abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205744846
Duitsland

Experts waarschuwen voor mega black-out in de winter

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.news.de/wirts(...)es-in-deutschland/1/
https://m.bild.de/bild-pl(...)4882.bildMobile.html

Bepaalde industrieën zullen stilgelegd worden, waaronder bepaalde voedingsindustrien.
Tevens worden er gymzalen ingericht om mensen te kunnen warmhouden in de winter

(video in link!)
https://www.npostart.nl/n(...)al&utm_source=tvblik

Stroomopslag tegen stroomtekorten-geen capaciteit
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mogelijk geen kerstverlichting en kerstmarkten meer in bv Berlijn om energie te besparen.

https://m.tagesspiegel.de(...)ttps%3A%2F%2Ft.co%2F

Duitsers mogen eigen zwembad niet meer verwarmen met gas , meldt de Duitse minister van Economische Zaken Robert Habeck.
Verder komt er een „stookcontrole” en moeten burgers warmtepompen die niet meer efficiënt werken vervangen.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220721_95070101

Een tweet uit Nederland:

twitter

Berekening bij Budget Energie, bij gemiddeld gebruik 2 persoons huishouden, hoekhuis en thuis werkend: 7053,95 euro per jaar

https://i.ibb.co/Kw3mQyh/Screenshot-20220804-144521.png

Heden:

Spanje

Alle gebouwen in de publieke sector, maar ook warenhuizen, bioscopen, werkplaatsen, hotels, treinstations, restaurants en luchthavens mogen in de toekomst hun panden koelen tot maar 27 graden in de zomer en verwarmen tot maximaal 19 graden in de winter. Dat is besloten tijdens de wekelijkse kabinetsvergadering in Madrid.
Particulieren worden aangemoedigd om de lichten uit te doen en de jaloezieën omlaag te brengen. De Spaanse regering heeft ambtenaren aangemoedigd om meer thuis te werken.
De Spaanse premier Pedro Sanchez stelde vorige week voor dat ministers, ambtenaren en werknemers uit de privésector tijdens de hete zomermaanden geen stropdassen meer dragen

Mevrouw Ribera zei dat de maatregelen zouden duren tot november 2023

https://www.abc.net.au/ne(...)strictions/101293886

https://www.watson.ch/int(...)n-wegen-energiekrise

Frankrijk
Winkels met airconditioning hebben te horen gekregen dat ze hun deuren gesloten moeten houden, anders riskeren ze een boete van 750 euro. Ook buitencafés en barterrassen mogen niet verwarmd of gekoeld worden. Een verbod op lichtreclame tussen 01.00 uur en 06.00 uur is ook uitgebreid tot het hele land.

https://www.euronews.com/(...)lackouts-this-winter

twitter

Oostenrijk

Op dit moment wordt er alleen maar nagedacht over waar en hoe in extreme gevallen energie bespaard kan worden, omdat veel locaties afhankelijk zouden zijn van de gasvoorziening. Sterker nog, er wordt ook gesproken over een soort afstandsonderwijs. Als het niet meer mogelijk is om alle klaslokalen te verwarmen, kunnen leerlingen in andere klassen of in de gymzaal samen - en desnoods digitaal - les krijgen.

Wiener Neustadt en Wenen zijn van plan om de verlichting in openbare gebouwen (gedeeltelijk) uit te schakelen. Ook het onderwerp schijnwerpers in stadions wordt momenteel besproken. In kleinere gemeenschappen zouden straten nu kunnen worden uitgerust met bewegingsdetectoren. Volgens de Vereniging van Steden wordt er al gewerkt aan een uitgebreide ombouw naar LED-lampen. Ook wordt gedacht aan het terugdringen van de temperatuur in gebouwen en het beperken van warm water.

https://www.diepresse.com(...)den-energie-lockdown

Zwitserland

Mogelijke stillegging van de skiliften in Zwitserland

Na twee lastige jaren in de wintersportindustrie, lijkt er een andere dreiging te zijn die een ‘normaal’ skiseizoen lastig kan maken. Voor een mogelijke energiecrisis, waar heel Europa zich op voorbereidt, wordt ook in Zwitserland gevreesd. Om goed voorbereid te zijn is het land aan het werken aan een noodplan, waarbij complete stillegging van de skiliften als mogelijkheid wordt voorgehouden. Een rampzalige mogelijkheid voor de toeristische sector, die grote gevolgen met zich meedraagt.

https://skiinformatie.nl/(...)ten-een-mogelijkheid

België

De vraag naar brandhout explodeert. De aanhoudende energiecrisis doet ook Limburgers naar alternatieven voor gas en stookolie zoeken om hun woonst te verwarmen. En dan kom je uit bij brandhout en pellets. En door de houtkoorts, gaat ook díe prijs - van dát hout - mee de hoogte in. Goedkoop stoken zit er komende winter dus niet in, ook niet met hout. (zie video in link!)

https://www.tvl.be/nieuws(...)energiecrisis-141726

twitter

UK
In het VK verwacht 70% van de pubs dat ze deze winter failliet gaan door de energiekosten.

https://www.theguardian.c(...)er-energy-costs-soar

Fish and chips-winkels worden met "uitsterven" bedreigd door stijgende kosten.
https://www.bbc.com/news/uk-england-somerset-62650572

Britse voedings- en drankensector slaat alarm over CO₂-tekort terwijl fabriek productie stopzet.
De fabriek in Teesside is goed voor een derde van de Britse gasvoorraden die worden gebruikt in tal van industrieën en in ziekenhuizen.
https://www.theguardian.c(...)uction-energy-prices

Nederland

Drie energiebedrijven verlagen terugleververgoeding zonnepanelen naar 9 cent

Drie Nederlandse energiemaatschappijen verlagen vanaf begin september de terugleververgoeding die klanten met zonnepanelen ontvangen. Eneco, Oxxio en Woonenergie vergoeden dan nog maar 9 cent per kWh (was 0,56 bij Eneco).

.....

[ Bericht 2% gewijzigd door Za op 25-08-2022 19:28:35 ]
pi_205744859
Ik weet niet of dit artikel al gepost was:
https://www.volkskrant.nl(...)vorig-jaar~be3c84f5/

Donderdag steeg de gasprijs tot boven de 300 euro per megawattuur. Daarmee is aardgas nu ruim tien keer zo duur als een jaar geleden. Gisteren sloot de koers op 292 euro, het hoogste slotniveau ooit. Gas is nu 17 keer zo duur als een jaar geleden.
pi_205745174
Vattenfall heeft nu 1,09 per kWh en 5,09 per kuub
8.885 per jaar voor 2500 kWh en 1250 m3
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_205745175
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 18:56 schreef Ed1234 het volgende:
Ik weet niet of dit artikel al gepost was:
https://www.volkskrant.nl(...)vorig-jaar~be3c84f5/

Donderdag steeg de gasprijs tot boven de 300 euro per megawattuur. Daarmee is aardgas nu ruim tien keer zo duur als een jaar geleden. Gisteren sloot de koers op 292 euro, het hoogste slotniveau ooit. Gas is nu 17 keer zo duur als een jaar geleden.
Gemiddeld wordt 3,45 euro per m3 gerekend zelfs.
pi_205745280
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 19:22 schreef zalkc het volgende:
Dat is bijna 750 per maand 😅 meer dan mijn hypotheek.
  donderdag 25 augustus 2022 @ 19:36:40 #7
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205745355
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 19:22 schreef Za het volgende:

[..]
Gemiddeld wordt 3,45 euro per m3 gerekend zelfs.
Vorige week was 3 euro nog onvoorstelbaar veel, nu is het alweer aan de lage kant.
pi_205745416
Even kijken wat Essent gaat doen qua tarieven in januari.
Maar zit er serieus over te denken om een petroleum laserkachel te kopen.

Thermostaat op een graadje of 14, en dan vervolgens met de petroleum kachel bijverwarmen tot een graadje of 19.
Als ik online een beetje zoek, is dit volgens mij de voordeligste manier om nog een beetje warm te zitten deze winter.
pi_205745436
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 19:31 schreef Ed1234 het volgende:

[..]
Dat is bijna 750 per maand 😅 meer dan mijn hypotheek.
En dan is dat genoemde verbruik aan de lage kant voor de gemiddelde sociale tochtwoning.

We gaan frontaal op een muur af.
pi_205745441
quote:
2s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 19:36 schreef Tijn het volgende:

Vorige week was 3 euro nog onvoorstelbaar veel, nu is het alweer aan de lage kant.
Het is bizar, zelfs 3,45 is goedkoop:

quote:
pi_205745538
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 19:40 schreef GM78 het volgende:

Thermostaat op een graadje of 14, en dan vervolgens met de petroleum kachel bijverwarmen tot een graadje of 19.
Als ik online een beetje zoek, is dit volgens mij de voordeligste manier om nog een beetje warm te zitten deze winter.
Aanrader. Gebruik al jaren zo'n kachel in mijn garage.
pi_205745628
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 19:22 schreef zalkc het volgende:
Voor nieuwe klanten wel te verstaan. Bestaande klanten met variabele tarieven zitten volgens mij nog rond de 1,70 per kuub.
pi_205745629
quote:

Wat denk je dat de peteoleumprijs gaat doen deze winter? :D

Of nu massaal inkopen (is al dubbel zo duur als een jaar geleden nu)

Pellets zijn uitverkocht.
Brandhout wordt ook flink duurder.

Petroleum > ¤2,00 liter (was ¤0,80 vorig jaar)
https://www.fieten.info/actuele-brandstofprijzen/
Vakman pur sang
pi_205745657
In heel Europa doen ze precies hetzelfde. En alle overheden lijken er niets aan te doen.

pi_205745696
Waarom zou de gasprijs in de winter eigenlijk significant hoger zijn dan nu? Momenteel wordt er toch maximaal ingekocht door overheden om de voorraden te vullen, dat drijft de prijs op. Op een gegeven moment zijn die voorraden aangelegd en wordt er minder overvraagd ten opzichte van de productie -> dan dalen de prijzen.
pi_205745701
quote:

bedoel je dan voor nieuwe klanten of bestaande klanten? Voor bestaande klanten zullen de tarieven velen malen lager zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205745704
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 19:54 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Voor nieuwe klanten wel te verstaan. Bestaande klanten met variabele tarieven zitten volgens mij nog rond de 1,70 per kuub.
Het is wel idioot. Gisteren heb ik mijn tarieven bij Vattenfall nog gecheckt. Vandaag zijn ze meer dan 15 cent duurder voor stroom. Zonder berichtje, helemaal niets.
  donderdag 25 augustus 2022 @ 20:02:55 #18
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_205745727
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 20:00 schreef EinarBoe het volgende:
Waarom zou de gasprijs in de winter eigenlijk significant hoger zijn dan nu? Momenteel wordt er toch maximaal ingekocht door overheden om de voorraden te vullen, dat drijft de prijs op. Op een gegeven moment zijn die voorraden aangelegd en wordt er minder overvraagd ten opzichte van de productie -> dan dalen de prijzen.
Die voorraad is onvoldoende om door de winter te komen.
pi_205745736
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 20:01 schreef Ed1234 het volgende:

[..]
Het is wel idioot. Gisteren heb ik mijn tarieven bij Vattenfall nog gecheckt. Vandaag zijn ze meer dan 15 cent duurder voor stroom. Zonder berichtje, helemaal niets.
Eneco, is halvewege de maand een paar extra honderd euro hier aan het incaseren, bovenop de maandelijkse rekening. In de mail, stond dat dat is omdat anders de eindrekening te hoog wordt en je je teveel moet gaan bijbetalen. Zomaar zonder toestemming een extra incasso in de maand, nu declareert eneco hier 2 incasso's in de maand.
pi_205745738
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 19:47 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Aanrader. Gebruik al jaren zo'n kachel in mijn garage.
Weet je toevallig ook ongeveer wat zo'n ding verbruikt?
Wat ik zo kan vinden is 5 uur op één liter.
pi_205745743
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 20:02 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Die voorraad is onvoldoende om door de winter te komen.
Maar in de winter stopt de import niet opeens magischerwijs, maar dik je in op de voorraad. Die nu een stuk voller is dan in andere jaren.
pi_205745747
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 20:04 schreef GM78 het volgende:

[..]
ja dat weet ik. Dat fluctueert met het warmteverlies naar buiten van je huis.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205745750
quote:
1s.gif Op donderdag

25 augustus 2022 19:54
schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Jerrycan van 20 liter zit volgens mij nu tussen de vijftig en de zestig euro
pi_205745762
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 20:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
bedoel je dan voor nieuwe klanten of bestaande klanten? Voor bestaande klanten zullen de tarieven velen malen lager zijn.
Voor vaste klanten. Ik heb variabel, dus januari weer de nieuwe tarieven
pi_205745773
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 20:06 schreef GM78 het volgende:

[..]
Voor vaste klanten. Ik heb variabel, dus januari weer de nieuwe tarieven
dat kan ook eerder dan 1 januari
pi_205745778
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 20:04 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Eneco, is halvewege de maand een paar extra honderd euro hier aan het incaseren, bovenop de maandelijkse rekening. In de mail, stond dat dat is omdat anders de eindrekening te hoog wordt en je je teveel moet gaan bijbetalen. Zomaar zonder toestemming een extra incasso in de maand, nu declareert eneco hier 2 incasso's in de maand.
Als ik zo even snel uit mijn hoofd, de al gestegen maandelijkse rekening en die extra maandelijkse rekening van eneco bij elkaar op tel voor de maanden, dat mijn eindrekening valt. Is de bijdrage van het kabinet op dit moment ongeveer 50%. Als er iets niet struktureels verandert heb, ik over een half jaar een paar duizend euro schuld bij eneco.
  donderdag 25 augustus 2022 @ 20:09:19 #27
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_205745795
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 20:04 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Maar in de winter stopt de import niet opeens magischerwijs, maar dik je in op de voorraad. Die nu een stuk voller is dan in andere jaren.
Dat klopt, maar men is ook bezig met de volgende winter...je wilt deze winter dus niet je hele voorraad er doorheen jagen. Voorraad op peil houden voor 2023/2024 heeft dus ook prioriteit.
pi_205745798
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 20:04 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Dat mag toch helemaal niet zou je denken. Ik denk dat zoveel mensen in de problemen gaan komen.
  donderdag 25 augustus 2022 @ 20:11:47 #29
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205745833
quote:

[..]
Die hebben zelf ook wat issues met de liquiditeit wellicht.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_205745841
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 20:09 schreef Ed1234 het volgende:

[..]
Dat mag toch helemaal niet zou je denken. Ik denk dat zoveel mensen in de problemen gaan komen.
Voorlopig, kan je beter even niet kijken en het op je af laten komen. Dit gaat financieel helemaal fout. Er is een weeffout naarboven gekomen, er moet iets gerepareerd worden. Even de kop in het zand.
pi_205745898
pi_205745926
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 20:12 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Voorlopig, kan je beter even niet kijken en het op je af laten komen. Dit gaat financieel helemaal fout. Er is een weeffout naarboven gekomen, er moet iets gerepareerd worden. Even de kop in het zand.
Klopt, ik heb wat dat betreft nog aardig geluk met zonnepanelen en stadsverwarming. Die stadsverwarming heeft een maximale bovengrens (voor zolang dat nog duurt), dus die wordt als het goed is niet verhoogd voor januari.
pi_205746208
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 20:09 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Dat klopt, maar men is ook bezig met de volgende winter...je wilt deze winter dus niet je hele voorraad er doorheen jagen. Voorraad op peil houden voor 2023/2024 heeft dus ook prioriteit.
Das ook bullshit, ze zijn nu blij dat het einde van de winter gehaald wordt, daarna weer massaal elders inkopen en vullen die handel.
Vakman pur sang
  donderdag 25 augustus 2022 @ 20:50:49 #34
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205746525
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 19:56 schreef matigeuser het volgende:
In heel Europa doen ze precies hetzelfde. En alle overheden lijken er niets aan te doen.

Oh mijn god. Die kerel zou best zinnige dingen kunnen zeggen, neem ik wel van je aan, maar wat een rotkop, daar kan ik echt uren op slaan joh.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  donderdag 25 augustus 2022 @ 20:53:51 #35
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205746583
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 19:54 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Zolang de olieprijs zakt door een afkoelende economie zal de petroleumprijs ook zakken. Als er minder gevlogen wordt zal er ook meer peut overblijven om te stoken :9
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 25 augustus 2022 @ 20:55:28 #36
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205746619
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 20:04 schreef GM78 het volgende:

[..]
Fles van 20 liter olie kost nu ongeveer ¤90.
pi_205746748
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 20:55 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Fles van 20 liter olie kost nu ongeveer ¤90.
Ik zie net dat het inderdaad wat duurder is geworden. 20 liter koop je nu voor tussen de 60 en de 70.

Maar zie net dat hier in de buurt een benzinestation zit die het verkoopt voor nog net geen 2 euro de liter
pi_205746827
Stinkt dat niet, zo’n petroleumkachel in je huis?

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 25-08-2022 21:06:43 ]
  donderdag 25 augustus 2022 @ 21:21:52 #39
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205747029
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 21:06 schreef Heph844 het volgende:
Alleen bij aanmaken een beetje.
pi_205747298
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_205747595
quote:
Ik heb geen last van de prijzen maar ik vraag mij wel af waarom wij het meeste per kuub gas betalen. Is het al tijd om te gaan protesteren?
pi_205747687
quote:
quote:
Alle inkomsten naar Duitsland
In Duitsland kijken ze met verbazing naar Nederland. De Duitsers namen begin april de controle over bij Gazprom Germania, het Europese hoofdkantoor waar ook het Nederlandse Gazprom Energy onder valt. Ze plaatsten het bedrijf onder controle, de CEO werd vervangen, evenals een deel van het personeel.

En belangrijker nog: alle inkomsten uit contracten - dus ook die uit Nederland - vloeien sindsdien naar de Duitse schatkist. Het voormalige moederbedrijf Gazprom is nog enig aandeelhouder, maar ontleent daar geen enkele zeggenschap of inkomsten meer aan. Dat maakt de Europese tak in de praktijk Duits, stelt de Duitse regering. De oud-Gazpromdochters gaan zelfs verder onder een nieuwe naam: SEFE (Securing Energy for Europe.)
Kijk... dan heb je gigantische ballen als bestuurder van een land. Kom daar hier eens om. Hier kruipen ze maar in Duitsland annexeren ze die handel gewoon. Grote klasse.

Hier kan het ook. Bedrijven kunnen gewoon genationaliseerd worden als de omstandigheden daarom vragen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bart2002 op 25-08-2022 22:19:10 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205747720
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 20:35 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Das ook bullshit, ze zijn nu blij dat het einde van de winter gehaald wordt, daarna weer massaal elders inkopen en vullen die handel.
Met de huidige energieprijzen hoef je echt niet bang te zijn óf de voorraden + lopende import voldoende is om het einde van de winter te halen. Dat komt écht wel goed. De (volgens de politiek) benodigde 15% besparing voor Europa zal ruimschoots gehaald worden. En waarschijnlijk zwaar overtroffen.
pi_205747728
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 21:06 schreef Heph844 het volgende:
Het is in elk geval rete slecht voor de luchtkwaliteit in huis.
pi_205747753
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 22:15 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Het is in elk geval rete slecht voor de luchtkwaliteit in huis.
Het is een groot gevaar natuurlijk dat mensen naar suboptimale oplossingen gaan zoeken. De koolmonoxidedoden gaan weer een hoge vlucht nemen, sinds de jaren 50 van de vorige eeuw.
pi_205747772
Ik zit echt met verbazing dat NOS artikel te lezen. Daar zijn weer een paar ambtenaren/ministers die nu per se aan een keuze vast willen houden ook al blijkt die onjuist.
pi_205747775
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 20:50 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Oh mijn god. Die kerel zou best zinnige dingen kunnen zeggen, neem ik wel van je aan, maar wat een rotkop, daar kan ik echt uren op slaan joh.
Gast is geniaal en zegt vrijwel altijd rake en ware dingen. Staat inderdaad wel iets te dicht bij de camera te schreeuwen dus pro-tip: luister alleen naar het geluid.
pi_205747784
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 22:19 schreef Ed1234 het volgende:
Ik zit echt met verbazing dat NOS artikel te lezen. Daar zijn weer een paar ambtenaren/ministers die nu per se aan een keuze vast willen houden ook al blijkt die onjuist.
Follow the money. Meer is het niet. Beschamend. Zo corrupt als de kolere. Trekpoppen van de lobby.

En dan dus de regering van Duitsland. Omdat ze die middelen (van rechtswege) hebben en wensen te gebruiken nemen ze gewoon de macht over. Klasse. Moet hier ook.
pi_205748011
Nieuwsuur stukje zojuist gezien: dit legt hopelijk een gigantische bom onder het energievraagstuk. Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig?!
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 25 augustus 2022 @ 22:57:18 #50
38496 Perrin
pi_205748157
quote:
WTF?! Daar zakt je broek toch vanaf.
pi_205748239
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 22:01 schreef BatWayne het volgende:

[..]
Ik heb geen last van de prijzen maar ik vraag mij wel af waarom wij het meeste per kuub gas betalen. Is het al tijd om te gaan protesteren?
In het VK is men wat aan het rally'en om per 1 oktober (als de energie-prijzen waarschijnlijk weer met 80% omhoog gaan), te stoppen met het betalen van energie-rekeningen. Lijkt me uiterst onverstandig, maar wel meer dan 100.000 ondertekenaars (al moet je altijd maar zien hoeveel er daarvan ook daadwerkelijk niet zullen betalen, ik gok dat het er hooguit misschien een paar duizend zullen zijn): https://dontpay.uk/
  donderdag 25 augustus 2022 @ 23:15:06 #52
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205748296
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 22:17 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Het is een groot gevaar natuurlijk dat mensen naar suboptimale oplossingen gaan zoeken. De koolmonoxidedoden gaan weer een hoge vlucht nemen, sinds de jaren 50 van de vorige eeuw.
Die moderne petroleumkachels doven volgens mij automatisch de vlam als er sprake is van koolmonoxide. kunnen ook niet omvallen trouwens. Gewoon even goed de handleiding doorlezen en af en toe ventileren.

Ik zou eerder voor petroleum gaan dan elektrisch. Zo'n elektrische kachel vreet megaveel stroom, dat gaat veel kosten . Als je nu al beetje bij beetje wat flessen olie koopt en wegzet voor extreme temperaturen komende winter zou het zomaar wat kunnen schelen op de energierekening.

Flessen olie zou je ook kunnen stelen trouwens. Met stroom en gas gaat dat wat moeilijker. :')
  donderdag 25 augustus 2022 @ 23:20:52 #53
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205748347
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 23:15 schreef Harvest89 het volgende:
Flessen olie zou je ook kunnen stelen trouwens. Met stroom en gas gaat dat wat moeilijker. :')
Mijn verwachting is dat elektriciteitsdiefstal een flinke vlucht gaat nemen. Huishoudens die in financiële problemen komen laten zich makkelijk ronselen om een kamer te 'verhuren' aan een wietkweker waar de bewoner een klein deel van de opbrengst krijgt + gratis warmte. In bepaalde wijken met lage inkomens zou het elektriciteitsnetwerk onderuit kunnen gaan.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205748429
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 23:15 schreef Harvest89 het volgende:

Met de juiste kennis en gereedschappen is elektriciteitsdiefstal in een uurtje gefixt met een veilige eindsituatie.
  donderdag 25 augustus 2022 @ 23:37:15 #55
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205748448
Zo kwam ik een keer in een studentenflat waar ze van de verlichting in het trappenhuis wat kabeltjes naar binnen hadden getrokken om cryptocurrency's te minen. Als je het niet wist zag je het niet.
Huilen dan.
pi_205748494
quote:
quote:
. "Als Nederlandse lokale overheden hun goedkope contracten moeten opzeggen en als vervanging extreem duur gas moeten kopen dat vrijwel zeker deels Russisch is, loopt Nederland een groot risico zelf de sancties te schenden," zegt hij.

Het ministerie van Economische Zaken & Klimaat blijft desgevraagd vasthouden aan het eerdere standpunt.
Haha _O-
We lachten steeds de Duitsers en vooral Schulz uit.
Maar nu blikt hebben ze het veel beter voor elkaar economisch.

[ Bericht 4% gewijzigd door Lospedrosa op 25-08-2022 23:54:17 ]
Vakman pur sang
pi_205748539
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 22:14 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Met de huidige energieprijzen hoef je echt niet bang te zijn óf de voorraden + lopende import voldoende is om het einde van de winter te halen. Dat komt écht wel goed. De (volgens de politiek) benodigde 15% besparing voor Europa zal ruimschoots gehaald worden. En waarschijnlijk zwaar overtroffen.
Neeh dat roepen ze nu om emoties te dempen.
Bij een beetje koude winter wordt het echt kielekiele
Vakman pur sang
  donderdag 25 augustus 2022 @ 23:56:46 #58
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205748554
quote:
1s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 23:52 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Neeh dat roepen ze nu om emoties te dempen.
Bij een beetje koude winter wordt het echt kielekiele
En je zult net zien, met een beetje pech wordt aankomende winter de extreemste winter sinds 1942 of zo. :')
pi_205748591
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 23:56 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
En je zult net zien, met een beetje pech wordt aankomende winter de extreemste winter sinds 1942 of zo. :')
1708/1709 1788/1789

~:) ~:)
pi_205748594
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 23:56 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dan annexeren we rusland
pi_205748616
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 00:03 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
1708/1709 1788/1789

~:) ~:)
Klopt, toen was de zon activiteit veel lager,
Nou zitten wij goed tot 2025

[ing]https://www.klimaatfeiten.nl/images/oorzaken/sunspots-400y.webp[/img]
Vakman pur sang
pi_205748638
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 23:06 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
In het VK is men wat aan het rally'en om per 1 oktober (als de energie-prijzen waarschijnlijk weer met 80% omhoog gaan), te stoppen met het betalen van energie-rekeningen. Lijkt me uiterst onverstandig, maar wel meer dan 100.000 ondertekenaars (al moet je altijd maar zien hoeveel er daarvan ook daadwerkelijk niet zullen betalen, ik gok dat het er hooguit misschien een paar duizend zullen zijn): https://dontpay.uk/
Ah dat herinnert me; heb laatst dontpay.nl vastgelegd. Mssn iets op touw zetten...
pi_205748659
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 00:21 schreef myShizzle het volgende:

[..]
Ah dat herinnert me; heb laatst dontpay.nl vastgelegd. Mssn iets op touw zetten...
Nu 114.000. Als ook maar 1% niet betaald, mag je al van een succes spreken.
Cindy De Vuyst
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 00:30:55 #64
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_205748667
quote:

[..]
Bij ons ook. Contract liep af in mei en ging van 175 (met ruim 400 terug) naar 280. We zitten ver onder ons maandbedrag en toch kreeg ik een mail, of we even 419 euro willen betalen iedere maand want anders moet ik ruim 1300 bijbetalen.

Ik houd het allemaal heel goed bij (altijd al gedaan) en gooi het zelf wel omhoog als ik dat nodig zou vinden. Maar ik kan al zou ik het dus willen mijn maandbedrag niet eens lager zetten. Volgens de klantenservice komt dat doordat ze verwachten dat de prijs binnenkort enorm zal stijgen (ik betaal nu 1,69). Maar wanneer kon ze dan weer niet vertellen, alleen dat ik gewoon moet betalen en klaar :') . Het zal allemaal wel, maar ik snap best dat veel mensen dit helemaal niet eens kunnen betalen, gelukkig hebben wij dat probleem nog niet.
pi_205748684
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 00:27 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Nu 114.000. Als ook maar 1% niet betaald, mag je al van een succes spreken.
Als 100.000 partijen meedoen en 2 maanden lang hun energiekosten (say gemiddeld ¤350*2 = ¤700pp) in een nog op te zetten fonds stoppen hebben 'we' samen 70M fuckyou-geld en kopen we zelf onze energie wel in.
pi_205748739
Oef, net even een check gedaan. Betalen nu 100pm en krijgen 560 euro terug. Contract loopt nog 14 maanden...

Als ik nu een check doe, kom ik op ruim 590 euro per maand... wtf! En dit is een mega geïsoleerd huis (3j oud) en vol zonnepanelen....
pi_205748774
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 00:54 schreef dudewhereismycar het volgende:
Oef, net even een check gedaan. Betalen nu 100pm en krijgen 560 euro terug. Contract loopt nog 14 maanden...

Als ik nu een check doe, kom ik op ruim 590 euro per maand... wtf! En dit is een mega geïsoleerd huis (3j oud) en vol zonnepanelen....
Een dergelijke check zouden veel meer mensen moeten doen die zich nu nog niet zorgen maken. Ik heb de indruk dat de enorme ernst van de situatie t.g.v. de politieke beslissingen en gebrekkige geopolitiek van onze leiders in de EU nog niet goed doordringt.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_205748800
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 01:07 schreef Za het volgende:
Ongelooflijk.

[ twitter ]
Rob Jetten is een Russische asset?
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_205748802
quote:

Dan verbruik je gewoon veel te veel.
Jij bent het zonnetje!!!
pi_205748819
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 01:25 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Nee een asset van de klimaatmaffia.
pi_205748820
quote:

:D
pi_205748824
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 00:30 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]
Bij ons ook. Contract liep af in mei en ging van 175 (met ruim 400 terug) naar 280. We zitten ver onder ons maandbedrag en toch kreeg ik een mail, of we even 419 euro willen betalen iedere maand want anders moet ik ruim 1300 bijbetalen.

Ik houd het allemaal heel goed bij (altijd al gedaan) en gooi het zelf wel omhoog als ik dat nodig zou vinden. Maar ik kan al zou ik het dus willen mijn maandbedrag niet eens lager zetten. Volgens de klantenservice komt dat doordat ze verwachten dat de prijs binnenkort enorm zal stijgen (ik betaal nu 1,69). Maar wanneer kon ze dan weer niet vertellen, alleen dat ik gewoon moet betalen en klaar :') . Het zal allemaal wel, maar ik snap best dat veel mensen dit helemaal niet eens kunnen betalen, gelukkig hebben wij dat probleem nog niet.
Ik kan al een paar dagen niet inloggen bij Vattenfall :? Vreemd.
pi_205748825
Onze energierekening zou heden bij Budget Energie 9300 pj bedragen, en bij Eneco gezien de tarieven 10.100 pj. Op dit moment he, ik wil niet te positief zijn.
pi_205748827
quote:

[..]
Dan verbruik je gewoon veel te veel.
2p, douchen.. en verder niets bijzonders.........
pi_205748830
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 01:45 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
En verwarming aan en raam open dus
Jij bent het zonnetje!!!
pi_205748832
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 01:50 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
En verwarming aan en raam open dus
Nee niet echt. Vloerverwarming met Nest op eco. Koken electrisch.
pi_205748876
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 01:07 schreef Za het volgende:
Ongelooflijk.

[ twitter ]
Gaat het hierover?
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ld-gaat-naar-rusland

Nederland is echt het met superstip lachertje van de EU :r :r :r
Het Nederlandse volk moet en zal lijden. Vrijheid wordt hier wel erg duur betaald.

Mocht een ander land onverhoopt Nederland eens binnenvallen, zou dat financieel niet juist gunstig kunnen zijn? Dan maar Duits of Frans spreken.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_205748907
quote:

Zou ik maar rap zijn met petroleum inslaan. Dat was al niet goedkoop, maar de prijs stijgt ook hard de afgelopen maanden.

20 liter kost nu iets rond de 75 euro.
pi_205748915
Wat doet de energie-crisis voor mijn Zippo-benzine?

Ik maak me serieus zorgen. Woon net in een nieuw huisje. Ik durf amper de warme kraan open te draaien :')

Vorige huis betaalde ik ¤70 aan stadsverwarming en iets van 25 aan Green Choice. En dan kreeg ik nog iets van ¤400 terug.

Nu met nieuw contract ¤320. Zal dit genoeg zijn?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-08-2022 05:28:00 ]
pi_205748917
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 05:26 schreef mascara-klodder het volgende:
[ link | afbeelding ]

Ik maak me serieus zorgen. Woon net in een nieuw huisje. Ik durf amper de warme kraan open te draaien :')

Vorige huis betaalde ik ¤70 aan stadsverwarming en iets van 25 aan Green Choice. En dan kreeg ik nog iets van ¤400 terug.

Als je niks verbruikt zal het wel genoeg zijn.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:25:15 #82
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_205749023
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 05:29 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Als je niks verbruikt zal het wel genoeg zijn.
Ja ho eens, als we allemaal geen 'besparen' dan moet het vastrecht natuurlijk ook verder omhoog.
Sui cuique mores fingunt fortunam
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:48:57 #83
298315 SacreCoeur
pi_205749127
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 01:45 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
Ik denk gewoon dat ze nu voor de zekerheid zvm geld willen harken. In ieder geval als ik naar ons verhaal kijk. Wij verbruiken ook geen reet, ik houd het bij, zitten ver onder het maandbedrag en toch weer een verhoging wat ook nog eens niet aangepast kan worden.

Die zijn gewoon bang dat de meeste rond oktober/november denken yolo en aan het eind van de rit met een grote naheffing zitten, het niet kunnen betalen en er wel is geleverd.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:02:37 #84
37248 BertV
Klei indiaan
pi_205749218
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 02:55 schreef core2duo het volgende:

[..]
Gaat het hierover?
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ld-gaat-naar-rusland

Nederland is echt het met superstip lachertje van de EU :r :r :r
Het Nederlandse volk moet en zal lijden. Vrijheid wordt hier wel erg duur betaald.

Mocht een ander land onverhoopt Nederland eens binnenvallen, zou dat financieel niet juist gunstig kunnen zijn? Dan maar Duits of Frans spreken.
Wie had anders verwacht van dat regenboog ettertje.
Handgemaakt | Doggerlandvluchteling
pi_205749266
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 08:02 schreef BertV het volgende:

[..]
Wie had anders verwacht van dat regenboog ettertje.
Volgens mij is er gewoon totaal niet goed over nagedacht. Natuurlijk in beginsel terecht dat je de Russische staatskas niet wil spekken, maar op deze manier werkt het gewoon averechts én benadeel je een heleboel gemeentes.
pi_205749273
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 08:13 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Volgens mij is er gewoon totaal niet goed over nagedacht. Natuurlijk in beginsel terecht dat je de Russische staatskas niet wil spekken, maar op deze manier werkt het gewoon averechts én benadeel je een heleboel gemeentes.
Het is een onzinartikel. Als je rechtstreeks van Gazprom koopt gaat 100% naar de Russen.

Als je het op de gasmarkt koopt is die kans veel kleiner aangezien het aandeel Russisch gas een stuk kleiner is dan 100%.
pi_205749279
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 05:26 schreef mascara-klodder het volgende:
[ link | afbeelding ]

Of dat genoeg zal zijn ligt dus geheel aan je stookgedrag. Als jij gedurende de hele winter je huis verwarmt op zo'n 18-20 graden, dan zou het best wel eens kunnen dat je moet bijbetalen aan het eind van de rit.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:17:17 #88
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2025/2026
pi_205749283
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 08:16 schreef Hathor het volgende:

[..]
Of dat genoeg zal zijn ligt dus geheel aan je stookgedrag. Als jij gedurende de hele winter je huis verwarmt op zo'n 18-20 graden, dan zou het best wel eens kunnen dat je moet bijbetalen aan het eind van de rit.
Daarom dekentje kopen en veel kaarsen.
pi_205749288
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 20:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Bestaande klanten met een contract voor onbepaalde tijd en een variabele energieprijs, krijgen die niet ook gewoon de hoge prijzen na de jaarafrekening? Verder worden de energieprijzen bewust hoog gehouden denk ik, zodat ook burgers fors gaan besparen. Dat zuinige gedoe is echt Hollands. Het zou me verbazen als ze elders in Europa korter gaan douchen, in de kou zitten e.d. Het wordt een lijdensweg, relatieve armoede.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:20:06 #90
37248 BertV
Klei indiaan
pi_205749296
quote:

[..]
Rusland is nooit een land geweest waar je afhankelijk van zou willen zijn.

De partijen die dit allemaal hebben veroorzaakt hebben boter op hun hoofd.
Je moet geen oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt.
We gooien nu onze eigen ruiten in.

Het enige wat we nu nog op gaat is "Als je geschoren wordt moet je stilzitten"
pi_205749297
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 08:17 schreef Scrummie het volgende:

[..]
Daarom dekentje kopen en veel kaarsen.
Neuh, gewoon warm aankleden, en op extreme dagen een of twee extra truien aan, zo doe ik het al twee jaar, de verwarming word hier niet meer gebruikt. En we moeten trouwens nou ook weer niet gaan doen alsof wij zulke horrorwinters hebben, het is hier geen Finland. :') Bij ons is het meer nat dan dat het daadwerkelijk koud is.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_205749299
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 08:15 schreef Confetti het volgende:

[..]
Het is een onzinartikel. Als je rechtstreeks van Gazprom koopt gaat 100% naar de Russen.

Als je het op de gasmarkt koopt is die kans veel kleiner aangezien het aandeel Russisch gas een stuk kleiner is dan 100%.
Pleitte die man bij Nieuwsuur juist niet dat het geld nu eigenlijk in Duitse handen valt omdat de Duitsers het min of meer hebben overgenomen?
pi_205749301
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 08:20 schreef BertV het volgende:

[..]
Rusland is nooit een land geweest waar je afhankelijk van zou willen zijn.

De partijen die dit allemaal hebben veroorzaakt hebben boter op hun hoofd.
Je moet geen oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt.
We gooien nu onze eigen ruiten in.

Het enige wat we nu nog op gaat is "Als je geschoren wordt moet je stilzitten"
Om er maar eens een paar dooddoeners in te gooien op de vroege ochtend..
pi_205749329
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 07:25 schreef GemMagic het volgende:

[..]
Ja ho eens, als we allemaal geen 'besparen' dan moet het vastrecht natuurlijk ook verder omhoog.
Waarom moet het vastrecht dan omhoog? Gaan de kosten die de netbeheerders maken voor aanleg en onderhoud omhoog als hun infrastructuur niet gebruikt wordt?
pi_205749334
twitter
pi_205749344
quote:

Dan krijg je achteraf toch gewoon het meeste terug?
Cindy De Vuyst
pi_205749384
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 08:18 schreef core2duo het volgende:

[..]
Bestaande klanten met een contract voor onbepaalde tijd en een variabele energieprijs, krijgen die niet ook gewoon de hoge prijzen na de jaarafrekening? Verder worden de energieprijzen bewust hoog gehouden denk ik, zodat ook burgers fors gaan besparen. Dat zuinige gedoe is echt Hollands. Het zou me verbazen als ze elders in Europa korter gaan douchen, in de kou zitten e.d. Het wordt een lijdensweg, relatieve armoede.
Mijn eindafrekening is van eind augustus, al jaren klant bij Vattenfall, variabel. En heb niet de hoge nieuwe prijzen (als ik het even goed zie 0,41 ct voor stroom en 1,69 euro voor gas).
pi_205749402
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 08:36 schreef xFriendx het volgende:

[..]
Mijn eindafrekening is van eind augustus, al jaren klant bij Vattenfall, variabel. En heb niet de hoge nieuwe prijzen (als ik het even goed zie 0,41 ct voor stroom en 1,69 euro voor gas).
Ik idem bij Energiedirect (0,37 en 0,42 stroom en 1,96 gas). Vraag me wel af wat er in Januari gaat gebeuren :{
pi_205749436
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 08:36 schreef xFriendx het volgende:

[..]
Ja Vattenfall heeft voor bestaande variabele contracten rekening gehouden qua inkoop, dus kan voor die groep nog redelijke tarieven bieden. Op termijn zal dat wel gaan stijgen natuurlijk, want hun inkoopprijzen blijven ook alsmaar stijgen.

Er wordt weleens gezegd dat al die bedrijven allemaal geldbeluste boeven zijn, maar Vattenfall had zonder enig probleem die tarieven al op kunnen schroeven naar 2,50 euro per kuub. Klanten kunnen toch nergens heen en levert een hoop centjes op. Spreekt toch voor ze dat ze dat niet doen.
pi_205749516
quote:

[..]
Nee. Gewoon een domme lul die 0,0 verstand heeft van zaken. Net als die troela op financiën. Geen flauw benul. En als straks 1/3e van de Nederlandse gezinnen financieel compleet aan de grond zit door hun geblunder worden ze weggestuurd naar een nog beter betaald baantje bij de EU.

Terwijl je dit soort wanbeleid gewoon zou moeten kunnen vervolgen en in zeer ernstige gevallen tot persoonlijke aansprakelijkheid zou moeten leiden. Moet je eens opletten hoe dan ineens het beleid gaat veranderen.
pi_205749535
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 07:48 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]
Ik denk gewoon dat ze nu voor de zekerheid zvm geld willen harken. In ieder geval als ik naar ons verhaal kijk. Wij verbruiken ook geen reet, ik houd het bij, zitten ver onder het maandbedrag en toch weer een verhoging wat ook nog eens niet aangepast kan worden.

Die zijn gewoon bang dat de meeste rond oktober/november denken yolo en aan het eind van de rit met een grote naheffing zitten, het niet kunnen betalen en er wel is geleverd.
Ik zou dat niet betalen. Want als ze omvallen kun jij naar je geld fluiten.
pi_205749560
Net eens contact opgenomen met Vattenfall. De laatste prijsverhoging waar ze over hebben gecommuniceerd was in juli. Prijzen waren toen 0,32/0,27. Eerder deze week viel me al op dat ze op de online omgeving wat hoger waren, en gisteren stond er ineens 0,53/0,41.

Gevraagd aan Vattenfall hoe dit nu zit aangezien ik geen mailtje, brief of wat dan ook heb gehad. “Bedoel je de grote prijsverhoging van 1 oktober aanstaand?”. Ehm… dat hoop ik dan maar, ik hoop niet dat de stap dan nog groter is.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:04:30 #103
37248 BertV
Klei indiaan
pi_205749598
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 09:00 schreef Ed1234 het volgende:
Net eens contact opgenomen met Vattenfall. De laatste prijsverhoging waar ze over hebben gecommuniceerd was in juli. Prijzen waren toen 0,32/0,27. Eerder deze week viel me al op dat ze op de online omgeving wat hoger waren, en gisteren stond er ineens 0,53/0,41.

Gevraagd aan Vattenfall hoe dit nu zit aangezien ik geen mailtje, brief of wat dan ook heb gehad. “Bedoel je de grote prijsverhoging van 1 oktober aanstaand?”. Ehm… dat hoop ik dan maar, ik hoop niet dat de stap dan nog groter is.
Als je nu de prijzen checked voor een nieuw contract bij rattenval zitten ze op ¤ 5,08 voor gas en ¤ 1,09 voor electra.

Ik heb net mijn camping-verbruik ingevuld:

Hiermee gaan ze eigenlijk met de pootjes omhoog "overheid help ons!"
Want er is niemand meer die deze tarieven kan betalen.
Haal je maandvoorschot zo ver mogelijk omlaag!
pi_205749608
twitter
pi_205749618
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 09:00 schreef Ed1234 het volgende:

Dat is waar ik wel wat voor vrees, dat de eerder genoemde bedragen voor bestaande klanten variabel bijvoorbeeld ook naar iets van 80 cent voor stroom gaan en 2,50 voor gas. Altijd nog wel minder dan voor nieuwe klanten, maar dan maak je toch wel een reuzesprong, ook al kan het afgedaan worden met: 'maar het had veel erger gekund' bladiebla
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:12:22 #106
38496 Perrin
pi_205749649
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 09:07 schreef xFriendx het volgende:

[..]
Dat is waar ik wel wat voor vrees, dat de eerder genoemde bedragen voor bestaande klanten variabel bijvoorbeeld ook naar iets van 80 cent voor stroom gaan en 2,50 voor gas. Altijd nog wel minder dan voor nieuwe klanten, maar dan maak je toch wel een reuzesprong, ook al kan het afgedaan worden met: 'maar het had veel erger gekund' bladiebla
Wat natuurlijk ook gewoon zo is.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:16:52 #107
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205749679
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 09:04 schreef BertV het volgende:

[..]
Als je nu de prijzen checked voor een nieuw contract bij rattenval zitten ze op ¤ 5,08 voor gas en ¤ 1,09 voor electra.

[ afbeelding ]

Op een gegeven moment kan je beter een vlucht naar Thailand boeken, dan ben je goedkoper uit. (goede airbnbs heb je daar al voor 10-15 euro per nacht)
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_205749695
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 09:07 schreef xFriendx het volgende:

[..]
Met die prijzen ga je alsnog behoorlijk nat in de meest koude maanden, kost je zo 1000-2000 euro extra.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:19:51 #109
298315 SacreCoeur
pi_205749696
Na mijn eindafrekening van mei moest ik gewoon een maand of twee de volle mep betalen bij Eneco wat tarief betreft. Pas toen ze zekerheid hadden wat inkoop betreft is het omlaag gegaan naar 1,69 en 0,37. En toch al meer dan 10 jaar klant. Ik hoop dat meer mensen dit in de gaten hebben gehad. :D

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 08:57 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar er is geen alternatief, toch?
pi_205749701
quote:

[..]

[ afbeelding ]

¤ 5,08 |:( |:( |:(
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:23:28 #111
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_205749712
Welke scenario’s zijn er denkbaar dat dit met een grote sisser afloopt?

- Toenadering of zelfs een vredesakkoord Rusland en Oekraïne waardoor de grootste onzekerheid op de energiemarkten verdwijnen;
- Europa krijgt een hele milde winter waardoor de gemiddelde consument vrij weinig energie hoeft te gebruiken;
- We komen gedurende de winter tot inzicht dat de reserves ruim voldoende zijn en dat we als Europa flink energie besparen zodat we makkelijk de winter doorkomen?
- Nederland draait de gaskraan in Groningen volle bak open.

Of natuurlijk een combinatie van bovenstaande.

Mis ik nog scenario’s? :P
pi_205749759
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 09:23 schreef Zwansen het volgende:

- Toenadering of zelfs een vredesakkoord Rusland en Oekraïne waardoor de grootste onzekerheid op de energiemarkten verdwijnen; Ondenkbaar op korte termijn
- Europa krijgt een hele milde winter waardoor de gemiddelde consument vrij weinig energie hoeft te gebruiken; Ook bij een milde winter en minder stoken weegt dat niet op tegen de prijs die 5-8x over de kop gaat.
- We komen gedurende de winter tot inzicht dat de reserves ruim voldoende zijn en dat we als Europa flink energie besparen zodat we makkelijk de winter doorkomen? Hoe helpt dat met het betalen van de rekeningen?
- Nederland draait de gaskraan in Groningen volle bak open. Geen oplossing voor het acute probleem

vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:39:50 #113
38496 Perrin
pi_205749840
quote:

- Toenadering of zelfs een vredesakkoord Rusland en Oekraïne waardoor de grootste onzekerheid op de energiemarkten verdwijnen;
- Europa krijgt een hele milde winter waardoor de gemiddelde consument vrij weinig energie hoeft te gebruiken;
- We komen gedurende de winter tot inzicht dat de reserves ruim voldoende zijn en dat we als Europa flink energie besparen zodat we makkelijk de winter doorkomen?

Enige dat echt zoden aan de dijk zet is als we radicaal snijden in ons verbruik, echt triage.
pi_205749854
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 09:19 schreef SacreCoeur het volgende:
Na mijn eindafrekening van mei moest ik gewoon een maand of twee de volle mep betalen bij Eneco wat tarief betreft. Pas toen ze zekerheid hadden wat inkoop betreft is het omlaag gegaan naar 1,69 en 0,37. En toch al meer dan 10 jaar klant. Ik hoop dat meer mensen dit in de gaten hebben gehad. :D
[..]
Maar er is geen alternatief, toch?
Natuurlijk is er een alternatief. Niet meer betalen dan redelijk is. Als jij op jaarbasis 3.000 euro gebruikt hebben ze geen poot om op te staan als jij niet meer dan 250 euro per maand wil betalen.

Temeer daar er energiebedrijven om zullen vallen omdat heel veel mensen straks niet de eindafrekening kunnen betalen.
pi_205749873
quote:

Ja. EU gaat de hersenen gebruiken en niet de burger 5-10 jaar in armoede storten (dat kost potentieel 1/3e van de welvaart) omdat Amerika zo nodig Rusland wil vertellen dat het onfatsoenlijk is om andere landen op basis van false flags binnen te vallen.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:45:58 #116
298315 SacreCoeur
pi_205749882
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 09:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Natuurlijk is er een alternatief. Niet meer betalen dan redelijk is. Als jij op jaarbasis 3.000 euro gebruikt hebben ze geen poot om op te staan als jij niet meer dan 250 euro per maand wil betalen.

Temeer daar er energiebedrijven om zullen vallen omdat heel veel mensen straks niet de eindafrekening kunnen betalen.
Maar hoe pak je zoiets aan? Ik heb namelijk geen idee. Ik heb naar de mogelijkheden gevraagd via de klantenservice en dan zien ze ook dat ik amper wat verbruik. Toch kon er niets omlaag.
pi_205749892
Zijn er in Nederland al geluiden dat scholen deze winter hun week verkorten omdat ze de energierekening niet meer kunnen betalen anders zoals in het VK?
pi_205749905
quote:

Minder kopen en minder energie verbruiken
pi_205749930
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 09:47 schreef Jaeger85 het volgende:
Zijn er in Nederland al geluiden dat scholen deze winter hun week verkorten omdat ze de energierekening niet meer kunnen betalen anders zoals in het VK?
Vanuit scholen niet, maar ik lees wel dat sportclubs zich aan het afvragen zijn of douchen bijvoorbeeld nog wel zo vrijblijvend moet zijn en dat kan ik me ergens goed voorstellen.
  Moderator vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:53:28 #120
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205749943
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 09:51 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Vanuit scholen niet, maar ik lees wel dat sportclubs zich aan het afvragen zijn of douchen bijvoorbeeld nog wel zo vrijblijvend moet zijn en dat kan ik me ergens goed voorstellen.
Dat blijft niet goed gaan, want natuurlijk bedenkt iedereen zich nu 'hey ik kan ook 3x per week na het sporten op de sportschool douchen', maar die betalen ook om dat water op te warmen, en die kosten worden niet gedekt door het abonnementsgeld, dus die gaan dat ook niet meer doen. Die gaan gewoon zeggen of thuis warm (of koud) douchen, maar hier is het alleen koud douchen, ofzo.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205749959
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 09:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat blijft niet goed gaan, want natuurlijk bedenkt iedereen zich nu 'hey ik kan ook 3x per week na het sporten op de sportschool douchen', maar die betalen ook om dat water op te warmen, en die kosten worden niet gedekt door het abonnementsgeld, dus die gaan dat ook niet meer doen. Die gaan gewoon zeggen of thuis warm (of koud) douchen, maar hier is het alleen koud douchen, ofzo.
Wat denk je van de verlichting van velden de hele week?

https://www.rtlnieuws.nl/(...)e-omhoog-consumpties
  Moderator vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:57:17 #122
16180 crew  CoolGuy
pi_205749974
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 09:55 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Wat denk je van de verlichting van velden de hele week?

https://www.rtlnieuws.nl/(...)e-omhoog-consumpties
Ja, dat soort dingen, dat moet je nu allemaal uitschakelen. Zeg maar wat Duitsland ook doet vanaf 1 september, maar, ik vraag me dan echt af wat dat voor logica is. Waarom niet vandaag al op die knop duwen. Ja, over 6 dagen is het al september ja maar die 6 dagen kun je toch ook al gewoon alle overbodige verlichting etc uitschakelen?
pi_205749983
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 09:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, dat soort dingen, dat moet je nu allemaal uitschakelen. Zeg maar wat Duitsland ook doet vanaf 1 september, maar, ik vraag me dan echt af wat dat voor logica is. Waarom niet vandaag al op die knop duwen. Ja, over 6 dagen is het al september ja maar die 6 dagen kun je toch ook al gewoon alle overbodige verlichting etc uitschakelen?
Hoe bedoel je uitschakelen?
pi_205749994
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 09:47 schreef Jaeger85 het volgende:
Mijn partner werkt bij een school. Twee maanden geleden hebben ze een voorzichtige schatting gemaakt. Energiekosten zouden stijgen van 1,5 miljoen naar ongeveer 5 miljoen :( Ik wil niet weten wat de schatting is met de huidige prijzen. Zij gaan een aantal dependances sluiten en zoveel mogelijk alle activiteiten op één plek centreren.
  Moderator vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:59:40 #125
16180 crew  CoolGuy
pi_205749996
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 09:58 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Hoe bedoel je uitschakelen?
Nou, je hebt toch gebouwen (ik bedoel nu niet specifiek de verlichting voor sportvelden) waar continue 's nachts het licht aan is, en de verwarming in principe niet uitgezet wordt etc? Waarom zou je wachten met dat uit te zetten tot een specifieke datum, waarom niet gewoon this second al. Besparen is besparen.

Duitsland begint daarmee vanaf 1 september, maar ik snap niet zo goed waarom je die 6 dagen nog zou wachten.
pi_205750011
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 09:59 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, je hebt toch gebouwen (ik bedoel nu niet specifiek de verlichting voor sportvelden) waar continue 's nachts het licht aan is, en de verwarming in principe niet uitgezet wordt etc? Waarom zou je wachten met dat uit te zetten tot een specifieke datum, waarom niet gewoon this second al. Besparen is besparen.

Duitsland begint daarmee vanaf 1 september, maar ik snap niet zo goed waarom je die 6 dagen nog zou wachten.
Ah zo, mee eens ja. Maar ik denk dat veel sportverenigingen echt in de knoei komen met hun rekeningen, dus zal de contributie en overige prijzen fors omhoog moeten, wat al lastig is voor veel clubs vanwege de corona periode die ze achter de rug hebben.
pi_205750035
quote:

[..]

Dat een betere wereld bij jezelf begint is een achterhaald en naïef idee. Een betere wereld begint bijnde grootverbruikers in de industrie.

Rest is een afleiding. Al die maatregelen van de Duitsers zoals verlichting uit en verwarming op 19 levert 2% op. Hiep hiep hoera.
pi_205750036
quote:

[..]

Led lampen uitzetten is met een kanon op een amoebe schieten maar verwarming kan inderdaad wel uit.
pi_205750037
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:02 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ah zo, mee eens ja. Maar ik denk dat veel sportverenigingen echt in de knoei komen met hun rekeningen, dus zal de contributie en overige prijzen fors omhoog moeten, wat al lastig is voor veel clubs vanwege de corona periode die ze achter de rug hebben.
Dat verhogen heeft ook geen enkele zin omdat veel huishoudens juist moeten bezuinigen.
pi_205750041
Ik probeer sowieso ook vrienden en familie er al op te wijzen. Niet iedereen is er even bewust mee bezig (ook wel ingegeven door het mooie weer waardoor het woord 'verwarming' nog niet echt speelt. Als ik dan bij ze ben vraag ik veelal even naar maandbedragen, wat voor soort contract ze hebben, wat is hun verbruik. Eventueel dan rondkijkende in huis of er misschien kleine niet kostbare aanpassingen te doen zijn die toch weer wat kunnen schelen.
Zeker bij mensen die de eindafrekening ergens in mei kregen of zo en het nieuwe maandbedrag toen wel meeviel leeft nog niet zo dat per juli de bedragen zijn gestegen (en het maandbedrag soms nog niet is aangepast) en de klap dan later komt omdat ze wel per juli meer betalen voor hun verbruik.
pi_205750049
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:05 schreef Confetti het volgende:

[..]
Dat een betere wereld bij jezelf begint is een achterhaald en naïef idee. Een betere wereld begint bijnde grootverbruikers in de industrie.

Rest is een afleiding. Al die maatregelen van de Duitsers zoals verlichting uit en verwarming op 19 levert 2% op. Hiep hiep hoera.
Een betere wereld begint bij de politiek.

Dat is altijd al zo geweest en zal niet veranderen.
  Moderator vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:07:32 #132
16180 crew  CoolGuy
pi_205750061
quote:

[..]

Ja, we kunnen overal natuurlijk wel lekker makkelijk kritiek op hebben, zoals altijd met alles, maar schaden zal het niet.
pi_205750067
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:05 schreef xFriendx het volgende:
Ik probeer sowieso ook vrienden en familie er al op te wijzen. Niet iedereen is er even bewust mee bezig (ook wel ingegeven door het mooie weer waardoor het woord 'verwarming' nog niet echt speelt. Als ik dan bij ze ben vraag ik veelal even naar maandbedragen, wat voor soort contract ze hebben, wat is hun verbruik. Eventueel dan rondkijkende in huis of er misschien kleine niet kostbare aanpassingen te doen zijn die toch weer wat kunnen schelen.
Zeker bij mensen die de eindafrekening ergens in mei kregen of zo en het nieuwe maandbedrag toen wel meeviel leeft nog niet zo dat per juli de bedragen zijn gestegen (en het maandbedrag soms nog niet is aangepast) en de klap dan later komt omdat ze wel per juli meer betalen voor hun verbruik.
Als ik dat doe dan is de reactie bemoei je er niet mee en dat is ook terecht.
pi_205750075
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:07 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, we kunnen overal natuurlijk wel lekker makkelijk kritiek op hebben, zoals altijd met alles, maar schaden zal het niet.
Zeker maar het is en blijft een politiek probleem
  Moderator vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:09:35 #135
16180 crew  CoolGuy
pi_205750084
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Zeker maar het is en blijft een politiek probleem
Gebaseerd op de rekeningen die mensen moeten betalen denk ik dat het vooral een probleem voor de mensen is, want dié kunnen het niet betalen. 'De politiek' heeft daar geen last van.
pi_205750090
Toch weer massaal kerstverlichting aan denk ik in december. Dusse, hoezo niet meer te betalen?
pi_205750091
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:09 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Gebaseerd op de rekeningen die mensen moeten betalen denk ik dat het vooral een probleem voor de mensen is, want dié kunnen het niet betalen. 'De politiek' heeft daar geen last van.
Het is deels door de politiek veroorzaakt door de sancties aan Rusland en als dit leidt tot grote maatschappelijk onrust en rellen is het ook aan de politiek om het op te lossen.
pi_205750095
quote:

[..]

Als je 15% energieverbruik moet beperken is 2% besparing een aandeel van 13,13% op die beperking.
  Moderator vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:11:56 #139
16180 crew  CoolGuy
pi_205750101
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:11 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Het is deels door de politiek veroorzaakt door de sancties aan Rusland en als dit leidt tot grote maatschappelijk onrust en rellen is het ook aan de politiek om het op te lossen.
Ja dat is prima, maar dan nog steeds zijn het de mensen die het acute probleem hebben, niet 'de politiek'.
  Moderator vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:12:28 #140
16180 crew  CoolGuy
pi_205750107
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je 15% energieverbruik moet beperken is 2% besparing een aandeel van 13,13% op die beperking.
Jawel maar als je heel graag wil zeiken op de overheid dan is álles natuurlijk een kapstokje om dat te kunnen doen.
pi_205750111
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Is die 15% met de huidige prijzen nog wel voldoende? Het lijkt me dat de vraag nog veel verder omlaag moet om de prijzen te drukken.
  Moderator vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:15:30 #142
16180 crew  CoolGuy
pi_205750131
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:02 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Niet alleen voor de clubs, maar ook voor de leden, want die kunnen dat (deels) niet betalen want energierekening.
pi_205750132
Pensionado's met AOW gaan in de winter wss massaal naar de IKEA overwinteren *O*
Lekker van 9 tot 21 in de model woonkamers zitten :7
pi_205750135
Heb de cv ketel maar ff getuned. Temperatuur wat lager gezet en de comfort stand uit gezet.

Nu nog maar ff dekentjes kopen voor de winter!
pi_205750139
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:09 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Toch moet de oplossing van de politiek komen. Het is een politiek probleem omdat alleen de politiek een oplossing kan geven.
pi_205750143
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:15 schreef Dutch_view het volgende:
Pensionado's met AOW gaan in de winter wss massaal naar de IKEA overwinteren *O*
Lekker van 9 tot 21 in de model woonkamers zitten :7
Je bedoelt die model woonkamers waar 1 persoon inpast?
pi_205750146
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:12 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Is die 15% met de huidige prijzen nog wel voldoende? Het lijkt me dat de vraag nog veel verder omlaag moet om de prijzen te drukken.
Die 15% is niet om de prijzen te drukken maar om überhaupt de winter door te komen met het gas.
Hoge prijzen helpen daar juist bij.
  Moderator vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:18:22 #148
16180 crew  CoolGuy
pi_205750147
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Toch moet de oplossing van de politiek komen. Het is een politiek probleem omdat alleen de politiek een oplossing kan geven.
Ja, heel leuk, maar als de politiek over een half jaar eens een keer met iets komt heb je daar dus de komende 6 maanden sowieso niks aan maar die komende 6 maanden moet je wel al 700+ euro per maand aftikken, en dát kan al niet.
pi_205750149
Sportclubs met douches is nog peanuts vergeleken met clubs die een eigen sporthal hebben.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205750166
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, heel leuk, maar als de politiek over een half jaar eens een keer met iets komt heb je daar dus de komende 6 maanden sowieso niks aan maar die komende 6 maanden moet je wel al 700+ euro per maand aftikken, en dát kan al niet.
Klopt inderdaad.
pi_205750178
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Je bedoelt die model woonkamers waar 1 persoon inpast?
Met een stapelbed kunnen ze wel lekker liggen :z
pi_205750195
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik zou er niet vanuit gaan dat de overheid met "iets" komt, zelfs al gooien ze de energiebelasting, ODE en BTW er af, dan betaal je nog steeds > ¤2,50 per m3.

Trek je eigen plan sowieso en wacht niet op "iets".
pi_205750202
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:21 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Met een stapelbed kunnen ze wel lekker liggen :z
Veel hebben al hoogslapers
pi_205750203
Ik weet wel dat ik mijn eindafrekening van Vattenfall straks heel goed uit ga pluizen. Op mijn vraag waarop ik ineens veel hogere tarieven zie op mijn account dan voorheen krijg ik als antwoord dat ze alvast de oktober tarieven laten zien om het makkelijker te maken. Ik weet niet voor wie dat makkelijker zou moeten zijn maar voor mij is dat niet makkelijker.
pi_205750213
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
En toch heb ik niet het idee dat men er wakker van ligt. Zoals ik Kaag hoorde zeggen zijn de plannen pas uitvoerbaar in 2023 en wordt er 2022 niets meer gedaan.
pi_205750215
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik zou er niet vanuit gaan dat de overheid met "iets" komt, zelfs al gooien ze de energiebelasting, ODE en BTW er af, dan betaal je nog steeds > ¤2,50 per m3.
Daarnaast betalen al heel veel mensen geen of amper energiebelasting vanwege die teruggave.
pi_205750221
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:24 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
En toch heb ik niet het idee dat men er wakker van ligt. Zoals ik Kaag hoorde zeggen zijn de plannen pas uitvoerbaar in 2023 en wordt er 2022 niets meer gedaan.
Dat klopt inderdaad.
  Moderator vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:25:35 #158
16180 crew  CoolGuy
pi_205750229
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, dat snap ik, dus dan is het des te meer zo dat het wel lekker bekt om te zeggen dat de politiek met een oplossing moet komen, maar de realiteit is dat de mensen thuis de rekeningen krijgen.

Nu ben ik natuurlijk vooral geinteresseerd in de prijs van elektra, maar ik snap dat ik dan alsnog met de prijs van gas te maken heb. NU is dat voor mij nog niet relevant, maar zomer volgend jaar wel, en dus hoop ik dat we niet zo'n zomer hebben als dit jaar (dat hoop ik sowieso want dat is me teveel van het goede).

Al betwijfel ik sterk of de komst van regen (noorwegen export, frankrijk export, duitsland kolen vervoeren) die elektraprijs wel uberhaupt gaat drukken.
pi_205750243
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, dat snap ik, dus dan is het des te meer zo dat het wel lekker bekt om te zeggen dat de politiek met een oplossing moet komen, maar de realiteit is dat de mensen thuis de rekeningen krijgen.

Nu ben ik natuurlijk vooral geinteresseerd in de prijs van elektra, maar ik snap dat ik dan alsnog met de prijs van gas te maken heb. NU is dat voor mij nog niet relevant, maar zomer volgend jaar wel, en dus hoop ik dat we niet zo'n zomer hebben als dit jaar (dat hoop ik sowieso want dat is me teveel van het goede).

Al betwijfel ik sterk of de komst van regen (noorwegen export, frankrijk export, duitsland kolen vervoeren) die elektraprijs wel uberhaupt gaat drukken.
Zeker klopt helemaal.
pi_205750253
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:24 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik denk dat de politiek weinig kan, het gaat om zulke grote bedragen dat je niet zomaar kunt zeggen: Goh we gaan nu voor half Nederland inspringen. We hebben op dit moment ongeveer 4 miljoen huishoudens met een variabel contract. Kortom geef je die allemaal 1000 euro, dan nog blijven er een hele hoop met een torenhoge rekening zitten. Er zit maar 1 ding op, massaal gas verminderen en hopen op een milde winter.
pi_205750267
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Daarnaast betalen al heel veel mensen geen of amper energiebelasting vanwege die teruggave.
Had in Juli 5 euro negatief :)

pi_205750284
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:28 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik denk dat de politiek weinig kan, het gaat om zulke grote bedragen dat je niet zomaar kunt zeggen: Goh we gaan nu voor half Nederland inspringen. We hebben op dit moment ongeveer 4 miljoen huishoudens met een variabel contract. Kortom geef je die allemaal 1000 euro, dan nog blijven er een hele hoop met een torenhoge rekening zitten. Er zit maar 1 ding op, massaal gas verminderen en hopen op een milde winter.
Het is heel hard maar mensen moeten toch eerst maar hun eigen verbruik herwaarderen en kijken waar er wat te winnen valt. Ik heb gisterenavond voor de grap eens gekeken wat wij aan nutteloze strook verbruiken. Elektra kan bij ons echt nog een kwart minder. Gas wordt wel een ander verhaal. Het is te hopen dat de winter wat mee gaat vallen.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:32:07 #163
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205750286
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:30 schreef raptorix het volgende:

[..]
Had in Juli 5 euro negatief :)

[ afbeelding ]
Hoeveel gebruik had je?
pi_205750300
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:32 schreef Momo het volgende:

[..]
Hoeveel gebruik had je?
200 KWH precies.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:35:40 #165
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205750329
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:32 schreef raptorix het volgende:

[..]
200 KWH precies.
Ik heb 140 KWH gebruikt tot nu toe in augustus (t/m 25 augustus) en dat is al 21 euro. Variabel contract maakt het wel echt anders.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:36:51 #166
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205750343
Ter vergelijking in april verbruikte ik 135 kWh en kreeg ik nog 20 euro terug.
pi_205750344
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 12:52 schreef Joppiez het volgende:

[..]
De horeca was veel te goedkoop, het personeel werd dan ook slecht betaald. Nu moet de horeca wel een normaal salaris betalen. En dan valt het niet mee. Huur is veel gestegen, gas, electriciteit, personeelskosten. Als jouw eten 20-30 min kost om te maken is het eigenlijk al verbazingwekkend dat het bij 50 euro blijft gezien alle personeels en materiaalkosten
Of die stijging terecht is is niet relevant. Even 120 euro aftikken voor een warme maaltijd doe je normaliter niet, of in elk geval veel minder, als je je koopkracht gigantisch ziet krimpen. Daarbij kunnen we prima af met een halvering aan restaurants en koffiebarretjes. Kunnen die panden mooi gebruikt worden voor woningen en het personeel kan beter elders worden ingezet.
blablablabla
pi_205750382
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als ik dat doe dan is de reactie bemoei je er niet mee en dat is ook terecht.
Wat een onzin, als je een goede band met familie/vrienden hebt lijkt me dat prima bespreekbaar.
pi_205750401
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:39 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Wat een onzin, als je een goede band met familie/vrienden hebt lijkt me dat prima bespreekbaar.
Als ik uit mezelf bij iemand anders ga kijken wat ze kunnen besparen wordt mij echt niet in dank afgenomen, en terecht.
pi_205750404
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:39 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Dat vind ik ook, het valt me trouwens op hoeveel mensen een enorme financiële gemakzucht hebben en totaal geen besef hebben van risico's. Zie het ook om me heen met mensen die een eigen woning hebben, die zijn echt van mening dat ze nu tonnen aan winst hebben gemaakt omdat de woningprijzen zijn gestegen.
pi_205750409
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:32 schreef Momo het volgende:

[..]
Hoeveel gebruik had je?
-2234kwh :P
Vakman pur sang
pi_205750410
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:36 schreef Elan het volgende:

[..]
Of die stijging terecht is is niet relevant. Even 120 euro aftikken voor een warme maaltijd doe je normaliter niet, of in elk geval veel minder, als je je koopkracht gigantisch ziet krimpen. Daarbij kunnen we prima af met een halvering aan restaurants en koffiebarretjes. Kunnen die panden mooi gebruikt worden voor woningen en het personeel kan beter elders worden ingezet.
Het gekke is dat bv in zuid-afrika de horeca goedkoper is dan zelf koken en het personeel verdiend daar echt niet slecht.
pi_205750413
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als ik uit mezelf bij iemand anders ga kijken wat ze kunnen besparen wordt mij echt niet in dank afgenomen, en terecht.
Nou ik ga niet in iemand zijn huis rondlopen om te vertellen waar hij tochtstrippen moet aanbrengen, maar ik vraag bijvoorbeeld wel wat voor contract ze hebben en wat ze ongeveer betalen.
pi_205750417
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:41 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat vind ik ook, het valt me trouwens op hoeveel mensen een enorme financiële gemakzucht hebben en totaal geen besef hebben van risico's. Zie het ook om me heen met mensen die een eigen woning hebben, die zijn echt van mening dat ze nu tonnen aan winst hebben gemaakt omdat de woningprijzen zijn gestegen.
Als je geld genoeg hebt dan is dat toch zo?
pi_205750425
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als je geld genoeg hebt dan is dat toch zo?
Het zijn meestal de mensen die geen geld genoeg hebben :)
Mijn ervaring is dan ook dat mensen niet arm zijn omdat ze te weinig verdienen, maar vooral dat ze slecht met geld om kunnen gaan :)
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:44:53 #176
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_205750432
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:36 schreef Elan het volgende:

[..]
Laten we hopen dat het niet zo ver hoeft te komen en de inflatie tijdelijk is.

Mijn moeder gaf altijd een BBQ als verjaardagsfeest, maar door de hoge inflatie maakt ze nu een trommel vol frituursnacks (bitterballen, frikandellen, krokethapjes e.d)

Ook dat is welvaart verlies, want een lekker biefstukje op de BBQ is natuurlijk gezonder en lekkerder.
pi_205750446
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:44 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het zijn meestal de mensen die geen geld genoeg hebben :)
Mijn ervaring is dan ook dat mensen niet arm zijn omdat ze te weinig verdienen, maar vooral dat ze slecht met geld om kunnen gaan :)
Voor sommigen kan dat weleens kloppen. Ik weet maar van enkele wat ze verdienen.
pi_205750450
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het gekke is dat bv in zuid-afrika de horeca goedkoper is dan zelf koken en het personeel verdiend daar echt niet slecht.
Je hoeft echt niet naar Zuid Afrika om te zien dat de horeca hier belachelijk duur is. Ga eens een hapje eten over de grens. Genoeg tentjes waar je onder de 10 euro een prima stuk vlees kan eten.

Horeca is hier wel veel langer dicht geweest tijdens corona dan andere landen, die rekening staat dus nog open. Maar op deze manier gaan veel het ook niet redden.
blablablabla
pi_205750460
Ik voorspel nu ook al een shitload aan drama qua koolmonoxide vergiftingen, met name onder wappies, ik zag al Tweets dat ze mensen aan het adviseren waren om op hout te koken |:( |:( |:( |:( :') :') :')
pi_205750487
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:44 schreef BMW1993 het volgende:

[..]

Mijn moeder gaf altijd een BBQ als verjaardagsfeest, maar door de hoge inflatie maakt ze nu een trommel vol frituursnacks (bitterballen, frikandellen, krokethapjes e.d)

Ook dat is welvaart verlies, want een lekker biefstukje op de BBQ is natuurlijk gezonder en lekkerder.
Bloomberg verwacht dat de inflatie medio februari in het UK oploopt naar 20% door de hoge energieprijzen. Dat zal hier niet anders zijn en de politiek kan en wil niet al teveel doen op korte termijn hebben ze al gezegd. Kaag was daar in vrij duidelijk. Het ergste moet waarschijnlijk nog komen.
blablablabla
pi_205750493
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:49 schreef Elan het volgende:

[..]
Bloomberg verwacht dat de inflatie medio februari in het UK oploopt naar 20% door de hoge energieprijzen. Dat zal hier niet anders zijn en de politiek kan en wil niet al teveel doen op korte termijn hebben ze al gezegd. Kaag was daar in vrij duidelijk. Het ergste moet waarschijnlijk nog komen.
Q1 2023 wordt zeer ernstig..
pi_205750494
quote:

[..]
De inflatie kan me niet hoog genoeg zijn eigenlijk :)
pi_205750514
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:50 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je hebt zeker torenhoge schulden ;)
pi_205750523
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:52 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
Je hebt zeker torenhoge schulden ;)
De meeste mensen noemen dat een hypotheek ;)
pi_205750526
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:23 schreef Ed1234 het volgende:
Ik weet wel dat ik mijn eindafrekening van Vattenfall straks heel goed uit ga pluizen. Op mijn vraag waarop ik ineens veel hogere tarieven zie op mijn account dan voorheen krijg ik als antwoord dat ze alvast de oktober tarieven laten zien om het makkelijker te maken. Ik weet niet voor wie dat makkelijker zou moeten zijn maar voor mij is dat niet makkelijker.
Wat zijn die hogere tarieven?
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:53:09 #186
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_205750530
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:46 schreef Elan het volgende:

[..]
Je hoeft echt niet naar Zuid Afrika om te zien dat de horeca hier belachelijk duur is. Ga eens een hapje eten over de grens. Genoeg tentjes waar je onder de 10 euro een prima stuk vlees kan eten.

Horeca is hier wel veel langer dicht geweest tijdens corona dan andere landen, die rekening staat dus nog open. Maar op deze manier gaan veel het ook niet redden.
Nou idd, net 3 weken VS geweest. 70 dollar eten met gezin. Biefstuk, pizza, alles. Dat concurreert echt met zelf boodschappen doen en klaarmaken.
Afgelopen week met gezin Loetje. 300¤

Horeca gaat het echt wel voelen dat de massa straks gen geld meer heeft.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_205750532
quote:

[..]
Kaag uit functie zetten samen met Jetten lijkt me een mooie eerste stap. :Y
Vakman pur sang
pi_205750548
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:53 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Kaag uit functie zetten samen met Jetten lijkt me een mooie eerste stap. :Y
Dan komen er 2 andere idioten, zal weinig verschil maken. Al is die Jetten wel een vervelend ventje.
pi_205750551
quote:

[..]
Dan verdampt je spaargeld. Wat alleen nog maar meer mensen in crypto en aandelen zal lokken. Wat weer een potentiële nieuwe crisis met zich mee brengt als dat onherroepelijk crasht.
blablablabla
pi_205750556
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:46 schreef Elan het volgende:

[..]

Ook 10 jaar geleden was het in ZA goedkoper in de horeca dan zelf koken. Corona heeft daar niks mee te maken
  Moderator vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:55:29 #191
16180 crew  CoolGuy
pi_205750565
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:47 schreef raptorix het volgende:
Ik voorspel nu ook al een shitload aan drama qua koolmonoxide vergiftingen, met name onder wappies, ik zag al Tweets dat ze mensen aan het adviseren waren om op hout te koken |:( |:( |:( |:( :') :') :')
Dat is prima. Iedereen die dat aanneemt en uitvoert missen we niks aan.
pi_205750567
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:53 schreef stinkie het volgende:

[..]
Nou idd, net 3 weken VS geweest. 70 dollar eten met gezin. Biefstuk, pizza, alles. Dat concurreert echt met zelf boodschappen doen en klaarmaken.

In sommige delen van de vs is horeca ook goedkoper dan zelf koken
pi_205750571
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:54 schreef Elan het volgende:

[..]
Dan verdampt je spaargeld. Wat alleen nog maar meer mensen in crypto en aandelen zal lokken. Wat weer een potentiële nieuwe crisis met zich mee brengt als dat onherroepelijk crasht.
Ik heb veel meer hypotheek dan spaargeld, dus dat maakt me wat minder uit.
pi_205750576
quote:

[..]
Is het niet zo dat de bank het volledige bedrag kan opeisen in tijden van crisis? Dan moet je dat geld wel hebben liggen.
pi_205750581
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:47 schreef raptorix het volgende:
Dat kan ook buiten
pi_205750583
quote:

[..]

70 dollar inclusief tax en tip?
pi_205750585
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:56 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Is het niet zo dat de bank het volledige bedrag kan opeisen in tijden van crisis? Dan moet je dat geld wel hebben liggen.
Nee
pi_205750589
quote:

[..]

Loetje, daar laatst voor het eerst geweest (met werk), wat een overgewaarde meuk is dat zeg, een biefstuk in een goor bad van boter. Overigens een gouden formule want ze werken er zonder koks, alles ligt van te voren klaar op temperatuur :)
pi_205750593
quote:

[..]
Nee dat kan niet. Dat kan alleen als jij niet aan je verplichtingen voldoet.
pi_205750600
Nederland kan best met een hoop eettenten minder.
pi_205750605
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is prima. Iedereen die dat aanneemt en uitvoert missen we niks aan.
https://www.ad.nl/binnenl(...)an-in-huis~acfc4178/

:')
pi_205750606
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:52 schreef raptorix het volgende:

[..]
De meeste mensen noemen dat een hypotheek ;)
Ik doelde eigenlijk op andere schulden, (studieschuld,etc.)
  Moderator vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:00:13 #203
16180 crew  CoolGuy
pi_205750626
quote:
Dat zeg ik dus, daar mis je dus helemaal niks aan. 8)7
pi_205750629
quote:

[..]
Nee er valt ook niks op te eisen, dat is het concept van Rente, dat is de vergoeding die ik ze betaal voor het bedrag dat ze me lenen.
pi_205750638
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat kan ook buiten
Ik denk niet dat ze allemaal even slim zijn.
pi_205750642
quote:

[..]

Dat zijn mooie prijzen, Duitsland is ook echt een stuk goedkoper op veel plekken .
Prijs scheelt wel heel erg per regio in de VS trouwens :P

San Diego is het leven duurder dan in Amsterdam:P
blablablabla
pi_205750647
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:58 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
Ik doelde eigenlijk op andere schulden, (studieschuld,etc.)
Nee ik heb nooit gestudeerd en ook geen andere schulden.
pi_205750648
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:01 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik denk niet dat ze allemaal even slim zijn.
Dan mis je er niks aan
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:02:44 #209
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_205750651
Schulden weg infleren is alleen leuk als je inkomen ook mee stijgt, en dat is nu juist niet het geval. Op macro-niveau zitten de huishoudens in de tang en varen overheden en bedrijven er wel bij. Het is dus ook niet de vraag of de overheid iets kán doen, de overheid móet iets doen omdat zij de enige is die macro-economische ontwikkelingen kan counteren. Als individu heb je daar simpelweg de instrumenten niet voor. Een prijsplafond op energie zou een eerste stap zijn, want dat gaat anders helemaal verkeerd. En compenseer de energiebedrijven dan voor 95% zodat zij ook nog een prikkel houden.
Never explain, never apologize.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:03:25 #210
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_205750658
quote:

[..]

Dan heb je vast een groot gezin met oudere kinderen. 60 euro pp kom je normaliter een heel eind mee bij Loetje.
pi_205750659
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:54 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Dan komen er 2 andere idioten, zal weinig verschil maken. Al is die Jetten wel een vervelend ventje.
Dan is de crisis zo groot dat we vakmensen uit de praktijk gaan inzetten. :Y
Vakman pur sang
  Forum Admin vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:03:37 #212
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_205750660
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 08:57 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik zit met hetzelfde probleem, zelfs het laagst mogelijke maandbedrag is een dikke verdubbeling terwijl ik de helft van een normale alleenstaande gebruik.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_205750677
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:02 schreef Lurf het volgende:
Schulden weg infleren is alleen leuk als je inkomen ook mee stijgt, en dat is nu juist niet het geval. Op macro-niveau zitten de huishoudens in de tang en varen overheden en bedrijven er wel bij. Het is dus ook niet de vraag of de overheid iets kán doen, de overheid móet iets doen omdat zij de enige is die macro-economische ontwikkelingen kan counteren. Als individu heb je daar simpelweg de instrumenten niet voor. Een prijsplafond op energie zou een eerste stap zijn, want dat gaat anders helemaal verkeerd. En compenseer de energiebedrijven dan voor 95% zodat zij ook nog een prikkel houden.
Waarom zou ik mijn inkomen niet mee laten stijgen? Ik weet wat mijn uurtarief is wat mijn werkgever doorberekend, de dag dat hij dat doet sta ik bij hem aan het bureau.
pi_205750687
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:03 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik zit met hetzelfde probleem, zelfs het laagst mogelijke maandbedrag is een dikke verdubbeling terwijl ik de helft van een normale alleenstaande gebruik.
Je kunt gewoon elke maand het bedrag betalen wat je verbruikt, dat mogen ze niet weigeren.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:09:09 #215
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_205750724
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:58 schreef Vliegbaard het volgende:
Nederland kan best met een hoop eettenten minder.
De vraag bepaalt het aanbod.
pi_205750737
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:03 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dan is de crisis zo groot dat we vakmensen uit de praktijk gaan inzetten. :Y
Nee hoor zal niet gebeuren anders was dat al lang gebeurd.
pi_205750779
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:09 schreef leolinedance het volgende:

[..]
De vraag bepaalt het aanbod.
Normaal wel. Alleen nu zijn er veel zombiebedrijven die kunstmatig overeind zijn gehouden door coronagelden.
  Moderator vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:24:08 #218
16180 crew  CoolGuy
pi_205750875
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:00 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nee er valt ook niks op te eisen, dat is het concept van Rente, dat is de vergoeding die ik ze betaal voor het bedrag dat ze me lenen.
Nee, maar dat was stiekem vooral de drang naar nog meer drama.
pi_205750903
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:05 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je kunt gewoon elke maand het bedrag betalen wat je verbruikt, dat mogen ze niet weigeren.
Is dat zo? Dus dat je in de zomermaanden maar een tientje betaalt ofzo? Zou verwachten dat ze dat wel afgedekt hebben in de meeste contracten.
pi_205750927
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:26 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Is dat zo? Dus dat je in de zomermaanden maar een tientje betaalt ofzo? Zou verwachten dat ze dat wel afgedekt hebben in de meeste contracten.
Volgens mij verschilt het per maatschappij. Meestal maken ze je het ook wat lastiger doordat je het dan alleen telefonisch kunt verlagen, 1 en ander zal waarschijnlijk ook afhangen of je bijvoorbeeld een slimme meter hebt.
pi_205751039
quote:

[..]

Amerika is daar ook helemaal voor ingericht. Uiteten neemt ook veel minder tijd in beslag. Hoop wel dat bij de $70 je ook al de $7-10 tip had zitten.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:43:30 #222
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_205751045
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:44 schreef BMW1993 het volgende:

[..]
Helaas, inflatie is per definitie niet tijdelijk.

Deflatie zal namelijk nooit toegestaan worden. 15 procent inflatie is niet zo'n groot probleem, maar als er 0,1 procent deflatie dreigt, dan gaan opeens allerlei alarmbellen rinkelen en moet dat koste wat kost voorkomen worden.

Dus nee, het gemiddelde prijsniveau gaat helaas nooit meer naar beneden.
pi_205751062
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:43 schreef Zelva het volgende:

[..]
Helaas, inflatie is per definitie niet tijdelijk.

Deflatie zal namelijk nooit toegestaan worden. 15 procent inflatie is niet zo'n groot probleem, maar als er 0,1 procent deflatie dreigt, dan gaan opeens allerlei alarmbellen rinkelen en moet dat koste wat kost voorkomen worden.

Dus nee, het gemiddelde prijsniveau gaat helaas nooit meer naar beneden.
Inflatie is ook niet alleen bepaald door de energieprijzen natuurlijk.
pi_205751069
Wat een heleboel mensen niet doorhebben is dat we in een jaar tijd 15% hebben verloren ten opzichte van de Dollar, dat voel je ook in de prijs omdat internationaal veel zaken in Dollars worden verrekend.
pi_205751089
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Dit kan toch niet waar zijn?
Ik heb mijn verbruik gemiddelde van vorige jaren ingevuld en kom idd op 13.209,30 pj met een gasprijs van 5,008 per m3.
pi_205751118
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:48 schreef Za het volgende:

[..]
Dit kan toch niet waar zijn?
Ik heb mijn verbruik gemiddelde van vorige jaren ingevuld en kom idd op 13.209,30 pj met een gasprijs van 5,008 per m3.
Dat is voor nieuwe klanten, volgens mij is het een stuk minder voor bestaande.
pi_205751134
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:50 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat is voor nieuwe klanten, volgens mij is het een stuk minder voor bestaande.
Maar we weten allemaal dat als het de 'middenweg' wordt met bijvoorbeeld 3,00-3,50¤ per kuub er nog steeds stront aan de knikker is. Miljoenen huishoudens kunnen dat niet betalen.
pi_205751144
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:51 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Maar we weten allemaal dat als het de 'middenweg' wordt met bijvoorbeeld 3,00-3,50¤ per kuub er nog steeds stront aan de knikker is. Miljoenen huishoudens kunnen dat niet betalen.
Klopt, ik vraag me ook af of de energiemaatschappijen het kunnen betalen, ik denk dat er op dit moment stevig onderhandeld wordt tussen Den Haag en de grote spelers.
pi_205751151
Ik verwacht niet dat er mensen worden afgesloten. Er zullen wel veel mensen hun rekening niet kunnen betalen. Het einde van het thuiswerken in ieder geval voor veel mensen. Wat gaan de energiebedrijven doen als 30% wanbetaler wordt? Vallen die dan ook om? Echt een perfect storm.

Terwijl we op een gasbel zitten.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:53:47 #230
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205751159
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:53 schreef zoost het volgende:
Ik verwacht niet dat er mensen worden afgesloten. Er zullen wel veel mensen hun rekening niet kunnen betalen. Het einde van het thuiswerken in ieder geval voor veel mensen. Wat gaan de energiebedrijven doen als 30% wanbetaler wordt? Vallen die dan ook om? Echt een perfect storm.

Zitten we niet (meer).
Huilen dan.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:54:29 #231
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_205751165
Het was eind vorig jaar al zo dat prijzen voor modelcontracten de pan uit rezen. Vattenfall was zo'n beetje de laatste die toen nog redelijke tarieven hanteerde. Ik ben op de valreep in november ook overgestapt van Essent naar Vattenfall, toen Essent mij met terugwerkende kracht tot nieuwe klant bestempelde (omdat mijn vaste contract na 1 juli afliep) en zo'n beetje per direct mijn tarieven verhoogde tot een niveau dat ik nu nog steeds niet betaal bij Vattenfall.
Never explain, never apologize.
pi_205751167
quote:

Die gasbel is niet zo groot, daarnaast moeten we ook uitleveren aan anderen, en kunnen we niet op volle kracht die bel leegpompen.
pi_205751172
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:52 schreef raptorix het volgende:

[..]
Klopt, ik vraag me ook af of de energiemaatschappijen het kunnen betalen, ik denk dat er op dit moment stevig onderhandeld wordt tussen Den Haag en de grote spelers.
Als ze het niet kunnen betalen dan kopen ze het niet en wordt het aan anderen voor die prijs verkocht
pi_205751181
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als ze het niet kunnen betalen dan kopen ze het niet en wordt het aan anderen voor die prijs verkocht
Ja dat zal waarschijnlijk ook de discussie zijn, wie is verantwoordelijk voor het vullen van de gasvoorraden?
pi_205751189
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:54 schreef raptorix het volgende:

[..]
Die gasbel is niet zo groot, daarnaast moeten we ook uitleveren aan anderen, en kunnen we niet op volle kracht die bel leegpompen.
Het alternatief is energie armoede en een ongelofelijke crisis. Niemand (>80%) kan deze prijzen betalen.
pi_205751191
twitter
pi_205751197
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:11 schreef Jaeger85 het volgende:

Eens.
pi_205751198
quote:
Lekker deugen, terwijl het land kapot gaat.
pi_205751199
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:46 schreef raptorix het volgende:
Wat een heleboel mensen niet doorhebben is dat we in een jaar tijd 15% hebben verloren ten opzichte van de Dollar, dat voel je ook in de prijs omdat internationaal veel zaken in Dollars worden verrekend.
Dan moet de ecb ook maar de rente verhogen om dat op te lossen.
pi_205751214
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Zeg maar dag Italië :W
pi_205751216
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Maar dan gaat zuid europa failliet en valt de EU uit een.
pi_205751218
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:56 schreef zoost het volgende:

[..]
Het alternatief is energie armoede en een ongelofelijke crisis. Niemand (>80%) kan deze prijzen betalen.
Ik kan de prijzen prima betalen.
pi_205751221
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:58 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]
Zeg maar dag Italië :W
Ik wil ze best uitzwaaien hoor, weer een kiespijn minder
pi_205751223
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:59 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik ook, maar hoef het niet

Al gaat het naar 20 eur per kwh, dan nog kan ik het prima betalen
pi_205751227
quote:

[..]
Gefeliciteerd, dan hoor je niet bij de >80%.
pi_205751232
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:00 schreef zoost het volgende:

[..]
Gefeliciteerd, dan hoor je niet bij de >80%.
Ik hoorde ook niet bij de 80% die elk jaar voor 200 euro overstapt naar een cowboy.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:00:37 #247
487228 Draak31
Een jonge frisse vent
pi_205751234
quote:
Dat nieuwe gas komt toch ook uit Rusland? In dat geval is dit toch gewoon sabotage?
pi_205751243
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:00 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik hoorde ook niet bij de 80% die elk jaar voor 200 euro overstapt naar een cowboy.
Ik wel
pi_205751249
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:00 schreef raptorix het volgende:

[..]
Is dit een soort "eigen schuld, dikke bult" voor bijna heel Nederland?
pi_205751259
quote:
5s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:00 schreef Draak31 het volgende:

[..]
Dat nieuwe gas komt toch ook uit Rusland? In dat geval is dit toch gewoon sabotage?
Het lijkt er inderdaad op dat Jetten bewust de gemeentes aan de bedelstaf wil. Dan moeten de voorzieningen dicht. Minder CO2 en stikstof. Dat is alles wat telt voor D66. Fuck de bevolking!
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:02:22 #251
487228 Draak31
Een jonge frisse vent
pi_205751260
quote:

[..]
Maar de industrie niet, helder licht. Dus valt de hele economie om en zal iedereens welvaart in Europa vaporiseren. Heel ingewikkeld is het niet als je meer dan een pindabrein hebt.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:02:50 #252
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_205751268
quote:

De gasprijs wordt bepaald op de markt, niet bij de put.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:03:43 #253
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205751276
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:01 schreef zoost het volgende:

[..]
Het deel van Nederland dat decennialang in een koopwoning zit met een energielabel D of lager maar vandaag pas begint met nadenken over het verminderen van de warmtebehoefte van diezelfde woning.
Huilen dan.
pi_205751279
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:02 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het lijkt er inderdaad op dat Jetten bewust de gemeentes aan de bedelstaf wil. Dan moeten de voorzieningen dicht. Minder CO2 en stikstof. Dat is alles wat telt voor D66. Fuck de bevolking!
Liever dat, dan op je woorden moeten terugkomen. Dat zou heel erg voor Jetten en zijn carrière zijn.
pi_205751289
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:03 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Het deel van Nederland dat decennialang in een koopwoning zit met een energielabel D of lager maar vandaag pas begint met nadenken over het verminderen van de warmtebehoefte van diezelfde woning.
Maar zelfs met A label betaal je met de huidige tarieven die ik voorbij zie komen bedragen waar je eng van wordt.
pi_205751291
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:01 schreef zoost het volgende:

[..]
Nee hoor, meer een welbewust risico wat je neemt door een variabel contract aan te gaan.
pi_205751294
quote:

[..]
Niet iedereen heeft 10 of 20K liggen om te investeren in isolatie.
pi_205751304
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:02 schreef Draak31 het volgende:

[..]
Maar de industrie niet, helder licht. Dus valt de hele economie om en zal iedereens welvaart in Europa vaporiseren. Heel ingewikkeld is het niet als je meer dan een pindabrein hebt.
Ik kan overal ter wereld werken helder licht, ik verkoop mijn "brein" als het moet zo aan een ander land als het hier minder gaat.
pi_205751309
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:05 schreef zoost het volgende:

[..]
Inderdaad, wordt net gedaan of het nu ieders schuld maar is die niet geïnvesteerd heeft..
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:07:18 #260
487228 Draak31
Een jonge frisse vent
pi_205751322
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:06 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik kan overal ter wereld werken helder licht, ik verkoop mijn "brein" als het moet zo aan een ander land als het hier minder gaat.
Maar je werkt nog hier? :') Geloofwaardig zeg.
pi_205751331
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:07 schreef Draak31 het volgende:

[..]
Maar je werkt nog hier? :') Geloofwaardig zeg.
Ja waarom niet? Voorlopig bevalt het me nog wel, maar inderdaad van plan om ergens volgend jaar weg te gaan.
pi_205751344
quote:
Jetten:"Dat is de prijs die je moet betalen voor het niet langer vullen van de schatkist van een oorlogszuchtige dictator". :')
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:08:51 #263
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205751348
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:05 schreef zoost het volgende:

[..]
Wat minder op vakantie gaan, of ervoor lenen. Daarnaast ga je me niet vertellen dat de meeste mensen die al enkele tientallen jaren in het bezit zijn van een koopwoning niet in staat zouden zijn om 10 of 20k te investeren over die periode.
Huilen dan.
pi_205751355
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:05 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nee hoor, meer een welbewust risico wat je neemt door een variabel contract aan te gaan.
Serieus? Dit was een risico wat mensen hadden moeten voorzien, dus nu zoeken ze het zelf maar uit? Is dit waar we nu zijn aanbeland. Geen solidariteit meer met je medelanders?

Hoe dan ook. Deze energiecrisis gaat heet Nederland raken. Dit wordt een hele flinke recessie. Ik voorspel een krimp van 15% (inclusief inflatie).
pi_205751357
Zouden we uiteindelijk wel weer op Russisch gas terecht kunnen?
Want dit werkt ook niet.
pi_205751376
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:06 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik, Ik, Ik, Ik, Ik, Ik, Ik, Ik, Ik, Ik, Ik, Ik, Ik, Ik, Ik. Enige solidariteit zou je goed staan.
pi_205751385
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:03 schreef zoost het volgende:

[..]
Liever dat, dan op je woorden moeten terugkomen. Dat zou heel erg voor Jetten en zijn carrière zijn.
De carrière van Jetten lijkt mij niet zo heel erg belangrijk.

Die idioten zijn even decennia aan opgebouwde welvaart op aan het stoken. Zitten zij er tenminste wel lekker warmpjes bij. Wat een kutregering hebben wij toch.
pi_205751390
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:08 schreef Za het volgende:

[..]
Jetten:"Dat is de prijs die je moet betalen voor het niet langer vullen van de schatkist van een oorlogszuchtige dictator". :')
Die oorlogszuchtige dictator verdient alleen maar aan het beleid van Jetten.
pi_205751397
quote:

[..]
Typisch voorbeeld van alleen maar de wereld willen redden en zware morele principes. Het werkt ook averechts. Als we zo weinig voor onszelf overhouden, hoe kun je dan nog zelf iets doen voor een betere wereld of de energie daarvoor vinden? Het Nederlandse volk wordt ernstig tekort gedaan en korter douchen of bibberen voor Oekraine (waar het eerder mee begon) is een leugen.
pi_205751402
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:09 schreef zoost het volgende:

[..]
Serieus? Dit was een risico wat mensen hadden moeten voorzien, dus nu zoeken ze het zelf maar uit? Is dit waar we nu zijn aanbeland. Geen solidariteit meer met je medelanders?

Hoe dan ook. Deze energiecrisis gaat heet Nederland raken. Dit wordt een hele flinke recessie. Ik voorspel een krimp van 15% (inclusief inflatie).
Juist de mensen die dit soort dingen niet voorzien zou je niet op een variabel contract moeten zetten, ja dit had je prima kunnen voorzien als je niet de hele avond duffe talkshows kijkt maar je verdiept in fatsoenlijke bronnen.
pi_205751405
Electrische kachels zijn nog steeds duurder dan op gas verwarmen, mensen die niet begrijpen dat de gasprijs indirect aan de stroomprijs zit gekoppeld.

Stijgt gas dan stijgt stroom mee.
Ik heb zelf een warmtepomp dus weinig last van.
pi_205751412
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:10 schreef zoost het volgende:

[..]
Ik, Ik, Ik, Ik, Ik, Ik, Ik, Ik, Ik, Ik, Ik, Ik, Ik, Ik, Ik. Enige solidariteit zou je goed staan.
Het is altijd grappig dat mensen over solidariteit beginnen als ze zelf in de shit zitten. Zo werkt solidariteit dus niet.
pi_205751425
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:09 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Want dit werkt ook niet.
Daarvoor is het nu te laat, ik verwacht van niet of putin moet zelf ineens veranderen van mening, de EU houdt zijn poot wel stijf.
pi_205751430
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:13 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het is altijd grappig dat mensen over solidariteit beginnen als ze zelf in de shit zitten. Zo werkt solidariteit dus niet.
Ik zit zelf niet in de shit. Geen verkeerde aannames doen. Ik maak mij wel zorgen voor Nederland. En leg eens uit: Hoe werkt solidariteit dan wel?
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:15:56 #275
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205751435
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:13 schreef raptorix het volgende:

[..]
Juist de mensen die dit soort dingen niet voorzien zou je niet op een variabel contract moeten zetten, ja dit had je prima kunnen voorzien als je niet de hele avond duffe talkshows kijkt maar je verdiept in fatsoenlijke bronnen.
Wel een beetje makkelijk praten zo natuurlijk.

Voorbeeldje: in het VK gaat een fabriek dicht die oa voor zuurstof en lachgas (voor narcose) bij operaties zorgt vanwege de hoge energieprijzen. Nu dreigt er een tekort.

Al dat soort bij-effecten moet je niet onderschatten.
pi_205751450
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:10 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Nee hoor zal niet gebeuren anders was dat al lang gebeurd.
We zijn nog lang niet op het hoogtepunt van de crisis, ik zie het nog wel gebeuren.
Vakman pur sang
pi_205751465
quote:
Want dit werkt ook niet.
Dat doen we al alleen de manier van inkopen en contracten verandert.
Vakman pur sang
pi_205751477
quote:

[..]
Ik had mijn woning in 2019 gekocht en zag het gasverbruik, 2500 m3/jaar. Jaren '70 hoekhuis meer dan 200m2. Ik wist toen dat het zuiniger moest, en was bewust dat gasprijzen toen laag waren.

Ik had wel rekening gehouden dat gasprijzen naar misschien wel een euro, of 1,20 konden gaan (+50 procent).

Alleen dit .. dit is gewoon excessief. Buitensporig. Buiten alle grenzen van wat je redelijkerwijs kan verwachten.
pi_205751478
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:15 schreef zoost het volgende:

[..]
Ik zit zelf niet in de shit. Geen verkeerde aannames doen. Ik maak mij wel zorgen voor Nederland. En leg eens uit: Hoe werkt solidariteit dan wel?
Ik ben heel solidair, ik geef ongeveer 15 procent van mijn salaris weg aan iemand die het heel zwaar heeft en goed werk doet.

Heb er ooit een klein betoog over geschreven:

quote:
Solidariteit een vreemd begrip.
Heden te dage staat het begrip solidariteit weer veel in de belangstelling. Niet in de laatste plaats omdat een aantal partijen die solidariteit hoog in het vaandel hebben staan een groot aantal zetels hebben behaald.
Omdat ik nieuwsgierig was wat Van Dale eigenlijk onder solidariteit verstaat, heb ik het maar even opgezocht: so·li·da·ri·teit (de ~ (v.)): Bewustzijn van saamhorigheid en bereidheid om de consequenties daarvan te dragenOp zich kan ik me hier heel goed in vinden, ik vind het een plicht om zwakkeren te helpen, niet alleen financieel, maar met name sociaal.
En ik denk dat 95% van de mensen geen enkel probleem heeft met het helpen van mensen die niet in staat zijn voor zich zelf te zorgen.Tot zover weinig schokkends, maar er is iets vreemds aan de hand, als inderdaad 95% van de mensen zich hierin kan vinden, waarom word solidariteit dan opgelegd? Immers solidariteit is gebaseerd op het bewustzijn van de mens, en niet op basis van verplichting, immers verplichting heeft niets met bewustzijn te maken, maar eerder met een gedwongen maatregel.En dat stuit mij tegen de borst, niet alleen het feit dat solidariteit niet op basis van verplichting moet gelden, maar ook nog eens dat ik geen invloed kan uitoefenen met wie ik solidair kan zijn!Wat ook uiterst vreemd in dit land is, is dat de grootste roep om solidariteit van partijen komt, die het juist opnemen voor mensen die profiteren van solidariteit! Kortom ze zijn niet zozeer van mening dat mensen solidair moeten zijn, maar met name dat ze kunnen profiteren van solidariteit. Doet me denken aan de muis en de olifant die over een brug lopen, en de muis zegt: wat stampen we hard he!
Daarnaast werkt het opleggen van solidariteit contra productief, immers het geeft weinig bevrediging om een gedwongen solidariteitspremie te betalen, dit in tegenstelling tot een vrijwillige gift, ik weet niet hoe het bij u zou voelen, maar ik voel me heel wat beter wanneer ik iets ongedwongen kan bijdragen, zeker als dat voor een doel is waarbij ik weet dat het bij de juiste mensen terecht komt! En nog erger, wanneer mensen kunnen profiteren van een "solidariteit regel" zal dat niet zelden leiden tot misbruik hiervan, dit terwijl mensen die het soms echt slecht hebben vaak de dupe worden van regels, bijvoorbeeld omdat ze door het noodlot net buiten de regels vallen.
Een veel gehoord standpunt omtrent solidariteit is dat mensen van huis uit niet solidair zijn, en dat solidariteit alleen valt af te dwingen via regels, buiten het feit dat opgelegde solidariteit eigenlijk helemaal geen solidariteit is, valt nog te betwijfelen of dit wel zo is. Kijken we bijvoorbeeld naar de grote inzamelingsacties van de laatste jaren, dan zien we dat vanuit alle lagen van de bevolking bereidt is om vrijwillig bij te dragen aan getroffenen.
Ook in landen waar weinig opgelegde solidariteit is, zie je dat betrekkelijk meer geld wordt weggegeven aan goede doelen/instellingen.Mijn belangrijkste conclusie is dan ook, dat het opleggen van solidariteit de bereidheid tot solidariteit doet afnemen.Kortom alle regels omtrent gedwongen solidariteit dienen afgebouwd te worden, dit zal er niet alleen toe leiden dat mensen eerder bereid zijn om solidariteit op te brengen, ook mensen die echt dienen te profiteren van solidariteit zullen minder snel buiten de boot vallen, terwijl de profiteurs niet langer de winnaars zijn.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:20:42 #280
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_205751493
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 10:56 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
70 dollar inclusief tax en tip?
ex tip, maar 20% van 70 is nog een lachertje. (leuke daar is dat ik met 2 pubers meer aan gratis refills krijg dan ik aan tip zou betalen)

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Amerika is daar ook helemaal voor ingericht. Uiteten neemt ook veel minder tijd in beslag. Hoop wel dat bij de $70 je ook al de $7-10 tip had zitten.
Met 7 tot 10 dollar tip mag je echt uit gaan leggen wat er mis was met het eten en de bediening.
Zijn daar ook wezen eten voor 150 (inclusief tip) met 6 personen. Vind tip altijd beetje lastig met prijsvergelijkingen omdat het zo afhankelijk is van wat je het waard vind, uit eten is over het algemeen gewoon veel goedkoper daar bij de standaard diners. Ga je naar een keten als cheesecake ben je ook 200-225 dollar kwijt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 11:03 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Dan heb je vast een groot gezin met oudere kinderen. 60 euro pp kom je normaliter een heel eind mee bij Loetje.
voor een lunch ja. Maar met een 12 en 14jarige kom ik er echt niet met een stukje vlees en een witte boterham. Salade en friet/piepers moet je natuurlijk apart bestellen. Paar drankjes, ijsje en klaar.

Maar goed. Energie crisis. Ik denk dus dat we wel een kaalslag aan restaurants gaan zien komende periode. En niet alleen daar. Ik zit al 2 jaar te wachten op een paar aannemers, nu wacht ik nog wel een jaar, want zodra ze niet meer ingehuurd worden ben ik spekkoper.

Mijn grote verwachting is dat er wel op 'een' manier ingegrepen word voor ik in de problemen kom (o.b.v. dat als ik in de problemen kom er al een hele grote groep mensen in de problemen zit :@ )
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_205751496
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Wel een beetje makkelijk praten zo natuurlijk.

Voorbeeldje: in het VK gaat een fabriek dicht die oa voor zuurstof en lachgas (voor narcose) bij operaties zorgt vanwege de hoge energieprijzen. Nu dreigt er een tekort.

Al dat soort bij-effecten moet je niet onderschatten.
Dan moet die fabriek de hogere kosten gewoon doorberekenen, waarom denk je dat in de winkel de producten duurder zijn?
pi_205751563
Die "fabriek" is trouwens niet 1 of ander fabriekje waar een brave familie tankjes zuurstof vult voor de ziekenhuizen, dit is gewoon een groot conglomoraat wat beursgenoteerd is: https://cfindustries.q4ir.com/corporate-profile/default.aspx
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:30:27 #283
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205751601
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:20 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dan moet die fabriek de hogere kosten gewoon doorberekenen, waarom denk je dat in de winkel de producten duurder zijn?
De producten die ik noem zijn een bij-product van de productie van prik, voor frisdranken en dergelijke. Dus dat wordt al gedaan. Maar daar zit een grens aan. Op een gegeven moment is het verliesgevend met zulke energieprijzen dus dan kan de productie beter stoppen.
pi_205751602
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:19 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik ben heel solidair, ik geef ongeveer 15 procent van mijn salaris weg aan iemand die het heel zwaar heeft en goed werk doet.

Heb er ooit een klein betoog over geschreven:
[..]

dus als iemand hulp nodig heeft dan moet die bedelen bij andere mensen voor hulp?
Dus iemand die 100 mensen kent heeft meer kans op hulp dan iemand die 1 persoon kent, waarbij de hulpvraag hetzelfde is?
Dan neem ik de hoeveelheid arbeid die men moet verrichten om eventueel hulp te krijgen niet eens in beschouwing.
pi_205751616
https://www.theguardian.c(...)o-germany-is-limited

Plaatje bij het artikel doet me aan een bepaald kamp in WWII denken.
pi_205751629
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dus als iemand hulp nodig heeft dan moet die bedelen bij andere mensen voor hulp?
Dus iemand die 100 mensen kent heeft meer kans op hulp dan iemand die 1 persoon kent, waarbij de hulpvraag hetzelfde is?
Dan neem ik de hoeveelheid arbeid die men moet verrichten om eventueel hulp te krijgen niet eens in beschouwing.
Nee wat ik betoog is dat wanneer mensen niet gedwongen worden tot solidariteit ze veel meer geneigd zullen te zijn om mensen te helpen. Juist van dwang worden mensen egoïstisch.
pi_205751636
quote:
Want dit werkt ook niet.
Welk spel denk je dat Putin aan het spelen is ? Die wil ons zo langzaam laten creperen en uitroken.

Eens zien wie de langste adem heeft.
pi_205751645
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:31 schreef Confetti het volgende:
https://www.theguardian.c(...)o-germany-is-limited

Plaatje bij het artikel doet me aan een bepaald kamp in WWII denken.
_O- leuke treiterij van rusland _O-
pi_205751660
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:32 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nee wat ik betoog is dat wanneer mensen niet gedwongen worden tot solidariteit ze veel meer geneigd zullen te zijn om mensen te helpen. Juist van dwang worden mensen egoïstisch.
dat kan, maar als iemand dus 100 mensen kent heeft die meer kans op hulp dan iemand die 1 persoon kent?
pi_205751661
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
De producten die ik noem zijn een bij-product van de productie van prik, voor frisdranken en dergelijke. Dus dat wordt al gedaan. Maar daar zit een grens aan. Op een gegeven moment is het verliesgevend met zulke energieprijzen dus dan kan de productie beter stoppen.
Natuurlijk is het niet verliesgevend als je de prijs verhoogt, als een essentieel product niet meer geleverd wordt zullen er altijd mensen op staan die het wel gaan produceren, je hebt namelijk 100% afname garantie, de enige uitzondering zijn niche producten met een hele lage afzetmarkt waarbij je dan extreme prijzen zou moeten vragen (zoals het geval van bepaalde medische producten).
pi_205751681
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
_O- leuke treiterij van rusland _O-
Trollen met NATO Prikkeldraad :+
pi_205751696
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat kan, maar als iemand dus 100 mensen kent heeft die meer kans op hulp dan iemand die 1 persoon kent?
Klopt, maar dat geld voor iedereen. Niet alleen voor de gene die hulp nodig hebben.
pi_205751701
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:36 schreef raptorix het volgende:

[..]
Klopt, maar dat geld voor iedereen. Niet alleen voor de gene die hulp nodig hebben.
dan heb ik liever verplichte solidariteit
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:37:38 #294
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205751707
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:34 schreef raptorix het volgende:

[..]
Natuurlijk is het niet verliesgevend als je de prijs verhoogt, als een essentieel product niet meer geleverd wordt zullen er altijd mensen op staan die het wel gaan produceren, je hebt namelijk 100% afname garantie, de enige uitzondering zijn niche producten met een hele lage afzetmarkt waarbij je dan extreme prijzen zou moeten vragen (zoals het geval van bepaalde medische producten).
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:34 schreef raptorix het volgende:

[..]
Natuurlijk wel, want de prijs komt dan boven de prijs uit die mensen ervoor willen betalen.

Ik bedoel, als ik het goed begrijp zou 100.000 euro voor narcose extra voor een operatie voor jouw. geen probleem zijn?

Klinkt alsof je zwemt in het geld.
pi_205751731
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dan heb ik liever verplichte solidariteit
Ik zou eens een jaartje in Cuba gaan wonen dan :)
pi_205751742
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:37 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
[..]
Natuurlijk wel, want de prijs komt dan boven de prijs uit die mensen ervoor willen betalen.

Ik bedoel, als ik het goed begrijp zou 100.000 euro voor narcose extra voor een operatie voor jouw. geen probleem zijn?

Klinkt alsof je zwemt in het geld.
Die prijs word geen 100K, het is nou niet zo dat het in 1 keer 1000 keer duurder is om te produceren.
pi_205751756
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:20 schreef stinkie het volgende:

[..]
ex tip, maar 20% van 70 is nog een lachertje. (leuke daar is dat ik met 2 pubers meer aan gratis refills krijg dan ik aan tip zou betalen)
[..]
Met 7 tot 10 dollar tip mag je echt uit gaan leggen wat er mis was met het eten en de bediening.
Zijn daar ook wezen eten voor 150 (inclusief tip) met 6 personen. Vind tip altijd beetje lastig met prijsvergelijkingen omdat het zo afhankelijk is van wat je het waard vind, uit eten is over het algemeen gewoon veel goedkoper daar bij de standaard diners. Ga je naar een keten als cheesecake ben je ook 200-225 dollar kwijt.

Tip in de VS is niet tip zoals we dat hier in Europa zien. Hier zien we het als extraatje voor goede service, in de VS is het betalen voor service. In veel staten is het minimum-loon in de horeca minimaal ($1-2 per uur). Tips zijn dus hun inkomen, 10% is meestal het minimum, en doe je het personeel geen plezier mee. Mijn vriendin werkte in de bediening in een restaurant. Drankjes werden door een barman gedaan, die deelde wel mee in de tip, maar op basis van wat hij verkocht. 10% van wat hij verkocht moest zij als tip aan hem afstaan, als klanten dan geen tip achterlieten, moest ze dat dus uit eigen zak betalen.
pi_205751758
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:38 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik zou eens een jaartje in Cuba gaan wonen dan :)
dat hoeft niet, want in NL gebeurt het ook. Solidariteit is er niet alleen voor mensen die begaafd genoeg zijn om om solidariteit te vragen.
pi_205751772
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat hoeft niet, want in NL gebeurt het ook. Solidariteit is er niet alleen voor mensen die begaafd genoeg zijn om om solidariteit te vragen.
Het probleem is alleen dat overheids solidariteit behoorlijk duur en ineffectief is.
pi_205751785
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 12:41 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het probleem is alleen dat overheids solidariteit behoorlijk duur en ineffectief is.
dan is dat maar zo, beter dan het alternatief
pi_205751801
Opslag en topic vol.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')