Dit voelt eerder als last moment paniekvoetbal met politieke bedoelingen dan ambtelijke planningen.quote:Op dinsdag 20 september 2022 23:03 schreef MaJo het volgende:
[..]
Je kent het principe van Prinsjesdag/miljoenennota? Dat is vandaag gepresenteerd en de verdere uitwerking wordt in de komende weken duidelijk. Reken maar dat ze hier al maanden mee bezig zijn, het is een godswonder dat het vandaag überhaupt pas bekend werd zonder uit te lekken
Wanneer ben ik welkom?quote:Op dinsdag 20 september 2022 23:39 schreef Dribbel_ het volgende:
Maar ik zal de illusie wel laten liggen dat ze mogelijk een hoger plafond doen voor gastvrije woningen.
Door dat plafond betaal je minder dan wanneer er geen plafond was geweest.quote:Op dinsdag 20 september 2022 23:39 schreef Dribbel_ het volgende:
Heb een gasvrij appartement en geen opties voor zonnepanelen. Dus waarschijnlijk wordt ik door dat plafond alleen maar hard genaaid want daar ga ik heel dik overheen
Maar ik zal de illusie wel laten liggen dat ze mogelijk een hoger plafond doen voor gasvrije woningen.
zoals ik het begreep heeft iedereen er profijt van tot het plafond (gemiddelde verbruik huishouden)quote:Op dinsdag 20 september 2022 23:39 schreef Dribbel_ het volgende:
Heb een gasvrij appartement en geen opties voor zonnepanelen. Dus waarschijnlijk wordt ik door dat plafond alleen maar hard genaaid want daar ga ik heel dik overheen
Maar ik zal de illusie wel laten liggen dat ze mogelijk een hoger plafond doen voor gasvrije woningen.
Mits je er vanuit gaat dat de prijs boven het plafond niet omhoog gaat. Wat ik eerlijk gezegd wel zie gebeuren om de kosten onder het plafond te compenseren.quote:Op woensdag 21 september 2022 00:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Door dat plafond betaal je minder dan wanneer er geen plafond was geweest.
Zeker mee eens! Maar nu gaan ze uit van een gemiddeld gebruik huishouden op basis van stroom én gas. Dat is dus zeker geen gemiddeld verbruik van een gasvrij huis.quote:Op woensdag 21 september 2022 00:44 schreef mschol het volgende:
[..]
zoals ik het begreep heeft iedereen er profijt van tot het plafond (gemiddelde verbruik huishouden)
alles daarboven is marktprijs..
klinkt heel redelijk..
ik vraag mij af hoe dat bij mij berekend gaat worden, want verwarming en warm water gaat via VVe
probleem is dat een gemiddeld huishouden zowel stroom en gas heeft.. gasvrij huis is nog niet onderdeel van het "gemiddelde" huishoudenquote:Op woensdag 21 september 2022 00:53 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Zeker mee eens! Maar nu gaan ze uit van een gemiddeld gebruik huishouden op basis van stroom én gas. Dat is dus zeker geen gemiddeld verbruik van een gasvrij huis.
Yup maar daarom zou het "eerlijker" zijn om bij een contract met alleen stroom dat plafond hoger te leggen. Maar dat zie ik niet gebeuren helaas.quote:Op woensdag 21 september 2022 00:58 schreef mschol het volgende:
[..]
probleem is dat een gemiddeld huishouden zowel stroom en gas heeft.. gasvrij huis is nog niet onderdeel van het "gemiddelde" huishouden
Afhankelijk van hoe het berekend gaat worden bij de VVE heb ik er ook vrij weinig aan terwijl ik wel gebruik maak van gas, maar niet direct (indirect bij afname warm water)
is natuurlijk een verschrikkelijk slap excuus, het verbod op single use plastic is echt al vele jaren voorbereid en komt vanuit de EUquote:Op woensdag 21 september 2022 01:25 schreef RipCity het volgende:
https://www.hln.be/binnen(...)ttps%3A%2F%2Ft.co%2F
Krijg je dan ook nog eens. Colaatje boven de 4 euro dankzij Covid, groene partijen en energiekosten.
“Ik verwacht dat we op 1 januari naar een nieuwe stijging zullen moeten gaan. Zeker omdat vanaf dan de overheid ons ook verplicht om geen ‘single use plastics’ meer te gebruiken, wat ook nog eens een meerkost betekent.”
En al dat gestreef naar groene oplossingen er nog eens bovenop. Zal voor Ziggo etc. ook wel opgaan.
Die hoeft zich nergens druk over te maken.quote:Op woensdag 21 september 2022 01:25 schreef RipCity het volgende:
Krijg je dan ook nog eens. Colaatje boven de 4 euro dankzij Covid, groene partijen en energiekosten.
“Ik verwacht dat we op 1 januari naar een nieuwe stijging zullen moeten gaan. Zeker omdat vanaf dan de overheid ons ook verplicht om geen ‘single use plastics’ meer te gebruiken, wat ook nog eens een meerkost betekent.”
En al dat gestreef naar groene oplossingen er nog eens bovenop. Zal voor Ziggo etc. ook wel opgaan.
De uitwerking waarin alle vragen worden beantwoord: is dit echt een plafond of een vast bedrag voor iedereen? Geldt het ook voor vaste contracten? Worden er maatregelen genomen waardoor de energiemaatschappijen hiermee niet gaan rommelen? Etc.quote:
Een contract blijft een contract. Wel interessant als je getekend hebt voor een jaar 1,77 voor gas oid. (ik ken ze, ook nog met een < 1000m3 gasverbruik)quote:Op woensdag 21 september 2022 09:14 schreef MaJo het volgende:
[..]
De uitwerking waarin alle vragen worden beantwoord: is dit echt een plafond of een vast bedrag voor iedereen? Geldt het ook voor vaste contracten? Worden er maatregelen genomen waardoor de energiemaatschappijen hiermee niet gaan rommelen? Etc.
Alles wordt weer eens aangegrepen om maximaal te graaien. Maar de wal keert het schip binnenkort, kan niet andersquote:Op woensdag 21 september 2022 01:25 schreef RipCity het volgende:
Daarmee bedoel je dat je buiten deze regeling zou vallen? Ik hoop het niet want wij hebben het voor 2,25 vastliggenquote:Op woensdag 21 september 2022 09:17 schreef BertV het volgende:
[..]
Een contract blijft een contract. Wel interessant als je getekend hebt voor een jaar 1,77 voor gas oid. (ik ken ze)
Laten we het hopen. Bij consumenten is het vaak minder hard dan bij bedrijven.quote:Op woensdag 21 september 2022 09:20 schreef MaJo het volgende:
[..]
Daarmee bedoel je dat je buiten deze regeling zou vallen? Ik hoop het niet want wij hebben het voor 2,25 vastliggen
En contract is een contract ja, maar gek genoeg geldt dit vaak alleen voor de consumenten en kunnen grote bedrijven wel aan contractbreuk doen wegens inflatie en dergelijken
Ik denk dat ze zo ver niet nagedacht hebben. Ze hebben een gemiddelde genomen waarbij gewoon veel mensen buiten de boot vallen, en dan zeggen ze dat ze daar maximaal 70ct voor betalen. Oftewel, voor de eerste 2400 kwh betaald de regering die 70ct.quote:Op woensdag 21 september 2022 09:29 schreef capricia het volgende:
Ben ook erg benieuwd naar de uitwerking van de plannen. Of bijvoorbeeld stadsverwarming en blokverwarming er ook onder vallen enzo.
Een prijsplafond is alleen maar effectief als het tijdelijk is en als het ruim onder de geldende marktprijs zit. Anders heeft het inderdaad alleen maar een marktverstorend effect. Voor gas voldoe je daar met die 1,50 euro prima aan, het is bijzonder dat ze voor stroom vrij hoog zijn gaan zitten.quote:Op woensdag 21 september 2022 09:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik denk dat ze zo ver niet nagedacht hebben. Ze hebben een gemiddelde genomen waarbij gewoon veel mensen buiten de boot vallen, en dan zeggen ze dat ze daar maximaal 70ct voor betalen. Oftewel, voor de eerste 2400 kwh betaald de regering die 70ct.
Oftewel, die is de consument niet kwijt. Maar de energiemaatschappij krijgt ze alsnog. Daarnaast mogen ze 67% van de overwinst gewoon zelf houden NA al 20% cadeau te hebben gekregen he.
Dus stel de gemiddelde winst over de laatste 3 jaar was 100 miljoen (dat rekent makkelijk). De eerste 20% krijgen ze al, dus de eerste 20 miljoen overwinst hebben ze al. Van alles daarboven, laten we zeggen 90 miljoen, moeten ze 1/3e afstaan, oftewel, 30 miljoen.
Dan blijft er 60 miljoen overwinst over, die ze gewoon in hun eigen zak mogen steken alsnog. Oftewel, die giga winsten worden wel iets lager, maar ik heb liever giga veel winst waar ik 1/3e van moet afgeven, als ik de overige 2/3e mag behouden, want dat is meer winst dan in de eerdere jaren.
Er zit helemaal niets achter dat de prijzen naar beneden gaat drukken. Eerder het tegenovergestelde. Tenminste, dat denk ik, maar ik kan het 100% mis hebben.
Ik zei het fout trouwens, die eerste 70ct betaald de overheid niet, de overheid legt het verschil met de werkelijke prijzen bij vanaf die 70ct. Anders gezegd, die eerste 2400 kwh krijgt de consument voor 70ct per kwh, daarna is het de marktprijs.quote:Op woensdag 21 september 2022 09:45 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Een prijsplafond is alleen maar effectief als het tijdelijk is en als het ruim onder de geldende marktprijs zit. Anders heeft het inderdaad alleen maar een marktverstorend effect. Voor gas voldoe je daar met die 1,50 euro prima aan, het is bijzonder dat ze voor stroom vrij hoog zijn gaan zitten.
Verder is het prijsverlagend effect gedeeltelijk nog steeds wel aanwezig natuurlijk. Als jij als klant 4000 kwh per jaar verbruikt, zal je toch blijven zoeken naar een aanbieder die de laagste prijs biedt. En als energieleverancier heb je liever 1000 klanten die 0,69 euro betalen, dan 100 klanten die 0,70 euro betalen.
Het haalt de excessen en de onvoorspelbaarheid er grotendeels uit. Met deze prijzen kun je doorgaans prima plannen, zeker als je nog wat extra zuinig doet.quote:Op woensdag 21 september 2022 09:45 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Een prijsplafond is alleen maar effectief als het tijdelijk is en als het ruim onder de geldende marktprijs zit. Anders heeft het inderdaad alleen maar een marktverstorend effect. Voor gas voldoe je daar met die 1,50 euro prima aan, het is bijzonder dat ze voor stroom vrij hoog zijn gaan zitten.
Verder is het prijsverlagend effect gedeeltelijk nog steeds wel aanwezig natuurlijk. Als jij als klant 4000 kwh per jaar verbruikt, zal je toch blijven zoeken naar een aanbieder die de laagste prijs biedt. En als energieleverancier heb je liever 1000 klanten die 0,69 euro betalen, dan 100 klanten die 0,70 euro betalen.
Maar dat is dus de vraag. Laten we daarom wachten naar de precieze uitlegquote:Op woensdag 21 september 2022 09:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik zei het fout trouwens, die eerste 70ct betaald de overheid niet, de overheid legt het verschil met de werkelijke prijzen bij vanaf die 70ct. Anders gezegd, die eerste 2400 kwh krijgt de consument voor 70ct per kwh, daarna is het de marktprijs.
Dat is heel fijn voor Bep en Joop die nu al 96ct betalen voor AL hun stroom, die krijgen voor de eerste 2400kwh een prijsreductie van 26ct per kwh.
Maar Hans en Irene, die maar 56ct betalen per kwh, die gaan straks geheid ineens 70ct moeten betalen, en die worden dus gewoon genaaid.
Dat laatste ben ik met je eens, maar ik twijfel of dat genoeg incentive gaat zijn voor die energiebedrijven om de prijzen te verlagen. Wat de prijs op de europese markt doet is helemaal niet relevant in Nederland, dat zie je wel aan de prijzen tot nu toe, en dat gaat denk ik ook niet echt veranderen.
Daar gaat de marktwerking nog wel zijn werk doen, juist met al die kleintjes.quote:Op woensdag 21 september 2022 09:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar Hans en Irene, die maar 56ct betalen per kwh, die gaan straks geheid ineens 70ct moeten betalen, en die worden dus gewoon genaaid.
Nee, dat is de vraag niet. Kijk, een vast contract is een vast contract. Maar dat contract loopt een keer af en dan kom je in variabele prijzen. Mensen die nu al variabele prijzen hebben en nu dus die 56ct betalen, die krijgen dalijk gewoon een verhoging om hun oren zodat de energiebedrijven ook van die klanten 70ct kan vangen ipv 56ct. En dat blijft zo tot de regering met deze regeling stopt, oftewel, aan het eind van 2023.quote:Op woensdag 21 september 2022 09:52 schreef MaJo het volgende:
[..]
Maar dat is dus de vraag. Laten we daarom wachten naar de precieze uitleg
Dat is dus wel de vraag, je zegt zelf immers dat je er volledig naast kan zittenquote:Op woensdag 21 september 2022 09:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, dat is de vraag niet. Kijk, een vast contract is een vast contract. Maar dat contract loopt een keer af en dan kom je in variabele prijzen. Mensen die nu al variabele prijzen hebben en nu dus die 56ct betalen, die krijgen dalijk gewoon een verhoging om hun oren zodat de energiebedrijven ook van die klanten 70ct kan vangen ipv 56ct. En dat blijft zo tot de regering met deze regeling stopt, oftewel, aan het eind van 2023.
Tenminste, dat is mijn gevoel. Ik ben geen econoom dus ik kan er volledig naast zitten.
Ik hoop dat je gelijk hebt, en ik niet. Voor mij maakt het voor het komende jaar nog niet uit, ik zit goed met een vast contract vooralsnog, dus prima, maar ik zie gewoon gaten in dit verhaal van de overheid waar ik dan bij denk dat dat uitgebuit gaat worden door de energiebedrijven.quote:Op woensdag 21 september 2022 09:52 schreef Adames het volgende:
[..]
Daar gaat de marktwerking nog wel zijn werk doen, juist met al die kleintjes.
Als je winst kan maken met de verkoop van stroom op 56 cent, dan gaat dat gewoon gebeuren. Tenzij zware kartelvorming.
ik denk dat je er naast zitquote:Op woensdag 21 september 2022 09:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, dat is de vraag niet. Kijk, een vast contract is een vast contract. Maar dat contract loopt een keer af en dan kom je in variabele prijzen. Mensen die nu al variabele prijzen hebben en nu dus die 56ct betalen, die krijgen dalijk gewoon een verhoging om hun oren zodat de energiebedrijven ook van die klanten 70ct kan vangen ipv 56ct. En dat blijft zo tot de regering met deze regeling stopt, oftewel, aan het eind van 2023.
Tenminste, dat is mijn gevoel. Ik ben geen econoom dus ik kan er volledig naast zitten.
Als energiebedrijf wil je gewoon klanten blijven trekken toch? Als mensen ergens 56 cent kunnen betalen, gaan ze niet bij jou blijven met je 70 cent.quote:Op woensdag 21 september 2022 09:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar mensen kunnen (straks) niet (meer) ergens 56ct betalen. Dat is nou juist wat ik denk dat er gaat gebeuren.quote:Op woensdag 21 september 2022 09:57 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Als energiebedrijf wil je gewoon klanten blijven trekken toch? Als mensen ergens 56 cent kunnen betalen, gaan ze niet bij jou blijven met je 70 cent.
Het risico zit meer aan de bovenkant van de prijzen wat mij betreft. Als de overheid de prijs toch aftopt op 1,50 euro, dan maakt het voor de klant niet uit of je 3 euro, of 10 euro vraagt voor je gas.
En dan ook alleen als je max 1200 m3 verbruikt.quote:Op woensdag 21 september 2022 09:57 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Het risico zit meer aan de bovenkant van de prijzen wat mij betreft. Als de overheid de prijs toch aftopt op 1,50 euro, dan maakt het voor de klant niet uit of je 3 euro, of 10 euro vraagt voor je gas.
Waarom denk je dat dan?quote:Op woensdag 21 september 2022 09:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar mensen kunnen (straks) niet (meer) ergens 56ct betalen. Dat is nou juist wat ik denk dat er gaat gebeuren.
Whut? Dat betaalt niemand?quote:Op woensdag 21 september 2022 09:55 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dat is dus wel de vraag, je zegt zelf immers dat je er volledig naast kan zittenIk verwacht dus dat er ook nog wel vanuit de overheid een maatregel wordt afgegeven waarbij de maatschappijen niet zomaar hun prijzen naar 70 cent kunnen verhogen. Ik vind dit sowieso erg hoog, volgens mij betaald niemand dat momenteel?
Oh wowquote:Op woensdag 21 september 2022 10:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Whut? Dat betaalt niemand?
[ afbeelding ]
Ja.quote:Op woensdag 21 september 2022 09:57 schreef MaJo het volgende:
Vraagje. Dit is wat ik volgens het contract betaal aan gas:
Enkeltarief m3 × ¤ 1,09330
Regiotoeslag (Regio 3) m3 × ¤ 0,03032
CO2 compensatieproject m3 × ¤ 0,00515
Vaste leveringskosten dag × ¤ 0,18497
Energiebelasting m3 × ¤ 0,39591
Opslag Duurzame Energie en Klimaattransitie m3 × ¤ 0,09428
Netbeheerkosten dag × ¤ 0,46161
Ik heb dat allemaal netjes bij elkaar opgeteld maar zie nu bij de netbeheerkosten dat dit per dag is. Dit zit dan dus niet in de m3 prijs maar is gewoon dit bedrag per dag? Want dan betaal ik dus niet 2,25 per kuub maar 1,79 per kuub plus 46 cent per dag. Of zie ik het verkeerd?
Edit: ik zie nu ook dat die leveringskosten per dag zijn. Betaal ik dan 1,61 per kuub plus 64 cent per dag?
Het is natuurlijk niet slim om bij de duurste te gaan zittenquote:Op woensdag 21 september 2022 10:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Whut? Dat betaalt niemand?
[ afbeelding ]
Ik snap wat je zegt, en ik snap ook de logica, maar ik denk (nogmaals, dénk, ik heb geen gelijk en wíl ook geen gelijk hebben) dat dit een excuus gaat zijn om 70ct te vragen. Ik kan niet uitleggen waarom ik dat denk, wat misschien wel exact de reden is dat ik het mis heb, en ik hoop dat jij, en Adames en anderen gelijk hebben, maar ik denk dat dit anders gaat uitpakken dan de regering voor ogen had.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:00 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Waarom denk je dat dan?
Stel je koopt als energiebedrijf in voor 40 cent en al je concurrenten zitten op 70 cent. Hoe mooi is het dan als jij op 60 cent gaat zitten en al die klanten van ze overneemt. Dat is nog steeds een prima winstmarge, want voor elke kwh pak je 20 cent winst. Die marktwerking blijft gewoon.
Het is een plafond, geen minimumprijs.
Dan hoop ik toch wel dat mijn contract bindend isquote:Op woensdag 21 september 2022 10:02 schreef Adames het volgende:
[..]
Ja.
Ik zit overigens nog een stukje hoger met 0,51 netbeheerderskosten en 0,20 leveringskosten. Ik betaal per jaar meer aan vaste kosten dan aan variabele kosten
Die had de beste terugleververgoedingquote:Op woensdag 21 september 2022 10:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet slim om bij de duurste te gaan zitten
Ik wist oprecht niet dat het zo hoog wasquote:Op woensdag 21 september 2022 10:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die had de beste terugleververgoeding
Maar goed, het haalt "dat betaalt niemand" wel onderuit.
Ik ben niet de enige Eneco-klant.
Nope.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:00 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Waarom denk je dat dan?
Stel je koopt als energiebedrijf in voor 40 cent en al je concurrenten vragen 70 cent aan hun klanten. Hoe mooi is het dan als jij op 60 cent gaat zitten en al die klanten van ze overneemt. Dat is nog steeds een prima winstmarge, want voor elke kwh pak je 20 cent winst. Die marktwerking blijft gewoon.
Het is een plafond, geen minimumprijs.
Ik redeneer ook maar wat natuurlijk, zou best kunnen dat het hele andere effecten heeft dan men nu voorziet.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap wat je zegt, en ik snap ook de logica, maar ik denk (nogmaals, dénk, ik heb geen gelijk en wíl ook geen gelijk hebben) dat dit een excuus gaat zijn om 70ct te vragen. Ik kan niet uitleggen waarom ik dat denk, wat misschien wel exact de reden is dat ik het mis heb, en ik hoop dat jij, en Adames en anderen gelijk hebben, maar ik denk dat dit anders gaat uitpakken dan de regering voor ogen had.
Dit dus.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:07 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik redeneer ook maar wat natuurlijk, zou best kunnen dat het hele andere effecten heeft dan men nu voorziet.
Als ik energiebedrijf zou zijn, zou ik juist eerder misbruik maken door ver boven het maximum te gaan zitten. Als je de groep klanten in beeld hebt die 1200 kuub gas per jaar gaan verbruiken, dan kun je voor die groep 10 euro per kuub gaan vragen en geen klant die daar over zal klagen. De overheid betaalt toch wel.
Dit ja. Dit legt het wel uit wat ik bedoel. En dat blijft zo tot eind 2023, als de overheid stopt met die maatregel (want dat is niet vol te houden jarenlang) en als dan die cap er af gaat, dan zouden consumenten voor die 1e 2400kwh OOK 90 moeten betalen, oftewel, dan gaat hun rekeningen weer giga de hoogte in waarbij hetzelfde issue is als nu, alleen dan tegen nóg hogere prijzen.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Nope.
Als je 90 cent gaat vragen als energiemaatschappij, dan wordt het eerste gedeelte gecompenseerd door de overheid, en iedereen die ook maar iets meer verbruikt betaalt ook die 90 cent. Dan verdienen ze dus meer.
Zie hier het verdienmodel.
Ja, ik snap wat je bedoelt, maar als je het tarief op 90 cent zet, betaal je als klant nog steeds 70 cent. Als je als klant dan even verderop maar 50 cent hoeft te betalen zou ik het wel weten.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Nope.
Als je 90 cent gaat vragen als energiemaatschappij, dan wordt het eerste gedeelte gecompenseerd door de overheid, en iedereen die ook maar iets meer verbruikt betaalt ook die 90 cent. Dan verdienen ze dus meer.
Dan maakt de energiemaatschappij dus minder winst. Gaan ze niet doen. Zijn commerciële bedrijven.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:11 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ja, ik snap wat je bedoelt, maar als je het tarief op 90 cent zet, betaal je als klant nog steeds 70 cent. Als je als klant dan even verderop maar 50 cent hoeft te betalen zou ik het wel weten.
Maar daar zitten nu vast een hoop econometristen ingewikkelde modellen voor te maken ja.
Dat was bij Eneco ook (ex BTW en andere belastingen), maar ze hebben de terugleververgoeding dus drastisch teruggeschroefd.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:05 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik wist oprecht niet dat het zo hoog wasIk las tot nu toe alleen over de gasprijzen. Wat was de terugleververgoeding dan? Bij Vandebron is die net zo hoog als dat we betalen.
Dit gaat volgend jaar al gebeuren. Als China uit die covid zooi komt, en de economie gaat daar weer flink aantrekken, dan gaan ze veel meer gas gebruiken, waardoor er meer schaarste voor ons komt.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:13 schreef CoolGuy het volgende:
Uiteindelijk gaat dit hoe dan ook gebeuren natuurlijk he, want stel dat het gas op is. Gewoon, op. Er is geen gas meer. Dan moet alles op elektra. Dan lopen de energiebedrijven én de overheid/heden veel geld mis want belasting op gas.
Dan gaan de elektraprijzen ook giga hard naar boven. Dat zou hoe dan ook gaan gebeuren, want dan wordt elektra de nieuwe melkkoe. Het gebeurt nu gewoon eerder dan verwacht.
Belasting op elektrisch is sowieso altijd al hoger dan op gas.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:13 schreef CoolGuy het volgende:
Uiteindelijk gaat dit hoe dan ook gebeuren natuurlijk he, want stel dat het gas op is. Gewoon, op. Er is geen gas meer. Dan moet alles op elektra. Dan lopen de energiebedrijven én de overheid/heden veel geld mis want belasting op gas.
Dan gaan de elektraprijzen ook giga hard naar boven. Dat zou hoe dan ook gaan gebeuren, want dan wordt elektra de nieuwe melkkoe. Het gebeurt nu gewoon eerder dan verwacht.
Dat is niet het punt wat ik hier maak.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Belasting op elektrisch is sowieso altijd al hoger dan op gas.
Maar dan nog loopt de overheid geen geld mis als we overstappen op elektrisch. Daar zit een veel hogere belasting op.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is niet het punt wat ik hier maak.
Nu hebben ze belasting op gas EN op elektra. Straks is er geen gas/LNG meer, dan valt daar dus ook geen belasting meer op te innen, dus dat hele stuk van het inkomen valt weg. Dus dan denk ik dat de belasting op elektra veel hoger wordt. Dat is mijn punt.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dan nog loopt de overheid geen geld mis als we overstappen op elektrisch. Daar zit een veel hogere belasting op.
Even overdreven gesteld, naar welke energiemaatschappij zou jij als klant eerder gaan?quote:Op woensdag 21 september 2022 10:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan maakt de energiemaatschappij dus minder winst. Gaan ze niet doen. Zijn commerciële bedrijven.
Wat staat ze trouwens in de weg om 1,20 of meer te vragen? De overheid legt het toch bij.
Als er geen gas meer is, dan is die energie niet ineens niet meer nodig.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nu hebben ze belasting op gas EN op elektra. Straks is er geen gas/LNG meer, dan valt daar dus ook geen belasting meer op te innen, dus dat hele stuk van het inkomen valt weg. Dus dan denk ik dat de belasting op elektra veel hoger wordt. Dat is mijn punt.
Die 50 cent gaat niet meer aangeboden worden. Waarom?quote:Op woensdag 21 september 2022 10:21 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Even overdreven gesteld, naar welke energiemaatschappij zou jij als klant eerder gaan?
- Maatschappij A: vraagt 0,50 euro per kwh
- Maatschappij B: Vraagt 1,20 euro per kwh, effectief betaal je 0,70 euro per kwh
Oh zo bedoel je. Ja, dat is waar, maar ik heb toch het gevoel dat de belasting op stroom dan hoger wordt. Want we moeten allemaal vergroenen en elektrisch rijden en en en, tót iedereen dat doet, en dan de prijzen verhogen, want wanneer is het al eens anders geweest dan?quote:Op woensdag 21 september 2022 10:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als er geen gas meer is, dan is die energie niet ineens niet meer nodig.
De vraag naar energie blijft.
Dat zal voor het overgrote deel ingevuld worden door stroom, eventueel met uit stroom geproduceerde waterstof als energiedrager voor de industrie.
Wij betalen een stuk minder bij Eneco, variabel, ook voor gas als ik de bedragen zie die voorbijkomen. Is ons klantaccount in een zwart gat terecht gekomen daar?quote:Op woensdag 21 september 2022 10:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die had de beste terugleververgoeding
Maar goed, het haalt "dat betaalt niemand" wel onderuit.
Ik ben niet de enige Eneco-klant.
Ja, tot de overheid stopt met die regeling, en mensen dus voor dat eerste deel ook het hele bedrag wat het kost moet ophoesten, en er dan weer paniek ontstaat. De overheid heeft niet oneindig geld om dit vol te blijven houden dus die regeling is niet voor eeuwig.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Die 50 cent gaat niet meer aangeboden worden. Waarom?
Omdat de energiemaatschappij met 1,20 (of een willekeurig ander bedrag, daar kun je een berekening op loslaten) meer winst maakt.
Wás jij al klant van Eneco? Dus dat je van vast naar variabel bent gegaan?quote:Op woensdag 21 september 2022 10:24 schreef exode het volgende:
[..]
Wij betalen een stuk minder bij Eneco, variabel, ook voor gas als ik de bedragen zie die voorbijkomen. Is ons klantaccount in een zwart gat terecht gekomen daar?
Ja, wij hadden steeds een 1 of 2 jarig contract en sinds 1 april zijn we naar variabel overgezet. Laatste prijswijziging was op 1 juli. Ik heb zo'n vermoeden dat ik nog voor 1 oktober een mail krijg dat het ook bij ons omhoog gaat.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wás jij al klant van Eneco? Dus dat je van vast naar variabel bent gegaan?
Andersom dan, weer overdreven gesteld. Zou je als energiemaatschappij liever:quote:Op woensdag 21 september 2022 10:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Die 50 cent gaat niet meer aangeboden worden. Waarom?
Omdat de energiemaatschappij met 1,20 (of een willekeurig ander bedrag, daar kun je een berekening op loslaten) meer winst maakt.
Dan is dat de reden. Leandra is overgestapt van haar vorige leverancier naar Eneco en komt dus in de modelcontractprijzen terecht. Jij was al klant van Eneco en hebt dus niet te maken met de modelcontractprijzen.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:26 schreef exode het volgende:
[..]
Ja, wij hadden steeds een 1 of 2 jarig contract en sinds 1 april zijn we naar variabel overgezet. Laatste prijswijziging was op 1 juli. Ik heb zo'n vermoeden dat ik nog voor 1 oktober een mail krijg dat het ook bij ons omhoog gaat.
quote:Op woensdag 21 september 2022 10:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, tot de overheid stopt met die regeling, en mensen dus voor dat eerste deel ook het hele bedrag wat het kost moet ophoesten, en er dan weer paniek ontstaat. De overheid heeft niet oneindig geld om dit vol te blijven houden dus die regeling is niet voor eeuwig.
Bij ¤0,65 per kWh zit je voor een gemiddeld huishouden mét een warmtepomp al op ¤3230 per jaar.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh zo bedoel je. Ja, dat is waar, maar ik heb toch het gevoel dat de belasting op stroom dan hoger wordt. Want we moeten allemaal vergroenen en elektrisch rijden en en en, tót iedereen dat doet, en dan de prijzen verhogen, want wanneer is het al eens anders geweest dan?
Ja, maar vangt daar net zo goed wel ook geld voor terug he. Niet genoeg om het dekkend te maken dus dit kost hun geld, maar alsnog. Daar ga je denk ik ook niks over lezen. Die 180 euro voor groene stroom ga je denk ik ook niets meer over lezen, want een bedrijf kan gewoon zeggen 'ja we gebruiken ook wel een beetje gas dus we hebben geen échte groene stroom' en hoppa, die 180 euro per mwh gaat het raam uit.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:28 schreef capricia het volgende:
[..]![]()
De vraag is ook hoe goed de overheid onderhandelt over de prijs die ze zelf gaan betalen.
Want eigenlijk heeft de overheid nu het grootste energiecontract voor NL afgesloten. Wel verplicht het voor 70 cent door te leveren, maar de inkoopprijs is onbekend.
Ik heb nog niets gelezen over dat mechanisme.
Ik denk dat op de korte termijn dit geen rol gaat spelen, want iedereen denkt nu in de paniekmodus en denkt pakken wat ie pakken kan. Als de wereld wat rustiger zou worden wellicht, maar met de aankondiging van Poetin van vanochtend gaat dat niet gebeuren.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bij ¤0,65 per kWh zit je voor een gemiddeld huishouden mét een warmtepomp al op ¤3230 per jaar.
Ik denk niet dat je economie dat lang volhoudt, als je mensen zo op kosten jaagt.
Je haalt dan wel meer belasting op uit energie maar de middenstand zal flink wat minder belasting gaan afdragen door dalende omzetten.
Je kan je geld maar 1x uitgeven.
Die klanten betalen geen 1,20 hè. Maar 70 cent.de overheid legt die 50 cent bij. Verdient de energiemaatschappij dus meer.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:26 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Andersom dan, weer overdreven gesteld. Zou je als energiemaatschappij liever:
- 100.000 klanten hebben die 0,50 euro per kwh betalen
- 100 klanten hebben die 1,20 euro per kwh betalen
Voor het energiebedrijf maakt dat niet uit, die vangt nog steeds die 1,20 euro. Het enige probleem is dat hij dat bedrag alleen zal vangen als hij klanten heeft. En die klanten betalen liever 0,50 euro dan 0,70 euro, ook als de overheid alles bóven die 0,70 euro voor haar rekening neemt.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Did klanten betalen geen 1,20 hè. Maar 70 cent.de overheid legt die 50 cent bij. Verdient de energiemaatschappij dus meer.
Zie je hoe marktverstorend dit werkt? Nu ben ik niet perse pro marktwerking. Maar dit moet je wel begrijpen (en dat die jij ook).
En ik bedenk me nu net dat dit issue volgend jaar alles behalve voorbij is, want er is ook volgend jaar minder gas. De enige reden om te voorkomen dat we gas te kort hebben is voorkomen dat mensen het te veel verstoken en dus wil je hoge prijzen hebben. Dan hoef je volgend jaar ook minder in te kopen, maar, het gas blijft schaars dus de prijs blijft hoog.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Did klanten betalen geen 1,20 hè. Maar 70 cent.de overheid legt die 50 cent bij. Verdient de energiemaatschappij dus meer.
Zie je hoe marktverstorend dit werkt? Nu ben ik niet perse pro marktwerking. Maar dit moet je wel begrijpen (en dat die jij ook).
Ik betaal nu nog steeds maar 35 cent en 25 cent voor stroom.quote:Op woensdag 21 september 2022 09:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar mensen kunnen (straks) niet (meer) ergens 56ct betalen. Dat is nou juist wat ik denk dat er gaat gebeuren.
We gaan het zien. Maar ik denk dat er geen stroom voor nieuwe klanten voor 50 cent aangeboden gaat worden.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:37 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Voor het energiebedrijf maakt dat niet uit, die vangt nog steeds die 1,20 euro. Het enige probleem is dat hij dat bedrag alleen zal vangen als hij klanten heeft. En die klanten betalen liever 0,50 euro dan 0,70 euro, ook als de overheid alles bóven die 0,70 euro voor haar rekening neemt.
Dat zal van de inkoopprijzen afhangen. Als alle leveranciers voor 40 cent hun stroom kunnen inkopen, is het zelfmoord om je prijzen naar 0,70 te verhogen want dan rennen al je klanten weg. Tenzij ze massaal aan kartelvorming gaan doen.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:41 schreef capricia het volgende:
[..]
We gaan het zien. Maar ik denk dat er geen stroom voor nieuwe klanten voor 50 cent aangeboden gaat worden.
Nu niet, en volgend jaar ook niet.
Blijft een theoretische discussie omdat je nergens heen kunt overstappen voor 50 cent. Voorlopig kunnen ze maximaal vragen, de overheid betaalt wel.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:45 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Dat zal van de inkoopprijzen afhangen. Als alle leveranciers voor 40 cent hun stroom kunnen inkopen, is het zelfmoord om je prijzen naar 0,70 te verhogen want dan rennen al je klanten weg. Tenzij ze massaal aan kartelvorming gaan doen.
Maar als alle leveranciers voor 1,20 hun stroom kunnen inkopen, kun je voor de groep die qua verbruik onder het plafond zit straffeloos enorme winst maken, aangezien de klant toch nooit meer dan 0,70 zal betalen. Hier zal de overheid iets op moeten verzinnen.
Vorige week nog via de vastelastenbond naar Welkom Gewoon overgestapt 1 jaar vastquote:Op woensdag 21 september 2022 10:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Blijft een theoretische discussie omdat je nergens heen kunt overstappen voor 50 cent. Voorlopig kunnen ze maximaal vragen, de overheid betaalt wel.
Het weer een visieloos en ondoordacht plan zoals we van dit kabinet wel gewend zijnquote:Op woensdag 21 september 2022 10:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Blijft een theoretische discussie omdat je nergens heen kunt overstappen voor 50 cent. Voorlopig kunnen ze maximaal vragen, de overheid betaalt wel.
Ik heb het hele plan nog niet gelezen maar er kunnen natuurlijk best afspraken over gemaakt zijn.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:52 schreef daNpy het volgende:
[..]
Het weer een visieloos en ondoordacht plan zoals we van dit kabinet wel gewend zijn
Ik heb vanaf dat ik op mijzelf ging, in 2008, variabel Essent gehad. Altijd. Maar eind 2020 ging ik eens kijken en de prijzen waren voor 3 jaar vast gewoon een stuk lager dan wat ik betaalde. Niet bij Essent, maar bij Engie in mijn geval.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:41 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik betaal nu nog steeds maar 35 cent en 25 cent voor stroom.
Ik heb een variabel contract. Zit al 16 jaar bij deze aanbieder, nooit overgestapt of met dat aanmeldbonus gedoe mee gedaan.
Komt op mij allemaal een beetje over dat de mensen die graag voor een dubbeltje op de eerste rang wilden zitten, daar nu de prijs voor betalen en nu is het huilen en moet de overheid ze helpen
Anyway, als de overheid pas boven de 70ct betaald en de leverancier houdt de prijs daaronder is er eigenlijk weinig aan de hand.
Ik heb dat 10 jaar wel gedaan, elk jaar. Toch elk jaar iets van 200 euro gepakt. Vorig jaar pech met Welkom Energie, maar netto wel voordeel.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb vanaf dat ik op mijzelf ging, in 2008, variabel Essent gehad. Altijd. Maar eind 2020 ging ik eens kijken en de prijzen waren voor 3 jaar vast gewoon een stuk lager dan wat ik betaalde. Niet bij Essent, maar bij Engie in mijn geval.
Dat heb ik toen gedaan, tegen 21ct, en ik dacht 74ct gas. Toen ik dit huis kocht nam ik van mijn contract alleen het elektra deel mee want ja, geen gasaansluiting. Dat is de enige keer dat ik ben overgestapt.
Maar ik heb nooit mee gedaan aan die overstapbonus-shit, of een laptop erbij of dit of dat.
Ik heb dat nooit gedaan. Wat wel frappant was, is dat vóór dat ik overstapte naar Engie, ik Essent heb gebeld. Zo van, wat kunnen jullie me bieden, want als ik het ga vergelijken ben ik ergens anders simpelweg goedkoper uit. Nou, er kon niks.quote:Op woensdag 21 september 2022 11:21 schreef Homey het volgende:
[..]
Ik heb dat 10 jaar wel gedaan, elk jaar. Toch elk jaar iets van 200 euro gepakt. Vorig jaar pech met Welkom Energie, maar netto wel voordeel.
Overigens, die overname van Welkom Energie was een vorm van onwetmatige price gouging. Overheid greep niet in. Eneco voerde tarieven door die ver boven de marktprijs waren, en je kon als consument niks doen.
Herkenbaar verhaal. Dit zie je ook bij verzekeringsmaatschappijen. Maar die komen dan soms tóch nog met een premie onder die van je nieuwe verzekeraar.quote:Op woensdag 21 september 2022 11:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Toen ik zelf belde kon er niks, maar dan zet ik door en maak daadwerkelijk een overstap, en ineens kan het uit om mij tig keer te bellen (kost ook geld he, niet het telefoontje op zich maar de tijd van zo'n medewerker) EN de boete te betalen EN dit EN dat.
n.
Ja gek is dat.quote:Op woensdag 21 september 2022 11:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb dat nooit gedaan. Wat wel frappant was, is dat vóór dat ik overstapte naar Engie, ik Essent heb gebeld. Zo van, wat kunnen jullie me bieden, want als ik het ga vergelijken ben ik ergens anders simpelweg goedkoper uit. Nou, er kon niks.
