Bronquote:Marleen heeft haar oude afbetaalde appartement in Amsterdam aangehouden en verhuurt deze nu aan een nieuwe bewoner. Dat levert lekker geld op, maar tegelijk voelt ze zich er ook schuldig over dat ze nu een ‘huisjesmelker’ is.
Marleen (33) woont samen met haar man (33) in Amsterdam. Ze werkt op een ICT-afdeling in de zorg. Haar vorige woning besloot ze niet te verkopen, maar te verhuren. Dit is dus de eerste zomer dat Marleen een ‘huisjesmelker’ is. “Eerlijk? Eigenlijk vind ik het heel erg dat ik een huisjesmelker ben. Ik stem zelf hartstikke links en roep altijd het hardste dat er regulering op de huizenmarkt moet komen. Net als dat ik voorstander ben van een eerlijke belasting over de huurinkomsten uit een woning. Dat mensen er geld aan verdienen vind ik eigenlijk ronduit belachelijk en echt niet kunnen.”
En toch beschrijf je nu je eigen situatie.
“Klopt, en daar worstel ik intern ook nog steeds mee.”
Hoe zit dit dan precies? Hoe ben je tot dit besluit gekomen?
“In 2014 kocht ik een huis in de Amsterdamse wijk Bos & Lommer. De huizenprijzen waren toen op het laagste punt: ik kocht het dus voor ¤ 128.000. Ondenkbaar nu! Maar wat was ik trots dat ik mijn eigen huisje had gekocht. Als eerste in mijn familie was het iemand gelukt, dat was een te gek gevoel. Twee jaar geleden kon ik het huis volledig aflossen. De voornaamste reden dat ik het huis wilde aanhouden, was een onderbuikgevoel dat ik had. Wat als mijn relatie ooit over zou gaan en ik op straat zou komen te staan? Dan zou ik nog steeds mijn eigen plekje hebben om op terug te vallen.
Daarnaast zijn de huizenprijzen zó gestegen en is de huizenmarkt in Amsterdam zo oververhit, dat ik dan moeilijk aan een huis zou kunnen komen. Sterker nog: het zou me in mijn eentje nooit meer lukken een huis in Amsterdam te betalen. Dat ik mijn appartement heb aangehouden, geeft me een gevoel van veiligheid. Ook financieel. Terwijl ik ‘m ooit voor ¤ 128.000 kocht, is de woning nu meer dan drie ton waard.”
Maar als je je huis had verkocht, had je dit ook in een nieuwe woning kunnen steken.
“Klopt, wij hebben samen onze huidige woning voor ¤ 410.000 gekocht. Als ik mijn andere huis had verkocht, dan had ik met de overwaarde een duurdere woning kunnen kopen. Nu wonen we in Osdorp, een buitenwijk van Amsterdam. Met meer geld had ik iets dichterbij het centrum kunnen kopen. Maar we wilden allebei geen afstand doen van mijn andere huis.”
Hoeveel verdien je met het verhuren van je vorige woning?
“Wij vragen ¤ 1300 per maand en dat is exclusief gas, water en licht. Hier houden we elke maand ongeveer ¤ 1000 winst aan over. Dit stoppen we nu volledig in de hypotheek van onze huidige woning. Daarnaast willen we dit huis ook opknappen, die kan namelijk wel een renovatie gebruiken.”
Hoeveel belasting betaal je over het verhuren van je woning?
“Weinig. De woning komt officieel in box 3 terecht: het wordt dus als spaargeld gezien. Bij de belastingdienst heb je zoiets als de bijleenregeling. Als jij een oude woning met veel overwaarde hebt verkocht, dan mag je over die overwaarde geen hypotheekrente aftrekken. Die overwaarde moet je dus in een nieuwe woning stoppen. Die bijleenregeling geldt ook voor ons, ondanks dat we deze woning hebben gehouden. Over die drie ton aan overwaarde mogen we geen hypotheekrente aftrekken, dus wij hebben deze drie ton als schuld in box 3 opgegeven. Hiermee wordt het tegen elkaar weggestreept, waardoor we er geen belasting over betalen.”
Dat is wel apart voor iemand die voor eerlijke belastingen is, toch?
“Ja, het is tegenstrijdig. Ik hoop dat ze dit ook gaan aanpakken in de politiek. Maar zolang het voor grote bedrijven als Blackstone en bepaalde prinsen van Oranje mogelijk is om veel geld verdienen met het verhuren van pandjes, doe ik het ook. Ja, het is hypocriet en het schuldgevoel knaagt dagelijks aan mij. Ik heb daarom overwogen om mee te doen aan een regeling van de Gemeente Amsterdam: je kunt je huurwoning beschikbaar stellen aan mensen die bijvoorbeeld in de zorg werken.”
Dus de huurder van jouw woning is een zorgmedewerker?
“Nou, nee. Uiteindelijk hebben we daar toch niet voor gekozen. Als ik dat wel had gedaan, had ik stukken minder huur kunnen vragen. Omdat we bij de aankoop van onze nieuw woning compleet blut waren, kon ik het geld goed gebruiken. Maar als de huidige huurder eruit gaat, zal ik het zeker weer overwegen.”
Komt er een moment dat je je vorige woning wél wilt verkopen?
“Ik weet niet of ik dat ooit ga doen. Ik neem graag het zekere voor het onzekere. Zelfs als de markt in zou storten, zou ik het niet willen verkopen. Het heeft voor mij nostalgische waarde.”
Hoe reageert jouw omgeving op je besluit om te verhuren?
“Heel gemixt! Sommige vrienden vinden dat ik het verdien, zij zeggen dat ik hard genoeg heb gewerkt om het huis af te betalen en dat het een stukje geluk is. Maar er zijn er ook tussen die minder supportive reageerden. Dat is vervelend. Ik probeer het dan ook uit te leggen, maar ja – het ís ook hypocriet wat ik doe. Maar dan denk ik ook weer: waarom zou ik er maar een paar honderd euro voor vragen als prins Bernhard er miljoenen aan verdient?”
Je kunt het ook andersom zien beste Marleen. Zolang jij het mag mogen zij dat ook.quote:“Ja, het is tegenstrijdig. Ik hoop dat ze dit ook gaan aanpakken in de politiek. Maar zolang het voor grote bedrijven als Blackstone en bepaalde prinsen van Oranje mogelijk is om veel geld verdienen met het verhuren van pandjes, doe ik het ook.
Als de huidige huurder vertrekt zal ze het weer overwegen hé.quote:Op woensdag 27 juli 2022 07:47 schreef Yozzz het volgende:
"Dus de huurder van jouw woning is een zorgmedewerker?
“Nou, nee. Uiteindelijk hebben we daar toch niet voor gekozen. Als ik dat wel had gedaan, had ik stukken minder huur kunnen vragen. "
Dit is nog de naarste zin van het artikel
Het is wel een correct statement.quote:Op woensdag 27 juli 2022 07:47 schreef Yozzz het volgende:
“Nou, nee. Uiteindelijk hebben we daar toch niet voor gekozen. Als ik dat wel had gedaan, had ik stukken minder huur kunnen vragen. "
Dat zal weer een lange overweging zijn...quote:Op woensdag 27 juli 2022 07:49 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Als de huidige huurder vertrekt zal ze het weer overwegen hé.
Geen idee. Succesvolle IT'er? Ik zie haar meer aan als iemand die op een afdeling zit, niet veel kan en gros van het werk overlaat aan externen.quote:Op woensdag 27 juli 2022 07:55 schreef Alpha0 het volgende:
Dat soort middelbaar opgeleid volk heeft wel als voordeel dat ze veel eerder een 'huissie' konden kopen dan hoger opgeleiden zoals ik. Marleen had op haar 22e waarschijnlijk al een vast contract had waarmee ze dat app gekocht heeft. Op die leeftijd maakte ik me druk om differentiaalvergelijkingen, niet een huis.
Nou en? Dat is toch de intentie van verhuren? Geld verdienen. Op de spaarrekening krijg je niks.quote:Op woensdag 27 juli 2022 07:49 schreef EinarBoe het volgende:
Verhuur is het probleem niet, maar verhuren zodat je bakken met geld kan verdienen aan de krapte op de huurmarkt is dat natuurlijk wel.
Precies dat zeg ik, MBO opgeleid, maar daardoor wel al op haar 20e actief op arbeidsmarkt en dus veel eerder toegang tot huizenmarkt.quote:Op woensdag 27 juli 2022 07:59 schreef HSG het volgende:
[..]
Geen idee. Succesvolle IT'er? Ik zie haar meer aan als iemand die op een afdeling zit, niet veel kan en gros van het werk overlaat aan externen.
Ook een mbo'er (ja met kleine letters) kan een prima IT'er zijn en heb genoeg hbo'ers meegemaakt die geen fluit kunnen.quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:03 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Precies dat zeg ik, MBO opgeleid, maar daardoor wel al op haar 20e actief op arbeidsmarkt en dus veel eerder toegang tot huizenmarkt.
Er is een verschil tussen geld verdienen en simpel willen graaien.quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:03 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nou en? Dat is toch de intentie van verhuren? Geld verdienen. Op de spaarrekening krijg je niks.
En dat baseer je waar precies opquote:Iedereen hier zou hetzelfde doen.
Hypocrieten.
Goede tactiek van de media om huizenbezitters ff in een mooi daglicht te zettenquote:Op woensdag 27 juli 2022 07:54 schreef maily het volgende:
Vooral naar de krant stappen met zo'n verhaal
Waarschijnlijk zouden veel mensen het doen ja (ikzelf ook), maar ik ga er niet zo'n jankverhaal omheen hangen.quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:03 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nou en? Dat is toch de intentie van verhuren? Geld verdienen. Op de spaarrekening krijg je niks.
Iedereen hier zou hetzelfde doen.
Hypocrieten.
Nee, dat klopt. Dit is idd een deugverhaal voor haar vrinden en familiequote:Op woensdag 27 juli 2022 08:16 schreef Piles het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zouden veel mensen het doen ja (ikzelf ook), maar ik ga er niet zo'n jankverhaal omheen hangen.
Nee, dat klopt. Dit is idd een deugverhaal voor haar vrinden en familiequote:Op woensdag 27 juli 2022 08:16 schreef Piles het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zouden veel mensen het doen ja (ikzelf ook), maar ik ga er niet zo'n jankverhaal omheen hangen.
Commentaar hier op haar doen en laten.quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:08 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
En dat baseer je waar precies opStukje projectie
Je zegt maar wat en noemt vervolgens, op basis van je eigen verzinsels, anderen hypocrietquote:
Projectie dus. Helder.quote:Ik zou het ook doen.
Een huis dat 3 ton waard is verhuren voor 1300 euro is helemaal niet exorbitant. Sterker nog, met de huidige hypotheekrentes die inmiddels rond de 3,5% zitten is 1300 euro niet eens meer dan wat je bruto kwijt zou zijn aan een hypotheek van 3 ton. 1300 is dan eerder schappelijk te noemen:quote:Op woensdag 27 juli 2022 07:49 schreef EinarBoe het volgende:
Verhuur is het probleem niet, maar verhuren zodat je bakken met geld kan verdienen aan de krapte op de huurmarkt is dat natuurlijk wel.
Is het huis 3 ton waard of geven mensen dat ervoor. Een huurhuis heeft aan huurpunten te voldoen en in die berekeningen zit ook een kleine factor WOZ verdisconteerd.quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:27 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Een huis dat 3 ton waard is verhuren voor 1300 euro is helemaal niet exorbitant. Sterker nog, met de huidige hypotheekrentes die inmiddels rond de 3,5% zitten is 1300 euro niet eens meer dan wat je bruto kwijt zou zijn aan een hypotheek van 3 ton. 1300 is dan eerder schappelijk te noemen:
Wij hebben er toch ook geen problemen mee dat een popster/filmster rond de 300 miljoen er jaar verdient. Wij schijnen wel problemen te hebben met directeuren die bijna grote bedrijven 1 miljoen per jaar verdient en duizenden mensen aan het werk houdt die weer op hun beurt hun gezin kunnen onderhouden.quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:08 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen geld verdienen en simpel willen graaien.
[..]
Als mensen er 3 ton voor geven is het 3 ton waard. Daarbij wil ik best geloven dat in bos en lommer de huizenprijzen ruim zijn verdubbeld sinds 2014.quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Is het huis 3 ton waard of geven mensen dat ervoor. Een huurhuis heeft aan huurpunten te voldoen en in die berek
De relevantie is weer ver te zoekenquote:Op woensdag 27 juli 2022 08:30 schreef HSG het volgende:
[..]
Wij hebben er toch ook geen problemen mee dat een popster/filmster rond de 300 miljoen er jaar verdient. Wij schijnen wel problemen te hebben met directeuren die bijna grote bedrijven 1 miljoen per jaar verdient en duizenden mensen aan het werk houdt die weer op hun beurt hun gezin kunnen onderhouden.
Ik zou het ook doen. Maar vervolgens niet als een slappe vaatdoek zo een bullshit verhaal ophangen aan mijn omgeving. Als je voor je eigen gewin gaat. Ben daar dan ook gewoon open over. En als je er moeite mee hebt, moet je het niet doen. Issues mee hebben en wel doen is echt verachtelijk gedragquote:Op woensdag 27 juli 2022 08:23 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Dit is idd een deugverhaal voor haar vrinden en familie
[..]
Commentaar hier op haar doen en laten.
Ik zou het ook doen. Waarom minder huur vragen? En huurinkomsten is op lange tetmijn beter dan rente op de bank van de verkoopwaarde.
Op een kapitaal van 3 ton is dat niet bijzonder hoorquote:Op woensdag 27 juli 2022 08:33 schreef Speedfight het volgende:
1000 euro winst per maand he, wat een hypocriete kut.
Dit heeft helemaal niets met geld nodig of schuldig voelen te maken, bah.
Maar wel als je een beetje tof gaat zitten doen dat je verhuren aan een zorgmedewerker overweegt en zo ontzettend links bent en voor een eerlijke huizenmarkt.quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:35 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Op een kapitaal van 3 ton is dat niet bijzonder hoor
Ja, dat soort hypocriete gejank is om te kotsen. Maar an sich is 1300 euro huur voor een huis van 3 ton best wel schappelijk.quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:36 schreef Speedfight het volgende:
[..]
Maar wel als je een beetje tof gaat zitten doen dat je verhuren aan een zorgmedewerker overweegt en zo ontzettend links bent en voor een eerlijke huizenmarkt.
Ik doel op het feit dat mensen problemen hebben met dat zij 1000 Euro winst maakt op het verhuren van een huisje. Daarop mijn opmerking dat er popsterren/filmsterren zijn die honderden miljoenen per maand verdienen en daar hebben mensen geen problemen mee.quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:33 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
De relevantie is weer ver te zoeken
Ja joh. Lees het topic nog eens door..quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:24 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Je zegt maar wat en noemt vervolgens, op basis van je eigen verzinsels, anderen hypocriet
[..]
Projectie dus. Helder.
Dit een linkdump van een of andere blog/podcast van waarschijnlijk een vriendin van die Marleen. Met je wEl NaAr dE kRaNt StApPeNquote:Op woensdag 27 juli 2022 07:54 schreef maily het volgende:
Vooral naar de krant stappen met zo'n verhaal
Volgens mij hebben mensen geen moeite met de geldstroom maar met haar uitleg, die is hypocriet.quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:37 schreef HSG het volgende:
[..]
Ik doel op het feit dat mensen problemen hebben met dat zij 1000 Euro winst maakt op het verhuren van een huisje. Daarop mijn opmerking dat er popsterren/filmsterren zijn die honderden miljoenen per maand verdienen en daar hebben mensen geen problemen mee.
Heb ze wel duurder voorbij zien komen. Sloopflatjes aan 6 arbeidsmigranten verhuren à ¤750 de neus vind ik ergerquote:Op woensdag 27 juli 2022 08:37 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Ja, dat soort hypocriete gejank is om te kotsen. Maar an sich is 1300 euro huur voor een huis van 3 ton best wel schappelijk.
Ik vroeg me ook af waarom ze er geen twee zorgmedewerkers a ¤500 inzet met die regeling van de gemeente erbij.quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:41 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Heb ze wel duurder voorbij zien komen. Sloopflatjes aan 6 arbeidsmigranten verhuren à ¤750 de neus vind ik erger
Gedaan. Je schrijft:quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:39 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ja joh. Lees het topic nog eens door..
Je baseert dat op je eigen gedrag en niets anders. Projectie om anderen hypocriet te kunnen noemenquote:Op woensdag 27 juli 2022 08:03 schreef Toine51 het volgende:
Hypocrieten.
Waarom? We leven toch in een kapitalistisch systeem?quote:Op woensdag 27 juli 2022 07:49 schreef EinarBoe het volgende:
Het zwartmaken van huiseigenaren is begonnen.quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:41 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Het zwart maken van verhuurders is begonnen.
Onderbouwing door een flauwekul-label, goed argument man. We leven in een samenleving en als je wil dat de samenleving een beetje overeind blijft - wat voor 90% van de mensen de gunstigste situatie is en in het verlengde daarvan voor vrijwel iedereen dus - is het zaak om proberen ook samen te leven, en dus niet elke kans aangrijpen om te parasiteren op je medemens.quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:51 schreef laforest het volgende:
[..]
Waarom? We leven toch in een kapitalistisch systeem?
Wat een gezeik zeg om iemand die voor een schappelijk bedrag een huis verhuurd. Of moet ze er gratis een zwerver laten wonen voordat gutmensch EinarBoe er een deugdstempel op kan zetten?quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:55 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Onderbouwing door een flauwekul-label, goed argument man. We leven in een samenleving en als je wil dat de samenleving een beetje overeind blijft - wat voor 90% van de mensen de gunstigste situatie is en in het verlengde daarvan voor vrijwel iedereen dus - is het zaak om proberen ook samen te leven, en dus niet elke kans aangrijpen om te parasiteren op je medemens.
Moet je alles wat je ongestraft kan doen ook gewoon doen omdat het kan? Nee.
Zo schappelijk is het bedrag anders niet.quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:57 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Wat een gezeik zeg om iemand die voor een schappelijk bedrag een huis verhuurd. Of moet ze er gratis een zwerver laten wonen voordat gutmensch EinarBoe er een deugdstempel op kan zetten?
quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:57 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Wat een gezeik zeg om iemand die voor een schappelijk bedrag een huis verhuurd. Of moet ze er gratis een zwerver laten wonen voordat gutmensch EinarBoe er een deugdstempel op kan zetten?
Ik verhuur zelf panden, en dat mag ik in het kapitalistische systeem (ik verhuur legaal). Je bent gewoon zuur van jaloezie en afgunst. Ik verdien er geld aan, en daarom geen baan meer + mijn gezin is van alles voorzien. Daar is niets mis mee. Als jij vindt dat hier iets mis mee is dan so be it.quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:55 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Onderbouwing door een flauwekul-label, goed argument man. We leven in een samenleving en als je wil dat de samenleving een beetje overeind blijft - wat voor 90% van de mensen de gunstigste situatie is en in het verlengde daarvan voor vrijwel iedereen dus - is het zaak om proberen ook samen te leven, en dus niet elke kans aangrijpen om te parasiteren op je medemens.
Kun je vertellen wat er niet schappelijk is aan een huur die gelijk is aan een bruto hypotheek voor hetzelfde huis?quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:58 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Zo schappelijk is het bedrag anders niet.
Je labeltje blijven herhalen maakt het niet een beter puntquote:Op woensdag 27 juli 2022 08:59 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik verhuur zelf panden en dat mag ik het kapitalistische systeem.
Waar baseer je dat op?quote:Je bent gewoon zuur van jaloezie en afgunst.
Wat mij betreft zorgen we ervoor dat werken loont en profiteren een stuk minder, en situaties die precies het tegenovergestelde zijn - zoals je eigen toestand die je hier schetst - zijn dan wel wat mis mee.quote:Ik verdien er geld aan en heb daarom geen baan meer en mijn gezin is van alles voorzien. Daar is niets mis mee.
Ik heb niet zoveel met mensen die niet hoeven te werken omdat ze geld verdienen met anderen uitknijpen, iets wat medemogelijk gemaakt is doordat in Nederland vermogensongelijkheid al decennialang wordt aangejaagd.quote:Als jij vindt dat hier iets mis mee is dan so be it.
De huur is niet schappelijk omdat je 1300e vraagt voor een lachwekkend klein appartement. 3 ton in A'dam, daarmee kom je niet boven de 40m2quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:01 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Kun je vertellen wat er niet schappelijk is aan een huur die gelijk is aan een bruto hypotheek voor hetzelfde huis?
Een huis verhuren voor marktconforme prijs is niet parasiteren op, maar meedraaien in het systeem (ook als je het misschien niet eens bent met de uitwerking van dat systeem). De verwachting dat er een groep idealistische mensen is die de klappen wel graag opvangt voor alles dat verkeerd geregeld is, om die vervolgens constant uit te kotsen omdat ze zeikers zijn, afgunstig zijn, moraalridders zijn of wat nog meer voor negatieve benamingen is absurd, maar om de één of andere reden helemaal normaal in dit land.quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:55 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Kun je vertellen wat er schappelijk is aan meer dan drie ton moeten lappen voor een of ander klein kut-appartementje in bos en lommer?quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:01 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Kun je vertellen wat er niet schappelijk is aan een huur die gelijk is aan een bruto hypotheek voor hetzelfde huis?
Wat goed zeg dat jij blijkbaar de specificaties kent van de woning. Hier heb je ongetwijfeld een prima bron voor.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:07 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
De huur is niet schappelijk omdat je 1300e vraagt voor een lachwekkend klein appartement. 3 ton in A'dam, daarmee kom je niet boven de 40m2en dan zit je ook nog eens in Bos&Lommer.
En je blijft maar refereren naar die brutohypotheek voor de huidige rente - terwijl de persoon in kwestie helemaal geen hypotheek op het huis heeft -, maar daar zit gewoon aflossing bij in, plus een waardevermeerdering van je huis.
Dat is wat de gek er blijkbaar voor geeft en daarmee is het dus dat bedrag waard. Vind ik zelf dat het bedrag waard? Nee, maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die er anders over denken.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:10 schreef Farenji het volgende:
[..]
Kun je vertellen wat er schappelijk is aan meer dan drie ton moeten lappen voor een of ander klein kut-appartementje in bos en lommer?
Ik knijp niemand uit. Dit soort taalgebruik (uitknijpen, parasiteren, etc.) laat zien dat je dus vol nijd zit. Daar baseer ik het op.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:03 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Je labeltje blijven herhalen maakt het niet een beter punt
[..]
Waar baseer je dat op?
[..]
Wat mij betreft zorgen we ervoor dat werken loont en profiteren een stuk minder, en situaties die precies het tegenovergestelde zijn - zoals je eigen toestand die je hier schetst - zijn dan wel wat mis mee.
[..]
Ik heb niet zoveel met mensen die niet hoeven te werken omdat ze geld verdienen met anderen uitknijpen, iets wat medemogelijk gemaakt is doordat in Nederland vermogensongelijkheid al decennialang wordt aangejaagd.
2 maanden terug stond de hypotheekrente nog op 1.75% had de huur toen 675 moeten zijn.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:01 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Nee, heb je nietquote:Op woensdag 27 juli 2022 08:47 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Gedaan. Je schrijft:
[..]
Je baseert dat op je eigen gedrag en niets anders. Projectie om anderen hypocriet te kunnen noemen
quote:Verhuur is het probleem niet, maar verhuren zodat je bakken met geld kan verdienen aan de krapte op de huurmarkt is dat natuurlijk wel.
Er is wel een verschil tussen je huurprijs maximaliseren en meedraaien in het systeem. Niets hield hun toch tegen om voor, ik noem maar wat, 1000e die woning te verhuren. Dan ben je nog steeds een stuk duurder dan sociale huur - en er zijn ook gewoon huiseigenaren die voor socaile huurprijzen verhuren - en dan hoef je niet zo'n pathetische tekst vol valse, helaas niet uitgevoerde, wensen te produceren.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:09 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Een huis verhuren voor marktconforme prijs is niet parasiteren op, maar meedraaien in het systeem (ook als je het misschien niet eens bent met de uitwerking van dat systeem).
Ja, er staat 'appartement' en '3 ton' en je kunt gewoon opzoeken wat je nu krijgt voor 3 ton in Bos&Lommer.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:12 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Wat goed zeg dat jij blijkbaar de specificaties kent van de woning. Hier heb je ongetwijfeld een prima bron voor.
Gewoon beschrijven wat er gebeurt. We hoeven het niet mooier te maken dan het is.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:15 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik knijp niemand uit. Dit soort taalgebruik (uitknijpen, parasiteren, etc.) laat zien dat je dus vol nijd zit. Daar baseer ik het op.
Opnieuw, waar baseer je dat op?quote:Calimerocomplex noemt men dit.
Rekenen is niet je sterkste kant begrijp ik. Als je denkt dat de bruto hypotheek halveert bij een halverende rente zou ik het kopen van een woning nog maar even uitstellen.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
2 maanden terug stond de hypotheekrente nog op 1.75% had de huur toen 675 moeten zijn.
Staat er letterlijk boven. Leer lezen.quote:
Ja joh. Elk huis/ appartement is ook hetzelfde, ondanks dat ze mss qua opp even groot zijn.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:17 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Ja, er staat 'appartement' en '3 ton' en je kunt gewoon opzoeken wat je nu krijgt voor 3 ton in Bos&Lommer.
Normale vastgoed investeerders doen toch niet aan aflossing.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:19 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Rekenen is niet je sterkste kant begrijp ik. Als je denkt dat de bruto hypotheek halveert bij een halverende rente zou ik het kopen van een woning nog maar even uitstellen.
Je zegt maar wat dus.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:20 schreef laforest het volgende:
[..]
Staat er letterlijk boven. Leer lezen.
Punt is natuurlijk dat die hoge huizenprijzen voor een flink deel zijn ontstaan door huisjesmelkers die achterlijk hoge huurprijzen gingen vragen, gewoon omdat ze dat konden en door kunstmatige schaarste (huizen als beleggingsobjecten die ze bewust leeg laten staan bijv). Marleen is hier natuurlijk gewoon deel van het probleem met haar hoge huurprijs. Ze had ook een schappelijke prijs kunnen vragen, en dan misschien "maar" 500 euro winst per maand kunnen pakken. Zeker als ze wel zogenaamd zo links is en voorstander is van een gezonde huizenmarkt.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:14 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Dat is wat de gek er blijkbaar voor geeft en daarmee is het dus dat bedrag waard. Vind ik zelf dat het bedrag waard? Nee, maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die er anders over denken.
De auteur is bijna net zo kut als Marleen.quote:Op woensdag 27 juli 2022 07:43 schreef HSG het volgende:
haar oude afbetaalde appartement in Amsterdam aangehouden en verhuurt deze nu
[...]
dit huis ook opknappen, die kan namelijk
quote:Op woensdag 27 juli 2022 07:47 schreef Yozzz het volgende:
Tuurlijk. De meeste mensen zijn nog altijd mensen. Maar ga dit verhaal er niet bij vertellen. De hypocrisie zo zichtbaar dat ze er blind van geworden is.quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:03 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Hypocrieten.
Huizen staan niet massaal leeg. De hoge prijzen zijn een wisselwerking geweest tussen de schaarste in het algemeen, de lage rente en die combinatie heeft FOMO aangewakkerd waardoor men nog meer ging (over)bieden.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:26 schreef Farenji het volgende:
[..]
Punt is natuurlijk dat die hoge huizenprijzen voor een flink deel zijn ontstaan door huisjesmelkers die achterlijk hoge huurprijzen gingen vragen, gewoon omdat ze dat konden en door kunstmatige schaarste (huizen als beleggingsobjecten die ze bewust leeg laten staan bijv). Marleen is hier natuurlijk gewoon deel van het probleem met haar hoge huurprijs. Ze had ook een schappelijke prijs kunnen vragen, en dan misschien "maar" 500 euro winst per maand kunnen pakken. Zeker als ze wel zogenaamd zo links is en voorstander is van een gezonde huizenmarkt.
quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:37 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Tuurlijk. De meeste mensen zijn nog altijd mensen. Maar ga dit verhaal er niet bij vertellen. De hypocrisie zo zichtbaar dat ze er blind van geworden is.
¤200 winst x 12 = ¤2400 op een woning van ¤300.000 = 0,8% rendement.quote:Op woensdag 27 juli 2022 08:14 schreef mschol het volgende:
kansloos volk
als er nou, zeg, 200 euro winst gemaakt werd had ik nog iets gehad van:prima
Winst is wat overblijft na aftrek van de kostenpostenquote:Op woensdag 27 juli 2022 09:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
¤200 winst x 12 = ¤2400 op een woning van ¤300.000 = 0,8% rendement.
De gemeentelijke belastingen er nog af en weg is je winst en dan heb je ook nog geen onderhoud gedaan.
Ik heb nooit "massaal" gezegd, maar je weet natuurlijk best dat er meer dan genoeg huisjesmelkers zijn die een deel van hun panden bewust leeg laten staan omdat ze die panden niet als woningen zien maar als beleggingen. En leegstand is in die gevallen beter voor de beleggingen dan de woning op de markt brengen. Beter voor de beleggingen, maar funest voor de woningmarkt in het geheel. Woningen zijn namelijk om in te wonen, een eerste primaire levensbehoefte, niet om mee te beleggen en zoveel mogelijk geld uit te peuren ten koste van anderen.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:43 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Huizen staan niet massaal leeg.
Dan nog is ¤2400 winst in een jaar maar 0,8% rendement per jaar.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:45 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Winst is wat overblijft na aftrek van de kostenposten
Ze voelt zich natuurlijk schuldig voor haar deugvrinden. Daarom dit jankverhaal.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:37 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Tuurlijk. De meeste mensen zijn nog altijd mensen. Maar ga dit verhaal er niet bij vertellen. De hypocrisie zo zichtbaar dat ze er blind van geworden is.
Als het idd een klein appartement is en deze ver boven de huurpunten berekening verhuurd wordt kun je het in mijn optiek wel degelijk als huisjesmelker betitelen.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:55 schreef theunderdog het volgende:
Het daadwerkelijke probleem hier is dat ze zichzelf huisjesmelker noemt, terwijl ze dat helemaal niet is. Een enkel huis verhuren maakt je geen huisjesmelker..
Ja, daar gaat het om, een beetje semantisch geneuzel.quote:Op woensdag 27 juli 2022 09:55 schreef theunderdog het volgende:
Het daadwerkelijke probleem hier is dat ze zichzelf huisjesmelker noemt, terwijl ze dat helemaal niet is. Een enkel huis verhuren maakt je geen huisjesmelker..
Neuh, ze vergelijkt zich daar niet echt mee, ze gebruikt die melkers als bliksemafleider over waarom het niet erg is dat zij dat doet met 1 huisje, als er namen zijn die dat met tig panden doen. Het heeft alleen maar als doel om zelf (ook in haar eigen ogen) minder 'slecht' over te komen, omdat er nog veel ergeren zijn.quote:Op woensdag 27 juli 2022 10:04 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ja, daar gaat het om, een beetje semantisch geneuzel.
Huisjesmelker ben je als verhuurt puur voor de winst, en zelfs een hogere prijs vraagt waardoor ook mensen zoals zij zelf het huis helemaal niet meer kunnen betalen. Dan maakt het echt niet uit dat het maar 1 huis is. Trouwens, Marleen vergelijkt zichzelf nota bene met megamelkers als Blackstone en de Pandjesprins, dus ze vindt zichzelf in ieder geval wel een huisjesmelker.
Nee. Want iedereen die iets verkoopt, verhuurt wil winst maken. Een huisjesmelker is iemand die dat op een buitenproportionele manier doet. Hoge heren bij blackstone. Dat zijn huisjesmelkers.quote:Op woensdag 27 juli 2022 10:04 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ja, daar gaat het om, een beetje semantisch geneuzel.
Huisjesmelker ben je als verhuurt puur voor de winst, en zelfs een hogere prijs vraagt waardoor ook mensen zoals zij zelf het huis helemaal niet meer kunnen betalen. Dan maakt het echt niet uit dat het maar 1 huis is. Trouwens, Marleen vergelijkt zichzelf nota bene met megamelkers als Blackstone en de Pandjesprins, dus ze vindt zichzelf in ieder geval wel een huisjesmelker.
Oneens. Want dan heeft het begrip wat mij betreft geen betekenis meer.quote:Op woensdag 27 juli 2022 10:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als het idd een klein appartement is en deze ver boven de huurpunten berekening verhuurd wordt kun je het in mijn optiek wel degelijk als huisjesmelker betitelen.
Jaja, zo kun je belastingfraude ook goedpraten, "de grote bedrijven doen het met miljarden tegelijk, wat maakt het uit als ik de belasting voor een paar duizend til".quote:Op woensdag 27 juli 2022 10:06 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee. Want iedereen die iets verkoopt, verhuurt wil winst maken. Een huisjesmelker is iemand die dat op een buitenproportionele manier doet. Hoge heren bij blackstone. Dat zijn huisjesmelkers.
Geen huisjesmelker =/= het maakt niets uit.quote:Op woensdag 27 juli 2022 10:08 schreef Farenji het volgende:
[..]
Jaja, zo kun je belastingfraude ook goedpraten, "de grote bedrijven doen het met miljarden tegelijk, wat maakt het uit als ik de belasting voor een paar duizend til".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |