Ik woonde ooit in een antikraak studentenhuis wat ooit een verpleeghuis was. De thermostaat had twee standen: aan en uit. Aan was dusdanig warm dat ik mijn balkondeuren in de winter open had om een beetje een redelijke temperatuur binnen te krijgenquote:Op donderdag 8 september 2022 01:01 schreef Vallon het volgende:
Wel grappig en ook confronterend is dat ik ooit op een flat woonde waar we de temperatuur regelden door de ramen open te zetten & zonder enige schroom buiten badderde in een kingsize tobbe (300-400liter of zo) verlicht door een 1500W lamp en de boiler letterlijk overuren draaide.
Bij een vof is dat aan elkaar gelijkquote:Op donderdag 8 september 2022 07:42 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Een zelfstandige betaalt zijn zakelijke kosten toch ook gewoon vanuit zijn bedrijf en niet vanuit zijn privé inkomen? Of ben ik nou gek?
Jazeker, want Vandebron biedt momenteel geen vaste contracten.quote:Op donderdag 8 september 2022 09:17 schreef MaJo het volgende:
Ik lees vaak dat er momenteel geen vaste contracten worden afgesloten. Ik heb vrij recent bij Vandebron een vast contract afgesloten. Geluk gehad?
Ja want vaste contracten vormen op dit moment een heel groot risico. Als je bijvoorbeeld nu de tarieven voor 5 jaar laat vastzetten dan koopt de energiemaatschappij het voor dat bedrag in met een langdurige contract. Stel de energieprijzen zijn weer fors lager over twee of drie jaar dan kun jij met een klein boete onder dat contract uit, maar zit de maatschappij nog wel met de dure energie die zij hebben ingekocht.quote:Op donderdag 8 september 2022 09:17 schreef MaJo het volgende:
Ik lees vaak dat er momenteel geen vaste contracten worden afgesloten. Ik heb vrij recent bij Vandebron een vast contract afgesloten. Geluk gehad?
Wat is vrij recent? Je bent nogal cryptisch, is dat bewust?quote:Op donderdag 8 september 2022 09:17 schreef MaJo het volgende:
Apart, op een gegeven moment werd het inderdaad omgezet naar variabel maar daarna kreeg ik opeens weer een aanbieding voor een vast jaarcontract. Lijkt erop dat ik dan geluk heb gehad!quote:Op donderdag 8 september 2022 09:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jazeker, want Vandebron biedt momenteel geen vaste contracten.
Daarom verbaasde het me ook wel dat Vandebron het aanbood. Wel voor 1 jaar in plaats van 3, maar alsnog is dat beter dan variabel momenteelquote:Op donderdag 8 september 2022 09:27 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ja want vaste contracten vormen op dit moment een heel groot risico. Als je bijvoorbeeld nu de tarieven voor 5 jaar laat vastzetten dan koopt de energiemaatschappij het voor dat bedrag in met een langdurige contract. Stel de energieprijzen zijn weer fors lager over twee of drie jaar dan kun jij met een klein boete onder dat contract uit, maar zit de maatschappij nog wel met de dure energie die zij hebben ingekocht.
Haha zeker niet bewust, komt gewoon omdat ik niet precies wist wanneer het wasquote:Op donderdag 8 september 2022 09:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wat is vrij recent? Je bent nogal cryptisch, is dat bewust?
ze laten ons nog even zweten tot prinsjesdag.quote:Op donderdag 8 september 2022 07:33 schreef etuiedelapiel het volgende:
Wat mij het meeste dwars zit is dat je nagenoeg niets hoort van het kabinet, net ofdat ze totaal niet door hebben wat eraan de hand is.
Bij delta bij een verlenging kreeg ik lagere tarieven dan dit per 1 juli. Maar een verlenging is tegenwoordig veelal goedkoper dan een overstap.quote:Op donderdag 8 september 2022 10:17 schreef MaJo het volgende:
[..]
Apart, op een gegeven moment werd het inderdaad omgezet naar variabel maar daarna kreeg ik opeens weer een aanbieding voor een vast jaarcontract. Lijkt erop dat ik dan geluk heb gehad!
[..]
Daarom verbaasde het me ook wel dat Vandebron het aanbood. Wel voor 1 jaar in plaats van 3, maar alsnog is dat beter dan variabel momenteel
[..]
Haha zeker niet bewust, komt gewoon omdat ik niet precies wist wanneer het wasVaste contract liep af op 1 april. Toen 3 maanden variabel gehad en op 2 juni het aanbod gekregen voor weer een vast contract per 1 juli:
- De totaalprijs per kWh voor enkeltarief is ¤ 0,38878, voor normaaltarief ¤ 0,43714 en voor daltarief ¤ 0,34425 (incl.
BTW).
- De prijs per m3 is ¤ 1,61896 (incl. BTW).
Als ik zo de tarieven bij anderen lees is dit helemaal geen slechte deal
Dus Delta biedt ook nog vaste contracten aan? Dan is mijn situatie dus helemaal niet zo uniek?quote:Op donderdag 8 september 2022 10:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Bij delta bij een verlenging kreeg ik lagere tarieven dan dit per 1 juli. Maar een verlenging is tegenwoordig veelal goedkoper dan een overstap.
Nee ik heb gewoon variabel, ik ben echt niet gek. En mijn tarieven krijgen nieuwe klanten niet. Want ze willen terecht geen nieuwe klanten. Daarom zijn de modelcontracten zo hoog en ze zijn er ook alleen omdat dit verplicht is.quote:Op donderdag 8 september 2022 10:30 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dus Delta biedt ook nog vaste contracten aan? Dan is mijn situatie dus helemaal niet zo uniek?
Variabel is op dit moment toch helemaal niet zo handig? Ik leg het nu liever vast voor een jaar voor als de prijzen nog verder de pan uit rijzen. Ik heb het nergens over nieuwe klanten, ik zit zelf ook al jaren bij Vandebron.quote:Op donderdag 8 september 2022 10:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee ik heb gewoon variabel, ik ben echt niet gek. En mijn tarieven krijgen nieuwe klanten niet. Want ze willen terecht geen nieuwe klanten. Daarom zijn de modelcontracten zo hoog en ze zijn er ook alleen omdat dit verplicht is.
Toch wordt dit al een jaar geadviseerd door iedere expert die er is.quote:Op donderdag 8 september 2022 10:40 schreef MaJo het volgende:
[..]
Variabel is op dit moment toch helemaal niet zo handig? Ik leg het nu liever vast voor een jaar voor als de prijzen nog verder de pan uit rijzen. Ik heb het nergens over nieuwe klanten, ik zit zelf ook al jaren bij Vandebron.
Long time customer hier nuon/vattenfall, met maximale blijven loont kortingquote:Op donderdag 8 september 2022 10:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ter info: vattenfal rekent vanaf 1 okt variabel gas ca 1,53 eur per m3 dacht ik, alleen bij bestaande klanten.
Zeker geen slechte deal nee, vooral omdat het een jaar vast staat. Denk dat sommige variabele klanten nu misschien nog wel iets lager zitten, maar alles wijst er tot nu toe op dat die tarieven nog wel gaan stijgen in 2023.quote:Op donderdag 8 september 2022 10:17 schreef MaJo het volgende:
Haha zeker niet bewust, komt gewoon omdat ik niet precies wist wanneer het wasVaste contract liep af op 1 april. Toen 3 maanden variabel gehad en op 2 juni het aanbod gekregen voor weer een vast contract per 1 juli:
- De totaalprijs per kWh voor enkeltarief is ¤ 0,38878, voor normaaltarief ¤ 0,43714 en voor daltarief ¤ 0,34425 (incl.
BTW).
- De prijs per m3 is ¤ 1,61896 (incl. BTW).
Als ik zo de tarieven bij anderen lees is dit helemaal geen slechte deal
Mijn buurman was aan het vloeken en tieren dat zijn tarief werd verhoogd naar 1,53 eur per m3 bij vattenfal per 1 okt. Dit komt ook overeen met wat ik in de media laatst hoorde.quote:Op donderdag 8 september 2022 10:47 schreef Gunner het volgende:
[..]
Long time customer hier nuon/vattenfall, met maximale blijven loont korting
Gas gaat van 1,47 naar 2,02. Dat is conform wat ik ook op andere plekken zie.
stroom 0,24 --> 0,35
Ik volg het even niet. Waarom zou variabel handiger zijn met stijgende prijzen? En als dat zo zou zijn, waarom willen ze dan geen vaste contracten afsluiten? Dat lijkt me een vreemde tegenstelling. De mensen die nu die aanbiedingen krijgen van vele honderden euro's per maand is toch juist variabelquote:Op donderdag 8 september 2022 10:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Toch wordt dit al een jaar geadviseerd door iedere expert die er is.
Ter info: vattenfal rekent vanaf 1 okt variabel gas ca 1,53 eur per m3 dacht ik, alleen bij bestaande klanten. Het modelcontract is toch wel eventjes hoger bij vattenfal.
Ik betaal ca 35 en 31 ct/kwh vanaf 1 juli en het modelcontract ligt wel eventjes hoger.
Ik vermoed dat leveranciers hun bestaande contracten alleen nog willen gebruiken voor bestaande klanten. Modelcontracten en acceptatie van nieuwe is verplicht maar dat willen ze terecht niet. De tarieven mogen ze zelf bepalen en dan zetten ze die op een hoogte dat niemand overstapt.
Dat is inderdaad voor mij de reden om het vast te zetten, ik zie het zeker niet dalen in de nabije toekomst.quote:Op donderdag 8 september 2022 10:48 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Zeker geen slechte deal nee, vooral omdat het een jaar vast staat. Denk dat sommige variabele klanten nu misschien nog wel iets lager zitten, maar alles wijst er tot nu toe op dat die tarieven nog wel gaan stijgen in 2023.
Er is geen logica meer in de markt hoor. Het is ook per situatie verschillend.quote:Op donderdag 8 september 2022 10:51 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik volg het even niet. Waarom zou variabel handiger zijn met stijgende prijzen? En als dat zo zou zijn, waarom willen ze dan geen vaste contracten afsluiten? Dat lijkt me een vreemde tegenstelling. De mensen die nu die aanbiedingen krijgen van vele honderden euro's per maand is toch juist variabel
[..]
Dat is inderdaad voor mij de reden om het vast te zetten, ik zie het zeker niet dalen in de nabije toekomst.
1,53 is het bedrag zonder overheidsheffingenquote:Op donderdag 8 september 2022 10:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Mijn buurman was aan het vloeken en tieren dat zijn tarief werd verhoogd naar 1,53 eur per m3 bij vattenfal per 1 okt. Dit komt ook overeen met wat ik in de media laatst hoorde.
Dit voedt alleen maar mijn gedachte dat er ook persoonlijke tarieven zijn.
Nee totaal tariefquote:Op donderdag 8 september 2022 10:55 schreef Gunner het volgende:
[..]
1,53 is het bedrag zonder overheidsheffingen
Heb je dat zelf gezien? het is wel erg toevallig dat dat bij mij exact het bedrag is zonder overheidsheffingen.quote:
Wacht wat, je stroom gaat van 24 cent naar 35 cent? Dat vind ik echt ont-zet-tend meevallen. Of nou ja, het is natuurlijk een fikse verhoging, maar....qua wat je allemaal hoort vind ik het erg meevallen.quote:Op donderdag 8 september 2022 10:47 schreef Gunner het volgende:
[..]
Long time customer hier nuon/vattenfall, met maximale blijven loont korting
Gas gaat van 1,47 naar 2,02. Dat is conform wat ik ook op andere plekken zie.
stroom 0,24 --> 0,35
Ik vond het juist overeenkomen met wat ik op tv hoorde. En nee ik ga niet om bronnen vragen in een gesprek met iemand. Het is geen fok in het echte leven.quote:Op donderdag 8 september 2022 10:57 schreef Gunner het volgende:
[..]
Heb je dat zelf gezien? het is wel erg toevallig dat dat bij mij exact het bedrag is zonder overheidsheffingen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |