abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_205862375
Hoe denken FOKkers dat end-game scenario’s in dit conflict eruit kunnen zien? Wat schat je als meest realistische in? En als Poetin niet aan het langste eind trekt, welk scenario zie je dan als realistisch of angstig tegemoet?

Ik denk dat Biden inmiddels wel duidelijk zich aan Oekraïne heeft gecommitteerd en ze dus blijvende steun tot het eind van zijn termijn sowieso kunnen verwachten; eind 2024. Dat betekent feitelijk nog 1,5 jaar ongeveer. Daarnaast is de hulp voor de Oekraïnse strijdkrachten pas sinds kort echt aangekomen en verwacht ik dat Oekraine met de maanden dus steeds meer gaat terug heroveren op de Russen.

Mogelijke end-game scenario’s naar mijn mening;
- Biden steunt Oekraine niet genoeg dat ze het gehele zuiden kunnen heroveren en/of de Krim ook niet. Dat zou van Biden een bewuste keuze zijn want het zo simpel; als ze Oekraine redelijk goede wapens geven kunnen ze Rusland in 1.5 jaar tijd uit het zuiden sowieso verjagen.
- Indien zoals hierboven beschreven kan het zomaar zo zijn dat Trump in 2025 in het Witte Huis zetelt en mbt Oekraine hele andere keuzes maakt, waar Poetin erg blij van zal worden
- Er komt een stalemate en dat blijft tot eind 2024 zo, op wat gebieden hier en daar na. De Russen moeten dan wel echt heel veel nieuwe militairen sturen, oftewel mobiliseren. En enorme aantallen omdat het gros van wat nu nog gestuurd wordt nog matiger is getraind dan voorheen.
- Oekraine krijgt meer en betere wapens zonder echt de wapens te geven waarmee ze veel sneller de oorlog kunnen beëindigen, rond eind 2024 hebben ze vrijwel hele zuiden bevrijd en ligt de focus op de Krim. De Russen hebben dus veel verlies geleden en weinig militaire opties meer om het zuiden überhaupt in te nemen, en vechten nu voor de verdediging van de Krim. In dit geval kan je een schuimbekkende Poetin verwachten, in een hoek gedrukt en het idee dat Rusland korte lijntjes heeft om te besluiten over eventuele inzet van kernwapens is dan angstig.
- Oekraine herovert gebieden en het moreel van de Russische militair is vanwege de verliezen niets meer van over en het zakt gewoon flink in elkaar. Daarnaast komen er ook steeds meer barsten in de eensgezindheid onder de hoogste politici rondom Poetin en andere invloedrijke figuren in “vallen er steeds meer uit het raam”. Rusland en het regime staat onder gigantische druk en een implosie dreigt. Ook geen fijne gedachte voor een regime en Poetin die militair gezien tegen grote verliezen aankijkt en met zijn rug tegen me muur staat.
- bij een Russisch verlies en veel leed en trauma kan het zomaar zo zijn dat een post-Poetin Rusland ernstig geradicaliseerd is naar het Westen toe als de grote boeman zijnde en er radicalere figuren aan de macht willen komen waarbij de kernwapens op dezelfde plek blijven liggen…geen fijne gedachte.

Ikzelf denk dat momentum meer en meer bij Oekraine gaat liggen en de Russen er weinig tot niets tegenover kunnen zetten…maar dat maakt dat ook de slechte scenario’s dichterbij kunnen komen.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 6 september 2022 @ 01:06:02 #2
408813 crew  trein2000
pi_205862411
De endgame ligt niet in Oekraïne maar in Moskou. De militaire situatie is best duidelijk,: Kiev zou in drie dagen vallen, we praten nu over dorpjes aan de randen van het land. Het is vastgelopen, mislukt. De grote vraag is op welk moment de onvrede, financieel-economische belangen etc. dusdanige klappen oplopen dat Poetin het gezag verliest. En dat kan in vele vormen.

Want terug kan hij niet meer. Oekraïne weet dat het in ieder geval nog twee jaar verzekerd is van militaire steun (ik denk langer ook de GOP is pro-Oekraïne) en ziet dat het langzaam maar zeker stukjes terugveroverd. Die hebben nul baat bij een staakt-het-vuren. Dan hebben we het nog niet gehad over de binnenlandse implicaties van een schandelijke aftocht.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Knapste mannelijke user 2022 dinsdag 6 september 2022 @ 01:33:38 #3
206731 Mortaxx
Doomer
pi_205862442
In feite hebben de Russen al verloren. Ze zijn volledig vastgelopen en Oekraïne is zelfs in staat tegenaanvallen uit te voeren. Hiervoor zijn ze natuurlijk wel volledig afhankelijk van westerse steun en dat zal ook terug gaan lopen. Op een gegeven moment ontstaat er een bevroren conflict met wat schermutselingen aan de grens af en toe
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
pi_205862446
De oorlog in Oekraïne is natuurlijk maar een op maat voor al die Navo landen. China gaat los op Taiwan, en breidt zijn onderdrukkingsregime voor minder heden verder uit. Tibetanen, Oeigoeren, Taiwanese gaan een groot probleem krijgen.

Zonder echte steun of een overlijden van Poetin en een wonder daar neemt Rusland uiteindelijk die grond gewoon in. En gaat dan verder met andere gebieden.

Die steun gaat er niet komen want er wordt geen Navo land aangevallen. Ook nu ze dit wel doen door de energie crisis te laten oplopen, beweegt de Navo geen cm.

Ik denk dat de dood van Poetin de grootste kans biedt om deze oorlog te stoppen en dan hopen dat er iemand met wat redelijkheid de macht overneemt.
pi_205862701
Het moet snel afgelopen zijn voordat Poetin extremere dingen gaat doen.
Grote kans is ook dat de kerncentrale gaat lekken met de wind richting Rusland dat kan hij ook niet meer rechtpraten.
pi_205862760
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2022 01:33 schreef Mortaxx het volgende:
In feite hebben de Russen al verloren. Ze zijn volledig vastgelopen en Oekraïne is zelfs in staat tegenaanvallen uit te voeren. Hiervoor zijn ze natuurlijk wel volledig afhankelijk van westerse steun en dat zal ook terug gaan lopen. Op een gegeven moment ontstaat er een bevroren conflict met wat schermutselingen aan de grens af en toe
Het bepalen van die nieuwe grens is wel nog even iets dat zal moeten gebeuren.
pi_205863080
Dit is een lastige om te voorspellen. Het laatste "grote" offensief dat succesvol was van de Russen was de aanval op Severodentsk/Lychyshansk en dat kwam ten einde begin july. Er worden sinds july pogingen ondernomen om Bakhmut in te nemen maar die zijn vooralsnog niet succesvol.

Het blijft ook nog gissen hoe het gaat aflopen met het Oekrainse offensief in Kherson. Als het de Oekrainers lukt om de Russen terug te drijven naar de oostkant van de Dnjipr dan is dat een groot succes voor de Oekrainers. Dat betekend dat ze daar troepen weg kunnen halen en elders inzetten.

Vooralsnog lijken de Russen niet bij machte om voldoende militaire druk op Oekraine uit te oefenen om ze naar de onderhandelingstafel te krijgen en daar in akkoord te sluiten die een territoriale expansie van Rusland formaliseert. De vraag is natuurlijk ook in hoeverre de Russen in staat zijn om in de zelfde intensiteit door te gaan. Ik denk dat wat ze nu ten oosten van de Dnjepr nog behoorlijk lang kunnen vasthouden. Dat kan met westerse steun voor Oekraine nog best een paar jaar duren. Ik denk dat Oekraine blijft doorvechten zolang ze westerse steun ontvangen.

De enige plek waar de Russen denk ik kunnen winnen is in Europa. Veel West-Europeanen blijven toch net zo lang voor hun eigen portemonnee kiezen tot het moment komt dat de Russische tanks hun stad binnen rollen. De Russen zullen er dus alles aan moeten doen om de steun in west-europa te ondermijnen. Daar valt denk ik winst te behalen met verlichting van de sancties en eventueel limitatie met betrekking tot wapenleveranties. Echter denk ik niet dat dat voor elk Europees land gaat gelden. landen als Polen en de Baltische staten zijn vel anti-Rusland. Net als de VS. De VS is veruit de grootste leverancier van wapens en geld aan Oekraine en Polen gaat niet stoppen met doorvoerland zijn. Die vertrouwen de Russen voor geen meter.

Persoonlijk denk ik dat deze oorlog nog 1 tot 3 jaar gaat duren. In die tijd zal Oekraïne met superieure westerse wapens en steun langzaam de Russen terugdrijven naar de grenzen van voor 24 februari 2022. Misschien zelfs verder.
pi_205863199
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2022 07:06 schreef etuiedelapiel het volgende:
Het moet snel afgelopen zijn voordat Poetin extremere dingen gaat doen.
Grote kans is ook dat de kerncentrale gaat lekken met de wind richting Rusland dat kan hij ook niet meer rechtpraten.
Poetin heeft zijn kans op een latere staatsbegrafenis al lang verspeeld. Hij durfde geen gedeeltelijke mobilisatie af te kondigen, waardoor de stad Donetsk nog steeds tegen de frontlinie aanligt.
De kans dat Poetin door een hardliner wordt vervangen is groter, dan dat er een andere wind vanuit het Kremlin zal gaan waaien

Had Rusland in de zomermaanden de hele Donbas wel n handen gekregen, dan had er een wapenstilstand kunnen komen met de regio Kherson als ruilmiddel.
Dan had Oekraïne zich daarna kunnen ontwikkelen als natie, zonder last te hebben van al die miljoenen Russen in de Donbas. Terwijl Rusland voor tientallen jaren op slot zou zijn geweest voor eventuele nieuwe militaire expedities.
pi_205863591
Ik hoor Rob de Wijk altijd verkondigen dat je voor het succesvol (terug) veroveren 3 aanvallers nodig hebt op elke verdediger. Oekraine gaat dat niet op kunnen brengen en Rusland ook niet, tenzij ze besluiten er volle bak tegenaan te gaan. Meest waarschijnlijke scenario is dan dat het ongeveer blijft zoals het nu is, met voortdurende onrust en af en toe een oplaaiende strijd.
pi_205863846
Het zal me niks verbazen als er een kleine atoombom op oekraine valt
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205863848
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 09:32 schreef Heph844 het volgende:
Ik hoor Rob de Wijk altijd verkondigen dat je voor het succesvol (terug) veroveren 3 aanvallers nodig hebt op elke verdediger. Oekraine gaat dat niet op kunnen brengen en Rusland ook niet, tenzij ze besluiten er volle bak tegenaan te gaan. Meest waarschijnlijke scenario is dan dat het ongeveer blijft zoals het nu is, met voortdurende onrust en af en toe een oplaaiende strijd.
Door het Amerikaanse wapentuig gaat die stelling niet meer op. Ik las ergens dat in het huidige Khersonoffensief de verliezen aan Oekraïense kant 1,35 maal dat van de Russen zijn
Maar pas na afloop van deze oorlog kun je inventariseren hoeveel slachtoffers, dood en/of gewond, er zijn gevallen
pi_205863995
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 01:06 schreef trein2000 het volgende:
De endgame ligt niet in Oekraïne maar in Moskou. De militaire situatie is best duidelijk,: Kiev zou in drie dagen vallen, we praten nu over dorpjes aan de randen van het land. Het is vastgelopen, mislukt. De grote vraag is op welk moment de onvrede, financieel-economische belangen etc. dusdanige klappen oplopen dat Poetin het gezag verliest. En dat kan in vele vormen.

Want terug kan hij niet meer. Oekraïne weet dat het in ieder geval nog twee jaar verzekerd is van militaire steun (ik denk langer ook de GOP is pro-Oekraïne) en ziet dat het langzaam maar zeker stukjes terugveroverd. Die hebben nul baat bij een staakt-het-vuren. Dan hebben we het nog niet gehad over de binnenlandse implicaties van een schandelijke aftocht.
Naast bovenstaande denk ik dat Oekraïne zelf gaat voor alle gebieden bevrijd behalve de Krim.
Ergens moeten we realistisch blijven en dat schiereiland zal Rusland met hand en tand verdedigen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_205864028
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 09:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het zal me niks verbazen als er een kleine atoombom op oekraine valt
Als dat gebeurd schiet Oekraïne in een keer alles wat ze hebben op Russische steden die daadwerkelijk ook in Rusland liggen. Overal explosies in moscow met bommen uit rugzakken enzovoorts
pi_205864222
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 09:32 schreef Heph844 het volgende:
Ik hoor Rob de Wijk altijd verkondigen dat je voor het succesvol (terug) veroveren 3 aanvallers nodig hebt op elke verdediger. Oekraine gaat dat niet op kunnen brengen en Rusland ook niet, tenzij ze besluiten er volle bak tegenaan te gaan. Meest waarschijnlijke scenario is dan dat het ongeveer blijft zoals het nu is, met voortdurende onrust en af en toe een oplaaiende strijd.
Denk dat dit iets anders opgaat voor Oekraine dat gebieden terugverovert van de Russen in het land dat zij zelf beter kennen, locals voornamelijk met Oekraine sympathiseren en daarnaast het geen stedelijke battles worden maar met name artillerie aan front en infanterie gevechten met steun van drones/luchtsteun hier en daar of voorafgaand verkennende intelligence.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_205864293
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Naast bovenstaande denk ik dat Oekraïne zelf gaat voor alle gebieden bevrijd behalve de Krim.
Ergens moeten we realistisch blijven en dat schiereiland zal Rusland met hand en tand verdedigen.
Dit zal eraan liggen hoe snel en relatief makkelijk het gaat op een gegeven moment. Als Rusland op een punt komt dat het deels instort aan de fronten en dan een stuk sneller gaat de opmars van de Oekrainers dan kan alleen Amerika een halt toeroepen aan een offensief om de Krim te bevrijden. Zij zijn daar alleen toe in staat omdat ze de wapens leveren. Denk dat deze discussie nog veel te vroeg is. Alleen Poetin gaat de Krim echt niet opgeven en mocht het zo zijn dat de strijd zich daar gaat afspelen en Rusland dus al echt ver in de hoek is gedrukt dan kan dit conflict angstige vormen aannemen want het verlies van de Krim is de grootste vernedering die je Poetin en ook de Russen kan geven.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_205864526
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:18 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Als dat gebeurd schiet Oekraïne in een keer alles wat ze hebben op Russische steden die daadwerkelijk ook in Rusland liggen. Overal explosies in moscow met bommen uit rugzakken enzovoorts
En dan zal een groot deel van de wereld daar openlijk aan mee doen.

Ik ben banger voor een 'Oeps momentje' van we hebben per ongeluk een kerncentrale beschadigd en daarmee een nieuwe Tsjernobyl veroorzaak. Het ging echt helemaal per ongeluk hoor.

Dan heeft Rusland dus feitelijk een vuile bom gedropt en de wereld weet niet goed hoe te reageren.

Ook ik verwacht dat het eindspel in Rusland zelf plaats gaat vinden. Of dat in Moskou of ergens in Siberië gaat zijn weet ik niet. Dat andere republieken, oblasten e.d. er geen zin meer in hebben is wel duidelijk maar protest is erg gevaarlijk, ook daar.
pi_205864984
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:47 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Dit zal eraan liggen hoe snel en relatief makkelijk het gaat op een gegeven moment. Als Rusland op een punt komt dat het deels instort aan de fronten en dan een stuk sneller gaat de opmars van de Oekrainers dan kan alleen Amerika een halt toeroepen aan een offensief om de Krim te bevrijden. Zij zijn daar alleen toe in staat omdat ze de wapens leveren. Denk dat deze discussie nog veel te vroeg is. Alleen Poetin gaat de Krim echt niet opgeven en mocht het zo zijn dat de strijd zich daar gaat afspelen en Rusland dus al echt ver in de hoek is gedrukt dan kan dit conflict angstige vormen aannemen want het verlies van de Krim is de grootste vernedering die je Poetin en ook de Russen kan geven.
Naast de Krim zal ook de Donbas cruciaal voor Rusland blijven. Daar wonen bijvoorbeeld meer Russen, dan totaal inwoners in de oostelijke helft van Siberië (het hele gebied ten oosten van Irkoetsk).
pi_205865346
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 10:47 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Dit zal eraan liggen hoe snel en relatief makkelijk het gaat op een gegeven moment. Als Rusland op een punt komt dat het deels instort aan de fronten en dan een stuk sneller gaat de opmars van de Oekrainers dan kan alleen Amerika een halt toeroepen aan een offensief om de Krim te bevrijden. Zij zijn daar alleen toe in staat omdat ze de wapens leveren. Denk dat deze discussie nog veel te vroeg is. Alleen Poetin gaat de Krim echt niet opgeven en mocht het zo zijn dat de strijd zich daar gaat afspelen en Rusland dus al echt ver in de hoek is gedrukt dan kan dit conflict angstige vormen aannemen want het verlies van de Krim is de grootste vernedering die je Poetin en ook de Russen kan geven.
Of iets wel of niet een vernedering is voor 1 van de partijen in een oorlog, dat gaat deze keer echt niet op. Dat doet er niet toe in een oorlog.
pi_205868097
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 11:41 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Naast de Krim zal ook de Donbas cruciaal voor Rusland blijven. Daar wonen bijvoorbeeld meer Russen, dan totaal inwoners in de oostelijke helft van Siberië (het hele gebied ten oosten van Irkoetsk).
De russen zijn altijd al meester geweest in al dan niet gedwongen volksverhuizingen. Yakutsk zijn de mensen duidelijk Aziatisch kwa uiterlijk maar de taal is wel weer verwant aan Turks. Chabarovsk in het uiterste oosten zijn de mensen weer etnisch Oekraïens, dus blond met Europees uiterlijk.

Door maar steeds groepen mensen te verplaatsen creëer je dus dat er minder regionaal nationalisme ontstaat. Op die manier is dus de Krim gejat en het proces was ook hard onderweg in de Baltische landen/staten. Bij Köningsberg/ Kalingrad is dat direct na wo2 al verwezenlijkt. In Polen is dat ook ingezet, het gebied wat voor wo2 Duits was wonen dus voornamelijk Oost-Polen.

Ik zie een trend. Laat bewust veel mensen verhuizen tot je een meerderheid kan maken en dan kan je de bende inpikken.
pi_205873518
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 09:32 schreef Heph844 het volgende:
Ik hoor Rob de Wijk altijd verkondigen dat je voor het succesvol (terug) veroveren 3 aanvallers nodig hebt op elke verdediger. Oekraine gaat dat niet op kunnen brengen en Rusland ook niet, tenzij ze besluiten er volle bak tegenaan te gaan. Meest waarschijnlijke scenario is dan dat het ongeveer blijft zoals het nu is, met voortdurende onrust en af en toe een oplaaiende strijd.
Dat gaat niet over de hele linie tegelijkertijd he? het is prima mogelijk voor Oekraïne om dat overwicht op een bepaald punt in the brengen. dat is het lastige van grote stukken land verdedigen.

Als ze eenmaal door die linies zijn, kunnen ze de Russische troepen omsingelen, en tot overgave dwingen.
pi_205873550
Putin valt per ongeluk ondersteboven uit het raam en zijn opvolg(st)er blaast de hele kutzooi op.
You need to be cold to be queen.
pi_205878435
Is algehele mobilisatie van Rusland nog een optie. Geeft veel meer soldaten natuurlijk. Geen idee of daar materieel en wapens voor zijn.
I'm right and you know it
pi_205878986
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 14:25 schreef Aezeal het volgende:
Is algehele mobilisatie van Rusland nog een optie. Geeft veel meer soldaten natuurlijk. Geen idee of daar materieel en wapens voor zijn.
Dat geeft waarschijnlijk weer het risico dat andere gebieden juist in opstand komen. Er zijn natuurlijk vergelijkbare conflicten geweest waar Rusland er wel mee weg kwam. Dat zal ook niet iedereen in die gebieden lekker zitten.

Veel Russen ver van Moskou zijn ook niet echt blij met dit verhaal, ook voor hun is het een ver van bed show. Die worden wel degelijk getroffen door sancties en zitten echt niet te wachten om op vijf tot tienduizend km van huis te strijden voor iets waar ze zelf niet eens achter staan.
pi_205882134
Sevastopol wordt Oekrainsch.

Het russische leger is al sinds het begin aan het degraderen, en het Oekrainsche leger wordt met de dag sterker.
pi_205917802
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 19:38 schreef oheng het volgende:
Sevastopol wordt Oekrainsch.

Het russische leger is al sinds het begin aan het degraderen, en het Oekrainsche leger wordt met de dag sterker.
het zal mij ook niks verbazen als oekraine als straf wat land inpikt van rusland *O*
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205920310
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2022 14:25 schreef Aezeal het volgende:
Is algehele mobilisatie van Rusland nog een optie. Geeft veel meer soldaten natuurlijk. Geen idee of daar materieel en wapens voor zijn.
ja, dat is er, maar dat is jaren 50 spul. soms zelfs jaren 40 spul. het reguliere leger gebruikt het jaren 60 spul al.

het spreekwoord zegt dat er een kwaliteit zit in kwantiteit, maar ik weet niet of dat nu wel opgaat, in een wereld met drones.
pi_205923719
Rusland dat toch gewoon een licht kernwapen op een Oekraïense stad pleurt?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 10 september 2022 @ 19:24:11 #28
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_205923810
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 19:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Rusland dat toch gewoon een licht kernwapen op een Oekraïense stad pleurt?
Ik denk niet dat Rusland zit te wachten op ruzie met de NAVO. Die gaan dat echt niet ongestraft laten.

Rusland mag blij zijn met de Krim, al het andere gaan ze verliezen. De Krim is makkelijker te verdedigen, dus zal hun laatste strohalm zijn.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_205923832
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 19:24 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik denk niet dat Rusland zit te wachten op ruzie met de NAVO. Die gaan dat echt niet ongestraft laten.

Rusland mag blij zijn met de Krim, al het andere gaan ze verliezen. De Krim is makkelijker te verdedigen, dus zal hun laatste strohalm zijn.
Al het andere ja? Heeft iemand een concreet kaartje met het front deze avond?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  zaterdag 10 september 2022 @ 20:03:30 #30
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205924424
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 19:25 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Al het andere ja? Heeft iemand een concreet kaartje met het front deze avond?
Het verschuift momenteel dermate veel dat er geen betrouwbare concrete kaarten zijn. Wellicht morgen of maandag weer.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205927367
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2022 19:25 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Al het andere ja? Heeft iemand een concreet kaartje met het front deze avond?
Het zou mij eigenlijk verbazen als Rusland op de lange termijn de Krim kan behouden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_205928434
Krim gaat terug naar Oekraïne.
pi_205980731
quote:
Dams vermoedt dat Peking op de achtergrond wel werkt aan eindscenario's, waarbij rekening wordt gehouden met een slechte afloop voor Poetin. "In China zien ze ook wel dat het niet goed gaat met de Russen in Oekraïne. Ze zullen bekijken welk voordeel ze kunnen halen uit de zwakke positie van Rusland, bijvoorbeeld door ze in te lijven in de Chinese economie."
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)enen-op-vriend-china
pi_205983026
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 07:19 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

Het bepalen van die nieuwe grens is wel nog even iets dat zal moeten gebeuren.
Dit is exact wat er nu aan het gebeuren is. Oekraïne en Rusland lopen op hun tanden. Op een dag zal alles in een patstelling staan. Dat kan nog wel een tijdje duren, zo lang beide kanten nog mogelijkheden vinden om wat geld bij elkaar te schrapen om nog eens wat te doen. Maar feitelijk is het dan al over en wordt het tijd om de nieuwe grenzen te gaan bepalen.
pi_205983117
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 08:18 schreef Hugo862 het volgende:

Persoonlijk denk ik dat deze oorlog nog 1 tot 3 jaar gaat duren. In die tijd zal Oekraïne met superieure westerse wapens en steun langzaam de Russen terugdrijven naar de grenzen van voor 24 februari 2022. Misschien zelfs verder.
De grenzen zullen in ieder geval geopolitiek bepaald moeten worden. Want grenzen die je niet kan verdedigen zijn grenzen waar je eeuwig zal blijven vechten. Ik weet zeker dat Rusland heel graag al het land ten oosten van de Dnjepr zou willen hebben, want de Dnjepr is een mooie natuurlijk grens, en het zal een lange vrede brengen als de grens op de Dnjepr zou liggen.

Maar dat gaat ze nooit lukken zonder een groot offensief dat Oekraïne en Amerika zal verrassen.

Dus de vraag is: waar ligt de volgende optie voor een natuurlijke grens? Een deel van de Dnjepr zal nu zeker als grens gaan dienen. Maar hoe kan het overgebleven deel van de grens zo getrokken worden dat het voor geen van beide partijen nog zin heeft om er oorlog over te voeren?
pi_205983235
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2022 08:39 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Had Rusland in de zomermaanden de hele Donbas wel n handen gekregen, dan had er een wapenstilstand kunnen komen met de regio Kherson als ruilmiddel.
Dan had Oekraïne zich daarna kunnen ontwikkelen als natie, zonder last te hebben van al die miljoenen Russen in de Donbas. Terwijl Rusland voor tientallen jaren op slot zou zijn geweest voor eventuele nieuwe militaire expedities.
Ik ben het hier mee eens. Jammer voor de nationalistische hardliner Oekraïners, voor wie een stuk zand met een naam het allerbelangrijkste in hun leven is. Maar een zegen voor alle andere Oekraïeners, omdat het een langdurige vrede zou opleveren.

Maar Zelensky heeft die kans gemist. Amerika heeft hem zo gek gemaakt dat hij dacht dat hij Rusland volledig zou kunnen terugdringen. Maar Zelensky is simpelweg dom. Want als hij Rusland weer tot achter de originele Russische grenzen zou terugdringen, zou er geen oplossing voor het conflict zijn geweest, zouden alle oude problemen nog steeds bestaan, en zal er gewoon na een paar jaar opnieuw een oorlog komen, met veel bloedvergieten.

De kans op een langdurige vrede is simpelweg gemist.

Een langdurige vrede kan er nu alleen nog maar komen wanneer Oekraïne zijn politieke koers verandert en ophoudt met het polariseren tussen Westen/Oekraïne/Rusland.

Maar dat zou eigenlijk een grote nederlaag voor Oekraïne zijn. Want die politieke koers hadden ze 20 jaar geleden al kunnen veranderen, waarmee deze hele oorlog er in de eerste plaats al helemaal niet gekomen was.
pi_205983272
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 11:19 schreef RetepV het volgende:

[..]
De grenzen zullen in ieder geval geopolitiek bepaald moeten worden. Want grenzen die je niet kan verdedigen zijn grenzen waar je eeuwig zal blijven vechten. Ik weet zeker dat Rusland heel graag al het land ten oosten van de Dnjepr zou willen hebben, want de Dnjepr is een mooie natuurlijk grens, en het zal een lange vrede brengen als de grens op de Dnjepr zou liggen.

Maar dat gaat ze nooit lukken zonder een groot offensief dat Oekraïne en Amerika zal verrassen.

Dus de vraag is: waar ligt de volgende optie voor een natuurlijke grens? Een deel van de Dnjepr zal nu zeker als grens gaan dienen. Maar hoe kan het overgebleven deel van de grens zo getrokken worden dat het voor geen van beide partijen nog zin heeft om er oorlog over te voeren?
Is is onwaarschijnlijk dat er een deel van de grens bij de Dnjepr komt te liggen. Het is namelijk sterk de vraag voor hoe lang Rusland Kherson stad weet te behouden. Dat kan nog enkele dagen zijn maar ook een half jaar. Het is op dit moment gewoon zeer onwaarschijnlijk dat Rusland de stad weet te behouden. Zodra de stad valt wordt de oost-kant van de Oblast erg kwetsbaar. Troepen kunnen makkelijk worden ingesloten door een offensief vanuit Zaporizja naar Melitopol. Dan zou de volledige logistiek via de Krim moeten gaan lopen. Dan zijn de Russen afhankelijk van 1 brug. Valt de volledige Kherson oblast, dan wordt de Krim kwetsbaar. Ik denk dat het waarschijnlijker is dat Oekraine de Russen volledig terug naar Rusland jaagt dan dat er een grens komt bij de Dnjepr. Maar ik zie dat niet dit jaar gebeuren. Misschien tegen eind 2023.
pi_205983395
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 11:30 schreef Hugo862 het volgende:

[..]

Ik denk dat het waarschijnlijker is dat Oekraine de Russen volledig terug naar Rusland jaagt dan dat er een grens komt bij de Dnjepr. Maar ik zie dat niet dit jaar gebeuren. Misschien tegen eind 2023.
Het is jammer. Dat betekent dat er tussen 2040 en 2050 opnieuw een oorlog in Oekraïne zal komen.

Tenzij Oekraïne bij de NAVO gaat. Dan zal Rusland's existentie in gevaar komen. En dan zal er mogelijk een algehele oorlog in Europa komen.

Tenzij Rusland volledig klein gekregen wordt voordat ze zich kunnen hergroeperen. Maar die kans is ontzettend veel kleiner dan de kans dat de bevolking in Rusland ook hun existentie in gevaar ziet komen en bereid zal zijn om een algehele oorlog te gaan voeren.

Als Rusland tot aan de grenzen terug gedrongen dreigt te worden, en Oekraïne intussen geen garanties heeft gegeven dat het nooit bij de NAVO zal gaan, dan kunnen we imo nog een groot bloedbad gaan verwachten.

Het gaat bij een oorlog helemaal niet om al die gevechtshandelingen, maar om het toekomstperspectief waar men voor vecht. (jij snapt dat wel denk ik, maar ik noem het nog even duidelijk voor anderen die zoiets nog wel eens uit het oog willen verliezen)
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 15 september 2022 @ 11:50:59 #39
408813 crew  trein2000
pi_205983487
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 11:42 schreef RetepV het volgende:

[..]
Het is jammer. Dat betekent dat er tussen 2040 en 2050 opnieuw een oorlog in Oekraïne zal komen.

Tenzij Oekraïne bij de NAVO gaat. Dan zal Rusland's existentie in gevaar komen. En dan zal er mogelijk een algehele oorlog in Europa komen.

Tenzij Rusland volledig klein gekregen wordt voordat ze zich kunnen hergroeperen. Maar die kans is ontzettend veel kleiner dan de kans dat de bevolking in Rusland ook hun existentie in gevaar ziet komen en bereid zal zijn om een algehele oorlog te gaan voeren.

Als Rusland tot aan de grenzen terug gedrongen dreigt te worden, en Oekraïne intussen geen garanties heeft gegeven dat het nooit bij de NAVO zal gaan, dan kunnen we imo nog een groot bloedbad gaan verwachten.

Het gaat bij een oorlog helemaal niet om al die gevechtshandelingen, maar om het toekomstperspectief waar men voor vecht. (jij snapt dat wel denk ik, maar ik noem het nog even duidelijk voor anderen die zoiets nog wel eens uit het oog willen verliezen)
Is het je al opgevallen dat Poetin als de dood is voor alles wat NATO is? Niet zo gek als je ziet wat z’n krijgsmacht er van bakt. Als Oekraïne bij de NATO komt kan Poetin maar een ding, accepteren.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205983570
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 11:42 schreef RetepV het volgende:

[..]
Het is jammer. Dat betekent dat er tussen 2040 en 2050 opnieuw een oorlog in Oekraïne zal komen.

Die bal ligt bij de Russische leiders. Die kunnen genoegen nemen met de grenzen zoals die zijn afgesproken bij het opheffen van de Sovjet-Unie. Als zij graag een Imperium willen bouwen door middel van oorlog voeren is de enige correcte manier om daarmee om te gaan er voor te zorgen dat wij onze defensie dermate op orde hebben dat de Russen geen kans maken.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 15 september 2022 @ 12:18:42 #41
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_205983833
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 11:50 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Is het je al opgevallen dat Poetin als de dood is voor alles wat NATO is? Niet zo gek als je ziet wat z’n krijgsmacht er van bakt. Als Oekraïne bij de NATO komt kan Poetin maar een ding, accepteren.
Het duurt even tot de Russische propaganda eruit gewerkt is. Velen denken nog steeds dat het heel wat voorstelt.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_205984302
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 11:50 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Is het je al opgevallen dat Poetin als de dood is voor alles wat NATO is? Niet zo gek als je ziet wat z’n krijgsmacht er van bakt. Als Oekraïne bij de NATO komt kan Poetin maar een ding, accepteren.
Natuurlijk is hij als de dood voor de NAVO. Het is het voertuig van de Amerikaanse nucleaire macht in de wereld. Overal waar er NAVO bases in een, voor Amerika, 'stabiel' land zijn, zijn Amerikaanse nucleaire wapens. Wie zou daar niet als de dood voor zijn?

Maar daar doelde ik niet eens op. Wat je niet goed las in mijn post, is dat Rusland Oekraïne zal vernietigen voordat het kans krijgt om bij de NAVO te gaan. En zo lang Oekraïne niet bij de NAVO is, zal de NAVO niet ingrijpen omdat ze daarmee een nucleaire oorlog riskeren.

Als de NAVO wel zou ingrijpen, zou Amerika zichzelf mogelijk per ongeluk in de positie kunnen manouvreren waarbij ze geen keus meer hebben dan nucleaire wapens op Moskou te droppen. En dan bevestigen ze opnieuw dat ze het enige land ter wereld zijn dat bereid is om honderdduizenden burgers te doden voor superioriteit in de wereld. Ik denk niet dat dat nog ooit zal goedkomen voor de VS. En mogelijk dat derde partijen zoals China, India, en Pakistan dan nucleaire bommen op Washington DC, en met name Arlington, zullen gaan gooien, omdat de VS volgens hen dan een groter schrikbewind voert dan de Nazi's ooit hebben gedaan.
pi_205985088
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 11:42 schreef RetepV het volgende:

[..]
Het is jammer. Dat betekent dat er tussen 2040 en 2050 opnieuw een oorlog in Oekraïne zal komen.

Jouw hele verhaal is gebaseerd op de aanname dat er alleen geen oorlog meer kan ontstaan als er een goed verdedigbare grens wordt gekozen. Vrede is van veel meer factoren afhankelijk dan een goed verdedigbare grens. Ik zou zelfs durven stellen dat dat maar een kleine factor is aangezien ook moeilijke grenzen met genoeg militaire kracht te overbruggen zijn.
Je hele verhaal stort in als een kaartenhuis.
pi_205985397
Poetin ontslaat al voor de tweede keer generaals. Dat is ronduit een zwaktebod lijkt mij. Het is langzamerhand de vraag hoelang Poetin zelf nog zit. De moraal onder de Russen is superlaag.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 15 september 2022 @ 14:50:46 #45
408813 crew  trein2000
pi_205985420
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 13:02 schreef RetepV het volgende:

[..]
Natuurlijk is hij als de dood voor de NAVO. Het is het voertuig van de Amerikaanse nucleaire macht in de wereld. Overal waar er NAVO bases in een, voor Amerika, 'stabiel' land zijn, zijn Amerikaanse nucleaire wapens. Wie zou daar niet als de dood voor zijn?

Maar daar doelde ik niet eens op. Wat je niet goed las in mijn post, is dat Rusland Oekraïne zal vernietigen voordat het kans krijgt om bij de NAVO te gaan. En zo lang Oekraïne niet bij de NAVO is, zal de NAVO niet ingrijpen omdat ze daarmee een nucleaire oorlog riskeren.

Als de NAVO wel zou ingrijpen, zou Amerika zichzelf mogelijk per ongeluk in de positie kunnen manouvreren waarbij ze geen keus meer hebben dan nucleaire wapens op Moskou te droppen. En dan bevestigen ze opnieuw dat ze het enige land ter wereld zijn dat bereid is om honderdduizenden burgers te doden voor superioriteit in de wereld. Ik denk niet dat dat nog ooit zal goedkomen voor de VS. En mogelijk dat derde partijen zoals China, India, en Pakistan dan nucleaire bommen op Washington DC, en met name Arlington, zullen gaan gooien, omdat de VS volgens hen dan een groter schrikbewind voert dan de Nazi's ooit hebben gedaan.
Gaat top ja, dat “ingrijpen” van hem… Hebben we veel van te vrezen. :')
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205985799
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 14:07 schreef archito het volgende:

[..]

Jouw hele verhaal is gebaseerd op de aanname dat er alleen geen oorlog meer kan ontstaan als er een goed verdedigbare grens wordt gekozen.
Nee. Ik noem alleen die andere factoren niet meer omdat als je die nu nog niet weet, je hopeloos bent.

Al die andere factoren lijken onoplosbaar te zijn. Het lijkt er op dat Oekraïne en Rusland voor eeuwig lijnrecht tegenover elkaar zullen blijven staan. En als er dan geen verdedigbare grens is, dan zal er dus voor eeuwig over en weer oorlog gevoerd gaan worden. Tenzij geen van beide een kans ziet om die oorlogen te winnen en beide het dan maar opgeven. Een goed verdedigbare grens helpt onnoemelijk om dat voor elkaar te krijgen. Vraag maar aan Zwitserland.
pi_205986133
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 11:50 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Is het je al opgevallen dat Poetin als de dood is voor alles wat NATO is? Niet zo gek als je ziet wat z’n krijgsmacht er van bakt. Als Oekraïne bij de NATO komt kan Poetin maar een ding, accepteren.
Als hij echt gelooft dat de NAVO aan zijn grens zo'n grote bedreiging was had ie ook wel meer heisa gemaakt om de Finse toetreding.
pi_205986344
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 15:35 schreef RetepV het volgende:

[..]
Nee. Ik noem alleen die andere factoren niet meer omdat als je die nu nog niet weet, je hopeloos bent.

Al die andere factoren lijken onoplosbaar te zijn. Het lijkt er op dat Oekraïne en Rusland voor eeuwig lijnrecht tegenover elkaar zullen blijven staan. En als er dan geen verdedigbare grens is, dan zal er dus voor eeuwig over en weer oorlog gevoerd gaan worden. Tenzij geen van beide een kans ziet om die oorlogen te winnen en beide het dan maar opgeven. Een goed verdedigbare grens helpt onnoemelijk om dat voor elkaar te krijgen. Vraag maar aan Zwitserland.
Oekraïne heeft Rusland nog nooit aangevallen. Dus ik ga er vanuit dat er geen oorlog komt als Oekraïne in de ogen van Rusland te sterk is. Hetzij op eigen kracht, hetzij middels een bondgenootschap.
pi_205986896
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2022 11:19 schreef RetepV het volgende:

[..]
De grenzen zullen in ieder geval geopolitiek bepaald moeten worden. Want grenzen die je niet kan verdedigen zijn grenzen waar je eeuwig zal blijven vechten. Ik weet zeker dat Rusland heel graag al het land ten oosten van de Dnjepr zou willen hebben, want de Dnjepr is een mooie natuurlijk grens, en het zal een lange vrede brengen als de grens op de Dnjepr zou liggen.

Maar dat gaat ze nooit lukken zonder een groot offensief dat Oekraïne en Amerika zal verrassen.

Dus de vraag is: waar ligt de volgende optie voor een natuurlijke grens? Een deel van de Dnjepr zal nu zeker als grens gaan dienen. Maar hoe kan het overgebleven deel van de grens zo getrokken worden dat het voor geen van beide partijen nog zin heeft om er oorlog over te voeren?
Kiev ligt aan beide oevers van de Dnjepr. Zo mooi is die grens dus ook niet.
pi_205987517
quote:
15s.gif Op donderdag 15 september 2022 17:42 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
Kiev ligt aan beide oevers van de Dnjepr. Zo mooi is die grens dus ook niet.
En daarbij: Hoe gaat een rivier je ooit beschermen tegen moderne oorlogsvoering die toch in vrij grote mate via de lucht loopt (drones, artillerie, raketten, luchtaanvallen etc.)?



quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 3
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')