quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
precies, dfat is allemaal meegenomen en toch is het zeer efficient en zeer bruikbaar.
xxxxx, ben jij dat ouwe rukker?quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik doe niks anders en ik vind het juist mooi, want niemand weet eigenlijk hoe het moet
quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:25 schreef nixxx het volgende:
[..]
Van Roosmalen, ben jij dat ouwe rukker?
zelfs met die nadelen is het nog zeer efficient, kan je nagaan....quote:
Ja, die club wordt gesponsord door een krant en ik heb geen zin om een account aan te maken voor toegang tot die website.quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Heb je nog een inhoudelijke reactie op mijn bron die nu precies voldoet aan jouw eis? Of blijft het bij verdachtmakingen?
Nou lees ik daar toch dingen als verliezen van 60% door omzetting dat is toch totaal niet efficiënt.quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
precies, dfat is allemaal meegenomen en toch is het zeer efficient en zeer bruikbaar.
dat hangt ervanaf hoe die 60% berekend is.quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou lees ik daar toch dingen als verliezen van 60% door omzetting dat is toch totaal niet efficiënt.
Die 60% is na opwekking. Dus al is het rendement van elektriciteitsopwekking 1%, dan nog doet waterstof het dan nog slechter met 0,6%.quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat hangt ervanaf hoe die 60% berekend is.
60% verlies over de complete cyclus is nog helemaal niet zo slecht.
Elektriciteit productie heeft een veel slechter rendement.
Ah ja, die leveren natuurlijk 24/7quote:Op zaterdag 17 september 2022 09:46 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Daar zijn zonnepanelen voor.
Wat nu heel snel uitgerold zou moeten worden is een verplichting dat bij nieuwe elektrische auto's de accu ook kan worden ontladen en zo de eigen woning van energie voorzien. Op die manier heeft iedereen met een elektrische auto ook gratis een thuisaccu.quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ah ja, die leveren natuurlijk 24/7
En? Inmiddels bijgedraaid?quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:15 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Oh die heb ik gemist. Even terugscrollen.
Niet bepaald, maar ik kom er nog op terug. Ik moet nog douchen, boodschappen doen en ik wil daarna de miljoenennota gaan doorlezen en een grote pan soep machen.quote:
Smakelijk alvast!quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:08 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Niet bepaald, maar ik kom er nog op terug. Ik moet nog douchen, boodschappen doen en ik wil daarna de miljoenennota gaan doorlezen en een grote pan soep machen.
Ik heb er hard hoofd in dat dat substantieel heel veel gaat opleveren.quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat nu heel snel uitgerold zou moeten worden is een verplichting dat bij nieuwe elektrische auto's de accu ook kan worden ontladen en zo de eigen woning van energie voorzien. Op die manier heeft iedereen met een elektrische auto ook gratis een thuisaccu.
Op die manier kun je al heel veel opvangen. Ook de belasting van het netwerk wordt zo veel lager.
De technische mogelijkheid is er al meer dan 10 jaar.
Nu nog niet, maar over het algemeen als het windstil is, zie je meer zonneschijn.quote:Op zaterdag 17 september 2022 10:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ah ja, die leveren natuurlijk 24/7
Waarom?quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb er hard hoofd in dat dat substantieel heel veel gaat opleveren.
Hehehehe! Ik edit mijn post even.quote:
Het is inderdaad meer dan ik dacht, maar het zal voorlopig voor een kleine groep beschikbaar zijn, overigens zie ik dat Ford dit al ondersteunt: https://www.caranddriver.(...)ev-power-your-house/quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom?
Als ik mij niet vergis heeft een powerwall iets van 13,5 kWh beschikbaar. Voor ruwweg 10.000 euro.
In mijn Model 3 heb ik 82 kWh liggen, waarvan zeker 50% inzetbaar zou zijn, minus brickprotection... 40 kWh. Dat is 3x zoveel.
Daarmee kun je de belasting van het stroomnet flink verlagen. Zeker als het slim wordt toegepast (veel stroomvraag = ontladen, veel stroomaanbod = laden).
Daarmee word je niet energieonafhankelijk als je alles met stroom wil doen. Immers, daarvoor is het verbruik te hoog en op slechte dagen leveren panelen gewoon niets op. En dan ben je er zelfs met 40 kWh in twee tot drie dagen doorheen.
Maar het is wel een kostenefficiënte oplossing en voorkomt onnodig produceren van accu's.
Stroom is vooral nodig als mensen thuis komen van werk, dan zie je de grootste piek.quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb er hard hoofd in dat dat substantieel heel veel gaat opleveren.
Ford gaat nog een stapje verder, die leveren niet alleen V2G maar kunnen met zo'n pick-up en een "Home Integration System" ook je hele woning van stroom voorzien bij een black-out. Dat is in de US (voorlopig) nog iets relevanter dan hier.quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het is inderdaad meer dan ik dacht, maar het zal voorlopig voor een kleine groep beschikbaar zijn, overigens zie ik dat Ford dit al ondersteunt: https://www.caranddriver.(...)ev-power-your-house/
F150 is de Kadett van de VS, maar hier verkopen ze nauwelijks.quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het is inderdaad meer dan ik dacht, maar het zal voorlopig voor een kleine groep beschikbaar zijn, overigens zie ik dat Ford dit al ondersteunt: https://www.caranddriver.(...)ev-power-your-house/
Jawel, ik denk dat het wel kansen gaat bieden, maar het probleem is nog wel dat elektrische wagens fors aan de prijs zijn, zeker de wat beter modellen, daarnaast zit je nog steeds met het probleem dat we in Nederland zouden moeten kunnen terugvallen op stroom die niet door wind of zon word opgewekt.quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Stroom is vooral nodig als mensen thuis komen van werk, dan zie je de grootste piek.
En als je thuis komt, is je auto meestal ook thuis.
Enkele kWh's uit een auto per dag kan gigantisch goed pieken opvangen.
En rond 23:00 gaat je auto dan weer laden.
Slijtage aan de accu hoef je niet zo bang voor te zijn, 5kWh is bijvoorbeeld nog geen 10% van een complete laadcycle.
Het zal een combinatie worden van thuisaccu's, wijkaccu's, EV's met V2G, etc.
Maar dat is hoe ik er naar kijk, rond 2030 mag je me aanspreken op mijn (on)gelijk
Mijn planning is voorlopig dat hier rond 2028 een 10 tot 15kWh thuisaccu komt.
Sowieso 1 met LFP-accu's, aangezien de levensduur tot 6x hoger ligt dan Li-Ion.
Het zijn ook voor Europa hoopgevende ontwikkelingen.quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ford gaat nog een stapje verder, die leveren niet alleen V2G maar kunnen met zo'n pick-up en een "Home Integration System" ook je hele woning van stroom voorzien bij een black-out. Dat is in de US (voorlopig) nog iets relevanter dan hier.
Hierachter beginnen ze met een proef om het grachtenwater (ondergrond?) te gebruiken, kennis van me gaat mee doen aan de pilot. Ik las ook dat ze bezig waren om grote pilonen met zand te verwarmen, op zich lijkt me dat wel interessant omdat je dat volgens mij ook gewoon onder de grond kunt doen.quote:Op zaterdag 17 september 2022 12:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
F150 is de Kadett van de VS, maar hier verkopen ze nauwelijks.
Ik denk echt dat het nuttig is om dit te gaan verplichten.
Als tussenstap. Er wordt ook gewerkt aan het opslaan van warmte. Als dat kan, dan kun je in de zomer de warmte opwekken die je in de winter wil gebruiken.
Een totaaloplossing zal er niet komen. Meerdere oplossingen samen zullen de puzzel wel oplossen.
In 2030 zal de elektrische auto naar verwachting goedkoper zijn in aanschaf. Natuurlijk moet je dan ook wat gaan verzinnen voor mensen die geen oprit hebben (al hoeft dat niet een belemmering te zijn, wel moet je dan regelgeving aanpassen).quote:Op zaterdag 17 september 2022 12:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jawel, ik denk dat het wel kansen gaat bieden, maar het probleem is nog wel dat elektrische wagens fors aan de prijs zijn, zeker de wat beter modellen, daarnaast zit je nog steeds met het probleem dat we in Nederland zouden moeten kunnen terugvallen op stroom die niet door wind of zon word opgewekt.
Dat soort ontwikkelingen zijn een zeer belangrijk deel van de puzzel. En het gaat nu langzaamaan in de praktijk worden gebracht.quote:Op zaterdag 17 september 2022 12:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hierachter beginnen ze met een proef om het grachtenwater (ondergrond?) te gebruiken, kennis van me gaat mee doen aan de pilot. Ik las ook dat ze bezig waren om grote pilonen met zand te verwarmen, op zich lijkt me dat wel interessant omdat je dat volgens mij ook gewoon onder de grond kunt doen.
https://www.ams-institute(...)-historic-buildings/
Nieuwe auto's zijn sowieso aan de prijs en maar een klein percentage van Nederlanders koopt nieuwe auto's. En zo'n nieuwe auto wordt vanzelf een 2e of 3e hands. Je ziet steeds meer dat de prijzen wel dichter naar elkaar kruipen maar dat heeft tijd nodig. De huidige grondstoffen schaarste en hoge energieprijzen helpen niet.quote:Op zaterdag 17 september 2022 12:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jawel, ik denk dat het wel kansen gaat bieden, maar het probleem is nog wel dat elektrische wagens fors aan de prijs zijn, zeker de wat beter modellen,
Maar dat zijn geheel losstaande dingen.quote:daarnaast zit je nog steeds met het probleem dat we in Nederland zouden moeten kunnen terugvallen op stroom die niet door wind of zon word opgewekt.
Tesla heeft de hoogste bruto marges in de auto-industrie (~28% per voertuig), maakt winst én heeft vrijwel geen schulden.quote:Op zaterdag 17 september 2022 12:22 schreef raptorix het volgende:
@:thefreshprince ik heb 10 jaar terug al vrij hard uitgesproken dat Tesla als Autofabrikant zal falen, maar dat het op Software en Energie gebied zal floreren, het punt is dat de automobielindustrie ontzettend lastig is om te overleven, daarnaast is het ook veel interessanter om je te richten op een schaalproces, software ontwikkeling is dat bij uitstek, net zoals innovatie op batterij gebied.
Het heeft nadelen inderdaad...quote:Op vrijdag 16 september 2022 22:52 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Hier zijn een aantal vogels het niet mee eens
Als alles meezit 6¼ jaar bouwtijd als ik de oorspronkelijke planning van Flammanville en Olkiluoto in acht neem al gaat het daar om een uitbreiding. Een complete plant zal wat langer duren. Met vergunningentraject erbij tussen de 15 en 20 jaar. Nu nog een investeerder vinden en mankracht. Ik vind het nog steeds vrij onrealistisch. Ik ben ansich niet tegen kernenergie voor erbij voor de duidelijkheid.quote:
Òmdat ze lange tijd alleenheerser waren, in een markt die vaak ook nog gesubsidieerd werd, dat gaat de komende jaren echt wel veranderen.quote:Op zaterdag 17 september 2022 12:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tesla heeft de hoogste bruto marges in de auto-industrie (~28% per voertuig), maakt winst én heeft vrijwel geen schulden.
Ik zie Tesla juist als 1 van de bedrijven die over 10 jaar nog wél bestaat.
[ afbeelding ]
Het hele punt is dat je niet voor gemiddeldes en maxen kunt uitgaan. Je netwerk moet ook kunnen draaien als je 2 weken lang geen wind of zon hebt. En als je dan ook nog geheel af wilt van gas als energiebron in centrales, dan kom je toch bij atoomstroom uit.quote:Op zaterdag 17 september 2022 11:38 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Nu nog niet, maar over het algemeen als het windstil is, zie je meer zonneschijn.
Over enkele jaren zijn de panelen wel doorontwikkeld en worden ze vele malen efficienter, zo efficiënt dat je misschien niet eens meer windmolens nodig hebt.
Laagje Carbon grafiet er op in een bepaalde vorm en de efficiëntie vliegt omhoog van ~25 a 30% naar Max. 75%.
Maar dit is nog niet doorontwikkeld.
Uiteindelijk komt dit binnen 10 jaar op de markt uiteraard, zo ver is het wel.
Maar denk ook aan ontwikkelingen op infrarood gebied, dus dat je zelfs in de nacht kan doorgaan. (Hetzij verminderd, maar beter dan nul lijkt mij)
Enige probleem blijft vooralsnog dat we niet de infrastructuur hebben om al die stroom te verwerken.
Of waterstof zoals het kabinet bedacht heeft.quote:Op zaterdag 17 september 2022 14:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het hele punt is dat je niet voor gemiddeldes en maxen kunt uitgaan. Je netwerk moet ook kunnen draaien als je 2 weken lang geen wind of zon hebt. En als je dan ook nog geheel af wilt van gas als energiebron in centrales, dan kom je toch bij atoomstroom uit.
Ja dat zou kunnen ik weet alleen niet of dat genoeg is.quote:Op zaterdag 17 september 2022 14:22 schreef Stokkie_ het volgende:
[..]
Of waterstof zoals het kabinet bedacht heeft.
Bij Tesla is het doel niet de auto’s, maar infrastructuur. Het is een tech company. Control infrastructure, control everything. Daarom heet Meta nu ook Meta (al zie ik hen de plank vooral misslaan, maar die kopen straks gewoon een concurrent). Van Tesla ben je nog niet verlost.quote:Op zaterdag 17 september 2022 14:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Òmdat ze lange tijd alleenheerser waren, in een markt die vaak ook nog gesubsidieerd werd, dat gaat de komende jaren echt wel veranderen.
Waterstof is daar gewoon niet zo geschikt voor.quote:Op zaterdag 17 september 2022 14:22 schreef Stokkie_ het volgende:
[..]
Of waterstof zoals het kabinet bedacht heeft.
Dat kan maar is niet efficiënt dat verrekte dure waterstof in ketels te verbranden.quote:Op vrijdag 16 september 2022 22:50 schreef ArnosL het volgende:
Mooi, kunnen we het gasnetwerk in de straten blijven gebruiken en hoeven we niet bij iedereen een verrekte dure warmtepomp door de strot te drukken. Mensen hebben het geld er toch niet voor.
dat is ook zo. Waterstof is een oneindige grondstof voor een verbrandingsprocess en snel en makkelijk te maken met wind en zonne energie. Na verbranding komt het water weer in de atmosfeer, en eindigt via neerslag weer terug de natuur in.quote:Op zaterdag 17 september 2022 12:51 schreef Stokkie_ het volgende:
Ik zie het wel gebeuren, wind en zon worden alleen maar goedkoper en ook al is omzetten naar waterstof inefficiënt lijkt het mij wel de beste methode om overproductie van wind op te vangen.
voor verwarming van particuliere huizen is waterstof minder geschikt, maar voor de industrie de heilige graal.quote:Op vrijdag 16 september 2022 22:50 schreef ArnosL het volgende:
Mooi, kunnen we het gasnetwerk in de straten blijven gebruiken en hoeven we niet bij iedereen een verrekte dure warmtepomp door de strot te drukken. Mensen hebben het geld er toch niet voor.
En het magnetisme wat door de kabels en stroom wordt veroorzaakt zal ook niet een al te beste invloed hebben op het zeeleven.quote:Op vrijdag 16 september 2022 22:52 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Hier zijn een aantal vogels het niet mee eens
Dat is ook wat ik schreef, Meta gaat kapot, die leeft alleen op evil adds, en dat is binnenkort wel voorbij.quote:Op zaterdag 17 september 2022 14:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Bij Tesla is het doel niet de auto’s, maar infrastructuur. Het is een tech company. Control infrastructure, control everything. Daarom heet Meta nu ook Meta (al zie ik hen de plank vooral misslaan, maar die kopen straks gewoon een concurrent). Van Tesla ben je nog niet verlost.
Het is juist wel geschikt, de infrastructuur voor transport ligt er al en het kan opgeslagen worden in de huidige gasopslagen. Het is niet efficiënt om woningen mee te verwarmen en daar zullen warmtepompen het moeten gaan doen, wellicht op wijk/stads niveau waar het per huis niet haalbaar is.quote:Op zaterdag 17 september 2022 14:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waterstof is daar gewoon niet zo geschikt voor.
Ik wil best een kerncentrale in mijn achtertuin hoor.quote:Op vrijdag 16 september 2022 22:38 schreef Jojoke het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)bitie-verdrievoudigd
Eerlijk gezegd vind ik dit een prima plan. Een kerncentrale bouwen duurt tientallen jaren en kost minimaal 10 miljard. Vaak wordt het budget met tientallen miljarden overschreden. Daarnaast wil niemand een kerncentrale in zijn achtertuin, dus je krijgt eindeloze juridische procedures en protesten. Zo'n windpark op zee lijkt mij een hoop minder gedoe en is waarschijnlijk uiteindelijk een stuk goedkoper. En als er eentje stuk is heb je niet gelijk een gigantisch probleem.
In de winter hebben we de meeste vraag en momenten dat er weinig wind en zon is. Wat dan?quote:Op zaterdag 17 september 2022 15:48 schreef Stokkie_ het volgende:
[..]
Het is juist wel geschikt, de infrastructuur voor transport ligt er al en het kan opgeslagen worden in de huidige gasopslagen. Het is niet efficiënt om woningen mee te verwarmen en daar zullen warmtepompen het moeten gaan doen, wellicht op wijk/stads niveau waar het per huis niet haalbaar is.
Als we alles willen oplossen met kerncentrales hebben we er gewoon te veel nodig als in tientallen wat gewoon niet haalbaar is (vergeet niet het huidige gasverbruik wat een veelvoud is in GWh van elektriciteit). Opwekking door zon en wind is uiteindelijk gewoon veel goedkoper en makkelijker te realiseren.
Er is juist meer wind in de wintermaanden en met 70GW aan wind is er een flink overschot wanneer het waait wat omgezet kan worden in waterstof voor later gebruik in een energiecentrale.quote:Op zaterdag 17 september 2022 15:55 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
In de winter hebben we de meeste vraag en momenten dat er weinig wind en zon is. Wat dan?
Dit dus. Het waait altijd op de Noordzee en de capaciteit is zo groot dat het sluitstuk de waterstofproductie wordt, en dat is niet tijd-kritiek.quote:Op zaterdag 17 september 2022 16:09 schreef Stokkie_ het volgende:
[..]
Er is juist meer wind in de wintermaanden en met 70GW aan wind is er een flink overschot wanneer het waait wat omgezet kan worden in waterstof voor later gebruik in een energiecentrale.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |