abonnement Unibet Coolblue
pi_206023138
Topic over de Nederlandse politiek

Bewindspersonen Rutte IV
Bewindspersonen

Regeringsverklaring en coalitieakkoord
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer


Huidige zetelverdeling Tweede Kamer


Peilingen
Peilingwijzer
I&O Research
Ipsos
Kantar
De Hond
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 18 september 2022 @ 20:43:37 #2
408813 crew  trein2000
pi_206023166
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 20:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het keert niet terug, alleen de vakministers overleggen wel met de coalitie voor ze een plan inbrengen.
Het idee was dat we dat achteraf zouden doen. Maar die wil ik ze nog wel schenken, als het bij overleggen zou blijven. Het is alleen de facto besluitvorming.
quote:
Zowel bij asiel als nu zaten de vakministers aan tafel, dat is dus wel echt iets anders.
In 1 minuut googelen vind ik al meer dan 1 voorbeeld van coalitieoverleggeb waar een vakminister bij zat. Dat is niet het verschil. Nog los van het feit dat dat natuurlijk niet het fundamentele punt van kritiek was. Dat ziet er op dat de besluitvorming wordt onttrokken aan de normale staatsrechtelijke structuren. Met gevolgen voor de verantwoording en reconstrueerbaarheid.
quote:
Zoals vakministers ook vaak genoeg de deur van oppositiepartijen plat lopen, trouwens.
Dus? Daar vallen geen besluiten.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zondag 18 september 2022 @ 20:50:17 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206023224
Laten we wel wezen: geen enkele van de hoofdrolspelers heeft ooit de intentie gehad om iets te veranderen aan de bestuurscultuur. Hoe je het ook wil definiëren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206023258
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 20:50 schreef Janneke141 het volgende:
Laten we wel wezen: geen enkele van de hoofdrolspelers heeft ooit de intentie gehad om iets te veranderen aan de bestuurscultuur. Hoe je het ook wil definiëren.
Maar dat gaat dan ook op voor de huidige oppositie. Gewoon ook omdat dit de efficiëntie manier van werken is. Een systeem waarbij de minister steeds beschaamd zijn keutel in moet trekken omdat er geen meerderheid te vinden is, is gewoon onwerkbaar.

Ik zie ook echt het probleem niet en ik zie geen enkel ander land waar ze er wel een probleem van maken. Daar zijn meestal de lijntjes nog een stuk kleiner, met fractievoorzitters in de ministerraad.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206023271
Maar het belangrijkste is dat het overleg iets fundamenteels heeft opgeleverd: een maximumprijs per november. Dat lijkt me inderdaad het beste systeem. Geen geld gooien naar mensen die nauwelijks last hebben van een hoge energieprijs, maar gewoon echt het daadwerkelijke probleem van de hoge energieprijs bij de bron aanpakken. Jammer dat dit niet al in april kon.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 18 september 2022 @ 21:03:45 #6
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206023331
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 20:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar dat gaat dan ook op voor de huidige oppositie. Gewoon ook omdat dit de efficiëntie manier van werken is. Een systeem waarbij de minister steeds beschaamd zijn keutel in moet trekken omdat er geen meerderheid te vinden is, is gewoon onwerkbaar.

Ik zie ook echt het probleem niet en ik zie geen enkel ander land waar ze er wel een probleem van maken. Daar zijn meestal de lijntjes nog een stuk kleiner, met fractievoorzitters in de ministerraad.
Joh :')

De wijze van overleg rondom wetgeving, Prinsjesdag of andere akkoorden is ook niet direct veranderd ten opzichte van, zeg, dertig jaar geleden. Wat er veranderd is, is zo ongeveer alles eromheen. De krampachtige manier waarop minister(ie)s alles in het werk stellen om de Kamer (of liever: het oppositionele deel van de Kamer) zo min mogelijk informatie te verschaffen. De manier waarop niet-gekozen personen of instanties allerlei bevoegdheden krijgen toebedeeld waar geen enkel democratisch instituut ze voor tot de orde kan roepen (het OMT, veiligheidsregio's, Remkes, de VO-raad en de meest uiteenlopende 'overlegtafels'). De afzichtelijke manier waarop bewindspersonen door de coalitie in de Kamer verdedigd worden, zelfs als daarvoor de grootste onzin verkondigd moet worden in een debat. De weigering om gevolg te geven aan een motie van afkeuring.

Dat zijn de zaken die ervoor zorgen dat steeds meer Nederlandse burgers de Haagse politiek zien als een incrowd feestje van mensen die vooral met zichzelf bezig zijn, niet luisteren naar anderen en waar op geen enkele manier invloed op is uit te oefenen. Ik zal in het midden laten of die mening helemaal terecht is, maar het is wel degelijk iets dat men zich moet aanrekenen in de kringen rond Rutte en Kaag. En dát is nu het stukje bestuurscultuur dat verandering vraagt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206023612
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 21:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Joh :')

De wijze van overleg rondom wetgeving, Prinsjesdag of andere akkoorden is ook niet direct veranderd ten opzichte van, zeg, dertig jaar geleden. Wat er veranderd is, is zo ongeveer alles eromheen. De krampachtige manier waarop minister(ie)s alles in het werk stellen om de Kamer (of liever: het oppositionele deel van de Kamer) zo min mogelijk informatie te verschaffen. De manier waarop niet-gekozen personen of instanties allerlei bevoegdheden krijgen toebedeeld waar geen enkel democratisch instituut ze voor tot de orde kan roepen (het OMT, veiligheidsregio's, Remkes, de VO-raad en de meest uiteenlopende 'overlegtafels'). De afzichtelijke manier waarop bewindspersonen door de coalitie in de Kamer verdedigd worden, zelfs als daarvoor de grootste onzin verkondigd moet worden in een debat. De weigering om gevolg te geven aan een motie van afkeuring.

Dat zijn de zaken die ervoor zorgen dat steeds meer Nederlandse burgers de Haagse politiek zien als een incrowd feestje van mensen die vooral met zichzelf bezig zijn, niet luisteren naar anderen en waar op geen enkele manier invloed op is uit te oefenen. Ik zal in het midden laten of die mening helemaal terecht is, maar het is wel degelijk iets dat men zich moet aanrekenen in de kringen rond Rutte en Kaag. En dát is nu het stukje bestuurscultuur dat verandering vraagt.
Ja, maar dat heeft dus allemaal helemaal niks met zulke overleggen te maken. Dus dat sleep je er nu allemaal bij en het is prima om het daar over te hebben, maar ga dan niet doen alsof die overleggen een probleem zijn.

Ik wil er ook nog wel een heel eind in mee gaan. Coalitiepartijen wringen zich echt soms in de gekste bochten, dat klopt. Misschien moeten ze wat vaker zeggen: wat de minister of staatssecretaris deed is in onze ogen echt niet goed, maar ook geen kabinetscrisis waard. Eerlijk en duidelijk en ik denk dat veel mensen in het land dat meestal ook nog wel begrijpen.

En ja, ik ben het met je eens dat de kamer goed moet worden geïnformeerd. Of dat altijd betekent dat alle appjes, krabbeltjes op kladblokjes of SMSjes gedeeld moeten worden is een tweede, ik denk dat er ook ruimte moet blijven om gekke dingen te opperen zonder dat dat op straat komt te liggen. Maar de kamer juist en snel informeren is inderdaad essentieel.

En dat de breed gedragen akkoorden, zoals het pensioenakkoord en het klimaatakkoord of nu het zorgakkoord, soms een democratisch probleem hebben, wil ik ook nog wel met je mee gaan. De vraag is inderdaad in hoeverre de Kamer zo'n akkoord nog open kan breken. Aan de andere kant vind ik zo'n akkoord met de mensen om wie het gaat ook wel heel waardevol. Liever een minder democratisch akkoord waar de zorg achter staat, dan een Kamer die democratisch vanalles op legt waar de zorg het niet mee eens is. Daar zit gewoon een lastige scheidslijn.

En ja, over dingen als die motie van afkeuring worden we het niet eens, een motie van afkeuring is geen motie van wantrouwen. Als je baas tegen jou zegt dat je bij de volgende grote fout ontslagen bent, ga jij ook niet vast je ontslag indienen.

Ik denk trouwens dat het grootste politieke probleem richting de burger momenteel is dat men Rutte-moe is. Ik ben ook Rutte-moe. Een ander aan het hoofd en ik denk dat men al een heel stuk positiever denkt. Rutte zit er gewoon te lang en had dat zelf ook moeten beseffen. Hij zit er nu ook zo lang dat de meeste problemen ook tijdens zijn periode zijn ontstaan, gewoon omdat een kabinet altijd veel bezig is met het opruimen van problemen die een jaar of 8 tot 10 daar voor zijn ontstaan. Dat is natuurlijk ook beroerd voor de beeldvorming.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 18 september 2022 @ 22:12:50 #8
408813 crew  trein2000
pi_206024292
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 21:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, maar dat heeft dus allemaal helemaal niks met zulke overleggen te maken. Dus dat sleep je er nu allemaal bij en het is prima om het daar over te hebben, maar ga dan niet doen alsof die overleggen een probleem zijn.
Nee, dat doen wij niet. Dat doet Rutte door het afschaffen ervan het symbool van de nieuwe bestuurscultuur te maken. Het is niet gek dat als vervolgens precies dezelfde structuur weer op tafel komt mensen daar wat van vinden. Dat heet namelijk toneelspelen. Dat staat verder los van de inhoud, waar ook nog we, het nodige op valt aan te merken overigens.
quote:
Ik wil er ook nog wel een heel eind in mee gaan. Coalitiepartijen wringen zich echt soms in de gekste bochten, dat klopt. Misschien moeten ze wat vaker zeggen: wat de minister of staatssecretaris deed is in onze ogen echt niet goed, maar ook geen kabinetscrisis waard. Eerlijk en duidelijk en ik denk dat veel mensen in het land dat meestal ook nog wel begrijpen.
Dan zijn we het daar in ieder geval over eens. Ik wil er nog wel een nuance bij plaatsen, aftreden is geen schande. Soms is jouw persoon gewoon het probleem geworden of dusdanig met bepaalde zaken verweven geraakt dat je een oplossing in de weg staat (ik denk aan een Grapperhaus of een Fred Teeven). Ik vind het ook flauwe politiek om dat meteen tot een kabinetscrisis te laten leiden.
quote:
En ja, ik ben het met je eens dat de kamer goed moet worden geïnformeerd.
Fijn.
quote:
Of dat altijd betekent dat alle appjes, krabbeltjes op kladblokjes of SMSjes gedeeld moeten worden is een tweede, ik denk dat er ook ruimte moet blijven om gekke dingen te opperen zonder dat dat op straat komt te liggen. Maar de kamer juist en snel informeren is inderdaad essentieel.
Gedeeld is een ding. Maar dat hoeft ook niet altijd, de Woo en art. 68 kennen echt wel uitzonderingsgronden. Maar zit volgens mij ook niet het probleem. Het probleem zit bij ministers die op meer of minder rechtmatig wijze bewust de papertrail ontlopen. Denk aan ongenotuleerde overleggen, Nokia’s etc. Dan is het dus totaal oncontroleerbaar geworden, dat is iets ander dan alles maar openbaar maken.
quote:
En dat de breed gedragen akkoorden, zoals het pensioenakkoord en het klimaatakkoord of nu het zorgakkoord, soms een democratisch probleem hebben, wil ik ook nog wel met je mee gaan. De vraag is inderdaad in hoeverre de Kamer zo'n akkoord nog open kan breken. Aan de andere kant vind ik zo'n akkoord met de mensen om wie het gaat ook wel heel waardevol. Liever een minder democratisch akkoord waar de zorg achter staat, dan een Kamer die democratisch vanalles op legt waar de zorg het niet mee eens is. Daar zit gewoon een lastige scheidslijn.
Ook mee eens. Ik heb ook liever een akkoord waar het hele veld achter staat. Alleen bij onenigheid heeft de politiek wel een rol, zie nu bij de huisartsen. Daar moet de Kamer wel echt kunnen optreden en dat is lastig bij zo’n akkkoord.
quote:
En ja, over dingen als die motie van afkeuring worden we het niet eens, een motie van afkeuring is geen motie van wantrouwen.
Toen ik staatsrecht volgde als vak op de universiteit had ik een hoogleraar die vond dat er tussen moties van wantrouwen en afkeuring geen verschil zat. Beide waren een uiting van een gebrek aan vertrouwen volgens hem (met als gevolg dat dee vertrouwensregel intreedt). Ik ben het daar zelf niet helemaal mee eens, omdat achter de motie van afkeuring niet per definitie de expliciete vertrekwens van de Kamer zit. Als die er wel is (zoals bij Rutte op 1 april, Kaag zei het zelf als ik hem zou krijgen zou ik mijn conclusies trekken) dan zie ik het staatsrechtelijk onderscheid eigenlijk ook niet meer. Om maar even aan te geven hoe dun die scheidslijn is.
quote:
Als je baas tegen jou zegt dat je bij de volgende grote fout ontslagen bent, ga jij ook niet vast je ontslag indienen.
Maar is dat helemaal het juiste vergelijk? Is het niet beter te vergelijken met de in Amerika heel gebruikelijke figuur waar mensen gevraagd wordt op te stappen om ontslag te voorkomen (in ieder geval in bepaalde gevallen.
quote:
Ik denk trouwens dat het grootste politieke probleem richting de burger momenteel is dat men Rutte-moe is. Ik ben ook Rutte-moe. Een ander aan het hoofd en ik denk dat men al een heel stuk positiever denkt.
Weet ik niet, men is gewoon de huidige cultuur moe. En dan komen we weer bij wat ik hier boven al omschreef, de persoon Rutte is daar te veel mee verweven geraakt en staat absoluut een oplossing in de weg, maar of dat de enige oorzaak is durf ik wel te betwijfelen. Nu ook weer bij die energie, al vanaf februari zien we dit aankomen. Den Haag doet niets, vlucht in regeltjes, ingestudeerde zinnen en politieke stokpaardjes en hoopt dat het overwaait. Doet het niet dus nu is het weer crisis, als we nou in februari al waren begonnen met (het voorbereiden van) die minimumprijs was het nu geen crisis. En dat is geen hogere wiskunde, andere landen doen dat ook. Men ziet dat Den Haag niet in staat is de grote uitdagingen van deze tijd op te lossen, en daar zijn andere partijen toch ook echt hij.
quote:
Rutte zit er gewoon te lang en had dat zelf ook moeten beseffen. Hij zit er nu ook zo lang dat de meeste problemen ook tijdens zijn periode zijn ontstaan, gewoon omdat een kabinet altijd veel bezig is met het opruimen van problemen die een jaar of 8 tot 10 daar voor zijn ontstaan. Dat is natuurlijk ook beroerd voor de beeldvorming.
Wel eens.

[ Bericht 0% gewijzigd door trein2000 op 18-09-2022 22:18:18 ]
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 18 september 2022 @ 22:23:05 #9
408813 crew  trein2000
pi_206024438
Heel wat anders trouwens: waar blijft de nieuwe minister van landbouw? Dat begint ook wel lang te duren.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zondag 18 september 2022 @ 22:26:56 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206024487
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:23 schreef trein2000 het volgende:
Heel wat anders trouwens: waar blijft de nieuwe minister van landbouw? Dat begint ook wel lang te duren.
Ik denk dat ze niet staan te dringen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206024503
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:23 schreef trein2000 het volgende:
Heel wat anders trouwens: waar blijft de nieuwe minister van landbouw? Dat begint ook wel lang te duren.
Er was gelijk al de verwachting dat het na prinsjesdag zou worden, toch?

Ik verwacht echt dat het Grinwis gaat worden. Dat is eigenlijk de enige naam die echt consequent bij iedere journalist op duikt. Al heb ik net wel een mail gehad waar hij als aanspreekpunt landbouw op het congres van de CU aanwezig is, zoals ook Bikker en Ceder aanwezig zijn. Maar goed, daar kan natuurlijk van worden afgeweken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206025464
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 21:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Joh :')

De wijze van overleg rondom wetgeving, Prinsjesdag of andere akkoorden is ook niet direct veranderd ten opzichte van, zeg, dertig jaar geleden. Wat er veranderd is, is zo ongeveer alles eromheen. De krampachtige manier waarop minister(ie)s alles in het werk stellen om de Kamer (of liever: het oppositionele deel van de Kamer) zo min mogelijk informatie te verschaffen. De manier waarop niet-gekozen personen of instanties allerlei bevoegdheden krijgen toebedeeld waar geen enkel democratisch instituut ze voor tot de orde kan roepen (het OMT, veiligheidsregio's, Remkes, de VO-raad en de meest uiteenlopende 'overlegtafels'). De afzichtelijke manier waarop bewindspersonen door de coalitie in de Kamer verdedigd worden, zelfs als daarvoor de grootste onzin verkondigd moet worden in een debat. De weigering om gevolg te geven aan een motie van afkeuring.

Dat zijn de zaken die ervoor zorgen dat steeds meer Nederlandse burgers de Haagse politiek zien als een incrowd feestje van mensen die vooral met zichzelf bezig zijn, niet luisteren naar anderen en waar op geen enkele manier invloed op is uit te oefenen.
Alsof de gemiddelde kiezer in dit geneuzel is geinteresseerd. Die weten dit soort dingen niet eens en willen het ook niet weten.
pi_206025857
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:23 schreef trein2000 het volgende:
Heel wat anders trouwens: waar blijft de nieuwe minister van landbouw? Dat begint ook wel lang te duren.
Als ik zo de reacties bekijk, willen veel boeren dat Schouten blijft: https://www.nieuweoogst.n(...)la-haar-werk-afmaken
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206026215
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 07:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als ik zo de reacties bekijk, willen veel boeren dat Schouten blijft: https://www.nieuweoogst.n(...)la-haar-werk-afmaken
Ja, dus laten we dat vooral niet doen. Ff geen boer op landbouw graag.
pi_206026279
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 08:19 schreef Piles het volgende:

[..]
Ja, dus laten we dat vooral niet doen. Ff geen boer op landbouw graag.
De functie van minister van Landbouw (perspectief bieden, de sector door de transitie heen helpen) is natuurlijk een andere dan die van de minister van Natuur en Stikstof. Op Natuur en Stikstof geen boer en liever ook geen CDA of CU, op Landbouw is wel wat anders. Al is het risico met een vice-premier op Landbouw wel dat dat deel weer het Natuur en Stikstof deel gaat overvleugelen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206026320
Waar blijft Remkes met z'n rapport? Gaat hij dat nou over Prinsjesdag heentillen? :(
pi_206026596
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 00:31 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Alsof de gemiddelde kiezer in dit geneuzel is geinteresseerd. Die weten dit soort dingen niet eens en willen het ook niet weten.
Maar is dat dan de schuld van de politiek of van de gemiddelde kiezer ? Voordat je het weet, krijg je van die oliedomme kiezers die uitroepen "dit valt niet uit te leggen". Het valt prima uit te leggen, maar de gemiddelde kiezer snapt het niet, en geeft dan maar de schuld aan de politiek.....
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_206030196
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 09:27 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Maar is dat dan de schuld van de politiek of van de gemiddelde kiezer ? Voordat je het weet, krijg je van die oliedomme kiezers die uitroepen "dit valt niet uit te leggen". Het valt prima uit te leggen, maar de gemiddelde kiezer snapt het niet, en geeft dan maar de schuld aan de politiek.....
Uiteindelijk is het natuurlijk allebei en verschilt het ook per situatie. Persoonlijk denk ik dat domme mensen op social media te serieus nemen een van de grotere problemen is.
pi_206033106
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 08:48 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Waar blijft Remkes met z'n rapport? Gaat hij dat nou over Prinsjesdag heentillen? :(
En eventuele nieuwe minister lnv wacht natuurlijk ook de kruitdampen na rapport Remkes af. Dar gedoe zou ik ook aan Schouten laten. Wie weet is er kort daarna geen kabinet meer
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 19 september 2022 @ 23:13:45 #20
408813 crew  trein2000
pi_206036053
Van de week een 3,3 in de NRC vandaag 80% die het meer ziet zitten. Ik denk dat dit kabinet maar beter gewoon naar huis kan gaan. Beter voorbeeld van onthechting kan ik niet verzinnen. (En het laagste cijfer is uiteraard voor de meest onthechte van allemaal Sigrid ‘wie zijn die mensen’ Kaaghttps://www.nrc.nl/nieuws(...)nt/2022/09/20/%23101
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206036152
En wat dan? Nieuwe verkiezingen, met min of meer dezelfde uitslag. Goed idee zeg.
pi_206036762
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 23:13 schreef trein2000 het volgende:
Van de week een 3,3 in de NRC vandaag 80% die het meer ziet zitten. Ik denk dat dit kabinet maar beter gewoon naar huis kan gaan. Beter voorbeeld van onthechting kan ik niet verzinnen. (En het laagste cijfer is uiteraard voor de meest onthechte van allemaal Sigrid ‘wie zijn die mensen’ Kaaghttps://www.nrc.nl/nieuws(...)nt/2022/09/20/%23101
En dan? Is er een andere samenstelling mogelijk die wel een voldoende haalt, denk je?

Ik denk dat dit kabinet gewoon keihard aan de slag moet. En de prinsjesdagplannen en de maximumprijs op energie zijn dan hele goede eerste stappen. Het allerlaatste wat dit land nu nodig heeft is nieuwe verkiezingen met de komende anderhalf jaar geen kabinet. En dus ook geen vooruitgang op gebied van stikstof, klimaat, wonen, enz. Daar win je zeker het vertrouwen niet mee terug.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206036784
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 23:31 schreef MoreDakka het volgende:
En wat dan? Nieuwe verkiezingen, met min of meer dezelfde uitslag. Goed idee zeg.
Je krijgt niet dezelfde uitslag. VVD blijft wel de grootste, maar zelfs de combi met CDA, D66, PvdA, GL en CU samen heeft dan geen meerderheid. Er gaan meer stemmen naar flankpartijen die allerlei onmogelijke dingen willen. En dus krijg je helemaal geen werkbaar kabinet meer.

Ik ga met de dag meer hopen dat dit kabinet gewoon de rit uit zit.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206038180
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 07:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dan? Is er een andere samenstelling mogelijk die wel een voldoende haalt, denk je?

Ik denk dat dit kabinet gewoon keihard aan de slag moet. En de prinsjesdagplannen en de maximumprijs op energie zijn dan hele goede eerste stappen. Het allerlaatste wat dit land nu nodig heeft is nieuwe verkiezingen met de komende anderhalf jaar geen kabinet. En dus ook geen vooruitgang op gebied van stikstof, klimaat, wonen, enz. Daar win je zeker het vertrouwen niet mee terug.
Is er nu dan zo veel vooruitgang op die gebieden?
pi_206038266
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 10:40 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Is er nu dan zo veel vooruitgang op die gebieden?
Er is wel vooruitgang, ja. Meer dan je mag verwachten van een demissionair kabinet met waarschijnlijk een grote rechtse meerderheid in de Kamer.

Want dat is wat ik nooit hoor van mensen die roepen om aftreden: wat willen ze dan wel? Een kabinet VVD, BBB, JA21, of zoiets?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')