abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205598112
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 11:52 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Zoiets moet je ook geleidelijk doen.
Zodat de boeren niet in de financiele problemen komen.
Daarvoor wordt ook een ruimhartige uitkooprregeling opgetuigd :)

quote:
Verder moeten de boeren zelf het vee slachten, dat scheelt veel stress voor de dieren.
En eigenlijk zou iedereen die vlees eet zelf een keer een koe of een varken moeten slachten.
Dat is ook al tijden mijn standpunt. Gok dat het dan snel over is met de enorme vleesconsumptie. In ieder geval hier in het westen, waar we wat anders tegen dieren aankijken dan in, noem eens wat, China.
Heb het zelf al een paar keer gedaan (gejaagd ook trouwens), maar echt blij word ik er niet van. :)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_205598150
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 11:54 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Klopt maar laten we dan graan, bananen en avocados importen en tomaten, komkommers en paprika's exporteren.
Vee enkel voor binnenlands gebruik.
Vee exporteren naar china en vervolgens importeren uit zuid-amerika is onzin imo.
Helemaal mee eens ^O^

Maar dat is het punt ook he. Je kunt best stevig voedsel verbouwen. Je kunt best exporteren en je kunt ook prima importeren. Nederland heeft op zich een hele bewonderenswaardige landbouwsector en een rol vervullen in de wereldwijde voedselstroom heeft zo z'n voordelen. Genoeg productie op eigen land hebben ook, zeker in geopolitiek onrustige tijden.

Maar het hoeft zo zo extreem. Je moet niet alles willen exporteren (en tergelijkertijd het demagogisch 'argument' dat er 'zonder' boeren geen eten is ophouden). Ik vermoed dat wij daarin grotendeels dezelfde lijn volgen. Maar dan komen vervolgens de lieden die daarvan maken "jullie willen alle boeren van hun land af pesten! :( ". Ja, dan wordt het lastig om tot een oplossing te komen.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_205598156
quote:
2s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 11:56 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Daarvoor wordt ook een ruimhartige uitkooprregeling opgetuigd :)
[..]
Dat is ook al tijden mijn standpunt. Gok dat het dan snel over is met de enorme vleesconsumptie. In ieder geval hier in het westen, waar we wat anders tegen dieren aankijken dan in, noem eens wat, China.
Heb het zelf al een paar keer gedaan (gejaagd ook trouwens), maar echt blij word ik er niet van. :)
Als mensen dan minder vlees gaan eten en de boeren geen vlees meer exporteren gaan ze vanzelf iets anders doen met hun grond.
Mogen ze gewoon hun grond houden.
Het uitkopen zal wel doorgaan want dat gebeurd al tientallen jaren.
pi_205598211
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 11:59 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Als mensen dan minder vlees gaan eten en de boeren geen vlees meer exporteren gaan ze vanzelf iets anders doen met hun grond.
Mogen ze gewoon hun grond houden.
Het uitkopen zal wel doorgaan want dat gebeurd al tientallen jaren.
Dat gaat ook niet zomaar, want niet elk weiland kun je inzetten voor akkerbouw. Maar goed, dat hoeft ook helemaal niet, akkers genoeg in Nederland.

Kun je daar mooi óf een buffer creëren voor kwetsbare ecosystemen, óf wat bebouwing plaatsen. Want beide is nodig. Maar wederom: als je hier het woord bebouwing noemt komen de briesende stieren al weer op je af: "HUGOOOO ):O :( ".
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_205598689
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 12:02 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Dat gaat ook niet zomaar, want niet elk weiland kun je inzetten voor akkerbouw. Maar goed, dat hoeft ook helemaal niet, akkers genoeg in Nederland.

Kun je daar mooi óf een buffer creëren voor kwetsbare ecosystemen, óf wat bebouwing plaatsen. Want beide is nodig. Maar wederom: als je hier het woord bebouwing noemt komen de briesende stieren al weer op je af: "HUGOOOO ):O :( ".
De overheid pakt het ook helemaal verkeerd aan, veels te radicaal en opdringerig.
Dan komen mensen in opstand.
pi_205598735
Ik denk ook niet dat de overheid nou zo begaan is met het klimaat.
Mensen hier op het forum waarschijnlijk wel al heeft de één een andere opvatting dan de ander.
Bij de overheid draait het enkel om geld en economische groei.
pi_205598737
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 12:35 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
De overheid pakt het ook helemaal verkeerd aan, veels te radicaal en opdringerig.
Dan komen mensen in opstand.
De sector is niet bepaald zelfregulerend qua duurzaamheid, dus de overheid kan weinig anders.
pi_205598746
"No nature, no food!" O+
Tails tell tales
pi_205598772
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 12:38 schreef BlackLining het volgende:

[..]
De sector is niet bepaald zelfregulerend qua duurzaamheid, dus de overheid kan weinig anders.
Dat geldt toch voor de gehele industrie?
Zo veel bedrijven die subsidie krijgen om te verduurzamen.
pi_205598909
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 12:38 schreef Candymannetje het volgende:
Bij de overheid draait het enkel om geld en economische groei.
De overheid heeft een algemeen belang te beschermen. De boeren protesteren inderdaad alleen voor hun portemonnee.
pi_205598917
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 12:42 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat geldt toch voor de gehele industrie?
Zo veel bedrijven die subsidie krijgen om te verduurzamen.
Lang niet zoveel als de boeren nu al krijgen en in het vooruitzicht hebben, en dan nog zijn ze niet tevreden.
pi_205598943
Ik was eerst tegen de protestacties en tegen die omgekeerde vlaggen, maar nu ik merk dat heel Nederland voor is, en met name de opruimbedrijven geheel uit eigen beweging een front vormen en pertinent weigeren om de vlaggen weg te halen, ben ik 180 graden gedraaid met mijn mening.
Want iedereen staat als 1 man/vrouw vóór deze acties. En de laatste 1% zal naarmate de vlaggen blijven hangen ook overstag gaan. Hulde hulde...
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_205598967
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 12:59 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik was eerst tegen de protestacties en tegen die omgekeerde vlaggen, maar nu ik merk dat heel Nederland voor is, en met name de opruimbedrijven geheel uit eigen beweging een front vormen en pertinent weigeren om de vlaggen weg te halen, ben ik 180 graden gedraaid met mijn mening.
Want iedereen staat als 1 man/vrouw vóór deze acties. En de laatste 1% zal naarmate de vlaggen blijven hangen ook overstag gaan. Hulde hulde...
Met je Volt UI.
pi_205599030

Kunnen we de omgekeerde vlaggen niet vervangen door Thaise vlaggen. Als een soort compromis?
pi_205599042
quote:
1s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 13:01 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Met je Volt UI.
Ja tuurlijk, Volt is voor EU en voor internationale handel.
De NL landbouw drijft op EU subsidie en is geheel afhankelijk van het buitenland.
pi_205599066
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 12:56 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Lang niet zoveel als de boeren nu al krijgen en in het vooruitzicht hebben, en dan nog zijn ze niet tevreden.
Bron dat de boeren meer subsidie krijgen dan de industrie graag.
pi_205599132
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 12:56 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
De overheid heeft een algemeen belang te beschermen. De boeren protesteren inderdaad alleen voor hun portemonnee.
Laat ze daar dan ook eerlijk over zijn en niet alsof ze alles voor het klimaat doen.
pi_205599137
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 13:09 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Bron dat de boeren meer subsidie krijgen dan de industrie graag.
https://www.europa-nu.nl/id/vh94fvv1eky2/subsidies_voor_nederland

Eerste alinea.
pi_205599179
quote:
Dat gaat over Europese landbouwsubsidie.
Laat nou eens zien dat de landbouw in Nederland meer subsidie krijgt dan de industrie in Nederland.
pi_205599186
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 13:20 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Laat nou eens zien dat de landbouw in Nederland meer subsidie krijgt dan de industrie in Nederland.
Nee, het is het deel van alle subsidies die Nederland van de EU krijgt en daarvan krijgt de landbouw dus het meest.

Ik ben aan het werk, zoek zelf maar.
pi_205599209
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 13:21 schreef Makrelis het volgende:

[..]
Ik ben aan het werk, zoek zelf maar.
Jullie doen een stelling en ik moet het gaan onderbouwen?
pi_205599268
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 13:23 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Jullie doen een stelling en ik moet het gaan onderbouwen?
Nou, hij maakt een claim maar kan deze gewoonweg niet onderbouwen. Het is meer de onderbuik dan daadwerkelijke feiten. Logisch ook, want de boeren krijgen helemaal geen klauwen met geld van de EU. De grootste sommen van de EU subsidies gaan helemaal niet naar de boeren maar voornamelijk richting provinciale en regionale overheidsorganen zoals bijvoorbeeld waterschappen of instellingen voor natuur en landschapsbeheer. En voor de boeren die wél subsidies krijgen gaat dit meestal via agrarische collectieven waar honderden boeren bij zijn aangesloten. Uiteindelijk krijgt elke boer dus een klein bedrag, een paar honderd of duizend euro.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_205599294
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 13:20 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Er is bijvoorbeeld een regeling als deze:

Subsidieregeling Verduurzaming MKB (SVM)
https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/svm

Budget
Het subsidiebudget voor deze regeling is in totaal ¤ 28,2 miljoen.

De subsidie voor het energieadvies én het ondersteuningstraject vergoedt 80% van de gemaakte kosten (excl. BTW).
Het maximale subsidiebedrag is ¤ 2.500.
Voor het energieadvies geldt een minimaal subsidiebedrag van ¤ 400 en een maximum van ¤ 750. Dit betekent dat een energieadvies van minder dan ¤ 500 exclusief BTW niet in aanmerking komt voor subsidie, want 80% van een bedrag minder dan ¤ 500 is lager dan het minimum van ¤ 400

Dit is een landelijke regeling, toepasbaar voor alle MKB's, voor verduurzaming. Daar ging 28 miljoen naar toe. Voor het uitkopen van de boerenactiviteiten - wat in feite compensatie is voor een noodzakelijke verduurzamingsstap - is 25 miljard vrijgemaakt. Dat is 1000x meer, terwijl er factoren minder boeren dan MKB'ers zijn in Nederland. De gangbare subsidiestromen voor verduurzaming richting al aanwezige industriële activiteit zijn kruimels vergeleken met wat er voor de boeren wordt vrijgemaakt.

Als een andere bedrijfstak zijn werkwijze moet aanpassen, bijvoorbeeld vanwege PFAS, of iets anders potentieel schadelijks, komt daar ook geen ruimhartige vergoeding bij kijken. Er worden namelijk de hele tijd wetten aangepast, en er gaan daarom continu vergunningen voor bedrijven verloren. Hoeveel compensatie kregen gloeilampmakers toen die werd uitgefaseerd denk je? Helemaal niets.
pi_205599314
quote:
14s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 13:30 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nou, hij maakt een claim maar kan deze gewoonweg niet onderbouwen. Het is meer de onderbuik dan daadwerkelijke feiten. Logisch ook, want de boeren krijgen helemaal geen klauwen met geld van de EU. De grootste sommen van de EU subsidies gaan helemaal niet naar de boeren maar voornamelijk richting provinciale en regionale overheidsorganen zoals bijvoorbeeld waterschappen of instellingen voor natuur en landschapsbeheer.

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-is-dat-niet-te-veel

Vorig jaar bedroeg de totale begroting van de Europese Unie 166 miljard. Ruim een derde daarvan, 59 miljard, was bestemd voor landbouwbeleid.

In 2018 kregen Nederlandse boeren 835 miljoen euro aan landbouw-subsidies. Daarvan is 720 miljoen euro directe inkomenssteun, die is gekoppeld aan hoeveel land een boer heeft. Hoe meer land, hoe meer subsidie. 115 miljoen euro gaat naar plattelandsontwikkeling. Uit dat potje kunnen boeren subsidie krijgen als ze klimaat- en milieuvriendelijk willen werken.

Dat eeuwige liegen, dat lijkt me heel vervelend.
pi_205599337
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 13:34 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-is-dat-niet-te-veel

Vorig jaar bedroeg de totale begroting van de Europese Unie 166 miljard. Ruim een derde daarvan, 59 miljard, was bestemd voor landbouwbeleid.

In 2018 kregen Nederlandse boeren 835 miljoen euro aan landbouw-subsidies. Daarvan is 720 miljoen euro directe inkomenssteun, die is gekoppeld aan hoeveel land een boer heeft. Hoe meer land, hoe meer subsidie. 115 miljoen euro gaat naar plattelandsontwikkeling. Uit dat potje kunnen boeren subsidie krijgen als ze klimaat- en milieuvriendelijk willen werken.

Dat eeuwige liegen, dat lijkt me heel vervelend.
We weten inmiddels wel dat je tegen iedere vorm van boeren bent en je ze haat.

Beter sluit je je volledig af van boeren en gebruikt niets meer van ze.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')