Maar iemand die exact hetzelfde traject als jou zou doorlopen en nu op de huizenmarkt zou intreden heeft geen schijn van kans, is dat dan omdat die persoon minder had gewerkt of omdat hij/zij de pech heeft op het verkeerde moment in te moeten stappen?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mijn vader was kraan machinist en mijn moeder fulltime huisvrouw. Ik heb armoede van dichtbij gekend waarbij we jaren geen uitstapjes, vakanties of andere leuke dingen konden doen omdat we moesten eten.
Ik en mijn zus konden beiden door hard te leren naar het hbo als eerste van onze familie en generatie.
Mijn zus koos ervoor het te verknallen door buiten schooltijd lekker te klooien en zit nu in een klein koophuis (op aandringen van mij gekocht) met weinig tot geen spaargeld.
Ik koos een ander pad, ging de IT kant op omdat ik daar in geloofde (hele discussies gehad met mijn ouders) en na hard studeren (na een achterstand) geslaagd en begonnen met werk.
Na 10 jaar in loondienst voor mezelf begonnen en heb nu de zaken op de rit - met twee huizen in het bezit en een goed stabiel inkomen en dito vermogen.
Vertel me eens welke privileges ik precies had gedurende dit alles?
quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Drie dingen die er moeten gebeuren
1. Huizen bouwen
2. Huizen bouwen
3. Huizen bouwen
Ah joh, en genieten dat mensen deden (stiekem en minder stiekem) dat mijn huis 3 maanden nadat ik het gekocht had 'onder water stond'. Waar ik 0 last van had want ik woonde gewoon en voldeed netjes aan mijn betalingsverplichtingen. Waarde op papier is precies dat, waarde op papier. En toen werd het 2017 en toen verkocht ik het.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
herkenbaar, ik kocht mijn eerste huis in 2009
ik woon er nog steeds, maar ik wil wel verhuizen want het wordt wat te klein. Ik ben nu op zoek naar iets anders.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah joh, en genieten dat mensen deden (stiekem en minder stiekem) dat mijn huis 3 maanden nadat ik het gekocht had 'onder water stond'. Waar ik 0 last van had want ik woonde gewoon en voldeed netjes aan mijn betalingsverplichtingen. Waarde op papier is precies dat, waarde op papier. En toen werd het 2017 en toen verkocht ik het.
En toen werd ik ook weer voor gek verklaard, dat ik dat huis verkocht en dat ik het huis kocht wat ik kocht. En daarna dat ik gek was dat ik dat huis vorig jaar verkocht en dit huis kocht. Eigenlijk word ik al heel lang voor gek verklaard![]()
Je went er aan
Yup, maar dat gaat nooit gebeuren, dat gaan de vastgoedboeren simpelweg niet toestaan anders was het probleem jaren geleden al opgelost.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Mooi om te zien hoe mensen zich hier tegen elkaar laten uitspelen.
De enige echte oplossing is veel meer huizen bouwen, deltaplan wonen, een miljoen huizen erbij
Dan is die persoon verwend en had hij maar moeten sparen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:53 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar iemand die exact hetzelfde traject als jou zou doorlopen en nu op de huizenmarkt zou intreden heeft geen schijn van kans, is dat dan omdat die persoon minder had gewerkt of omdat hij/zij de pech heeft op het verkeerde moment in te moeten stappen?
Je bent gek! Je bent gek!quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik woon er nog steeds, maar ik wil wel verhuizen want het wordt wat te klein. Ik ben nu op zoek naar iets anders.
nee de kinderen worde groterquote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:56 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je bent gek! Je bent gek!
Hoezo het wordt te klein, krimpt het?
Sjorsie1982 kan zelf ook flink uitgedijd zijn.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:56 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je bent gek! Je bent gek!
Hoezo het wordt te klein, krimpt het?
Onzin, het is de overheid die de problemen veroorzaakt.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:55 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Yup, maar dat gaat nooit gebeuren, dat gaan de vastgoedboeren simpelweg niet toestaan anders was het probleem jaren geleden al opgelost.
Huisjesmelkers veel zwaarder belasten zou ook enorm helpen maar ook dat gaat nooit gebeuren.
Vreemd, want ik doe niet heel erg anders dan hierboven beschreven, maar ik word eigenlijk nooit voor gek verklaard. Men vindt het meestal gewoon verstandig als het er al over gaat, wat het in mijn geval niet zo veel doet.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah joh, en genieten dat mensen deden (stiekem en minder stiekem) dat mijn huis 3 maanden nadat ik het gekocht had 'onder water stond'. Waar ik 0 last van had want ik woonde gewoon en voldeed netjes aan mijn betalingsverplichtingen. Waarde op papier is precies dat, waarde op papier. En toen werd het 2017 en toen verkocht ik het.
En toen werd ik ook weer voor gek verklaard, dat ik dat huis verkocht en dat ik het huis kocht wat ik kocht. En daarna dat ik gek was dat ik dat huis vorig jaar verkocht en dit huis kocht. Eigenlijk word ik al heel lang voor gek verklaard![]()
Je went er aan
mijn voeten zijn gekrompen want als ik naar beneden kijk kan ik ze niet meer zien en vroeger lukte dat wel.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:57 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Sjorsie1982 kan zelf ook flink uitgedijd zijn.
We missen in deze tijden duidelijk de support van onze vriend Koerhuis, die helaas weggepromoveerd is.quote:
Ja en? Het zou fout zijn als ik ze leeg liet staan om de prijs omhoog te drijven. Er is niets mis met het verhuren van een pand. Het feit dat jij niets kan kopen/krijgen, of wat dan ook, maakt verhuren niet ineens principieel fout.quote:
Die moet minder avocado's eten.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:53 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar iemand die exact hetzelfde traject als jou zou doorlopen en nu op de huizenmarkt zou intreden heeft geen schijn van kans, is dat dan omdat die persoon minder had gewerkt of omdat hij/zij de pech heeft op het verkeerde moment in te moeten stappen?
quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:33 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ik ben huizenbezitter, maar ben de laatste die mezelf om die reden veren in mijn reet gaat steken.
De wereldvreemdheid die je in dit topic ziet is een bewuste keuze om te kunnen blijven veinzen alsof het veel beter dan anderen hebben een eigen verdienste is in plaats van een kwestie van op de juiste tijd en plaats zijn met allerhande privileges.
Die mensen zullen intersectionaliteit ook nooit erkennen, omdat hun ego te erg in de weg zit.
En fijne ouders moeten hebben waarbij hij kosteloos kon blijven wonen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:56 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Dan is die persoon verwend en had hij maar moeten sparen.
Het is een kwestie van geluk(instapmoment) en generatie . Nu heeft iedere generatie zijn problemen. Maar de woningmarkt is gewoon verziekt voor starters.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:56 schreef Waldorf22 het volgende:
[..]
Dan is die persoon verwend en had hij maar moeten sparen.
is dat gedrocht er nog dan?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:01 schreef Nismo1991 het volgende:
Ze vergeten in dit artikel alleen de starterslening… kan je nog een boost geven van 30 - 40k
Het stukje wat het fout maakt, is het uitmelken van de woningnood door huidige exorbitante huurprijzen te vragen. Maar je weet best dat ik daar eerder ook al op doelde, dus je hoeft nu niet de vermoorde onschuld te spelen hoor, door te doen alsof ik je als boeman afschilder louter omdat je huizen bezit.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:00 schreef laforest het volgende:
[..]
Ja en? Het zou fout zijn als ik ze leeg liet staan om de prijs omhoog te drijven. Er is niets mis met het verhuren van een pand. Het feit dat jij niets kan kopen/krijgen, of wat dan ook, maakt verhuren niet ineens principieel fout.
Als de wet of regels je niet aanstaan kun je voor een partij stemmen die dat wil veranderen.
Toch grappig om te zien hoe dat superioriteitscomplex al ontstaat bij een enorm huwelijkscadeau, hoeveel jaar geleden precies?quote:Ik ben geen boogey
man, en ga mij zeker door niemand laten aanpraten dat ik ineens iets fout doe, omdat ze een Calimerocomplex hebben, of een gebrek aan kapitaal. Alsof het mijn schuld is.
Vreemd inderdaad dat je je moet moet verdedigen omdat je bezit hebt. We wonen niet in de Sovjet-Uniequote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:00 schreef laforest het volgende:
[..]
Ja en? Het zou fout zijn als ik ze leeg liet staan om de prijs omhoog te drijven. Er is niets mis met het verhuren van een pand. Het feit dat jij niets kan kopen/krijgen, of wat dan ook, maakt verhuren niet ineens principieel fout.
Als de wet of regels je niet aanstaan kun je voor een partij stemmen die dat wil veranderen.
Ik ben geen boogey man, en ga mij zeker door niemand laten aanpraten dat ik ineens iets fout doe, omdat ze een Calimerocomplex hebben, of een gebrek aan kapitaal. Alsof het mijn schuld is.
Zeker, vooral in deze markt is het voor veel starters een uitkomst.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
is dat gedrocht er nog dan?
quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:57 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Sjorsie1982 kan zelf ook flink uitgedijd zijn.
ik heb er nooit gebruik van gemaakt omdat ik vind dat als je iets niet kan kopen zonder moeilijke constructie het te duur is voor je.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:03 schreef Nismo1991 het volgende:
[..]
Zeker, vooral in deze markt is het voor veel starters een uitkomst.
op alleen mijn inkomen incl spaargeld en overwaarde zou ik een huis kunnen kopen van 5 ton, maar de huizen die ik wil beginnen bij 6 ton, dus ik zit nog in dubio of ik nu moet wachten en sparen of niet.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]![]()
Maar nee, het zijn de kinderen die groter worden, dat is op zich natuurlijk best een prima reden.
Een paar jaar geleden was ik het met je eens, maar wat willen starters nu nog… huren is sowieso duurder dan kopen zelfs met een aanvullende lening, toen ik voor mijn eerste woning ging was 180k best een leuk bedrag (ik woon dan ook niet in de randstad) maar tegenwoordig blijven er weinig opties over.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik heb er nooit gebruik van gemaakt omdat ik vind dat als je iets niet kan kopen zonder moeilijke constructie het te duur is voor je.
Waarom denk je dat diegene geen schijn van kans zou hebben? Toen ik mijn eerste hypotheek afsloot moest ik dit samen met mijn nu-vrouw doen, omdat we het anders niet rond zouden krijgen. Dat kon pas na 3 jaar werken en sparen, omdat we anders de hypotheek niet konden krijgen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:53 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
dat zei men in 2009 ookquote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:05 schreef Nismo1991 het volgende:
[..]
Een paar jaar geleden was ik het met je eens, maar wat willen starters nu nog… huren is sowieso duurder dan kopen zelfs met een aanvullende lening, toen ik voor mijn eerste woning ging was 180k best een leuk bedrag (ik woon dan ook niet in de randstad) maar tegenwoordig blijven er weinig opties over.
Nou ja, in hoeverre kan je nog van geluk of pech spreken als het grotendeels het gevolg van bewuste keuzes is? Het is niet te wijten aan een of andere natuurramp waar we geen controle over hebben of een dictaat van het grote boze Brussel dat de woningmarkt er zo bij staat als nu, wij (het collectieve Nederland) hebben er voor gekozen met het beleid dat we voeren.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:01 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het is een kwestie van geluk(instapmoment) en generatie . Nu heeft iedere generatie zijn problemen. Maar de woningmarkt is gewoon verziekt voor starters.
Nou, als die beginnen bij 6 ton, en je hebt 5 ton, dan zou de conclusie volgens je eigen gegevens moeten zijn dat je wacht.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
op alleen mijn inkomen incl spaargeld en overwaarde zou ik een huis kunnen kopen van 5 ton, maar de huizen die ik wil beginnen bij 6 ton, dus ik zit nog in dubio of ik nu moet wachten en sparen of niet.
Eens hoor. Sterker nog, ik verhuur nu aan iemand die anders nooit een woning zou kunnen krijgen in haar eentje.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:00 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik ben geen boogey man, en ga mij zeker door niemand laten aanpraten dat ik ineens iets fout doe, omdat ze een Calimerocomplex hebben, of een gebrek aan kapitaal. Alsof het mijn schuld is.
dat doe ik dus ook, ik wacht even de winter af. Ik kan natuurlijk ook mijn wensen weggooienquote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, als die beginnen bij 6 ton, en je hebt 5 ton, dan zou de conclusie volgens je eigen gegevens moeten zijn dat je wacht.
Maar de kinderen wachten natuurlijk niet met nog groter worden.
Het is maar net wat je als profiteren ziet. Ik vind een samenleving zonder betaalbare volkshuisvesting zeer onwenselijk ondanks dat ikzelf wel iets van zekerheid op dat gebied heb door huizenbezit.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:02 schreef Immerdebestebob het volgende:
Het is wel heel duidelijk wie profiteert /geen last heeft van de situatie en wie niet, in dit topic
Klopt, talloze gesprekken gehad die op precies dezelfde manier gingen als nu.quote:
Tja, ben blij dat je niet in die positie zit.quote:
Als er een dip in de huizenmarkt komt dan komt hij sneller in die 6 ton range dan in de range eronder.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat doe ik dus ook, ik wacht even de winter af. Ik kan natuurlijk ook mijn wensen weggooien
1. het is eerder regel dan uitzondering dat kinderen tot hun 25e thuis wonen tegenwoordig.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
We hebben beiden nog bij onze ouders gewoon (wat nu blijkbaar ABSOLUUT NOT DONE is) tot 23 &25e, voordat we zo’n move konden maken.
We verdienden toen beiden ongeveer 3x modaal samen in de toenmalige tijd, tegen een rente van 5.3% konden we net-aan 250k lenen en brachten zelf een ton spaargeld mee.
dat denk ik dus ook, maar het is koffiedik kijkenquote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:08 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als er een dip in de huizenmarkt komt dan komt hij sneller in die 6 ton range dan in de range eronder.
Niet alleen voor starters en niet alleen de woningmarkt. De huidige crises worden immers veroorzaakt door de fundamenten waarop we onze samenleving gebouwd hebben. Het is een illusie om te denken dat we onze samenleving fundamenteel anders in gaan richten.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:01 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het is een kwestie van geluk(instapmoment) en generatie . Nu heeft iedere generatie zijn problemen. Maar de woningmarkt is gewoon verziekt voor starters.
En door wie wordt de overheid aangestuurd?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Onzin, het is de overheid die de problemen veroorzaakt.
Ik zou er nu alles aan doen een huis te bemachtigen eerlijk gezegd. Hell, zelfs een tweede woning kopen als dat kan zou nu een goede lange termijn belegging zijn.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:08 schreef Nismo1991 het volgende:
[..]
Tja, ben blij dat je niet in die positie zit.
Ik ben ook net na die tijd gestart en in de tussentijd leuk kunnen verdienen met vastgoed, ik zou niet in hun schoenen willen staan vandaag de dag.
ik voel de WEF aankomenquote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:09 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
En door wie wordt de overheid aangestuurd?
ik zou gewoon leven en genietenquote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zou er nu alles aan doen een huis te bemachtigen eerlijk gezegd. Hell, zelfs een tweede woning kopen als dat kan zou nu een goede lange termijn belegging zijn.
“Zoveel geld” is relatief. Ik kreeg 2700 bruto en een winstuitkering toen ik 27 was. Echt geen vetpot. De vrouw verdiende toen meer.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:08 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
1. het is eerder regel dan uitzondering dat kinderen tot hun 25e thuis wonen tegenwoordig.
2. niet heel veel mensen komen in de situatie dat ze zo jong zo veel geld kunnen verdienen.
Precies.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Eens hoor. Sterker nog, ik verhuur nu aan iemand die anders nooit een woning zou kunnen krijgen in haar eentje.
Ik ben dus ook nog eens barmhartig voor de medemens
Daar zorgen de huurinkomsten wel voorquote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik zou gewoon leven en genieten
Je hebt een punt. Het geluk zit hem in het beleid dat gevoerd word op het moment dat je instapt.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 11:05 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Nou ja, in hoeverre kan je nog van geluk of pech spreken als het grotendeels het gevolg van bewuste keuzes is? Het is niet te wijten aan een of andere natuurramp waar we geen controle over hebben of een dictaat van het grote boze Brussel dat de woningmarkt er zo bij staat als nu, wij (het collectieve Nederland) hebben er voor gekozen met het beleid dat we voeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |