Ik heb het afgelopen oktober laten doen en ik ben er zo ontzettend blij mee. Ik herken je omschrijving qua zwaarte en duur van je menstruaties. Nu, een goede 9 maanden later, is het afgenomen tot een half cupje op de zwaarste dag en het duurt nog maar 2 à 3 dagen.quote:Op maandag 15 augustus 2022 23:18 schreef BE het volgende:
Even iets anders, ik ga woensdag naar de huisarts om te vragen of ik naar de gynaecoloog doorverwezen kan worden voor een Novasure behandeling. Dat is dat ze je binnenvoering eruit schroeien.
Iemand daar ervaring mee?
Ik wilde 3 jr terug al gaan ivm veel geklooi met heftige bloedingen en vooral ook langdurig verlies van bloed en zooi, maar ja, toen kwam corona, dus niet meer gegaan maar na de zoveelste maand van minstens 14 dagen gerommel met een paar piekdagen ben ik er nu wel weer klaar mee.
Het doel is ook niet per se niet meer te menstrueren, maar wel heel veel minder. En voor een best groot deel van de vrouwen (vind ik 41% wel) betekent het dat ze niet meer menstrueren.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 07:37 schreef Vanyel het volgende:
Meh, ik denk dat klinkt fantastisch, lees ik dit
[..]
Dat vind ik wat karig.
Ik lees dat het bedoeld is om ongewoon hevige menstruatie tegen te gaan. Kan niet gewoon omdat je het zat bent om maandelijks met dat gedoe te zitten als het geen doel meer dient?
En wat is ongewoon hevig?
Als je er beperkingen van ondervindt, is die ene dag ook al niet de bedoeling, lijkt me. Want is dat wel gezond, zowel lichamelijk als mentaal en sociaal? Ik heb het, vind ik achteraf, zelf veel te lang afgedaan als "hoort er nu eenmaal bij, ik ben niet ziek, het is geen medische noodzaak", maar ik denk dat ik eigenlijk wel een beetje te hard was daarin. Het hoort er niet per se bij, er is iets aan te doen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 00:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik hik er ook nog steeds tegenaan. Bij mij is het probleem vooral dat ik één ontzettend heftige menstruatiedag heb per cyclus. Dan kan ik bijna niks meer. Op de dag zelf vind ik dat ik naar de huisarts moet, maar daarna ga ik het relativeren: ach, het is maar één dag. Aan de andere kant: ik vind het nogal wat dat ik zo vaak in de stress zit over wanneer die dag is waarop ik niks kan. Maar dan denk ik weer: niet ingrijpen in een gezond lichaam. En zo gaat dat maar door.
Tja, dat is moeilijk te bepalen zonder referentiekader. Er zijn vrouwen die er veel erger last van hebben. Wat @miss_sly zegt vind ik een uitstekende maatstaf: merk je dat het je leven te sterk belemmert? In mijn geval twijfel ik erover. Ik kan prima een dagje thuis werken als het zover is. En er staat tegenover dat de rest van mijn menstruatie juist lichter is geworden.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 06:49 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Maar dit is toch niet gezond? Zo'n heftige menstruatie is niet normaal en daar mag je gerust hulp bij zoeken.
Toen ik m’n spiraal had laten zetten lekte ik binnen een half uur door een tampon én maandverband heen.. dat was echt heftig. Ik heb vroeger altijd zware menstruaties gehad, maar dit sloeg alles.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 08:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het doel is ook niet per se niet meer te menstrueren, maar wel heel veel minder. En voor een best groot deel van de vrouwen (vind ik 41% wel) betekent het dat ze niet meer menstrueren.
Ongewoon hevig is dat je 1 of 2 dagen echt in de buurt van een toilet moet blijven, omdat bijvoorbeeld met een cup je binnen een uur-anderhalf uur alweer moet verschonen omdat het alweer vol is. Met een tampon hield ik het nog geen uur, maandverband was een no go.
Je kunt altijd informeren bij de huisarts of gyneacoloog.
quote:Op maandag 15 augustus 2022 17:52 schreef hilliebillie het volgende:
Hier in België viel het me ook al op dat veel dicht is (kan natuurlijk op maandag standaard zijn) tot ik bij de Google openingstijden van een museum zag dat het tijdens Maria Hemelvaart anders kon zijn. Ik kende het ook niet.Ik hoorde laatst ook al iemand over een zwembadpomp, wij hebben nog nooit klachten gehad van de buren over onze pomp...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier ook wel wat gedoe met schoonbroer maar nadat wijlen m’n schoonvader het nog een keer gesust heeft ‘tolereren’ we elkaar. Alhoewel elkaar, volgens hem is er geen probleem. Mijn man zegt wel eens dat als zijn moeder is overleden er geen contact meer zal zijn. Het zal in ieder geval tot het minimum beperkt worden…
En tja buren, we hebben een klagende achterbuur die over onze zwembadpomp zeurt. Hok waar die staat helemaal geïsoleerd en draaitijden netjes aangepast voor hem. Gaat hij zelf een overkapt terras bouwen tegen ons hokje aan. Helemaal prima natuurlijk maar hij had alleen even een regenwaterafvoer op ons platdak van dat hokje dicht gemaakt ‘omdat het niet anders kon’ en had dat niet eens gemeld. Dus na een aantal dagen heftige regenbuien moesten we toevallig iets uit dat hokje halen, is het helemaal volgelopen met water.. binnenwanden met isolatie zijknat en schimmelig. En dan het blijven nuanceren dat het niet anders kon, terwijl de afvoer boven eigen grond zat.. dus ik weet niet…
@:F_r beterschap met de teen, hopelijk wordt de pijn snel minder
Wat slordig zeg, dat van die afvoer en het dan ook niet meldenrottige manier om erachter te komen, na flink veel regen.
@BE, een vriendin van mij heeft het laten doen en is er helemaal blij mee. Geen bloedingen meer gehad daarna!Fake it till you make it...
Dat anderen het nog erger hebben, betekent niet dat jij het dus maar licht hebt. Kinderen in Afrika hebben honger, maar dat weerhoudt mij er ook niet van een boterham te pakken als ik trek heb.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 08:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Tja, dat is moeilijk te bepalen zonder referentiekader. Er zijn vrouwen die er veel erger last van hebben.
Jamaar hormonaal enzo. Dat doet (als pil) bepaald geen wonderen voor mijn stemming en libido. Dat risico wil ik eigenlijk niet lopen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 07:48 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik heb 5 jaar niet gemenstrueerd toen ik een Implanon-staafje had. Ik weet niet hoe groot de kans is dat je niet meer menstrueert met Implanon, maar je zou daar wellicht eens naar kunnen kijken. Het was een verademing, moet ik zeggen.
Mja, op mijn topdag denk ik dat ik in 2 à 3 uur door een cup heen ga, soms iets sneller, soms iets minder. Op 'gewone' dagen doe ik de hele dag met een cup. Ik vind het iig buitengewoon irritant, vooral omdat op die ene dag mijn baarmoeder net een andere hoek heeft en de cup net niet makkelijk diep genoeg wil dus dat puntje ook nog irriteert als ik niet heel erg mijn best doe.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 08:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het doel is ook niet per se niet meer te menstrueren, maar wel heel veel minder. En voor een best groot deel van de vrouwen (vind ik 41% wel) betekent het dat ze niet meer menstrueren.
Ongewoon hevig is dat je 1 of 2 dagen echt in de buurt van een toilet moet blijven, omdat bijvoorbeeld met een cup je binnen een uur-anderhalf uur alweer moet verschonen omdat het alweer vol is. Met een tampon hield ik het nog geen uur, maandverband was een no go.
Je kunt altijd informeren bij de huisarts of gyneacoloog.
Ik wilde ook geen hormonale anticonceptie meer. Dat werd door mijn (mannelijke) huisarts wel eerst geopperd. Maar aangezien ik net voor een ander onderzoek bij een (vrouwelijke) gyn was geweest die me hierover had geinformeerd, heb ik dat gelaten voor wat het was en heb ik een doorverwijzing gevraagd.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 09:44 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Mja, op mijn topdag denk ik dat ik in 2 à 3 uur door een cup heen ga, soms iets sneller, soms iets minder. Op 'gewone' dagen doe ik de hele dag met een cup. Ik vind het iig buitengewoon irritant, vooral omdat op die ene dag mijn baarmoeder net een andere hoek heeft en de cup net niet makkelijk diep genoeg wil dus dat puntje ook nog irriteert als ik niet heel erg mijn best doe.
Informeren is wel de moeite. Ik heb een fantastische huisarts, daar kan ik best eens een berichtje aan wagen.
Dit klinkt echt hemels!quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 08:32 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Ik heb het afgelopen oktober laten doen en ik ben er zo ontzettend blij mee. Ik herken je omschrijving qua zwaarte en duur van je menstruaties. Nu, een goede 9 maanden later, is het afgenomen tot een half cupje op de zwaarste dag en het duurt nog maar 2 à 3 dagen.
Na de behandeling heb ik 1 dag nog wat paracetamol geslikt en dat was het.
Enige spijt die ik heb is dat ik niet eerder wist dat deze behandeling bestond.
Dat was voor mij de reden met de pil te stoppen. Alle ellendige bijwerkingen van de pil qua stemming en libido had ik niet met de Implanon ondanks dat het ook hormonaal was. Heb me 5 jaar lang eigenlijk prima gevoeld ook op dat gebied. Toen ik weer stopte kreeg ik ook weer last van PMS en dus eigenlijk meer van mijn hormonen (helaas). Maar ik begrijp de bezwaren. Wilde het alleen nog even aanstippen als mogelijk alternatief.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 09:40 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Jamaar hormonaal enzo. Dat doet (als pil) bepaald geen wonderen voor mijn stemming en libido. Dat risico wil ik eigenlijk niet lopen.
Ja dat, dat gevoel van *klots*. Ik doe dan wel een maandverbandje in als ik weet dat ik dat risico loop, maar echt fijn is het niet. Zeker niet als ik een uitvaart heb die dag.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 08:45 schreef DevilsAndDust het volgende:
Voor mij was de druppel dat ik in de stress raakte bij twee lesuren achter elkaar lesgeven zonder tussendoor naar het toilet te kunnen. Je staat echt niet lekker voor een klas als je tegelijkertijd je cup voelt overlopen..
Zou zeker naar de huisarts gaan BE. Klinkt echt als een goede oplossing.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 09:59 schreef BE het volgende:
[..]
Ja dat, dat gevoel van *klots*. Ik doe dan wel een maandverbandje in als ik weet dat ik dat risico loop, maar echt fijn is het niet. Zeker niet als ik een uitvaart heb die dag.
Oh nee!quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 09:48 schreef mousemicky het volgende:
Hier ook bloed, maar dan helaas bij zoonlief die een ongeluk had met de wip in de speeltuin en nu een snee in zijn lip en een missende (?) boventand(en) heeft.
Wij zijn dus nu een spoedbezoekje aan het brengen aan een Deense tandarts, die hopelijk gaat zeggen dat er niets ernstigs aan de hand is en we morgen gewoon nog maar Legoland kunnen...
Ik vind het echt fantastisch en wil nooit meer iets anders. Het is even een handigheidje, maar voelt gewoon zo veel schoner. Je zit nooit zonder, het scheelt ook nog eens bakken geld.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 10:10 schreef MaJo het volgende:
Gebruiken jullie allemaal cups? Ik ken in mijn omgeving niemand die cups gebruikt maar zo te lezen gebruikt iedereen het hier?
Lijkt mij persoonlijk helemaal niks
Helemaal mee eens, hoor. De grens tussen (fysiek) ongemak dat je kunt accepteren en ongemak dat je te sterk belemmert, is alleen niet altijd scherp. Zo sta ik na een verandering van m'n medicatie niet meer onder controle van de trombosedienst. Nu pas begrijp ik dat ik die controle eigenlijk best vervelend vond en voelt de huidige situatie als een verademing.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 09:04 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Dat anderen het nog erger hebben, betekent niet dat jij het dus maar licht hebt. Kinderen in Afrika hebben honger, maar dat weerhoudt mij er ook niet van een boterham te pakken als ik trek heb.
Edit: doet trouwens niks af aan dat je huiverig bent voor een operatie, dat kan ik heel goed begrijpen en zeker met je voorgeschiedenis. Maar ik denk dat menstruatieproblemen véél te veel afgedaan worden als 'hoort erbij' en 'kan erger', zowel door artsen als de menstrueerders zelf. Maar je hoeft niet te lijden.
Nee, al heb ik het wel geprobeerd. Bij mij zaten ze nooit goed en lekten ze vaak. Ik heb van alles geprobeerd om dat te verhelpen, maar het is nooit gelukt.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 10:10 schreef MaJo het volgende:
Gebruiken jullie allemaal cups? Ik ken in mijn omgeving niemand die cups gebruikt maar zo te lezen gebruikt iedereen het hier?
quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 10:10 schreef MaJo het volgende:
Ja, ik ben heel blij met mijn cup! Ik vind het veel makkelijker dan een tampon en maandverband, het voelt frisser en ik heb ook echt minder last van krampen als ik een cup draag dan wanneer ik een tampon gebruik. Het is in het begin wel net even wennen en leren hoe je 'm goed inbrengt en eruit haalt, dat wel.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 10:10 schreef MaJo het volgende:
Jij kunt ook wat betreft je werk niet een beetje schuiven, inderdaad, zodat je thuis werkt en rustig aan doet.quote:Op dinsdag 16 augustus 2022 09:59 schreef BE het volgende:
[..]
Ja dat, dat gevoel van *klots*. Ik doe dan wel een maandverbandje in als ik weet dat ik dat risico loop, maar echt fijn is het niet. Zeker niet als ik een uitvaart heb die dag.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |