Ik heb geen CV, mijn verwarming is een apart systeem wat door de hele flat loopt.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:35 schreef FranticDJ het volgende:
Zeker weten dat het de waterleiding is en niet een cv leiding?
i dont know, zo klinkt het gewoon, daarom gok ik dat het dat is, maar zeker weten doe ik het niet.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:37 schreef Farenji het volgende:
Lucht in je waterleiding lijkt me niet waarschijnlijk, waar zou lucht in een waterleiding vandaan moeten komen?
ja maar het geluid komt uit de leidingen die naar de boiler lopen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 12:23 schreef Quyxz_ het volgende:
Kan zijn dat er lucht in het externe verwarmingssysteem is gekomen. Is er recent onderhoud geweest in omgeving van je flat?
Als de buren hetzelfde probleem hebben ligt het ws daaraan. Even informeren.
Heb je een gasboiler?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 12:28 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
ja maar het geluid komt uit de leidingen die naar de boiler lopen.
Ik woon in een apartement met (stadsverwarming noemen ze dat geloof ik?) de leidingen van de verwarming maken geen herrie, die staan ook uit nu. Verwarming en boiler warm water zijn 2 gescheiden systemen.
electrische boiler.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 12:58 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Heb je een gasboiler?
Of is het toch een systeem waarbij de stadsverwarming het water verwarmt in een warmtewisselaar?
Nieuwe boiler. Die heb ik ook sinds een week of twee. Aangezien het ding van onder vult en afvoert kan het inderdaad een paar keer gebeuren dat er nog lucht mee komt. Flink doorspoelen met hoge snelheid (koud), dus alle warme kranen open en even de spaardouchekop er af schroeven hielp bij mij. Hier dus even de sproeiverdeler of zelf de hele uitloop er af, flink door laten spoelen.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:37 schreef Farenji het volgende:
Lucht in je waterleiding lijkt me niet waarschijnlijk, waar zou lucht in een waterleiding vandaan moeten komen?
Zit er wel een inlaatcombinatie voor?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 13:10 schreef junkiesietze het volgende:
[ link | afbeelding ]
dit is de boiler
Ah!, maar wat bedoel je nou? koude kraan open of de warme?quote:Op donderdag 18 augustus 2022 17:16 schreef qajariaq het volgende:
hoge snelheid (koud), dus alle warme kranen open
Voor economische redenen zet je de boiler af. Eventueel nog even het warme water nuttig gebruiken. Dan alle warme kranen zo ver mogelijk open. Sowieso stroomt het ding dan flink door en met een beetje geluk komen dan alle restjes lucht in je systeem ook mee naar buiten.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 07:57 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
Ah!, maar wat bedoel je nou? koude kraan open of de warme?
Kan wel, na sleutelen aan mijn wc (en waterleidingen) ging mijn keukenkraan zwaar trillen als ik deze dicht draaide.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:37 schreef Farenji het volgende:
Waterslag is trouwens weer wat anders, dat is als gevolg van een schokgolf door de waterleidingbuis die ontstaat als bijv de kraan van de wasmachine te abrupt dicht slaat. Dat hoor je als een bonk of klap, zeker niet als ruis.
Dit heeft niet gewerktquote:Op vrijdag 19 augustus 2022 09:06 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Voor economische redenen zet je de boiler af. Eventueel nog even het warme water nuttig gebruiken. Dan alle warme kranen zo ver mogelijk open. Sowieso stroomt het ding dan flink door en met een beetje geluk komen dan alle restjes lucht in je systeem ook mee naar buiten.
de hele dag en nachtquote:Op maandag 22 augustus 2022 12:54 schreef qajariaq het volgende:
Even terug gelezen, je hoort het geluid dus ook als de kranen dicht staan. Alleen tijdens het opwarmen van de boiler of de hele dag en nacht?
Dan gaat voor mij het licht een beetje uit. Kijk eens of je watermeter wel stil staat als je kranen dicht hebt.quote:
Nou, ik heb deze week vakantie dus kon er eindelijk een monteur langskomen nadat ik een maand lang elke nacht de waterleiding heb uitgezet vanwege het geluid.quote:Op maandag 22 augustus 2022 15:35 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan gaat voor mij het licht een beetje uit. Kijk eens of je watermeter wel stil staat als je kranen dicht hebt.
Iemand anders nog een idee? Anders loodgieter bellen. Of woningbouw cq vve.
quote:Op woensdag 5 oktober 2022 19:35 schreef Vonkenboer het volgende:
Een inlaatcombinatie kan druppels "lekkage" vormen, maar of dat hoort dat weet ik eigenlijk niet @:Watuntrik
Er is zo'n oeroude Indianen truuk, met een oor op de grond leggen en dan kunnen ze horen dat er over 10 minuten een kudde bizons voorbij zal komen. Wij deden dat vroeger als kind al spelend aan het spoor om te kunnen horen of de trein in aantocht is. 2 lege concerverblikjes aan elkaar verbinden met een touwtje werkt volgens hetzelfde principe. Zo kun je elkaar horen over een behoorlijke lengte... Zo kon ik vroeger wanneer ik op de wc zat te kakken via de rioolpijp het gesprek van de onderburen perfect meekrijgen alsof ik ernaast zat.quote:Op donderdag 6 oktober 2022 10:05 schreef junkiesietze het volgende:
Heb hem zn oor op de boiler laten leggen en toen was die het wel met me eens dat het uit de boiler zelf komt.
quote:Op maandag 22 augustus 2022 15:35 schreef qajariaq het volgende:
Kijk eens of je watermeter wel stil staat als je kranen dicht hebt.
de boiler is nu weer vervangen voor een nieuwe dus dat element probleem (mocht dat er zijn) zou moeten zijn opgelost.quote:Op donderdag 6 oktober 2022 11:02 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Er is zo'n oeroude Indianen truuk, met een oor op de grond leggen en dan kunnen ze horen dat er over 10 minuten een kudde bizons voorbij zal komen. Wij deden dat vroeger als kind al spelend aan het spoor om te kunnen horen of de trein in aantocht is. 2 lege concerverblikjes aan elkaar verbinden met een touwtje werkt volgens hetzelfde principe. Zo kun je elkaar horen over een behoorlijke lengte... Zo kon ik vroeger wanneer ik op de wc zat te kakken via de rioolpijp het gesprek van de onderburen perfect meekrijgen alsof ik ernaast zat.Of ze dat ooit geweten hebben.
Zo is het ook niet zo vreemd dat je in een apartementencomplex waar iedereen op dezelfde hoofdleiding zit in je eigen huisje de ruis kunt horen wanneer er 2 verdiepingen lager de stortbak van de doorgespoelde WC weer vol loopt. Of als je je oor tegen de verwarminsradiator houd dan hoor je in de radiator de pomp ruisen die in de ketel zit. Dan maakt je radiator dus geluid?![]()
Afijn om tot die logica te komen had ik nog niet een natuurkunde les gehad... En dan krijg je een monteur op bezoek die deze lessen wel heeft gehad en legt dan zijn oor tegen de boiler en zegt inderdaad hij maakt geluid...Terwijl het vanalles zou kunnen zijn waar je niet van weet waar het vandaan komt. Het wordt zo bijna een Jiskefet sketch.
Ik ben benieuwd, maar ik vermoed dat je met dat geluidje moet leren leven.
Maar speel eens wat met de thermostaat van de boiler en luister of je verandring hoort in dat geluid. Indien ja dan is het de verwarmingselement... Zoals in eerdere post uitgelegd... Niets aan te doen wanneer je warm water wil. Want je geeft aan je hoort het alleen bij verwarmen... En dan neem ik aan dat je dit ziet omdat er een lampje gaat branden tijdens verwarmen?
Dan ben ik het met @Watuntrik eens dat het net zo goed elders uit het gebouw kan komen of dat de boiler inderdaad inwendig gaat koken tijdens het opwarmen. Dat laatste is te ondervangen door met minder vermogen te gaan verwarmen. Maar dat betekend een andere (lichtere) verwarmingsspiraal monteren.quote:Op donderdag 6 oktober 2022 11:14 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
ik heb geen watermeter, appartement
En jullie denken dan allemaal, althans jij en de monteurs, nog steeds dat het de boiler moet zijn die geluid maakt?quote:Op donderdag 6 oktober 2022 11:17 schreef junkiesietze het volgende:
geluid ook als het stroom niet op de boiler staat aangesloten.
he ik ben geen monteur, weet ik veel.quote:Op donderdag 6 oktober 2022 11:21 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
En jullie denken dan allemaal, althans jij en de monteurs, nog steeds dat het de boiler moet zijn die geluid maakt?
Succes!...
Klinkt allemaal logisch maar verklaart nogsteeds niet waarom dit geluid begon nadat de boiler is vervangen, die zou je dan ook als schuldige verdenken..quote:Op donderdag 6 oktober 2022 11:39 schreef Watuntrik het volgende:
Wanneer de boiler niet verwarmt en jij geen water tapt dan gebeurd er dus niets in dat ding en dan hangt ie maar wat te hangen. Dat je boiler zelf op eigen houtje dus geluid maakt is uiterst onwaarschijnlijk.
Maar zoals boven aangegeven ineen appartementencomplex is iedereen op dezelfde hoofdleiding aangesloten. Weet ik hoeveel appartementen? Dan hoor jij waarschijnlijk iets wat de buren doen of niet in orde hebben, kraan open zetten misschien. Misschien is het een doorlekkende WC ergens waarvan de vlotterkraan om de paar sec. of min. de bak bijvult. En wanneer die sneller bijvult dan dat de bak lekt dan hoor je het niet continue maar in een patroon met tussenpauze. De ruis gaat door de leidingen en je boiler is dan toevallig de klankkast die het versterkt.
Waar het probleem dan zit is erg lastig te achterhalen zonder alle buren af te trommelen met je verhaal.
Nog meer argument om te denken dat het elders uit het gebouw komt en dat je boiler alleen als klankkast werkt.quote:Op donderdag 6 oktober 2022 11:56 schreef junkiesietze het volgende:
De hoofdleiding maakt ook geen geluid als hij is dichtgedraait, die zou je moeten blijven horen als het bij buren vandaan zou moeten komen dan toch?
Dat is ook niet te verklaren zonder er op los te raden met wat eventueel zou kunnen waar je wat logica op los laat.quote:Op donderdag 6 oktober 2022 11:56 schreef junkiesietze het volgende:
De hoofdleiding maakt ook geen geluid als hij is dichtgedraait, die zou je moeten blijven horen als het bij buren vandaan zou moeten komen dan toch?
Nou dat is nog eens geluk hebben...quote:Op donderdag 6 oktober 2022 13:04 schreef junkiesietze het volgende:
het is opgelost!! ik hoor niks meer,
ze hebben de kraan en de leidingen opnieuw aangelegd, that did the trick
Dat is by design. Anders ploft je boiler mogelijk uit elkaar.quote:Op donderdag 6 oktober 2022 14:23 schreef junkiesietze het volgende:
maar dat zou komen door een opwarmende boiler?
Bij opwarmende boiler hoort je inlaat combinatie open te gaan en niet je kraan dusdanig overbelast te raken dat die gaat lekken.quote:Op donderdag 6 oktober 2022 14:23 schreef junkiesietze het volgende:
Weer een andere gast geweest, leiding is aangedraait, die lekt niet meer. kraan nog wel, maar dat zou komen door een opwarmende boiler? (dat deed mijn oude nooit? maar ok) Als dat ding straks nogsteeds lekt als ie warm is... dan word ik gek
Dit was het enige juiste antwoord.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 19:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zit er wel een inlaatcombinatie voor?
Bij dit type vaak ingebouwd in de mengkraan, deze zou ik vervangen, als die weigert gaat deze boiler ook weer kapot.
https://www.groenehoedduurzaam.nl/8bar-wandmengkraan.html
He je überhaupt de rest van het topic gelezen?quote:Op donderdag 6 oktober 2022 22:53 schreef Lospedrosa het volgende:
Dit was het enige juiste antwoord.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |