Man man, wat een sukkels. Administratie en klantenservice lopen nu al over, mogen ze ook nog even 100.000 bezwaren afhandelenquote:Op vrijdag 23 september 2022 17:06 schreef RipCity het volgende:
Energiebedrijven in de fout met prijsverhoging: te laat aangekondigd
Grote onrust onder klanten van de energiemaatschappijen Eneco, Greenchoice en Essent gisteren. De bedrijven kondigden forse tariefsverhogingen aan, met ingang van 1 oktober. Dat mag helemaal niet, zo kort van tevoren.
Bij toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) zijn ze heel duidelijk: nee, dat mag niet. Een wijziging in je contract, wat het verhogen van de tarieven is, moet 30 dagen van tevoren worden aangekondigd.
Dat is de in de wet vastgelegde periode voor het opzeggen van een energiecontract. Diezelfde periode geldt voor het wijzigen van de tarieven, vertelt Tjitte Mastenbroek, woordvoerder van de ACM.
Klanten kunnen dan ook bezwaar maken tegen de tariefswijziging, vervolgt de woordvoerder. Op Consuwijzer, een site van de ACM met tips voor consumenten, staat een voorbeeld van een klachtenbrief. Consumenten kunnen deze brief gebruiken om te melden dat ze niet akkoord gaan met de verhoging.
Daarin vraag je de leverancier te bevestigen dat de tariefswijziging 30 dagen na de aankondiging ingaat, adviseert Mastenbroek. Dat zou dus vervolgens betekenen dat het hogere tarief niet op 1 oktober al ingaat, maar pas zo'n drie weken later. Dat kan flink schelen op een energierekening die verhoogd wordt.
Als de energiemaatschappij hier niet op reageert, kun je naar de onafhankelijke Geschillencommissie stappen. Deze heeft dit jaar nog bevestigd dat energiebedrijven 30 dagen voor de tariefsverhoging dit bekend moeten maken aan hun klanten. Als je geen bezwaar maakt, gaat de verhoging gewoon in.
Stuk beter dan essentquote:Op vrijdag 23 september 2022 11:32 schreef junkiesietze het volgende:
[ link | afbeelding ]
Energiedirect
Ze moesten nog gauw even de mensen nog een maand flink uitknijpenquote:Op vrijdag 23 september 2022 17:11 schreef Momo het volgende:
Ze sprongen er zo snel op als een stel hyena's dat ze hier bij stil stonden?
Of ze wisten het wel, maar hopen dat de meerderheid geen bezwaar maakt, dat is dan nog steeds dikke cash.quote:Op vrijdag 23 september 2022 17:11 schreef Momo het volgende:
Ze sprongen er zo snel op als een stel hyena's dat ze hier niet bij stil stonden?
quote:Reactie Eneco op RTL-bericht over termijn aankondiging prijsverhoging
Vanmiddag verscheen op de website van RTL Nieuws een artikel waarin werd gesteld dat wij (en andere energiebedrijven) prijsverhogingen te laat zouden aankondigen aan onze klanten.
Eneco kondigt nieuwe tarieven 10 dagen van tevoren aan. Daarmee handelen wij volgens onze algemene voorwaarden, en dat doen wij al sinds langere tijd op deze wijze. Wij gaan er hierbij van uit dat wij aan alle wet- en regelgeving voldoen.
Wij treden in contact met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om snel duidelijkheid te krijgen voor onze klanten.
https://www.greenchoice.n(...)-rtl-prijsverhoging/quote:Reactie Greenchoice op RTL-bericht over termijn aankondiging prijsverhoging
Vanmiddag verscheen op de website van RTL Nieuws een artikel waarin werd gesteld dat wij (en andere energiebedrijven) prijsverhogingen te laat zouden aankondigen aan onze klanten.
Greenchoice kondigt nieuwe tarieven uiterlijk 10 dagen van tevoren aan. Daarmee handelen wij volgens onze algemene voorwaarden, en dat doen wij al sinds langere tijd op deze wijze. Wij gaan er hierbij van uit dat wij aan alle wet- en regelgeving voldoen.
Wij treden in contact met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om snel duidelijkheid te krijgen voor onze klanten.
Mooi zo, laat ze maar bloeden die lijersquote:Op vrijdag 23 september 2022 18:40 schreef Ivo1985 het volgende:
Nu het landelijk nieuws is, gaat dit de maatschappijen veel geld kosten. Al die bezwaren afhandelen en facturen opnieuw berekenen kost een vermogen aan manuren. Die nog extern ingehuurd moeten worden tegen de hoofdprijs ook, omdat anders de maximale afhandelingstermijn niet gehaald gaat worden.
En dan blijkt weer dat de ACM wel signaleert maar dat de burger daar geen reet aan heeft omdat ie zelf een klacht moet indienen. Zo wordt de burger zwak gehouden. Je vraagt je af waarom de tandeloze tijger ACM nog bestaat. Ze doen werkelijk niks behalve foei! zeggen.quote:Op vrijdag 23 september 2022 17:06 schreef RipCity het volgende:
Bij toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) zijn ze heel duidelijk: nee, dat mag niet. Een wijziging in je contract, wat het verhogen van de tarieven is, moet 30 dagen van tevoren worden aangekondigd.
Je hebt duidelijk geen idee waar je over praatquote:Op vrijdag 23 september 2022 19:10 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En dan blijkt weer dat de ACM wel signaleert maar dat de burger daar geen reet aan heeft omdat ie zelf een klacht moet indienen. Zo wordt de burger zwak gehouden. Je vraagt je af waarom de tandeloze tijger ACM nog bestaat. Ze doen werkelijk niks behalve foei! zeggen.
Heb ik wel. Als het niet klopt wat ik zeg kom dan met argumenten of zwijg voor eeuwig.quote:Op vrijdag 23 september 2022 19:11 schreef PS. het volgende:
[..]
Je hebt duidelijk geen idee waar je over praat
Ook echt iedereen die weleens de krant leest wist dat deze verhogingen eraan zaten te komen en dat die binnen 30 dagen doorgevoerd zouden worden. Dan kan je als ACM even de telefoon oppakken en ze wijzen op hun wettelijke plicht. Je kan ook op je reet blijven zitten en wachten tot een journalist om een reactie vraagt.quote:Op vrijdag 23 september 2022 19:10 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En dan blijkt weer dat de ACM wel signaleert maar dat de burger daar geen reet aan heeft omdat ie zelf een klacht moet indienen. Zo wordt de burger zwak gehouden. Je vraagt je af waarom de tandeloze tijger ACM nog bestaat. Ze doen werkelijk niks behalve foei! zeggen.
Je en? Wat is jouw boodschap? Dat je de krant moet lezen?quote:Op vrijdag 23 september 2022 19:18 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ook echt iedereen die weleens de krant leest wist dat deze verhogingen eraan zaten te komen en dat die binnen 30 dagen doorgevoerd zouden worden. Dan kan je als ACM even de telefoon oppakken en ze wijzen op hun wettelijke plicht. Je kan ook op je reet blijven zitten en wachten tot een journalist om een reactie vraagt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |