abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 18 augustus 2022 @ 10:21:43 #1
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_205673464
Naar aanleiding van topic: K&W / Aardlekschakelaar schakelt uit, stop slaapkamer eruit.

Nu heb ik een nieuwe boiler, helemaal fijn en top. Maar nu hoor ik elke minuut wel, soms vaker een soort ruis uit de waterleiding komen, kgggg kgggg kggg, Lijkt erop alsof er lucht in de leiding zit.
Maar hoe werkt het ontluchten van een waterleiding?

Op google vind ik dingen over radiatoren etc, maar die zitten helemaal niet aan mijn boiler aangesloten.
En ik vind allemaal termen die mij niks zeggen, waterslag?

Uit mijn kraan komt gewoon een normale stroom met water, geen lucht er tussendoor.
Alle kranen zijn gebruikt in huis, dus alles staat op druk. (wasmachine en vaatwasser ook)
Hoofdkraan staat vol open.

Hoe ontlucht ik een waterleiding?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  donderdag 18 augustus 2022 @ 10:30:15 #2
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_205673554
Ik hoor het geluid trouwens ook als alle kranen dicht staan (wc lekt ook niet).
En ik hoor het ook als ik de hoofdzekering van de boiler uitzet. (dus het is ook niet de boiler zelf)
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_205673591
Zeker weten dat het de waterleiding is en niet een cv leiding?
pi_205673610
Lucht in je waterleiding lijkt me niet waarschijnlijk, waar zou lucht in een waterleiding vandaan moeten komen?

Waterslag is trouwens weer wat anders, dat is als gevolg van een schokgolf door de waterleidingbuis die ontstaat als bijv de kraan van de wasmachine te abrupt dicht slaat. Dat hoor je als een bonk of klap, zeker niet als ruis.
  donderdag 18 augustus 2022 @ 10:43:38 #5
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_205673659
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 10:35 schreef FranticDJ het volgende:
Zeker weten dat het de waterleiding is en niet een cv leiding?
Ik heb geen CV, mijn verwarming is een apart systeem wat door de hele flat loopt.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  donderdag 18 augustus 2022 @ 10:45:34 #6
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_205673678
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 10:37 schreef Farenji het volgende:
Lucht in je waterleiding lijkt me niet waarschijnlijk, waar zou lucht in een waterleiding vandaan moeten komen?
i dont know, zo klinkt het gewoon, daarom gok ik dat het dat is, maar zeker weten doe ik het niet.
Ga wel proberen een geluidsopname te maken vanmiddag
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_205674821
Kan zijn dat er lucht in het externe verwarmingssysteem is gekomen. Is er recent onderhoud geweest in omgeving van je flat?

Als de buren hetzelfde probleem hebben ligt het ws daaraan. Even informeren.
gr gr
  donderdag 18 augustus 2022 @ 12:28:10 #8
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_205674874
quote:
1s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 12:23 schreef Quyxz_ het volgende:
Kan zijn dat er lucht in het externe verwarmingssysteem is gekomen. Is er recent onderhoud geweest in omgeving van je flat?

Als de buren hetzelfde probleem hebben ligt het ws daaraan. Even informeren.
ja maar het geluid komt uit de leidingen die naar de boiler lopen.
Ik woon in een apartement met (stadsverwarming noemen ze dat geloof ik?) de leidingen van de verwarming maken geen herrie, die staan ook uit nu. Verwarming en boiler warm water zijn 2 gescheiden systemen.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_205675140
quote:
15s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 12:28 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
ja maar het geluid komt uit de leidingen die naar de boiler lopen.
Ik woon in een apartement met (stadsverwarming noemen ze dat geloof ik?) de leidingen van de verwarming maken geen herrie, die staan ook uit nu. Verwarming en boiler warm water zijn 2 gescheiden systemen.
Heb je een gasboiler?

Of is het toch een systeem waarbij de stadsverwarming het water verwarmt in een warmtewisselaar?
gr gr
  donderdag 18 augustus 2022 @ 12:59:33 #10
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_205675147
quote:
1s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 12:58 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
Heb je een gasboiler?

Of is het toch een systeem waarbij de stadsverwarming het water verwarmt in een warmtewisselaar?
electrische boiler.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  donderdag 18 augustus 2022 @ 13:10:17 #11
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_205675255


dit is de boiler
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_205677342
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 10:37 schreef Farenji het volgende:
Lucht in je waterleiding lijkt me niet waarschijnlijk, waar zou lucht in een waterleiding vandaan moeten komen?

Nieuwe boiler. Die heb ik ook sinds een week of twee. Aangezien het ding van onder vult en afvoert kan het inderdaad een paar keer gebeuren dat er nog lucht mee komt. Flink doorspoelen met hoge snelheid (koud), dus alle warme kranen open en even de spaardouchekop er af schroeven hielp bij mij. Hier dus even de sproeiverdeler of zelf de hele uitloop er af, flink door laten spoelen.
pi_205678473
quote:
15s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 13:10 schreef junkiesietze het volgende:
[ link | afbeelding ]

dit is de boiler
Zit er wel een inlaatcombinatie voor?
Bij dit type vaak ingebouwd in de mengkraan, deze zou ik vervangen, als die weigert gaat deze boiler ook weer kapot.

https://www.groenehoedduurzaam.nl/8bar-wandmengkraan.html
Vakman pur sang
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 07:57:30 #14
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_205682587
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 17:16 schreef qajariaq het volgende:
hoge snelheid (koud), dus alle warme kranen open
Ah!, maar wat bedoel je nou? koude kraan open of de warme?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_205682989
quote:
15s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 07:57 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
Ah!, maar wat bedoel je nou? koude kraan open of de warme?
Voor economische redenen zet je de boiler af. Eventueel nog even het warme water nuttig gebruiken. Dan alle warme kranen zo ver mogelijk open. Sowieso stroomt het ding dan flink door en met een beetje geluk komen dan alle restjes lucht in je systeem ook mee naar buiten.
pi_205691037
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 10:37 schreef Farenji het volgende:
Lucht in je waterleiding lijkt me niet waarschijnlijk, waar zou lucht in een waterleiding vandaan moeten komen?

Waterslag is trouwens weer wat anders, dat is als gevolg van een schokgolf door de waterleidingbuis die ontstaat als bijv de kraan van de wasmachine te abrupt dicht slaat. Dat hoor je als een bonk of klap, zeker niet als ruis.
Kan wel, na sleutelen aan mijn wc (en waterleidingen) ging mijn keukenkraan zwaar trillen als ik deze dicht draaide.

Ik kwam er van af om hoofdkraan dicht te draaien, kranen opengooien, en dan weer de hoofdkraan openzetten, en langzaam de waterleidingen vullen. En dat drie keer.

Het is wel een gedoe, maar mijn inziens kan er wel degelijk lucht zitten in waterleidingen. Maar wat ouder huis, misschien zitten hier en daar wat dode uiteindjes.
pi_205695848
Heb je een thermostaatkraan in de douche, kijk eens of je het geluid daar hoort.
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:06:12 #18
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_205696023
Wat ik zo kan bedenken;
Het water in je boiler ontgast bij opwarmen en dan verzamelt zich bovenin lucht. Als je boiler een automatische ontluchting heeft kun je dat horen ontsnappen.

Sowieso kan het verwarming element dit soort geluid geven als hij aan staat omdat er op het element wat gas bellen vormen net als in je koffie apparaat of onderin je pan die je op het vuur zet.
  maandag 22 augustus 2022 @ 12:41:15 #19
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_205711516
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 09:06 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Voor economische redenen zet je de boiler af. Eventueel nog even het warme water nuttig gebruiken. Dan alle warme kranen zo ver mogelijk open. Sowieso stroomt het ding dan flink door en met een beetje geluk komen dan alle restjes lucht in je systeem ook mee naar buiten.
Dit heeft niet gewerkt
Ik zet nu elke keer dat ik water heb gebruikt de hoofdleiding dicht, want ik word helemaal gestoord van dat geluid
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_205711670
Even terug gelezen, je hoort het geluid dus ook als de kranen dicht staan. Alleen tijdens het opwarmen van de boiler of de hele dag en nacht?

[ Bericht 0% gewijzigd door qajariaq op 22-08-2022 13:47:30 (typo) ]
  maandag 22 augustus 2022 @ 15:29:46 #21
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_205713072
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 12:54 schreef qajariaq het volgende:
Even terug gelezen, je hoort het geluid dus ook als de kranen dicht staan. Alleen tijdens het opwarmen van de boiler of de hele dag en nacht?
de hele dag en nacht
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_205713111
quote:
15s.gif Op maandag 22 augustus 2022 15:29 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
de hele dag en nacht
Dan gaat voor mij het licht een beetje uit. Kijk eens of je watermeter wel stil staat als je kranen dicht hebt.

Iemand anders nog een idee? Anders loodgieter bellen. Of woningbouw cq vve.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 13:33:01 #23
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_206211781
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 15:35 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dan gaat voor mij het licht een beetje uit. Kijk eens of je watermeter wel stil staat als je kranen dicht hebt.

Iemand anders nog een idee? Anders loodgieter bellen. Of woningbouw cq vve.
Nou, ik heb deze week vakantie dus kon er eindelijk een monteur langskomen nadat ik een maand lang elke nacht de waterleiding heb uitgezet vanwege het geluid.

Monteur gister zij dat het de mengkraan was, vandaag kwamen mannetjes om de kraan te vervangen maar volgens hun was het niet de mengkraan maar het verwarmingselement in de boiler zelf. Dus nou word morgen weer een nieuwe boiler geplaatst :O

hopelijk is het morgen opgelost.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_206212982
Wanneer het in jouw geval de kraan moet zijn, dan is dat de inlaatcombinatie, dit is een veiligheidsventiel dat zo nu en dan vanwege het uitzetten van warm water een beetje overtollige druk aflaat door wat water eruit te gooien. Elke boiler en bijna elke combiketel heeft zo'n ding. Of je die uitstroom van water zou kunnen horen heb ik persoonlijk geen ervaring mee, maar wanneer dat ding in een woonverblijf hangt en de boiler op een redelijk hoge temperatuur staat ingesteld en je hebt gevoelige oren kan ik me er wel iets bij voorstellen. Ikzelf ben bijna zo doof als een kwartel... :D :@ En zal het waarschijnlijk nooit horen.

Het verwarmingselement is elektrisch die zal zelf geen geluid maken, dat is gewoon een gloeispiraal in een ceramische buis... Wat wel geluid kan maken is het natuurkundig fenomeen van water dat bijna aan de kook is. Nu staat de thermostaat van de boiler uiteraard ver onder de kooktemperatuur van 100°C maar dan nog kan het water dichtbij rond de verwarmingselement tegen het kookpunt aan verwarmt worden en vermengt zich dan weer met het koudere water daarboven. De thermostaat registreert de algehele watertemperatuur in de boiler een stuk verwijderd van het verwarmingselement. Dus dit element wordt gewoon ongehinderd loei warm tot het kookpunt en al het water dat in direct contact is wil dan gaan koken en ontleden in waterdamp.

Dit proces maakt geluid dit kun je ook horen bij een fluitketel of elektrische waterkoker dat er een ruisend geluid word geproduceerd +/- een halve minuut voordat het water begint te borrelen en de fluitketel begint te fluiten. Dit is de latente warmte in het water, het is dan al 100°C maar het borrelt nog niet. Dit duurt eventjes.

Wel fijn dat ze een nieuwe boiler ophangen maar mogelijk niet de oplossing... Ik ben benieuwd... ^O^ Is het dat inderdaad niet, dan zou kunnen helpen dat je de thermostaat van de boiler zo laag mogelijk instelt dan zal ie het beslist minder doen wat geluid betreft.
  Moderator woensdag 5 oktober 2022 @ 19:35:59 #25
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206216057
Een inlaatcombinatie kan druppels "lekkage" vormen, maar of dat hoort dat weet ik eigenlijk niet @Watuntrik
pi_206216663
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 19:35 schreef Vonkenboer het volgende:
Een inlaatcombinatie kan druppels "lekkage" vormen, maar of dat hoort dat weet ik eigenlijk niet @:Watuntrik
:) Ik weet het ook niet, loop al meer dan mijn halve leven met een gehoor beschadeging rond. Oost Indisch Doof +.
Ik snap de werking van boilers en inlaatcombinaties, het laat druk af en vult dan uiteraard weer druk bij en dat is erg minimaal, maar of je dat kunt horen? Ik heb 't nog nooit gehoord. Maar dan ook nooit 24/7 zo goed als naast een boiler gezeten. In mijn huishoudens alleen maar doorstroomtoestellen gehad. Er zullen mensen zijn met een waanzinnig goed gehoor, ik ben het niet...

Maar ik hoor wel ongeveer 30 seconden van te voren dat het water in de ketel begint te koken.
  donderdag 6 oktober 2022 @ 10:05:16 #27
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_206222328
Live update, monteur is er weer, die was er van overtuigt dat het de leiding is die geluid maakt, dus die wilde de boiler niet vervangen maar de leiding opnieuw aanleggen.

Heb hem zn oor op de boiler laten leggen en toen was die het wel met me eens dat het uit de boiler zelf komt.

Die zijn ze as we speak weer aan het vervangen.

Will keep u updated
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  donderdag 6 oktober 2022 @ 10:55:02 #28
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_206222900
Boiler is vervangen, zelfde probleem.

Nu ontlastpatroon vervangen..
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  donderdag 6 oktober 2022 @ 11:01:20 #29
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_206222957
Ontlastpatroon is het ook niet :(
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_206222976
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 10:05 schreef junkiesietze het volgende:
Heb hem zn oor op de boiler laten leggen en toen was die het wel met me eens dat het uit de boiler zelf komt.

Er is zo'n oeroude Indianen truuk, met een oor op de grond leggen en dan kunnen ze horen dat er over 10 minuten een kudde bizons voorbij zal komen. Wij deden dat vroeger als kind al spelend aan het spoor om te kunnen horen of de trein in aantocht is. 2 lege concerverblikjes aan elkaar verbinden met een touwtje werkt volgens hetzelfde principe. Zo kun je elkaar horen over een behoorlijke lengte... Zo kon ik vroeger wanneer ik op de wc zat te kakken via de rioolpijp het gesprek van de onderburen perfect meekrijgen alsof ik ernaast zat. :') Of ze dat ooit geweten hebben.

Zo is het ook niet zo vreemd dat je in een apartementencomplex waar iedereen op dezelfde hoofdleiding zit in je eigen huisje de ruis kunt horen wanneer er 2 verdiepingen lager de stortbak van de doorgespoelde WC weer vol loopt. Of als je je oor tegen de verwarminsradiator houd dan hoor je in de radiator de pomp ruisen die in de ketel zit. Dan maakt je radiator dus geluid? :{

Afijn om tot die logica te komen had ik nog niet een natuurkunde les gehad... En dan krijg je een monteur op bezoek die deze lessen wel heeft gehad en legt dan zijn oor tegen de boiler en zegt inderdaad hij maakt geluid, ik vervang de boiler... :D Terwijl het vanalles zou kunnen zijn waar je niet van weet waar het vandaan komt. Het wordt zo bijna een Jiskefet sketch.

Ik ben benieuwd, maar ik vermoed dat je met dat geluidje moet leren leven.

Maar speel eens wat met de thermostaat van de boiler en luister of je verandring hoort in dat geluid. Indien ja dan is het de verwarmingselement... Zoals in eerdere post uitgelegd... Niets aan te doen wanneer je warm water wil. Want je geeft aan je hoort het alleen bij verwarmen... En dan neem ik aan dat je dit ziet omdat er een lampje gaat branden tijdens verwarmen?

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 06-10-2022 11:17:48 ]
pi_206223068
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 15:35 schreef qajariaq het volgende:
Kijk eens of je watermeter wel stil staat als je kranen dicht hebt.
  donderdag 6 oktober 2022 @ 11:14:45 #32
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_206223075
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 11:14 schreef qajariaq het volgende:

[..]

ik heb geen watermeter, appartement
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  donderdag 6 oktober 2022 @ 11:17:38 #33
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_206223108
quote:
14s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 11:02 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Er is zo'n oeroude Indianen truuk, met een oor op de grond leggen en dan kunnen ze horen dat er over 10 minuten een kudde bizons voorbij zal komen. Wij deden dat vroeger als kind al spelend aan het spoor om te kunnen horen of de trein in aantocht is. 2 lege concerverblikjes aan elkaar verbinden met een touwtje werkt volgens hetzelfde principe. Zo kun je elkaar horen over een behoorlijke lengte... Zo kon ik vroeger wanneer ik op de wc zat te kakken via de rioolpijp het gesprek van de onderburen perfect meekrijgen alsof ik ernaast zat. :') Of ze dat ooit geweten hebben.

Zo is het ook niet zo vreemd dat je in een apartementencomplex waar iedereen op dezelfde hoofdleiding zit in je eigen huisje de ruis kunt horen wanneer er 2 verdiepingen lager de stortbak van de doorgespoelde WC weer vol loopt. Of als je je oor tegen de verwarminsradiator houd dan hoor je in de radiator de pomp ruisen die in de ketel zit. Dan maakt je radiator dus geluid? :{

Afijn om tot die logica te komen had ik nog niet een natuurkunde les gehad... En dan krijg je een monteur op bezoek die deze lessen wel heeft gehad en legt dan zijn oor tegen de boiler en zegt inderdaad hij maakt geluid... :D Terwijl het vanalles zou kunnen zijn waar je niet van weet waar het vandaan komt. Het wordt zo bijna een Jiskefet sketch.

Ik ben benieuwd, maar ik vermoed dat je met dat geluidje moet leren leven.

Maar speel eens wat met de thermostaat van de boiler en luister of je verandring hoort in dat geluid. Indien ja dan is het de verwarmingselement... Zoals in eerdere post uitgelegd... Niets aan te doen wanneer je warm water wil. Want je geeft aan je hoort het alleen bij verwarmen... En dan neem ik aan dat je dit ziet omdat er een lampje gaat branden tijdens verwarmen?
de boiler is nu weer vervangen voor een nieuwe dus dat element probleem (mocht dat er zijn) zou moeten zijn opgelost.

ze zijn nu een nieuwe mengkraan gaan halen.. als dat het niet is dan weet ik het ook niet meer, dan hebben ze 2x de boiler vervangen en het ontlastpatroon en de kraan,

met de termostaat spelen heeft ook weinig zin want je hoort het geluid ook als het stroom niet op de boiler staat aangesloten.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_206223111
quote:
15s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 11:14 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
ik heb geen watermeter, appartement
Dan ben ik het met @Watuntrik eens dat het net zo goed elders uit het gebouw kan komen of dat de boiler inderdaad inwendig gaat koken tijdens het opwarmen. Dat laatste is te ondervangen door met minder vermogen te gaan verwarmen. Maar dat betekend een andere (lichtere) verwarmingsspiraal monteren.
pi_206223144
quote:
15s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 11:17 schreef junkiesietze het volgende:
geluid ook als het stroom niet op de boiler staat aangesloten.
En jullie denken dan allemaal, althans jij en de monteurs, nog steeds dat het de boiler moet zijn die geluid maakt?

Succes!... ^O^
  donderdag 6 oktober 2022 @ 11:24:20 #36
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_206223184
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 11:21 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
En jullie denken dan allemaal, althans jij en de monteurs, nog steeds dat het de boiler moet zijn die geluid maakt?

Succes!... ^O^
he ik ben geen monteur, weet ik veel.


beste te horen @ 29seconden
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_206223367
Wanneer de boiler niet verwarmt en jij geen water tapt dan gebeurd er dus niets in dat ding en dan hangt ie maar wat te hangen. Dat je boiler zelf op eigen houtje dus geluid maakt is uiterst onwaarschijnlijk.

Maar zoals boven aangegeven ineen appartementencomplex is iedereen op dezelfde hoofdleiding aangesloten. Weet ik hoeveel appartementen? Dan hoor jij waarschijnlijk iets wat de buren doen of niet in orde hebben, kraan open zetten misschien. Misschien is het een doorlekkende WC ergens waarvan de vlotterkraan om de paar sec. of min. de bak bijvult. En wanneer die sneller bijvult dan dat de bak lekt dan hoor je het niet continue maar in een patroon met tussenpauze. De ruis gaat door de leidingen en je boiler is dan toevallig de klankkast die het versterkt.

Waar het probleem dan zit is erg lastig te achterhalen zonder alle buren af te trommelen met je verhaal.
  donderdag 6 oktober 2022 @ 11:49:07 #38
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_206223512
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 11:39 schreef Watuntrik het volgende:
Wanneer de boiler niet verwarmt en jij geen water tapt dan gebeurd er dus niets in dat ding en dan hangt ie maar wat te hangen. Dat je boiler zelf op eigen houtje dus geluid maakt is uiterst onwaarschijnlijk.

Maar zoals boven aangegeven ineen appartementencomplex is iedereen op dezelfde hoofdleiding aangesloten. Weet ik hoeveel appartementen? Dan hoor jij waarschijnlijk iets wat de buren doen of niet in orde hebben, kraan open zetten misschien. Misschien is het een doorlekkende WC ergens waarvan de vlotterkraan om de paar sec. of min. de bak bijvult. En wanneer die sneller bijvult dan dat de bak lekt dan hoor je het niet continue maar in een patroon met tussenpauze. De ruis gaat door de leidingen en je boiler is dan toevallig de klankkast die het versterkt.

Waar het probleem dan zit is erg lastig te achterhalen zonder alle buren af te trommelen met je verhaal.
Klinkt allemaal logisch maar verklaart nogsteeds niet waarom dit geluid begon nadat de boiler is vervangen, die zou je dan ook als schuldige verdenken..
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  donderdag 6 oktober 2022 @ 11:56:09 #39
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_206223610
De hoofdleiding maakt ook geen geluid als hij is dichtgedraait, die zou je moeten blijven horen als het bij buren vandaan zou moeten komen dan toch?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_206223787
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 11:56 schreef junkiesietze het volgende:
De hoofdleiding maakt ook geen geluid als hij is dichtgedraait, die zou je moeten blijven horen als het bij buren vandaan zou moeten komen dan toch?
Nog meer argument om te denken dat het elders uit het gebouw komt en dat je boiler alleen als klankkast werkt.

Als het nu met twee dezelfde boilers het geval is mag je te rade gaan bij de fabrikant. Misschien is het een bekend probleem (met of zonder oplossing bekend). Anders is het totaal gebouw gebonden.
pi_206224251
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 11:56 schreef junkiesietze het volgende:
De hoofdleiding maakt ook geen geluid als hij is dichtgedraait, die zou je moeten blijven horen als het bij buren vandaan zou moeten komen dan toch?
Dat is ook niet te verklaren zonder er op los te raden met wat eventueel zou kunnen waar je wat logica op los laat.

Water vooral onder druk opgesloten in een leiding en ook de metalen leiding kan geluid heel erg goed en over lange afstanden verspreiden. Een oude slecht gebeugelde leiding kan dit nog beter en zelfs versterken omdat de leiding zelf beetje los ligt en gaat meetrillen in de beugels. En dit kan dus geluid produceren en zich in een installatie over behoorlijke afstand verplaatsen.

Dat nu net deze boiler in deze specifieke opstelling en situatie een goede klankast is en dus een geluidje voortbrengt kan puur toeval zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Resonantie_(natuurkunde)

Hoef niet per definitie aan de boiler zelf te liggen in de vorm van een fabrieksfoutje. Hij doet dit misschien omdat er ergens in de installatie een leiding niet goed ligt en die trilt onder bepaalde omstandigheden en zou deze leiding wel goed liggen is het geluid er niet. Maar dat zijn dus allemaal alleen maar suggesties die eventueel zouden kunnen. Je weet het niet... Maar je hoort het wel.

Zo heb ik maanden lang met een raar zacht piepje onder mijn autostoel rondgereden. wel 100X de stoel geinspecteerd teflonspray op alle bevstigingen gespoten het bleef maar piepen :( Later tijdens een reparatie zei de monteur je had ook een boutje los van uitlaat ophanging die heb ik ook maar vastgedraaid. En gdvrdme het piepje was weg... En die bout zat niet eens in de buurt van de stoel. :)
  donderdag 6 oktober 2022 @ 13:04:32 #42
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_206224271


@Watuntrik
@qajariaq

*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
het is opgelost!! ik hoor niks meer,
ze hebben de kraan en de leidingen opnieuw aangelegd, that did the trick
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_206224289
quote:
15s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 13:04 schreef junkiesietze het volgende:
het is opgelost!! ik hoor niks meer,
ze hebben de kraan en de leidingen opnieuw aangelegd, that did the trick
Nou dat is nog eens geluk hebben... ^O^ De leiding dus en de boiler laat het horen.
  donderdag 6 oktober 2022 @ 13:36:19 #44
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_206224555
Was natuurlijk weer te mooi om waar te zijn, ze zijn een leiding vergeten goed aan te draaien dus die lekt nu op mn aanrecht en de kraan lekt for some reason.
Eneco gebeld, monteurs komen terug :|W
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  donderdag 6 oktober 2022 @ 14:23:18 #45
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_206224909
Weer een andere gast geweest, leiding is aangedraait, die lekt niet meer. kraan nog wel, maar dat zou komen door een opwarmende boiler? (dat deed mijn oude nooit? maar ok) Als dat ding straks nogsteeds lekt als ie warm is... dan word ik gek
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_206228559
quote:
15s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 14:23 schreef junkiesietze het volgende:
maar dat zou komen door een opwarmende boiler?
Dat is by design. Anders ploft je boiler mogelijk uit elkaar.
  donderdag 6 oktober 2022 @ 21:19:27 #47
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_206229563
quote:
15s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 14:23 schreef junkiesietze het volgende:
Weer een andere gast geweest, leiding is aangedraait, die lekt niet meer. kraan nog wel, maar dat zou komen door een opwarmende boiler? (dat deed mijn oude nooit? maar ok) Als dat ding straks nogsteeds lekt als ie warm is... dan word ik gek
Bij opwarmende boiler hoort je inlaat combinatie open te gaan en niet je kraan dusdanig overbelast te raken dat die gaat lekken.

Is die wel gemonteerd in jouw systeem?
pi_206231149
quote:
1s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 19:10 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Zit er wel een inlaatcombinatie voor?
Bij dit type vaak ingebouwd in de mengkraan, deze zou ik vervangen, als die weigert gaat deze boiler ook weer kapot.

https://www.groenehoedduurzaam.nl/8bar-wandmengkraan.html
Dit was het enige juiste antwoord.

Maar jullie snappen er nog geen fuck van.

Tuurlijk “lekt” de kraan uit de uitloop.
De kraan is tevens de inlaatcombinatie.
Dus die lekt als de boiler opwarmt.

De oude lekte niet dus ging de boiler kapot. De beveiliging in de kraan die bij >6bar water doorlaat was kapot.
Vakman pur sang
pi_206236043
quote:
1s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 22:53 schreef Lospedrosa het volgende:
Dit was het enige juiste antwoord.

He je überhaupt de rest van het topic gelezen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')