen er zo snel op als een stel hyena's dat ze hier niet bij stil stonden?
Of ze wisten het wel, maar hopen dat de meerderheid geen bezwaar maakt, dat is dan nog steeds dikke cash.
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
pi_206078672
Meteen bezwaar maken, kutgraaiers
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206078841
Nu het landelijk nieuws is, gaat dit de maatschappijen veel geld kosten. Al die bezwaren afhandelen en facturen opnieuw berekenen kost een vermogen aan manuren. Die nog extern ingehuurd moeten worden tegen de hoofdprijs ook, omdat anders de maximale afhandelingstermijn niet gehaald gaat worden.
pi_206078898
quote:
Reactie Eneco op RTL-bericht over termijn aankondiging prijsverhoging

Vanmiddag verscheen op de website van RTL Nieuws een artikel waarin werd gesteld dat wij (en andere energiebedrijven) prijsverhogingen te laat zouden aankondigen aan onze klanten.

Eneco kondigt nieuwe tarieven 10 dagen van tevoren aan. Daarmee handelen wij volgens onze algemene voorwaarden, en dat doen wij al sinds langere tijd op deze wijze. Wij gaan er hierbij van uit dat wij aan alle wet- en regelgeving voldoen.

Wij treden in contact met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om snel duidelijkheid te krijgen voor onze klanten.
  vrijdag 23 september 2022 @ 18:57:00 #115
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206078992
quote:
Reactie Greenchoice op RTL-bericht over termijn aankondiging prijsverhoging

Vanmiddag verscheen op de website van RTL Nieuws een artikel waarin werd gesteld dat wij (en andere energiebedrijven) prijsverhogingen te laat zouden aankondigen aan onze klanten.

Greenchoice kondigt nieuwe tarieven uiterlijk 10 dagen van tevoren aan. Daarmee handelen wij volgens onze algemene voorwaarden, en dat doen wij al sinds langere tijd op deze wijze. Wij gaan er hierbij van uit dat wij aan alle wet- en regelgeving voldoen.

Wij treden in contact met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om snel duidelijkheid te krijgen voor onze klanten.
https://www.greenchoice.n(...)-rtl-prijsverhoging/
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_206079008
https://www.eneco.nl/klantenservice/contactformulier/

Heb hier alvast mijn beklag gedaan. :)
Definitely not CIA
  Moderator vrijdag 23 september 2022 @ 19:01:48 #117
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206079045
Haha, je zal maar daar bij de klantenservice werken.
pi_206079051
De wet gaat boven de algemene voorwaarden.
Daarnaast heb ik van Energiedirect gisteren pas de mail ontvangen, dat is sowieso te laat.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206079058
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 18:40 schreef Ivo1985 het volgende:
Nu het landelijk nieuws is, gaat dit de maatschappijen veel geld kosten. Al die bezwaren afhandelen en facturen opnieuw berekenen kost een vermogen aan manuren. Die nog extern ingehuurd moeten worden tegen de hoofdprijs ook, omdat anders de maximale afhandelingstermijn niet gehaald gaat worden.
Mooi zo, laat ze maar bloeden die lijers
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  vrijdag 23 september 2022 @ 19:04:59 #120
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_206079085
reactie van eneco en greenchoice zijn ook gewoon identiek.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_206079140
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 17:06 schreef RipCity het volgende:

Bij toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) zijn ze heel duidelijk: nee, dat mag niet. Een wijziging in je contract, wat het verhogen van de tarieven is, moet 30 dagen van tevoren worden aangekondigd.

En dan blijkt weer dat de ACM wel signaleert maar dat de burger daar geen reet aan heeft omdat ie zelf een klacht moet indienen. Zo wordt de burger zwak gehouden. Je vraagt je af waarom de tandeloze tijger ACM nog bestaat. Ze doen werkelijk niks behalve foei! zeggen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206079151
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 19:10 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
En dan blijkt weer dat de ACM wel signaleert maar dat de burger daar geen reet aan heeft omdat ie zelf een klacht moet indienen. Zo wordt de burger zwak gehouden. Je vraagt je af waarom de tandeloze tijger ACM nog bestaat. Ze doen werkelijk niks behalve foei! zeggen.
Je hebt duidelijk geen idee waar je over praat :')
pi_206079160
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 19:11 schreef PS. het volgende:

[..]
Je hebt duidelijk geen idee waar je over praat :')
Heb ik wel. Als het niet klopt wat ik zeg kom dan met argumenten of zwijg voor eeuwig. :)

Het staat ook duidelijk in dat bericht: Klanten kunnen dan ook bezwaar maken tegen de tariefswijziging...

Dus je moet zelf aan de bak. Iedereen persoonlijk. De ACM doet niks. Terwijl ze dat wel zouden kunnen.
Ik volg de ontwikkelingen nogal en dat blijkt steeds zo, dat ACM zijn ijzeren Vuist weigert te gebruiken.

Terwijl ACM bedoeld is als "waakhond" om de consument tegen de mores van de "markt" te beschermen en behoeden. Maar dat doen ze reeds lang niet meer. Op de 1 of andere manier zijn ze kansloos tegen de sjoemelende bedrijven. En dat is best jammer. En niet goed voor ons.

[ Bericht 15% gewijzigd door Bart2002 op 23-09-2022 19:18:18 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_206079212
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 19:10 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
En dan blijkt weer dat de ACM wel signaleert maar dat de burger daar geen reet aan heeft omdat ie zelf een klacht moet indienen. Zo wordt de burger zwak gehouden. Je vraagt je af waarom de tandeloze tijger ACM nog bestaat. Ze doen werkelijk niks behalve foei! zeggen.
Ook echt iedereen die weleens de krant leest wist dat deze verhogingen eraan zaten te komen en dat die binnen 30 dagen doorgevoerd zouden worden. Dan kan je als ACM even de telefoon oppakken en ze wijzen op hun wettelijke plicht. Je kan ook op je reet blijven zitten en wachten tot een journalist om een reactie vraagt.
pi_206079219
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2022 19:18 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ook echt iedereen die weleens de krant leest wist dat deze verhogingen eraan zaten te komen en dat die binnen 30 dagen doorgevoerd zouden worden. Dan kan je als ACM even de telefoon oppakken en ze wijzen op hun wettelijke plicht. Je kan ook op je reet blijven zitten en wachten tot een journalist om een reactie vraagt.
Je en? Wat is jouw boodschap? Dat je de krant moet lezen? :)

Of ben je het met me eens dat de ACM niets voor ons doet? Dat klopt inderdaad. Terwijl ze de burger moeten beschermen tegen de harde tucht van de "markt".

Misschien begreep ik je verkeerd. Dat heb je soms met geschreven tekst.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')