quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 12:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, dan ben ik vandaag kennelijk wat meer Sheldon dan anders....
Per direct je voorschot op nul zetten.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 10:04 schreef Fukushima het volgende:
[..]
[..]
Dit gaat waarschijnlijk niemand doen wat gaat resulteren in een faillissement, maar het gevolg is nog hogere tarieven á 4 euro de kuub. Lastig hoor….
https://www.consuwijzer.n(...)en-over-PrikEnergie#
Niet vreemd, het is een bedrijfje van 5 man met een jonge VVD'er als eigenaar die zelfs een opleiding marketing lastig vond.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 09:16 schreef ThePlaneteer het volgende:
Zitten hier mensen bij Prik Energie? Die staan ook op randje omvallen lees ik zo uit hun mails..
Als je voorschotten op het spel staan zou ik ook storneren en de boel plat laten gaan in plaats van uitstel van executie.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 10:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ze gaan toch failliet en dan ga je een maand de hoofdprijs betalen, waarom dan nog kort ook meer betalen?
Ik ben benieuwd hoeveel mensen incasso's gaan storneren
Dat dus. En bank bellen indien je nog meer voorschot betaald heb dan je kan terugvorderen via internetbankieren (max 6 weken online dacht ik).quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 17:31 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als je voorschotten op het spel staan zou ik ook storneren en de boel plat laten gaan in plaats van uitstel van executie.
quote:Prijsexplosie kunstmest drijft voedingsprijs op
Minstens tien Europese kunstmestfabrieken zijn geheel of gedeeltelijk stilgelegd. De prijs explodeert en de sector vreest tekorten.
CF Fertilizers in Groot-Brittannië: definitief gesloten. Yara in Nederland en Italië: verminderde capaciteit. Fertiberia in Spanje: een van de twee fabrieken voorlopig dicht. Petrokemija in Kroatië: tijdelijk dicht sinds 5 maart. Overal in Europa liggen kunstmestfabrieken stil, of ze draaien op beperkte capaciteit. Het is een indirect gevolg van de oorlog in Oekraïne en de gascrisis.
‘Gas maakt 90 procent uit van onze productiekosten’, zegt woordvoerder Lukasz Pasterski van de koepelorganisatie Fertilizers Europe. Voor de kunstmestsector is gas niet zozeer een energiebron, maar een grondstof. Het levert de waterstofmoleculen die nodig zijn voor ammoniak, het belangrijkste bestanddeel van kunstmest. ‘Omdat de prijs van gas in Europa veel hoger is dan bijvoorbeeld in de VS, is het voor Europese fabrieken heel moeilijk concurrentieel te blijven op de wereldmarkt, en winst te maken. Wij hebben weet van tien fabrieken die stilliggen, maar waarschijnlijk zijn het er meer’, zegt Pasterski.
Dat die productiecapaciteit wegvalt, jaagt de prijzen van kunstmest nog verder de hoogte in, bovenop het effect van de gestegen gasprijs. Terwijl boeren vorig jaar 250 euro per ton betaalden, is dat nu 850 tot 950 euro per ton, zegt Vanessa Saenen, woordvoerster van de Boerenbond. ‘Tekorten zijn er op dit moment gelukkig niet. In de zomer wordt er niet zoveel kunstmest gebruikt, en de voorraden volstaan voorlopig nog. Maar voor de boeren zijn dit wel gigantische kosten.’
Dus kunstmest zorgt voor extreem arme landbouwgronden en zorgt ook nog eens voor veel co2 uitstoot en drijft de gasprijs ook nog omhoog.quote:
(De president van) Sri Lanka verbood de invoer van kunstmest in het voorjaar van 2021. Hoe is dat afgelopen?quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 18:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dus kunstmest zorgt voor extreem arme landbouwgronden en zorgt ook nog eens voor veel co2 uitstoot en drijft de gasprijs ook nog omhoog.
Wat doen die fabrieken nog op de aarde?
de landbouwgrond zal snel verbeteren in vruchtbaarheid in ieder geval.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 18:59 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
(De president van) Sri Lanka verbood de invoer van kunstmest in het voorjaar van 2021. Hoe is dat afgelopen?
https://www.theguardian.c(...)rs-harvests-collapse
https://www.vox.com/futur(...)-agriculture-farming
Voor Nederland zou het al helpen om de regels aan te passen zoals deze boer oppert:quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 20:06 schreef qajariaq het volgende:
We hebben toch een stikstof overschot. Kunstmest is heel veel stikstof.
Boer Geertjan kan zijn koeien ook in de wei laten lopen natuurlijk, dan komt het automatisch op zijn land.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 20:20 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Voor Nederland zou het al helpen om de regels aan te passen zoals deze boer oppert:
Dat zal wel meer zijn danquote:Op donderdag 18 augustus 2022 22:18 schreef MissionPhailed het volgende:
Lijkt erop dat de leveringstarieven van mijn energiecontract bij Eneco per 30 augustus ook flink gaan stijgen; elektriciteit van ¤0,25 naar ¤0,48 en gas van ¤0,93 naar maar liefst ¤2,25.
Zo even inschattend verwacht ik dat mijn maandelijkse voorschot dan gaat stijgen naar ongeveer 120 euro tegen 54 nu.
https://nos.nl/artikel/24(...)prom-voor-drie-dagenquote:Nord Stream 1 weer dicht, volgens Gazprom voor drie dagen
Gaspijpleiding Nord Stream 1 gaat eind deze maand weer dicht voor onderhoud. Eind augustus zal er volgens leverancier Gazprom drie dagen geen gas van Rusland naar Duitsland stromen via de leiding.
Lekker die prijs opdrijven.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 22:27 schreef Jojoke het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)prom-voor-drie-dagen
Het is weer eens zover.
Zo kennen we de Russen: een volk dat op onderhoud en verbeteringen er geen gras over laat groeien.quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 22:27 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het is weer eens zover.
Zeker, voor een kleine ruimte is dat erg handig als je een groot huis hebt.quote:Op zondag 21 augustus 2022 13:43 schreef Zwansen het volgende:
Vast al 100x gevraagd, maar zou het een financieel interessante optie zijn om een klein elektrisch kacheltje te kopen?
We hebben een nieuwbouwhuis dus ons huis wordt nooit echt superkoud als we de verwarming uitzetten. Zo’n klein kacheltje kan mogelijk wel een beetje de woonkamer (of kantoor) verwarmen zodat je wel enigszins comfortabel kunt zitten. Dus de thermostaat op laag (16 ofzo) en dan alleen die delen van het huis verwarmen waar je dan zit en waar het te koud is.
1 uurtje dat ding aan kost je 1kWh, dus maximaal één euro. Als ik terugkijk in m’n Greenchoice-app dan zijn er in de winter genoeg dagen dat ik 5-10m3 verbruik. Met de huidige prijzen is die paar kWh een financieel aantrekkelijk alternatief toch?
Zal best zo kunnen werken (?) maar klinkt wel erg inefficiënt.quote:Op zondag 21 augustus 2022 13:43 schreef Zwansen het volgende:
Vast al 100x gevraagd, maar zou het een financieel interessante optie zijn om een klein elektrisch kacheltje te kopen?
We hebben een nieuwbouwhuis dus ons huis wordt nooit echt superkoud als we de verwarming uitzetten. Zo’n klein kacheltje kan mogelijk wel een beetje de woonkamer (of kantoor) verwarmen zodat je wel enigszins comfortabel kunt zitten. Dus de thermostaat op laag (16 ofzo) en dan alleen die delen van het huis verwarmen waar je dan zit en waar het te koud is.
1 uurtje dat ding aan kost je 1kWh, dus maximaal één euro. Als ik terugkijk in m’n Greenchoice-app dan zijn er in de winter genoeg dagen dat ik 5-10m3 verbruik. Met de huidige prijzen is die paar kWh een financieel aantrekkelijk alternatief toch?
Gebruik NS2 dan gewoon!quote:Op vrijdag 19 augustus 2022 22:27 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het is weer eens zover.
We hebben vloerverwarming. In principe wel per kamer in te stellen, maar ik weet niet of dat echt zo goed werkt. In ieder geval lastig om snel te variëren qua temperatuur.quote:Op zondag 21 augustus 2022 13:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zal best zo kunnen werken (?) maar klinkt wel erg inefficiënt.
Inzetten reguliere CV waar dat een beetje praktisch kan zal toch voorkeur verdienen, maar als het allemaal zo kort is en voor kort.. Who en onregelmatig.. Who knows.
In 1998 heb ik het zo gedaan, ik was net een startup begonnen, en had zo weinig geld dat ik mijn kapotte kachel niet kon laten repareren, maar moest toen veel development doen, het was echter zo koud dat je gewoon wasem uit ademde en mijn handen te koud waren om te programmeren. Heb toen zo een mini heatertje gekocht zodat ik in ieder geval door konquote:Op zondag 21 augustus 2022 13:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zal best zo kunnen werken (?) maar klinkt wel erg inefficiënt.
Inzetten reguliere CV waar dat een beetje praktisch kan zal toch voorkeur verdienen, maar als het allemaal zo kort is en voor kort.. Who en onregelmatig.. Who knows.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |