abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:11:24 #1
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205722276
Ik sta op het punt een arbeidscontract te tekenen. Nu zit daar een clausule in dat wanneer er, binnen de maand die als proeftijd geldt, wordt opgezegd de eerste werkdag niet uitbetaald wordt. Tevens geldt dat wanneer er na de proeftijd wordt opgzegd, binnen dus de 7 maanden voor hoelang het contract geldt, een boete zal worden ingehouden van ¤250. Op een loon wat niet hoger is dan het wettelijk minimum is dat een behoorlijke aderlating.

Mijn vraag aan jullie is, is dit gebruikelijk (ik heb werkelijk nog nooit van zoiets gehoord) en mag dit überhaupt?

We hebben het over een minimum betaling en volgens mij kom je in zo'n geval onder het wettelijk minimum.

Alvast bedankt voor jullie reactie's
pi_205722366
https://www.arbeidsrechte(...)arbeidsovereenkomst/

Ik heb dit kunnen vinden (komt terug op meerdere sites). Dit betreft alleen een (illegale) handeling tijdens werk waar een boete aan verbonden kan worden. Een boete voor opzeggen van contract, al dan niet tijdens proeftijd, is volgens mij volledig in strijd met de wet.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:23:44 #3
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_205722392
Gewoon verder kijken naar ander werk dus.
En waarom minimum loon?
Overal staan ze om personeel te springen, mag ook wel wat tegenover staan.
Of iets beter en harder onderhandelen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_205722414
Als er geen opzegtermijn is afgesproken in het tijdelijke contract voor 7 maanden, is een boete bij opzegging mogelijk. 250 euro is dan nog zeer beperkt. Normaal kan het gaan om 100% van het loon van resterende looptijd.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:27:58 #5
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_205722437
Je leest over het woord 'proeftijd' heen
A murky, forgotten land.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:37:07 #6
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205722542
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:25 schreef KrekelJapie het volgende:
Als er geen opzegtermijn is afgesproken in het tijdelijke contract voor 7 maanden, is een boete bij opzegging mogelijk. 250 euro is dan nog zeer beperkt. Normaal kan het gaan om 100% van het loon van resterende looptijd.
Ik kom dit tegen:

quote:
Opzegtermijn in de arbeidsovereenkomst
In de arbeidsovereenkomst kan worden afgeweken van de wettelijke opzegtermijn. Een werkgever mag bijvoorbeeld afspreken dat de werknemer twee of meer maanden opzegtermijn heeft. Bij het afwijken van de wettelijke opzegtermijn, is de werkgever verplicht om zelf tenminste een dubbele opzegtermijn aan te houden. De opzegtermijn voor de werknemer mag maximaal zes maanden duren.
https://www.wesseljuriste(...)elijke-opzegtermijn/
Ik denk dat men zich hier achter zal verschuilen
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:37:52 #7
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205722550
quote:
5s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:20 schreef Its_Muppet het volgende:
https://www.arbeidsrechte(...)arbeidsovereenkomst/

Ik heb dit kunnen vinden (komt terug op meerdere sites). Dit betreft alleen een (illegale) handeling tijdens werk waar een boete aan verbonden kan worden. Een boete voor opzeggen van contract, al dan niet tijdens proeftijd, is volgens mij volledig in strijd met de wet.
Dat lijkt mij ook.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:45:46 #8
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_205722601
Binnen de proeftijd heb je niks te maken met opzegtermijnen.

Beide partijen kunnen per direct en zonder opgaaf van redenen stoppen, zolang het binnen de proefperiode valt.

Ongeacht wat men allemaal in arbeidsovereenkomsten zet.

Neem anders contact op met het Juridisch Loket of de rechtsbijstandverzekering en leg hem deze vraag voor.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:52:42 #9
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205722657
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:45 schreef StateOfMind het volgende:
Binnen de proeftijd heb je niks te maken met opzegtermijnen.

Beide partijen kunnen per direct en zonder opgaaf van redenen stoppen, zolang het binnen de proefperiode valt.

Ongeacht wat men allemaal in arbeidsovereenkomsten zet.

Neem anders contact op met het Juridisch Loket of de rechtsbijstandverzekering en leg hem deze vraag voor.
Weet je wat het is, je gaat natuurlijk geen rechtzaak beginnen als je na 20 dagen denkt "Dit wordt het niet, ik stop er mee" en men betaalt maar 19 dagen uit. Geen hond die dat doet.
Nu begin ik niet aan iets met de intentie er binnen zeer korte tijd weer mee te stoppen maar het heet niet voor niets proefperiode.

(Ik zal later even op je vorige reactie reageren)
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:55:08 #10
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_205722672
Uiteraard geen rechtzaak, maar zij kunnen je binnen 1 minuut definitief zeggen of dit wel of niet mag.
A murky, forgotten land.
pi_205722783
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:37 schreef the-eye het volgende:

[..]
Ik kom dit tegen:
[..]
https://www.wesseljuriste(...)elijke-opzegtermijn/
Ik denk dat men zich hier achter zal verschuilen
Schadevergoeding bij opzeggen zonder opzegbeding
Indien een arbeidsovereenkomst waarin geen opzegbeding is opgenomen toch tussentijds wordt opgezegd, dan is degene die opzegt schadeplichtig. Het bedrag waarvoor de opzegger schadeplichtig wordt is vaak gelijk aan de hoogte van het loon dat verschuldigd is voor de resterende looptijd van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:14:17 #12
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205722794
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:55 schreef StateOfMind het volgende:
Uiteraard geen rechtzaak, maar zij kunnen je binnen 1 minuut definitief zeggen of dit wel of niet mag.
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:55 schreef StateOfMind het volgende:
15 minuten in de wachtstand gehangen, ik probeer het later nog wel even een keer want ik ben toch wel nieuwsgierig hoe dit wettelijk zit
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:38:17 #13
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_205723000
Niet helemaal relevant, maar in het linkje wat ik eerder stuurde staat ook dat als er een boete uitgedeeld wordt, deze maximaal een halve dag loon mag zijn. Dan lijkt me E250,- iig niet in verhouding.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
pi_205723090
waarom is dit relevant? Je stopt toch gewoon op en loopt weg zonder maar een woord eraan vies te maken wanneer je dit leest?
Ik heb dit wegens een andere reden een keer gedaan en ik heb nog nooit zulke grote ogen gezien bij mensen. Iemand moet toch de volwassene zijn in een gesprek, dan ben ik dat maar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205723124
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:23 schreef StateOfMind het volgende:
Gewoon verder kijken naar ander werk dus.
En waarom minimum loon?
Overal staan ze om personeel te springen, mag ook wel wat tegenover staan.
Of iets beter en harder onderhandelen.
en inderdaad, waarom het minimumloon? :?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205723432
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
waarom is dit relevant? Je stopt toch gewoon op en loopt weg zonder maar een woord eraan vies te maken wanneer je dit leest?
Ik heb dit wegens een andere reden een keer gedaan en ik heb nog nooit zulke grote ogen gezien bij mensen. Iemand moet toch de volwassene zijn in een gesprek, dan ben ik dat maar.
Wat een stoere onzinpost is dit weer. Als je een overeenkomst aangaat voor 7 maanden en je wilt eerder stoppen (en er is geen tussentijds opzegbeding), dan zijn de consequenties voor jou. Heel stoer om gewoon op te staan en weg te lopen. Wil je nu een sticker?
pi_205723471
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 16:05 schreef Queller het volgende:

[..]
Wat een stoere onzinpost is dit weer. Als je een overeenkomst aangaat voor 7 maanden en je wilt eerder stoppen (en er is geen tussentijds opzegbeding), dan zijn de consequenties voor jou. Heel stoer om gewoon op te staan en weg te lopen. Wil je nu een sticker?
Alleen als ik een stikker mag uitkiezen.
pi_205723588
quote:
internetheld.
Zonder iets zeggen weglopen en het dan 'volwassen' noemen. In WGR mag het wel iets serieuzer hoor
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:29:43 #19
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_205724285
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 16:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Alleen als ik een stikker mag uitkiezen.
Iemand die geen adem meer krijgt?
A murky, forgotten land.
pi_205724423
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 16:05 schreef Queller het volgende:

[..]
Ik gok dat 'wanneer je dit leest' verwijst naar de periode waar TS nu in zit. En 'opstaan en weglopen' kan ook figuurlijk bedoeld zijn, zeg maar het beëindigen van de onderhandelingen: "Hier ga ik niet mee akkoord. Succes verder".
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_205724799
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 17:49 schreef baskick het volgende:

[..]
Ik gok dat 'wanneer je dit leest' verwijst naar de periode waar TS nu in zit. En 'opstaan en weglopen' kan ook figuurlijk bedoeld zijn, zeg maar het beëindigen van de onderhandelingen: "Hier ga ik niet mee akkoord. Succes verder".
Zo las ik de reactie van sjorsie1982, of dacht ik tenminste zelf:

Hier moet je nog geen eens aan willen beginnen en al helemaal niet voor het minimum loon... :{w
pi_205725200
quote:
Herkenbaar ook eens gedaan, meneer wilde een fuctioneringsgesprek :') en zei het is niet meer zoals het was :') ik zei klopt er is geen zak meer aan *O*
En nu? Ik stop ermee de groeten :W
Vrouw thuis over de zeik want nergens recht op, binnen 1 week had ik een leukere baan die ook nog eens beter betaalde.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:44:15 #23
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_205725326
Zoiets ga ik dus nooit tekenen, na 7 maanden sta je op straat als je nu in maand 5 een mooie vaste baan kunt krijgen, gaat het je dus eerst geld kosten. Of ze geven garanties voor na 7 maanden of die clausule eruit.
pi_205725358
Ik zit met verbazing te lezen wat werkgevers flikken. Vroeger had je zoiets als concurrentiebeding, dat je moest tekenen dat je niet voor een concurrent ging werken na ontslag. Bizar.
pi_205725543
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 19:48 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik zit met verbazing te lezen wat werkgevers flikken. Vroeger had je zoiets als concurrentiebeding, dat je moest tekenen dat je niet voor een concurrent ging werken na ontslag. Bizar.
Vroeger?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')