Energiebedrijven bezorgd over klanten met een te laag maandbedragIedereen op FOK! hartelijk gegroet,
En ja, óók
wij weten op voorhand al dat het voor velen geen gemakkelijke tijden zijn, evenals dat door de gascrisis en aanstaande winterperiode
wellicht nóg moeilijkere tijden kunnen aanbreken voor de wat minder kapitaalkrachtigen onder u en
ons.
In de beste Haerlemsche en Amsterdamse kringen, waar mensen als
ik sinds jaar en dag zeer actief zijn ten gunste van de doorsnee NL'er
en ook landelijk bekend staan als zeer gerespecteerde professionals door hun goede functie op de Zuidas
, is men uiteraard zeer begaan met wat men min of meer tweederangs burgers kan noemen tot de onderlaag van de bevolking aan toe.
~
Wat kan
ik zeggen? In het Haerlemsche waar desondanks velen er goed van kunnen blijven leven, omdat een groot aantal inwoners het schaapjes op het droge hebben en niet op 'n paar centen kijken, komen sommigen helaas ook in financiële problemen.
Enfin, daarentegen is men in de hogere kringen van mening dat eenieder het leven grotendeels zelf in de hand heeft
en daarmee geheel naar
onze verwachting
eigen (financiële) en sociale successen creëert
, waarbij het realiseren van een koopwoning in tijden van woningnood ook wat gemakkelijker wordt.
Ik mag u vertellen dat op locatie Amsterdam Zuid contact met Rutte en nog 'n andere minister is geweest aangaande deze kwestie wat een verhelderend beeld geeft over
hoe het eventueel ook anders kan.
Goede betaalbaarheid van diverse benodigdheden als gevolge van diverse voordelen is één ding. Maar ook het behalen van successen door het maken van carrière op verschillende vlakken doet ook vaak wonderen om het hoofd ruimschoots boven water te kunnen houden in tijden van economische tegenspoed, wat u wellicht te wachten staat.
Hoewel men in het Haerlemsche
, waar het Goede Leven
ons continu toelacht
en feesten of gezellige evenementen om de haverklap de revue passeren
, maar ook binnen Amsterdams management veel medeleven koestert, verwacht men toch 'n zekere mate van eigen initiatief bij de 'gewone' burger om zelf zo goed als mogelijk de kosten te drukken.
~
Welnu, bezuinig bijvoorbeeld eindelijk eens op overbodige boodschappen en doe in geval van onacceptabele schaarste bijvoorbeeld uw auto weg.
Drink/blow wat minder of maak wat minder reizen per vliegtuig/trein.
Rook wat minder en ga minder uit eten bij uw favoriete restaurant, en..
stook straks gerust wat minder op (voor u) meest gebruikelijke manier en kies tijdig voor alternatieven.
In gulden samenspraak met reeds genoemde energiebedrijven en de overheid, onder auspiciën van langstzittende premier Mark Rutte & Co, verschenen deze goede adviezen onlangs op tafel.
Als niemand minder dan zeer kundige aan diverse andere organisaties geleerde functionarissen op de Zuidas
, die professioneel management voeren met een gunstige missie voor volk en vaderland zoals het mensen in de hogere kringen betaamt
, zien
wij voor aankomende tijd erop toe en is het
onze hartenwens dat iedereen straks voldoende tot goed deze crisis doorkomt.
En de financiële ellende en misère begint voor 'n handjevol burgers helaas eigenlijk nu al
, en bijbetalen is onder deze omstandigheden voor niemand echt leuk,
mij dunkt.
~
Eventueel noodzakelijke betalingsregelingen zullen als vanouds tot de mogelijkheden blijven behoren voor meest arme burgers, waaronder misschien u en zij die door noodlijdende omstandigheden hun eigen zaakjes nog niet optimaal konden en kunnen regelen.
Wat kan
ik zeggen? Als functionaris(sen) van stand uit Haarlem en omstreken
, die er welverdiend goed van kunnen blijven leven
, hopen
wij uiteraard het allerbeste voor u en iedereen nu de energie- en boodschappenprijzen sowieso steeds hoger worden waarbij men uitgaat van 'n zekere mate van publieke zelfredzaamheid.
Maar goed, er staan thans genoeg opties open als alternatief voor het Russische gas.
Desalniettemin maakt men zich in de beste kringen toch ook best gepaste zorgen over alle strubbelingen omtrent de Nord Stream1 pijplijn als gevolg van de nare oorlog in Oekraïne, oftewel de Russische pijplijn/gastoevoer en hetgeen wat dit allemaal teweegbrengt binnen de EU en NL
Tot slot is deze bijdrage het minste wat men van hogerhand voor u en anderen kan betekenen, dus is het tenminste iets waarmee
ik u allen uiteraard alvast 'n heel fijn en misschien wat zorgelozer weekend toewens!
~
Scjvb====
quote:
NOS Nieuws • vandaag, 12:12 • Aangepast vandaag, 13:07Energiebedrijven maken zich zorgen over de te verwachten betalingsproblemen als klanten hun jaarafrekening krijgen. Veel mensen betalen maandelijks een te laag bedrag voor hun energiekosten, waardoor ze aan het eind van het jaar een fors bedrag moeten bijbetalen.
Bij Vattenfall betaalt een op de tien klanten 200 euro per maand te weinig. De Telegraaf schrijft daar vandaag over. Het bedrijf zei al begin juli dat klanten in het nauw komen door de prijsverhogingen.
Eneco deelt die zorgen, zegt een woordvoerder. Bij hen moet een op de tien klanten op dit moment een bedrag ter hoogte van drie termijnbedragen bijbetalen bij de jaarafrekening. Dat bedrag wisselt en heeft te maken met het verbruik.
Essent herkent het beeld ook en attendeert klanten hierop. Hoeveel klanten te weinig betalen maakt het bedrijf niet bekend.
Volgens Vattenfall stellen sommige mensen hun termijnbedrag lager in dan nodig omdat ze het simpelweg niet kunnen betalen. Maar er zijn ook mensen die hun verbruik te laag inschatten. Via een app zien mensen hoeveel ze verbruiken in de zomer, en omdat dat lager is dan het termijnbedrag stellen ze dat naar beneden bij.
Maar dat is niet realistisch, zegt een woordvoerder. "Het overgrote deel van wat je aan energie verbruikt, gebeurt in de wintermaanden. Die drie, vier maanden bepalen voor een groot deel jouw jaarbedrag."
Financiële ruimteOndanks de zorgen wil Vattenfall de mogelijkheid voor mensen om hun termijnbedrag zelf naar beneden bij te stellen niet blokkeren. "We hebben dat in het verleden wel eens geprobeerd, maar toen kregen we klachten. Mensen willen het zelf bepalen", zegt een woordvoerder. Daarnaast kan het mensen ook wat financiële ruimte geven om het termijnbedrag naar beneden bij te stellen, ook al komt de rekening uiteindelijk wel.
Bij Eneco kunnen klanten, als hun termijnbedrag door Eneco naar boven is bijgesteld, het bedrag zelf online tot 20 procent naar beneden bijstellen. Als mensen nog minder willen betalen moeten ze contact opnemen met het bedrijf. Of Eneco dat toestaat verschilt per geval, zegt het bedrijf.
"Het belangrijkste is dat we dan contact hebben met de klant, en dan kunnen we ook overgaan tot een betalingsregeling als dat nodig is." Eneco zegt dat het soms beter is om een te laag termijnbedrag te hebben wanneer mensen het echt niet kunnen betalen. "Als je een verlaging nooit toelaat, breng je mensen meteen in de problemen. Maar we proberen het wel te ontmoedigen en ze door te verwijzen naar hulp."
bron: Gaslicht.comDe kosten voor een energiecontract zijn het afgelopen jaar enorm opgelopen. Uit cijfers die Nu.nl bij gaslicht.com heeft opgevraagd blijkt dat een nieuw energiecontract nu gemiddeld 6500 euro per jaar kost. Dat is ruim 4000 euro meer dan een jaar geleden.
De tarieven voor mensen bij wie bijvoorbeeld het jaarcontract is afgelopen, of voor mensen die al in een variabel contract zaten kunnen lager uitvallen.
Die 6500 euro geldt met name voor mensen die een nieuw contract moeten afsluiten, zegt het bedrijf, omdat ze bijvoorbeeld verhuizen van een huurhuis waar de energiekosten waren inbegrepen naar een huurhuis waar dat niet het geval is.
Gaslicht.com laat weten dat ze vooral de laatste weken een enorme stijging van de prijs hebben gezien. Begin juli lag de gemiddelde prijs van een energiecontract nog op 5300 euro. Vooral sinds de zorgen over gaspijpleiding Nord Stream 1 liep de prijs op.
Waar de prijs nog naartoe gaat is niet te zeggen. "We hebben dit nog nooit meegemaakt, aan een voorspelling ga ik me niet wagen", zegt een woordvoerder van Vattenfall.
©
https://nos.nl/artikel/24(...)-te-laag-maandbedrag