abonnement Unibet Coolblue
pi_206021310
Duitsland

Experts waarschuwen voor mega black-out in de winter

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.news.de/wirts(...)es-in-deutschland/1/
https://m.bild.de/bild-pl(...)4882.bildMobile.html

Bepaalde industrieën zullen stilgelegd worden, waaronder bepaalde voedingsindustrien.
Tevens worden er gymzalen ingericht om mensen te kunnen warmhouden in de winter

(video in link!)
https://www.npostart.nl/n(...)al&utm_source=tvblik

Stroomopslag tegen stroomtekorten-geen capaciteit
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mogelijk geen kerstverlichting en kerstmarkten meer in bv Berlijn om energie te besparen.

https://m.tagesspiegel.de(...)ttps%3A%2F%2Ft.co%2F

Duitsers mogen eigen zwembad niet meer verwarmen met gas , meldt de Duitse minister van Economische Zaken Robert Habeck.
Verder komt er een „stookcontrole” en moeten burgers warmtepompen die niet meer efficiënt werken vervangen.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220721_95070101

Een tweet uit Nederland:

twitter


Berekening bij Budget Energie, bij gemiddeld gebruik 2 persoons huishouden, hoekhuis en thuis werkend: 7053,95 euro per jaar

https://i.ibb.co/Kw3mQyh/Screenshot-20220804-144521.png

Heden:


Spanje

Alle gebouwen in de publieke sector, maar ook warenhuizen, bioscopen, werkplaatsen, hotels, treinstations, restaurants en luchthavens mogen in de toekomst hun panden koelen tot maar 27 graden in de zomer en verwarmen tot maximaal 19 graden in de winter. Dat is besloten tijdens de wekelijkse kabinetsvergadering in Madrid.
Particulieren worden aangemoedigd om de lichten uit te doen en de jaloezieën omlaag te brengen. De Spaanse regering heeft ambtenaren aangemoedigd om meer thuis te werken.
De Spaanse premier Pedro Sanchez stelde vorige week voor dat ministers, ambtenaren en werknemers uit de privésector tijdens de hete zomermaanden geen stropdassen meer dragen

Mevrouw Ribera zei dat de maatregelen zouden duren tot november 2023

https://www.abc.net.au/ne(...)strictions/101293886

https://www.watson.ch/int(...)n-wegen-energiekrise

Frankrijk
Winkels met airconditioning hebben te horen gekregen dat ze hun deuren gesloten moeten houden, anders riskeren ze een boete van 750 euro. Ook buitencafés en barterrassen mogen niet verwarmd of gekoeld worden. Een verbod op lichtreclame tussen 01.00 uur en 06.00 uur is ook uitgebreid tot het hele land.

https://www.euronews.com/(...)lackouts-this-winter

twitter


Oostenrijk

Op dit moment wordt er alleen maar nagedacht over waar en hoe in extreme gevallen energie bespaard kan worden, omdat veel locaties afhankelijk zouden zijn van de gasvoorziening. Sterker nog, er wordt ook gesproken over een soort afstandsonderwijs. Als het niet meer mogelijk is om alle klaslokalen te verwarmen, kunnen leerlingen in andere klassen of in de gymzaal samen - en desnoods digitaal - les krijgen.

Wiener Neustadt en Wenen zijn van plan om de verlichting in openbare gebouwen (gedeeltelijk) uit te schakelen. Ook het onderwerp schijnwerpers in stadions wordt momenteel besproken. In kleinere gemeenschappen zouden straten nu kunnen worden uitgerust met bewegingsdetectoren. Volgens de Vereniging van Steden wordt er al gewerkt aan een uitgebreide ombouw naar LED-lampen. Ook wordt gedacht aan het terugdringen van de temperatuur in gebouwen en het beperken van warm water.

https://www.diepresse.com(...)den-energie-lockdown

Zwitserland

Mogelijke stillegging van de skiliften in Zwitserland


Na twee lastige jaren in de wintersportindustrie, lijkt er een andere dreiging te zijn die een ‘normaal’ skiseizoen lastig kan maken. Voor een mogelijke energiecrisis, waar heel Europa zich op voorbereidt, wordt ook in Zwitserland gevreesd. Om goed voorbereid te zijn is het land aan het werken aan een noodplan, waarbij complete stillegging van de skiliften als mogelijkheid wordt voorgehouden. Een rampzalige mogelijkheid voor de toeristische sector, die grote gevolgen met zich meedraagt.

https://skiinformatie.nl/(...)ten-een-mogelijkheid

België

De vraag naar brandhout explodeert. De aanhoudende energiecrisis doet ook Limburgers naar alternatieven voor gas en stookolie zoeken om hun woonst te verwarmen. En dan kom je uit bij brandhout en pellets. En door de houtkoorts, gaat ook díe prijs - van dát hout - mee de hoogte in. Goedkoop stoken zit er komende winter dus niet in, ook niet met hout. (zie video in link!)

https://www.tvl.be/nieuws(...)energiecrisis-141726

twitter


UK
In het VK verwacht 70% van de pubs dat ze deze winter failliet gaan door de energiekosten.

https://www.theguardian.c(...)er-energy-costs-soar

Fish and chips-winkels worden met "uitsterven" bedreigd door stijgende kosten.
https://www.bbc.com/news/uk-england-somerset-62650572


Britse voedings- en drankensector slaat alarm over CO₂-tekort terwijl fabriek productie stopzet.
De fabriek in Teesside is goed voor een derde van de Britse gasvoorraden die worden gebruikt in tal van industrieën en in ziekenhuizen.
https://www.theguardian.c(...)uction-energy-prices

Nederland

Drie energiebedrijven verlagen terugleververgoeding zonnepanelen naar 9 cent


Drie Nederlandse energiemaatschappijen verlagen vanaf begin september de terugleververgoeding die klanten met zonnepanelen ontvangen. Eneco, Oxxio en Woonenergie vergoeden dan nog maar 9 cent per kWh (was 0,56 bij Eneco).


.....
pi_206021389
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 17:49 schreef sjorsie1982 het volgende: [..] ik heb geen gas meer, jaren 30 huis, voorschot 65 euro per maand. Maar mijn huis wordt te klein.
Iedereen uitlachen en zeggen dat ze te laat zijn maar zelf een nieuwe huis kopen en opnieuw beginnen met verduurzamen is wel mogelijk? :')
pi_206021402
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 16:18 schreef Noek het volgende:
Het is treurig hoe mensen nu blijven herhalen dat ze toen voor gek werden versleten en blabla terwijl er toen waarschijnlijk niemand ene neuk om gaf maar dan kun je nu een mooi bedacht verhaal ophangen waar jij de held van het dorp bent.

Legio mensen zijn al jaren aan het verduurzamen en dat is best normaal. Om jezelf nu steeds zo groots weg te zetten is echt cringe.

Dit is wel een mooie samenvatting van de vibe bij sommigen ja _O-
pi_206021466
Als mijn buren in Spanje op vakantie zijn hebben ze het beter naar hun zin als ze weten dat het in Nederland kutweer is. De ellende van anderen vergroot hun eigen plezier.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 18-09-2022 18:21:35 ]
pi_206021526
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 18:20 schreef Heph844 het volgende:
Als mijn buren in Spanje op vakantie zijn hebben ze het beter naar hun zin als ze weten dat het in Nederland kutweer is. De ellende van anderen vergroot hun eigen plezier.
Nou ja, het is toch fijn om te weten dat je het juiste moment hebt genomen?

Maak je niet zo druk.

Op zich is het punt wel valide. Velen gaven het geld liever uit aan dingen waar ze meteen lol van hadden, dan investeren om je te wapenen tegen iets wat eraan zat te komen.

Inclusief overheden…
pi_206021540
Kachel net op 23c gezet, koud vandaag.
pi_206021545
twitter
pi_206021559
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 18:28 schreef Alpha0 het volgende:
[ twitter ]
Ik lees meer rare verhalen over Greenchoice.
pi_206021625
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 18:28 schreef Alpha0 het volgende:
[ twitter ]
Moeten ze dit betalen? Is het niet net als bijv. vattenfall een advies?
pi_206021755
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 18:20 schreef Heph844 het volgende:
Als mijn buren in Spanje op vakantie zijn hebben ze het beter naar hun zin als ze weten dat het in Nederland kutweer is. De ellende van anderen vergroot hun eigen plezier.
Hans Kazan is jouw buurman?
Vakman pur sang
  zondag 18 september 2022 @ 18:45:13 #11
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206021767
Mensen die hebben geinvesteerd hebben waarschijlijk iets anders gelaten. Dan mag je toch blij zijn dat dat niet voor niets is geweest?
Tot nooit .......
  zondag 18 september 2022 @ 18:50:34 #12
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206021846
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 18:28 schreef Alpha0 het volgende:
[ twitter ]
Wat zal 800 euro toeslag PER JAAR uitmaken als je 800 per maand meer gaat betalen? Druppen op een gloeiende plaat.

Los daarvan, waarm zet niemand zijn verbruik er bij?
Dit lijkt ook weer een grootverbruiker
Tot nooit .......
pi_206022195
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 17:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dit vind ik wel een goed idee, echter ik ben bang dat die heel gauw gesloten gaat worden.
Misschien dat ze je op een kar door het dorp kunnen trekken zodat iedereen naar je kan wuiven, IEDEREEN die jou voor gek verklaarde.
Go hard or go home
pi_206022495
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 18:28 schreef Alpha0 het volgende:
[ twitter ]
Tja... Als iemand een fors energieverbruik heeft wordt ook de rekening fors.
Op basis van de tarieven die Greenchoice voor een modelcontract rekent, gebruikt deze persoon 70% meer energie dan gemiddeld.
pi_206022507
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 18:50 schreef Speekselklier het volgende:
Los daarvan, waarm zet niemand zijn verbruik er bij?
dat antwoord lijk mij logisch :Y
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206022516
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 19:42 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Tja... Als iemand een fors energieverbruik heeft wordt ook de rekening fors.
Op basis van de tarieven die Greenchoice voor een modelcontract rekent, gebruikt deze persoon 70% meer energie dan gemiddeld.
maar laten we vooral op het sentiment spelen en empathie willen kweken :')

Wordt moe van dat soort eenzijdige berichten.
pi_206022548
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 19:43 schreef Malavita het volgende:

[..]
maar laten we vooral op het sentiment spelen en empathie willen kweken :')

Wordt moe van dat soort eenzijdige berichten.
Nou ja het blijft wel een ontzettende sloot geld en Nl doet veel minder dan andere EU landen.
Dus die aandacht is ook wel nodig denk ik dan.
Vakman pur sang
pi_206022577
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 19:43 schreef Malavita het volgende:

[..]
maar laten we vooral op het sentiment spelen en empathie willen kweken :')

Wordt moe van dat soort eenzijdige berichten.
Je kan het eenzijdig noemen. Ik noem het de gevolgen van kortzichtigheid van die persoon.

Als je als gezin met een minimum inkomen de energielasten ziet stijgen van 100 euro naar 400 euro dan is dat een probleem waar we als samenleving iets mee moeten doen.

Maar als je de kosten ziet stijgen van 250 naar 1000 euro dan geef je zelf al jaren geen fuck om spaarzaam met energie om te gaan en ja, dan heb ik geen medelijden en zie ik ook niet waarom je geholpen moet worden met het betalen van je rekening.
pi_206022670
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 19:48 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Je kan het eenzijdig noemen. Ik noem het de gevolgen van kortzichtigheid van die persoon.

Als je als gezin met een minimum inkomen de energielasten ziet stijgen van 100 euro naar 400 euro dan is dat een probleem waar we als samenleving iets mee moeten doen.

Maar als je de kosten ziet stijgen van 250 naar 1000 euro dan geef je zelf al jaren geen fuck om spaarzaam met energie om te gaan en ja, dan heb ik geen medelijden en zie ik ook niet waarom je geholpen moet worden met het betalen van je rekening.
Heel erg kortzichtige post. Genoeg mensen die met een redelijk inkomen in een vrijstaand huis wonen. Genoeg van die mensen die de verduurzaming van zo'n huis niet kunnen betalen maar wel ¤3000 p/j op konden hoesten voor hun energie.
Voor die mensen is een verhoging naar ¤12000 p/j net zo goed een gigantisch probleem.
pi_206022685
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 19:46 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou ja het blijft wel een ontzettende sloot geld en Nl doet veel minder dan andere EU landen.
Dus die aandacht is ook wel nodig denk ik dan.
vooral niet in de spiegel kijken. Zulke eenzijdige berichten...
pi_206022714
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 19:48 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Je kan het eenzijdig noemen. Ik noem het de gevolgen van kortzichtigheid van die persoon.

Als je als gezin met een minimum inkomen de energielasten ziet stijgen van 100 euro naar 400 euro dan is dat een probleem waar we als samenleving iets mee moeten doen.

Maar als je de kosten ziet stijgen van 250 naar 1000 euro dan geef je zelf al jaren geen fuck om spaarzaam met energie om te gaan en ja, dan heb ik geen medelijden en zie ik ook niet waarom je geholpen moet worden met het betalen van je rekening.
helemaal mee eens :)
pi_206022721
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 19:56 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Heel erg kortzichtige post. Genoeg mensen die met een redelijk inkomen in een vrijstaand huis wonen. Genoeg van die mensen die de verduurzaming van zo'n huis niet kunnen betalen maar wel ¤3000 p/j op konden hoesten voor hun energie.
Voor die mensen is een verhoging naar ¤12000 p/j net zo goed een gigantisch probleem.
dan verbruik je gewoon te veel.
pi_206022765
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 20:00 schreef Malavita het volgende:

[..]
dan verbruik je gewoon te veel.
Wat is teveel?
En wie bepaalt dat?
Vakman pur sang
pi_206022805
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 20:05 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wat is teveel?
En wie bepaalt dat?
De rekening betaald dat. Als iets duurder wordt dan ga je kijken wat jij er zelf aan kan doen. Als je 900 euro per maand moet betalen gebruik je of buitensporig veel of je woont in een vrijstaand landhuis (beetje overdreven).

Maar lekker zeiken en handje ophouden ipv in de spiegel kijken.
pi_206022810
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 20:05 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wat is teveel?
En wie bepaalt dat?
teveel is meer dan je inkomen en jij bepaalt dat, want je kan ook meer inkomen genereren of minder verbruiken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206022839
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 20:00 schreef Malavita het volgende:

[..]
dan verbruik je gewoon te veel.
Weet jij wat het kost om een vrijstaand huis warm te stoken?
Ik betaalde in mijn eerste hoekhuis al 130 per maand en dat was 13 jaar geleden. Dat was een huisje met 90 m3 oppervlak
pi_206022867
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 18:28 schreef RamboDirk het volgende:
Kachel net op 23c gezet, koud vandaag.
Biggest flex
De verwarming op +20 graden zetten.
Go hard or go home
pi_206022869
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 20:13 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Weet jij wat het kost om een vrijstaand huis warm te stoken?
Ik betaalde in mijn eerste hoekhuis al 130 per maand en dat was 13 jaar geleden. Dat was een huisje met 90 m3 oppervlak
als je een vrijstaand huis kan betalen zal je je geen zorgen hoeven te maken om de enrgierekening. Je had dan of moeten investeren in energiebesparing. Of je leefde al boven je stand.
pi_206022870
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 20:13 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Weet jij wat het kost om een vrijstaand huis warm te stoken?
Ik betaalde in mijn eerste hoekhuis al 130 per maand en dat was 13 jaar geleden. Dat was een huisje met 90 m3 oppervlak
dat hangt van de woning af.... ik ken er 1 wat ca 4000 m3 kost _O-
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206022880
Benieuwd naar de prijzen per 1 november..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206023137
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 20:16 schreef Malavita het volgende:

[..]
als je een vrijstaand huis kan betalen zal je je geen zorgen hoeven te maken om de enrgierekening. Je had dan of moeten investeren in energiebesparing. Of je leefde al boven je stand.
Ik woon nu vrijstaand. Sinds 2 jaar en betaal ¤250. In de kelder staat de kachel nooit aan, de slaapkamers staat de kachel zelden aan. We hebben geen droger, geen airco's en bijna overal led lampen.

Ik kan het makkelijk betalen maar als we nu naar ¤1000 zouden gaan dan hebben we toch best een aardig probleem.
  zondag 18 september 2022 @ 20:40:54 #32
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_206023141
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 20:17 schreef Jor_Dii het volgende:
Benieuwd naar de prijzen per 1 november..
Dat zou mee kunnen vallen. De gasprijzen zijn de afgelopen 3 weken aardig gecrasht.

https://www.theice.com/pr(...)ketId=5429405&span=1
pi_206023142
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 20:40 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik woon nu vrijstaand. Sinds 2 jaar en betaal ¤250. In de kelder staat de kachel nooit aan, de slaapkamers staat de kachel zelden aan. We hebben geen droger, geen airco's en bijna overal led lampen.

Ik kan het makkelijk betalen maar als we nu naar ¤1000 zouden gaan dan hebben we toch best een aardig probleem.
Hoeveel M3 gas?
Vakman pur sang
  zondag 18 september 2022 @ 20:44:13 #34
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206023171
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 20:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
teveel is meer dan je inkomen en jij bepaalt dat, want je kan ook meer inkomen genereren of minder verbruiken.
Of gewoon de volgende dag naar een goed geïsoleerd kleiner huisje verhuizen.
Man3 wat kan jij soms tergend simplistisch denken zeg... :') |:(
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_206023175
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 20:41 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hoeveel M3 gas?
Zaten vorig jaar op 1400 (we kregen wel terug op het voorschot maar dat was 10tjes werk geloof ik)
pi_206023189
quote:
2s.gif Op zondag 18 september 2022 20:44 schreef Papabear het volgende:

[..]
Of gewoon de volgende dag naar een goed geïsoleerd kleiner huisje verhuizen.
Man3 wat kan jij soms tergend simplistisch denken zeg... :') |:(
dat kan ook nog trouwens. De makkelijkste route is wel minder verbruiken trouwens.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 18 september 2022 @ 20:51:02 #37
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206023228
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 18:28 schreef RamboDirk het volgende:
Kachel net op 23c gezet, koud vandaag.


Ik zet hem morgen ook maar aan, hele dag niet warmer dan 19 geweest en nu alweer dalende. :'(
Morgenvroeg zal het wel < 18 zijn, dat vind ik echt te koud
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_206023232
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 20:40 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik woon nu vrijstaand. Sinds 2 jaar en betaal ¤250. In de kelder staat de kachel nooit aan, de slaapkamers staat de kachel zelden aan. We hebben geen droger, geen airco's en bijna overal led lampen.

Ik kan het makkelijk betalen maar als we nu naar ¤1000 zouden gaan dan hebben we toch best een aardig probleem.
Vrijstaand is over het algemeen heerlijk om te isoleren. Draagt ook nog eens heel wat bij aan comfort, niet alleen de energierekening.
Ik zou toch eens wat meer maatregelen nemen.
  zondag 18 september 2022 @ 20:56:06 #39
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_206023272
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 20:51 schreef monkyyy het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Ik zet hem morgen ook maar aan, hele dag niet warmer dan 19 geweest en nu alweer dalende. :'(
Morgenvroeg zal het wel < 18 zijn, dat vind ik echt te koud
Volgende week wordt het weer ruim 20 graden. Dan is het echt zonde om te gaan stoken.
pi_206023281
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 20:51 schreef Adames het volgende:

[..]
Vrijstaand is over het algemeen heerlijk om te isoleren. Draagt ook nog eens heel wat bij aan comfort, niet alleen de energierekening.
Ik zou toch eens wat meer maatregelen nemen.
Dat gaat nu ook gebeuren in ons geval. Dat neemt niet weg dat het met een vrijstaand huis ook snel in de papieren loopt en ik kan best begrijpen dat niet iedereen dat geld zomaar op de plank heeft liggen.
  zondag 18 september 2022 @ 20:58:23 #41
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_206023292
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 18:30 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Ik lees meer rare verhalen over Greenchoice.
Vertel? Ik als klant van Greenchoice ben wel benieuwd. Heb ook mijn nieuwe tarieven gekregen per oktober. Echt om te janken.... Eurootje per Kwh en 3,44 per kuub gas.

Alle hoop op Jetten gevestigd voor maatregelen per november!
Zing met me mee tot morgenvroeg....
pi_206023320
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 20:58 schreef Gerard-Joling het volgende:

[..]
Vertel? Ik als klant van Greenchoice ben wel benieuwd. Heb ook mijn nieuwe tarieven gekregen per oktober. Echt om te janken.... Eurootje per Kwh en 3,44 per kuub gas.

Alle hoop op Jetten gevestigd voor maatregelen per november!
Op twitter las ik veel berichten dat de prijs idd in oktober sterk gestegen is. 3,44 is niet normaal :{
Zelfs Vattenfall is niet zo hoog (mits je er al een aantal jaar zit).
pi_206023328
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 20:57 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Dat gaat nu ook gebeuren in ons geval. Dat neemt niet weg dat het met een vrijstaand huis ook snel in de papieren loopt en ik kan best begrijpen dat niet iedereen dat geld zomaar op de plank heeft liggen.
Energie bespaarlening kun je ook doen. Daarvoor kun je alle maatregelen instoppen en hele schil isoleren, hr+ glas en WP.
Als je al die maatregelen vlg bepaalde eisen doet krijg je ook extra subsidie.
Vakman pur sang
  zondag 18 september 2022 @ 21:05:00 #44
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_206023341
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 18:28 schreef Alpha0 het volgende:
[ twitter ]
Groene energie is duurder geworden want Putin. ;(
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_206023395
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 20:40 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik woon nu vrijstaand. Sinds 2 jaar en betaal ¤250. In de kelder staat de kachel nooit aan, de slaapkamers staat de kachel zelden aan. We hebben geen droger, geen airco's en bijna overal led lampen.

Ik kan het makkelijk betalen maar als we nu naar ¤1000 zouden gaan dan hebben we toch best een aardig probleem.
het klinkt alsof je dan een ander verbruik hebt dan het voorbeeld die zo loopt te schreeuwen.
pi_206023518
quote:
NL is een rijk land dus die kunnen het betalen is de gedachte. Iedereen even arm.
pi_206023572
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 18:27 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nou ja, het is toch fijn om te weten dat je het juiste moment hebt genomen?

Maak je niet zo druk.

Op zich is het punt wel valide. Velen gaven het geld liever uit aan dingen waar ze meteen lol van hadden, dan investeren om je te wapenen tegen iets wat eraan zat te komen.

Inclusief overheden…
Toch wel even inhaken, maar dat energie zo enorm veel duurder zou worden is niet wat er wordt geadverteerd.

Er wordt voorheen vooral geroepen dat stroom steeds meer een negatieve prijs krijgt omdat er een overschot is aan zon/wind.

Nu is de praktijk stukken weerbarstiger maar dit werd wel genoemd.
pi_206023576
twitter
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 21:25:00 #50
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
  zondag 18 september 2022 @ 21:25:46 #51
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206023603
quote:
Dus dat prijsplafond in Engeland werkt dus ook voor geen meter. :?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_206023624
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 21:25 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Dus dat prijsplafond in Engeland werkt dus ook voor geen meter. :?
Misschien is het een fout. Nog al extreme verhoging.
pi_206023716
quote:
9s.gif Op zondag 18 september 2022 21:25 schreef Momo het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Dit hadden mensen al 1001 jaar kunnen voorzien maar men wilde zonodig op safari tijdens de lockdowns dus dan moet je niet janken.
Zeker niet tijdens verjaardagen. Sowieso vind ik het altijd wat ongezellig als visite met de jas aan blijft zitten maar nu wordt het borrelen in je puffer.
Go hard or go home
  zondag 18 september 2022 @ 21:35:12 #54
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206023739
quote:
9s.gif Op zondag 18 september 2022 21:25 schreef Momo het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Net voor ¤15,- gedoucht geloof ik. Ach ja, was nodig :+

Geen flauw idee wat het kost, we gaan het zien. Heb er buiten een beetje opletten toch geen invloed op
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 18 september 2022 @ 21:37:36 #55
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_206023769
quote:
9s.gif Op zondag 18 september 2022 21:25 schreef Momo het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Schofterig. Maar goed, we worden allemaal wat armer toch.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_206023789
https://www.ad.nl/politie(...)profiteert~ae09e485/

quote:
Ze streven naar een compensatieregeling waarbij huishoudens een fikse korting krijgen voor een gemiddeld stroom- en gasverbruik, bijvoorbeeld van 1200 kuub gas en 2500 kilowattuur stroom per jaar. Tot die grens bereikt is, betalen mensen dan het tarief dat begin dit jaar voor de invasie van Oekraïne gold.
  zondag 18 september 2022 @ 21:39:47 #57
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206023814
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 21:40:49 #59
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206023827
quote:
Klinkt als een goed plan eigenlijk :)
  zondag 18 september 2022 @ 21:41:20 #60
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_206023835
quote:
Waarom blijven ze doen alsof het door Rusland komt? Zouden dan niet andere landen er ook last van hebben?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 21:44:39 #61
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206023873
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2022 21:35 schreef Molo het volgende:

[..]
Net voor ¤15,- gedoucht geloof ik. Ach ja, was nodig :+

Geen flauw idee wat het kost, we gaan het zien. Heb er buiten een beetje opletten toch geen invloed op
quote:
Het gasverbruik bij douchen tijdens een gemiddelde douchebeurt van vijf minuten bedraagt 0,2 m³
Als je altijd anderhalf uur doucht dan kost het je 15 euro per keer :P
pi_206023898
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 21:40 schreef Momo het volgende:

[..]
Klinkt als een goed plan eigenlijk :)
Mee eens.
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 21:48:28 #63
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206023916
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 21:46 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Mee eens.
Zorg ervoor dat mensen hun basisbehoeftes kunnen houden voor een redelijke prijs. Wil je echt de verwarming op 22 graden zetten, dan betaal je maar flink.
pi_206023923
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 21:40 schreef Momo het volgende:

[..]
Klinkt als een goed plan eigenlijk :)
Precies, de vraag is alleen even wie de rekening krijgt.
  zondag 18 september 2022 @ 21:51:31 #65
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_206023959
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 21:40 schreef Momo het volgende:

[..]
Klinkt als een goed plan eigenlijk :)
Wat vind je er goed aan?
Waar denk je dat het geld vandaan komt? Of het is een sigaar uit eigen doos, of het is het zoveelste bijdrukken van geld.

En wie blijft er buiten schot? De energiebedrijven natuurlijk. :)
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zondag 18 september 2022 @ 21:51:31 #66
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206023960
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 18:45 schreef Speekselklier het volgende:
Mensen die hebben geinvesteerd hebben waarschijlijk iets anders gelaten. Dan mag je toch blij zijn dat dat niet voor niets is geweest?
De meeste mensen die nieuwe kozijnen, een EV, twee elektrische fietsmn, hun tuin/schutting en zonnepanelen hebben genomen, hebben er niets voor gelaten dat pijn deed of een keuze was. De mensen die dat deden, doen dat voroal omdat ze het leuk vinden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206023973
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 21:48 schreef Momo het volgende:

[..]
Zorg ervoor dat mensen hun basisbehoeftes kunnen houden voor een redelijke prijs. Wil je echt de verwarming op 22 graden zetten, dan betaal je maar flink.
Jazeker. Toen ik hier zelf over nadacht hoe burgers geholpen konden worden met betaalbare energie, dacht ik ook aan een standaardkorting voor een redelijk gemiddeld gebruik.

Wel vervelend dat er dan toch weer mensen buiten de boot vallen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan bezitters van monumenten.
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 21:53:24 #68
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206023990
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 21:51 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]
Wat vind je er goed aan?
Waar denk je dat het geld vandaan komt? Of het is een sigaar uit eigen doos, of het is het zoveelste bijdrukken van geld.

En wie blijft er buiten schot? De energiebedrijven natuurlijk. :)
Nou dat Jan Modaal met een zuinig tot gemiddeld verbruik niet de rekening krijgt op deze manier. Maar je hebt wel gelijk dat het geld ergens vandaan moet komen. Je zou zeggen mensen met een bak van een huis met zoveel geld die dan alsnog veel betalen, maar zoveel zullen dat er wel niet zijn. Vraag mij ook af wat ze met glastuinbouw en bakkers etc. doen. Die gebruiken ook veel.
  zondag 18 september 2022 @ 21:56:33 #69
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_206024043
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 21:53 schreef Momo het volgende:

[..]
Nou dat Jan Modaal met een zuinig tot gemiddeld verbruik niet de rekening krijgt op deze manier. Maar je hebt wel gelijk dat het geld ergens vandaan moet komen. Je zou zeggen mensen met een bak van een huis met zoveel geld die dan alsnog veel betalen, maar zoveel zullen dat er wel niet zijn. Vraag mij ook af wat ze met glastuinbouw en bakkers etc. doen. Die gebruiken ook veel.
Jan Modaal betaalt nog steeds, en de bedrijven krijgen geen cent minder. Alleen doen we nu met zijn allen alsof we het niet zelf betalen.
D66-gedrag bij uitstek
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 21:58:53 #70
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206024092
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 21:56 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]
Jan Modaal betaalt nog steeds, en de bedrijven krijgen geen cent minder. Alleen doen we nu met zijn allen alsof we het niet zelf betalen.
D66-gedrag bij uitstek
Wat zou jij voorstellen als oplossing?
pi_206024134
Prima plan voor aankomende winter, maar laten we niet vergeten dat dit een noodverband is.

Kost heel veel geld en dat kunnen we niet jarenlang blijven doen.
Hell To The Liars
  zondag 18 september 2022 @ 22:06:01 #72
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_206024209
quote:
Ik vind dit wel erg weinig. Gezinnen met grote kinderen die in een oude slechte geisoleerde woning zitten gaan dat echt niet redden. En dat zijn juist de mensen die het t hardste nodig hebben.
En niet ieder mens blijft gezond bij een kamer temperatuur onder de 20 gr. Ik ben 70 + en vroeger zou dat me wel lukken maar nu niet meer.
Kan hoge rekening gelukkig wel betalen. Maar heb te doen met oudjes die hun gezondheid achteruit zien gaan omdat ze de rekening niet kunnen betalen.
Doet me denken aan de UK waar in t verleden Thatcher doodleuk zei dat ze dan maar wollen ondergoed moesten kopen. Alof die arme stumpers dat dan wel betalen konden.
Triest dat in een rijk land het zo ver komt dat mensen mogen vernikkkelen van de kou. Maar voor t klimaat over 50 jaar haalt men wel miljarden uit de kast.
En vergeet de stikstof niet. Plantjes of diertjes zijn natuurlijk veel belangrijker.
Gaat kaag de statushouders ook kou laten lijden of komt daar stiekem een apart potje voor ?
Karige Kaag dus. :D
Ik ben blij dat er iig iets gedaan gaat worden maar het is veel te weinig.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_206024276
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:06 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Ik vind dit wel erg weinig. Gezinnen met grote kinderen die in een oude slechte geisoleerde woning zitten gaan dat echt niet redden. En dat zijn juist de mensen die het t hardste nodig hebben.
En niet ieder mens blijft gezond bij een kamer temperatuur onder de 20 gr. Ik ben 70 + en vroeger zou dat me wel lukken maar nu niet meer.
Kan hoge rekening gelukkig wel betalen. Maar heb te doen met oudjes die hun gezondheid achteruit zien gaan omdat ze de rekening niet kunnen betalen.
Doet me denken aan de UK waar in t verleden Thatcher doodleuk zei dat ze dan maar wollen ondergoed moesten kopen. Alof die arme stumpers dat dan wel betalen konden.
Triest dat in een rijk land het zo ver komt dat mensen mogen vernikkkelen van de kou. Maar voor t klimaat over 50 jaar haalt men wel miljarden uit de kast.
En vergeet de stikstof niet. Plantjes of diertjes zijn natuurlijk veel belangrijker.
Gaat kaag de statushouders ook kou laten lijden of komt daar stiekem een apart potje voor ?
Karige Kaag dus. :D
Ik ben blij dat er iig iets gedaan gaat worden maar het is veel te weinig.
Het blijft heel lastig. Ik zie ook niet graag dat mensen gedwongen in de koude moeten gaan zitten en al helemaal niet ouderen of mensen met aandoeningen zoals reuma e.d.

Dit is in elk geval een stap weer in de goede richting als het doorgang kan vinden.
pi_206024344
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 21:41 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]
Waarom blijven ze doen alsof het door Rusland komt? Zouden dan niet andere landen er ook last van hebben?
Die andere landen hebben er ook last van.

Bij ons is het een dubbele combinatie: afbouw van de gas winning in Groningen en de gaskraan die Poetin dicht draait.

Daarnaast is er ook nog de problemen in (olie)transport door de oorlog naast dat er sowieso problemen zijn in de toevoer van de overige fossiele brandstoffen.

Maar de oorlog en Poetin hebben zeker bij gedragen aan de crisis. Poetin lacht zich de ballen uit de broek:
EU heeft voor 85 miljard euro aan Russische energie gekocht sinds start oorlog https://www.nu.nl/economi(...)ds-start-oorlog.html (via @nunl)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_206024375
Ik neem aan dat de groep die minder dan het gemiddelde verbruik gebruikt, veel groter is dan de groep die meer dan het gemiddelde verbruikt. Dus je helpt veel mensen met de maatregel, maar je stopt ook verdere energie besparing bij deze grote groep. Dus als dit inderdaad in deze vorm wordt uitgevoerd, dan wordt het hopelijk geen strenge winter.
  zondag 18 september 2022 @ 22:27:15 #76
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206024494
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:06 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Ik vind dit wel erg weinig. Gezinnen met grote kinderen die in een oude slechte geisoleerde woning zitten gaan dat echt niet redden. En dat zijn juist de mensen die het t hardste nodig hebben.
En niet ieder mens blijft gezond bij een kamer temperatuur onder de 20 gr. Ik ben 70 + en vroeger zou dat me wel lukken maar nu niet meer.
Kan hoge rekening gelukkig wel betalen. Maar heb te doen met oudjes die hun gezondheid achteruit zien gaan omdat ze de rekening niet kunnen betalen.
Doet me denken aan de UK waar in t verleden Thatcher doodleuk zei dat ze dan maar wollen ondergoed moesten kopen. Alof die arme stumpers dat dan wel betalen konden.
Triest dat in een rijk land het zo ver komt dat mensen mogen vernikkkelen van de kou. Maar voor t klimaat over 50 jaar haalt men wel miljarden uit de kast.
En vergeet de stikstof niet. Plantjes of diertjes zijn natuurlijk veel belangrijker.
Gaat kaag de statushouders ook kou laten lijden of komt daar stiekem een apart potje voor ?
Karige Kaag dus. :D
Ik ben blij dat er iig iets gedaan gaat worden maar het is veel te weinig.
@sjorsie1982 heeft hier volgens mij wel de ultieme oplossing voor. Iets met 'gewoon minder gebruiken' of 'gewoon verhuizen'.
Je begrijpt gewoon niet waarom niemand anders op dat ultieme idee is gekomen *O*
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_206024516
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:18 schreef Jojoke het volgende:
Dus je helpt veel mensen met de maatregel, maar je stopt ook verdere energie besparing bij deze grote groep.
Daar heb je gelijk in, je benoemt een probleem maar ik zie daar geen oplossing voor.
Hoe zorg je ervoor dat de mensen de urgentie voelen, zonder dat ze het merken in hun portomonnee.

Je zou bv kunnen zeggen dat de helft van dat gedekte stroom alleen
in het weekend geldig is, dus wasjes draaien tegen het lage tarief.
Hell To The Liars
pi_206024536
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 21:51 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]
Wat vind je er goed aan?
Waar denk je dat het geld vandaan komt? Of het is een sigaar uit eigen doos, of het is het zoveelste bijdrukken van geld.

En wie blijft er buiten schot? De energiebedrijven natuurlijk. :)
idd men denkt dat geld gratis is. Dat is precies de reden waarom de inflatie nu zo hoog is. Inflatie zal dus hoog blijven en mogelijk hoger worden. Daarna weer sigaren uit eigen doos uitdelen :W
pi_206024544
quote:
Grappig genoeg zaten we 'begin dit jaar' voor de inval in Oekraïne op een paniek-piek die bijna gelijk is aan de huidige prijzen. Althans: wat betreft de inkoopprijs van de energieleveranciers.
pi_206024567
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:34 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Grappig genoeg zaten we 'begin dit jaar' voor de inval in Oekraïne op een paniek-piek die bijna gelijk is aan de huidige prijzen. Althans: wat betreft de inkoopprijs van de energieleveranciers.
Ik ben dan ook erg nieuwsgierig welke prijzen voor deze regeling gehanteerd gaan worden.

Zelf gebruik ik overigens relatief weinig energie en heb ik een energiecontract dat nog enkele jaren loopt van voor de paniekprijzen, dus ik zal persoonlijk niets aan de regeling hebben, maar hoop dat de energieprijzen voor anderen wel betaalbaarder zullen worden.
pi_206024580
quote:
Hello madam its time for you to go.
Had er net zo goed kunnen staan. :')
Vakman pur sang
pi_206024587
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 21:40 schreef Momo het volgende:

[..]
Klinkt als een goed plan eigenlijk :)
Als die grens van 1200m³ en 2500 KWh wordt aangehouden, is het mijns inziens veel te ruim.

We moeten toch ook het verbruik minimaal 20% reduceren? Dat moet de overheid dan dus stimuleren door de cap op het 'gereduceerd tarief' minstens 20% onder het gemiddelde verbruik te leggen, en liefst nog wat meer.

Met 30-50% onder het 'gemiddelde verbruik' van afgelopen jaar kan een huishouden prima voorzien in de noodzakelijke behoefte. Koelkast, verlichting, tv / internet en de wasmachine (op 30 graden) lukt aardig met 1250-1750kWh. En één kamer warm stoken en kort douchen moet ook prima te doen zijn met 600-800m3 gas.
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 22:38:22 #83
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206024588
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:30 schreef Droopie het volgende:

[..]
Daar heb je gelijk in, je benoemt een probleem maar ik zie daar geen oplossing voor.
Hoe zorg je ervoor dat de mensen de urgentie voelen, zonder dat ze het merken in hun portomonnee.

Je zou bv kunnen zeggen dat de helft van dat gedekte stroom alleen
in het weekend geldig is, dus wasjes draaien tegen het lage tarief.
Niet. De paniek bij de mensen is er vanwege de hoge prijs voor dat gas. OF er wel genoeg gas is maakt niemand zich druk over. Als je dus het verbruik dekt gaat iedereen 'normaal' stoken. Als dan het gas evt op is, als het een strenge winter wordt, dan klaagt men daar weer over.

De realiteit is dat gas schaars geworden is. Dat drijft de prijs op. De enige manier dat mensen de urgentie voelen is als het hun portemonnee raakt, want allemaal die tweets gaan over de kosten. Toen de prijzen laag waren was ook niemand spaarzaam.

In het weekend iedereen hun wasmachine aan laten gooien gaat ook niet goed vermoed ik.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 22:40:07 #84
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206024603
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:38 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Als die grens van 1200m³ en 2500 KWh wordt aangehouden, is het mijns inziens veel te ruim.

We moeten toch ook het verbruik minimaal 20% reduceren? Dat moet de overheid dan dus stimuleren door de cap op het 'gereduceerd tarief' minstens 20% onder het gemiddelde verbruik te leggen, en liefst nog wat meer.

Met 30-50% onder het 'gemiddelde verbruik' van afgelopen jaar kan een huishouden prima voorzien in de noodzakelijke behoefte. Koelkast, verlichting, tv / internet en de wasmachine (op 30 graden) lukt aardig met 1250-1750kWh. En één kamer warm stoken en kort douchen moet ook prima te doen zijn met 600-800m3 gas.
Hoe doe je dat dan met grote gezinnen? Want die moeten allemaal douchen en die kleding moet ook allemaal gewassen worden.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206024616
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:38 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Als die grens van 1200m³ en 2500 KWh wordt aangehouden, is het mijns inziens veel te ruim.

We moeten toch ook het verbruik minimaal 20% reduceren? Dat moet de overheid dan dus stimuleren door de cap op het 'gereduceerd tarief' minstens 20% onder het gemiddelde verbruik te leggen, en liefst nog wat meer.

Met 30-50% onder het 'gemiddelde verbruik' van afgelopen jaar kan een huishouden prima voorzien in de noodzakelijke behoefte. Koelkast, verlichting, tv / internet en de wasmachine (op 30 graden) lukt aardig met 1250-1750kWh. En één kamer warm stoken en kort douchen moet ook prima te doen zijn met 600-800m3 gas.
Doe ff normaal joh, we zijn geen Afghanistan ofzo.
Vakman pur sang
  zondag 18 september 2022 @ 22:42:15 #86
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206024625
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Niet. De paniek bij de mensen is er vanwege de hoge prijs voor dat gas. OF er wel genoeg gas is maakt niemand zich druk over. Als je dus het verbruik dekt gaat iedereen 'normaal' stoken. Als dan het gas evt op is, als het een strenge winter wordt, dan klaagt men daar weer over.

De realiteit is dat gas schaars geworden is. Dat drijft de prijs op. De enige manier dat mensen de urgentie voelen is als het hun portemonnee raakt, want allemaal die tweets gaan over de kosten. Toen de prijzen laag waren was ook niemand spaarzaam.

In het weekend iedereen hun wasmachine aan laten gooien gaat ook niet goed vermoed ik.
Dat is zéker waar. Ik woon in een zeer goed geïsoleerde nieuwbouwwoning en zit op een gemiddeld verbruik per jaar van 600m3, dus kan gewoon lekker blijven stoken, tenzij het plafondbedrag hoger dan ¤ 0,76 komt (mijn huidige contractprijs tot 1 november).
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 22:46:00 #87
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206024672
quote:
2s.gif Op zondag 18 september 2022 22:42 schreef Papabear het volgende:

[..]
Dat is zéker waar. Ik woon in een zeer goed geïsoleerde nieuwbouwwoning en zit op een gemiddeld verbruik per jaar van 600m3, dus kan gewoon lekker blijven stoken, tenzij het plafondbedrag hoger dan ¤ 0,76 komt (mijn huidige contractprijs tot 1 november).
Dat is dus exáct wat ik bedoel. Dat andere mensen ook gas nodig hebben dat boeit niet. Wat wél boeit is de prijs want je stookt die 600m3 gewoon op, tenzij die prijs een stuk hoger wordt dan je nu hebt, dan ga je daar op besparen. De drijfveer is dus niet een beperkte hoeveelheid gas die door iedereen gedeeld moet worden, maar de prijs.

De enige manier om dat te beïnvloeden is door de prijs te verhogen.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 18 september 2022 @ 22:48:41 #88
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206024706
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is dus exáct wat ik bedoel. Dat andere mensen ook gas nodig hebben dat boeit niet. Wat wél boeit is de prijs want je stookt die 600m3 gewoon op, tenzij die prijs een stuk hoger wordt dan je nu hebt, dan ga je daar op besparen. De drijfveer is dus niet een beperkte hoeveelheid gas die door iedereen gedeeld moet worden, maar de prijs.

De enige manier om dat te beïnvloeden is door de prijs te verhogen.
Ja, maar ik zit nu nog wel erg voordelig hoor. Ik geloof nooit dat dat plafondbedrag op die 76 cent zal komen. Eerder richting de ¤ 1,50 of zo.
Dus dan ga ik daar wel degelijk rekening mee houden hoor. De verwarming op 19 of 20 i.p.v. 21 en korter douchen, absoluut!
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 22:50:31 #89
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206024725
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hoe doe je dat dan met grote gezinnen? Want die moeten allemaal douchen en die kleding moet ook allemaal gewassen worden.
Je zou dan eigenlijk per type huishouden (aantal personen) een bepaald streef M3/Watt/GJ moeten hebben.
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 22:50:45 #90
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206024728
quote:
2s.gif Op zondag 18 september 2022 22:48 schreef Papabear het volgende:

[..]
Ja, maar ik zit nu nog wel erg voordelig hoor. Ik geloof nooit dat dat plafondbedrag op die 76 cent zal komen. Eerder richting de ¤ 1,50 of zo.
Dus dan ga ik daar wel degelijk rekening mee houden hoor. De verwarming op 19 of 20 i.p.v. 21 en korter douchen, absoluut!
Ja dat zeg ik. De drijfveer voor mensen is geld, niet solidariteit. Het interesseert niemand of andere mensen straks nog gas hebben. Als de prijs laag blijft stookt iedereen door want eigen comfort gaat voor iedereen iets minder comfort.

Pas als het in de portemonnee pijn gaat doen past men gedrag aan.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 18 september 2022 @ 22:52:15 #91
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206024745
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja dat zeg ik. De drijfveer voor mensen is geld, niet solidariteit. Het interesseert niemand of andere mensen straks nog gas hebben. Als de prijs laag blijft stookt iedereen door want eigen comfort gaat voor iedereen iets minder comfort.

Pas als het in de portemonnee pijn gaat doen past men gedrag aan.
Dat is zeker waar.
Maar wij zijn maar met z'n tweetjes (alleenstaande vader met zoon van 7 jaar). Hoe zal dat met gezinnen met meerdere kinderen gaan?

En niet iedereen woont natuurlijk in een goed geïsoleerde woning
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 22:53:55 #92
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206024768
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:50 schreef Momo het volgende:

[..]
Je zou dan eigenlijk per type huishouden (aantal personen) een bepaald streef M3/Watt/GJ moeten hebben.
Maar dat gaat niet gebeuren denk ik want dat is veel te veel administratieve rompslomp en dus te duur. Want het verschil gaat dan het douchen zijn. Immers, een huis dat warm gestookt is is warm gestookt, of er nou 1 persoon in dat huis is of 5. Daar zit 't'm niet in.

Wat wel nog van invloed is is de isolatie van dat huis. Want een F woning warm krijgen en houden kost veel meer gas dan een A label huis. Tel daar het aantal mensen in dat huis qua douchen en stroomverbruik, koken, etc. Dat gaat nooit per huishouden bijgehouden worden.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 22:56:48 #93
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206024806
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dat gaat niet gebeuren denk ik want dat is veel te veel administratieve rompslomp en dus te duur. Want het verschil gaat dan het douchen zijn. Immers, een huis dat warm gestookt is is warm gestookt, of er nou 1 persoon in dat huis is of 5. Daar zit 't'm niet in.
Je zou kunnen zeggen je krijgt een bepaald minimum voor 1 persoon huishouden en per extra persoon in het huishouden krijg je daar 20-30% bij.
  zondag 18 september 2022 @ 22:58:44 #94
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206024833
Morgen, uiterlijk dinsdag krijgen we het te horen :)

https://www.ad.nl/politie(...)profiteert~ae09e485/
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 22:59:52 #95
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206024850
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:56 schreef Momo het volgende:

[..]
Je zou kunnen zeggen je krijgt een bepaald minimum voor 1 persoon huishouden en per extra persoon in het huishouden krijg je daar 20-30% bij.
Dan moet dat voor ieder huishouden uitgerekend worden. Wie gaat dat doen? De energiemaatschappijen? En dan moeten de berekeningen voor de facturen aangepast worden, immers de basis moet tegen tarief A, maar alles wat meer is dan dat moet tegen tarief B, maar dan moet je weer weten hoeveel personen er in huis zijn, etc.

Dat gaat nooit aangepast worden op korte termijn.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206024865
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hoe doe je dat dan met grote gezinnen? Want die moeten allemaal douchen en die kleding moet ook allemaal gewassen worden.
Je zou kunnen denken aan een staffel op basis van het aantal personen.

Bijvoorbeeld 50% van het gemiddeld jaarverbruik voor de eerste persoon op een adres, 10-15% extra voor elke volgende persoon.
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 23:01:22 #97
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206024871
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 22:59 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dan moet dat voor ieder huishouden uitgerekend worden. Wie gaat dat doen? De energiemaatschappijen? En dan moeten de berekeningen voor de facturen aangepast worden, immers de basis moet tegen tarief A, maar alles wat meer is dan dat moet tegen tarief B, maar dan moet je weer weten hoeveel personen er in huis zijn, etc.

Dat gaat nooit aangepast worden op korte termijn.
De gemeentes weten wel hoeveel mensen er op 1 huishouden wonen, maarja dat zal op korte termijn wel teveel gevraagd zijn om een administratie als dat op poten te zetten.
pi_206024887
Als het goed is, gaat de gasprijs binnenkort dalen:
https://www.energievergel(...)halvering-begin-2023
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 23:03:33 #99
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206024896
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:01 schreef Momo het volgende:

[..]
De gemeentes weten wel hoeveel mensen er op 1 huishouden wonen, maarja dat zal op korte termijn wel teveel gevraagd zijn om een administratie als dat op poten te zetten.
Dat zeg ik, want dat is een enorm complexe operatie om dat op korte termijn op te zetten. Software aanpassingen moeten opgesteld worden, gemaakt, getest, hertest, etc etc. En je moet zeker weten dat het klopt want als het niet klopt krijg je die ellende er nog eens bovenop.

Ik zie dat niet gebeuren.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 18 september 2022 @ 23:07:36 #100
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206024946
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat zeg ik, want dat is een enorm complexe operatie om dat op korte termijn op te zetten. Software aanpassingen moeten opgesteld worden, gemaakt, getest, hertest, etc etc. En je moet zeker weten dat het klopt want als het niet klopt krijg je die ellende er nog eens bovenop.

Ik zie dat niet gebeuren.
Dat zal wel meevallen. Koppelen aan de gemeentelijke belastingen (huisvuil).
Toen mijn jongste zoon bij me kwam wonen kreeg ik een dag later al een aanslag dat ik van een eenpersoonshuishouden naar meerpersoons ging :')
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_206024967
quote:
4s.gif Op zondag 18 september 2022 23:02 schreef Godshand het volgende:
Als het goed is, gaat de gasprijs binnenkort dalen:
https://www.energievergel(...)halvering-begin-2023
De gasprijs is al 3 weken aan het dalen.

Of dat komende tijd nog verder door zet, dat vertelt mijn glazen bol niet en zal vooral afhankelijk zijn van het weer deze winter en hoeveel mensen en bedrijven hun energieverbruik terugdringen.

Krijgen we een zachte winter in West Europa en doet iedereen zuinig aan, dan hoeven we de voorraden die nu opgeslagen zijn nauwelijks te gebruiken en kunnen we het in de winter grotendeels of volledig af met de lopende leveringen en productie van gas. Als dat gebeurt zal de prijs komende tijd waarschijnlijk gestaag dalen.


Bij een strenge winter met maar beperkte zuinigheid bij consumenten en bedrijven zullen lopende leveringen niet genoeg zijn en zullen de opslagen zo goed als leeg raken. Dan zit je volgend jaar opnieuw met een 'race tegen de klok' om de opslagen maximaal te vullen en zal gas ook heel 2023 niet of nauwelijks goedkoper worden dan de huidige prijzen.
pi_206024993
quote:
2s.gif Op zondag 18 september 2022 23:07 schreef Papabear het volgende:

[..]
Dat zal wel meevallen. Koppelen aan de gemeentelijke belastingen (huisvuil).
Toen mijn jongste zoon bij me kwam wonen kreeg ik een dag later al een aanslag dat ik van een eenpersoonshuishouden naar meerpersoons ging :')
Het probleem zit hem in het koppelen van de gemeentelijke administratie met die van energieleveranciers.

Voor huisvuil betreft het een reeds bestaande koppeling binnen de systemen van één en dezelfde gemeente. Dat is natuurlijk heel iets anders dan wat er moet gebeuren als je de 'energie compensatie' wilt uitbetalen aan huishoudens via de energieleveranciers, op basis van gegevens die de gemeente beheert.
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 23:13:40 #103
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206024997
quote:
2s.gif Op zondag 18 september 2022 23:07 schreef Papabear het volgende:

[..]
Dat zal wel meevallen. Koppelen aan de gemeentelijke belastingen (huisvuil).
Toen mijn jongste zoon bij me kwam wonen kreeg ik een dag later al een aanslag dat ik van een eenpersoonshuishouden naar meerpersoons ging :')
Nee, dat valt niet mee. De aanpassingen die daarvoor gedaan moeten worden zijn veel groter dan je denkt. Wat jij zegt is een administratief proces dat al ingeregeld is. Waar het hier over gaat is een aanpassing op een al bestaand proces waarbij je die wijzigingen moet maken, testen, uitrollen en alles wat daarbij komt kijken.

Je vergelijkt echt appels met peren.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206025031
quote:
4s.gif Op zondag 18 september 2022 23:02 schreef Godshand het volgende:
Als het goed is, gaat de gasprijs binnenkort dalen:
https://www.energievergel(...)halvering-begin-2023
Als het uiteindelijk rond de 1¤ per kuub blijft hangen hebben we alsnog te maken met een procentuele stijging van 20 a 30% met de tarieven van 2021 en eerdere jaren. Maar oke, dat is een stuk beter te behappen dan duizend(en) euro’s extra per jaar.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  zondag 18 september 2022 @ 23:17:44 #105
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206025038
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, dat valt niet mee. De aanpassingen die daarvoor gedaan moeten worden zijn veel groter dan je denkt. Wat jij zegt is een administratief proces dat al ingeregeld is. Waar het hier over gaat is een aanpassing op een al bestaand proces waarbij je die wijzigingen moet maken, testen, uitrollen en alles wat daarbij komt kijken.

Je vergelijkt echt appels met peren.
Oké, my bad ;(
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  zondag 18 september 2022 @ 23:20:41 #106
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206025069
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:17 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Als het uiteindelijk rond de 1¤ per kuub blijft hangen hebben we alsnog te maken met een procentuele stijging van 20 a 30% met de tarieven van 2021 en eerdere jaren. Maar oke, dat is een stuk beter te behappen dan duizend(en) euro’s extra per jaar.
Dat gaat hoe dan ook duizenden faillissementen schelen natuurlijk. Er staan momenteel b.v. tientallen bakkerijen op omvallen.
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  zondag 18 september 2022 @ 23:21:37 #107
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_206025072
Help, 70 cent per kilowattuur over een paar dagen :'(
Eerst je hypotheek afbetalen!
  Moderator zondag 18 september 2022 @ 23:22:40 #108
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206025081
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:21 schreef TomNook het volgende:
Help, 70 cent per kilowattuur over een paar dagen :'(
Welke leverancier en verander je van leverancier of ga je van vast naar variabel bij dezelfde leverancier?
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 18 september 2022 @ 23:26:33 #109
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206025123
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:21 schreef TomNook het volgende:
Help, 70 cent per kilowattuur over een paar dagen :'(
Ik betaal nu nog 11 cent tot 1 november. Had ik m'n contract destijds maar op 5 jaar gezet i.p.v. 3 :'(
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  zondag 18 september 2022 @ 23:27:14 #110
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_206025134
quote:
2s.gif Op zondag 18 september 2022 23:26 schreef Papabear het volgende:

[..]
Ik betaal nu nog 11 cent tot 1 november. Had ik m'n contract destijds maar op 5 jaar gezet i.p.v. 3 :'(
11 cent? In Nederland?
  zondag 18 september 2022 @ 23:29:07 #111
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206025147
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:27 schreef leolinedance het volgende:

[..]
11 cent? In Nederland?
Ja, bij Eneco. In oktober 2019 een 3-jarig contract voor 11/12 cent per KwH en 76 cent per m3 voor gas.
Loopt op 1 november af
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  zondag 18 september 2022 @ 23:31:51 #112
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206025168
quote:
2s.gif Op zondag 18 september 2022 23:29 schreef Papabear het volgende:

[..]
Ja, bij Eneco. In oktober 2019 een 3-jarig contract voor 11/12 cent per KwH en 76 cent per m3 voor gas.
Loopt op 1 november af
Sterkte, er zullen er nog wel meer volgen.
Kom je dan in hun variabel-contract of wordt je gelanceerd in het model-contract ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 18 september 2022 @ 23:32:56 #113
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206025172
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:31 schreef Vallon het volgende:

[..]
Sterkte. Kom je dan in hun variabel- contract of wordt je gelanceerd in het model-contract ?
Geen flauw idee, maar ik hoop toch wel variabel :X

Ik zit trouwens al zo'n 8 jaar bij Eneco, dus ik hoop dat ze genadig zullen zijn...
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  zondag 18 september 2022 @ 23:36:37 #114
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_206025200
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:31 schreef Vallon het volgende:

[..]
Sterkte, er zullen er nog wel meer volgen.
Kom je dan in hun variabel-contract of wordt je gelanceerd in het model-contract ?
Wat is het verschil tussen model- en variabel contract?
  zondag 18 september 2022 @ 23:37:48 #115
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206025214
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:36 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Wat is het verschil tussen model- en variabel contract?
Vaste klanten komen na het vaste contract meestal in variabel, terwijl nieuwe klanten het model-contract krijgen.
En dat scheel vaak wel een slok op een borrel...
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  maandag 19 september 2022 @ 00:04:56 #116
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206025375
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:36 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Wat is het verschil tussen model- en variabel contract?
Prijs.
quote:
2s.gif Op zondag 18 september 2022 23:37 schreef Papabear het volgende:

[..]
Vaste klanten komen na het vaste contract meestal in variabel, terwijl nieuwe klanten het model-contract krijgen.
En dat scheel vaak wel een slok op een borrel...
Yep, en zal dan afhangen van het inkoopbeleid van de maatschappij.
Kopen ze energie in op grond van hun klantenbestand of op basis van (iemands) contractafname ?.
Kleinere energieleveranciers zullen bij aflopen v.e. contract iemand ws sneller in/op het prijsniveau van het modelcontract zetten.

Op termijn, een jaar verder, maakt het sws weinig uit omdat de nu nog iets gunstiger zittende variabele klanten tzt ook de hogere pijs zullen moeten/gaan betalen die immers moet worden afgedekt door ingekochte termijncontracten. Ik denk dat alleen de handelaren nog de voordelen zullen van marktwerking.
//--//
Energie was altijd al een dure zaak en nu dan ook nog's onzeker of het überhaupt (af)betaald kan worden.
Vanaf dit jaar zal ook de doorgaans aangename badkamer, een koelkast worden.

Het gaat mij met de inmiddels verplichte en zg "slimme" meter ook niet verbazen dat afnemers dagprijzen (vooraf?) moeten gaan afrekenen, waarmee ook "saldeerders" kunnen fluiten naar hun terugleveringsvoordeel op jaarbasis.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 19 september 2022 @ 00:06:04 #117
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_206025382
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 00:04 schreef Vallon het volgende:

Het gaat mij met de inmiddels verplichte en zg "slimme" meter ook niet verbazen dat afnemers dagprijzen (vooraf?) moeten gaan afrekenen, waarmee ook "saldeerders" kunnen fluiten naar hun terugleveringsvoordeel op jaarbasis.
Is dat ding verplicht ja? Ik heb er nog geen...
  maandag 19 september 2022 @ 00:17:52 #118
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206025425
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 00:06 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Is dat ding verplicht ja? Ik heb er nog geen...
Hier is die verplicht, iets met dat de oude meters zg niet meer goed zijn etc.etc.
Buiten wat traineren bij vervanging, kan iemand tegenhouden dat die nieuwe meter op grond van privacy de "meetdata" nog niet doormeldt*.

Niet dat dit op termijn veel zin heeft. Het is een kwestie van tijd dat het heel normaal gaat worden dat iemand precies op de wattseconde wordt afgerekend of vooraf een voldoende hoog voorschot moet inleggen.
De tijd dat een leverancier kon worden gebruikt als uitgestelde leenspaarpot, is nu wel voorbij.

* Hier deed deed de meter eerst elke twee of drie maanden het verbruik doormelden en inmiddels krijg ik elke maand een overzicht van het verbruik.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 19 september 2022 @ 00:19:41 #119
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_206025431
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 00:17 schreef Vallon het volgende:

[..]
Hier is die verplicht, iets met dat de oude meters zg niet meer goed zijn etc.etc.
Buiten wat traineren bij vervanging, kan iemand tegenhouden is dat die nieuwe meter op grond van privacy de "meetdata" niet doormeldt*.

Niet dat dit op termijn veel zin heeft. Het is een kwestie van tijd dat het heel normaal gaat worden dat iemand precies op de wattseconde wordt afgerekend of vooraf een voldoende hoog voorschot moet inleggen.
De tijd dat een leverancier kon worden gebruikt als uitgestelde leenspaarpot, is nu wel voorbij.

<sup>* Hier deed deed de meter eerst elke twee of drie maanden het verbruik doormelden en inmiddels krijg ik elke maand een overzicht van het verbruik.</sup>
Welk land is 'hier'? Zo ver ik weet is zo'n slimme meter in Nederland nog niet verplicht.
  maandag 19 september 2022 @ 00:57:14 #120
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206025562
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:21 schreef TomNook het volgende:
Help, 70 cent per kilowattuur over een paar dagen :'(
dan zou ik dynamisch gaan.
kijk eens bij easyenergie... rond de dertig cent nu.
Tot nooit .......
  maandag 19 september 2022 @ 01:09:19 #121
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206025601
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 00:19 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Welk land is 'hier'? Zo ver ik weet is zo'n slimme meter in Nederland nog niet verplicht.
Hier is NL waarbij de leverancier of beter de instantie die de meting verricht (netbeheerders zoals Liander, Stedin, Enexis etc) dat mag en kan verplichten. De netbeheerder in haar rol van deskundige, zegt simpel dat de oude meter volgens normen dan niet goed meer is. Een consument heeft daarin geen zeggenschap omdat alles tot en met de meter, geen eigendom is.
In de spoiler een tirade over de slimme meter.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 19 september 2022 @ 01:25:15 #122
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206025641
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 00:57 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
dan zou ik dynamisch gaan.
kijk eens bij easyenergie... rond de dertig cent nu.
Hoe & waar dan ?

Zit te koekeloeren en komt daar nu uit op ca 73ct/KWh (3500 kWh incl BTW excl vermindering EB).
Hun verdienmodel is wel simpel & transparant. Geen verplichtingen en per dag opzegbaar.
Klant koopt energie tegen hun inkoopprijs* en betaalt daarvoor een vast bedrag van ¤4,50/maand.
Het verdienmodel is dus - cowboy like - het aantal klanten (in) de weide, laten grazen.

* zelf heb ik een vaag gevoel omdat je dan als klant moet afwachten wat de inkoopprijs van de dag is en dat actief moet volgen om eventueel - naar wie dan ? - over te kunnen stappen. Menig ander (ver)eist weer eerst dokken voordat je kunt gaan afklokken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206025643
quote:
Ze streven naar een compensatieregeling waarbij huishoudens een fikse korting krijgen voor een gemiddeld stroom- en gasverbruik, bijvoorbeeld van 1200 kuub gas en 2500 kilowattuur stroom per jaar. Tot die grens bereikt is, betalen mensen dan het tarief dat begin dit jaar voor de invasie van Oekraïne gold. Alles daarboven moet wel afgerekend worden tegen het hogere markttarief. Dan blijft er een prikkel om niet te veel te verbruiken. ,,Als je ook je sauna en je zwembad verwarmt, betaal je meer”, aldus een Haagse bron.
https://www.ad.nl/politie(...)profiteert~ae09e485/
  maandag 19 september 2022 @ 01:30:34 #124
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_206025647
quote:
En hoe gaat dat dan als je geen gas hebt?
  maandag 19 september 2022 @ 01:31:48 #125
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206025649
quote:
Wel goed bedoeld. Ik proef een mogelijk Kaag-spelletje dat huishoudens die minder verbruiken hun ongebruikte energiebudget kunnen overdragen aan mensen die er iets (meer) voor willen betalen. Arme huishoudens kunenn dan verdienen aan niet gebruiken van energie. Al was het maar om mijn servertje daar te gaan parkeren zodat ze het wat warmer hebben.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206025651
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 01:30 schreef Zelva het volgende:

[..]
En hoe gaat dat dan als je geen gas hebt?
Weet ik niet, je moet voorlopig even niet kijken eigenlijk. Het wordt nu allemaal opgezet. Maar de terracotta bloempotten kunnen weer naar buiten.
  maandag 19 september 2022 @ 01:33:26 #127
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206025654
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 01:30 schreef Zelva het volgende:

[..]
En hoe gaat dat dan als je geen gas hebt?
Tja... ik verwacht een NMDA - niet meer dan anders - regeling die uitgaat van een virtuele situatie.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206025658
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 01:31 schreef Vallon het volgende:

[..]
Wel goed bedoeld. Ik proef een mogelijk Kaag-spelletje dat huishoudens die minder verbruiken hun ongebruikte enbergiebudget kunnen overdragen aan mensen die iets meer voor willen betalen. Arme huishoudens kunennd an verdienen aan niet gebruiken van energie. Al was het maar om mijn servertje daar te gaan parkeren zodat ze het wat warmer hebben.
We zullen de komende dagen wel meer over gaan lezen. We doen meestal wat de duitsers doen, alleen later.
  maandag 19 september 2022 @ 01:38:26 #129
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_206025670
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 01:09 schreef Vallon het volgende:

[..]
Hier is NL waarbij de leverancier of beter de instantie die de meting verricht (netbeheerders zoals Liander, Stedin, Enexis etc) dat mag en kan verplichten. De netbeheerder in haar rol van deskundige, zegt simpel dat de oude meter volgens normen dan niet goed meer is. Een consument heeft daarin geen zeggenschap omdat alles tot en met de meter, geen eigendom is.
In de spoiler een tirade over de slimme meter.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kom eens met een bron dan dat dat verplicht mag worden? Volgens de Rijksoverheid is dit nl. nog niet het geval. Ik betwijfel of netbeheerders boven de wet staan :P
pi_206025683
Het lijkt mij dat die jaarlijkse eindafrekening ook wel op pauze gezet kan worden nu. Nu zijn er natuurlijk mensen die heel veel gaan besparen en met dat electrisch dekentje en bloempotten in de kou gaan zitten en geld terug willen krijgen. Lijkt mij dat dat even niet gaat, het is crisis.
  maandag 19 september 2022 @ 01:45:55 #131
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_206025692
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 01:41 schreef christmastsunami het volgende:
Het lijkt mij dat die jaarlijkse eindafrekening ook wel op pauze gezet kan worden nu. Nu zijn er natuurlijk mensen die heel veel gaan besparen en met dat electrisch dekentje en bloempotten in de kou gaan zitten en geld terug willen krijgen. Lijkt mij dat dat even niet gaat, het is crisis.
Er zullen ook genoeg mensen zijn die hun voorschot opgeschroeven om achteraf niet voor verrassingen te komen staan.
  maandag 19 september 2022 @ 07:27:14 #132
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_206025906
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 01:45 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Er zullen ook genoeg mensen zijn die hun voorschot opgeschroeven om achteraf niet voor verrassingen te komen staan.
of zo laag mogelijk om hem last te hebben van faillissementen of ‘crisis’ argumenten. Besparen was toch hè doel? Dan wil je ook niet betalen voor niet afgenomen energie
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_206025972
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 01:38 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Kom eens met een bron dan dat dat verplicht mag worden? Volgens de Rijksoverheid is dit nl. nog niet het geval. Ik betwijfel of netbeheerders boven de wet staan :P
Bron heb ik niet, maar volgens mij worden de oude meters afgekeurd.

https://www.agentschaptel(...)ht-afgekeurde-meters
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_206025982
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 01:38 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Kom eens met een bron dan dat dat verplicht mag worden? Volgens de Rijksoverheid is dit nl. nog niet het geval. Ik betwijfel of netbeheerders boven de wet staan :P
Dat niet alleen: je bent als huiseigenaar bevoegd om iemand niet binnen te laten. Ze komen echt niet onder politiebegeleiding terug. Daar moeten ze namelijk eerst een gerechtelijk bevel voor hebben. En daar is simpelweg geen titel voor.
pi_206026088
https://www.bnr.nl/nieuws(...)steunmaatregelen-uit

Die Sandra Phlippen is zo dom, dat mens komt bijna elke maand weer met een volstrekt idiote mening, de vorige keer riep ze dat elke Nederlander aanrade om eens in de 5 jaar van baan te wisselen en dan een halfjaar sabatical te nemen.

@ikweethetookniet zou wat mer bovenop deze griezel moeten zitten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 19 september 2022 @ 08:06:51 #136
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_206026123
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 08:01 schreef raptorix het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)steunmaatregelen-uit

Die Sandra Phlippen is zo dom, dat mens komt bijna elke maand weer met een volstrekt idiote mening, de vorige keer riep ze dat elke Nederlander aanrade om eens in de 5 jaar van baan te wisselen en dan een halfjaar sabatical te nemen.

@:ikweethetookniet zou wat mer bovenop deze griezel moeten zitten.
ABN ziet alleen wat een klant betaalt aan energiekosten. Een klant kan natuurlijk het termijnbedrag verlaagd hebben. De klap komt dan later.
Isn't it ironic, don't you think
pi_206026139
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 08:06 schreef jcdragon het volgende:

[..]
ABN ziet alleen wat een klant betaalt aan energiekosten. Een klant kan natuurlijk het termijnbedrag verlaagd hebben. De klap komt dan later.
Plus dat de nieuwe tarieven/termijnbedragen pas de vorige maand in zijn gegaan, kortom nietszeggend rapportje weer van die figuren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 19 september 2022 @ 08:09:38 #138
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_206026141
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2022 23:27 schreef leolinedance het volgende:

[..]
11 cent? In Nederland?
Ik zit nog even een 10 maanden op 0,13 dus het kan nog wel net ja..
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  maandag 19 september 2022 @ 08:10:19 #139
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206026145
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 01:30 schreef Zelva het volgende:

[..]
En hoe gaat dat dan als je geen gas hebt?
Dan betaal je nog steeds niets voor gas. Want je verbruikt niets.
Of wat verwacht je dan?
pi_206026156
Vraag me af hoe de compensatie zal zijn voor mensen met stadswarmte.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206026194
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 08:12 schreef raptorix het volgende:
Vraag me af hoe de compensatie zal zijn voor mensen met stadswarmte.
Neem aan hetzelfde plafond als gas maar dan de corresponderende hoeveelheid GJ.
pi_206026221
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 08:16 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Neem aan hetzelfde plafond als gas maar dan de corresponderende hoeveelheid GJ.
Maar is verbruik bij Warmtenet niet fixed/geschat?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206026232
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 08:21 schreef raptorix het volgende:

[..]
Maar is verbruik bij Warmtenet niet fixed/geschat?
Ik had in mijn vorige woning een warmtenet en daar zat gewoon keurig een tellertje in. Maar zou best kunnen dat daar verschillen in zijn.
pi_206026315
quote:
2s.gif Op zondag 18 september 2022 23:26 schreef Papabear het volgende:

[..]
Ik betaal nu nog 11 cent tot 1 november. Had ik m'n contract destijds maar op 5 jaar gezet i.p.v. 3 :'(
11ct is helemaal mooi, ik zit op 12ct en 13ct tot begin 2024


en gas op 73ct blijkbaar *O*
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
pi_206026343
Er zijn helemaal niet zulke grote problemen met de energierekening aldus ABN AMRO (auteur sandra philippen voorstander CO2 budget). We moeten nog even wachten.
https://fd.nl/economie/14(...)rekening-is-zeldzaam
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_206026374
quote:
7s.gif Op maandag 19 september 2022 08:51 schreef phpmystyle het volgende:
Er zijn helemaal niet zulke grote problemen met de energierekening aldus ABN AMRO (auteur sandra philippen voorstander CO2 budget). We moeten nog even wachten.
https://fd.nl/economie/14(...)rekening-is-zeldzaam
Het stond ook op de voorpagina van het AD. He wat toevallig, voor die krant heeft Sandra gewerkt.

Ik ben niet zo van de complotten maar ik begrijp wel dat mensen de media wantrouwen. 'Wat is het belang van Sandra en het AD om de burger een oor aan te naaien', dacht ik. Maar Sandra heeft dus kennelijk een CO2 agenda
pi_206026409
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 08:57 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Het stond ook op de voorpagina van het AD. He wat toevallig, voor die krant heeft Sandra gewerkt.

Ik ben niet zo van de complotten maar ik begrijp wel dat mensen de media wantrouwen. 'Wat is het belang van Sandra en het AD om de burger een oor aan te naaien', dacht ik. Maar Sandra heeft dus kennelijk een CO2 agenda
Wil nog niet zozoeer meteen leggen naar het CO2 militarisme, maar wel opvallend dat zij bewust kiest voor een lijn die totaal haaks staat op het heersende sentiment.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_206026436
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 08:47 schreef Fukushima het volgende:

[..]
11ct is helemaal mooi, ik zit op 12ct en 13ct tot begin 2024
[ afbeelding ]

en gas op 73ct blijkbaar *O*
[ afbeelding ]
Van die gasten die zon behoefte hebben om hun lage contract te laten zien :D
Hallo
pi_206026474
quote:
7s.gif Op maandag 19 september 2022 08:51 schreef phpmystyle het volgende:
Er zijn helemaal niet zulke grote problemen met de energierekening aldus ABN AMRO (auteur sandra philippen voorstander CO2 budget). We moeten nog even wachten.
https://fd.nl/economie/14(...)rekening-is-zeldzaam
Ze heeft wel gelijk
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206026493
quote:
7s.gif Op maandag 19 september 2022 08:51 schreef phpmystyle het volgende:
Er zijn helemaal niet zulke grote problemen met de energierekening aldus ABN AMRO (auteur sandra philippen voorstander CO2 budget). We moeten nog even wachten.
https://fd.nl/economie/14(...)rekening-is-zeldzaam
Ze hebben de termijnbedragen in augustus geanalyseerd. Terwijl de grote verhoging van Vattenfall bijvoorbeeld per oktober ingaat, Eneco heeft per september de tarieven verhoogd, BudgetEnergie per september forse verhogingen, etcetera. De verhogingen zitten dus grotendeels nog niet in hun data, dat had ze er wel even bij mogen zeggen.

Haar aantekening dat een derde van de klanten juist minder is gaan betalen is wel een belangrijke.
pi_206026499
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 09:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ze heeft wel gelijk
Hier wel mee eens.
  maandag 19 september 2022 @ 09:16:36 #152
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_206026508
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 09:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ze heeft wel gelijk
Wat mij bevreemdt is, dat Sandra kennelijk wél kan zien wie nu die huishoudens zijn die in de problemen raken, terwijl onze overheid dat niet kan en zich het hoofd breekt over gerichte maatregelen. 1+1=2 zou je denken.
Never explain, never apologize.
pi_206026520
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 09:15 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ze hebben de termijnbedragen in augustus geanalyseerd. Terwijl de grote verhoging van Vattenfall bijvoorbeeld per oktober ingaat, Eneco heeft per september de tarieven verhoogd, BudgetEnergie per september forse verhogingen, etcetera. De verhogingen zitten dus grotendeels nog niet in hun data, dat had ze er wel even bij mogen zeggen.

Haar aantekening dat een derde van de klanten juist minder is gaan betalen is wel een belangrijke.
Mijn schoonzus met een huis uit 1908 wat matig geisoleerd is gaat ook minder betalen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206026529
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 09:16 schreef Lurf het volgende:

[..]
Wat mij bevreemdt is, dat Sandra kennelijk wél kan zien wie nu die huishoudens zijn die in de problemen raken, terwijl onze overheid dat niet kan en zich het hoofd breekt over gerichte maatregelen. 1+1=2 zou je denken.
Het is toch niet gek dat burgers iets kan vinden wat de overheid niet kan? Dat is al veel vaker gebeurd. Daarnaast hoe weet je of iemand hier de waarheid spreekt?

Historisch zou ik zeggen: sandra spreekt de waarheid en de overheid liegt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206026677
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 07:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat niet alleen: je bent als huiseigenaar bevoegd om iemand niet binnen te laten. Ze komen echt niet onder politiebegeleiding terug. Daar moeten ze namelijk eerst een gerechtelijk bevel voor hebben. En daar is simpelweg geen titel voor.
Uiteindelijk gevolg kan zijn dat ze je aan de straat afsluiten. Zit je daar mooi met je analoge meter die niets meer doet.
pi_206026684
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 08:01 schreef raptorix het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)steunmaatregelen-uit

Die Sandra Phlippen is zo dom, dat mens komt bijna elke maand weer met een volstrekt idiote mening, de vorige keer riep ze dat elke Nederlander aanrade om eens in de 5 jaar van baan te wisselen en dan een halfjaar sabatical te nemen.

Wat is er mis met dat idee? Klinkt best leuk.
pi_206026689
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 09:15 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Haar aantekening dat een derde van de klanten juist minder is gaan betalen is wel een belangrijke.
Minder gaan betalen omdat ze hun termijnbedrag zelf hebben verlaagd denk ik. Wanneer tarieven omhoog gaan en het tijdelijke contract van steeds meer mensen afloopt, dan kan een kind toch voorspellen dat deze mensen fors meer gaan betalen?
pi_206026703
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 09:43 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Wat is er mis met dat idee? Klinkt best leuk.
De meeste mensen kunnen het zich financieel niet veroorloven om een half jaar uit hun neus te vreten, zeker niet als dat eens in de 5 jaar is. Wanneer je zo'n idee lanceert dan leef je in een bubbel of op de planeet Wereldvreemd
pi_206026716
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 09:45 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
De meeste mensen kunnen het zich financieel niet veroorloven om een half jaar uit hun neus te vreten, zeker niet als dat eens in de 5 jaar is. Wanneer je zo'n idee lanceert dan leef je in een bubbel of op de planeet Wereldvreemd
Er zijn zat mensen die dat kunnen als ze willen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206026720
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 09:43 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Minder gaan betalen omdat ze hun termijnbedrag zelf hebben verlaagd denk ik. Wanneer tarieven omhoog gaan en het tijdelijke contract van steeds meer mensen afloopt, dan kan een kind toch voorspellen dat deze mensen fors meer gaan betalen?
Ik denk dat juist niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206026721
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 09:43 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Minder gaan betalen omdat ze hun termijnbedrag zelf hebben verlaagd denk ik. Wanneer tarieven omhoog gaan en het tijdelijke contract van steeds meer mensen afloopt, dan kan een kind toch voorspellen dat deze mensen fors meer gaan betalen?
Als je zelf mag verzinnen waarom mensen minder zijn gaan betalen en ook zelf mag gaan verzinnen wanneer dat erop zit, dan kun jij dat misschien voorspellen, maar daar houdt het ook wel mee op. Een kind kan niet weten welke fictieve redenen en toekomstige situaties jij allemaal verzint immers.
pi_206026727
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 09:45 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
De meeste mensen kunnen het zich financieel niet veroorloven om een half jaar uit hun neus te vreten, zeker niet als dat eens in de 5 jaar is. Wanneer je zo'n idee lanceert dan leef je in een bubbel of op de planeet Wereldvreemd
Waar haal je die cijfers vandaan? En wie weet stijgt de productiviteit wel. Weet je wat pas wereldvreemd is: verzinnen wat 'de meeste mensen' wel en niet zouden kunnen en op basis daarvan ideeën afschieten. Er zit hier maar een iemand vanuit een bubbel te redeneren en dat ben je zelf, en je lijkt als enige in je eigen bubbel te zitten.
pi_206026729
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 09:48 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Als je zelf mag verzinnen waarom mensen minder zijn gaan betalen en ook zelf mag gaan verzinnen wanneer dat erop zit, dan kun jij dat misschien voorspellen, maar daar houdt het ook wel mee op. Een kind kan niet weten welke fictieve redenen en toekomstige situaties jij allemaal verzint immers.
Dat heet onderbuik uitpoepen op fok
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206026740
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 08:06 schreef jcdragon het volgende:

[..]
ABN ziet alleen wat een klant betaalt aan energiekosten. Een klant kan natuurlijk het termijnbedrag verlaagd hebben. De klap komt dan later.
Ik lees anders dat de conclusies worden onderschreven door de energiebedrijven.

Ook als ik kijk naar mijn tarief zoals dit op 1-1-2022 gold, dan zou 150% stijging (aldus CBS) inhouden dat men 1 euro per kWh betaalt en 4 euro per kuub. In de praktijk betaalt zo goed als niemand dit. Ik hoor meer bedragen van 60 cent en 2,5 euro. Dat is een stijging van 60%.

Hiermee wordt dan het probleem wel schromelijk overdreven. En daar wordt niemand beter van en krijg je politieke schrikreacties die leiden tot domme maatregelen.
pi_206026753
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 09:51 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik lees anders dat de conclusies worden onderschreven door de energiebedrijven.

Ook als ik kijk naar mijn tarief zoals dit op 1-1-2022 gold, dan zou 150% stijging (aldus CBS) inhouden dat men 1 euro per kWh betaalt en 4 euro per kuub. In de praktijk betaalt zo goed als niemand dit. Ik hoor meer bedragen van 60 cent en 2,5 euro. Dat is een stijging van 60%.

Hiermee wordt dan het probleem wel schromelijk overdreven. En daar wordt niemand beter van en krijg je politieke schrikreacties die leiden tot domme maatregelen.
Zelfs dit zijn bedragen die je nauwelijks hoort.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206026775
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 09:41 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Uiteindelijk gevolg kan zijn dat ze je aan de straat afsluiten. Zit je daar mooi met je analoge meter die niets meer doet.
En zonder deugdelijke reden zijn ze dan volledig aansprakelijk.

We leven in een rechtsstaat. Ook al staat deze onder druk, het is echt niet zo dat ze zomaar alles kunnen doen.
pi_206026788
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 09:43 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Minder gaan betalen omdat ze hun termijnbedrag zelf hebben verlaagd denk ik. Wanneer tarieven omhoog gaan en het tijdelijke contract van steeds meer mensen afloopt, dan kan een kind toch voorspellen dat deze mensen fors meer gaan betalen?
Je moet het totaal van wat zij zegt bezien.

En ik vrees dat zij helemaal gelijk heeft en de media weer eens een zeer kwalijke rol speelt door ons dood te gooien met rampzalige verhalen, waar het feitelijke beeld veel en veel minder problematisch is.
pi_206026816
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 09:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Zelfs dit zijn bedragen die je nauwelijks hoort.
Dat is toch wat nu vanaf 1-10 wordt betaald vanwege de tussentijdse tariefaanpassing?

Het geldt inderdaad zeker niet voor iedereen. Daarom zeg ik ook: het CBS zit fors mis als ze met 150% rekenen. Heel goed dat ABN Amro aan de bel trekt. Jammer dat ze dit niet eerder al konden doen. Het zou mij niet verbazen als de koopkracht in 2023 voor de minima straks met 10% is gestegen tov 2021, door alle maatregelen te stapelen. En het zij ze gegund hoor, alleen is het een beetje zuur voor de middeninkomens die dat allemaal weer op moeten hoesten.
pi_206026870
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 09:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het is toch niet gek dat burgers iets kan vinden wat de overheid niet kan? Dat is al veel vaker gebeurd. Daarnaast hoe weet je of iemand hier de waarheid spreekt?

Historisch zou ik zeggen: sandra spreekt de waarheid en de overheid liegt.
Politici varen op het CBS en die gaat voor de koopkrachtplaatjes uit dat men het tarief van die maand betaalt. Alleen hebben veel mensen een langer lopend contract en wordt die pijn dus nog niet direct doorberekend. CBS is in haar modellen dus negatiever dan de situatie op dit moment.

ABN AMRO heeft een analyse gemaakt van de maand augustus 2022, waarin veel tariefverhogingen dus nog niet zijn meegenomen. En de termijnbedragen dus ook lager zijn dan ze inmiddels zijn.

Oftewel: CBS loopt vooruit op de trend, ABN loopt achter. Dat heeft niet te maken met liegen maar met dataselectie en aannames in je modellen.
pi_206026957
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 10:08 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Politici varen op het CBS en die gaat voor de koopkrachtplaatjes uit dat men het tarief van die maand betaalt. Alleen hebben veel mensen een langer lopend contract en wordt die pijn dus nog niet direct doorberekend. CBS is in haar modellen dus negatiever dan de situatie op dit moment.

ABN AMRO heeft een analyse gemaakt van de maand augustus 2022, waarin veel tariefverhogingen dus nog niet zijn meegenomen. En de termijnbedragen dus ook lager zijn dan ze inmiddels zijn.

Oftewel: CBS loopt vooruit op de trend, ABN loopt achter. Dat heeft niet te maken met liegen maar met dataselectie en aannames in je modellen.
Het is anders wel raar dat het CBS al op 150% stijging komt, terwijl ook met de tarieven per 1-10 het hooguit 60% is.

ABN loopt in zoverre achter, dat het de situatie van dit jaar tot nu toe heeft geanalyseerd. De minima is al zeer ruim gecompenseerd daarvoor. Terwijl dat toch vooral een overmaat lijkt te zijn geweest.

En met alles wat daar voor 2023 bovenop komt is de roep om meer, meer, meer niet te verstommen. Terwijl mij dit toch een signaal lijkt om eens even goed na te denken voordat de inflatie verder wordt aangewakkerd. Als je niet bestaande problemen gaat oplossen met maatregelen die toekomstige problemen veroorzaken, dan ben je simpelweg niet verstandig bezig.

Dan kom ik toch weer op mijn stokpaardje: de overheid had vanaf het begin moeten inzetten op investeren (dat is namelijk geen weggegooid geld) en dat zo doen dat je meer inzicht krijgt in de problemen en dus ook gerichter kan werken.
pi_206026999
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 10:08 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Politici varen op het CBS en die gaat voor de koopkrachtplaatjes uit dat men het tarief van die maand betaalt. Alleen hebben veel mensen een langer lopend contract en wordt die pijn dus nog niet direct doorberekend. CBS is in haar modellen dus negatiever dan de situatie op dit moment.

ABN AMRO heeft een analyse gemaakt van de maand augustus 2022, waarin veel tariefverhogingen dus nog niet zijn meegenomen. En de termijnbedragen dus ook lager zijn dan ze inmiddels zijn.

Oftewel: CBS loopt vooruit op de trend, ABN loopt achter. Dat heeft niet te maken met liegen maar met dataselectie en aannames in je modellen.
Klopt de maandelijkse inflatie is gebaseerd op het afsluiten van een ebergiecontract die betreffende maand.
Daarom is mijn persoonlijke inflatie ca 3%
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 19 september 2022 @ 10:29:50 #172
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_206027089
quote:
2s.gif Op maandag 19 september 2022 08:10 schreef Gunner het volgende:

[..]
Dan betaal je nog steeds niets voor gas. Want je verbruikt niets.
Of wat verwacht je dan?
Ja leuk, maar mijn energieprijs is wél gekoppeld aan de gasprijs.
pi_206027103
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 09:50 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Waar haal je die cijfers vandaan? En wie weet stijgt de productiviteit wel. Weet je wat pas wereldvreemd is: verzinnen wat 'de meeste mensen' wel en niet zouden kunnen en op basis daarvan ideeën afschieten. Er zit hier maar een iemand vanuit een bubbel te redeneren en dat ben je zelf, en je lijkt als enige in je eigen bubbel te zitten.
Dat blijft je eeuwige dingetje he? Op alles roepen, kom met cijfers, ik zou zeggen als de hoofdeconoom dat zelf verzint, ze zelf maar met cijfers komt. Maar heel simpel, het kost je ongeveer 10% van je inkomen, daarnaast loop je ook nog eens een pensioengat op. Hoeveel mensen denk je dat het zich kunnen permitteren om zomaar een half jaar geen inkomen te hebben? Daarnaast loop je ook nog het risico dat de markt klapt en je helemaal niet meer aan de bak komt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206027111
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 09:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Zelfs dit zijn bedragen die je nauwelijks hoort.
Hoe kom je daarbij? Wij betalen nu zo'n 16 cent per kWh en gaan per 1 oktober als ons vaste contract afloopt waarschijnlijk 1 euro betalen. Woensdag krijgen we het nieuwe voorstel, maar dit is wat ik verwacht op basis van wat anderen bij dezelfde energieleverancier gaan betalen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206027118
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 10:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is anders wel raar dat het CBS al op 150% stijging komt, terwijl ook met de tarieven per 1-10 het hooguit 60% is.

ABN loopt in zoverre achter, dat het de situatie van dit jaar tot nu toe heeft geanalyseerd. De minima is al zeer ruim gecompenseerd daarvoor. Terwijl dat toch vooral een overmaat lijkt te zijn geweest.

En met alles wat daar voor 2023 bovenop komt is de roep om meer, meer, meer niet te verstommen. Terwijl mij dit toch een signaal lijkt om eens even goed na te denken voordat de inflatie verder wordt aangewakkerd. Als je niet bestaande problemen gaat oplossen met maatregelen die toekomstige problemen veroorzaken, dan ben je simpelweg niet verstandig bezig.

Het is voor het CBS ook best een uitdaging natuurlijk. Ze hebben inzicht in de groothandelsprijzen en in de modelcontracten, maar niet in de langlopende contracten die bijv. een budget energie heeft afgesloten. Het enige dat je zeker weet is dat hoe langer de prijzen hoog blijven, hoe meer de consumentenprijzen ook naar de groothandelsprijzen zullen trekken.

Als politicus lijkt het me handig om wat langer vooruit te kijken. De prijzen van augustus jongstleden zijn minder relevant voor het beleid in 2023 dan de voorspellingen van het CBS wat mij betreft.

quote:
Dan kom ik toch weer op mijn stokpaardje: de overheid had vanaf het begin moeten inzetten op investeren (dat is namelijk geen weggegooid geld) en dat zo doen dat je meer inzicht krijgt in de problemen en dus ook gerichter kan werken.
Ja eens, maar dan is ‘vanaf het begin’ wel 5 jaar geleden. Het is in de huidige arbeidsmarkt niet even op de knop drukken en gaan. Langjarig voorspelbaar beleid is echt zóveel beter. De aankondiging over het afschaffen van de CV-ketels was prima, daar kunnen consumenten rekening mee houden, daar kunnen bedrijven op voorsorteren qua personeelsbeleid, daar kan de industrie rekening mee houden.

Wat mij betreft geeft het kabinet aan dat je over 5 jaar een woning niet meer mag verhuren zonder minimaal label B bijvoorbeeld. En dan mogen de verhuurders het verder zelf uitzoeken. Daar hebben de huidige huurders alleen geen reet aan, dus je ontkomt er niet aan ook op korte termijn te compenseren.
  maandag 19 september 2022 @ 10:34:55 #176
486162 EenAndereWeg
houd 1,5 meter afstand
pi_206027132


[ Bericht 57% gewijzigd door EenAndereWeg op 19-09-2022 10:36:01 ]
houd ANDERHALVE METER afstand
  maandag 19 september 2022 @ 10:39:12 #177
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206027175
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 10:29 schreef Zelva het volgende:

[..]
Ja leuk, maar mijn energieprijs is wél gekoppeld aan de gasprijs.
Sorry ik kan geen gedachtes lezen. Heb je geen gas maar wel stadsverwarming of wat dan ook?

quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 09:06 schreef Sebbeszweet het volgende:

[..]
Van die gasten die zon behoefte hebben om hun lage contract te laten zien :D
Echt he.... onwijs vermoeiend. ook zo lekker relevant.

Ik ga in een topic over iemand met schulden toch ook geen screenshot van m'n bankrekening laten zien.
  maandag 19 september 2022 @ 10:41:36 #178
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206027198
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 10:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoe kom je daarbij? Wij betalen nu zo'n 16 cent per kWh en gaan per 1 oktober als ons vaste contract afloopt waarschijnlijk 1 euro betalen. Woensdag krijgen we het nieuwe voorstel, maar dit is wat ik verwacht op basis van wat anderen bij dezelfde energieleverancier gaan betalen.
dat zou wat veel zijn. De marktprijs nu onder de 50ct. vergeet ook niet dat je 800euo teruggaveEB hebt. Dat drukt de prijs ook.
Tot nooit .......
pi_206027264
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 10:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoe kom je daarbij? Wij betalen nu zo'n 16 cent per kWh en gaan per 1 oktober als ons vaste contract afloopt waarschijnlijk 1 euro betalen. Woensdag krijgen we het nieuwe voorstel, maar dit is wat ik verwacht op basis van wat anderen bij dezelfde energieleverancier gaan betalen.
Woensdag afwachten. Wat ik tot nu toe voorbij heb zien komen is veel lager.
pi_206027280
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 10:41 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
dat zou wat veel zijn. De marktprijs nu onder de 50ct. vergeet ook niet dat je 800euo teruggaveEB hebt. Dat drukt de prijs ook.
De marktprijs is nu geloof ik 88,5 cent per kWh inclusief belastingen en heffingen? In de actuele overzichten zie ik dat de meeste leveranciers daarboven zitten, tot wel 1,14 euro per kWh.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206027332
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 10:31 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat blijft je eeuwige dingetje he?
Het is gewoon een totale nietszeggende dooddoener om zonder enige onderbouwing te krijsen dat iets ONMOGELIJK is en dat degene die het voorstelt daarom wereldvreemd zou zijn.
  maandag 19 september 2022 @ 10:59:12 #182
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_206027370
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 09:41 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Uiteindelijk gevolg kan zijn dat ze je aan de straat afsluiten. Zit je daar mooi met je analoge meter die niets meer doet.
Hoe kom je hierbij, bron? Zo ver ik weet kun je niet afgesloten worden zo lang je de rekeningen gewoon betaald.
Of verzin je dit nu zelf?
pi_206027382
Zo te zien gaat het weer alles meevallen dus. Storm in een glas water @Haags .
blablablabla
pi_206027390
quote:
7s.gif Op maandag 19 september 2022 08:51 schreef phpmystyle het volgende:
Er zijn helemaal niet zulke grote problemen met de energierekening aldus ABN AMRO (auteur sandra philippen voorstander CO2 budget). We moeten nog even wachten.
https://fd.nl/economie/14(...)rekening-is-zeldzaam
Wat was er ook al weer met die bank een jaar of 15 terug? Nationalisatie geloof ik. :')
Het is koud, het is guur....
pi_206027402
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 10:33 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Het is voor het CBS ook best een uitdaging natuurlijk. Ze hebben inzicht in de groothandelsprijzen en in de modelcontracten, maar niet in de langlopende contracten die bijv. een budget energie heeft afgesloten. Het enige dat je zeker weet is dat hoe langer de prijzen hoog blijven, hoe meer de consumentenprijzen ook naar de groothandelsprijzen zullen trekken.

Als politicus lijkt het me handig om wat langer vooruit te kijken. De prijzen van augustus jongstleden zijn minder relevant voor het beleid in 2023 dan de voorspellingen van het CBS wat mij betreft.
[..]
Ja eens, maar dan is ‘vanaf het begin’ wel 5 jaar geleden. Het is in de huidige arbeidsmarkt niet even op de knop drukken en gaan. Langjarig voorspelbaar beleid is echt zóveel beter. De aankondiging over het afschaffen van de CV-ketels was prima, daar kunnen consumenten rekening mee houden, daar kunnen bedrijven op voorsorteren qua personeelsbeleid, daar kan de industrie rekening mee houden.

Wat mij betreft geeft het kabinet aan dat je over 5 jaar een woning niet meer mag verhuren zonder minimaal label B bijvoorbeeld. En dan mogen de verhuurders het verder zelf uitzoeken. Daar hebben de huidige huurders alleen geen reet aan, dus je ontkomt er niet aan ook op korte termijn te compenseren.
Het voorspellen van de prijzen lijkt mij nogal een lastige in een situatie als deze. Feit is dat de paniek vooral is toegeslagen op basis van verhalen in de krant waar mensen ineens 5x meer gingen betalen. Nou zal het best zo zijn dat er individuele gevallen waren waar dit voor gold. Maar het algehele beeld is tot op heden een stuk gunstiger.

En de perceptie van vandaag raakt de voorspelling over morgen.
pi_206027433
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 09:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
En zonder deugdelijke reden zijn ze dan volledig aansprakelijk.

We leven in een rechtsstaat. Ook al staat deze onder druk, het is echt niet zo dat ze zomaar alles kunnen doen.
In de gas- en elektriciteitswet staat dat je de netbeheerder tbv onderhoud en uitlezen van de meter toegang moet geven tot je woning.

Doe je dat niet, dan gebeurt uiteindelijk die afsluiting gewoon onder het mom van onveiligheid. De batch waarbinnen je oude meter valt wordt afgekeurd en dan moet je dus toegang geven om een nieuwe (digitale) meter te laten plaatsen. Doe je dat niet, dan wordt je installatie als onveilig aangemerkt en als je dan na aandringen vanuit de netbeheerder geen toegang tot je woning verleent (waarmee je dus in strijd met de wet handelt!), dan is afsluiting in de straat gewoon legitiem en bovendien voor rekening van de aangeslotene omdat die zijn plichten niet nakomt.
  maandag 19 september 2022 @ 11:08:50 #187
486162 EenAndereWeg
houd 1,5 meter afstand
pi_206027471
houd ANDERHALVE METER afstand
  maandag 19 september 2022 @ 11:10:44 #188
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_206027495
quote:
Dat nieuwe eiland voor de de kust van Frankrijk, lijkt me wel wat om daar heen te verhuizen.
pi_206027571
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 11:10 schreef Zelva het volgende:

[..]
Dat nieuwe eiland voor de de kust van Frankrijk, lijkt me wel wat om daar heen te verhuizen.
IJsland is afgedreven door de smeltende poolkappen.
blablablabla
  maandag 19 september 2022 @ 11:15:45 #190
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_206027580
quote:
2s.gif Op maandag 19 september 2022 10:39 schreef Gunner het volgende:

[..]
Sorry ik kan geen gedachtes lezen. Heb je geen gas maar wel stadsverwarming of wat dan ook?
Yep, warmtenet. In handen van investeerders.
pi_206027591
quote:
Maar de gemiddelde m3-prijs die betaald wordt over de maand september is in Nederland helemaal niet 4 dollar.
pi_206027597
quote:
Daar klopt echt geen bal van.
  maandag 19 september 2022 @ 11:18:00 #193
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_206027609
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 11:15 schreef Zelva het volgende:

[..]
Yep, warmtenet. In handen van investeerders.
Daar zal , zoals hier ook al gezegd, een equivalent in GJ's voor komen.
  maandag 19 september 2022 @ 11:19:26 #194
486162 EenAndereWeg
houd 1,5 meter afstand
pi_206027626
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 11:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daar klopt echt geen bal van.
Klopt, ik betaal nu (variabel) 4,60 euro en zeker geen 3,99 euro.
houd ANDERHALVE METER afstand
pi_206027631
Energieprijzen kun je moeilijk vergelijken, het is appels met peren vergelijken, net zoals belastingtarieven.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206027655
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 11:19 schreef EenAndereWeg het volgende:

[..]
Klopt, ik betaal nu (variabel) 4,60 euro en zeker geen 3,99 euro.
Dat is niet zo slim, aangezien er goedkopere variabele aanbieders zijn.
  maandag 19 september 2022 @ 11:23:35 #197
486162 EenAndereWeg
houd 1,5 meter afstand
pi_206027676
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 11:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is niet zo slim, aangezien er goedkopere variabele aanbieders zijn.
Welke?
houd ANDERHALVE METER afstand
pi_206027685
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 11:23 schreef EenAndereWeg het volgende:

[..]
Welke?
Allemaal.

De duurste (!) bij Gaslicht is momenteel ¤4,18 en de goedkoopste ¤2,69

Daarnaast heb je (net als iedereen) nog een verhoogde korting op de energiebelasting waardoor je in de praktijk nog wat voordeliger uit bent.

Van de Duitse prijs klopt ook geen bal.
Kijk je op een Duitse energie vergelijker dan zitten ze daar ook al op 34,12 Cent/kWh ofwel ¤3,33 per m3 aardgas.

[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-09-2022 11:29:58 ]
  maandag 19 september 2022 @ 11:27:25 #199
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206027716
En zet deze eens op 'maand' stroom ligt al even onder 50ct
https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

Gas is daar nooit 4 euro geweest...
Tot nooit .......
  maandag 19 september 2022 @ 11:29:57 #200
486162 EenAndereWeg
houd 1,5 meter afstand
pi_206027733
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 11:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Allemaal.

De duurste (!) bij Gaslicht is momenteel ¤4,18 en de goedkoopste ¤2,69

Daarnaast heb je (net als iedereen) nog een verhoogde korting op de energiebelasting waardoor je in de praktijk nog wat voordeliger uit bent.
Ik kan me bij geen 1 aanmelden:

https://ctrlv.link/shots/2022/09/19/wxbA.png
houd ANDERHALVE METER afstand
  maandag 19 september 2022 @ 11:30:09 #201
222912 lobotm
Prutsers aan de macht
pi_206027735
Volgens de abn amro is er geen probleem ;) Gewoon bukken en betalen die rekening :D
Al is je hardware nog zo snel de software achterhaald hem wel.
pi_206027738
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 11:29 schreef EenAndereWeg het volgende:

[..]
Ik kan me bij geen 1 aanmelden:

[ afbeelding ]
Zeker wel, alleen moet je bellen.
pi_206027806
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 11:05 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
In de gas- en elektriciteitswet staat dat je de netbeheerder tbv onderhoud en uitlezen van de meter toegang moet geven tot je woning.

Doe je dat niet, dan gebeurt uiteindelijk die afsluiting gewoon onder het mom van onveiligheid. De batch waarbinnen je oude meter valt wordt afgekeurd en dan moet je dus toegang geven om een nieuwe (digitale) meter te laten plaatsen. Doe je dat niet, dan wordt je installatie als onveilig aangemerkt en als je dan na aandringen vanuit de netbeheerder geen toegang tot je woning verleent (waarmee je dus in strijd met de wet handelt!), dan is afsluiting in de straat gewoon legitiem en bovendien voor rekening van de aangeslotene omdat die zijn plichten niet nakomt.
Je kan ze gewoon verplichten om een afspraak te maken hoor.

Nou ja, maakt mij het uit. Ik heb een domme meter uit 2009. Die zal nog wel een tijdje blijven hangen.
pi_206027820
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 11:02 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het voorspellen van de prijzen lijkt mij nogal een lastige in een situatie als deze. Feit is dat de paniek vooral is toegeslagen op basis van verhalen in de krant waar mensen ineens 5x meer gingen betalen. Nou zal het best zo zijn dat er individuele gevallen waren waar dit voor gold. Maar het algehele beeld is tot op heden een stuk gunstiger.
Ik ben wel benieuwd hoe ABN Amro aan die cijfers komt. "Het gemiddeld maandbedrag was in augustus 166 euro, vorig jaar augustus 132 euro", zegt hoofdeconoom Sandra Phlippen van ABN AMRO tegen het AD. Die stijging is inderdaad niet zo schokkend maar strookt niet met de stijging van de energieprijzen. Hoe kan de discrepantie worden verklaard? Heeft iemand een link naar het onderzoek?

Het beste wat ik zo snel kan vinden aan informatie is dit: "(...) Dat komt door de zachte winter, zuiniger gedrag, verduurzaming met zonnepanelen bijvoorbeeld en minder belasting op energie.” Bron (prima artikel trouwens)

- Edit - Gevonden: Energierekening loopt langzaam op - Analyse termijnbedragen en jaarnota's. Leerzaam stuk. Zie bijv. deze passage:

Ten eerste is het van belang om op te merken dat er iedere maand nieuwe mensen bij komen die met hogere energiekosten worden geconfronteerd. Er is namelijk nog steeds een groep mensen die nog profiteert van de prijzen van een eerder afgesloten vast contract. Zodra dit contract eindigt, zullen ook zij een hogere energieprijs gaan betalen.

Daarnaast had een groot gedeelte van de Nederlandse huishoudens al een variabel energiecontract voordat de prijzen gingen stijgen. De energieprijs die mensen met een variabel contract betalen is gedurende het afgelopen jaar op verschillende momenten omhoog gegaan. Echter, de prijsstijging die tot nu toe aan deze klanten met een variabel contract in rekening is gebracht, ligt vaak lager dan de stijging van de inkoopprijzen van aardgas op de internationale markt. Dit komt omdat energieleveranciers zelf nog lopende contracten hadden waarmee het energie had ingekocht. Hiermee waren energieleveranciers tot nu toe nog in staat om de prijsstijging te dempen. De variabele tarieven van Vattenfall gaan per oktober weer omhoog, dit keer met een grotere stap dan de eerdere verhogingen.


En:

Wij kunnen vanuit onze data niet zien of mensen het termijnbedrag betalen dat naar verwachting nodig is om geen naheffing te krijgen, of dat mensen besluiten minder te betalen. Eneco geeft aan dat reeds 25% van zijn klanten een te laag termijnbedrag betaalt om geen naheffing te ontvangen bij de jaarrekening.

Maar er zijn ook aanwijzingen dat verduurzaming deels voor lagere termijnbedragen zorgt, bijv. deze grafiek:



[ Bericht 10% gewijzigd door Claudia_x op 19-09-2022 11:56:36 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206028006
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 11:05 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
In de gas- en elektriciteitswet staat dat je de netbeheerder tbv onderhoud en uitlezen van de meter toegang moet geven tot je woning.

Doe je dat niet, dan gebeurt uiteindelijk die afsluiting gewoon onder het mom van onveiligheid. De batch waarbinnen je oude meter valt wordt afgekeurd en dan moet je dus toegang geven om een nieuwe (digitale) meter te laten plaatsen. Doe je dat niet, dan wordt je installatie als onveilig aangemerkt en als je dan na aandringen vanuit de netbeheerder geen toegang tot je woning verleent (waarmee je dus in strijd met de wet handelt!), dan is afsluiting in de straat gewoon legitiem en bovendien voor rekening van de aangeslotene omdat die zijn plichten niet nakomt.
Klopt, ik laat mensen echter gewoon in de waan dat men het mag weigeren. Dat is hun probleem.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206028042
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 11:29 schreef EenAndereWeg het volgende:

[..]
Ik kan me bij geen 1 aanmelden:

https://ctrlv.link/shots/2022/09/19/wxbA.png
Ze hebben een acceptatieplicht
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 19 september 2022 @ 12:01:42 #207
22565 asco
Los in deze tent
  maandag 19 september 2022 @ 12:04:50 #208
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_206028085
quote:
Plafond kan mij gestolen worden.
Ik ga lekker bezuinigen zit nu in de + op gebied van gebruik.
pi_206028154
quote:
Die reactie er weer onder. :')
Het is koud, het is guur....
pi_206028183
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 12:10 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Die reactie er weer onder. :')
Dat leegmelken is al jaren aan de gang.
pi_206028234
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 12:13 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Dat leegmelken is al jaren aan de gang.
Oh, was jij het.
pi_206028239
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 12:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Oh, was jij het.
:W
afz Robert
pi_206028377
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 12:17 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
:W
afz Robert
Groeten van het WEF :W

:')
Het is koud, het is guur....
pi_206028575
quote:
Wtf dat is hoger dan mijn huidige variabele stroomtarief
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206028590
quote:
Het zou wat raar zijn als ze naar deze tarieven gaan teruggrijpen. Ten eerste omdat met de compensatie ten aanzien van de teruggaaf energiebelasting wordt de rekening dan lager dan van voor de oorlog.

Voor de minima is het nog gekker. Want zonder de gestegen energierekening is de inflatie ongeveer 5%. Dan krijgt de minima een compensatie van 10% (stijging uitkering) + 1.300 + verhoogde teruggaaf energiebelasting en aan het einde van het liedje zijn ze er ineens 13% op vooruit gegaan!
pi_206028616
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Wtf dat is hoger dan mijn huidige variabele stroomtarief
Prijsplafond is prijsplafond. Dus lagere tarieven blijven in stand. Voor mij is het wel zuur, want het zou inhouden dat ik ineens minder geld terugkrijg.

Maar bovenal: als het plafond zo ruim wordt inclusief alle overige maatregelen, dan gaat het kabinet van Scrooge naar Santa in een week tijd.
pi_206028626
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 12:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Prijsplafond is prijsplafond. Dus lagere tarieven blijven in stand. Voor mij is het wel zuur, want het zou inhouden dat ik ineens minder geld terugkrijg.

Maar bovenal: als het plafond zo ruim wordt inclusief alle overige maatregelen, dan gaat het kabinet van Scrooge naar Santa in een week tijd.
Ok gelukkig dan boeit het me niks
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206028722
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 12:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ok gelukkig dan boeit het me niks
Het boeit jou niets als de overheid voor tientallen miljarden per jaar de energierekening gaat sponsoren?
  Moderator maandag 19 september 2022 @ 13:08:23 #219
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206028930
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 12:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ok gelukkig dan boeit het me niks
Deze act wordt echt vermoeiend.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206028957
quote:
5s.gif Op maandag 19 september 2022 12:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het boeit jou niets als de overheid voor tientallen miljarden per jaar de energierekening gaat sponsoren?
Klopt
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206029009
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 13:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Klopt
Maar je maakt je wel zorgen om een klein tariefverschil wat jou wellicht 100 euro gaat kosten.

Ja, dan maakt die ¤ 5.000 - ¤ 10.000 euro die je straks aan extra belasting moet gaan ophoesten ook niet uit natuurlijk…
pi_206029018
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 13:12 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar je maakt je wel zorgen om een klein tariefverschil wat jou wellicht 100 euro gaat kosten.

Ja, dan maakt die ¤ 5.000 - ¤ 10.000 euro die je straks aan extra belasting moet gaan ophoesten ook niet uit natuurlijk…
Ja man 10.000 euro extra belasting _O-
pi_206029021
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 13:12 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar je maakt je wel zorgen om een klein tariefverschil wat jou wellicht 100 euro gaat kosten.

Ja, dan maakt die ¤ 5.000 - ¤ 10.000 euro die je straks aan extra belasting moet gaan ophoesten ook niet uit natuurlijk…
Ook niet, ik betaal graag 100 euro meer aan dit proces om anderen te helpen. Ook mijn belastingaandeel voor de miljarden is ze gegund.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 19 september 2022 @ 13:24:34 #224
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206029174
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 01:38 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Kom eens met een bron dan dat dat verplicht mag worden? Volgens de Rijksoverheid is dit nl. nog niet het geval. Ik betwijfel of netbeheerders boven de wet staan :P
Zucht... je wil het staatrechterlijk maken en dat is het (hier) niet. De verplichting is keurig opgeborgen in de kleine letters van ieders contract die iemand zal/kan dwingen tot een meterwisseling.
Lees verder de voorwaarden voor levering en transport. Het gaat om wat de netbeheerder kan doen, zoals:
Art12 lid1. De netbeheerder draagt er zorg voor dat de contractant beschikt over een meetinrichting die aan de in of krachtens de wet gestelde eisen voldoet, daaronder begrepen de in artikel 2, lid 2 bedoelde voorwaarden. De meetinrichting blijft eigendom van de netbeheerder respectievelijk wordt geen eigendom van de contractant.

Kortom, de netbeheerder heeft het volste recht - conform, het aansluit & transportcontract zij hebben met afnemers; om haar (meet)apparatuur te herzien en dat doen ze dan ook (tzt). Een klant kan wel dwarsliggen of dat proces traineren* maar zal uiteindelijk een meterwisseling niet kunnen weigeren.

Iedereen komt daarmee vanzelf aan de beurt. Elk jaar wordt sws een bepaalde serie oude meters niet meer gecertificeerd.

Wat ms de discussie vervaagd is de term "slimme meter" waarmee doorgaans een meetinrichting wordt bedoeld die registratie zelf kan doormelden (waar verder niets slims aan is). Deze doormelding mag iemand weigeren en laten blokkeren. Dit laatste zal ergens in de toekomst niet mogelijk gaan zijn wanneer een klant elektriciteit gaat (of kan) opwekken via een zonnepaneelinstallatie (die immers - regeltechnisch - impliciet bv de huisinstallatie veranderd).
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206029516
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 13:13 schreef PS. het volgende:

[..]
Ja man 10.000 euro extra belasting _O-
Ja, hoe denk jij dat de overheid dat gaat financieren dan?
  maandag 19 september 2022 @ 13:50:16 #226
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_206029533
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 13:24 schreef Vallon het volgende:

[..]
Zucht... je wil het staatrechterlijk maken en dat is het (hier) niet. De verplichting is keurig opgeborgen in de kleine letters van ieders contract die iemand zal/kan dwingen tot een meterwisseling.
Lees verder de voorwaarden voor levering en transport. Het gaat om wat de netbeheerder kan doen, zoals:
Art12 lid1. De netbeheerder draagt er zorg voor dat de contractant beschikt over een meetinrichting die aan de in of krachtens de wet gestelde eisen voldoet, daaronder begrepen de in artikel 2, lid 2 bedoelde voorwaarden. De meetinrichting blijft eigendom van de netbeheerder respectievelijk wordt geen eigendom van de contractant.

Kortom, de netbeheerder heeft het volste recht - conform, het aansluit & transportcontract zij hebben met afnemers; om haar (meet)apparatuur te herzien en dat doen ze dan ook (tzt). Een klant kan wel dwarsliggen of dat proces traineren* maar zal uiteindelijk een meterwisseling niet kunnen weigeren.

Dan moet er wel een reden zijn om die meters af te keuren. Als het zo makkelijk was hadden ze dat natuurlijk allang gedaan.

Maar weten netbeheerders uberhaupt wel exact welk type meter in elke woning aanwezig is? Ik krijg het idee dat ze maar een potje doen..met halve dreigementen en het verzinnen van niet-bestaande verplichtingen.

Netbeheerders wringen zich in allerlei bochten om die dingen aan de man te brengen. Uiteindelijk zal het er vast een keer van komen, maar nu nog niet want het is niet verplicht
pi_206029535
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 13:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ook niet, ik betaal graag 100 euro meer aan dit proces om anderen te helpen. Ook mijn belastingaandeel voor de miljarden is ze gegund.
Helpen waar nodig. Ja.

Maar wat er in dat artikel staat is meer dan dat.
pi_206029556
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 13:50 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Dan moet er wel een reden zijn om die meters af te keuren. Als het zo makkelijk was hadden ze dat natuurlijk allang gedaan.

Maar weten netbeheerders uberhaupt wel exact welk type meter in elke woning aanwezig is? Ik krijg het idee dat ze maar een potje doen..met halve dreigementen en het verzinnen van niet-bestaande verplichtingen.

Netbeheerders wringen zich in allerlei bochten om die dingen aan de man te brengen. Uiteindelijk zal het er vast een keer van komen, maar nu nog niet want het is niet verplicht
Ze weten zelfs het serienummer.

Verder heb je gelijk. Het mag alleen als er daadwerkelijk een gegronde reden toe is.
pi_206029564
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 13:49 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja, hoe denk jij dat de overheid dat gaat financieren dan?
Ja door 130 miljard extra aan belasting binnen te krijgen _O-
pi_206029621
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 13:52 schreef PS. het volgende:

[..]
Ja door 130 miljard extra aan belasting binnen te krijgen _O-
En wie betaalt die denk je?
pi_206029806
Ze zouden bij huurwoningen een energielabel D of hoger als gebrek moeten aanmerken en dat je recht hebt op huurkorting totdat het verholpen is.
  maandag 19 september 2022 @ 14:14:57 #232
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206029851
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 13:50 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Dan moet er wel een reden zijn om die meters af te keuren. Als het zo makkelijk was hadden ze dat natuurlijk allang gedaan.

Die rede is er al vaak. Geen enkele oude meter is in staat om teruglevering te registreren. En het terugdraaien is nooit ge-ijkt.
Tot nooit .......
  maandag 19 september 2022 @ 14:15:33 #233
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206029858
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 14:10 schreef descon het volgende:
Ze zouden bij huurwoningen een energielabel D of hoger als gebrek moeten aanmerken en dat je recht hebt op huurkorting totdat het verholpen is.
daar zijn ze toch al mee bezig? 2025 meen ik.
Tot nooit .......
pi_206029953
Door de emotionele en hysterische reacties van de politiek gaan we richting hyperinflatie. De keiharde cijfers tonen aan dat de groep die geraakt is door de energiecrisis absoluut minimaal is. Kan erger worden ja, maar als je gaat rekenen met modelcontracten terwijl bijna niemand die betaald..tja.

Ze leren hun les nooit. Je kan de prijs van fysieke goederen niet drukken door geld te printen.
  Moderator maandag 19 september 2022 @ 14:24:17 #235
54278 crew  Tijger_m
42
pi_206029963
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 14:23 schreef Confetti het volgende:
Door de emotionele en hysterische reacties van de politiek gaan we richting hyperinflatie. De keiharde cijfers tonen aan dat de groep die geraakt is door de energiecrisis absoluut minimaal is. Kan erger worden ja, maar als je gaat rekenen met modelcontracten terwijl bijna niemand die betaald..tja.

Ze leren hun les nooit. Je kan de prijs van fysieke goederen niet drukken door geld te printen.
De Nederlandse overheid kan helemaal geen geld printen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_206030014
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 14:24 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De Nederlandse overheid kan helemaal geen geld printen.
Das het mooie juist momenteel...gooien we de rente omhoog dan krijgen we een euro crisis...(want dan kunnen bepaalde europese landen niet meer de rente betalen). Laten we de rente zo dan krijgen we een valuta crisis omdat de euro te ver weg zakt tegenover de dollar (dus hoge inflatie omdat veel goederen internationaal in dollars worden afgerekend)

Mooi man zo'n europese unie...
  maandag 19 september 2022 @ 14:42:47 #237
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206030169
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 10:08 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Politici varen op het CBS en die gaat voor de koopkrachtplaatjes uit dat men het tarief van die maand betaalt. Alleen hebben veel mensen een langer lopend contract en wordt die pijn dus nog niet direct doorberekend. CBS is in haar modellen dus negatiever dan de situatie op dit moment.

ABN AMRO heeft een analyse gemaakt van de maand augustus 2022, waarin veel tariefverhogingen dus nog niet zijn meegenomen. En de termijnbedragen dus ook lager zijn dan ze inmiddels zijn.

Oftewel: CBS loopt vooruit op de trend, ABN loopt achter. Dat heeft niet te maken met liegen maar met dataselectie en aannames in je modellen.
Het is ook buitengewoon ingewikkeld om met een regeling te komen die ieder naar (eigen gebruiks)belang voldoende beschermd.
Wil men het hier uiterst zorgvuldig doen, verdrinkt intussen het kalf in de te dempen put.... doet men het effectief (op hoop van zegen) zijn er onbedoeld slachtoffers en trotse winnaars.

De grootste klap gaat imo nog komen wanneer ondernemers en bedrijven, hun meervoudig gestegen kosten echt volledig moeten gaan door(be)rekenen of simpelweg op de keien gaan.
Dan iedereen er 10% bij geven, zal per saldo weinig uithalen omdat daarmee alles in cascade gaat stijgen.
Best lulllig om als bevroren konijn met opengesperde ogen op de snelweg te zitten met wetenschap geen kant op te kunnen dan die van de poelier om het vel te laten afstropen.

Het maakt te meer duidelijk dat marktwerking toepassen in/op essentiële basisbehoeften, een heilloze weg is.
Wat moet gebeuren is een prijscap op energie en desnoods nationaeuroliseren van de markt(werking).
Dat aandeelhouders dat vloeken in de kerk vinden, is en wordt daarmee ook hun investeringsrisico om met die verantwoording te gaan zorgen dat het niet zover hoef te komen.
Ook met kostendekkende prijzen kan dan nog steeds fatsoenlijk verdiend worden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206030213
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 14:23 schreef Confetti het volgende:
Door de emotionele en hysterische reacties van de politiek gaan we richting hyperinflatie. De keiharde cijfers tonen aan dat de groep die geraakt is door de energiecrisis absoluut minimaal is. Kan erger worden ja, maar als je gaat rekenen met modelcontracten terwijl bijna niemand die betaald..tja.

Ze leren hun les nooit. Je kan de prijs van fysieke goederen niet drukken door geld te printen.
Doordat het kabinet pijnlijk gefaald heeft op allerlei dossiers. Gaan ze nu kosten wat kost doen om de bevolking te paaien.
pi_206030424
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 14:45 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Doordat het kabinet pijnlijk gefaald heeft op allerlei dossiers. Gaan ze nu kosten wat kost doen om de bevolking te paaien.
"De overheid doet niets"

"De overheid doet het alleen maar om ons te paaien"

Ik zou niet graag de beslissingen in Den Haag nemen, je kan het nooit goed doen bij sommigen.
pi_206030491
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 15:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
"De overheid doet niets"

"De overheid doet het alleen maar om ons te paaien"

Ik zou niet graag de beslissingen in Den Haag nemen, je kan het nooit goed doen bij sommigen.
Klopt :P
Ik snap ook niet waarom Markie Mark al niet lang en breed voor een multinational werkt en een veelvoud verdient lekker uit de wind. De bewindsmannen en vrouwen in Den Haag zijn niet te benijden.
pi_206030596
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 13:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
En wie betaalt die denk je?
Gast, doe niet zo vreselijk dom.
pi_206030676
Mijn energie jaarnota valt gelukkig mee. Ik krijg iets van 500 terug en mijn maandelijkse bedrag wordt met een euro verhoogd.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_206030735
Energiebedrijven reageren op het ABN-onderzoek:
quote:
Dat beeld is véél te rooskleurig stellen de energiemaatschappijen. Bij Vattenfall bijvoorbeeld, betaalt nu 10 procent van de klanten zo’n 200 euro per maand te weinig en nog eens 30 procent zit een aantal tientjes onder geadviseerde maandbedrag. Alleen al bij Vattenfal betalen dus 800.000 mensen te weinig om een hoge jaarnota te voorkomen. ,,Wij denken dat mensen hun maandbedrag naar beneden bijstellen omdat ze het anders niet rooien. Alles is duurder geworden, ze kúnnen niet meer betalen’’, zegt Vattenfall-woordvoerder Robert Portier. ,,Omdat iemand keurig iedere maand betaalt, wil nog niet zeggen dat het geen probleemklant is. Het probleem wordt zichtbaar als de jaarrekening komt. Het lijkt nu of er nog geen crisis is.’’

Ook Eneco stelt dat een op de vier klanten een te laag maandbedrag heeft en tussen de 500 tot 1000 euro bij zal moeten betalen. ,,Deze groep betaalt keurig, maar wel te weinig’’, zegt Niels Stet van Eneco

Inflatie
De economen van ABN Amro ontkennen de energiecrisis niet, maar bepleiten om de steun pas te geven als het echt nodig is, om de inflatie die toch al historisch hoog is niet verder aan te wakkeren. Volgens de energiemaatschappijen staat in honderdduizenden huizen het water de bewoners al aan de lippen.

De gemiddelde Vattenfall klant ziet per 1 oktober zijn maandbedrag oplopen naar 253 euro, 75 euro meer dan het was. En dat is nog niks, zo waarschuwt het bedrijf, met de huidige marktprijzen voor energie wordt dat maandbedrag komende winter 400 tot 600 euro. Ook Eneco verwacht dat het gemiddelde maandbedrag naar 500 euro gaat. Dat is 3 tot 4 keer hoger dan begin vorig jaar. Komende winter heeft 85 procent van de Nederlanders al met de variabele hoge tarieven te maken.

https://www.ad.nl/binnenl(...)ierekening~a4dcc2dc/
pi_206030788
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 15:10 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Klopt :P
Ik snap ook niet waarom Markie Mark al niet lang en breed voor een multinational werkt en een veelvoud verdient lekker uit de wind. De bewindsmannen en vrouwen in Den Haag zijn niet te benijden.
Rutte maakt er ook een gigantische puinhoop van. Alles wat die man aanraakt mislukt. Voorbeelden te over.
Hallo
pi_206030791
En over het prijsplafond, ook op AD:
quote:
Hoe hoog het plafond precies wordt, is ook nog onduidelijk. In Den Haag circuleren bandbreedtes tussen 1200 tot 1500 kuub gas en 2500 tot 3000 kilowattuur stroom per jaar. Tot die grens bereikt is, betalen mensen dan het tarief dat begin dit jaar voor de invasie van Oekraïne gold. Alles daarboven moet wel afgerekend worden tegen het hogere markttarief. Op die manier wil het kabinet iedereen ‘prikkelen’ om zuinig om te gaan met energie.
Wel matig voor de mensen met een warmtepomp :{
pi_206030804
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 15:39 schreef Heph844 het volgende:
Energiebedrijven reageren op het ABN-onderzoek:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)ierekening~a4dcc2dc/
Dat spreekt het stuk van ABN Amro alleen niet tegen. Er staat nota bene precies in wat Eneco zegt: Wij kunnen vanuit onze data niet zien of mensen het termijnbedrag betalen dat naar verwachting nodig is om geen naheffing te krijgen, of dat mensen besluiten minder te betalen. Eneco geeft aan dat reeds 25% van zijn klanten een te laag termijnbedrag betaalt om geen naheffing te ontvangen bij de jaarrekening. Bron
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206030894
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 15:44 schreef Heph844 het volgende:
En over het prijsplafond, ook op AD:
[..]
Wel matig voor de mensen met een warmtepomp :{
Elektriciteitsprijzen zijn sowieso een erg vage reflectie van hoeveel stroom nou eigenlijk kost om te produceren. Ik weet niet hoe de EU dat van plan is op te lossen, maar het huidige systeem is in het geval van schaarste redelijk bespottelijk. Dat had, gezien de jarenlange focus op verduurzaming via het stroomnet bij de consument, misschien eigenlijk al wel gedaan mogen zijn.
pi_206030903
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 15:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat spreekt het stuk van ABN Amro alleen niet tegen. Er staat nota bene precies in wat Eneco zegt: Wij kunnen vanuit onze data niet zien of mensen het termijnbedrag betalen dat naar verwachting nodig is om geen naheffing te krijgen, of dat mensen besluiten minder te betalen. Eneco geeft aan dat reeds 25% van zijn klanten een te laag termijnbedrag betaalt om geen naheffing te ontvangen bij de jaarrekening. Bron
Ja klopt het onderzoek was best evenwichtig, de vertaling naar het krantenartikel alleen niet. Of dat aan de krant of de geïnterviewde hoofdeconoom ligt weet ik niet.

Vond het wel interessant dat Vattenfall en Eneco nu een beetje inzicht geven in de aantallen klanten die te laag zitten qua termijnbedrag. En met de verwachtte prijsstijgingen zal dat nog wel fors gaan oplopen (het effect van het prijsplafond buiten beschouwing houdend).
pi_206030941
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 15:55 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Elektriciteitsprijzen zijn sowieso een erg vage reflectie van hoeveel stroom nou eigenlijk kost om te produceren. Ik weet niet hoe de EU dat van plan is op te lossen, maar het huidige systeem is in het geval van schaarste redelijk bespottelijk. Dat had, gezien de jarenlange focus op verduurzaming via het stroomnet bij de consument, misschien eigenlijk al wel gedaan mogen zijn.
Ik denk dat die merit order best prima werkt in een normaal functionerende markt. Zit best ingenieus in elkaar van wat ik er over gelezen heb. Elke dag moet vraag en aanbod exact in overeenstemming zijn natuurlijk, dus je ontkomt niet aan complexe marktsystemen.

Een windmolen kost x aan kosten, dus je mag er maximaal y voor vragen gaat hem niet worden iig.
pi_206030948
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 15:10 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Klopt :P
Ik snap ook niet waarom Markie Mark al niet lang en breed voor een multinational werkt en een veelvoud verdient lekker uit de wind. De bewindsmannen en vrouwen in Den Haag zijn niet te benijden.
Volgens mij is de premier niet helemaal transparant over zijn inkomsten. Het beleid is namelijk nog steeds multinationalvriendelijk.
pi_206031398
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 15:24 schreef PS. het volgende:

[..]
Gast, doe niet zo vreselijk dom.
Ik doe helemaal niet dom. Die prijs wordt nu lager omdat de overheid een deel gaat betalen. Daar is nog nooit iets goedkoper van geworden. Hoogstens leidt het tot herverdeling.
pi_206031404
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 15:44 schreef Heph844 het volgende:
En over het prijsplafond, ook op AD:
[..]
Wel matig voor de mensen met een warmtepomp :{
Ik ken persoonlijk geen mensen mét een warmtepomp die geen zonnepanelen hebben.

Ze zullen er zijn, ongetwijfeld, maar het zal zeker niet de grootste groep zijn.

Stroomtarief zal in dat geval niet zo relevant zijn, aangezien ze salderen.
pi_206031421
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 15:39 schreef Heph844 het volgende:
Energiebedrijven reageren op het ABN-onderzoek:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)ierekening~a4dcc2dc/
Mijn energiemaatschappij vindt ook dat ik mijn maandbedrag met 150 euro naar boven moet bijstellen. Feitelijk heb ik al meer betaald dan de jaarrekening zal zijn.

Dus heel sterk vind ik dit verweer nu ook weer niet.
pi_206031455
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 16:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik ken persoonlijk geen mensen mét een warmtepomp die geen zonnepanelen hebben.

Ze zullen er zijn, ongetwijfeld, maar het zal zeker niet de grootste groep zijn.

Stroomtarief zal in dat geval niet zo relevant zijn, aangezien ze salderen.
Ik ken ze wel hoor. Meerderen.
  maandag 19 september 2022 @ 16:47:25 #255
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206031552
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 16:34 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik doe helemaal niet dom. Die prijs wordt nu lager omdat de overheid een deel gaat betalen. Daar is nog nooit iets goedkoper van geworden. Hoogstens leidt het tot herverdeling.
Ja, en dan vooral herverdeling van geld van de belastingbetaler naar de energieleverancier, energieproducent en grootverbruiker.
Huilen dan.
pi_206031643
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 16:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik ken ze wel hoor. Meerderen.
Het zou kunnen, lastig na te gaan wie je allemaal kent.

Doorgaans hebben mensen met een warmtepomp ook zonnepanelen.
  maandag 19 september 2022 @ 17:03:33 #257
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206031762
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 16:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het zou kunnen, lastig na te gaan wie je allemaal kent.

Doorgaans hebben mensen met een warmtepomp ook zonnepanelen.
Ken er ook wel: in het geval van monumenten en beschermd dorps- of stadsgezicht mag je vaak geen panelen leggen die vanaf straat zichtbaar zijn. Aan de noordkant van de straat waar m'n ouders in wonen heeft niemand zonnepanelen (want dak op het zuiden zichtbaar vanaf straat), maar zijn wel een aantal mensen met een warmtepomp.
Huilen dan.
pi_206031802
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 15:39 schreef Heph844 het volgende:
Energiebedrijven reageren op het ABN-onderzoek:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)ierekening~a4dcc2dc/
Logisch bij ABN verwachten ze dat de overheid het oplost als het water aan de lippen staat.
Als ik deze bank was zou ik gewoon heel gedienstig mijn mond houden over dit soort zaken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206031805
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 15:44 schreef Heph844 het volgende:
En over het prijsplafond, ook op AD:
[..]
Wel matig voor de mensen met een warmtepomp :{
Hoe hoog stonden de prijzen toen als je een nieuw contract afsloot?

Dan kan ik een beetje vergelijken met m'n prijs die ik nu sinds afgelopen weekend betaal nadat mijn 5 jaarcontract af liep.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  maandag 19 september 2022 @ 17:18:40 #260
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206031933
Gemiddelde Gasprijs is 3,83 per Kuub, das ongeveer 38 cent per kWh, bij een efficientie van 80% zit je rond de 50 cent per kWh warmte in huis.
Stroom kost gemiddeld een 88 cent per kWh,
COP waarde van je elektrische warmtepomp / prijs per kWh warmte
2 - 44 Cent
3 - 30 cent
4 - 22 Cent
5 - 18 Cent
De meesten zullen ergens tussen de 3 en 4 zitten, duidelijk goedkoper dan Gas stoken. Heb je zonnepanelen, ben je nog veel goedkoper uit.
  maandag 19 september 2022 @ 17:21:38 #261
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206031959
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 17:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heb je zonnepanelen, ben je nog veel goedkoper uit.
ware het niet dat bij een hoop mensen hun overschot al voor 9ct is geconfisceerd.
Tot nooit .......
pi_206032024
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 15:59 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ik denk dat die merit order best prima werkt in een normaal functionerende markt. Zit best ingenieus in elkaar van wat ik er over gelezen heb. Elke dag moet vraag en aanbod exact in overeenstemming zijn natuurlijk, dus je ontkomt niet aan complexe marktsystemen.

Een windmolen kost x aan kosten, dus je mag er maximaal y voor vragen gaat hem niet worden iig.
Het is zeker complex en niet makkelijk te vervangen, maar feitelijk zit je als consument gevangen in de prijs die je moet betalen voor stroom opgewekt uit fossiele energie. De industrie stuwt immers de energievraag zover omhoog dat je niets hebt aan het aandeel goedkope groene stroom of iets dergelijks - alleen de producenten profiteren daarvan...
pi_206032033
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 16:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het zou kunnen, lastig na te gaan wie je allemaal kent.

Doorgaans hebben mensen met een warmtepomp ook zonnepanelen.
Ik zal je zeggen waarom het vaak ook niet gebeurd, omdat ik destijds die afweging maakte. We hadden een zeer hoog verbruik van elektra. Ongeveer 3.500 kWh + 15.000 kWh warmtepomp (later teruggelopen naar 12.000, waarschijnlijk door vocht vanuit nieuwbouw en wat problemen in de kelder, waardoor het vocht bleef) + (later nog) 7.500 Tesla.

Wij betaalden voor alles boven de 10.000 kWh minder dan 14 ct.

Terugverdientijd was daardoor te lang en het was bepaald geen verfraaiing gelet op het rieten dak.

In die tijd was een warmtepomp nog erg duur en dus zag je het met name bij projecten waar dat soort overwegingen speelden.
  maandag 19 september 2022 @ 17:30:27 #264
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206032041
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 17:21 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ware het niet dat bij een hoop mensen hun overschot al voor 9ct is geconfisceerd.
Als je voldoende zonnepanelen hebt liggen produceer je een overschot wat gesaldeerd wordt over het jaar met je verbruik.
Produceer je over het hele jaar 9 MWh en je verbruikt 8, heb je geen stroomkosten en verkoop je alleen het overschot van 1 voor die 9 cent
Produceer je over het hele jaar 8 MWh en je verbruikt 9, heb je alleen de kosten voor 1 MWh
Kortom, met zonnepanelen ben je altijd goedkoper uit.
Zelfs al kan je, zoals ik, niet salderen, dan produceer je op zonnige dagen in de herfst, winter en voorjaar nog steeds stroom. Op een hele slechte regenachtige dag zoals gisteren was het nog steeds 6,8 kWh
pi_206032077
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 17:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

15.000 kWh warmtepomp
15.000kWh verbruik door een warmtepomp staat gelijk aan (15.000 x 3,5) / 9,77 = 5.374m3 aardgas 8)7

De tering.

Ik kan hier met ~3.400kWh per jaar toe voor de warmtepomp.

quote:
+ (later nog) 7.500 Tesla.
Dan rij je dus ook nog eens ~40.000km per jaar, dat tikt wel aan.

Je valt niet echt in de groep die heel veel gaat merken van het prijsplafond, vermoed ik.
  maandag 19 september 2022 @ 17:40:26 #266
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206032123
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 17:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik zal je zeggen waarom het vaak ook niet gebeurd, omdat ik destijds die afweging maakte. We hadden een zeer hoog verbruik van elektra. Ongeveer 3.500 kWh + 15.000 kWh warmtepomp (later teruggelopen naar 12.000, waarschijnlijk door vocht vanuit nieuwbouw en wat problemen in de kelder, waardoor het vocht bleef) + (later nog) 7.500 Tesla.

Wij betaalden voor alles boven de 10.000 kWh minder dan 14 ct.

Terugverdientijd was daardoor te lang en het was bepaald geen verfraaiing gelet op het rieten dak.

In die tijd was een warmtepomp nog erg duur en dus zag je het met name bij projecten waar dat soort overwegingen speelden.
15.000 kWh Warmtepomp kosten zijn bij een efficientie van 4 een 60.000 kWh aan warmte in huis, dat is een slordige 6.000-7500 Kuub gas bij een CV afhankelijk van de efficiëntie van de ketel. 23.000 -28.000 euro aan gas bij de huidige prijzen.
pi_206032126
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 17:21 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ware het niet dat bij een hoop mensen hun overschot al voor 9ct is geconfisceerd.
Overschot heb je pas als je meer opwekt dan dat je jaarlijks verbruikt.
Dat is hooguit vervelend maar je komt niet aan een hoge stroomrekening, zoals vele anderen.
pi_206032141
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 17:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Als je voldoende zonnepanelen hebt liggen produceer je een overschot wat gesaldeerd wordt over het jaar met je verbruik.
Produceer je over het hele jaar 9 MWh en je verbruikt 8, heb je geen stroomkosten en verkoop je alleen het overschot van 1 voor die 9 cent
Produceer je over het hele jaar 8 MWh en je verbruikt 9, heb je alleen de kosten voor 1 MWh
Kortom, met zonnepanelen ben je altijd goedkoper uit.
Zelfs al kan je, zoals ik, niet salderen, dan produceer je op zonnige dagen in de herfst, winter en voorjaar nog steeds stroom. Op een hele slechte regenachtige dag zoals gisteren was het nog steeds 6,8 kWh
wie verbruikt 9MWh als particulier?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 19 september 2022 @ 17:41:53 #269
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206032151
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 17:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
15.000kWh verbruik door een warmtepomp staat gelijk aan (15.000 x 3,5) / 9,77 = 5.374m3 aardgas 8)7
Je moet de efficientie van de Ketel ook nog verrekenen.
pi_206032163
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 17:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Je moet de efficientie van de Ketel ook nog verrekenen.
Je hebt gelijk.

Wel bewust de COP van warmtepomp wat lager gekozen (omdat juist in onzuinige woningen, het rendement van een warmtepomp vaak ook iets lager uitvalt door de hogere aanvoertemperatuur).

Maar goed, zelfs dan zit ik al aan het equivalent van dik boven de 5.000m3 aan aardgas... dat is echt veel...
  maandag 19 september 2022 @ 17:43:43 #271
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206032178
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 17:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
wie verbruikt 9MWh als particulier?
Iemand met een Airco aan in de zomer en een warmtepomp in rest van het jaar in een groot huis? Doe er een Tesla bij en je gaat er overheen.
Het is slechts een rekenvoorbeeld, bij een voorbeeld gaat het om de essentie van het voorbeeld, niet om het voorbeeld zelf.

[ Bericht 3% gewijzigd door Jan_Onderwater op 19-09-2022 17:55:59 ]
pi_206032336
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 17:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
15.000kWh verbruik door een warmtepomp staat gelijk aan (15.000 x 3,5) / 9,77 = 5.374m3 aardgas 8)7

De tering.

Ik kan hier met ~3.400kWh per jaar toe voor de warmtepomp.
[..]
Dan rij je dus ook nog eens ~40.000km per jaar, dat tikt wel aan.

Je valt niet echt in de groep die heel veel gaat merken van het prijsplafond, vermoed ik.
Dat sowieso niet. Maar het gaat ook totaal niet om mij.
pi_206032369
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 17:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
15.000 kWh Warmtepomp kosten zijn bij een efficientie van 4 een 60.000 kWh aan warmte in huis, dat is een slordige 6.000-7500 Kuub gas bij een CV afhankelijk van de efficiëntie van de ketel. 23.000 -28.000 euro aan gas bij de huidige prijzen.
Ik zou het zo allemaal niet meer weten. Het was met grondboringen. 5 stuks. Joekel van een apparaat. Maar goed, ruimte zat.

Niet te vergelijken met wat men nu allemaal maakt.
  maandag 19 september 2022 @ 18:43:58 #274
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206032758
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 18:01 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik zou het zo allemaal niet meer weten. Het was met grondboringen. 5 stuks. Joekel van een apparaat. Maar goed, ruimte zat.

Niet te vergelijken met wat men nu allemaal maakt.
Wat moet je verwarmen dan ?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_206032797
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 16:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik ken persoonlijk geen mensen mét een warmtepomp die geen zonnepanelen hebben.

Ze zullen er zijn, ongetwijfeld, maar het zal zeker niet de grootste groep zijn.

Stroomtarief zal in dat geval niet zo relevant zijn, aangezien ze salderen.
Ik heb een hybride warmtepomp zonder zonnepanelen op het dak. Maar ja, ik huur van woningbouw en ten tweede als ik zonnepanelen wil dan moet ik toestemming van de woningbouw en de VVE hebben (zit een aantal koopappartementen tussen in het complex waar ik woon)
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_206032893
Dit is wel mooie oefening voor als mensen over 30 jaar alle fossiele gassen en oliën door heen hebben gestookt.

Dan houden we voor ca 500 jaar bruin- en steenkool over maar dat is lastiger te winnen en levert bij verbranding nog roet vorming op. Maar nog wel een goede bron voor zaken als zeep, kunststoffen en andere zaken op oliebasis (heeft wel meer chemische bewerking nodig). Voor energie winning is naast steenkool dan nog groene energie en kernenergie over (door kernsplijting of als het dan lukt, kernfusie).

Uit steenkool kan je nog wel gas maken, jammer alleen dat de gas fabrieken in Nederland inmiddels podia zijn of een andere bestemming hebben gekregen.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_206032903
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 18:47 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Ik heb een hybride warmtepomp zonder zonnepanelen op het dak. Maar ja, ik huur van woningbouw en ten tweede als ik zonnepanelen wil dan moet ik toestemming van de woningbouw en de VVE hebben (zit een aantal koopappartementen tussen in het complex waar ik woon)
Ja, bij appartementen is dat wat ingewikkelder. Aan de andere kant ligt het verbruik meestal ook weer wat gunstiger ;)
pi_206032918
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 18:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, bij appartementen is dat wat ingewikkelder. Aan de andere kant ligt het verbruik meestal ook weer wat gunstiger ;)
ongeveer 400m3 en 2400kwh per jaar. Maar mijn energiemaatschappij vindt nog steeds leuk om mijn termijnbedrag omhoog te gooien. :')
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  maandag 19 september 2022 @ 19:06:29 #279
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206032977
quote:
3s.gif Op maandag 19 september 2022 18:57 schreef Godshand het volgende:
Dit is wel mooie oefening voor als mensen over 30 jaar alle fossiele gassen en oliën door heen hebben gestookt.

Dan houden we voor ca 500 jaar bruin- en steenkool over maar dat is lastiger te winnen en levert bij verbranding nog roet vorming op. Maar nog wel een goede bron voor zaken als zeep, kunststoffen en andere zaken op oliebasis (heeft wel meer chemische bewerking nodig). Voor energie winning is naast steenkool dan nog groene energie en kernenergie over (door kernsplijting of als het dan lukt, kernfusie).

Uit steenkool kan je nog wel gas maken, jammer alleen dat de gas fabrieken in Nederland inmiddels podia zijn of een andere bestemming hebben gekregen.
Uranium is snel op, maar er is genoeg Thorium, zouden onderzoek moeten doen naar Thorium Centrales als we over 30-40 jaar genoeg energie willen hebben. Maar ja, die technologie laten we ook over aan China (en India)
https://www.nature.com/articles/d41586-021-02459-w
pi_206033072
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 19:00 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
ongeveer 400m3 en 2400kwh per jaar. Maar mijn energiemaatschappij vindt nog steeds leuk om mijn termijnbedrag omhoog te gooien. :')
Misschien is de prijs per energie/eenheid hoger geworden?
Vakman pur sang
pi_206033126
Lijkt me een prima resultaat en fijn dat dit toch zo snel geregeld is.

Mensen die roepen dat het allemaal zo lang heeft moeten duren hebben volgens mij geen enkel idee hoe gecompliceerd het allemaal ligt om het ook uitvoerbaar te krijgen.

Maar het zal ongetwijfeld weer voor zure reacties zorgen :')
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  maandag 19 september 2022 @ 19:27:23 #282
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206033178
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 19:22 schreef TheVulture het volgende:
Lijkt me een prima resultaat en fijn dat dit toch zo snel geregeld is.

Mensen die roepen dat het allemaal zo lang heeft moeten duren hebben volgens mij geen enkel idee hoe gecompliceerd het allemaal ligt om het ook uitvoerbaar te krijgen.

Maar het zal ongetwijfeld weer voor zure reacties zorgen :')
waar heb jij het over?
pi_206033241
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 19:22 schreef TheVulture het volgende:
Lijkt me een prima resultaat en fijn dat dit toch zo snel geregeld is.

Mensen die roepen dat het allemaal zo lang heeft moeten duren hebben volgens mij geen enkel idee hoe gecompliceerd het allemaal ligt om het ook uitvoerbaar te krijgen.

Maar het zal ongetwijfeld weer voor zure reacties zorgen :')
Ze zijn er pas vorige week aan begonnen. Dus wat bazel je nou?
pi_206033372
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 19:22 schreef TheVulture het volgende:
Lijkt me een prima resultaat en fijn dat dit toch zo snel geregeld is.

Mensen die roepen dat het allemaal zo lang heeft moeten duren hebben volgens mij geen enkel idee hoe gecompliceerd het allemaal ligt om het ook uitvoerbaar te krijgen.

Maar het zal ongetwijfeld weer voor zure reacties zorgen :')
het heeft wel heel lang moeten duren
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206033390
Thermostaat op 23 graden gezet en m'n bad ff vol laten lopen :P
pi_206033847
Een prijsplafond voor een deel van het 1e energieverbruik lijkt mij echt een prima maatregel :)

Voor de mensen met een kleine beurs blijft de energierekening betaalbaar en tegelijkertijd zullen de grote energieverbruikers relatief meer betalen per m3/kwh. Zodat de prikkel om te besparen ook in stand blijft :)

Enige vraag is inderdaad dan nog op wel prijsniveau je het plafond zet, en op hoeveel verbruik je de grens trekt.
pi_206033986
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 20:12 schreef Breekfast het volgende:
Een prijsplafond voor een deel van het 1e energieverbruik lijkt mij echt een prima maatregel :)

Voor de mensen met een kleine beurs blijft de energierekening betaalbaar en tegelijkertijd zullen de grote energieverbruikers relatief meer betalen per m3/kwh. Zodat de prikkel om te besparen ook in stand blijft :)

Enige vraag is inderdaad dan nog op wel prijsniveau je het plafond zet, en op hoeveel verbruik je de grens trekt.
Las dat het plafond waarschijnlijk 1160 m3 gaat worden (of iets in die buurt). Prima, ons jaarverbruik is 900.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  maandag 19 september 2022 @ 20:25:41 #288
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_206034022
Hele volksstammen komen bij lange na niet aan dat gasverbruik. Voor die groepen is er dus geen prikkel om zuiniger met gas om te gaan. Dat is een gemiste kans.
pi_206034044
Z
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 20:25 schreef Van_Poppel het volgende:
Hele volksstammen komen bij lange na niet aan dat gasverbruik. Voor die groepen is er dus geen prikkel om zuiniger met gas om te gaan. Dat is een gemiste kans.
Nouja, wel als de maatregel tzt weer wordt afgebouwd en ingeperkt. Maar dan moet dat wel duidelijk worden gemaakt.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_206034065
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 20:25 schreef Van_Poppel het volgende:
Hele volksstammen komen bij lange na niet aan dat gasverbruik. Voor die groepen is er dus geen prikkel om zuiniger met gas om te gaan. Dat is een gemiste kans.
Ligt een beetje aan het prijsniveau dat ze gaan vaststellen. Het niveau van ‘voor de oorlog’ is nogal vaag. Dat kan 0,80 euro zijn of 2 euro.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2022 20:29:27 ]
pi_206034105
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 20:29 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ligt een beetje aan het prijsniveau dat ze gaan vaststellen. Het niveau van ‘voor de oorlog’ is nogal vaag. Dat kan 0,80 euro zijn of 2 euro.
Elders lees ik dat het dan om de variabele tarieven van januari zou gaan. Dan zit je zo rond de ¤2,- per kuub en ¤0,50 per kWh.

Grofweg een factor 2,5 hoger dan afgelopen decennium. Dus voor veel mensen genoeg reden om energie te gaan besparen en ook nog altijd een héél aantrekkelijke terugverdientijd van zonnepanelen, isolatie en warmtepompen.
pi_206034119
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 20:21 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Las dat het plafond waarschijnlijk 1160 m3 gaat worden (of iets in die buurt). Prima, ons jaarverbruik is 900.
Aan de lage kant vind ik maar oké, beter dan niets. Voor stroom is het veel te laag

Tarief gas dan naar ~¤1,14/m3 voor de eerste 1200m3?
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_206034122
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 20:33 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Elders lees ik dat het dan om de variabele tarieven van januari zou gaan. Dan zit je zo rond de ¤2,- per kuub en ¤0,50 per kWh.

Grofweg een factor 2,5 hoger dan afgelopen decennium. Dus voor veel mensen genoeg reden om energie te gaan besparen en ook nog altijd een héél aantrekkelijke terugverdientijd van zonnepanelen, isolatie en warmtepompen.
Interessant! Waar las je dat?
pi_206034127
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 20:33 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Elders lees ik dat het dan om de variabele tarieven van januari zou gaan. Dan zit je zo rond de ¤2,- per kuub en ¤0,50 per kWh.

Grofweg een factor 2,5 hoger dan afgelopen decennium. Dus voor veel mensen genoeg reden om energie te gaan besparen en ook nog altijd een héél aantrekkelijke terugverdientijd van zonnepanelen, isolatie en warmtepompen.
Lees ik die ¤1,19 dan verkeerd?

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84672NED
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  maandag 19 september 2022 @ 20:38:11 #295
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_206034153
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 20:35 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Lees ik die ¤1,19 dan verkeerd?

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84672NED
Dat is exclusief ODE en energiebelasting
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_206034154
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 20:33 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Elders lees ik dat het dan om de variabele tarieven van januari zou gaan. Dan zit je zo rond de ¤2,- per kuub en ¤0,50 per kWh.

Grofweg een factor 2,5 hoger dan afgelopen decennium. Dus voor veel mensen genoeg reden om energie te gaan besparen en ook nog altijd een héél aantrekkelijke terugverdientijd van zonnepanelen, isolatie en warmtepompen.
1,50 kuub gas, 32 cent kwh
pi_206034231
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 20:35 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Lees ik die ¤1,19 dan verkeerd?

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84672NED
1,19 kale prijs + ¤0,10 ODE + ¤0,44 energiebelasting = ¤1,73 exclusief BTW.
Vermoedelijk gaat de BTW weer naar 21% vanaf 1 januari 2023.
¤1,73 + 21% BTW = ¤2,09. Jouw referentie ligt dus aardig 'rond de ¤2 per kuub'.

Als de BTW wel 9% blijft, kom je op ¤1,88. In mijn ogen ook nog wel 'rond de ¤2,-' te noemen.
pi_206034268
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 20:34 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Interessant! Waar las je dat?
Gebaseerd op prijzen die op Tweakers in het 'energieleveranciers vergelijken' topic te vinden zijn in berichten uit januari.
pi_206034311
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 20:46 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Gebaseerd op prijzen die op Tweakers in het 'energieleveranciers vergelijken' topic te vinden zijn in berichten uit januari.
Klopt niets van !
pi_206034359
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 20:48 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Klopt niets van !
Wat is jouw bron dan?
pi_206034399
Mijn eigen aanbod 1 januari 2022 variabel tarief zonder korting.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')