Prima, even goede vrienden, maar dan stap ik over. Dat heb ik gedaan. Vervolgens ben ik in het eerste jaar minstens 1x per maand gebeld door Essent, of ik toch niet wilde overwegen om terug te komen als zij de boetes en zo zouden betalen. Maar met de tarieven kwamen ze gewoon niet uit op wat ik betaalde, dus waarom zou ik terug komen?
Toen ik zelf belde kon er niks, maar dan zet ik door en maak daadwerkelijk een overstap, en ineens kan het uit om mij tig keer te bellen (kost ook geld he, niet het telefoontje op zich maar de tijd van zo'n medewerker) EN de boete te betalen EN dit EN dat.
Blijkbaar is het met al dat nog steeds lonend om mij als klant terug te krijgen. Nou, leuk, ik heb op een gegeven moment gezegd dat ik niet meer gebeld wilde worden.
Jarenlang voordeel gehad, en nu moet de overheid bijspringen als het even niet mee zit.quote:Op woensdag 21 september 2022 11:21 schreef Homey het volgende:
[..]
Ik heb dat 10 jaar wel gedaan, elk jaar. Toch elk jaar iets van 200 euro gepakt. Vorig jaar pech met Welkom Energie, maar netto wel voordeel.
Dit ja, er is geen enkele reden meer voor energiebedrijven om onder de 70 cent te gaan zitten.quote:Op woensdag 21 september 2022 10:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Nope.
Valt mee, de belastingen zijn ook met de tijd omhoog gegaan. Dat vergeten veel mensen. Nederland is een veel duurder land dan elders in Europa, ook met dat bijspringen. Het zijn juist de multinationals die bijzonder veel voordeel hebben gehad, dus die kunnen nu wat inleveren.quote:Op woensdag 21 september 2022 11:45 schreef daNpy het volgende:
[..]
Jarenlang voordeel gehad, en nu moet de overheid bijspringen als het even niet mee zit.
Kunnen wel, maar het gebeurt niet. Ze krijgen er juist nog een hap bij.quote:Op woensdag 21 september 2022 11:49 schreef Homey het volgende:
[..]
Valt mee, de belastingen zijn ook met de tijd omhoog gegaan. Dat vergeten veel mensen. Nederland is een veel duurder land dan elders in Europa, ook met dat bijspringen. Het zijn juist de multinationals die bijzonder veel voordeel hebben gehad, dus die kunnen nu wat inleveren.
De vraag is dus of dat gebeurt met deze regeling.quote:Op woensdag 21 september 2022 11:49 schreef Homey het volgende:
[..]
Valt mee, de belastingen zijn ook met de tijd omhoog gegaan. Dat vergeten veel mensen. Nederland is een veel duurder land dan elders in Europa, ook met dat bijspringen. Het zijn juist de multinationals die bijzonder veel voordeel hebben gehad, dus die kunnen nu wat inleveren.
Ik ben ieder jaar overgestapt, behalve toen mijn contract afgelopen november afliep, want ik kreeg prima variabele tarieven bij mijn huidige leverancier HVC die ik elders bij een nieuw contract niet kon krijgen. Ik betaal nu iets van 37 en 47 cent voor biostroom, voor gas weet ik het zo ff niet, stroom wel omdat ik net gisteren een contract voor ons nieuwbouwhuis (zonder gas) erbij heb afgesloten. Keurig geregeld, met een voorschot dat gebaseerd is op het stroomverbruik in het huidige huis (dat wordt na een jaar wel fiks bijbetalen uiteraard, want de warmtepomp gebruikt heel wat stroom, maar liever zo dan een enorm voorschot betalen).quote:Op woensdag 21 september 2022 10:41 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik betaal nu nog steeds maar 35 cent en 25 cent voor stroom.
Ik heb een variabel contract. Zit al 16 jaar bij deze aanbieder, nooit overgestapt of met dat aanmeldbonus gedoe mee gedaan.
Komt op mij allemaal een beetje over dat de mensen die graag voor een dubbeltje op de eerste rang wilden zitten, daar nu de prijs voor betalen en nu is het huilen en moet de overheid ze helpen
Anyway, als de overheid pas boven de 70ct betaald en de leverancier houdt de prijs daaronder is er eigenlijk weinig aan de hand.
Maar wie zegt dat vooral de overstappers geraakt werden? Iedereen gaat naar variabel bij einde contract. Is beetje loterij welke tarieven je krijgt/kreeg. Ook degenen die jaren bij 1 leverancier afnemen kunnen net pech hebben.quote:Op woensdag 21 september 2022 11:45 schreef daNpy het volgende:
[..]
Jarenlang voordeel gehad, en nu moet de overheid bijspringen als het even niet mee zit.
Ze kunnen echt nietvragen wat ze willen hoor anders is het een miljoen euro per kwhquote:Op woensdag 21 september 2022 10:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Voor de 1000e keerquote:Op woensdag 21 september 2022 12:23 schreef --HOOLIE-- het volgende:
Gisteren mijn eindafrekening gehad over 2021.
Ik krijg ¤721 terug...
548M3 Gasquote:Op woensdag 21 september 2022 12:24 schreef Gunner het volgende:
[..]
Voor de 1000e keer
zo'n statement is zinloos zonder je verbruik te vermelden en/of je daar een besparing hebt kunnen realiseren bv
nu zou je als enige kunnen zeggen dat je teveel vooruitbetaald hebt
Heb je een vast contract of variabel?quote:Op woensdag 21 september 2022 12:26 schreef --HOOLIE-- het volgende:
[..]
548M3 Gas
2840kWh Electra
Maandbedrag was en laat ik staan op ¤125
Vast contract, 2 jaar geleden afgesloten en loopt nog tot sept 2023.quote:Op woensdag 21 september 2022 12:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heb je een vast contract of variabel?
Wanneer heb je dat afgesloten?
Tot wanneer loopt het?
Anders zijn het, niet om lullig te doen, nietszeggende cijfers.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |