abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 november 2022 @ 00:19:39 #101
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_206668704
quote:
1s.gif Op maandag 14 november 2022 00:19 schreef Medusa666 het volgende:

[..]

Met welke reden beantwoord je die vraag dan?
Ik wou ook wat zeggen :@
pi_206668707
quote:
2s.gif Op maandag 14 november 2022 00:19 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik wou ook wat zeggen :@
:')
pi_206669740
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2022 22:33 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Je kan niet zomaar aan iedereen dingen toedichten en je vooroordelen zo denigrerend uitspreken. Daar kwets je mensen echt mee. Ik hoop dat je dat beseft.
Daar kwets ik uitsluitend mensen mee die constant op zoek zijn naar dingen om gekwets om te raken. Voor hen kan ik weinig medelijden oprakelen.
Conscience do cost.
pi_206669923
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 09:24 schreef ems. het volgende:

[..]
Daar kwets ik uitsluitend mensen mee die constant op zoek zijn naar dingen om gekwets om te raken. Voor hen kan ik weinig medelijden oprakelen.
Behandel de ander zoals je zelf behandeld wil worden. Fijne dag nog.
pi_206670584
quote:
14s.gif Op maandag 14 november 2022 09:46 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Behandel de ander zoals je zelf behandeld wil worden. Fijne dag nog.
Plas nooit tegen de wind in. Insgelijks verder!
Conscience do cost.
pi_206673143
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 10:58 schreef ems. het volgende:

[..]
Plas nooit tegen de wind in. Insgelijks verder!
Dat doe ik dan ook niet :*
  maandag 14 november 2022 @ 18:55:53 #107
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_206676220
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2022 22:33 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Je kan niet zomaar aan iedereen dingen toedichten en je vooroordelen zo denigrerend uitspreken. Daar kwets je mensen echt mee. Ik hoop dat je dat beseft.
Geen probleem toch, God zal hem straffen voor zijn onrechtvaardig bedrag en jou belonen!
verwijder dit account.
pi_206680675
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 18:55 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Geen probleem toch, God zal hem straffen voor zijn onrechtvaardig bedrag en jou belonen!
Ja klopt, maar ik vind het vooral zielig voor hem dat hij zulk gedrag vertoont en dus ook die karma zal ontvangen vroeg of laat.

Ik kan niet geloven dat je als mens gelukkig bent als je zulk onrechtvaardig gedrag vertoont.
  dinsdag 15 november 2022 @ 01:14:35 #109
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_206681138
Ik noem me weliswaar een agnost, maar meer om filosofische redenen, dan welke andere reden dan ook.
Ik heb eigenlijk nooit in God geloofd, maar de filosofische reden dat wij als mensen... nooit iets groters kunnen begrijpen als ons zelf... ja dat heeft betrekking op bijna iedereen.

Maar goed, als niet gelover in God... (het hooguit niet 100% kunnen uitsluiten) probeer ik wel wat positiefs te doen voor anderen. Meestal maar hele kleine dingen, zoals iemand met een rolstoel die de supermarkt uit wil rijden, maar de hele rij die naar binnen wil, negeert haar/ hem... Als ik dan vooraan in de inkomende rij sta, dan laat ik met plezier en met respect en een glimlach deze rolstoelgebruiker voor gaan. Voor mij is het een kleine geste, dat mij misschien 10 seconden kost.. maar de dankbare glimlach, is het allemaal waard. Zij of hij werd gezien en als mens behandeld (in plaats van een stoffelijk overschot dat nog ergens rond reed.

Ja het zijn vaak die kleine dingen die ik graag doe.

Voor grotere dingen ben ik niet echt geschikt meer, mijn uithoudingsvermogen is miniem en ik ben graag alleen en heb maar weinig uren (en kracht) over om me op grotere projecten te storten. Maar gelukkig doen ook de kleinere dingen er toe, zolang je er maar oog voor hebt. :Y
En ja af en toe krijg je te maken met een goede vriend of vriendin... waar ik nog even wat extra put uit mijn energie.

Maar als je het mij 20 jaar geleden vroeg, dan had ik genoeg energie en kracht om er een krachtmeting van te maken tussen mijn vrienden/ goede bekenden... en bijvoorbeeld de overheid.
  dinsdag 15 november 2022 @ 13:36:51 #110
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_206684589
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 18:55 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
en dan is het weer goed. :* Straf en beloning. Zo hoort het in het ethisch dualisme. |:)

[ Bericht 11% gewijzigd door hoatzin op 15-11-2022 14:58:36 ]
pi_206690507
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 23:14 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Ja klopt, maar ik vind het vooral zielig voor hem dat hij zulk gedrag vertoont en dus ook die karma zal ontvangen vroeg of laat.
Dat denk ik nou ook over mensen die hun geloof op eenzelfde manier als jij belijden.
quote:
Ik kan niet geloven dat je als mens gelukkig bent als je zulk onrechtvaardig gedrag vertoont.

Rechtvaardigheid is relatief.
Conscience do cost.
  dinsdag 22 november 2022 @ 15:39:32 #112
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_206777385
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2022 17:47 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Maar dat Karma werkt dat weten we eigenlijk al heel lang en waarschijnlijk al heel lang voordat we ooit over karma hadden gehoord. Karma is het lot tarten...

Hoge bomen vangen veel wind en hoogmoed komt voor de val. Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten. Boontje komt immers om zijn loontje en wie goed doet wie goed ontmoet. En dat is allemaal karma...

Karma is niet het werk van een afgod het is een reflectie van de actie en reactie van je eigen zijn. Dus daar heb je geen Hindoe noch geloof noch hogere macht voor nodig.

Ben je ontstuimig en wild dan val je vroeg of laat bestist eens op je bek. Ben je depresief dan lukt het je niet om positieve zaken te zien en naar je toe te trekken. Ben je van de dievengilde, dan word je of ben je wellicht ook ooit eens bestolen door je zogenaamde maten. Er is geen eer onder dieven. Allemaal karma en zo waar als een koe en niets mythisch aan. Het is een allom bekende oude wijsheid, een mondiale universele wetenschap, waar je niet aan hoeft te twijfelen.
Nee, Karma is iets waar we graag in willen geloven zodat we kunnen omgaan met wat wij ervaren als onrecht. Dus we hopen en willen dat het bestaat en dat het zo werkt, want anders moet je de realiteit onder ogen zien dat sommige mensen gewoon -in onze ogen- negatieve dingen kunnen doen zonder daar gestraft voor te worden. Vrijwel vergelijkbaar met religie dus wat mij betreft.

Je bent ook niet per se een goed mens als je vanwege (vrees voor) Karma je op een bepaalde manier gedraagt; dat is straf-vermijdend gedrag. Je rijdt niet te hard op de weg, omdat je anders een boete krijgt - terwijl je eigenlijk de maximumsnelheid onzin vindt.

De reden om een goed mens te zijn kan veel simpeler zijn, de Gouden Regel: Gedraag je zoals je wil dat anderen zich gedragen. Niet dat dat de oplossing meteen is, want mensen willen andere dingen en er is nooit volledige overlap, maar het is vrij logisch (vind ik) om je dan wel op die manier te willen gedragen.

En als je het diepgaander wil: Als ik erin geloof dat ik volledig verdwijn van deze wereld zodra ik sterf, dan blijft er alleen mijn 'effect' over: de levens die ik heb 'geraakt' tijdens mijn leven. Zou het wel leuk vinden als dat een positieve bijdrage was aan het einde van de rit, dat mensen er nog iets aan hadden, dan was mijn bestaan toch nuttig.
WFPB!
pi_206782429
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 15:39 schreef Dizorn het volgende:

[..]
Nee, Karma is iets waar we graag in willen geloven zodat we kunnen omgaan met wat wij ervaren als onrecht. Dus we hopen en willen dat het bestaat en dat het zo werkt, want anders moet je de realiteit onder ogen zien dat sommige mensen gewoon -in onze ogen- negatieve dingen kunnen doen zonder daar gestraft voor te worden. Vrijwel vergelijkbaar met religie dus wat mij betreft.

Je bent ook niet per se een goed mens als je vanwege (vrees voor) Karma je op een bepaalde manier gedraagt; dat is straf-vermijdend gedrag. Je rijdt niet te hard op de weg, omdat je anders een boete krijgt - terwijl je eigenlijk de maximumsnelheid onzin vindt.

De reden om een goed mens te zijn kan veel simpeler zijn, de Gouden Regel: Gedraag je zoals je wil dat anderen zich gedragen. Niet dat dat de oplossing meteen is, want mensen willen andere dingen en er is nooit volledige overlap, maar het is vrij logisch (vind ik) om je dan wel op die manier te willen gedragen.

En als je het diepgaander wil: Als ik erin geloof dat ik volledig verdwijn van deze wereld zodra ik sterf, dan blijft er alleen mijn 'effect' over: de levens die ik heb 'geraakt' tijdens mijn leven. Zou het wel leuk vinden als dat een positieve bijdrage was aan het einde van de rit, dat mensen er nog iets aan hadden, dan was mijn bestaan toch nuttig.
Nee, karma is niet iets waar 'we' graag in geloven. Karma is een feit. Als iemand jou aanvalt dan verdedig je jezelf, dat is directe karma. Als iemand de wet overtreed is er justitie. Als iemand iets heel verkeerds doet kan er schuldgevoel zijn. Dus de negatieve consequentie voor negatief gedrag is er bijna altijd.
pi_206785795
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 15:39 schreef Dizorn het volgende:
De reden om een goed mens te zijn kan veel simpeler zijn, de Gouden Regel: Gedraag je zoals je wil dat anderen zich gedragen.
Die gouden regel is ook een eeuwige waarheid die al zo oud als Methusalem is, 'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet gij dat ook een ander niet.'

En ook daar zit Karma in verwerkt of je er in gelooft of niet. Karma is een natuurlijk proces volgens de wet van Murphy. Houd men zich niet aan die regel dan zul je uiteindelijk terug krijgen wat je geeft. Dat is de essentie achter dit spreekwoord. Dat wil nog lang niet zeggen dat je dan altijd met gelijke munt wordt terug betaald, maar het betaald zich altijd terug op een of andere manier.

Verspreid je negatieve energie zal er uiteindelijk altijd ook iets negatiefs uit voortkomen.

Uiteraard speelt perceptie hier ook een bepaalde rol met het niet willen geloven en daarom niet willen zien. De karma is hier 'onwetendheid is gelukzaligheid'. Voor sommige is dit puur geluk, zoals idioten die er altijd als snelheidsduivels op los scheuren waar nooit iets mee gebeurd en daarom denken dat ze waarschijnlijk heel erg goed en onaantastbaar te zijn met wat ze doen. Ook al ziet hij of zij het niet en zal er schijt aan hebben ook, maar karma is ook dat er heel wat mensen zullen zijn die hun een gevaarlijke idioot vinden die je maar beter kunt mijden. Of dat ze een slecht voorbeeld zijn voor anderen die hun willen na-apen en denken dit ook te kunnen en minder geluk hebben. Ook een reactie die ongemerkt op zo iemand kan terug komen. Dan kom je op 'Wie het balletje kaatst kan hem terug verwachten.' En 'balletjes kunnen raar rollen.'

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 23-11-2022 09:14:49 ]
  donderdag 24 november 2022 @ 11:05:33 #115
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_206800602
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 21:00 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, karma is niet iets waar 'we' graag in geloven. Karma is een feit. Als iemand jou aanvalt dan verdedig je jezelf, dat is directe karma. Als iemand de wet overtreed is er justitie. Als iemand iets heel verkeerds doet kan er schuldgevoel zijn. Dus de negatieve consequentie voor negatief gedrag is er bijna altijd.
Hoeveel criminelen, bijvoorbeeld moordenaars, lopen er rond waarvan niemand er ooit achter is gekomen wat er is gebeurd? Wie zegt dat de straf in verhouding staat tot de gepleegde misdaad? Probleem is juist dat er mensen rondlopen die dat schuldgevoel niet (of minder) hebben, danwel zo erg geloven dat wat zij doen het juiste is dat zij geen schuld ervaren.

Extreem voorbeeld: Een zelfmoordterrorist. Die blaast zichzelf op en neemt daarin (naar ons idee) onschuldige mensen mee. Gelooft zelf dat hij de hemel (of welke naam daarvoor dan ook) in gaat en daarom krijgt hij voor zijn gevoel een beloning voor deze daad, die wij over het algemeen als ernstig misdrijf zien. Wat is hier dan het Karma? Dat hij dood is gegaan? Dat is namelijk geen straf voor die persoon. Dat mensen hem schuldig bevinden? Boeit niet want hij is dood.

En waar is de Karma als lieve mensen ongeneeslijk kanker krijgen (op jonge leeftijd), waar is Karma als je als onschuldige (?) feestganger in Mallorca doodgetrapt wordt?

quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 09:05 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Die gouden regel is ook een eeuwige waarheid die al zo oud als Methusalem is, 'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet gij dat ook een ander niet.'

En ook daar zit Karma in verwerkt of je er in gelooft of niet. Karma is een natuurlijk proces volgens de wet van Murphy. Houd men zich niet aan die regel dan zul je uiteindelijk terug krijgen wat je geeft. Dat is de essentie achter dit spreekwoord. Dat wil nog lang niet zeggen dat je dan altijd met gelijke munt wordt terug betaald, maar het betaald zich altijd terug op een of andere manier.
Ik vind de variant leuker waarin je aangespoord wordt hoe je je wél moet gedragen, alleen maar dingen niet mogen vind ik nooit zo mooi. Maar verder zelfde als hierboven betreft Karma. Je wil jezelf aan deze regel(s) houden in de hoop/verwachting dat andere mensen dat ook doen zodat je een fijn leven kan hebben met andere mensen, maar het is niet gegarandeerd een 'eerlijk' proces.
WFPB!
  donderdag 24 november 2022 @ 11:18:58 #116
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_206800759
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 22:54 schreef Medusa666 het volgende:
Ik vraag mij af of hier echte atheïsten (geen agnosten!) zijn die tegelijkertijd heel behulpzaam zijn naar anderen en graag een “goed mens” willen zijn.
De meeste atheisten zijn agnosten. De 2 sluiten elkaar niet uit.

quote:
Wat inspireert jullie precies om anderen onbaatzuchtig graag te helpen, aangezien jullie niet neem ik dan aan…in “karma” of een “god” geloven?
Omdat het je een goed gevoel geeft om voor de mensen om je heen te zorgen? Omdat wij als mensen (homo sapiens) op neurologisch vlak na miljoenen jaren evolutie zo gevormd zijn dat we ons op onbewust niveau beseffen dat samenwerken en samenleving en je aan de regels houden en pro-sociaal gedrag garant staat voor een beter leven dan eentje waar egoisme en psychopatie richting andermans gevoelens hoogtij vieren.

Het is geen bewust iets. Je doet het omdat het ingebakken zit in je genen. In je hersenen.

quote:
Ik ben zelf een agnost en neig steeds meer in het Hindoeïsme te geloven, omdat ik daarmee als kind mee ben opgegroeid en altijd tot bepaalde elementen mij aangetrokken voelde zoals reïncarnatie en karma. In het hindoeïsme is het opbouwen van karma belangrijk. Ik ben altijd lief geweest tegen anderen en doe mijn best om altijd een goed mens te zijn, omdat ik weet dat dit mij gelukkiger maakt op de lange termijn door karma die het oplevert. Dit ervaar ik als enigszins ook weer een beetje als “iets voor mezelf” en dus niet als volledig onbaatzuchtig.
Het is een typisch menselijk trekje om zijn eigen moraliteit te proberen te vangen in een logische structuur. Ik doe X omdat ik Y wil. Maar zo werkt onze neurologie niet. Net zoals het geen bewust iets is dat je je nagels aan het groeien bent of dat je je hart aan het kloppen bent. Je kan doen alsof dat een bewust proces is waar je keuzes in maakt maar uiteindelijk ben je zo moreel als je bent.

quote:
Maar ik vraag mij af hoe atheïsten hierin dan instaan en of er hier super behulpzame atheïsten zijn..
het is dus een fout om te denken dat atheisten dus op een of andere manier een ander systeem hebben om hun moraliteit of hun gedrag vorm te geven. Het gedrag en de moraliteit is vaak exact hetzelfde tussen gelovigen en atheisten en komt uit dezelfde bron (nl je neurologie). Alleen de post-hoc uitleg van dat gedrag door een invidivu is vaak anders. Gelovige mensen denken dat ze zich goed gedragen omdat god het elke dag op hun hartje drukt of ze citeren een angst voor een hel of ander negatief hiernamaals.

Probleem is dat mensen vaak volledig onbetrouwbaar zijn om hun eigen gedrag en keuzes uit te leggen. De verklaringen worden na het feit vaak er bij gezocht. "ik deed dat omdat.. x, y, z... " maar de trigger is vaak iets compleet anders.

quote:
Ik hoop dat mijn vraagstelling word begrepen, het niet als een aanval word gezien en ik ben gewoon nieuwsgierig!
Zo ervaarde ik het ook niet.

quote:
Ik twijfel nog steeds in een god.. maar op het moment dat ik niet geloof in een god of in het principe karma merk ik dat ik uit mijn ritme raak en toch wel egoïstischer/ egocentrischer word.
Ik denk dat wat er aan de hand is zoiets is als iemand die op een touw aan het balanceren is. Zodra je te veel gaat nadenken over wat je doet dan val je. En dan ga je dus denken dat je viel omdat je misschien niet genoeg je best deed. Terwijl je gewoon in het moment moet zijn en de keuzes moet maken die goed voelen. Als je goed in elkaar zit dan leid je vanzelf een goed moreel leven waarin je een positieve factor bent voor de mensen om je heen.

Daar heb je geen rare kunstmatige structuren of dwingertjes zoals karma of hel voor nodig

[ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 24-11-2022 11:29:21 ]
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_206802799
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 11:05 schreef Dizorn het volgende:

[..]
Hoeveel criminelen, bijvoorbeeld moordenaars, lopen er rond waarvan niemand er ooit achter is gekomen wat er is gebeurd? Wie zegt dat de straf in verhouding staat tot de gepleegde misdaad? Probleem is juist dat er mensen rondlopen die dat schuldgevoel niet (of minder) hebben, danwel zo erg geloven dat wat zij doen het juiste is dat zij geen schuld ervaren.

Extreem voorbeeld: Een zelfmoordterrorist. Die blaast zichzelf op en neemt daarin (naar ons idee) onschuldige mensen mee. Gelooft zelf dat hij de hemel (of welke naam daarvoor dan ook) in gaat en daarom krijgt hij voor zijn gevoel een beloning voor deze daad, die wij over het algemeen als ernstig misdrijf zien. Wat is hier dan het Karma? Dat hij dood is gegaan? Dat is namelijk geen straf voor die persoon. Dat mensen hem schuldig bevinden? Boeit niet want hij is dood.

En waar is de Karma als lieve mensen ongeneeslijk kanker krijgen (op jonge leeftijd), waar is Karma als je als onschuldige (?) feestganger in Mallorca doodgetrapt wordt?
[..]
Ik vind de variant leuker waarin je aangespoord wordt hoe je je wél moet gedragen, alleen maar dingen niet mogen vind ik nooit zo mooi. Maar verder zelfde als hierboven betreft Karma. Je wil jezelf aan deze regel(s) houden in de hoop/verwachting dat andere mensen dat ook doen zodat je een fijn leven kan hebben met andere mensen, maar het is niet gegarandeerd een 'eerlijk' proces.
Termen als straf en betalen enz. zijn slechts beeldspraak net zo als karma dat is. Moet je dus niet al te letterlijk nemen. Door dat wel te doen maak je van karma iets bovennatuurlijks wat het niet is. Karma is alleen maar een filosofisch begrip een levenswijsheid. Voor mij persoonlijk niets met geloof of een hogere macht die het lot bepaald te doen heeft. De term karma komt uit een andere cultuur dan de onze maar zoals eerder aangehaald wij kennen dit begrip ook al eeuwen voordat het woord karma überhaupt populair was. En wij stoppen deze wijsheid dan ook al sinds heugenis in spreekwoorden en gezegden die levenswijsheid uitbeelden.

'Wie een kuil graaft voor een ander...' 'Je oogst wat je zaait' 'gestolen goed gedijt niet' 'Eenmaal dief altijd dief' 'wee de wolf die in een kwaad gerucht staat' en 'wie goed doet wie goed ontmoet' etc. Is ook niet altijd waar maar vaker wel dan niet. Ik heb ook ooit iemand een vinger willen geven die mijn hele hand heeft afgenomen. Als je begrijpt wat ik bedoel? Gewoon besodemieterd in mijn goedheid dus. 'De ezel stoot zich maar één keer aan dezelfde steen' Dat is dus haar karma en gebeurd niet nog een keer bij die Betty Flintstone. Zou dat wel gebeuren dan ben je dommer dan de slimme ezel en dan is dat je karma.

Elke actie kent een reactie/gevolg voor goed en kwaad en dat is karma. Ook al heb je er schijt aan wanneer het kwaad betreft en ervaar je het gevolg niet als straf. Dat is ook niet de essentie van het begrip.

De essentie is het berust op een kern van waarheid. :) En in een kern van waarheid is niet volledig en heeft altijd een overtreffende (ietwat overdreven) trap.

Behalve dat spreekwoord van de Ezel... Men gebruikt voornamelijk pakezels omdat ezels zich maar 1 x met hun bepakking tegen het obstakel aanlopen. Elke volgende obstakel lopen ze dan uit zichzelf omheen. Dat lukt paarden niet, die zijn minder slim. ^O^
  donderdag 24 november 2022 @ 14:20:35 #118
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_206803101
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 13:49 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Termen als straf en betalen enz. zijn slechts beeldspraak net zo als karma dat is. Moet je dus niet al te letterlijk nemen. Door dat wel te doen maak je van karma iets bovennatuurlijks wat het niet is. Karma is alleen maar een filosofisch begrip een levenswijsheid. Voor mij persoonlijk niets met geloof of een hogere macht die het lot bepaald te doen heeft. De term karma komt uit een andere cultuur dan de onze maar zoals eerder aangehaald wij kennen dit begrip ook al eeuwen voordat het woord karma überhaupt populair was. En wij stoppen deze wijsheid dan ook al sinds heugenis in spreekwoorden en gezegden die levenswijsheid uitbeelden.

'Wie een kuil graaft voor een ander...' 'Je oogst wat je zaait' 'gestolen goed gedijt niet' 'Eenmaal dief altijd dief' 'wee de wolf die in een kwaad gerucht staat' en 'wie goed doet wie goed ontmoet' etc. Is ook niet altijd waar maar vaker wel dan niet. Ik heb ook ooit iemand een vinger willen geven die mijn hele hand heeft afgenomen. Als je begrijpt wat ik bedoel? Gewoon besodemieterd in mijn goedheid dus. 'De ezel stoot zich maar één keer aan dezelfde steen' Dat is dus haar karma en gebeurd niet nog een keer bij die Betty Flintstone. Zou dat wel gebeuren dan ben je dommer dan de slimme ezel en dan is dat je karma.

Elke actie kent een reactie/gevolg voor goed en kwaad en dat is karma. Ook al heb je er schijt aan wanneer het kwaad betreft en ervaar je het gevolg niet als straf. Dat is ook niet de essentie van het begrip.

De essentie is het berust op een kern van waarheid. :) En in een kern van waarheid is niet volledig en heeft altijd een overtreffende (ietwat overdreven) trap.

Behalve dat spreekwoord van de Ezel... Men gebruikt voornamelijk pakezels omdat ezels zich maar 1 x met hun bepakking tegen het obstakel aanlopen. Elke volgende obstakel lopen ze dan uit zichzelf omheen. Dat lukt paarden niet, die zijn minder slim. ^O^
Het begrip "Karma" behelst weldegelijk iets meer dan alleen actie=>reactie.

Er is namelijk niks bijzonders aan het concept dat als ik jou op je scheen schop dat jij boos wordt en mij op mijn scheen wil schoppen en dat vervolgens doet. Ha "karma"

Karma is meer dan alleen dat idee. Het stuurt aan op een bovennatuurlijke wil die rekeningen vereffent. Over de tijd heen. Soms zelfs over meerdere levens heen. Een kosmische excelsheet waarin voor iedereen geregistreerd staat wat hij/zij voor morele score heeft en in die zin dus ook een soort bewustzijn wat per actie een moreel gewicht kan hangen om een zinnige straf te verzinnen en toepassen in een nabije of soms verre toekomst. Een mens-achtig bewustzijn in die zin.

Dat is karma. Als je dat weghaalt en je maakt er actie/reactie van dan hebben we het over iets anders. Namelijk gewoon logische gevolgtrekkingen.

[ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 24-11-2022 14:33:23 ]
  donderdag 24 november 2022 @ 15:05:27 #119
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_206803585
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 14:20 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Het begrip "Karma" behelst weldegelijk iets meer dan alleen actie=>reactie.

Er is namelijk niks bijzonders aan het concept dat als ik jou op je scheen schop dat jij boos wordt en mij op mijn scheen wil schoppen en dat vervolgens doet. Ha "karma"

Karma is meer dan alleen dat idee. Het stuurt aan op een bovennatuurlijke wil die rekeningen vereffent. Over de tijd heen. Soms zelfs over meerdere levens heen. Een kosmische excelsheet waarin voor iedereen geregistreerd staat wat hij/zij voor morele score heeft en in die zin dus ook een soort bewustzijn wat per actie een moreel gewicht kan hangen om een zinnige straf te verzinnen en toepassen in een nabije of soms verre toekomst. Een mens-achtig bewustzijn in die zin.

Dat is karma. Als je dat weghaalt en je maakt er actie/reactie van dan hebben we het over iets anders. Namelijk gewoon logische gevolgtrekkingen.
Grotendeels eens, maar karma heeft niks met bewustzijn, een wil, of een persoonlijke God ('mens-achtig bewustzijn') te maken. In de hindoereligies is het meer een soort kosmische wet die ingebakken zit in de structuur van het universum. Die wet wordt niet door iemand uitgevoerd, op dezelfde manier dat zwaartekracht niet door iemand wordt uitgevoerd.
verwijder dit account.
  donderdag 24 november 2022 @ 15:21:29 #120
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_206803739
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:05 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Grotendeels eens, maar karma heeft niks met bewustzijn, een wil, of een persoonlijke God ('mens-achtig bewustzijn') te maken. In de hindoereligies is het meer een soort kosmische wet die ingebakken zit in de structuur van het universum. Die wet wordt niet door iemand uitgevoerd, op dezelfde manier dat zwaartekracht niet door iemand wordt uitgevoerd.
Als je goed nadenkt dan kom je tot de conclusie dat die "kosmische wet" een mensenlijk-type bewustzijn moet zijn.

Immers: menselijke aangelegenheden zijn niet onderhevig aan natuurkundig wegen. Als ik nu vreemd ga en jaren later kom ik onder een bus terecht omdat een kosmische wet dat heeft bepaald dan kan dat alleen maar als die "kosmische wet" de menselijke ervaringen navolgt van die actie. Namelijk:

- Hoe erg heb je iemand pijn gedaan met dat vreemdgaan? Is onder een bus terecht komen een evenredige tegengebeurtenis? Wat is de exacte puntentelling van elke actie? Welke actie is erger dan welke andere actie?

- Wat is een toepasselijke of zelfs meest poetische straf voor die specifieke actie. Wanneer zal ik die straf toepassen? Meteen die dag? Dat jaar? Dat leven? Misschien 3 levens later? Binnen het leven van het slachtoffer? Toch niet?

- Gelden dezelfde regels voor andere diersoorten?? Of is diefstal in de apenwereld minder reden voor harde tegenstraf?

Dat zijn allemaal vragen en beslissingen waar een menselijk-type bewustzijn voor nodig is om te evalueren. Een menselijk-type bewustzijn wat altijd, overal van iedereen doorheeft waar ze mee bezig zijn en of dat iets uitvreterigs is.

En dat is natuurlijk niet verrassend dat mensen een principe verzinnen wat exact zo denkt als zijzelf over dingen denken wat vast wel namens jou nog even wraak gaat nemen in een eventueel verre toekomst.

En bij karma/reincarnatie combinatie geloven zie je dat het wensdenken rekening probeert te houden met het gevoel van frustratie dat iemand die zijn hele leven lang van alles heeft utigevreten en vervolgens een vredige dood streft op hoge leeftijd "Hij zal vast wel in een volgend leven zijn straf krijgen".

Zo werkt het concept van hemel en hel ook wat dat betreft.

[ Bericht 2% gewijzigd door SpecialK op 24-11-2022 15:38:33 ]
  donderdag 24 november 2022 @ 15:55:52 #121
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_206804128
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:21 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Als je goed nadenkt dan kom je tot de conclusie dat die "kosmische wet" een mensenlijk-type bewustzijn moet zijn.

Immers: menselijke aangelegenheden zijn niet onderhevig aan natuurkundig wegen. Als ik nu vreemd ga en jaren later kom ik onder een bus terecht omdat een kosmische wet dat heeft bepaald dan kan dat alleen maar als die "kosmische wet" de menselijke ervaringen navolgt van die actie. Namelijk:
Ja, ik kan me wel in je argument vinden, ik probeerde alleen het geloof te beschrijven.

Dat gezegd hebbende, zijn niet alleen gelovigen gevoelig voor dit soort antropocentrismes. Is het veelvorkomende geloof in "oorzaak en gevolg" niet een projectie van ons geloof de oorzaak van ons eigen gedrag te zijn; de handelaar die achter de handeling schuilgaat? Is de idee van atomisme - de realiteit bestaat uit fundamenteel niveau uit van elkaar gescheiden deeltjes - niet een hersenspinsel gebaseerd op onze grof overtrokken geloof in onze eigen individualiteit, ons idee gescheiden te zijn van de wereld om ons heen? @laforest heeft een mooi citaat in zijn signature:
quote:
...the understanding is itself the source of the laws of nature
Kant, A127
Strikt genomen zijn alle "wetten", hoe nuttig ze ook zijn, menselijke verzinsels die wij opdringen aan de Natuur.
verwijder dit account.
pi_206804160
Bijna al die oosterse animistische filosofieën en begrippen zijn zo goed als niet letterlijk naar Nederlands te vertalen. Hoe je het dan ook draait en keert wij hebben er geen woorden (genoeg) voor om uit te leggen wat het exact inhoud. Soms krijg ik het vermoeden dat ze het zelf ook niet weten en dat het hele brede begrippen zijn waar ook altijd een persoonlijke opvatting in verwerkt zit.

Probeer maar eens volledig te beschrijven wat Wabi-Sabi is en inhoud. Wabi en Sabi is niet in één enkel woord te verklaren. Het is de schoonheid van imperfectie als ook die van perfectie, het houd sereniteit in maar ook chaos en evenwichtigheid. Als niet oosterling die niet in en met die cultuur is onderwezen kun je deze begrippen niet leven noch doorgronden noch verwoorden. Je moet wel een heel zweverig type zijn wil je diep van binnen eigenlijk niet klip en klare nonsens vinden.

Ik denk het te snappen meer weet zeker dat het niet zo is... Maak ik iets waarvan ik meen dat het wabi-sabi is en laat er kritiek van de kenner op los die breekt het helemaal af en haalt binnen luttele seconden de fouten eruit.

Zoals bepaalde Japanse schikkunsten wat je kunt doen met van alles, met planten of bloemen en zelfs met stenen.
Wat veel meer dan kunst is. Maar wat?

Wabi Kusa is met planten, wabi staat zo goed als boven beschreven en Kusa vertaald simpelweg letterlijk als Gras en staat symbool voor planten. Je schikt het geheel zo samen dat het in de filosofie van de naam Wabi is. Nu de vraag voor ons, wanneer hoe en wat schikt om in zijn geheel de Wabi Kusa te maken. Ik probeer het al meer dan 10 jaar en weet het nog steeds niet. Te ver van mijn bed show. Voor mij is het wabi kusa en voor een oosterling die de filosofie snapt blijft er weinig van over.

Kokedama is ook met planten maar dan in hangende vorm...

Ikebana is met bloemen.

Iwagumi is met stenen of rots, de letterlijke vertaling is ongeveer 'Familie van stenen'. Iwagumi kun je doe in de tuin of thuis in een vivarium of op een schaal. Kan ook samen met een Bonsai worden toegepast. Waar elke steen niet alleen zijn eigen specifieke naam maar ook zijn eigen specifieke geest heeft. Oyaishi de legendarische steen van vuur uit de oude mythologieën is de fokale steen waar alles om draait. De Fukuishi, Soeishi, Oyaishi en suteishi en allemaal moeten ze schikken en elkaar complimenteren in een chaos van sereniteit en imperfectie. Zo geschikt dat wanneer je er naar kijkt het je rust en inspiratie geeft. Die laatste steen is zelfs de verborgen steen, je ziet hem bijna niet meer speelt een significante rol. Het hele proces van schikken tot het eind resultaat is al een meditatie en wanneer af dan behelsd het alles wat je maar kunt bedenken.

Die maffe Jappen die wijden hier hun leven aan zijn er dagelijks mee aan de gang en beheerst hun leven.

Ik als westerling kom er na 15 jaar nog steeds niet volledig bij met mijn verstand... Waarom omdat wij alles verstandelijk proberen te maken en verwoorden, maar het heeft helemaal niets met verstand te doen en alles met spiritualiteit en filosofie. En dan een uit een cultuur waar ik niet vandaan kom ik ben niet zo opgevoed. Dit is iets dat moet je leven en dit kan alleen wanneer je al vanuit de baarmoeder hebt meegekregen. Omdat je moeder je met dit gedachtegoed heeft gedragen. Het blijft intrigerend en ongrijpbaar en te verwoorden noch te verklaren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 24-11-2022 16:11:51 ]
  donderdag 24 november 2022 @ 16:11:54 #123
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_206804277
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:55 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Ja, ik kan me wel in je argument vinden, ik probeerde alleen het geloof te beschrijven.

Dat gezegd hebbende, zijn niet alleen gelovigen gevoelig voor dit soort antropocentrismes. Is het veelvorkomende geloof in "oorzaak en gevolg" niet een projectie van ons geloof de oorzaak van ons eigen gedrag te zijn; de handelaar die achter de handeling schuilgaat? Is de idee van atomisme - de realiteit bestaat uit fundamenteel niveau uit van elkaar gescheiden deeltjes - niet een hersenspinsel gebaseerd op onze grof overtrokken geloof in onze eigen individualiteit, ons idee gescheiden te zijn van de wereld om ons heen? @:laforest heeft een mooi citaat in zijn signature:
[..]
Strikt genomen zijn alle "wetten", hoe nuttig ze ook zijn, menselijke verzinsels die wij opdringen aan de Natuur.
Ik denk dat de enige zin waarin natuurkundige/wiskundige modellen antropocentristisch zijn is dat de onderliggende aanname is dat onze lokale ervaring van het universum overal, ook buiten ons gezichtsveld om hetzelfde zal werken.

En dat is denk ik niet een onredelijke aanname totdat het tegendeel is bewezen.

Wat karma is is echt een diep subjectief antropomofische beschrijving van een universum wat zich persoonlijk bezig houdt met het vereffennen van scores tussen mensen. In die zin is de aanname al veel dichterbij het idee dat dit hele universum louter en alleen bestaat om ons bewustzijn te dragen.

Terwijl natuurkindig en astrofysisch denken je al snel van dat spoor zal afbrengen. Menselijk bewustzijn lijkt nl niet eens een belangrijke bijzaak van dit universum te zijn. Ons universum is geobsedeerd met het maken van zwarte gaten en ons bestaan en ons ervaren is hooguit een curieuze voetnoot.

Wij vinden onszelf natuurlijk super bijzonder. Bijzonder genoeg dat het hele universum zichzelf op zijn kop zet om die onverdiende tik die tante Truus jou gaf toen je 9 was nog eventjes 50 jaar later in haar mik te smijten.

Dat dan weer wel :P
pi_206804942
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 16:11 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Ik denk dat de enige zin waarin natuurkundige/wiskundige modellen antropocentristisch zijn is dat de onderliggende aanname is dat onze lokale ervaring van het universum overal, ook buiten ons gezichtsveld om hetzelfde zal werken.

En dat is denk ik niet een onredelijke aanname totdat het tegendeel is bewezen.

Wat karma is is echt een diep subjectief antropomofische beschrijving van een universum wat zich persoonlijk bezig houdt met het vereffennen van scores tussen mensen. In die zin is de aanname al veel dichterbij het idee dat dit hele universum louter en alleen bestaat om ons bewustzijn te dragen.

Terwijl natuurkindig en astrofysisch denken je al snel van dat spoor zal afbrengen. Menselijk bewustzijn lijkt nl niet eens een belangrijke bijzaak van dit universum te zijn. Ons universum is geobsedeerd met het maken van zwarte gaten en ons bestaan en ons ervaren is hooguit een curieuze voetnoot.

Wij vinden onszelf natuurlijk super bijzonder. Bijzonder genoeg dat het hele universum zichzelf op zijn kop zet om die onverdiende tik die tante Truus jou gaf toen je 9 was nog eventjes 50 jaar later in haar mik te smijten.

Dat dan weer wel :P
De wereld is niet wiskundig en natuurkundige wetten bestaan er niet. Dat is slechts hoe jouw wereld belevening mogelijk is. Wij projecteren dat onontkoombaar op al onze visuele waarnemingen. Het symbool c zegt ons meer over het limiet van onze capaciteit om de wereld als representatie te ervaren, dan over de maximale snelheid van licht buiten in de wereld. And so on.
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_206805534
Karma is volgens het hindoewereldbeeld het gevolg van het feit dat de realiteit 1 bewustzijn is. Wanneer je anderen helpt help je jezelf en wanneer je anderen schaadt schaad je jezelf. Als je spiritueel gevoelig bent zul je merken dat de relatie bijna 1 op 1 is. De straf of beloning wordt inderdaad door niemand uitgevoerd maar is inherent aan de realiteit. Ongevoelige mensen zullen het natuurlijk niet doorhebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')