abonnement Unibet Coolblue
  Moderator vrijdag 16 september 2022 @ 19:09:29 #1
54278 crew  Tijger_m
42
pi_206000109
Duitsland

Experts waarschuwen voor mega black-out in de winter

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.news.de/wirts(...)es-in-deutschland/1/
https://m.bild.de/bild-pl(...)4882.bildMobile.html

Bepaalde industrieën zullen stilgelegd worden, waaronder bepaalde voedingsindustrien.
Tevens worden er gymzalen ingericht om mensen te kunnen warmhouden in de winter

(video in link!)
https://www.npostart.nl/n(...)al&utm_source=tvblik

Stroomopslag tegen stroomtekorten-geen capaciteit
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mogelijk geen kerstverlichting en kerstmarkten meer in bv Berlijn om energie te besparen.

https://m.tagesspiegel.de(...)ttps%3A%2F%2Ft.co%2F

Duitsers mogen eigen zwembad niet meer verwarmen met gas , meldt de Duitse minister van Economische Zaken Robert Habeck.
Verder komt er een „stookcontrole” en moeten burgers warmtepompen die niet meer efficiënt werken vervangen.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220721_95070101

Een tweet uit Nederland:

twitter


Berekening bij Budget Energie, bij gemiddeld gebruik 2 persoons huishouden, hoekhuis en thuis werkend: 7053,95 euro per jaar

https://i.ibb.co/Kw3mQyh/Screenshot-20220804-144521.png

Heden:


Spanje

Alle gebouwen in de publieke sector, maar ook warenhuizen, bioscopen, werkplaatsen, hotels, treinstations, restaurants en luchthavens mogen in de toekomst hun panden koelen tot maar 27 graden in de zomer en verwarmen tot maximaal 19 graden in de winter. Dat is besloten tijdens de wekelijkse kabinetsvergadering in Madrid.
Particulieren worden aangemoedigd om de lichten uit te doen en de jaloezieën omlaag te brengen. De Spaanse regering heeft ambtenaren aangemoedigd om meer thuis te werken.
De Spaanse premier Pedro Sanchez stelde vorige week voor dat ministers, ambtenaren en werknemers uit de privésector tijdens de hete zomermaanden geen stropdassen meer dragen

Mevrouw Ribera zei dat de maatregelen zouden duren tot november 2023

https://www.abc.net.au/ne(...)strictions/101293886

https://www.watson.ch/int(...)n-wegen-energiekrise

Frankrijk
Winkels met airconditioning hebben te horen gekregen dat ze hun deuren gesloten moeten houden, anders riskeren ze een boete van 750 euro. Ook buitencafés en barterrassen mogen niet verwarmd of gekoeld worden. Een verbod op lichtreclame tussen 01.00 uur en 06.00 uur is ook uitgebreid tot het hele land.

https://www.euronews.com/(...)lackouts-this-winter

twitter


Oostenrijk

Op dit moment wordt er alleen maar nagedacht over waar en hoe in extreme gevallen energie bespaard kan worden, omdat veel locaties afhankelijk zouden zijn van de gasvoorziening. Sterker nog, er wordt ook gesproken over een soort afstandsonderwijs. Als het niet meer mogelijk is om alle klaslokalen te verwarmen, kunnen leerlingen in andere klassen of in de gymzaal samen - en desnoods digitaal - les krijgen.

Wiener Neustadt en Wenen zijn van plan om de verlichting in openbare gebouwen (gedeeltelijk) uit te schakelen. Ook het onderwerp schijnwerpers in stadions wordt momenteel besproken. In kleinere gemeenschappen zouden straten nu kunnen worden uitgerust met bewegingsdetectoren. Volgens de Vereniging van Steden wordt er al gewerkt aan een uitgebreide ombouw naar LED-lampen. Ook wordt gedacht aan het terugdringen van de temperatuur in gebouwen en het beperken van warm water.

https://www.diepresse.com(...)den-energie-lockdown

Zwitserland

Mogelijke stillegging van de skiliften in Zwitserland


Na twee lastige jaren in de wintersportindustrie, lijkt er een andere dreiging te zijn die een ‘normaal’ skiseizoen lastig kan maken. Voor een mogelijke energiecrisis, waar heel Europa zich op voorbereidt, wordt ook in Zwitserland gevreesd. Om goed voorbereid te zijn is het land aan het werken aan een noodplan, waarbij complete stillegging van de skiliften als mogelijkheid wordt voorgehouden. Een rampzalige mogelijkheid voor de toeristische sector, die grote gevolgen met zich meedraagt.

https://skiinformatie.nl/(...)ten-een-mogelijkheid

België

De vraag naar brandhout explodeert. De aanhoudende energiecrisis doet ook Limburgers naar alternatieven voor gas en stookolie zoeken om hun woonst te verwarmen. En dan kom je uit bij brandhout en pellets. En door de houtkoorts, gaat ook díe prijs - van dát hout - mee de hoogte in. Goedkoop stoken zit er komende winter dus niet in, ook niet met hout. (zie video in link!)

https://www.tvl.be/nieuws(...)energiecrisis-141726

twitter


UK
In het VK verwacht 70% van de pubs dat ze deze winter failliet gaan door de energiekosten.

https://www.theguardian.c(...)er-energy-costs-soar

Fish and chips-winkels worden met "uitsterven" bedreigd door stijgende kosten.
https://www.bbc.com/news/uk-england-somerset-62650572


Britse voedings- en drankensector slaat alarm over CO₂-tekort terwijl fabriek productie stopzet.
De fabriek in Teesside is goed voor een derde van de Britse gasvoorraden die worden gebruikt in tal van industrieën en in ziekenhuizen.
https://www.theguardian.c(...)uction-energy-prices

Nederland

Drie energiebedrijven verlagen terugleververgoeding zonnepanelen naar 9 cent


Drie Nederlandse energiemaatschappijen verlagen vanaf begin september de terugleververgoeding die klanten met zonnepanelen ontvangen. Eneco, Oxxio en Woonenergie vergoeden dan nog maar 9 cent per kWh (was 0,56 bij Eneco).


.....
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator vrijdag 16 september 2022 @ 19:11:13 #2
54278 crew  Tijger_m
42
pi_206000137
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 september 2022 18:46 schreef Heph844 het volgende:
Ik zie hier een hoop users met hoge inkomens en dure goed geïsoleerde koopwoningen die vinden dat anderen maar door de zure appel heen moeten bijten. Zou dat toeval zijn?
Ik ben ook zo'n user, ik vind dat mensen geholpen moeten worden maar ik heb geen financieele hulp nodig van de overheid voor onze energie rekening dus wat mij betreft zeg ik "Laat de hulp terecht komen bij mensen die het nodig hebben en niet bij ons"
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_206000138
Heb het niet allemaal op detail gevolgd, maar er komt dus een cap aan op de kwh en m3 prijzen?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_206000142
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 19:06 schreef Ivo1985 het volgende: [..] Hoeveel huishoudens ken jij met meer dan één aansluiting op gas en meer dan één aansluiting op elektriciteit?
Ik welgeteld 1. En ik heb bronnen gezien die het wel noemen als per huishouden. Ik vind het dan ook niet meer dan redelijk om de 1.169 te nemen minus 20% (want doel besparing, waar Nederland al overheen zit). Dan kom je op 935 en daarmee hou je echt mensen uit de wind, terwijl ze wel gestimuleerd worden om te bezuinigen. Mooi getal 935… Bijzondere Porsche ook. Maar dat terzijde.
  Moderator vrijdag 16 september 2022 @ 19:11:57 #5
54278 crew  Tijger_m
42
pi_206000146
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 september 2022 19:11 schreef phpmystyle het volgende:
Heb het niet allemaal op detail gevolgd, maar er komt dus een cap aan op de kwh en m3 prijzen?
Dat lijkt de insteek te zijn momenteel, ja.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_206000159
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 19:11 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat lijkt de insteek te zijn momenteel, ja.
En op welke prijs m3, 2 eu ofzo?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_206000161
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 september 2022 19:11 schreef phpmystyle het volgende:
Heb het niet allemaal op detail gevolgd, maar er komt dus een cap aan op de kwh en m3 prijzen?
Aldus RTL nieuws.
pi_206000171
Ben benieuwd of al die ERP pakketten van de energieleveranciers al die staffels aankunnen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  Moderator vrijdag 16 september 2022 @ 19:13:25 #9
54278 crew  Tijger_m
42
pi_206000174
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 september 2022 19:12 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
En op welke prijs m3, 2 eu ofzo?
Dat is dus nog niet duidelijk, er wordt nog aan gewerkt om dat vast te stellen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_206000185
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 19:13 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat is dus nog niet duidelijk, er wordt nog aan gewerkt om dat vast te stellen.
Njah, ben benieuwd. De meeste mensen zitten namelijk op 2 eu (situatie afloop contract en niet model contract), dus benieuwd of het een prijs is dat je het merkt ipv beeldvorming.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_206000192
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 19:11 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik ben ook zo'n user, ik vind dat mensen geholpen moeten worden maar ik heb geen financieele hulp nodig van de overheid voor onze energie rekening dus wat mij betreft zeg ik "Laat de hulp terecht komen bij mensen die het nodig hebben en niet bij ons"
Ik ook. Het gaat mij ook helemaal niet om die zure appel. Maar het probleem is prijs en dat er mogelijk tekorten kunnen ontstaan. Dus moet er ook bezuinigd worden.

Dit plan, als het daadwerkelijk zo wordt ingevoerd, wat ik mij niet kan voorstellen, doet aan dat laatste helemaal niets.

En dat maakt het een slecht plan.
pi_206000222
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 september 2022 19:14 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Njah, ben benieuwd. De meeste mensen zitten namelijk op 2 eu (situatie afloop contract en niet model contract), dus benieuwd of het een prijs is dat je het merkt ipv beeldvorming.
Er is ooit eens gezegd de prijs van voor de oorlog. Dan kijk ik naar wat ik betaal en dat is uit mijn hoofd iets van ¤ 1,65 en ¤ 0,42 (die laatste weet ik zeker, de eerste is een pure gok). Dus ¤ 2 en 0,50 zou best de cap kunnen zijn. Of hoger.

Met de inkoopprijzen gaat het in het eerste kwartaal 23 om ruim ¤ 4 en ¤ 1. En een halvering daarvan is al fors.
  Moderator vrijdag 16 september 2022 @ 19:19:45 #13
54278 crew  Tijger_m
42
pi_206000236
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 19:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik ook. Het gaat mij ook helemaal niet om die zure appel. Maar het probleem is prijs en dat er mogelijk tekorten kunnen ontstaan. Dus moet er ook bezuinigd worden.

Dit plan, als het daadwerkelijk zo wordt ingevoerd, wat ik mij niet kan voorstellen, doet aan dat laatste helemaal niets.

En dat maakt het een slecht plan.
Maar laten we wel realistisch zijn, de consument is de partij die relatief het minste gas gebruikt, minder is te prefereren maar als je ziet dat er nu al tientallen procenten minder gas verbruikt is blijkt het toch makkeljker dan gedacht om gas te bespraren en dan vraag ik mij af hoe hoog nodig het is dat de consument op grote schaal minder gas gaat gebruiken.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_206000241
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 19:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Voor mij persoonlijk maakt het niet uit nee. Want als het 2500 kwh blijft, en ik verbruik het dubbele (maar ik lever meer terug dan ik verbruik dus ik KRIJG geld van mijn energieleverancier), dan moet ik ooit een keer 2500 kwh betalen tegen, nou, roep eens wat? 70ct per kwh? komt neer op 145,83 euro per maand. Waar hebben we het over. :')

Maar dat was de vraag dan ook niet (en dat snapte je ook wel, ik weet wel wat je doel wél was). De vraag was dat als je een gemiddelde neemt, maar je verteld tegelijkertijd wel dat vanaf 2026 een hybride warmtepomp verplicht is, waardoor mensen een stuk minder gas gaan verbruiken dan zónder die pomp, maar wél meer elektra, hoe ga je dát dan inregelen. En zo zijn er meer situaties, zoals ik bv, in zijn geheel zonder gas, maar daardoor veel meer elektraverbruik.

Dus dat jij ergens niks aan gaat doen, dat snap ik wel, maar jij bent daar ook helemaal niet voor in de positie om daar iets aan te doen.
Het schijnt voor jou dus persoonlijk wel uit te maken.

Net of jij je zorgen maakt over mensen die in 2026 hun gasketel moeten vervangen. _O-

In 2026 kopen misschien wel gas voor 0.50¤ per kuub, weet jij veel.
  Moderator vrijdag 16 september 2022 @ 19:24:49 #15
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206000294
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 19:20 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Het schijnt voor jou dus persoonlijk wel uit te maken.

Net of jij je zorgen maakt over mensen die in 2026 hun gasketel moeten vervangen. _O-

In 2026 kopen misschien wel gas voor 0.50¤ per kuub, weet jij veel.
Nee, ik snap dat je dat er heel graag van wil maken, maar nee, ik ben niet degene met voorschotten van 100den euro's per maand. Ik vraag me af hoe de regering dat wil doen als diezelfde regering ook tegelijkertijd mensen verplicht vanaf moment X een hybride ketel te nemen, waardoor de verhouding qua verbruik, waar ze nu wel standaard getallen tegenaan gooien, dan niet meer op gaat door hun eigen verplichting.

Ja, als je in 2026 gas koopt voor 50ct per kuub vind ik dat helemaal prima, dat is grofweg wat, 20 a 25 ct minder dan in de 'goeie' tijd, dus volgens mij is dat helemaal prima (op de korte termijn) als het dat gaat kosten.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206000311
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 19:07 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Die thuisaccu moet je ook interessant gaan maken natuurlijk.

Maar waarom zouden de materialen ineens 2-3x duurder worden?
Sterk verhoogde vraag + sterk verstoorde supply keten + sterk verhoogde energieprijzen waardoor productie veel materialen veel duurder wordt en waardoor er verminderd aanbod is.
pi_206001063
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 19:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Maar laten we wel realistisch zijn, de consument is de partij die relatief het minste gas gebruikt, minder is te prefereren maar als je ziet dat er nu al tientallen procenten minder gas verbruikt is blijkt het toch makkeljker dan gedacht om gas te bespraren en dan vraag ik mij af hoe hoog nodig het is dat de consument op grote schaal minder gas gaat gebruiken.
Nou, als de overheid de helft gaat bijpassen, dan is het hoogstnodig.
pi_206001070
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 19:26 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Sterk verhoogde vraag + sterk verstoorde supply keten + sterk verhoogde energieprijzen waardoor productie veel materialen veel duurder wordt en waardoor er verminderd aanbod is.
2-3x over de kop is een beetje onzinnig.
  FOK!fotograaf vrijdag 16 september 2022 @ 20:25:17 #19
842 Zorro
Z
pi_206001183
Ik heb lang niet alles gelezen, maar dat prijsplafond is voor een vaste hoeveelheid gebruik gas en stroom?
Dus iemand alleen kan als een gek stoken en een gezin met drie kinderen moet de douchewekker zetten?
Zoiets?

Of is daar ook rekening mee gehouden?
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  vrijdag 16 september 2022 @ 20:29:31 #20
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_206001220
Dat wordt calculerend verwarmen. Eerst de goedkope m3 opmaken en daarna de goedkope kWh-tjes
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_206001225
Eigenlijk wil je de mensen een hand toesteken die in de problemen kunnen komen, maar wel pas als ze in ieder geval hebben geprobeerd om hun verbruik redelijkerwijs te verminderen. Dat dan op een manier waarop de Belastingdienst het kan verwerken en zo snel mogelijk. Lijkt een onmogelijke opgave.
pi_206003125
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 september 2022 16:34 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Je kan beter niks doen dan een prijsplafond instellen. Maar goed, dat geldt voor dit kabinet in wel meer zaken: ze kunnen beter gewoon niks doen in plaats van de boel nog verder verpesten.
Ik vind het wel gestippeld... Ik wil ook wel eens profiteren van het belastinggeld wat ik in al die jaren weggedragen heb. Aan die vorige koopkrachtplannen heb ik precies niets.
  zaterdag 17 september 2022 @ 00:17:05 #23
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206003603
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 23:25 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]
Ik vind het wel gestippeld... Ik wil ook wel eens profiteren van het belastinggeld wat ik in al die jaren weggedragen heb. Aan die vorige koopkrachtplannen heb ik precies niets.
(Ik) Reken er maar weer op dat de plannen dusdanig zijn dat het in het utopische gedroomde geval een sigaar uit eigen doos is en eerder een extra aderlating wordt.
Het woord profiteren is misplaatst omdat dit zou suggereren dat er een voordeel is (ontstaan).

Moet altijd wel grijnzen wanneer mensen het bv hebben over een belastingmeevaller omdat ze geld terugkrijgen en kennelijk niet begrijpen dat er dus onterecht te veel is betaald.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 17 september 2022 @ 00:24:07 #24
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206003647
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 september 2022 20:25 schreef Zorro het volgende:
Ik heb lang niet alles gelezen, maar dat prijsplafond is voor een vaste hoeveelheid gebruik gas en stroom?
Dus iemand alleen kan als een gek stoken en een gezin met drie kinderen moet de douchewekker zetten?
Zoiets?

Of is daar ook rekening mee gehouden?
Gaat vast in stapjes gebeuren totdat er weer een draak van een systeem is gemaakt dat zichzelf verder zal opblazen me koolzuurgas en stikstof.

Het probleem van wetten en regelingen voor de overheid om ze "goedgekeurd" te krijgen, het mooie daarna is dat ze eenzijdig met haakjes en oogjes, situationeel draaibaar zijn aan te passen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206003671
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 september 2022 20:25 schreef Zorro het volgende:
Ik heb lang niet alles gelezen, maar dat prijsplafond is voor een vaste hoeveelheid gebruik gas en stroom?
Dus iemand alleen kan als een gek stoken en een gezin met drie kinderen moet de douchewekker zetten?
Zoiets?

Of is daar ook rekening mee gehouden?
Of iemand met stadsverwarming, die geen gasaansluiting heeft... Die dus van alles electrisch moet doen.

Ik ga het wel zien, wat er uit de hoge hoed komt.
Een maximale prijs per verbruikseenheid voor gas en electriciteit voor huishoudens had ik ook prima gevonden.
Definitely not CIA
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')