Kijk de boeren kregen 835 miljoen aan subsidie.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 13:34 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-is-dat-niet-te-veel
Vorig jaar bedroeg de totale begroting van de Europese Unie 166 miljard. Ruim een derde daarvan, 59 miljard, was bestemd voor landbouwbeleid.
In 2018 kregen Nederlandse boeren 835 miljoen euro aan landbouw-subsidies. Daarvan is 720 miljoen euro directe inkomenssteun, die is gekoppeld aan hoeveel land een boer heeft. Hoe meer land, hoe meer subsidie. 115 miljoen euro gaat naar plattelandsontwikkeling. Uit dat potje kunnen boeren subsidie krijgen als ze klimaat- en milieuvriendelijk willen werken.
Dat eeuwige liegen, dat lijkt me heel vervelend.
Waar heb je het idee dat er wordt gelogen? Ik baseer mijn post op deze gegevens. De verdeling van subsidies zijn namelijk gewoon openbaar. Je hoeft wat dat betreft niet af te gaan op wat de NOS schrijft. Zij presenteren hier namelijk slechts een willekeurig cijfer, uit een willekeurig jaartal (waarom 2018?), wat letterlijk niets zegt over de daadwerkelijke verdeling.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 13:34 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-is-dat-niet-te-veel
Vorig jaar bedroeg de totale begroting van de Europese Unie 166 miljard. Ruim een derde daarvan, 59 miljard, was bestemd voor landbouwbeleid.
In 2018 kregen Nederlandse boeren 835 miljoen euro aan landbouw-subsidies. Daarvan is 720 miljoen euro directe inkomenssteun, die is gekoppeld aan hoeveel land een boer heeft. Hoe meer land, hoe meer subsidie. 115 miljoen euro gaat naar plattelandsontwikkeling. Uit dat potje kunnen boeren subsidie krijgen als ze klimaat- en milieuvriendelijk willen werken.
Dat eeuwige liegen, dat lijkt me heel vervelend.
De EU-begroting wordt elke keer voor meerdere jaren vastgelegd, dus wat er in 2018 gebeurt wijkt niet zo gek veel af van wat er in de andere jaren eromheen gebeurde. En het is nou eenmaal zo dat de EU-begroting voor een zeer groot deel bestaat uit landbouwsubsidies en in het bijzonder, aan inkomenssteun voor de boeren, waarbij de hoeveelheid land bepalend is voor de hoeveelheid subsidie.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 13:45 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waar heb je het idee dat er wordt gelogen? Ik baseer mijn post op deze gegevens. De verdeling van subsidies zijn namelijk gewoon openbaar. Je hoeft wat dat betreft niet af te gaan op wat de NOS schrijft. Zij presenteren hier namelijk slechts een willekeurig cijfer, uit een willekeurig jaartal (waarom 2018?), wat letterlijk niets zegt over de daadwerkelijke verdeling.
Dat is alleen al wat er via de EU komt. En de boeren zijn een minieme beroepsgroep en de agrarische industrie is klein. Daarnaast ging het om verduurzamingssubsidies - in feite is die 25 miljard die er gepland wordt om cadeau te doen aan de boeren een compensatie voor een noodzakelijke verduurzamingsslag. Dat is per boer een half miljoen. Er is geen enkele industrie in Nederland waar een half miljoen aan subsidie per werknemer voor verduurzaming wordt weggegeven.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 13:41 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Kijk de boeren kregen 835 miljoen aan subsidie.
En volgens jou is dat meer dan de subsidie die de industrie krijgt?
Wederom: waar heb je dan het idee dat er wordt gelogen? De Rijksoverheid liegt dus met de gegevens die zij verstrekken over de EU subsidiegegevens mbt de landbouw? Ik vind het vooral opmerkelijk dat jij je zo krampachtig probeert vast te bijten in één artikel van de NOS en de daadwerkelijke cijfers probeert te negeren.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 13:53 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
De EU-begroting wordt elke keer voor meerdere jaren vastgelegd, dus wat er in 2018 gebeurt wijkt niet zo gek veel af van wat er in de andere jaren eromheen gebeurde. En het is nou eenmaal zo dat de EU-begroting voor een zeer groot deel bestaat uit landbouwsubsidies en in het bijzonder, aan inkomenssteun voor de boeren, waarbij de hoeveelheid land bepalend is voor de hoeveelheid subsidie.
Ik snap niet zo goed waarom je daar nog over moet liegen.
Die 25 miljard komen helemaal niet bij de boeren terecht, tenzij ze zich laten uitkopen.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 13:56 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Dat is alleen al wat er via de EU komt. En de boeren zijn een minieme beroepsgroep en de agrarische industrie is klein. Daarnaast ging het om verduurzamingssubsidies - in feite is die 25 miljard die er gepland wordt om cadeau te doen aan de boeren een compensatie voor een noodzakelijke verduurzamingsslag. Dat is per boer een half miljoen. Er is geen enkele industrie in Nederland waar een half miljoen aan subsidie per werknemer voor verduurzaming wordt weggegeven.
Je bedoelt die link die het niet doet? En de rijksoverheid liegt helemaal niet, jij liegt door te stellen dat er amper inkomenssubsidies naar de boeren gaan, terwijl een gigantisch deel van het EU-budget gewoon inkomenssubsidie voor de boeren is.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 14:09 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wederom: waar heb je dan het idee dat er wordt gelogen? De Rijksoverheid liegt dus met de gegevens die zij verstrekken over de EU subsidiegegevens mbt de landbouw? Ik vind het vooral opmerkelijk dat jij je zo krampachtig probeert vast te bijten in één artikel van de NOS en de daadwerkelijke cijfers probeert te negeren.
Zijn ze ook niet daarom ligt die uitspraak van de rechter er. Het is niet dat ze willen maar ze moeten gelukkig.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 12:38 schreef Candymannetje het volgende:
Ik denk ook niet dat de overheid nou zo begaan is met het klimaat.
Mensen hier op het forum waarschijnlijk wel al heeft de één een andere opvatting dan de ander.
Bij de overheid draait het enkel om geld en economische groei.
En die raad van state doet die uitspraak op basis van een wet die door de overheid is gemaakt toch?quote:Op woensdag 10 augustus 2022 14:43 schreef vipergts het volgende:
[..]
Zijn ze ook niet daarom ligt die uitspraak van de rechter er. Het is niet dat ze willen maar ze moeten gelukkig.
Om het nog maar niet te hebben over de quota voor import van buiten de EU. Dus subsidie én protectionisme.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 13:33 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Er is bijvoorbeeld een regeling als deze:
Subsidieregeling Verduurzaming MKB (SVM)
https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/svm
Budget
Het subsidiebudget voor deze regeling is in totaal ¤ 28,2 miljoen.
De subsidie voor het energieadvies én het ondersteuningstraject vergoedt 80% van de gemaakte kosten (excl. BTW).
Het maximale subsidiebedrag is ¤ 2.500.
Voor het energieadvies geldt een minimaal subsidiebedrag van ¤ 400 en een maximum van ¤ 750. Dit betekent dat een energieadvies van minder dan ¤ 500 exclusief BTW niet in aanmerking komt voor subsidie, want 80% van een bedrag minder dan ¤ 500 is lager dan het minimum van ¤ 400
Dit is een landelijke regeling, toepasbaar voor alle MKB's, voor verduurzaming. Daar ging 28 miljoen naar toe. Voor het uitkopen van de boerenactiviteiten - wat in feite compensatie is voor een noodzakelijke verduurzamingsstap - is 25 miljard vrijgemaakt. Dat is 1000x meer, terwijl er factoren minder boeren dan MKB'ers zijn in Nederland. De gangbare subsidiestromen voor verduurzaming richting al aanwezige industriële activiteit zijn kruimels vergeleken met wat er voor de boeren wordt vrijgemaakt.
Als een andere bedrijfstak zijn werkwijze moet aanpassen, bijvoorbeeld vanwege PFAS, of iets anders potentieel schadelijks, komt daar ook geen ruimhartige vergoeding bij kijken. Er worden namelijk de hele tijd wetten aangepast, en er gaan daarom continu vergunningen voor bedrijven verloren. Hoeveel compensatie kregen gloeilampmakers toen die werd uitgefaseerd denk je? Helemaal niets.
Die link doet het gewoon. En ik heb helemaal niet gesteld dat er amper subsidies naar de boeren gaan. Ik heb aangegeven dat de grootste bedragen over het algemeen richting waterschappen of instellingen voor natuur en landschapsbeheer gaan en dat de bedragen die de boeren krijgen vaak via agrarische collectieven wordt verdeeld. Ook dit kun je trouwens opmaken uit de gegeven over de subsidieverdeling van de Rijksoverheid.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 14:25 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Je bedoelt die link die het niet doet? En de rijksoverheid liegt helemaal niet, jij liegt door te stellen dat er amper inkomenssubsidies naar de boeren gaan, terwijl een gigantisch deel van het EU-budget gewoon inkomenssubsidie voor de boeren is.
Van al het geld is verreweg het meeste bestemd als inkomenssteun voor de boeren. Of dat nou via een agrarisch collectief gaat of niet, doet verder niet terzake. Dat een waterschap met grond in beheer een grotere ontvanger is dan een willekeurige boer, doet er al helemaal niet toe - er zijn immers veel meer boeren dan waterschappen, dus als je het bij elkaar optelt geldt nog steeds dat de boeren als sector erg veel steun ontvangen vanuit de EU.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 15:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Die link doet het gewoon. En ik heb helemaal niet gesteld dat er amper subsidies naar de boeren gaan. Ik heb aangegeven dat de grootste bedragen over het algemeen richting waterschappen of instellingen voor natuur en landschapsbeheer gaan en dat de bedragen die de boeren krijgen vaak via agrarische collectieven wordt verdeeld.
Je linkt verwijst naar een mijn-omgeving. Die doet het voor jou, maar niet voor de rest.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 15:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Die link doet het gewoon. En ik heb helemaal niet gesteld dat er amper subsidies naar de boeren gaan. Ik heb aangegeven dat de grootste bedragen over het algemeen richting waterschappen of instellingen voor natuur en landschapsbeheer gaan en dat de bedragen die de boeren krijgen vaak via agrarische collectieven wordt verdeeld. Ook dit kun je trouwens opmaken uit de gegeven over de subsidieverdeling van de Rijksoverheid.
En misschien moet je het eens proberen zonder andermans woorden te verdraaien en aan cherry picking te doen op basis van narratieven die aansluiten bij jouw eigenlijk diepgewortelde haat en rancune jegens de boeren in Nederland.
Hier niet. Misschien dat je op jouw machine een cookie hebt waardoor het werkt ofzo?! Open maar een anoniem tabje, zie je het zelf.quote:
Zit achter een wachtwoord. Er staat 'mijn' in de url.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 15:23 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Hier niet. Misschien dat je op jouw machine een cookie hebt waardoor het werkt ofzo?! Open maar een anoniem tabje, zie je het zelf.
Je kunt daar toch gewoon een subsidie kiezen? Als je de bovenste kiest (gemeenschappelijk landbouw beleid) en dan op 'zoek' en vervolgens sorteert op bedrag heb je ze allemaal.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 15:23 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Je linkt verwijst naar een mijn-omgeving. Die doet het voor jou, maar niet voor de rest.
Nee, zit het niet.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 15:26 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Zit achter een wachtwoord. Er staat 'mijn' in de url.
Als we de afnemers van hier geproduceerd vlees ook gelijk de mest mee sturen zijn we al een heel eind.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 11:45 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar kunnen we dan niet beter stoppen met exporteren en importeren?
Alleen produceren voor eigen gebruik?
Zou het mogelijk zijn om met de mest woestijnen weer vruchtbaar te maken?quote:Op woensdag 10 augustus 2022 15:40 schreef SjonShitcoin het volgende:
[..]
Als we de afnemers van hier geproduceerd vlees ook gelijk de mest mee sturen zijn we al een heel eind.
1kg spek + 1 kg mest.
met heel heel heel veel water erbij welquote:Op woensdag 10 augustus 2022 15:50 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zou het mogelijk zijn om met de mest woestijnen weer vruchtbaar te maken?
nou de inkomensondersteuning is in goede jaren zoals nu niet nodig , (dat is de bijstand voor boeren)quote:Op woensdag 10 augustus 2022 15:05 schreef Mutant01 het volgende:
Kortom, dankzij de EU boeren de boeren heel goed!
klopt en in de meeste EU landen gaan de landbouwsubsibdie naar de vrienden van de regering en de grootgrondbeziitters zoals wijn chateaus in frankrijkquote:Op woensdag 10 augustus 2022 15:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Die link doet het gewoon. En ik heb helemaal niet gesteld dat er amper subsidies naar de boeren gaan. Ik heb aangegeven dat de grootste bedragen over het algemeen richting waterschappen of instellingen voor natuur en landschapsbeheer gaan en dat de bedragen die de boeren krijgen vaak via agrarische collectieven wordt verdeeld. Ook dit kun je trouwens opmaken uit de gegeven over de subsidieverdeling van de Rijksoverheid.
Er zijn zat manieren om te vergroenen.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 16:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
met heel heel heel veel water erbij wel
zoietsquote:Op woensdag 10 augustus 2022 16:39 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Er zijn zat manieren om te vergroenen.
De technologie is er, jammer dat er geen overheid is die echt interesse heeft om echt Afrika te vergroenen.
De westerse overheden en Aziatische overheden denken alleen maar aan de grondstoffen en de Afrikaanse overheden denken alleen maar aan geld en macht.
Haha, deze post illustreert wel hoe je vaak in de discussie zit.quote:Op woensdag 10 augustus 2022 15:34 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je kunt daar toch gewoon een subsidie kiezen? Als je de bovenste kiest (gemeenschappelijk landbouw beleid) en dan op 'zoek' en vervolgens sorteert op bedrag heb je ze allemaal.
[..]
Nee, zit het niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |