abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:11:24 #1
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205722276
Ik sta op het punt een arbeidscontract te tekenen. Nu zit daar een clausule in dat wanneer er, binnen de maand die als proeftijd geldt, wordt opgezegd de eerste werkdag niet uitbetaald wordt. Tevens geldt dat wanneer er na de proeftijd wordt opgzegd, binnen dus de 7 maanden voor hoelang het contract geldt, een boete zal worden ingehouden van ¤250. Op een loon wat niet hoger is dan het wettelijk minimum is dat een behoorlijke aderlating.

Mijn vraag aan jullie is, is dit gebruikelijk (ik heb werkelijk nog nooit van zoiets gehoord) en mag dit überhaupt?

We hebben het over een minimum betaling en volgens mij kom je in zo'n geval onder het wettelijk minimum.

Alvast bedankt voor jullie reactie's
pi_205722366
https://www.arbeidsrechte(...)arbeidsovereenkomst/

Ik heb dit kunnen vinden (komt terug op meerdere sites). Dit betreft alleen een (illegale) handeling tijdens werk waar een boete aan verbonden kan worden. Een boete voor opzeggen van contract, al dan niet tijdens proeftijd, is volgens mij volledig in strijd met de wet.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:23:44 #3
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_205722392
Gewoon verder kijken naar ander werk dus.
En waarom minimum loon?
Overal staan ze om personeel te springen, mag ook wel wat tegenover staan.
Of iets beter en harder onderhandelen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_205722414
Als er geen opzegtermijn is afgesproken in het tijdelijke contract voor 7 maanden, is een boete bij opzegging mogelijk. 250 euro is dan nog zeer beperkt. Normaal kan het gaan om 100% van het loon van resterende looptijd.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:27:58 #5
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_205722437
Je leest over het woord 'proeftijd' heen
A murky, forgotten land.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:37:07 #6
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205722542
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:25 schreef KrekelJapie het volgende:
Als er geen opzegtermijn is afgesproken in het tijdelijke contract voor 7 maanden, is een boete bij opzegging mogelijk. 250 euro is dan nog zeer beperkt. Normaal kan het gaan om 100% van het loon van resterende looptijd.
Ik kom dit tegen:

quote:
Opzegtermijn in de arbeidsovereenkomst
In de arbeidsovereenkomst kan worden afgeweken van de wettelijke opzegtermijn. Een werkgever mag bijvoorbeeld afspreken dat de werknemer twee of meer maanden opzegtermijn heeft. Bij het afwijken van de wettelijke opzegtermijn, is de werkgever verplicht om zelf tenminste een dubbele opzegtermijn aan te houden. De opzegtermijn voor de werknemer mag maximaal zes maanden duren.
https://www.wesseljuriste(...)elijke-opzegtermijn/
Ik denk dat men zich hier achter zal verschuilen
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:37:52 #7
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205722550
quote:
5s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:20 schreef Its_Muppet het volgende:
https://www.arbeidsrechte(...)arbeidsovereenkomst/

Ik heb dit kunnen vinden (komt terug op meerdere sites). Dit betreft alleen een (illegale) handeling tijdens werk waar een boete aan verbonden kan worden. Een boete voor opzeggen van contract, al dan niet tijdens proeftijd, is volgens mij volledig in strijd met de wet.
Dat lijkt mij ook.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:45:46 #8
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_205722601
Binnen de proeftijd heb je niks te maken met opzegtermijnen.

Beide partijen kunnen per direct en zonder opgaaf van redenen stoppen, zolang het binnen de proefperiode valt.

Ongeacht wat men allemaal in arbeidsovereenkomsten zet.

Neem anders contact op met het Juridisch Loket of de rechtsbijstandverzekering en leg hem deze vraag voor.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:52:42 #9
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205722657
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:45 schreef StateOfMind het volgende:
Binnen de proeftijd heb je niks te maken met opzegtermijnen.

Beide partijen kunnen per direct en zonder opgaaf van redenen stoppen, zolang het binnen de proefperiode valt.

Ongeacht wat men allemaal in arbeidsovereenkomsten zet.

Neem anders contact op met het Juridisch Loket of de rechtsbijstandverzekering en leg hem deze vraag voor.
Weet je wat het is, je gaat natuurlijk geen rechtzaak beginnen als je na 20 dagen denkt "Dit wordt het niet, ik stop er mee" en men betaalt maar 19 dagen uit. Geen hond die dat doet.
Nu begin ik niet aan iets met de intentie er binnen zeer korte tijd weer mee te stoppen maar het heet niet voor niets proefperiode.

(Ik zal later even op je vorige reactie reageren)
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:55:08 #10
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_205722672
Uiteraard geen rechtzaak, maar zij kunnen je binnen 1 minuut definitief zeggen of dit wel of niet mag.
A murky, forgotten land.
pi_205722783
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:37 schreef the-eye het volgende:

[..]
Ik kom dit tegen:
[..]
Schadevergoeding bij opzeggen zonder opzegbeding
Indien een arbeidsovereenkomst waarin geen opzegbeding is opgenomen toch tussentijds wordt opgezegd, dan is degene die opzegt schadeplichtig. Het bedrag waarvoor de opzegger schadeplichtig wordt is vaak gelijk aan de hoogte van het loon dat verschuldigd is voor de resterende looptijd van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:14:17 #12
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205722794
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:55 schreef StateOfMind het volgende:
Uiteraard geen rechtzaak, maar zij kunnen je binnen 1 minuut definitief zeggen of dit wel of niet mag.
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:55 schreef StateOfMind het volgende:
15 minuten in de wachtstand gehangen, ik probeer het later nog wel even een keer want ik ben toch wel nieuwsgierig hoe dit wettelijk zit
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:38:17 #13
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_205723000
Niet helemaal relevant, maar in het linkje wat ik eerder stuurde staat ook dat als er een boete uitgedeeld wordt, deze maximaal een halve dag loon mag zijn. Dan lijkt me E250,- iig niet in verhouding.
pi_205723090
waarom is dit relevant? Je stopt toch gewoon op en loopt weg zonder maar een woord eraan vies te maken wanneer je dit leest?
Ik heb dit wegens een andere reden een keer gedaan en ik heb nog nooit zulke grote ogen gezien bij mensen. Iemand moet toch de volwassene zijn in een gesprek, dan ben ik dat maar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205723124
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:23 schreef StateOfMind het volgende:
Gewoon verder kijken naar ander werk dus.
En waarom minimum loon?
Overal staan ze om personeel te springen, mag ook wel wat tegenover staan.
Of iets beter en harder onderhandelen.
en inderdaad, waarom het minimumloon? :?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205723432
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
waarom is dit relevant? Je stopt toch gewoon op en loopt weg zonder maar een woord eraan vies te maken wanneer je dit leest?
Ik heb dit wegens een andere reden een keer gedaan en ik heb nog nooit zulke grote ogen gezien bij mensen. Iemand moet toch de volwassene zijn in een gesprek, dan ben ik dat maar.
Wat een stoere onzinpost is dit weer. Als je een overeenkomst aangaat voor 7 maanden en je wilt eerder stoppen (en er is geen tussentijds opzegbeding), dan zijn de consequenties voor jou. Heel stoer om gewoon op te staan en weg te lopen. Wil je nu een sticker?
pi_205723471
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 16:05 schreef Queller het volgende:

[..]
Wat een stoere onzinpost is dit weer. Als je een overeenkomst aangaat voor 7 maanden en je wilt eerder stoppen (en er is geen tussentijds opzegbeding), dan zijn de consequenties voor jou. Heel stoer om gewoon op te staan en weg te lopen. Wil je nu een sticker?
Alleen als ik een stikker mag uitkiezen.
pi_205723588
quote:
internetheld.
Zonder iets zeggen weglopen en het dan 'volwassen' noemen. In WGR mag het wel iets serieuzer hoor
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:29:43 #19
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_205724285
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 16:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Alleen als ik een stikker mag uitkiezen.
Iemand die geen adem meer krijgt?
A murky, forgotten land.
pi_205724423
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 16:05 schreef Queller het volgende:

[..]
Ik gok dat 'wanneer je dit leest' verwijst naar de periode waar TS nu in zit. En 'opstaan en weglopen' kan ook figuurlijk bedoeld zijn, zeg maar het beëindigen van de onderhandelingen: "Hier ga ik niet mee akkoord. Succes verder".
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_205724799
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 17:49 schreef baskick het volgende:

[..]
Ik gok dat 'wanneer je dit leest' verwijst naar de periode waar TS nu in zit. En 'opstaan en weglopen' kan ook figuurlijk bedoeld zijn, zeg maar het beëindigen van de onderhandelingen: "Hier ga ik niet mee akkoord. Succes verder".
Zo las ik de reactie van sjorsie1982, of dacht ik tenminste zelf:

Hier moet je nog geen eens aan willen beginnen en al helemaal niet voor het minimum loon... :{w
pi_205725200
quote:
Herkenbaar ook eens gedaan, meneer wilde een fuctioneringsgesprek :') en zei het is niet meer zoals het was :') ik zei klopt er is geen zak meer aan *O*
En nu? Ik stop ermee de groeten :W
Vrouw thuis over de zeik want nergens recht op, binnen 1 week had ik een leukere baan die ook nog eens beter betaalde.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:44:15 #23
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_205725326
Zoiets ga ik dus nooit tekenen, na 7 maanden sta je op straat als je nu in maand 5 een mooie vaste baan kunt krijgen, gaat het je dus eerst geld kosten. Of ze geven garanties voor na 7 maanden of die clausule eruit.
pi_205725358
Ik zit met verbazing te lezen wat werkgevers flikken. Vroeger had je zoiets als concurrentiebeding, dat je moest tekenen dat je niet voor een concurrent ging werken na ontslag. Bizar.
pi_205725543
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 19:48 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik zit met verbazing te lezen wat werkgevers flikken. Vroeger had je zoiets als concurrentiebeding, dat je moest tekenen dat je niet voor een concurrent ging werken na ontslag. Bizar.
Vroeger?
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:35:42 #26
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_205727523
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:12 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Schadevergoeding bij opzeggen zonder opzegbeding
Indien een arbeidsovereenkomst waarin geen opzegbeding is opgenomen toch tussentijds wordt opgezegd, dan is degene die opzegt schadeplichtig. Het bedrag waarvoor de opzegger schadeplichtig wordt is vaak gelijk aan de hoogte van het loon dat verschuldigd is voor de resterende looptijd van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd.
Dit geldt wanneer beide partijen en contact voor bepaalde tijd overeenkomen. Niet wanneer je regulier in dienst gaat met een jaarcontract met de intentie om dit om te zetten naar onbepaalde tijd.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:40:57 #27
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_205727551
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 20:14 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Vroeger?
Inderdaad, concurrentiebeding bestaat nog steeds en dient heel specifiek te zijn om het rechtsgeldig te laten zijn. Maar volgens mij gaat broodwinning nog steeds boven concurrentiebeding, juridisch gezien. Een relatiebeding is tegenwoordig iets gebruikelijker, waarbij dan wordt afgesproken dat de medewerker niet bij relaties in dienst mag komen waar hij gedurende periode X (vaak een jaar) mee in contact is gekomen. Hier kan een discussie ontstaan als werkgever zegt dat de medewerker niet persee zelf in contact is geweest, maar de organisatie wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Its_Muppet op 23-08-2022 23:42:29 (Typo) ]
pi_205727568
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 23:40 schreef Its_Muppet het volgende:

[..]
Inderdaad, concurrentiebeding bestaat nog steeds en dient heel specifiek te zijn om het rechtsgeldig te laten zijn. Maar volgens mij gaat broodwinning nog steeds boven concurrentiebeding, juridisch gezien. Een relatiebeding Oss tegenwoordig iets gebruikelijker, waarbij dan wordt afgesproken dat de medewerker niet bij relaties in dienst mag komen waar hij gedurende periode X (vaak een jaar) mee in contact is gekomen. Hier kan een discussie ontstaan als werkgever zegt dat de medewerker niet persee zelf in contact is geweest, maar de organisatie wel.
En tot op zekere hoogte kan ik mij hier ook wel wat bij voorstellen.
Dit geldt natuurlijk niet voor een 15 jarige vakkenvuller bij de Jumbo, die niet naar de AH mag gaan binnen X periode.

Bij ons op het werk is het niet contractueel vastgelegd, maar ik zou me er wel iets bij voor kunnen stellen dat het bedijf het zeer onprettig vindt als je naar de concurrent gaat. (Wij zijn de marktleider met zeer specifieke data). Hoewel het alsnog discutabel is vanuit de werknemer gezien, als je op een bepaald niveau zit qua kennis van het bedrijf, vakinhoud en bedrijfsprocessen, kan ik ergens wel begrijpen waarom sommige bedrijven wel zoiets vast laten leggen.
Doei
pi_205727756
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:37 schreef the-eye het volgende:

[..]
Ik kom dit tegen:
[..]
Bij een contract voor bepaalde tijd heb je in principe helemaal geen opzegtermijn. Je moet het contract gewoon uitdienen.

Je hebt alleen een opzegtermijn als dat in je contract expliciet is afgesproken.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:59:38 #30
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205749554
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 00:43 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Bij een contract voor bepaalde tijd heb je in principe helemaal geen opzegtermijn. Je moet het contract gewoon uitdienen.

Je hebt alleen een opzegtermijn als dat in je contract expliciet is afgesproken.
Wie gaat daar in Allah's naam mee akkoord?
Als het op een onwerkbare situatie uitdraait zou je dan vast zitten

[ Bericht 1% gewijzigd door the-eye op 26-08-2022 09:21:46 ]
pi_205749845
Als me niet vergis vroeger voor die flexwet was er 1 maand proeftijd daarna vast contract onbepaalde tijd.
Nadeel voor de werkgever klopt.

Doel van die flexwet was dat m,ensen makkelijker werden aangenomen en na hun tijdelijk contract doorstromen naar vaste baan.
Dat was de officiele doel.
Maar in de praktijk word je vaak bedankt nadat je tijd op is.
En word de volgende (jongere) arbeidskracht aangenomen.
Volgens mij had men dit al in gedachte bij het maken van de flexwet.

Tegenwoordig werken er al bij ons mensen van 14 jaar oud (legaal)
Vroeger noemde we dit kinderarbeid en was verboden.

Tegenwoordig word er ook op zondag gewerkt.
De werkgever doet alsof dit verplicht is en probeerd de toeslag te verwijderen.
Al gedeeltelijk gelukt.

Door meer emancipatie van de vrouw (niks op tegen)
Resultaat dat nu twee inkomens nodig zijn bij een helehoop laagbetaalde banen om een huishouden te runnen.
Hier zijn we ook flink door de politiek beetgenomen.

De werkgevers lobie is vele malen sterker dan de inbreng van de vakbond.
Welke ik tegenwoordig niet meer voor 100% vertrouw.

Vroeger was het voor de werknemer beter.
Geschreven even ter herinnering

[ Bericht 5% gewijzigd door Rudolf_Radwanski op 26-08-2022 09:45:38 ]
pi_205750077
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 08:59 schreef the-eye het volgende:

[..]
Wie gaat daar in Allah's naam mee akkoord?
Als het op een onwerkbare situatie uitdraait zou je dan vast zitten
Als het echt onwerkbaar is gaan beide partijen er normaliter wel mee akkoord om het contract tussentijds te beëindigen.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:53:35 #33
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_205750536
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 00:43 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Zo’n contract gaven ze mij ook ging om een leidinggevende functie, maar heb de directie wel heel duidelijk gemaakt dat als een en ander geen zicht gaf op contract onbepaalde tijd ik wel heel snel weg zou zijn. Was niet van plan om mijn tijd uit te zitten en dan een baan zoeken of een baan vinden en wachten tot einde contract. Ze vonden het maar niets maar moesten er wel mee according gaan.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:04:40 #34
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205752930
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 23:35 schreef Its_Muppet het volgende:

[..]
Dit geldt wanneer beide partijen en contact voor bepaalde tijd overeenkomen. Niet wanneer je regulier in dienst gaat met een jaarcontract met de intentie om dit om te zetten naar onbepaalde tijd.
Die worst wordt je altijd, zelf bij de meest lousy uitzendbaantjes die je om de haverklap terug ziet komen, voorgehouden

[ Bericht 1% gewijzigd door the-eye op 26-08-2022 14:43:16 ]
pi_205753263
Als er geen opzegtermijn in staat dan geld volgens mij gewoon de wettelijke opzegtermijn.

Edit: Nee dus, al ben ik het eigenlijk nog nooit tegengekomen, in al mijn contracten die ik heb gehad stond standaard een opzegtermijn van 1 of 2 maanden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:45:10 #36
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205753424
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 14:32 schreef raptorix het volgende:
Als er geen opzegtermijn in staat dan geld volgens mij gewoon de wettelijke opzegtermijn.

Edit: Nee dus, al ben ik het eigenlijk nog nooit tegengekomen, in al mijn contracten die ik heb gehad stond standaard een opzegtermijn van 1 of 2 maanden.
En dan heb je het ook over de tijdelijke contracten de zgn contracten voor bepaalde tijd?
pi_205753482
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 14:45 schreef the-eye het volgende:

[..]
En dan heb je het ook over de tijdelijke contracten de zgn contracten voor bepaalde tijd?
Ja.
https://ontslag.nl/opzegg(...)-voor-bepaalde-tijd/

Daarom is een tijdelijk contract helemaal niet zo heel erg qua zekerheid, volgens mij kun je tegenwoordig makkelijker onder een vast contract uit dan een tijdelijk.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:57:34 #38
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205753602
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 14:49 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja.
https://ontslag.nl/opzegg(...)-voor-bepaalde-tijd/

Daarom is een tijdelijk contract helemaal niet zo heel erg qua zekerheid, volgens mij kun je tegenwoordig makkelijker onder een vast contract uit dan een tijdelijk.
Het ging om dit bedrijf. Deze reviews in combinatie met de voorwaarden die bij voorbaat al gesteld werden (zoals genoemd in de op) hebben me er maar van afzien
https://nl.trustpilot.com/review/teleperformance.pt
Die eerste dag in een proeftijd krijgen zij gewoon van de opdrachtgevers vergoed. Inwerken maakt nu eenmaal deel uit van elke job. Om die te verhalen op een werknemer, die ook nog eens voor het absolute minimum voor je werkt, is gewoon ordinaire diefstal
pi_205753650
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 14:57 schreef the-eye het volgende:

[..]
Het ging om dit bedrijf. Deze reviews in combinatie met de voorwaarden die bij voorbaat al gesteld werden (zoals genoemd in de op) hebben me er maar van afzien
https://nl.trustpilot.com/review/teleperformance.pt
Die eerste dag in een proeftijd krijgen zij gewoon van de opdrachtgevers vergoed. Inwerken maakt nu eenmaal deel uit van elke job.
Sowieso zou ik nooit voor dit soort bedrijven gaan werken, is zo een beetje overal zelfde sfeer en werk, bedrijven werken vaak ook in schemergebieden. Daarnaast lijkt het vaak erg mooi, met allerlei bonussen die in het vooruitzicht worden gesteld, maar die vaak in de praktijk niet haalbaar zijn. Plus dat je het ook maar moet aankunnen om shit te verkopen aan naïeve mensen.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:18:15 #40
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205753836
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 15:00 schreef raptorix het volgende:

[..]
Sowieso zou ik nooit voor dit soort bedrijven gaan werken, is zo een beetje overal zelfde sfeer en werk, bedrijven werken vaak ook in schemergebieden. Daarnaast lijkt het vaak erg mooi, met allerlei bonussen die in het vooruitzicht worden gesteld, maar die vaak in de praktijk niet haalbaar zijn. Plus dat je het ook maar moet aankunnen om shit te verkopen aan naïeve mensen.
Het zou om een klantenservice gaan maar daar noem je al iets; als de aard van de werkzaamheden halverwege de rit verandert zit je mooi vast aan dat contract.
pi_205755415
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:11 schreef the-eye het volgende:
Ik sta op het punt een arbeidscontract te tekenen. Nu zit daar een clausule in dat wanneer er, binnen de maand die als proeftijd geldt, wordt opgezegd de eerste werkdag niet uitbetaald wordt.
Volgens mij is het nooit toegestaan om gewerkte uren niet uit te betalen.

quote:
Tevens geldt dat wanneer er na de proeftijd wordt opgzegd, binnen dus de 7 maanden voor hoelang het contract geldt, een boete zal worden ingehouden van ¤250.
Volgens mij is het nooit toegestaan om gewerkte uren niet te betalen.
Volgens mij heeft een (ex-) werkgever geen bevoegdheid om mensen "boetes" op te leggen.
Volgens mij mogen er hooguit zaken als 'opleidingskosten' (deels) in rekening gebracht worden bij einde arbeidscontract en mag zelfs dat niet zomaar, en steeds minder, en moet het goed gemotiveerd worden door werkgever.

Dus dit lijkt me allemaal geen schijn van kans hebben om zelfs maar een beetje rechtmatig te zijn.
Al lid van een vakbond? Bij minimumloon niet duur, en die zijn dol op dit soort makkelijke zaakjes.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:28:32 #42
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205757218
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 18:08 schreef sigme het volgende:

[..]
Volgens mij is het nooit toegestaan om gewerkte uren niet uit te betalen.
[..]
Volgens mij is het nooit toegestaan om gewerkte uren niet te betalen.
Volgens mij heeft een (ex-) werkgever geen bevoegdheid om mensen "boetes" op te leggen.
Volgens mij mogen er hooguit zaken als 'opleidingskosten' (deels) in rekening gebracht worden bij einde arbeidscontract en mag zelfs dat niet zomaar, en steeds minder, en moet het goed gemotiveerd worden door werkgever.

Dus dit lijkt me allemaal geen schijn van kans hebben om zelfs maar een beetje rechtmatig te zijn.
Al lid van een vakbond? Bij minimumloon niet duur, en die zijn dol op dit soort makkelijke zaakjes.
Zou jij onder de indruk zijn van iemand met een shitje met "bondgirl" er op?
Hoe serieus neem je, je taak dan?

pi_205757553
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 20:28 schreef the-eye het volgende:

[..]
Zou jij onder de indruk zijn van iemand met een shitje met "bondgirl" er op?
Hoe serieus neem je, je taak dan?

Eerlijk gezegd maakt me dat geen bal uit. En je mag ook met een raar shirt juridisch gelijk binnenslepen tegen een werkgever die een boete oplegt als je ontslag neemt, de rechter zal er niet van in de war raken.

Maar ik vind het FNV geen fijne vakbond dus ik ben lid van een andere. En jij? Met je potentiele baan bij een werkgever met ondeugdelijke contracten, tegen minimumloon? Liever geen vakbond dan eentje met een mevrouw met ludiek t-shirt? Jouw keuze hoor. Het is een vrij land.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 00:17:35 #44
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205760190
quote:
10s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 20:53 schreef sigme het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd maakt me dat geen bal uit. En je mag ook met een raar shirt juridisch gelijk binnenslepen tegen een werkgever die een boete oplegt als je ontslag neemt, de rechter zal er niet van in de war raken.

Maar ik vind het FNV geen fijne vakbond dus ik ben lid van een andere. En jij? Met je potentiele baan bij een werkgever met ondeugdelijke contracten, tegen minimumloon? Liever geen vakbond dan eentje met een mevrouw met ludiek t-shirt? Jouw keuze hoor. Het is een vrij land.
Zoals je eerder kon lezen ben ik uit de sollicitatieprocedure gestapt. Dit was een ervaring waardoor ik weer wat wijzer ben geworden.

Nou niet voor het één of ander; Als vakbonden onderhandelingen of het opkomen voor werknemers niet serieus nemen of niet weten hoe ze als serieuze partij richting werkgevers(organisaties) over moeten komen dan heeft het weinig zin je daarbij aan te sluiten.
Harstikke leuk om kekke filmpjes als een FNV journaal op te nemen, ik geloof best dat de meiden daar een dolle middag aan beleven maar gedraag je goddomme serieus als het erop aankomt. Kap eens met het uitdelen van shirts waardoor de actievoerende werknemers er uit zien als een stelletje halve zolen en zorg dat je er zelf uitziet als iemand om rekening mee te houden dus bewaar je "funny" shirts voor het carnaval
Een bod van 5 cent erbij, laat ook wel zien hoe serieus ze de FNV namen.

[ Bericht 1% gewijzigd door the-eye op 27-08-2022 06:03:28 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')