Wielen op railsquote:
Dat snap ik. Maar vanuit veiligheid overweging kan er ook een ander remsysteem gebruikt worden zoals magneet remmen, wie zegt dat dat eigenlijk niet al gebruikt wordt?quote:
Ik denk dat magneetremmen nauwelijks controleerbaar zijn waardoor je of heel veel remkracht hebt (en oma dus door de coupe vliegt) of heel weinig.quote:Op maandag 8 augustus 2022 19:56 schreef spierbal het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar vanuit veiligheid overweging kan er ook een ander remsysteem gebruikt worden zoals magneet remmen, wie zegt dat dat eigenlijk niet al gebruikt wordt?
De gewicht van trein spelen ook de rol. Hoe zwaarder, des langer remweg nodig. Ook al heb je veel remkracht.quote:Op maandag 8 augustus 2022 19:58 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik denk dat magneetremmen nauwelijks controleerbaar zijn waardoor je of heel veel remkracht hebt (en oma dus door de coupe vliegt) of heel weinig.
Dat valt wel mee.quote:Op maandag 8 augustus 2022 20:12 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
De gewicht van trein spelen ook de rol. Hoe zwaarder, des langer remweg nodig. Ook al heb je veel remkracht.
Hetzelfde als vrachtwagen.
En ook de snelheid van de trein op dit moment. Met 120km.u duurt wel even voordat stil staat.
Het zou beter zijn als de spoorwegen niet doorkruist met wegen. (geen slagboom meer nodig.)
Magneetremmen worden enkel als noodrem gebruikt dacht ik, omdat ze niet regelbaar zijn (leveren steeds de maximale remkracht), luidruchtig zijn en de rails kunnen beschadigen.quote:Op maandag 8 augustus 2022 19:56 schreef spierbal het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar vanuit veiligheid overweging kan er ook een ander remsysteem gebruikt worden zoals magneet remmen, wie zegt dat dat eigenlijk niet al gebruikt wordt?
Dit dus. Het gewicht speelt uiteraard ook een rol. Bij schepen is de remafstand soms ook kilometers lang,hoewel daar heel veel wrijving is. (Noodstop bestaat ook, dat is dan bv vol achteruit slaan, maar dan nog is dat 15 tot 20 keer de scheepslengte wat dus soms ook kilometers is). Dus grote snelle zware dingen zoals een trein zijn moeilijk te stoppen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2022 05:44 schreef Fer het volgende:
Het contactoppervlak tussen de wielen en de rails is nogal beperkt en het is staal op staal.
Er is ook zo een filmpje van een vrachtwagen die automatisch remt voor een overstekend kindje dat uit een dode hoek verschijnt achter een schoolbus. Indrukwekkende remafstand. Kan het nu even niet opzoeken wegens mobiel.quote:
Waarom niet gewoon iets maken dat de wielen van de trein wegschieten. De trein valt dan op die houten dingen tussen de rails die zijn best zacht dus komt de trein snel en veilig tot stilstand.quote:Op maandag 8 augustus 2022 19:56 schreef spierbal het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar vanuit veiligheid overweging kan er ook een ander remsysteem gebruikt worden zoals magneet remmen, wie zegt dat dat eigenlijk niet al gebruikt wordt?
Bielzen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 09:17 schreef borbit het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon iets maken dat de wielen van de trein wegschieten. De trein valt dan op die houten dingen tussen de rails die zijn best zacht dus komt de trein snel en veilig tot stilstand.
Ik heb 0 verstand van motoren, maar ik gok dat die een veeeel kortere remweg hebben dat auto's. Toch?quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 08:05 schreef BBach het volgende:
Zo zal een motorfiets wellicht ook een langere remweg hebben dan een auto omdat die nu eenmaal een kleiner contactoppervlak hebben.
Als je er mee tegen een auto aanrijdt, dan zeker.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 09:33 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik heb 0 verstand van motoren, maar ik gok dat die een veeeel kortere remweg hebben dat auto's. Toch?
Alleen zijn de bielzen tegenwoordig van beton. Maar als je daar kleine airbags in zou bouwen is het weer zacht.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 09:17 schreef borbit het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon iets maken dat de wielen van de trein wegschieten. De trein valt dan op die houten dingen tussen de rails die zijn best zacht dus komt de trein snel en veilig tot stilstand.
Waarom zou een magneet niet regelbaar zijn.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 00:04 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Magneetremmen worden enkel als noodrem gebruikt dacht ik, omdat ze niet regelbaar zijn (leveren steeds de maximale remkracht), luidruchtig zijn en de rails kunnen beschadigen.
Hogesnelheidstreinen gebruiken wervelstroomremmen.
Volgens mij niet. 2 banden, de helft van het contactoppervlak. In de bochten wellicht ook trager dan een 4x4 aangedreven sportwagen. Ook al zijn ze lichter, frictie is het belangrijkste. Er zal wel iemand zijn die dit heeft getest op youtube. Ik ga straks even zoeken.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 09:33 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik heb 0 verstand van motoren, maar ik gok dat die een veeeel kortere remweg hebben dat auto's. Toch?
Helft van contactoppervlak, maar ook maar een fractie van het gewicht.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 12:20 schreef BBach het volgende:
[..]
Volgens mij niet. 2 banden, de helft van het contactoppervlak. In de bochten wellicht ook trager dan een 4x4 aangedreven sportwagen. Ook al zijn ze lichter, frictie is het belangrijkste. Er zal wel iemand zijn die dit heeft getest op youtube. Ik ga straks even zoeken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |