abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205723274
Een gezamenlijke Havo / VWO brugklas, of een gezamenlijke Havo / Mavo brugklas, ik kan er mee leven maar na de 1e moet iedereen zijn eigen weg kunnen bewandelen.
pi_205723407
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:57 schreef Alpha0 het volgende:
Een gezamenlijke Havo / VWO brugklas, of een gezamenlijke Havo / Mavo brugklas, ik kan er mee leven maar na de 1e moet iedereen zijn eigen weg kunnen bewandelen.
Het punt is dat ze dus daar ook VMBO ook bij gaan voegen.
Dat zal wat worden, ik weet niet of mijn klas vroeger echt zo meedogenloos was, maar mensen die domme vragen stelden werden wel heel hard gedist, hoe moet dat dan?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:09:26 #153
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205723485
Gewoon niet doen. We hebben geen behoefte aan nog meer eenheidsworst.

Maak stapelen na het VMBO voor de uitblinkers gemakkelijker en je bereikt het doel ook.
pi_205723500
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:08 schreef Gia het volgende:
Maar goed, is toch helemaal goed gekomen. Hij heeft er, vanuit zichzelf, keihard aan gewerkt om zover te komen en zonder studieschuld. Nog een jaar, dan is hij master of science. _O_
Goed om te horen. Gefeliciteerd alvast! :)
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:12:57 #155
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_205723536
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 16:04 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het punt is dat ze dus daar ook VMBO ook bij gaan voegen.
Dat zal wat worden, ik weet niet of mijn klas vroeger echt zo meedogenloos was, maar mensen die domme vragen stelden werden wel heel hard gedist, hoe moet dat dan?
Nou omdat er veel meer domme mensen zijn, zullen juist de slimme mensen gedist worden… en in de pauze in elkaar geschopt.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:25:24 #156
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205723713
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 12:23 schreef Alpha0 het volgende:
Zoveelste migranten probleem waarbij de oplossing ten koste gaat van autochtonen. En komende verkiezingen weer doodleuk VVD66 stemmen.
:r
Er is helemaal geen voornemen bij de politiek om dit te doen dus wat ben je weer onnozel aan het brallen? :')
pi_205723729
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 16:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Er is helemaal geen voornemen bij de politiek om dit te doen dus wat ben je weer onnozel aan het brallen? :')
Jawel want tijdens de coalitiebesprekingen is het hier wel degelijk over gegaan.
pi_205724409
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:44 schreef Claudia_x het volgende:
Er worden verschillende oorzaken voor gegeven. Een oorzaak is dat leerkrachten (onbewuste) vooroordelen hebben. In Amsterdam mogen leerkrachten nu thuissituatie niet meer mee laten wegen bij het uitbrengen van een schooladvies: er wordt puur gekeken naar het kind zelf. Voorheen gebeurde het namelijk vaak dat er een argument kwam als 'het ontbreekt het kind aan adequate ondersteuning vanuit de ouders'. Dat argument snap ik overigens wel, maar het kind is de dupe. Ik vind in ieder geval dat een kind met potentieel een kans verdient.
Ik was een kind met een 'moeilijke thuissituatie' die via een behoorlijke omweg zijn potentieel moest bereiken dus ik begrijp de wens maar al te goed. Desondanks heb ik moeite met deze benadering omdat schaal en karakter van het probleem van heel andere aard is. Het gaat hier niet louter om een paar individuen die achtergesteld zijn door dysfunctionele ouders. Het gaat hier om legio kinderen die anders opgevoed worden. Andere taal, andere waarden, andere interesses. Nogal wiedes dat ernstig ingrijpen (systeemherziening) op den duur nodig geacht wanneer je jouw verlangen voor al die kinderen - die het product zijn van zo een opvoeding - op hen projecteert.

Het is daarom legitiem om te vragen hoever we als collectief moeten gaan in de correctie van het resultaat van het vrije individu (de ouder), die niet meer kon of wilde met zijn kind. Want de vrijheid om datgene op te pakken waarmee een inhaalslag gemaakt had kunnen worden, is er al. En goed, je kan dan nog vragen waar de plicht vanuit de staat naar het kind begint, maar dan stuit je al heel snel op het spanningsveld waar het recht van het ouder om zijn kind op te voeden op staat.

Misschien is het gewoon verstandiger om te zeggen dat het potentieel van elk kind bepaald moet worden op basis van óók de achtergrond. Dat het net zo goed een factor is, als intelligentie dat bijvoorbeeld is. Want nu moet je dus inderdaad én de ouders hun gang laten gaan én als staat correctief ingrijpen. Dat resulteert logischerwijze in niets anders dan in een uitputtingsslag onder docenten.

quote:
Een andere oorzaak zou zijn dat het onderwijs is toegesneden op de taal, cultuur etc. van de elite waardoor diezelfde elite bij voorbaat al een voordeel heeft. Daar lijkt me veel moeilijker iets aan te doen en de vraag is of het wenselijk is. Je krijgt dan van die uitwassen als 'foutief taalgebruik bestaat niet!'. Toch is het goed om je ervan bewust te zijn, bijvoorbeeld dat met een bepaald type onderwijs jongens in het nadeel zijn. Daar valt wel wat aan te verbeteren (meer mannelijke leerkrachten voor de klas, kiezen voor meer fysieke onderwijsactiviteiten).
Je bedoelt de dominantie van Nederlandse taal in Nederland waardoor Nederlandse kinderen het 'geluk' hebben dat ze het in eigen land goed kunnen doen? Is dat nu al een teken van elitairisme? Maar het is inderdaad wel een probleem dat jongens in een rap tempo afvallen. De discrepantie tussen m en v onder allochtonen is vermoedelijk nog groter. Iets met de omgang van het temperament, concludeerde we in een ander topic. Geen idee hoe je daar een werkbare ommeslag in realiseert.

quote:
En dan speelt nog mee dat mensen met invloed (bijv. hoogopgeleide ouders) elk systeem zullen proberen te manipuleren zodat zij er baat bij hebben. De citotoetstrainingen zijn daar een voorbeeld van. Daar lijkt me weinig aan te doen. Er zijn wel initiatieven om de verschillen die zo worden gecreëerd te bestrijden, zoals het bieden van gratis bijles aan kansarme kinderen. Maar de vraag rijst dan onherroepelijk waarom daar bijles voor nodig is: moet het onderwijs hier niet in voorzien?
Ik mis trouwens nog wel de kansen die geboden worden ná het behalen van wat wat onder de potentie ligt. Is opklimmen moeilijker geworden de laatste decennia?

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 14:56 schreef Claudia_x het volgende:
En de indruk ontstaat nu - onterecht - dat de Onderwijsraad een driejarige brugklasperiode voor iedereen wil zonder een vorm van differentiatie. Dat is niet zo. Uit het rapport, dat in april verscheen (p.8):

Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat kinderen van wie al duidelijk is dat ze vwo aankunnen drie jaar lang in hun ontwikkeling worden geremd. Sterker nog, die kinderen zouden veel eerder ruimte moeten krijgen om te excelleren. Dat men sceptisch is, snap ik wel: het moet in de praktijk maar te regelen zijn en uitpakken zoals de Onderwijsraad hoopt.
In het artikel zelf werd al aangekaart dat docenten dit onwerkbaar achten. Misschien moet je hen eerder loslaten in kleinere vwo-klassen, en 'twijfelaars' in een grotere groep vasthouden. Al trek je de twijfelaars dan waarschijnlijk weer eerder naar beneden.

Het schiet me nu ook te binnen; wat is de invloed van de (kwaliteit/gedrag) vriendengroepjes? Bestaat daar literatuur over?

[ Bericht 0% gewijzigd door Akathisia op 23-08-2022 18:01:52 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205724456
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:06 schreef raptorix het volgende:

[..]
Die aansluiting voor HBO zou gewoon moeten lukken, voor Universiteit moet je maar gewoon slim zijn, schiften we ook wat beter, dus komt mooi uit.
Met gewoon slim zijn en vmbo-niveau vakken (tenzij je Stephen Hawking niveau bent) kun je niet een universitaire opleiding natuurkunde of wiskunde beginnen. Daar heb je echt wel vwo natuurkunde/wiskunde voor nodig.

Ja, een studie rechten of pedagogiek moet vast nog wel lukken.

En sowieso niet echt wenselijk om mensen min of meer gedwongen ver onder hun potentie te laten ontwikkelen.
pi_205724469
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 17:53 schreef silverhill het volgende:

[..]
Met gewoon slim zijn en vmbo-niveau vakken (tenzij Stephen Hawking niveau) kun je niet een universitaire opleiding natuurkunde of wiskunde beginnen. Daar heb je echt wel vwo natuurkunde/wiskunde voor nodig.
Toen ik naar Laboratoriumopleiding ging, kregen we Natuurkunde Havo4/5 in 6x4 uur er in gepompt, uiteraard veel zelfstudie, maar wel te doen. Daarnaast is WO natuur en wiskunde in principe sowieso alleen weggelegd voor mensen met heel heel veel aanleg, anders word het een behoorlijke martelgang.
pi_205724499
quote:
Wat je dan dus krijgt is een run op de gymnasia. De meeste ouders snappen wel dat andere kinderen onderdeel uitmaken van de stimulerende omgeving van hun kind.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_205724509
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 17:55 schreef raptorix het volgende:

[..]
Toen ik naar Laboratoriumopleiding ging, kregen we Natuurkunde Havo4/5 in 6x4 uur er in gepompt, uiteraard veel zelfstudie, maar wel te doen. Daarnaast is WO natuur en wiskunde in principe sowieso alleen weggelegd voor mensen met heel heel veel aanleg, anders word het een behoorlijke martelgang.
Ja ik heb wel eens geholpen bij bachelor biologie, nadat er in een paar weken wiskunde erin gepompt/bijgespijkerd werd en 80% het eerste examen niet haalde. Wat je aantreft aan beheersing (logarithmes, machtsverheffing, breuken) is behoorlijk treurig, maar nog altijd een lichtjaar verder dan vmbo-niveau.

Dan heb je het over een verhaaltjessom, waar vervolgens de letterlijke formule in woorden uitgeschreven staat die je vervolgens alleen hoeft in te vullen. En dat is het niveau dat we dan alle kinderen in Nederland mee willen geven.
pi_205724529
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 18:01 schreef silverhill het volgende:

[..]
Ja ik heb wel eens geholpen bij bachelor biologie, nadat er in een paar weken wiskunde erin gepompt/bijgespijkerd werd en 80% het eerste examen niet haalde. Wat je aantreft aan beheersing is behoorlijk treurig, maar nog altijd een lichtjaar verder dan vmbo-niveau.
Ik weet het, voor mij was het ook onvoldoende en de reden waarom ik gestopt ben, men zei: dat spijkeren we wel bij, maar het is erg lastig om 2 jaar natuurkundig er in paar weken in te rammen. Vooral omdat het vrij droge stof is. Wat je wel kunt doen is Natuur en Wiskunde als activiteit aanbieden, volgens mij doen ze dat op de Highschools ook zo.
pi_205724534
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 18:03 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik weet het, voor mij was het ook onvoldoende en de reden waarom ik gestopt ben, men zei: dat spijkeren we wel bij, maar het is erg lastig om 2 jaar natuurkundig er in paar weken in te rammen. Vooral omdat het vrij droge stof is. Wat je wel kunt doen is Natuur en Wiskunde als activiteit aanbieden, volgens mij doen ze dat op de Highschools ook zo.
Ja, of gewoon over 5/6 jaar uitspreiden op de middelbare school.
pi_205724539
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 18:01 schreef silverhill het volgende:

[..]
Ja ik heb wel eens geholpen bij bachelor biologie, nadat er in een paar weken wiskunde erin gepompt/bijgespijkerd werd en 80% het eerste examen niet haalde. Wat je aantreft aan beheersing is behoorlijk treurig, maar nog altijd een lichtjaar verder dan vmbo-niveau.
Is ook altijd het gedoe bij schakelprogramma's vanuit het HBO.
Velen lopen vast op de wiskunde en onderzoeksvaardigheden vakken. Dat is echt een onderbelicht iets op havo/hbo niveau. Maar wel iets wat je al veel krijgt in het laatste jaar vwo en eerste jaar wo.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_205724549
Er zijn kansen genoeg, je moet ze alleen wel aanpakken
.
pi_205724552
Overigens zou je wel het laatste jaar middelbare school anders kunnen inrichten door eerder te stoppen met reguliere lessen, en vanaf maand x te beginnen met een curriculum toegespitst op je vervolgstudie.

Al vraag ik me af hoe gemotiveerd leerlingen daar voor zijn, plus het feit dat je er dan vanuit gaat dat de studiekeuze al gemaakt is.
pi_205724554
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 18:04 schreef silverhill het volgende:

[..]
Ja, of gewoon over 5/6 jaar uitspreiden op de middelbare school.
Ja maar dan zit je dus in zo een systeem met het niveau verschil.
Sowieso denk ik dat Wiskunde op school flink op de schop moet, maak het een stuk praktischer en schrap het grootste deel van de theorie voor de "normale" leerlingen, ik werk zelf als Developer, heb je toch regelmatig wiskunde nodig, maar de dingen die ik geleerd heb hoef ik eigenlijk nooit toe te passen, ik heb bijvoorbeeld 0 statistiek gehad, terwijl dat juist enorm nuttig is in het dagelijks leven. En het refactoren van formules (weten even niet meer hoe dat heet), dat heb ik echt nooit nodig gehad.
pi_205724564
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 18:07 schreef raptorix het volgende:

[..]
Sowieso denk ik dat Wiskunde op school flink op de schop moet, maak het een stuk praktischer en schrap het grootste deel van de theorie voor de "normale" leerlingen, ik werk zelf als Developer, heb je toch regelmatig wiskunde nodig, maar de dingen die ik geleerd heb hoef ik eigenlijk nooit toe te passen, ik heb bijvoorbeeld 0 statistiek gehad, terwijl dat juist enorm nuttig is in het dagelijks leven. En het refactoren van formules (weten even niet meer hoe dat heet), dat heb ik echt nooit nodig gehad.
Daar kan ik voor een groot deel in mee gaan.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:35:27 #170
3542 Gia
User under construction
pi_205725244
Als in mijn tijd wiskunde een verplicht vak was geweest, had ik nooit een diploma gehaald.
Ik heb alles wat op -kunde eindigde laten vallen.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:52:04 #171
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205725386
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 12:39 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Op categoraal gymnasium (bijvoorbeeld Barleus) zit je niet in gemengde brugklassen. Iedereen doet daar vanaf de brugklas gymnasium. Als je gym op een scholengemeenschap kiest dan heb je iig vanaf de 2e Latijn en Grieks (net als op cat gym), hoe dat met gymnasium op een scholengemeenschap in de brugklas zit weet ik niet. Denk dat Latijn daar gewoon het extra vak is voor de brugklassers die vanaf de 2e gym willen doen.
Als je enkel Latijn hebt en geen Grieks werd het hier Atheneum genoemd, Latijn plus Grieks gymnasium. Overigens kun je ook op het gymnasium er voor kiezen geen eindexamen in Grieks te doen, we hadden ook een extra vak voor klassieke culturele vorming.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:09:34 #172
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_205725510
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 19:52 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Als je enkel Latijn hebt en geen Grieks werd het hier Atheneum genoemd, Latijn plus Grieks gymnasium. Overigens kun je ook op het gymnasium er voor kiezen geen eindexamen in Grieks te doen, we hadden ook een extra vak voor klassieke culturele vorming.
Ik dacht dat Atheneum standaard Gymnasium minus klassieke talen was. Geen Latijn, geen Grieks.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:18:11 #173
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205725574
Tegen. De basis van het systeem voldoet uitstekend en later determineren is in het nadeel van met name de hoogste en de laatste 25%. Alleen moeten we de doorstroommogelijkheden (weer) beter gaan waarborgen.

Maar het scheelt: dit voorstel gaat er ook niet doorheen komen. De reden ervoor is echter vrij cynisch: de groep mensen die de besluiten neemt is vrijwel zonder uitzondering hoogopgeleid, en die zitten er niet op te wachten om hun eigen kroost langer dan strikt genomen noodzakelijk is te mixen met vmbo'ers. In elk geval zullen de categorale gymnasia wel blijven bestaan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_205726592
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 19:52 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Raar, dit is echt nergens zo. Zelfs op categoriale gymnasia mag je Grieks laten vallen.
PWBF
pi_205726627
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 18:07 schreef raptorix het volgende:

[..]
Statistiek was juist echt mijn redding bij wiskunde A op de middelbare. De rest ging niet denderend maar door een dikke 9 voor dat schooltentamen en een aantal statistiekvragen op het eindexamen toch net een 6 gemiddeld.
PWBF
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:59:52 #176
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205726688
Heeft voor- en nadelen. Zelf zou ik het liever niet hebben gehad, maar voor anderen werkt het juist weer wel goed. Hopelijk is het uiteindelijke resultaat voor de meesten een vooruitgang en voor de rest geen gigantisch probleem.
pi_205726752
Veel beleidsmakers en politici doen nu ook net alsof je nooit meer hogerop kan komen als je eenmaal op een niveau bent geplaatst en gebruiken dat maar als excuus om het systeem weer aan te gaan passen.

Mijn vriendin ging van mavo naar havo naar HBO naar universitaire master naar gepromoveerd. Dat kan gewoon in het huidige systeem.
PWBF
pi_205729669
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 16:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
dit staat gewoon in het regeerakkoord...

quote:
Eind december 2021 klinkt in het regeerakkoord voor Rutte IV een iets ander geluid. ‘We stimuleren brede en verlengde brugklassen met oog voor de talenten van elke leerling.’
https://www.aob.nl/nieuws(...)n-de-ouders-aan-zet/
PWBF
pi_205729779
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 22:03 schreef Nielsch het volgende:
Veel beleidsmakers en politici doen nu ook net alsof je nooit meer hogerop kan komen als je eenmaal op een niveau bent geplaatst en gebruiken dat maar als excuus om het systeem weer aan te gaan passen.

Mijn vriendin ging van mavo naar havo naar HBO naar universitaire master naar gepromoveerd. Dat kan gewoon in het huidige systeem.
Yep, dat kan prima.
Ken er ook aantal voorbeelden die met MAVO zijn begonnen en "hoger" terecht zijn gekomen.

Aanpassen om het aanpassen en om de nieuwe instroom intelligenter te laten lijken... :')
  woensdag 24 augustus 2022 @ 11:45:36 #180
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_205730038
quote:
9s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 11:37 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Het gehele niveau omlaag trekken in de richting van de slechtst presterende leerlingen, is ook een manier om de kansengelijkheid te vergroten.
Dit is ook wat er dus gebeurt. In de public-schools op de vs is dit al jarenlang het beleid. Gevolg is dat nog geen een kind dat van zo’n school afkomt iets weet.
The End Times are wild
  woensdag 24 augustus 2022 @ 11:47:22 #181
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_205730056
Gezien de kennis van de huidige jeugd, is 10 jaar brugklas waarschijnlijk nog te kort.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  woensdag 24 augustus 2022 @ 11:49:25 #182
346939 Janneke141
pi_205730079
quote:
Het kan inderdaad nog steeds, maar het is door allerlei beleidsmatige ingrepen aan de achterkant wel ingewikkelder geworden ten opzichte van een paar decennia geleden. En met name kinderen van de wat minder mondige ouders worden daardoor geraakt.
pi_205730097
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 11:45 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dit is ook wat er dus gebeurt. In de public-schools op de vs is dit al jarenlang het beleid. Gevolg is dat nog geen een kind dat van zo’n school afkomt iets weet.
Dat is wel een behoorlijke generalisatie. Het ligt er natuurlijk ook maar net aan waar die public school staat. Als je kijkt naar de freshmen klassen op Harvard en Yale zijn het merendeel van de studenten afkomstig van public schools.
PWBF
  woensdag 24 augustus 2022 @ 12:19:23 #184
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205730389
quote:
6s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 11:04 schreef Nielsch het volgende:

[..]
dit staat gewoon in het regeerakkoord...
[..]
https://www.aob.nl/nieuws(...)n-de-ouders-aan-zet/
"Stimuleren", dat ligt dus nog altijd bij de school zelf.

Dan zal er weinig veranderen

[ Bericht 2% gewijzigd door Hexagon op 24-08-2022 12:49:17 ]
  Moderator / Redactie Sport woensdag 24 augustus 2022 @ 12:21:29 #185
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_205730416
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 11:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het kan inderdaad nog steeds, maar het is door allerlei beleidsmatige ingrepen aan de achterkant wel ingewikkelder geworden ten opzichte van een paar decennia geleden. En met name kinderen van de wat minder mondige ouders worden daardoor geraakt.
Dan pak je dat aan in plaats van dat je de kinderen die het gore lef hebben om beter dan gemiddeld te zijn af te straffen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  woensdag 24 augustus 2022 @ 16:38:49 #186
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_205732688
Kinderen met een taalrachterstand zouden in het weekend ook nog les moeten krijgen zodat ze op den duur kunnen meedraaien met de rest.

Ze zullen zelf wat harder moeten werken ipv dat de rest moet worden afgeremd.
pi_205732734
quote:
Niet alles gelezen, maar die van jou viel op, omdat ik mijzelf er in herkende.

Ik zat in de Havo/ Vwo klas.
Door omstandigheden (ziekte en een tijdelijke lastige thuissituatie) mistte ik 6 weken..
Na het eerste jaar adviseerde ze om maar Mavo te doen omdat ik er dan redelijk doorheen kon fietsen.

Tegenwoordig hebben ze best grote scholen, dus een 2e tussenjaar zou/ had best uitkomst kunnen bieden.
In theorie denk ik wel, echter momenteel wordt er zoveel druk gelegd op leraren dat ik niet denk dat ze nog meer ideeen kunnen uitvoeren.

Laat ze eerst maar eens zorgen dat iedereen het aantal uren les krijgt wat wettelijk verplicht is.
De gemiddelde leraar verzuipt al onder hun takenpakket.
Hell To The Liars
pi_205733345
1997 belde, 3 jaar brugklas werd toen al door sommige scholen aangeboden. Niets nieuws onder de zon.
Allah Al Watan Al Malik
pi_205733390
quote:

Ik heb twee van zulke stapelaars in dienst toevallig. Dus het kan zeker. Het nare is wel dat uitgaande van de citoscores ze eigenlijk direct naar een havo/vwo klas konden. Maar ja het waren slabdoelahs he dus die moet je klein houden.
Allah Al Watan Al Malik
pi_205733505
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 16:38 schreef SugeLucky het volgende:
Kinderen met een taalrachterstand zouden in het weekend ook nog les moeten krijgen zodat ze op den duur kunnen meedraaien met de rest.

Ze zullen zelf wat harder moeten werken ipv dat de rest moet worden afgeremd.
Is daar wel personeel voor te vinden? Realistischer lijkt me dan hooguit aan het eind van de dag of in tussenuren ofzo, en dat zal al lastig genoeg zijn om te plannen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_205733523
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 16:44 schreef Droopie het volgende:

[..]
Niet alles gelezen, maar die van jou viel op, omdat ik mijzelf er in herkende.

Ik zat in de Havo/ Vwo klas.
Door omstandigheden (ziekte en een tijdelijke lastige thuissituatie) mistte ik 6 weken..
Na het eerste jaar adviseerde ze om maar Mavo te doen omdat ik er dan redelijk doorheen kon fietsen.

Tegenwoordig hebben ze best grote scholen, dus een 2e tussenjaar zou/ had best uitkomst kunnen bieden.
In theorie denk ik wel, echter momenteel wordt er zoveel druk gelegd op leraren dat ik niet denk dat ze nog meer ideeen kunnen uitvoeren.

Laat ze eerst maar eens zorgen dat iedereen het aantal uren les krijgt wat wettelijk verplicht is.
De gemiddelde leraar verzuipt al onder hun takenpakket.
Het is nu niet meer te veranderen, maar als ze er wel in geloofden dat je door de Mavo zou fietsen, hadden ze je dan niet voorwaardelijk naar 2-Havo kunnen laten gaan of je wat werk in de zomervakantie kunnen geven?
De Sahara is zonder meer erg droog.
  woensdag 24 augustus 2022 @ 18:23:27 #192
346939 Janneke141
pi_205733598
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 18:14 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Het is nu niet meer te veranderen, maar als ze er wel in geloofden dat je door de Mavo zou fietsen, hadden ze je dan niet voorwaardelijk naar 2-Havo kunnen laten gaan of je wat werk in de zomervakantie kunnen geven?
Veel keuzes die neerkomen op 'laten we een leerling het voordeel van de twijfel geven' leiden tot strafpunten van de onderwijsinspectie op 'doorstroomrendement' en zulks als zo'n leerling het dan niet blijkt te halen. Vandaar dat veel scholen die keuze liever niet maken, en de makkelijkste route kiezen. Niet in het belang van de leerling, maar dat is nu eenmaal het bureaucratische systeem dat we gecreëerd hebben.
  woensdag 24 augustus 2022 @ 18:25:48 #193
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205733618
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 17:53 schreef Mutant01 het volgende:
1997 belde, 3 jaar brugklas werd toen al door sommige scholen aangeboden. Niets nieuws onder de zon.
Ik heb dat ook gehad, enkel Havo/VWO trouwens.
pi_205734795
De vraag is natuurlijk: kan je met een Mavo advies naar het VWO?
pi_205734808
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 18:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Veel keuzes die neerkomen op 'laten we een leerling het voordeel van de twijfel geven' leiden tot strafpunten van de onderwijsinspectie op 'doorstroomrendement' en zulks als zo'n leerling het dan niet blijkt te halen. Vandaar dat veel scholen die keuze liever niet maken, en de makkelijkste route kiezen. Niet in het belang van de leerling, maar dat is nu eenmaal het bureaucratische systeem dat we gecreëerd hebben.
Bizar

Hoelang gaat het al zo?
  woensdag 24 augustus 2022 @ 20:29:18 #196
346939 Janneke141
pi_205734835
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 20:26 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Bizar

Hoelang gaat het al zo?
Ik denk een jaar of 20. En Sander Dekker heeft het uiteraard nog erger gemaakt.
pi_205735094
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 20:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik denk een jaar of 20. En Sander Dekker heeft het uiteraard nog erger gemaakt.
Dank je.

En waarom gaat het zo? Wat was er mis met hoe het daarvoor ging?
  woensdag 24 augustus 2022 @ 20:57:20 #198
346939 Janneke141
pi_205735260
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 20:44 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Dank je.

En waarom gaat het zo? Wat was er mis met hoe het daarvoor ging?
Geen enkel systeem is optimaal voor iedere leerling natuurlijk, maar ik ben nog steeds van mening dat de basis onder de mammoetwet prima is. Daarom kun je, m.i., beter de veranderingen terugdraaien die het systeem slechter hebben gemaakt dan een heel nieuw idee doordrukken.

De beperkingen in doorstroom-mogelijkheden zijn voornamelijk het gevolg van een gegroeid efficiency-denken in overheidsland. Daarin is niet het belang van de leerling het uitgangspunt, maar bureaucratische principes. Doelstelling is dat iedere leerling zo efficient mogelijk door het onderwijs gedrukt wordt, en vervolgens zijn daar KPI's omheen gebouwd en is de financiering erop ingericht. En het gevolg dáárvan is uiteraard weer dat scholen, roc's, hbo's etc. hun onderwijs en determinatie zo gaan inrichten dat ze zo goed mogelijk binnen de gestelde vakjes passen. Het systeem is het uitgangspunt - niet het leerlingbelang.

En nu zijn we dat al jaren aan het camoufleren door scholen regels op te leggen over welke vmbo-leerlingen er naar de havo mogen, en wanneer de citotoets zou moeten plaatsvinden, en nog zo wat van die futiliteiten. Maar dat is allemaal het probleem van de verkeerde kant aanpakken.

Overigens is er nog een ontwikkeling die niet onvermeld mag blijven: de iedereen-moet-zo-hoog-mogelijk-opgeleid-worden-retoriek die sinds de jaren '90 rondwaart, met name vanuit D66-hoek. De hoger opgeleide helft van Nederland heeft inmiddels ook wel door dat je weinig meer aan je hoge opleiding hebt als iedereen zo'n papiertje heeft, dus de verschillen die er zijn moeten wel in stand gehouden worden. Veel micromanagement rondom (niet-)doorstroming in onderwijsland moet je in dat licht zien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop