abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_205676685
In de grote steden en in sommige provincies zijn ze zelfs kansloos.

Tweeverdieners met een modaal inkomen hebben een grotere kans en kunnen nog 20% vd woningen kopen. Vorig jaar was dat echter nog 36% van de woningen.
Bron: https://www.nu.nl/economi(...)00-huizen-kopen.html

Koopwoningen worden dus steeds onbereikbaarder voor Jan Modaal.

Men moet dus noodgedwongen huren. Maar op de huurwoningenmarkt - zowel bij sociale huur als bij (nog enigszins) betaalbare vrije sectorhuur- is het al een gedrang van je jewelste en erg lastig een woning te bemachtigen.

Dit is naar mijn mening een zeer zorgelijke ontwikkeling. En het wordt elk jaar erger. De basisbehoefte van een (betaalbaar) dak boven het hoofd komt steeds verder in het gedrang. Hierdoor ontstaan allerlei (m.i.) zeer onwenselijke situaties. Van het noodgedwongen bij de ouders thuis blijven wonen tot noodgedwongen een te groot deel van het inkomen besteden aan huur. En nog talloze andere onwenselijke neveneffecten.

De huizenmarkt lijkt momenteel totaal verziekt. Daar zou een oplossing voor moeten komen. Maar welke realistische oplossing(en) zijn er die niet weer andere, even onwenselijke, neveneffecten hebben? Hoe en door wie kan/moet dit opgelost worden?

Niet mijn OP. Jaja, de huizenmarkt is ziek.
pi_205676691
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 15:55 schreef DDDDDaaf het volgende: [..] ^O^ Ik heb mijn spaardoel zojuist aangepast naar 270K. Gewoon op zeker spelen.
Goed zo, gewoon geen huur betalen toch?? En inflatie is ook maar een verzonnen probleem!
You need to be cold to be queen.
pi_205676709
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 15:50 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Dat ligt er natuurlijk aan hoe veel je kunt sparen, hoeveel jaar die 20k je terugwerpt in het bereiken van je doel. Maar los daarvan ga ik er ook vanuit dat iemand die 'zijn best doet' om te sparen voor een woning en vervolgens 20k aan een auto uitgeeft, verder ook niet heel erg zijn best aan het doen is. Of niet erg sterk is in prioriteiten stellen.
Waarom zou je je best doen in sparen als sparen je niet dichter bij je doel brengt? Wat snap je niet aan de dynamiek dat huizen sneller duurder worden dan waar je met een modaal inkomen tegenop kan sparen?

Stel, je verzamelt zegeltjes bij de AH voor een pannenset. Elke week krijg je 3 zegeltjes. Elke week komen ze met een nieuwe spaarkaart waar 5 zegeltjes meer op moeten voor ie vol is. Hoelang moet je dan sparen voor ie vol is?
  donderdag 18 augustus 2022 @ 16:07:10 #4
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205676714
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 16:05 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Waarom zou je je best doen in sparen als sparen je niet dichter bij je doel brengt? Wat snap je niet aan de dynamiek dat huizen sneller duurder worden dan waar je met een modaal inkomen tegenop kan sparen?

Stel, je verzamelt zegeltjes bij de AH voor een pannenset. Elke week krijg je 3 zegeltjes. Elke week komen ze met een nieuwe spaarkaart waar 5 zegeltjes meer op moeten voor ie vol is. Hoelang moet je dan sparen voor ie vol is?
Je moet per se een spaardoel hebben om geld te kunnen sparen ?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  Moderator donderdag 18 augustus 2022 @ 16:07:17 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205676716
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 16:05 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Waarom zou je je best doen in sparen als sparen je niet dichter bij je doel brengt? Wat snap je niet aan de dynamiek dat huizen sneller duurder worden dan waar je met een modaal inkomen tegenop kan sparen?

Stel, je verzamelt zegeltjes bij de AH voor een pannenset. Elke week krijg je 3 zegeltjes. Elke week komen ze met een nieuwe spaarkaart waar 5 zegeltjes meer op moeten voor ie vol is. Hoelang moet je dan sparen voor ie vol is?
Kun je met die zegeltjes ook iets anders? want dat kun je met spaargeld wel. Dus dat is nooit verloren.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_205676722
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 16:05 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Waarom zou je je best doen in sparen als sparen je niet dichter bij je doel brengt? Wat snap je niet aan de dynamiek dat huizen sneller duurder worden dan waar je met een modaal inkomen tegenop kan sparen?

Stel, je verzamelt zegeltjes bij de AH voor een pannenset. Elke week krijg je 3 zegeltjes. Elke week komen ze met een nieuwe spaarkaart waar 5 zegeltjes meer op moeten voor ie vol is. Hoelang moet je dan sparen voor ie vol is?
sparen voor een huis is ook zinloos, dat weet iedereen, ook al geven ze het niet toe. Alleen mensen die de rede afzweren doen alsof ze het niet weten maar daar kan je beter niet mee praten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205676723
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 16:05 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Waarom zou je je best doen in sparen als sparen je niet dichter bij je doel brengt? Wat snap je niet aan de dynamiek dat huizen sneller duurder worden dan waar je met een modaal inkomen tegenop kan sparen?

Stel, je verzamelt zegeltjes bij de AH voor een pannenset. Elke week krijg je 3 zegeltjes. Elke week komen ze met een nieuwe spaarkaart waar 5 zegeltjes meer op moeten voor ie vol is. Hoelang moet je dan sparen voor ie vol is?
Uiteindelijk zal de wal het schip dan een keer moeten keren.
Als steeds minder mensen zich een koopwoning kunnen veroorloven.
Definitely not CIA
pi_205676724
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 16:07 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Kun je met die zegeltjes ook iets anders? want dat kun je met spaargeld wel. Dus dat is nooit verloren.
Wat mij betreft. Maar dan ga jij oa steigeren dat de pannenset verder uit zicht raakt, iets wat dus niet gebeurt: er is geen horizon waarin de pannenset in zicht is, dus hij kan niet verder uit zicht raken.
pi_205676730
quote:
1s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 16:08 schreef capricia het volgende:

[..]
Uiteindelijk zal de wal het schip dan een keer moeten keren.
Als steeds minder mensen zich een koopwoning kunnen veroorloven.
klopt maar dat kan lang duren, heel lang, en in die tijd zit je zonder huis.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205676737
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 16:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
klopt maar dat kan lang duren, heel lang, en in die tijd zit je zonder huis.
Ja. Echt een hele generatie (of meer dan 1) die gewoon de pineut is.
Definitely not CIA
pi_205676744
quote:
1s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 16:10 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Echt een hele generatie (of meer dan 1) die gewoon de pineut is.
dat is wel heel erg sterk uitgedrukt want ook zonder eigen huis kan je prima leven.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator donderdag 18 augustus 2022 @ 16:12:07 #12
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205676746
quote:
1s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 16:08 schreef capricia het volgende:

[..]
Uiteindelijk zal de wal het schip dan een keer moeten keren.
Als steeds minder mensen zich een koopwoning kunnen veroorloven.
De vraag is wanneer er iets gaat gebeuren. Het grote geld heeft hier geen last van. Je ziet enkel paar honderd euro voor de laagste inkomens, rem op huurstijging sociale huur, maar er gebeurt vrijwel niks voor inkomen rond modaal en mensen in de vrije sector moeten huren.
pi_205676747
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 16:05 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Waarom zou je je best doen in sparen als sparen je niet dichter bij je doel brengt? Wat snap je niet aan de dynamiek dat huizen sneller duurder worden dan waar je met een modaal inkomen tegenop kan sparen?

Stel, je verzamelt zegeltjes bij de AH voor een pannenset. Elke week krijg je 3 zegeltjes. Elke week komen ze met een nieuwe spaarkaart waar 5 zegeltjes meer op moeten voor ie vol is. Hoelang moet je dan sparen voor ie vol is?
Gewoon doorsparen voor als de zegeltjesmarkt crasht.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  Moderator donderdag 18 augustus 2022 @ 16:12:59 #14
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205676749
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 16:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
dat is wel heel erg sterk uitgedrukt want ook zonder eigen huis kan je prima leven.
Ja prachtig wachten tot dat volgend jaar de huur van 1300 naar 1500 euro gaat.
pi_205676750
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 16:12 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Gewoon doorsparen voor als de zegeltjesmarkt crasht.
wat doe je dan in die tussentijd?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205676752
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 16:12 schreef Momo het volgende:

[..]
De vraag is wanneer er iets gaat gebeuren. Het grote geld heeft hier geen last van. Je ziet enkel paar honderd euro voor de laagste inkomens, rem op huurstijging sociale huur, maar er gebeurd vrijwel niks voor inkomen rond modaal en mensen in de vrije sector moeten huren.
He he eindelijk weer terug bij de essentie van dit topic: jan modaal kan nog maar amper een huis kopen, ook als je dus van 2 inkomens leeft.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_205676760
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 16:12 schreef Momo het volgende:

[..]
Ja prachtig wachten tot dat volgend jaar de huur van 1300 naar 1500 euro gaat.
het is net als met beleggen, er is geen goed moment.
Ik heb ooit weleens een boek gelezen en die auteur heeft via statistiek bewezen met de S&P500 dacht ik dat direct instappen als je wilt en kunt het meeste rendement gaf over 30 jaar in vergelijking met mensen die wachten op het juiste moment of mensen die wachten en nooit zijn ingestapt daardoor maar wel spaarrente hebben gekregen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator donderdag 18 augustus 2022 @ 16:15:33 #18
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_205676767
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 16:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
het is net als met beleggen, er is geen goed moment.
Ik heb ooit weleens een boek gelezen en die auteur heeft via statistiek bewezen met de S&P500 dacht ik dat direct instappen als je wilt en kunt het meeste rendement gaf over 30 jaar in vergelijking met mensen die wachten op het juiste moment of mensen die wachten en nooit zijn ingestapt daardoor maar wel spaarrente hebben gekregen.
Het is natuurlijk geen keuze of ik wel of niet kan instappen, ik kan maar 2 ton hypotheek krijgen max. Zo zullen er veel meer zijn.
pi_205676768
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 16:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
het is net als met beleggen, er is geen goed moment.
Ik heb ooit weleens een boek gelezen en die auteur heeft via statistiek bewezen met de S&P500 dacht ik dat direct instappen als je wilt en kunt het meeste rendement gaf over 30 jaar in vergelijking met mensen die wachten op het juiste moment of mensen die wachten en nooit zijn ingestapt daardoor maar wel spaarrente hebben gekregen.
Wat bedoel je nou te zeggen? Dat mensen die geen huis kunnen kopen toch maar een huis moeten kopen?
You need to be cold to be queen.
pi_205676772
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 16:15 schreef Momo het volgende:

[..]
Het is natuurlijk geen keuze of ik wel of niet kan instappen, ik kan maar 2 ton hypotheek krijgen max. Zo zullen er veel meer zijn.
klopt dit ging of je moet wachten tot de crash of niet. Het ging niet over of het mogelijk is.
Na een crash gaat de prijs namelijk gewoon weer omhoog.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205676775
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 16:05 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Waarom zou je je best doen in sparen als sparen je niet dichter bij je doel brengt? Wat snap je niet aan de dynamiek dat huizen sneller duurder worden dan waar je met een modaal inkomen tegenop kan sparen?
De woningmarkt is niet lineair. De prijzen zullen weer gaan dalen en ook regels vanuit overheidswege zijn niet in beton gegoten. Als straks de prijzen weer dalen en je eventueel weer marginaal meer mag lenen dan de koopprijs, dan kun je toch maar beter voorbereid zijn?
pi_205676776
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 16:15 schreef Momo het volgende:

[..]
Het is natuurlijk geen keuze of ik wel of niet kan instappen, ik kan maar 2 ton hypotheek krijgen max. Zo zullen er veel meer zijn.
Ik zie huizen op Funda voor 220k, dus als je 20k spaart kun je wel degelijk kopen!11!
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_205676781
quote:
1s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 16:15 schreef Waldorf22 het volgende:

[..]
Wat bedoel je nou te zeggen? Dat mensen die geen huis kunnen kopen toch maar een huis moeten kopen?
Geen idee, ik moest het stukje echt 3x lezen namelijk.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_205676782
quote:
9s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 16:16 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Ik zie huizen op Funda voor 220k, dus als je 20k spaart kun je wel degelijk kopen!11!
in mijn wijk staan ze voor 180k te koop.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205676784
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 16:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
het is net als met beleggen, er is geen goed moment.
Ik heb ooit weleens een boek gelezen en die auteur heeft via statistiek bewezen met de S&P500 dacht ik dat direct instappen als je wilt en kunt het meeste rendement gaf over 30 jaar in vergelijking met mensen die wachten op het juiste moment of mensen die wachten en nooit zijn ingestapt daardoor maar wel spaarrente hebben gekregen.
Ik kan niet instappen, dus moet ik vandaag maar instappen?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')