quote:Britse koningin Elizabeth (96) overleden
De Britse koningin Elizabeth II is op 96-jarige leeftijd overleden. Dat meldt Buckingham Palace in een verklaring. Volgens het paleis is de koningin "vredig" overleden op Balmoral Castle in Schotland.
Haar familie, van wie een groot deel vanmiddag naar het zomerverblijf van de koninklijke familie was gekomen, blijft daar vanavond nog, laat het paleis weten. Ze gaan een periode van rouw in en hun afspraken zijn de komende tijd afgezegd. Op overheidsgebouwen en paleizen gaat de vlag halfstok.
Zo kondigde de BBC het overlijden van koningin Elizabeth aan:
De hoogbejaarde Elizabeth had al langere tijd gezondheidsproblemen. De bezorgdheid over haar toestand nam verder toe nadat het paleis vanmiddag in een kort persbericht had medegedeeld dat de vorstin onder medisch toezicht was geplaatst. Artsen maakten zich zorgen over haar gezondheid, stond in de verklaring.
Na de mededeling van het paleis werd bekend dat de naaste familieleden van de Queen waren afgereisd naar Balmoral Castle, onder wie kroonprins Charles, die per direct de nieuwe koning is. Ook de andere kinderen van Elizabeth, prinses Anne, prins Edward en prins Andrew waren naar het kasteel gekomen, evenals haar kleinzoon William. Prins Harry kwam daar pas na haar overlijden aan.
Koningin Elizabeth, de vierde monarch van de Windsor-dynastie, heeft bijna 71 jaar op de Britse troon gezeten. Ze werd in 1952 op 25-jarige leeftijd koningin, toen Winston Churchill premier was. Daarna maakte ze nog veertien andere prime ministers mee, van wie ze de laatste nog deze week benoemde: Liz Truss.
De beëdiging van Truss vond vanwege de broze gezondheid van de vorstin plaats op Balmoral, en niet zoals gebruikelijk in Buckingham Palace. Elizabeth was toen al te zwak om voor de benoeming terug te gaan naar Londen.
Staatshoofd van vijftien landen
De Queen was bijna 74 jaar lang getrouwd met Philip Mountbatten, die in april vorig jaar overleed. Hij werd 99 jaar.
Philip was behalve de huwelijkspartner van Elizabeth ook een belangrijke adviseur van zijn vrouw, die op het moment van haar overlijden staatshoofd was van vijftien landen. Behalve het Verenigd Koninkrijk horen onder meer Canada, Australië en Nieuw-Zeeland bij het Gemenebest van Naties, voorheen het Britse Gemenebest.
Het overgrote deel van de Britten heeft nooit een ander staatshoofd meegemaakt dan koningin Elizabeth.
Koning Willem-Alexander, koningin Máxima en prinses Beatrix zeggen in een reactie op het overlijden van de Britse koningin dat zij Elizabeth "met diep respect en grote affectie gedenken". "Standvastig en wijs stelde zij haar lange leven in dienst van het Britse volk", schrijven ze.
Ze zeggen intens dankbaar te zijn voor de "hechte vriendschap" met de Britse koninklijke familie "waaraan koningin Elizabeth zo'n onvergetelijke bijdrage heeft geleverd". Het Koninklijk Huis heeft daarbij drie foto's gepubliceerd waarop drie generaties Oranjes te zien zijn met Elizabeth: Juliana, Beatrix en Willem-Alexander.
https://nos.nl/artikel/24(...)izabeth-96-overleden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
So long met al die policor en gemaakte shit. Zonde van alle investeringen en projecten. Tijd, geld, moeite en middelen verspild. Anders had je hier wel een ander beeld gezien.quote:Op maandag 19 september 2022 16:33 schreef Eightyone het volgende:
[..]
"Het ziet er zwart van de mensen."
Niet echt.
Ja dusquote:Op maandag 19 september 2022 16:49 schreef MrBadGuy het volgende:
Haar paard langs de weg?
Zijn haar hondjes ook nog bij de dienst betrokken? Was bij Pimmetje volgens mij wel zo
4 jaar voor de geboorte van Philip was Mountbatten nog Von Battenberg.quote:Op maandag 19 september 2022 16:51 schreef capuchon_jongen het volgende:
Philip Mountbatten zijn zussen waren getrouw met nazi's
Yep. Derde ronde zo bij Gerri Eickhof in de pubquote:
Steeds intiemerquote:Op maandag 19 september 2022 17:20 schreef RipCity het volgende:
[..]
Yep. Derde ronde zo bij Gerri Eickhof in de pub
quote:Op maandag 19 september 2022 17:20 schreef RipCity het volgende:
[..]
Yep. Derde ronde zo bij Gerri Eickhof in de pub
Hebben ze wel gedaan (de optocht naar het kasteel is een keer of 3 's-nachts gedaan)quote:Op maandag 19 september 2022 16:43 schreef capuchon_jongen het volgende:
Je moet eens beseffen dat ze zoiets eigenlijk niet kunnen oefenen ofzo
Kan me niet voorstellen dat die 8 gasten niet met een kist hebben geoefend om die trap op te lopen.quote:Op maandag 19 september 2022 16:43 schreef capuchon_jongen het volgende:
Je moet eens beseffen dat ze zoiets eigenlijk niet kunnen oefenen ofzo
'As long as her reign.'quote:Op maandag 19 september 2022 17:32 schreef Weltschmerz het volgende:
The queen is dead, long last the funeral of the queen.
Waarom heeft hij Laurentien meegenomen ipv Maxima?quote:
Als einde van de dienst zakt de kist van koningin Elizabeth in de grond. Als traditie beschrijft wordt dit gedaan samen met een lone piper, een enkele doedelzakspeler, die langzaamaan de kerk uitloopt, waardoor het geluid langzaam verdwijnt.quote:
WA heeft Hans Klok meegenomenquote:
Was wel een mooi maar ook droevig beeld dat die Lone Piper zo de gang uitliep... Als een soort van afscheidquote:Op maandag 19 september 2022 17:55 schreef RipCity het volgende:
[..]
Als einde van de dienst zakt de kist van koningin Elizabeth in de grond. Als traditie beschrijft wordt dit gedaan samen met een lone piper, een enkele doedelzakspeler, die langzaamaan de kerk uitloopt, waardoor het geluid langzaam verdwijnt.
Moment supreme en mijn internet begint te haperen.quote:
Dat is echt net het gedeelte dat ik heb gemistquote:Op maandag 19 september 2022 17:57 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Was wel een mooi maar ook droevig beeld dat die Lone Piper zo de gang uitliep... Als een soort van afscheid
Maar even terugkijken danquote:Op maandag 19 september 2022 17:58 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Dat is echt net het gedeelte dat ik heb gemistMoest even naar het eten kijken.
Ja, was een ontroerend moment.quote:Op maandag 19 september 2022 17:57 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Was wel een mooi maar ook droevig beeld dat die Lone Piper zo de gang uitliep... Als een soort van afscheid
quote:Op maandag 19 september 2022 17:58 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Dat is echt net het gedeelte dat ik heb gemistMoest even naar het eten kijken.
Bij volkslied in de middag had hij ook tranen in zijn ogen. Was toch stijlvol einde zo, maar vreselijk dat honderden miljoenen met je emotie meekijkenquote:Op maandag 19 september 2022 17:59 schreef heywoodu het volgende:
God Save The King door de volle kerk was de eerste keer dat je echt duidelijk de emotie kon zien bij Charles
Zal ook wel een realisatie zijn geweest op dat moment.
De grote verdwijntruc komt straks.quote:
Dat eindfilmpje was wel mooi.quote:Op maandag 19 september 2022 18:03 schreef beantherio het volgende:
BBC presentatrice gaat ook huilen zo
Heb ik gedaan, werd er toch wel emotioneel vanquote:
Ja. Vond ik het mooiste moment van de hele dagquote:Op maandag 19 september 2022 17:57 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
De afscheiding van Schotland?quote:Op maandag 19 september 2022 17:57 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Nou echt. Zat ook te vechten tegen de tranen.quote:Op maandag 19 september 2022 18:49 schreef Dutch_view het volgende:
Als je hier lang genoeg naar kijkt wordt je vanzelf verdrietig
Absoluut, ik trek begrafenissen totaal niet, en de muziek en het gezang hielpen ook niet bepaald mee.quote:Op maandag 19 september 2022 18:49 schreef Dutch_view het volgende:
Zn ma had zeker gezegd dat die niet mag huilenquote:Op maandag 19 september 2022 19:39 schreef TLC het volgende:
Mooie laatste ceremonie met het weghalen van de kroonjuwelen, de weglopende doedelzakspeler en het breken van die stok.
En Charles die een beetje tegen de tranen vocht, het was immers zijn eigen moeder.
'a king does not give way to such kind of behaviour, thats a sign of personal weekness. Do you understand that Charles'quote:Op maandag 19 september 2022 20:22 schreef xzaz het volgende:
[..]
Zn ma had zeker gezegd dat die niet mag huilen
Die gebroken stok van de Lord Chamberlain, ten teken van dat ze geen koningin meer is, vond ik nog wel een beetje een trap na geven.quote:Op maandag 19 september 2022 19:29 schreef Firuze60 het volgende:
Ik vond het wegzakken van die kist het meest indrukwekkend, al haar 'sieraden' van de kist weggenomen en als aardse simpele ziel begraven.
Ik vond het zelf iets te snel gaan. En dat stokje werd ook niet echt gebroken. Er zat een soort verbinding op die een beetje leek op die van een vishengel of zoiets.quote:Op maandag 19 september 2022 20:45 schreef beantherio het volgende:
Die gebroken stok van de Lord Chamberlain, ten teken van dat ze geen koningin meer is, vond ik nog wel een beetje een trap na geven.
Zelf vind ik deze erg mooiquote:Op maandag 19 september 2022 19:37 schreef Tengano het volgende:
Volgens mij speelden ze deze muziek tijdens de processie, maar dan in een 75 bpm tempo.
Muziek begint hier op 4:30 Vond dat toch wel een van de imposantste delen.
Ja, het was wel heel indrukwekkend allemaal.quote:Op maandag 19 september 2022 18:49 schreef Dutch_view het volgende:
Beatrix en Willem-Alexander gingen ook regelmatig privé, zonder publieke aankondiging naar de Queen zo las ik. Dat toont ook wel de hechte band aan.quote:Op maandag 19 september 2022 22:16 schreef ootjekatootje het volgende:
Als je terugkijkt naar de tijd is het ook logisch dat de Noord Europese koningshuizen op de eerste rij zaten.
Die oorlogen en onderlinge banden gaan al 1000 jaren terug.
Tenminste zo verklaar ik de stoel indeling vanmiddag.
Waarschijnlijk was ze, net als Juan Carlos van Spanje, gewoon uitgenodigd, en dan is het onbeleefd om niet te gaan.quote:Op maandag 19 september 2022 22:33 schreef Nia het volgende:
Was prinses Beatrix aanwezig omdat ze een hechte band had met Elizabeth? An sich was de vertegenwoordiging van ons koningspaar namens ons land voldoende.
Niet gewoon lijkt me, band gaat ver terug en die prominente plaats vooraan was meer vanwege Beatrix dan WA en Maxima lijkt me.quote:Op maandag 19 september 2022 22:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarschijnlijk was ze, net als Juan Carlos van Spanje, gewoon uitgenodigd, en dan is het onbeleefd om niet te gaan.
Het is bijna allemaal verre familie van elkaar. Alleen Monaco, Nederland en Liechtenstein moet je aardig ver terug gaan voor een common voorvader of moeder. Dat is al 5 tot 7 lijnen verder. Bij de rest hooguit 2 of 3.quote:Op maandag 19 september 2022 22:16 schreef ootjekatootje het volgende:
Als je terugkijkt naar de tijd is het ook logisch dat de Noord Europese koningshuizen op de eerste rij zaten.
Die oorlogen en onderlinge banden gaan al 1000 jaren terug.
Tenminste zo verklaar ik de stoel indeling vanmiddag.
Nou, het ging me vooral om de vraag over haar aanwezigheid.quote:Op maandag 19 september 2022 23:03 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Niet gewoon lijkt me, band gaat ver terug en die prominente plaats vooraan was meer vanwege Beatrix dan WA en Maxima lijkt me.
Bea en WA beide lid (oid) in de orde van de kousenband en dus beide uitgenodigdquote:Op maandag 19 september 2022 22:33 schreef Nia het volgende:
Was prinses Beatrix aanwezig omdat ze een hechte band had met Elizabeth? An sich was de vertegenwoordiging van ons koningspaar namens ons land voldoende.
Monaco helemaal niet, dat wil zeggen: Albert en zijn kinderen komen niet voor op de lijn van troonopvolgers van de Britse troon, zijn nichtje Alexandra van Hannover (jongste dochter van Caroline) wel, maar dat is via haar vader.quote:Op maandag 19 september 2022 23:12 schreef Ericr het volgende:
[..]
Het is bijna allemaal verre familie van elkaar. Alleen Monaco, Nederland en Liechtenstein moet je aardig ver terug gaan voor een common voorvader of moeder. Dat is al 5 tot 7 lijnen verder. Bij de rest hooguit 2 of 3.
Bij Noorwegen is het feest compleet met dubbele voorvaders en moeders gedeeld met de Britse royals.
Edward VII + Alexandra van Denemarken en Christian IX + Louise van Hesse Kassel.
En de oma van Elizabeth (Mary) had zowel een relatie met eerst de ene zoon van Alexandra (Albert Victor) en na zijn dood met George V.
Dat spinnenweb is best nauw verweven in ieder geval.
Die soepstokjes? Raar was dat.quote:Op maandag 19 september 2022 20:45 schreef beantherio het volgende:
[..]
Die gebroken stok van de Lord Chamberlain, ten teken van dat ze geen koningin meer is, vond ik nog wel een beetje een trap na geven.
Het lukte hem nog net maar de emoties straalde van hem af.quote:Op maandag 19 september 2022 20:22 schreef xzaz het volgende:
[..]
Zn ma had zeker gezegd dat die niet mag huilen
Ze zijn beiden lid van de orde van de kousenband.quote:Op maandag 19 september 2022 22:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarschijnlijk was ze, net als Juan Carlos van Spanje, gewoon uitgenodigd, en dan is het onbeleefd om niet te gaan.
Monaco is 7 lijnen tot een common ancestor. Dat is niet zo heel erg ver in de tijd terug.quote:Op maandag 19 september 2022 23:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Monaco helemaal niet, dat wil zeggen: Albert en zijn kinderen komen niet voor op de lijn van troonopvolgers van de Britse troon, zijn nichtje Alexandra van Hannover (jongste dochter van Caroline) wel, maar dat is via haar vader.
Hoewel zij haar plaats inmiddels waarschijnlijk verloren heeft omdat ze katholiek geworden is.
Waarom retweet je Trump?quote:Op dinsdag 20 september 2022 13:19 schreef weetjewel5 het volgende:
[ afbeelding ]
Zou Biden het zelf in de gaten hebben?
quote:Op dinsdag 20 september 2022 13:19 schreef weetjewel5 het volgende:
[ afbeelding ]
Trump zou niet uitgenodigd zijn, denk ik.quote:Op dinsdag 20 september 2022 13:19 schreef weetjewel5 het volgende:
[ afbeelding ]
Dat zou lastig zijn geweest denk ik, als hij nog president was geweest, want de USA is wel een bevriende natie, maar ik verwacht dat ze Trump zeker geen betere plek zouden hebben gegeven, en wat zou hij er dan aan gedaan hebben? Een rel schoppen tijdens de uitvaart van The Queen in de Westminster Abbey?quote:Op dinsdag 20 september 2022 13:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
[..]
Trump zou niet uitgenodigd zijn, denk ik.
FTFY - Trump mag niet meer op twitterquote:
Donnie had gewoon iedereen aan de kant geduwd tot Willem 'm tackelde.quote:Most of the time, when the President of the United States is late, people wait for him. This was not so at the funeral of the longest-serving British monarch, where international royalty and world leaders congregated by the dozens.
Of Mendelssohn's Funeral March Op.62 No.3. Hier vanaf 4:51:00:quote:Op maandag 19 september 2022 21:23 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Zelf vind ik deze erg mooi![]()
Meerdere keren gebruikt voor Elizabeth
De muziek maakt ook zoveel indruk icm die stoetquote:Op dinsdag 20 september 2022 19:06 schreef NY_Giant het volgende:
[..]
Of Mendelssohn's Funeral March Op.62 No.3. Hier vanaf 4:51:00:
[ twitter ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |