abonnement Unibet Coolblue
pi_205806133
Ik ben eigenlijk gek op uien...
Ze geven veel smaak aan het eten...

Maar meestal ga ik ervan winden... (Gebakken uien...)
Is er een manier zodat je uien beter verteert en er niet van gaat winden?
Beter doorbakken tot verbranden aan toe? of juist minder zodat je alleen zacht zijn?
Helpen bepaalde andere ingrediënten die je erbij kan gooien? (Kruiden? Scheut wijn?)

Of gewoon maar accepteren?
pi_205806413
Als men uien eet, wordt bij de vertering van die uien in de darmen meer gas gemaakt als bijproduct dan bij sommige andere groenten. Dat komt omdat er een bepaald stofje inzit, genaamd inuline, dat de chemische reactie heftiger maakt. En dan is er dus een grotere gasexplosie en dat moet eruit.

Gevonden op Google met Uien Winderigheid.

quote:
5s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 20:28 schreef Bocaj het volgende:
gewoon maar accepteren
Dus...

Is ook verschillend per persoon, de een wel de ander niet en de ene weer meer. Ikzelf heb er niet zoveel last van, nuttig ze wel regelmatig maar eet geen balen met uien.
pi_205806574
Is toch zalig ff paar Gore scheten ruften laten zo na het vreten wats het probleem, 😂
  woensdag 31 augustus 2022 @ 23:17:27 #4
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205807950
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 20:56 schreef Watuntrik het volgende:
Als men uien eet, wordt bij de vertering van die uien in de darmen meer gas gemaakt als bijproduct dan bij sommige andere groenten. Dat komt omdat er een bepaald stofje inzit, genaamd inuline, dat de chemische reactie heftiger maakt. En dan is er dus een grotere gasexplosie en dat moet eruit.

Gevonden op Google met Uien Winderigheid.
[..]
Dus...

Is ook verschillend per persoon, de een wel de ander niet en de ene weer meer. Ikzelf heb er niet zoveel last van, nuttig ze wel regelmatig maar eet geen balen met uien.
Als dit klopt is het dus zaak dat ts dat spul uit de ui weet te krijgen
pi_205808715
quote:
1s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 23:17 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Als dit klopt is het dus zaak dat ts dat spul uit de ui weet te krijgen
8)7
  donderdag 1 september 2022 @ 07:25:56 #6
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205808760
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 07:04 schreef Bocaj het volgende:

[..]
8)7
Laat je even weten of en hoe het gelukt is? ^O^
  donderdag 1 september 2022 @ 15:06:54 #7
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205812360
quote:
5s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 20:28 schreef Bocaj het volgende:
Ik ben eigenlijk gek op uien...
Ze geven veel smaak aan het eten...

Maar meestal ga ik ervan winden... (Gebakken uien...)
Is er een manier zodat je uien beter verteert en er niet van gaat winden?
Beter doorbakken tot verbranden aan toe? of juist minder zodat je alleen zacht zijn?
Helpen bepaalde andere ingrediënten die je erbij kan gooien? (Kruiden? Scheut wijn?)

Of gewoon maar accepteren?
Uien snijden, boter in de pan, heel laag vuur en heel langzaam laten carameliseren. Ze sudderen langzaam gaar en bruin. Niet in de verleiding komen het vuur hoog te zetten, heel rustig en langzaam laten gaan. Kan wel een uur duren voordat je het stadium hebt bereik dat ze goudbruin, vrijwel helemaal opgelost en uit elkaar gevallen. SMAAK SMAAK SMAAK. Je uien reduceren wel tot een kwart of nog minder qua volume, maar manometer wat is dat lekker.
Ook de ideale basis om met een stevige runderbouillon tot een goddelijke uiensoep te maken.
pi_205812367
...vaker eten dan passen je darmbacteriën zich er op aan.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_205812526
Ik bereid mijn uien altijd naakt en ga er nooit van ruften.
pi_205812730
Heel langzaam en lang zachtjes laten karameliseren in echte boter.
Eventueel nog wat balsamico erbij om het stroperig te maken.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_205812989
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 15:08 schreef BertV het volgende:
...vaker eten dan passen je darmbacteriën zich er op aan.
Dat lijkt mij ook.
Ik eet veel/vaak uien, en heb er geen last van.

Toen ik nog een jonge moeder was werd mij bij het geven van borstvoeding streng geadviseerd geen ui of knoflook te eten, want dat zou slecht zijn voor de darmpjes van de zuigeling......nou, die uien en knoflook kregen ze ook al toen ze nog in m'n buik zaten. Geen probleem.

Kwestie van gewoon stug dooreten!
pi_205814768
Rauw eten
  donderdag 1 september 2022 @ 20:36:00 #13
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_205814820
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 20:31 schreef arj1o1 het volgende:
Rauw eten
Dat is nog wel de lekkerste manier om uien te eten.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_205814988
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 20:36 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Dat is nog wel de lekkerste manier om uien te eten.
Inderdaad.
pi_205817411
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 20:31 schreef arj1o1 het volgende:
Rauw eten
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 20:36 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Dat is nog wel de lekkerste manier om uien te eten.
Ja, door een salade... daar heb ik dan minder (of geen) last van... zijn ook minder uien...
  vrijdag 2 september 2022 @ 09:14:38 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205817758
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 16:46 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Dat lijkt mij ook.
Ik eet veel/vaak uien, en heb er geen last van.

Toen ik nog een jonge moeder was werd mij bij het geven van borstvoeding streng geadviseerd geen ui of knoflook te eten, want dat zou slecht zijn voor de darmpjes van de zuigeling......nou, die uien en knoflook kregen ze ook al toen ze nog in m'n buik zaten. Geen probleem.

Kwestie van gewoon stug dooreten!
De enorme toename van mensen die allergisch zijn voor noten en pindas is in landen waar zwangere vrouwen strikt wordt afgeraden noten en pinda's te eten.
pi_205817908
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 09:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De enorme toename van mensen die allergisch zijn voor noten en pindas is in landen waar zwangere vrouwen strikt wordt afgeraden noten en pinda's te eten.
Oh, is dat zo? Ik had geen idee dat noten en pinda's afgeraden werden voor zwangeren.
Maar ik neem het meteen van je aan, al die allergieën moeten toch een logische oorzaak hebben.
pi_205818718
quote:
3s.gif Op donderdag 1 september 2022 16:04 schreef golfer het volgende:
Heel langzaam en lang zachtjes laten karameliseren in echte boter.
Eventueel nog wat balsamico erbij om het stroperig te maken.
Juist dan heb ik er last van. Als ik bijv uiensoep maak, daar gaan wel veel uien in natuurlijk, die laat ik dan wel drie kwartier zacht stoven in boter. Ik vind uiensoep echt superlekker maar het eten is een garantie voor een nacht van bolstaande dekens door eindeloze knoertharde ruften. Echt niet normaal.
  vrijdag 2 september 2022 @ 11:22:45 #19
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205818804
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:14 schreef Farenji het volgende:

[..]
Juist dan heb ik er last van. Als ik bijv uiensoep maak, daar gaan wel veel uien in natuurlijk, die laat ik dan wel drie kwartier zacht stoven in boter. Ik vind uiensoep echt superlekker maar het eten is een garantie voor een nacht van bolstaande dekens door eindeloze knoertharde ruften. Echt niet normaal.
Eet jij veel eenvoudige koolhydraten zoals suiker, zetmeel (witte rijst, aardappelen, wit brood) en weinig complexe koolhydraten die in groente en fruit zitten? Als je darmflora dat niet gewend is zorgt de inuline (een complexe polysacharide) in de uien ervoor dat er veel gas geproduceerd wordt in de darmen. ZIt ook veel in aardperen trouwens.
Kortom, als je veel en vaak bonen, capucijners, uien, groentes eet dan heb je veel minder last van winderigheid omdat je darmflora zich daarop aanpast.
pi_205818970
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Eet jij veel eenvoudige koolhydraten zoals suiker, zetmeel (witte rijst, aardappelen, wit brood) en weinig complexe koolhydraten die in groente en fruit zitten? Als je darmflora dat niet gewend is zorgt de inuline (een complexe polysacharide) in de uien ervoor dat er veel gas geproduceerd wordt in de darmen. ZIt ook veel in aardperen trouwens.
Kortom, als je veel en vaak bonen, capucijners, uien, groentes eet dan heb je veel minder last van winderigheid omdat je darmflora zich daarop aanpast.
Ik ben vegetariër en eet juist veel groente, volkoren producten, bonen en kikkererwten en linzen. Geraffineerde suiker eet ik vrijwel nooit. Dus daar ligt het echt niet aan. Het is meer een specifieke overgevoeligheid voor uien denk ik.
pi_205819080
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 09:31 schreef Kanaroe het volgende:
al die allergieën moeten toch een logische oorzaak hebben.
Zo logisch is het nog niet en is soms zeer moeilijk te bepalen... Het zou van genetische aard kunnen zijn dat om een of andere reden je immuunsusteem op hol slaat wanneer je bepaalde stoffen binnenkrijgt die spijsverterings en of huidklachten, hoofdpijn etc. kunnen veroorzaken. Je kunt het een vorm van auto-immuunziekte noemen.

Om te bepalen of je allergisch bent is niet zo moeilijk, dit kan worden aangetoont via bloedonderzoek. Dan vinden ze antistoffen die wijzen op een allergische reactie. Waar je dan precies allergisch voor bent en wanneer je dat zelf nog niet weet is een lastig verhaal en vergt een zeer uitgebreid en kostbaar onderzoek met de nodige testjes. Dan wordt getest op meest voor de hand liggende veroorzakers, komt daar geen positieve uitslag uit dan blijft het raden.

Ikzelf ben nergens allergisch voor volgens de bloedonderzoeken, althans dat was de professionele diagnose, maar toch wanneer ik nog niet volledig doorgerijpte kersen eet dan krijg ik een dikke kriebelende keel. Laat ik ze een week langer aan de boom hangen voordat ik ze eet dan heb ik nergens last van. Ook heb ik al eens onder de pukkels (gordelroos) gezeten van een verkeerd wasmiddel. Althans dat was de tip van de arts, probeer eens een ander wasmiddel en waarempel het ging over.

Dus wel of niet allergisch zijn is eigenlijk niet te onderzoeken en kan spontaan optreden. Of wanneer je in aanraking komt met (bio) chemische stoffen waar je immuunsysteem van over de kop gaat.

Dat er een toename is aan alergische klachten onder de mensen zal te doe hebben dat we steeds meer onnatuurlijke vreemde chemische stoffen in onze voedselketen terecht komt waarvan we de lange termijn effecten en eventuele domino effecten niet weten. De inname van de ene stof kan een alergische reactie voor een andere stof in de hand werken.

Een potentďele verdachte daarvan is de verpakkingsindustrie en Plastic.

Neem dan bv de diervoederindustrie die weer afvalproducten verwerken uit onze voedselketen zoals zaken die over de datum zijn en niet verkocht. Dit wordt dan met verpakking en al richting de verwerker van diervoeder verscheept die probeerd het dan van de verpakking te ontdoen. Maar dit laatste is wat lastig om perfect uit te voeren dus is er een toegestane marge van zoveel % moet het zuiver zijn. Dus het diervoeder dat de fabriek verlaat mag zoveel % plastic bevatten. En dus de Koe eet de goedgekeurde maar alsnog met plastic vervuilde pellets en produceerd daarme haar melk. Waar wij weer ons lekker gezond ontbijtje mee bereiden. De stront van die koe verdwijnd weer als mest op het land.



https://www.theguardian.c(...)-health-experts-warn

Vooralsnog weet niemand of dit de potentďele veroorzaker is van de toename aan allergische klachten onder de mens. En zolang dit niet bewezen kan worden is er geen vuiltje aan de lucht en goedgekeurd is nu eenmaal goedgekeurd.Volgens de nodige recente onderzoeken is er zo goed als niets meer van voer in de supermarkt te vinden waar geen sporen van plastic in terug gevonden worden. Men vind het zelfs terug in de bijenhoning.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 02-09-2022 11:59:29 ]
  vrijdag 2 september 2022 @ 20:12:06 #22
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_205823956
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 08:20 schreef Bocaj het volgende:

[..]
[..]
Ja, door een salade... daar heb ik dan minder (of geen) last van... zijn ook minder uien...
Probeer zilveruitjes te bakken?
With my pack on my back, down the road I will stray.
  vrijdag 2 september 2022 @ 20:25:02 #23
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205824039
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 20:12 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Probeer zilveruitjes te bakken?
Takkewerk om die te pellen
  vrijdag 2 september 2022 @ 20:39:40 #24
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_205824151
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 20:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Takkewerk om die te pellen
Ik bedoelde die in het zuur.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  vrijdag 2 september 2022 @ 20:41:19 #25
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205824166
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 20:39 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Ik bedoelde die in het zuur.
Smerig om te bakken
  vrijdag 2 september 2022 @ 20:59:55 #26
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_205824388
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 20:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Smerig om te bakken
Nooit geprobeerd.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_205825324
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 20:39 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Ik bedoelde die in het zuur.
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 20:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Smerig om te bakken
Nooit bij mij opgekomen om die te gaan bakken... Gaat volgens mij ook nooit lekker zijn...
  zaterdag 3 september 2022 @ 00:00:48 #28
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_205826172
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 22:27 schreef Bocaj het volgende:

[..]
[..]
Nooit bij mij opgekomen om die te gaan bakken... Gaat volgens mij ook nooit lekker zijn...
Toch zijn die zure uitjes lekker.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_205826747
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 00:00 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Toch zijn die zure uitjes lekker.
Zeker, maar dan zoals ze zijn en niet gebakken.
pi_205841683
Iedereen laat scheten moet je weten.
Laat maar gaan uit die kont,
Scheten laten is heel gezond.
  maandag 5 september 2022 @ 21:27:52 #31
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_205860673
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 04:23 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Zeker, maar dan zoals ze zijn en niet gebakken.
Nooit geprobeerd.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_205860960
lang koken. scheten zijn bacterien die de uien afbreken. die hebben minder werk als je de uien al afbreekt bij het koken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')