abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_205595332
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wildeplantzaden en bloemenweidemengsels
De Bolster, biologische zaden
De Heliant, wilde planten
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Het groene paradijs, diverse planten
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden
pi_205595338
Laatste post en antwoord:
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 23:15 schreef loveli het volgende:
Ik dacht dat je tussen maart en september niet mocht kappen, ivm nestseizoen.
Ze hebben de coniferen eerst nagekeken.
Het kon :)
pi_205595478
coniferen horen op een kerkhof :7
...
pi_205595522
ondertussen in de zandtuin:

de buxusmot heeft de oversteek naar mijn eiland gemaakt }:|


verder alles goed *O*
...
pi_205595632
Mijn Ilex crenata groeit maar niet! Integendeel, ze worden allemaal geel.
Gele verkleuring slaat op een 'te veel' aan water maar hoe kan dit? Het regent al een maand niet meer :')
Cindy De Vuyst
pi_205595723
@Blues At last: de coniferen geslacht *O* *O* *O*

Heeft de wbv dit besloten? Op verzoek van?
Enniewee: gefeliciteerd w/
pi_205596742
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 23:08 schreef Claudia_x het volgende:
Wat een operatie, @:blues . Weet je ook waarom de buurman alsnog heeft besloten tot kap over te gaan?

@:miss_sly, dit is de periode bij uitstek om je even in te houden, want het najaar is een betere periode om te planten. Dat gezegd hebbende: zelf kan ik het ook vaak niet laten. Je kunt een week wachten met planten, want dan gaat het regenen. Dat ga ik nu doen. Wat ik wel eens doe als het niet anders kan, is wat schaduw creëren bij de plant met een of andere opstelling - en elke dag water geven vanzelfsprekend. Dat helpt ook goed.
Ik weet het. En in ieder geval deze week ga ik niets planten. Als het zelfs bij ons aan de kust 32 graden wordt, is het echt heel warm en droog. Daar moet je nieuwe plantjes niet aan blootstellen.
Volgende week wordt het inderdaad wat minder warm en worden er wat druppels voorspeld. Ik ga even wat rondkijken op diverse sites, want er is een aantal planten dat ik graag wil die mijn kweker niet kan leveren. In de tussentijd maar onkruid uithalen en nog eens proberen een nog onontgonnen gebied onkruidvrij te maken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205597169
quote:
7s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 09:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik weet het. En in ieder geval deze week ga ik niets planten. Als het zelfs bij ons aan de kust 32 graden wordt, is het echt heel warm en droog. Daar moet je nieuwe plantjes niet aan blootstellen.
Volgende week wordt het inderdaad wat minder warm en worden er wat druppels voorspeld. Ik ga even wat rondkijken op diverse sites, want er is een aantal planten dat ik graag wil die mijn kweker niet kan leveren. In de tussentijd maar onkruid uithalen en nog eens proberen een nog onontgonnen gebied onkruidvrij te maken.
Welke planten zoek je nog? Ben wel benieuwd :)
pi_205597325
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 10:31 schreef Puala het volgende:

[..]
Welke planten zoek je nog? Ben wel benieuwd :)
Moeraswalstro voor de wadi.

Persicaria virginiana 'filiformis' zag ik in Frankrijk, en die vind ik erg mooi, met zijn fijne bloeivorm en gevlekte bladeren



Chinese of herfstanemoon:



Kleine rode salvia:



Verbena Bampton



Bidens/tandzaad, phlomis/brandkruid.
En nog een paar, maar mjin plantdeterminatieapp laat me een beetje in de steek, dus ik moet nog uitzoeken wat het is. O en iets van dahlia en/of zinnia. Maar van dahlia dacht ik dat je het alleen als bol kan planten, en ik doe liever vast planten. Dus dat moet ik nog uitzoeken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205597374
quote:
1s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 01:14 schreef AnneX het volgende:
@:Blues At last: de coniferen geslacht *O* *O* *O*

Heeft de wbv dit besloten? Op verzoek van?
Enniewee: gefeliciteerd w/
De buuv naast de buur heeft dit met veel en vaak praten bij hem voor elkaar gekregen. Ik heb ook het idee dat zij het betaald, maar dat is een aanname gebaseerd op zijn teksten hierover :D
pi_205597825
quote:
7s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 10:51 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Moeraswalstro voor de wadi.

Persicaria virginiana 'filiformis' zag ik in Frankrijk, en die vind ik erg mooi, met zijn fijne bloeivorm en gevlekte bladeren

[ afbeelding ]

Chinese of herfstanemoon:

[ afbeelding ]

Kleine rode salvia:

[ afbeelding ]

Verbena Bampton

[ afbeelding ]

Bidens/tandzaad, phlomis/brandkruid.
En nog een paar, maar mjin plantdeterminatieapp laat me een beetje in de steek, dus ik moet nog uitzoeken wat het is. O en iets van dahlia en/of zinnia. Maar van dahlia dacht ik dat je het alleen als bol kan planten, en ik doe liever vast planten. Dus dat moet ik nog uitzoeken.
Wat een leukerds *O*

Dahlia's zijn volgens mij allemaal bollen die je ook weer op moet graven ivm vorst. Ik ben er om die reden niet aan begonnen.
pi_205598574
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 11:31 schreef Puala het volgende:

[..]
Wat een leukerds *O*

Dahlia's zijn volgens mij allemaal bollen die je ook weer op moet graven ivm vorst. Ik ben er om die reden niet aan begonnen.
Leuk he O+

Ik wil ook geen bollen die ik moet opgraven, want dat ga ik gewoon niet doen. Maar ik vind dahlia's wel heel mooi. Zinnia's lijken er wel wat op, maar daar heb ik me nog niet in verdiept.

Ik zag in de tuinen van Monet ook een flink aantal dahlia's staan, en kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat ze die ieder jaar opgraven en weer opnieuw planten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 10 augustus 2022 @ 14:52:26 #13
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_205599972
quote:
7s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 12:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Leuk he O+

Ik wil ook geen bollen die ik moet opgraven, want dat ga ik gewoon niet doen. Maar ik vind dahlia's wel heel mooi. Zinnia's lijken er wel wat op, maar daar heb ik me nog niet in verdiept.

Ik zag in de tuinen van Monet ook een flink aantal dahlia's staan, en kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat ze die ieder jaar opgraven en weer opnieuw planten.
Dahlia's kan je ook een stuk dieper poten, boven de grond komen ze toch wel. In de winter afdekken met coniferen, stro of vliesdoek.

Geeft geen garantie dat ze het overleven, maar proberen kan geen kwaad. Zo streng zijn de winters ook niet tegenwoordig.

En het zijn knollen, geen bollen. ;)
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_205602353
Dit zijn de toortsen waar ik het eerder over had, die op asfalt groeien. Bij de buren groeien meer dan honderd jonkies tussen de klinkers van hun terras.



Terug van vakantie zag ik dat de Spaanse vlag bloeit. Erg leuke klimplant! Die ga ik volgend jaar zeker weer nemen (het is een eenjarige).



En de zonnehoedjes bloeien nóg overweldigender. Ik heb er alleen wat spijt van dat ik de honingklaver erachter heb laten staan, want die is reusachtig. :+



Eerder liet ik m'n andere zonnehoedjes zien, de roze echinacea. Ik heb er recentelijk een witte bij gezet en die vind ik nog mooier dan de roze:



M'n kardoen bloeit nog niet, maar de knoppen mogen er ook wezen:



Deze rode carex heb ik niet lang geleden geplant. Ik vind de combinatie met de rode geum geslaagd.



Op de vorige foto zie je linksboven de gouden regen. Die vangt het licht zo mooi. Ik vind het een prachtige heester.

Tot slot twee foto's van paden waar ik blij mee ben. Het pad langs het huis met o.a. allium en de physocarpus (de jonge heester met rood blad) - een mooie combinatie:



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En langs het pad naast de schuur groeit een rij hibiscussen. Het effect is precies zoals ik gehoopt had:



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205602414
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 11:31 schreef Puala het volgende:

[..]
Wat een leukerds *O*

Dahlia's zijn volgens mij allemaal bollen die je ook weer op moet graven ivm vorst. Ik ben er om die reden niet aan begonnen.
Ik heb ze afgelopen jaar in de grond laten zitten. Ze bloeiden lang en toen het eindelijk kon, ben ik het vergeten. Ze zijn allemaal weer uitgelopen. Ik zou het er wel op durven gokken, al is uitgraven niet zoveel werk. Bij tulpen bijvoorbeeld gaat het me te ver om ze allemaal op te graven, maar een paar dahlia's vind ik geen probleem.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205602476
quote:
7s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 10:51 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Moeraswalstro voor de wadi.

Persicaria virginiana 'filiformis' zag ik in Frankrijk, en die vind ik erg mooi, met zijn fijne bloeivorm en gevlekte bladeren

[ afbeelding ]

Chinese of herfstanemoon:

[ afbeelding ]

Kleine rode salvia:

[ afbeelding ]

Verbena Bampton

[ afbeelding ]

Bidens/tandzaad, phlomis/brandkruid.
En nog een paar, maar mjin plantdeterminatieapp laat me een beetje in de steek, dus ik moet nog uitzoeken wat het is. O en iets van dahlia en/of zinnia. Maar van dahlia dacht ik dat je het alleen als bol kan planten, en ik doe liever vast planten. Dus dat moet ik nog uitzoeken.
Voor inheemse planten als moeraswalstro kun je bij De Heliant (webshop, zie OP) goed slagen. En een tip voor de anemonen: koop er niet veel, maar deel ze op een bepaald moment. Dan heb je er ineens heel veel. Het gaat zo makkelijk!

En ik heb een zakje gratis zinniazaden ergens bijgekregen. Die heb ik niet lang geleden gezaaid en ze zijn allemaal opgekomen. Gaat heel makkelijk dus.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205603484
Het zal gek klinken maar sinds deze week plas ik tussen mijn planten en tegen mijn boom in de tuin. Grondwaterpeil op mijn eigen manier 'aanvullen' ;)

Kan dat kwaad als je het dagelijks doet?
Cindy De Vuyst
pi_205605595
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 22:05 schreef einzeinz het volgende:
Het zal gek klinken maar sinds deze week plas ik tussen mijn planten en tegen mijn boom in de tuin. Grondwaterpeil op mijn eigen manier 'aanvullen' ;)

Kan dat kwaad als je het dagelijks doet?
Urine in de moestuin doet meer dan je denkt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205605678
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 20:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Voor inheemse planten als moeraswalstro kun je bij De Heliant (webshop, zie OP) goed slagen. En een tip voor de anemonen: koop er niet veel, maar deel ze op een bepaald moment. Dan heb je er ineens heel veel. Het gaat zo makkelijk!

En ik heb een zakje gratis zinniazaden ergens bijgekregen. Die heb ik niet lang geleden gezaaid en ze zijn allemaal opgekomen. Gaat heel makkelijk dus.
Moeraswalstro is inderdaad nog niet zo gemakkelijk aan te komen, ik zal eens bij De Heliant kijken.

De tip van niet te veel vind ik een moeilijke. Ik heb van niets nog 'te veel' gekocht en dat bleek eigenlijk te weinig :') Dus ik kan kennelijk nogal lastig inschatten wat veel of weinig is :D

Zinnia's ga ik zaaien. En ik heb gisteren de tuin een beetje opgeruimd en van een aantal planten de verdroogde zaaddingetjes verzameld. Dus ik hoef niet alleen op natuurlijke uitzaaiingen te hopen, maar kan ook zelf wat regelen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205605781
quote:
7s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 09:39 schreef miss_sly het volgende:

De tip van niet te veel vind ik een moeilijke. Ik heb van niets nog 'te veel' gekocht en dat bleek eigenlijk te weinig :') Dus ik kan kennelijk nogal lastig inschatten wat veel of weinig is :D
Ja, snap ik. Ik koop zelf zuinig in en dan blijf je grote stukken lege tuin houden, wat er niet zo leuk uitziet en waar onkruid gemakkelijk in groeit. Bovendien is de impact van sommige planten dan niet zoals je zou willen.

Maar ik heb gemerkt dat het per plant enorm verschilt. Sommige planten worden heel snel heel groot, andere planten hebben een paar jaar nodig, en dan zijn er nog planten die erg bescheiden blijven. Zo wil bij mij jacobsladder maar niet indrukwekkend worden terwijl salvia er even voor nodig had. En ik heb de asters begin dit jaar verplaatst naar een zonnigere plek en heb me erop verkeken hoe groot ze worden, dus nu komen de planten ernaast in de verdrukking en kan ik de boel weer gaan herorganiseren. Zo blijf ik bezig. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205605870
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 09:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, snap ik. Ik koop zelf zuinig in en dan blijf je grote stukken lege tuin houden, wat er niet zo leuk uitziet en waar onkruid gemakkelijk in groeit. Bovendien is de impact van sommige planten dan niet zoals je zou willen.

Maar ik heb gemerkt dat het per plant enorm verschilt. Sommige planten worden heel snel heel groot, andere planten hebben een paar jaar nodig, en dan zijn er nog planten die erg bescheiden blijven. Zo wil bij mij jacobsladder maar niet indrukwekkend worden terwijl salvia er even voor nodig had. En ik heb de asters begin dit jaar verplaatst naar een zonnigere plek en heb me erop verkeken hoe groot ze worden, dus nu komen de planten ernaast in de verdrukking en kan ik de boel weer gaan herorganiseren. Zo blijf ik bezig. :+
Ik koop dus ook zuinig in en voor sommige stukken in de tuin is dat ook prima. Voor andere stukken moet ik echt wat meer vulling hebben; niet alleen voor het mooie, maar ook om het goed te kunnen onderhouden en de grond minder arm te maken en vast te houden. De voortuin bijvoorbeeld is echt ontzettend droog en zanderig, dus daar heb ik echt planten nodig.

Overigens zijn daar de asters en duizendblad echt wel goed aangeslagen. Ander duizendblad dat ik aan de zijkant heb gezet, doet het ook echt wel goed. En ik heb op onverwachte plaatsen zomaar wit duizendblad aangewaaid gekregen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205605982
quote:
7s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 10:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik koop dus ook zuinig in en voor sommige stukken in de tuin is dat ook prima. Voor andere stukken moet ik echt wat meer vulling hebben; niet alleen voor het mooie, maar ook om het goed te kunnen onderhouden en de grond minder arm te maken en vast te houden. De voortuin bijvoorbeeld is echt ontzettend droog en zanderig, dus daar heb ik echt planten nodig.
Het zijn vaak wel geweldige planten die op droge, zanderige grond willen groeien! Als ik naar m'n eigen stuk opgehoogde tuin in de volle zon kijk, dan zie ik dit bijvoorbeeld:

- Silphium is sterk en is na een jaar erg flink geworden. Nu is-ie zo groot dat ik er iets mee moet. Veel meer dan twee wil je er niet hebben.
- Kerrieplant is mooi en opvallend. Aan een enkele plant heb je genoeg.
- Datzelfde geldt voor oregano en brem.
- Een enkele spoorbloem is ook genoeg, al is de plant wat minder opvallend. Is een mooie plant om te herhalen in een border. Datzelfde geldt voor geranium en perovskia.
- Hangrozemarijn blijft bescheiden en is geen plant waar je veel bodembedekking van hoeft te verwachten.
- Muurbloem weet zich in het geweld van de andere fors wordende planten niet goed te handhaven. Is meer een plant voor een plek met weinig concurrentie (of je moet de ruimte eromheen vrijhouden).
- Brandkruid had een paar jaar nodig, maar heeft het wel gered en is nu fors. Zou ik niet veel van kopen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205606122
Zo ziet mijn voortuin er nu ongeveer uit:





Ontdaan van alle onkruid van toen we thuiskwamen :D maar het is dus een heel droge, zanderige toestand. Ik wil sowieso een aantal zonnehoedjes in een andere kleur erbij zetten. Ik wil de duizendblad en herfstaster combinatie een beetje meer dichtzetten. Op het schuine deel tussen de bomen komt een pad van stapstenen (waartomheen en tussen ik een goede bodembedekker wil zetten).

Overigens merkte ik bij de laatste onkruidverwijderingsactie van afgelopen zondag dat er echt siginificant minder heermoes groeit. Er zitten nog wel plukjes hier en daar, maar het is echt een heel stuk minder. Dus de combinatie van begroeien, lavameel en wormen heeft toch effect gehad. In de achtertuin staat echt op sommige plaatsen wuivende heermoes, zo groot is het geworden. Ziet er eigenlijk nog best leuk uit ook :D

O, en ik heb dinsdagavond voor het sproeien nog wat bentoniet in de voortuin gestrooid waardoor de grond vocht wat beter vast zou moeten houden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205606467
Onze buur heeft bloeiend heermoes. Heeeele lange stengels ook :')

Ik trek het er zoveel mogelijk uit. Het komt op de gekste plekken.
  donderdag 11 augustus 2022 @ 11:32:43 #25
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205606597
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 09:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, snap ik. Ik koop zelf zuinig in en dan blijf je grote stukken lege tuin houden, wat er niet zo leuk uitziet en waar onkruid gemakkelijk in groeit. Bovendien is de impact van sommige planten dan niet zoals je zou willen.

Maar ik heb gemerkt dat het per plant enorm verschilt. Sommige planten worden heel snel heel groot, andere planten hebben een paar jaar nodig, en dan zijn er nog planten die erg bescheiden blijven. Zo wil bij mij jacobsladder maar niet indrukwekkend worden terwijl salvia er even voor nodig had. En ik heb de asters begin dit jaar verplaatst naar een zonnigere plek en heb me erop verkeken hoe groot ze worden, dus nu komen de planten ernaast in de verdrukking en kan ik de boel weer gaan herorganiseren. Zo blijf ik bezig. :+
De kern is, planten die goedkoop zijn groeien hard, planten die duur zijn juist niet :P .
Op veel sites kan je trouwens een advies vinden hoeveel planten van soort x je per m2 zou moeten planten. En in het algemeen zit dat ergens tussen de 4 en 9 per m2. Dus dat getal houd ik zelf wel redelijk aan.
pi_205608101
quote:
7s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 10:37 schreef miss_sly het volgende:
Zo ziet mijn voortuin er nu ongeveer uit:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ontdaan van alle onkruid van toen we thuiskwamen :D maar het is dus een heel droge, zanderige toestand. Ik wil sowieso een aantal zonnehoedjes in een andere kleur erbij zetten. Ik wil de duizendblad en herfstaster combinatie een beetje meer dichtzetten. Op het schuine deel tussen de bomen komt een pad van stapstenen (waartomheen en tussen ik een goede bodembedekker wil zetten).

Overigens merkte ik bij de laatste onkruidverwijderingsactie van afgelopen zondag dat er echt siginificant minder heermoes groeit. Er zitten nog wel plukjes hier en daar, maar het is echt een heel stuk minder. Dus de combinatie van begroeien, lavameel en wormen heeft toch effect gehad. In de achtertuin staat echt op sommige plaatsen wuivende heermoes, zo groot is het geworden. Ziet er eigenlijk nog best leuk uit ook :D

O, en ik heb dinsdagavond voor het sproeien nog wat bentoniet in de voortuin gestrooid waardoor de grond vocht wat beter vast zou moeten houden.
Daar kunnen best nog wat planten bij inderdaad, al vind ik het wel wat hebben dat je niet vanuit kortetermijndenken de boel meteen volplant. Je zou ook nog kunnen overwegen om houtsnippers tussen de planten te strooien. Daarmee onderdruk je onkruidgroei en wordt vocht beter vastgehouden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205608175
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 11:32 schreef bleiblei het volgende:

De kern is, planten die goedkoop zijn groeien hard, planten die duur zijn juist niet :P .
Dat klopt denk ik over het algemeen wel!

quote:
Op veel sites kan je trouwens een advies vinden hoeveel planten van soort x je per m2 zou moeten planten. En in het algemeen zit dat ergens tussen de 4 en 9 per m2. Dus dat getal houd ik zelf wel redelijk aan.
Ik vraag me bij die berekeningen altijd af wat voor termijn ze dan voor ogen hebben. Moet het er dit jaar al vol uitzien of wordt uitgegaan van het volwassen formaat van planten?

Een trucje dat ik nu toepas is om jonge aanplant veel ruimte te geven en er eenjarigen tussenin te zaaien. Dat scheelt geld en wiedwerk en maakt het wachten draaglijker.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205608397
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 14:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Daar kunnen best nog wat planten bij inderdaad, al vind ik het wel wat hebben dat je niet vanuit kortetermijndenken de boel meteen volplant. Je zou ook nog kunnen overwegen om houtsnippers tussen de planten te strooien. Daarmee onderdruk je onkruidgroei en wordt vocht beter vastgehouden.
Ik ben niet zo'n fan van houtsnippers. En wat er nu staat, doet het wonderbaarlijk goed in de droge, warme tuin.

Ik kon me toch niet helemaal inhouden, en ben net toch even naar de kweker geweest :')
Ik heb wat planten voor rondom de Japanse sierkers gekocht, twee anemonen voor bij de zonnehoedjes in de voortuin en aster divaricatus voor in het hoekje bij de appelboom.

Met de kweker ook besproken dat ik hem een lijstje mail van wat ik allemaal zou willen, en dat hij dan op zijn gemakje gaat kijken of hij daar aan kan komen. Dit is volgens hem in ieder geval wel de tijd dat het meeste te verkrijgen is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 11 augustus 2022 @ 15:38:01 #29
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205608752
Ja, weet je wat het is, die adviezen zijn gebaseerd op een netjes volle tuin in 2-3 jaar. Om een tuin vol te gooien TV style gaat mij te ver. Maar om 4+ jaar naar een kale vlakte te kijken, daar leef ik te kort voor.

Het parkje waar ik het laatst over had, kwam ik vandaag voorbij en ziet er nu zo uit:

O+ O+ O+

En dat is schat ik 2 jaar geleden aangelegd. Dat is toch fantastisch? En een gemeente plant doorgaans niet veels te veel in borders.
  donderdag 11 augustus 2022 @ 15:40:18 #30
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205608766
Moet trouwens wel zeggen dat houtsnippers onkruid tegen houdt. Maar ook dat planten zich minder goed uitzaaien (joh :P ). Dus als je een tuinier met geduld bent, kan je met houtsnippers in de borders wachten tot je een ons weegt :D .
  donderdag 11 augustus 2022 @ 16:20:19 #31
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_205609078
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 11:31 schreef Puala het volgende:

[..]
Wat een leukerds *O*

Dahlia's zijn volgens mij allemaal bollen die je ook weer op moet graven ivm vorst. Ik ben er om die reden niet aan begonnen.
Had de mijne extra diep gezet, ongeveer 15 cm, eventueel wat afdekken in de winter en dan kun je ze laten zitten. De winters hier zijn niet meer zo streng, heb er jaren plezier van gehad.
To BG or not to BG!
  donderdag 11 augustus 2022 @ 16:24:44 #32
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_205609133
Ik heb zaad van de perzische slaapboom gezaait in potten en die zijn allemaal opgekomen en nu ongeveer 30 cm groot. Hou ze een tijd in potten voor ze de volle grond in gaan.

Prachtige bomen, heerlijk geurende bloemen en de blaadjes klappen elke avond dicht en smorgens weer open, vandaar 'slaapboom'. Het lijkt wat op kruidje roer me niet.

Meer mensen hier die deze boom in de tuin hebben staan?
To BG or not to BG!
pi_205609158
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 16:24 schreef oppiedoppie het volgende:
Ik heb zaad van de perzische slaapboom gezaait in potten en die zijn allemaal opgekomen en nu ongeveer 30 cm groot. Hou ze een tijd in potten voor ze de volle grond in gaan.

Prachtige bomen, heerlijk geurende bloemen en de blaadjes klappen elke avond dicht en smorgens weer open, vandaar 'slaapboom'. Het lijkt wat op kruidje roer me niet.

Meer mensen hier die deze boom in de tuin hebben staan?
O, dat vind ik ook een tof idee, zelf zaaien en opkweken! Hoe lang duurde het voor ze deze 30 cm zijn?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 11 augustus 2022 @ 17:17:02 #34
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_205609555
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 16:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]
O, dat vind ik ook een tof idee, zelf zaaien en opkweken! Hoe lang duurde het voor ze deze 30 cm zijn?
Dat ging vrij snel, had ze eind mei gezaait. Heb er nu 4 maar ga de rest van het zaad wat ik heb ook planten want kan ze overwinteren in een kas.

Heb dat ook gedaan met mijn anna pauwlona en die is nu 2e jaar bijna 2,5 meter. Hier heb ik ook nog veel zaad van en ga ik ook nog wat van zaaien.
To BG or not to BG!
pi_205609802
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 15:38 schreef bleiblei het volgende:
Ja, weet je wat het is, die adviezen zijn gebaseerd op een netjes volle tuin in 2-3 jaar. Om een tuin vol te gooien TV style gaat mij te ver. Maar om 4+ jaar naar een kale vlakte te kijken, daar leef ik te kort voor.

Het parkje waar ik het laatst over had, kwam ik vandaag voorbij en ziet er nu zo uit:

O+ O+ O+

En dat is schat ik 2 jaar geleden aangelegd. Dat is toch fantastisch? En een gemeente plant doorgaans niet veels te veel in borders.
Dat ziet er inderdaad heel goed uit! De gemeente Amsterdam is er ook goed in: fantastische rotondes, mooie bermen. Een industrieel ogende rijbaan met glazen geluidswanden ziet er een stuk mooier uit met een overweldigende hoeveelheid stokrozen ervoor.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205609831
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 17:17 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Dat ging vrij snel, had ze eind mei gezaait. Heb er nu 4 maar ga de rest van het zaad wat ik heb ook planten want kan ze overwinteren in een kas.

Heb dat ook gedaan met mijn anna pauwlona en die is nu 2e jaar bijna 2,5 meter. Hier heb ik ook nog veel zaad van en ga ik ook nog wat van zaaien.
De gouden regen die ik zelf heb gezaaid is inmiddels ruim twee jaar oud en zo'n 10 cm hoog. Ik heb veel geduld, maar dat duurt mij voor de Perzische slaapboom die ik graag wilde weer te lang (zeker als je bedenkt dat je ook langer op de eerste bloei moet wachten).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205609856
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 15:40 schreef bleiblei het volgende:
Moet trouwens wel zeggen dat houtsnippers onkruid tegen houdt. Maar ook dat planten zich minder goed uitzaaien (joh :P ). Dus als je een tuinier met geduld bent, kan je met houtsnippers in de borders wachten tot je een ons weegt :D .
En ik heb nog een nadeel ontdekt: het is lastig om de randen van borders met houtsnippers te maaien, vooral omdat de katten er graag in graven...
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205609904
Ff een tegengeluid hoor.
Ik ben superblij met mijn houtsnippers. Waar ze liggen wordt het vocht echt duizend beter vastgehouden en ik vind het er ook veel beter uitzien dan kale grond.

Maar ik heb wel hout en geen bast. Dat reageert anders met vocht.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205609932
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 18:01 schreef Vanyel het volgende:
Ff een tegengeluid hoor.
Ik ben superblij met mijn houtsnippers. Waar ze liggen wordt het vocht echt duizend beter vastgehouden en ik vind het er ook veel beter uitzien dan kale grond.

Maar ik heb wel hout en geen bast. Dat reageert anders met vocht.
Ik ben ook positief omdat het onkruidgroei geweldig tegengaat. Alleen vind ik de randen maaien dus onhandig. Da's op zich eenvoudig op te lossen met een borderrand.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 11 augustus 2022 @ 18:36:06 #40
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_205610141
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 17:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De gouden regen die ik zelf heb gezaaid is inmiddels ruim twee jaar oud en zo'n 10 cm hoog. Ik heb veel geduld, maar dat duurt mij voor de Perzische slaapboom die ik graag wilde weer te lang (zeker als je bedenkt dat je ook langer op de eerste bloei moet wachten).
Moewah, ze waren gemiddeld 10 cm per maand gegroeid, dat vind ik best snel, en we zijn er niet dit jaar. Toen ze net blaadjes hadden en ik voor het eerst zag dat de blaadjes dicht waren gegaan dacht ik dat ze door de slakken waren opgevreten, ik zag alleen kale stokjes maar de volgende dag stonden ze weer mooi open. Ik verwacht veel van deze bomen. We hebben een heel oude schuur staan van 12 bij 7 meter en die wordt volgend jaar afgebroken en daar komen ze te staan. Dan kunnen ook de eucalyptusbomen die ik nog in pot heb staan in de volle grond. En een drents krentenboompje die ik heb gekregen maar die is al 4 meter hoog. Zo leuk om met de tuin bezig te zijn.
To BG or not to BG!
pi_205610155
Ik vind houtsnippers op zichzelf prima en ik zie de voordelen ook zeker. In de voortuin, die verder nog niet veel structuur heeft, vind ik alleen rondom planten wat houtsnippers strooien niet echt mooi. En ook niet handig, want het waait hier telkens weg en ik kom ze dan overal tegen. In de nieuwe border rondom de Japanse kers heb ik wel houtsnippers gestrooid, evenals rondom de voet van de peterselievlier.

Dus soms wel, soms niet.

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205610569
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 18:37 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind houtsnippers op zichzelf prima en ik zie de voordelen ook zeker. In de voortuin, die verder nog niet veel structuur heeft, vind ik alleen rondom planten wat houtsnippers strooien niet echt mooi. En ook niet handig, want het waait hier telkens weg en ik kom ze dan overal tegen. In de nieuwe border rondom de Japanse kers heb ik wel houtsnippers gestrooid, evenals rondom de voet van de peterselievlier.

Dus soms wel, soms niet.

[ afbeelding ]
:{w
Dat zijn geen houtsnippers :N
Dat is schors. Tenminste, zo ziet het er op de foto uit :D
Veel minder positieve eigenschappen.
Enige soort van voordeel is dat het minder snel vergaat.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205610788
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 19:20 schreef Vanyel het volgende:

[..]
:{w
Dat zijn geen houtsnippers :N
Dat is schors. Tenminste, zo ziet het er op de foto uit :D
Veel minder positieve eigenschappen.
Enige soort van voordeel is dat het minder snel vergaat.
O dat klopt, dat is schors. Ik heb helemaal geen houtsnippers. In mijn hoofd hadden we het over hetzelfde tot jij dit nu zo zegt.

My bad.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205610821
Ik heb overigens ook weer een aantal verse klaprozen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205610978
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 18:36 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Moewah, ze waren gemiddeld 10 cm per maand gegroeid, dat vind ik best snel, en we zijn er niet dit jaar. Toen ze net blaadjes hadden en ik voor het eerst zag dat de blaadjes dicht waren gegaan dacht ik dat ze door de slakken waren opgevreten, ik zag alleen kale stokjes maar de volgende dag stonden ze weer mooi open. Ik verwacht veel van deze bomen. We hebben een heel oude schuur staan van 12 bij 7 meter en die wordt volgend jaar afgebroken en daar komen ze te staan. Dan kunnen ook de eucalyptusbomen die ik nog in pot heb staan in de volle grond. En een drents krentenboompje die ik heb gekregen maar die is al 4 meter hoog. Zo leuk om met de tuin bezig te zijn.
Dat wil ik best geloven! Maar ik vraag me af of 2,5 meter in het tweede jaar tijd (zoals je van je andere boom noemde) representatief is of onrealistische verwachtingen schept. Dat halen volgens mij alleen snelle groeiers zoals vlier en els. Veel bomen en heesters zijn trager. Ik heb een jong krentenboompje dat nu in het tweede jaar zo'n 20-30 cm hoog is. Dat vind ik al heel voortvarend.

Zelf opkweken is leuk en bevredigend. Ik doe het niet voor niets met de gouden regen. Maar als je niet bijv. 4-5 jaar wilt wachten op de eerste bloei, dan kun je beter met iets groters beginnen. En zelf opkweken gaat niet altijd zo makkelijk als je hoopt. Wat speuren op het internet leerde me bijvoorbeeld dat een Perzische slaapboom vrij eenvoudig te zaaien is (dat is niet altijd het geval), maar dat het proces erna bewerkelijk kan zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205610997
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 19:45 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb overigens ook weer een aantal verse klaprozen.
Ik ook nog steeds! Sinds de eerste klaproos heb ik nog geen klaproosvrije dag meegemaakt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205611060
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 19:45 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb overigens ook weer een aantal verse klaprozen.
Ik ook een paar :Y
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  donderdag 11 augustus 2022 @ 20:18:10 #48
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_205611123
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 20:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat wil ik best geloven! Maar ik vraag me af of 2,5 meter in het tweede jaar tijd (zoals je van je andere boom noemde) representatief is of onrealistische verwachtingen schept. Dat halen volgens mij alleen snelle groeiers zoals vlier en els. Veel bomen en heesters zijn trager. Ik heb een jong krentenboompje dat nu in het tweede jaar zo'n 20-30 cm hoog is. Dat vind ik al heel voortvarend.

Zelf opkweken is leuk en bevredigend. Ik doe het niet voor niets met de gouden regen. Maar als je niet bijv. 4-5 jaar wilt wachten op de eerste bloei, dan kun je beter met iets groters beginnen. En zelf opkweken gaat niet altijd zo makkelijk als je hoopt. Wat speuren op het internet leerde me bijvoorbeeld dat een Perzische slaapboom vrij eenvoudig te zaaien is (dat is niet altijd het geval), maar dat het proces erna bewerkelijk kan zijn.
Ik maak altijd mijn eigen voeding. Ik maak brandnetelgier. Ik vermaal eierschalen en ik gebruik soms as uit de kachel, van eikehout. En ik woon op een plek waar 25 jaar paarden hebben gestaan en gepoept, doe altijd mest ervan in een plantgat.

Mijn wietplant doet het ook super dit jaar, vorig jaar was die 4 meter hoog, die heb ik 'gekapt' toen het zover was. Maak ik lekkere koekjes van.
To BG or not to BG!
pi_205625943
Volgroeide courgetjes. Dan krijgen ze toch wel curieuze vormpjes. Mijn aubergines zijn mooier.

Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205626226
Nog even over beplantingsdichtheid en ontwikkeling over jaren. Ik merk nu in jaar 3 van mijn tuin dat het ook heel erg kan verschillen per jaar. Vorig jaar waren mijn herfstasters gigantisch en had ik veel zonnehoedjes. Dit jaar is de zonnehoed overwoekerd door de vorig jaar nog bescheiden aanwezige herfstanemonen en de herfstaster door de hemelsleutel. De aster lijkt sowieso nogal te lijden onder de droogte, dat zie ik in mijn omgeving ook - hele gemeenteperken in de buurt zijn dit jaar dor en schraal. Ik had ook een wederik met donker blad geplant maar die is verdwenen - terwijl dat een nogal woekerende soort schijnt te zijn. En mijn gewone gele puntwederik doet het dit jaar ook maar matig, net als de acanthus. Terwijl die vorig jaar enorm waren. Dit jaar doen wel de zonneroosjes het geweldig, en vormen ze een tapijtje. Maar vorig jaar in de natte zomer waren die sneu en mottig. Verder is mijn kleine magnoliaatje aan de droogte bezweken maar de forsythia daar in de buurt heeft denk ik al het water opgedronken want die is ongeveer verdubbeld in grootte. Het blijft een dynamisch geheel.

Doordat ik ruim een maand, juist in juni/juli niet in de tuin kon werken heb ik ook weinig in kunnen grijpen. Anders had ik wel wat anemonen gesplitst. Want ze zijn nu wel echt enorm… terwijl ik die opgegraven heb uit de tuin van een vriendin. En ze nogal grof in stukken wortelstok heb gehakt en nonchalant in de grond heb gedumpt. Het eerste jaar waren ze klein en pierig en hebben ze niet gebloeid. Het tweede jaar waren ze leuk. En nu denk ik: het moet niet gekker worden, anders heb ik volgend jaar alleen nog maar anemonen!

Ik zie die veranderingen trouwens ook in de tuin bij mijn ouders. Toen die aangelegd werd (nieuwbouw, precies zoals bij @miss_sly), was ik als 10 jarige erg geïnteresseerd in de plannen. Nu - zo’n 30 jaar later - zie je dat sommige dingen enorm zijn aangeslagen en precies doen wat toen de bedoeling was. Andere dingen zijn enorm uit de hand gelopen (I’m looking at you, conifeer!) en weer andere dingen zijn helemaal anders geworden of mislukt. Bij aanplant was mijn favoriete boompje de goudiep. Na een paar jaar begon die te kwijnen en ging dood. En zo zijn er er ook in de meerjarige planten voorbeelden te over. Bij hun doet de puntwederik het trouwens ook heel matig, dit jaar
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')