Hyaenidae | maandag 8 augustus 2022 @ 19:28 |
Ik lees net een artikel van een jongen die met z'n fiets tegen een voorbij razende trein was gereden. Hij had zelf niks maar z'n fiets was kapot Maar daarin stond ook dat een trein pas na 500 meter tot stilstand komt na het indrukken van de noodrem. Waarom moet dat zo lang duren? Ik snap dat er veel gewicht afgeremd moet worden, maar dan zorg je toch dat de remmen een stuk zwaarder worden uitgevoerd daarvoor. Als mijn auto er 500m over doet is het APK afkeur. Nou dit was mijn vraag, gr gr | |
Janneke141 | maandag 8 augustus 2022 @ 19:32 |
Iets met wrijving. | |
Broccolitaartje | maandag 8 augustus 2022 @ 19:39 |
Wrijving inderdaad, en veiligheid. Je kan het niet zo goed maken om een volle trein met zn allen tegen de muur aan te laten smakken/whiplashes te geven voor 1 persoon die niet goed oplet, of zich van het leven wil beroven. Als je voor een auto springt die met 130km/u voorbij raast staat ie ook niet op tijd stil om je niet te raken. En als je eenmaal bent overreden door een trein maakt het echt niet meer uit of hij na 50m of na 500m stilstaat hoor… Dat is toch wel ellende… | |
HeatWave | maandag 8 augustus 2022 @ 19:42 |
Als je wel eens in een tram komt kan je al zien waarom, bij de flauwste bocht vallen onwetende toeristen al om . Kan je nagaan als dat effect nog even 100 keer sterker is, je kan oma dan van de deur schrapen met een plamuurmes . | |
spierbal | maandag 8 augustus 2022 @ 19:52 |
Wat dan | |
kanovinnie | maandag 8 augustus 2022 @ 19:53 |
Wielen op rails | |
spierbal | maandag 8 augustus 2022 @ 19:56 |
Dat snap ik. Maar vanuit veiligheid overweging kan er ook een ander remsysteem gebruikt worden zoals magneet remmen, wie zegt dat dat eigenlijk niet al gebruikt wordt? | |
kanovinnie | maandag 8 augustus 2022 @ 19:58 |
Ik denk dat magneetremmen nauwelijks controleerbaar zijn waardoor je of heel veel remkracht hebt (en oma dus door de coupe vliegt) of heel weinig. | |
Captain_Ghost | maandag 8 augustus 2022 @ 20:12 |
De gewicht van trein spelen ook de rol. Hoe zwaarder, des langer remweg nodig. Ook al heb je veel remkracht. Hetzelfde als vrachtwagen. En ook de snelheid van de trein op dit moment. Met 120km.u duurt wel even voordat stil staat. Het zou beter zijn als de spoorwegen niet doorkruist met wegen. (geen slagboom meer nodig.) | |
kanovinnie | maandag 8 augustus 2022 @ 20:22 |
Dat valt wel mee. | |
Fer | dinsdag 9 augustus 2022 @ 05:44 |
Het contactoppervlak tussen de wielen en de rails is nogal beperkt en het is staal op staal. | |
Jaroon | dinsdag 9 augustus 2022 @ 05:54 |
Je hebt ook te maken met de passagiers. Misschien kan men een trein best sneller stoppen maar heeft dat consequenties. | |
crystal_meth | zaterdag 13 augustus 2022 @ 00:04 |
Magneetremmen worden enkel als noodrem gebruikt dacht ik, omdat ze niet regelbaar zijn (leveren steeds de maximale remkracht), luidruchtig zijn en de rails kunnen beschadigen. Hogesnelheidstreinen gebruiken wervelstroomremmen. | |
BBach | zaterdag 13 augustus 2022 @ 07:54 |
Dit dus. Het gewicht speelt uiteraard ook een rol. Bij schepen is de remafstand soms ook kilometers lang,hoewel daar heel veel wrijving is. (Noodstop bestaat ook, dat is dan bv vol achteruit slaan, maar dan nog is dat 15 tot 20 keer de scheepslengte wat dus soms ook kilometers is). Dus grote snelle zware dingen zoals een trein zijn moeilijk te stoppen. | |
BBach | zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:05 |
Er is ook zo een filmpje van een vrachtwagen die automatisch remt voor een overstekend kindje dat uit een dode hoek verschijnt achter een schoolbus. Indrukwekkende remafstand. Kan het nu even niet opzoeken wegens mobiel. Edit: Een vrachtwagen heeft dan ook veel banden met veel gewicht op en kan dus veel wrijving opwekken. Zo zal een motorfiets wellicht ook een langere remweg hebben dan een auto omdat die nu eenmaal een kleiner contactoppervlak hebben. | |
borbit | zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:17 |
Waarom niet gewoon iets maken dat de wielen van de trein wegschieten. De trein valt dan op die houten dingen tussen de rails die zijn best zacht dus komt de trein snel en veilig tot stilstand. | |
Tijn | zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:29 |
Bielzen. | |
vosss | zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:33 |
Ik heb 0 verstand van motoren, maar ik gok dat die een veeeel kortere remweg hebben dat auto's. Toch? | |
TheFreshPrince | zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:41 |
Als je er mee tegen een auto aanrijdt, dan zeker. | |
JohnnyKnoxville | zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:51 |
Alleen zijn de bielzen tegenwoordig van beton. Maar als je daar kleine airbags in zou bouwen is het weer zacht. | |
Sounddragon | zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:13 |
Mensen die niet opgelet hebben bij natuurkunde moeten daaromtrent ook geen domme vragen stellen. Slotje plz. | |
spierbal | zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:27 |
Waarom zou een magneet niet regelbaar zijn. Spoelen kunnen proportioneel werken en dat is ook op basis van magnetisme Gelanceerde achtbanen gebruiken ook magneten die controleerbaar zijn. | |
Watuntrik | zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:29 |
Het kan bij treinen zoals het nu nog steeds is, met stalen wieltjes op een stalen geleiderails, niet anders. Dit concept is al bijna meer dan een eeuw geleden qua ontwerp aan zijn top gekomen en er valt niets meer aan te verbeteren. Je kunt zo hard remmen tot dat de wielen blokkeren en de rest is natuurkunde. Dus kun je stellen dat spoorwegen en treinen is een heel erg ouderwets en relatief onveilig en achterhaald concept waar we om economische redenen gewoon aan vast blijven hangen. Je kunt het hele systeem niet zo maar even platgooien en ombouwen naar b.v. elektromagnetisch monorail. Vooral in Nederland is daar zowat niet eens plaats voor, want je zult het oude om economische reden al moeten laten doorlopen en dan een compleet nieuw concept ernaast moeten bouwen en het oude afbreken wanneer het nieuwe in bedrijf is. Ook al zou het wel kunnen, immers alles kan zou je kunnen zeggen. Maar dan heb je het nog steeds over internationaal niveau, alle landen in Europa zouden mee over moeten stappen op hetzelfde systeem, doen ze dat niet dan moet je aan de grens overstappen en wisselen van concept. Dus noodgedwongen gaat men maar door en hangen we vast aan een inmiddels totaal ouderwets, achterhaald en bijzonder oneconomisch, energie slurpend/vervuilend en relatief onveilig transportsysteem. | |
BBach | zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:20 |
Volgens mij niet. 2 banden, de helft van het contactoppervlak. In de bochten wellicht ook trager dan een 4x4 aangedreven sportwagen. Ook al zijn ze lichter, frictie is het belangrijkste. Er zal wel iemand zijn die dit heeft getest op youtube. Ik ga straks even zoeken. | |
vosss | zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:22 |
Helft van contactoppervlak, maar ook maar een fractie van het gewicht. | |
Tijn | zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:34 |
Eerste hit op YouTube: Motorfiets heeft een kortere remweg, scheelt iets van 15%. | |
BBach | zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:48 |
Geen wetenschappelijke test. Deze ook niet, en die geeft het omgekeerde weer. . Ik ga geen discussie uitlokken, op Google zal er wel wat te vinden zijn hierover. Maar hier schijnt de zon, dus geen zin om op te zoeken. Om terug te komen op de trein: 200ton ofzo aan 140 km/h stopt niet op stalen wielen in 10meter. Zelfs voor het optrekken is het soms nodig om zand te strooien voor de wielen om extra tractie te hebben. | |
Tijn | zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:36 |
Het zal ook wel per auto en per motor verschillen. Zo'n M1 is bij uitstek een relatief lichte auto met goede remmen, terwijl die S1000 juist een vrij zware motor is, dus dat het dan zo uitpakt vind ik ook niet zo heel raar. | |
crystal_meth | zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:57 |
Gebruiken ze die om remblokken tegen het spoor te drukken? Ik betwijfel het. Track brake De magneten hangen op een zekere afstand van de rails, en worden door veren op hun plaats gehouden. De magnetische kracht moet sterk genoeg zijn om die veerkracht te overwinnen en de magneet tot tegen de rail aan te trekken. Eens de magneet tegen de rails zit zou je in principe de remkracht kunnen regelen door de stroom te verlagen. Maar stel dat de magneet door een schok loskomt van de rail en weer in z'n ruststand getrokken wordt: dan zal die lagere stroom niet volstaan om de magneet weer tot de rail te trekken. Je zou dus moeten beginnen met de maximum stroom, die na enkele tientallen milliseconden verlagen, en dan voortdurtend checken of de magneet nog tegen de rail aanzit. Het zou waarschijnlijk schokkerig zijn (omdat je begint met de maximale remkracht) en wat is het nut? De normale remmen zijn regelbaar, je hebt de magneetremmen enkel nodig in noodgevallen. Wervelstroomremmen zijn wel regelbaar, daar heb je die problemen niet omdat de afstand tussen magneet en rail steeds dezelfde is. [ Bericht 0% gewijzigd door crystal_meth op 13-08-2022 19:56:48 ] | |
FlippingCoin | zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:01 |
Nee langer afaik, vooral ook doordat de remming van het achterwiel erg gering wordt door het voorover hellen. | |
vosss | zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:33 |
Weer wat geleerd | |
borbit | zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:24 |
Inderdaad gewoon iedere bielz een airbag give. Than komt de trein als de wielen eraf schieten comfortable tot stilstand. Hebben we niet eens stations meer nodig. Just pull the noodrem if you are in de buurt van je bestemming! | |
crystal_meth | zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:39 |
Maar dat verhoogt de remming van het voorwiel. Als je uitgaat van de wetten van de wrijving, dan zal elk voertuig met banden van hetzelfde materiaal, met dezelfde oppervlakteruwheid, op dezelfde ondergrond, dezelfde remafstand bereiken wanneer optimaal geremd wordt (maw elk wiel maximaal remmen zonder te slippen), ongeacht het gewicht, de contactoppervlakte, welk wiel het meest remt etc. Smelten, afslijten, afbreken etc. van het materiaal kan wel invloed hebben, en die zaken zullen eerder optreden bij een klein contactoppervlak, maar dan hangt het af van het specifieke materiaal of de wrijving er groter of kleiner door wordt. | |
spierbal | zondag 14 augustus 2022 @ 08:24 |
Dat is simpel op te lossen door hydraulische ondersteuning IPV alleen te werken met regelbare stroom op de magneetrem. | |
Treinhoer | zondag 14 augustus 2022 @ 08:46 |
Technisch gezien kan je (als je de kosten even niet mee neemt), elk object dat hard gaat laten stoppen binnen een X afstand. Maar als je in de trein zit die 130 gaat en die staat binnen 5 meter stil, dan lig jij zo plat als een dubbeltje tegen de cabine deur van de machinist aan met een zooi andere mensen | |
Hyaenidae | zondag 14 augustus 2022 @ 09:15 |
Dit is geen M1 vriend! En ook geen 1M. | |
Hyaenidae | zondag 14 augustus 2022 @ 09:18 |
Domme vragen bestaan, niet alleen domme antwoorden. En als je denkt dat een trein qua techniek al tegen de grenzen van de fysica aanloopt dan ben je mentaal een beetje beperkt. | |
dick_laurent | zondag 14 augustus 2022 @ 09:22 |
Ja oke tis wel mooi geweest nu met dit topic idd. |