M'n hele leven in oudere auto's rijden dus, wat een achterlijk iets weer. Stukje bij beetje schuiven we op naar die surveillancestaat.quote:Op woensdag 8 juli 2026 08:20 schreef Aether het volgende:
[..]
• https://eur-lex.europa.eu(...)tcom:C%282023%294523
Dat mens zal ik nóóit vertrouwen. Ik ben eerder geneigd het exact tegenovergestelde van wat uit haar bek komt te geloven.quote:Op woensdag 8 juli 2026 08:50 schreef Geralt het volgende:
wij moeten die (aantoonbaar en feitelijk vastgestelde) leugenachtige feeks dan maar op haar blauwe ogen vertrouwen
Er is alleen geen garantie dat die beelden langere tijd lokaal opgeslagen worden, ingezien kunnen worden na een hack of monteur.quote:Op woensdag 8 juli 2026 08:49 schreef Geralt het volgende:
[..]
AI zegt er dit over:
[..]
Dus gewoon zoals we de EU kennen. Een "probleem" pogen "op te lossen" met achterlijke regels die en passant de privacy aan alle kanten schenden.
Heeft die gore kut haar appjes al vrijgegeven trouwens? Nee natuurlijk niet.
Je hoeft het mij niet uit te leggen hoor.quote:Op woensdag 8 juli 2026 09:04 schreef Aether het volgende:
[..]
Er is alleen geen garantie dat die beelden langere tijd lokaal opgeslagen worden, ingezien kunnen worden na een hack of monteur.
Gaat dan mogelijk wel een apk afkeur worden omdat alles wat standaard in een auto zit behoort te werken.quote:Op woensdag 8 juli 2026 08:27 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Wat?Dat mogen we dus niet weten?
Nu koop ik nooit nieuwe auto's, maar tegen de tijd dat ik er een van na 2026 moet kopen ga ik toch echt zorgen dat dat 'kastje' 'per ongeluk' kapot gaat. Zullen vast genoeg garages zijn tegen die tijd die dat aanbieden.
Oprotten met die spionage overal. Dit is blijkbaar de EU-'vrijheid'
Same.quote:Op woensdag 8 juli 2026 10:01 schreef Netsplitter het volgende:
Voor mij geen auto meer die vanaf dit jaar gefabriceerd wordt.
Dan maar 2dehands auto's. Ik weiger mee te werken aan het "vrijwillig" opgeven van mijn privacy.
LCquote:Defensie haalt teugels aan: slimme elektrische auto’s worden mogelijk geweerd van kazerneterreinen
Defensie haalt de teugels aan bij de beveiliging van kazernes en andere militaire terreinen. Slimme elektrische voertuigen komen delen van kazernes mogelijk niet meer op.
Oorlogsvoering is rap aan het veranderen, zei minister van Defensie Dilan Yesilgöz vorige week bij de presentatie van de nieuwe Defensienota. Alles draait momenteel om technologie, drones en andere ’onbemenste systemen’. Daarin gaat Nederland dan ook nog meer investeren.
Maar er staan meer interessante zaken in de nota. Passages en opmerkingen die de journaals, websites en krantenkolommen niet allemaal hebben gehaald. Hier volgen een paar:
1. Weren van elektrische auto’s
’De dreigingen zijn groter dan ooit’, staat in het nieuwe defensierapport. Dit geldt ook op en rondom kazernes en andere defensieterreinen, die dus goed beveiligd moeten blijven.
Defensie gaat daarbij strenger optreden. Kleinere gebieden binnen kazerneterreinen worden op het hoogste niveau beveiligd. Een gevolg is dat delen van kazernes ’mogelijk niet meer toegankelijk zullen zijn’ voor slimme elektrische voertuigen. Het gaat in principe om alle merken auto’s.
In een toelichting laat Defensie weten dat onderzoeksbureau TNO breed onderzoek heeft gedaan naar de risico’s van spionage en sabotage via slimme voertuigen, die vaak geavanceerde camera's, microfoons en andere sensoren hebben. De uitkomsten zijn grotendeels geheim. De krijgsmacht kijkt nu of er ’nader beleid’ nodig is.
Ik dacht dat er inmiddels steeds meer aanwijzingen waren dat al die snufjes, lampjes en waarschuwinkjes juist de veiligheid verminderen? Dat die juist ook afleiden?quote:Starting July 7, 2026, every new car sold in the European Union must include a driver monitoring camera aimed at your face. Glance at your phone, your kids in the back seat, or the radio for too long, and the car will flash a warning light and sound an alert.
Automakers have known this was coming for years. What they, and EU regulators, have never spelled out is what happens to that footage after the alert goes off.
Als het gevolg is dat die "slimme" auto's geweerd worden, lijkt me dat de uitkomst in ieder geval is dat de mogelijkheid ervan reeel is.quote:In een toelichting laat Defensie weten dat onderzoeksbureau TNO breed onderzoek heeft gedaan naar de risico’s van spionage en sabotage via slimme voertuigen, die vaak geavanceerde camera's, microfoons en andere sensoren hebben. De uitkomsten zijn grotendeels geheim.
Thanks!quote:Op woensdag 8 juli 2026 11:30 schreef raptorix het volgende:
Mooi staaltje longread met name als je in techniek thuis bent: https://mickbeer.com/artikelen/siip-addendum-wederhoor/
quote:Op dinsdag 7 juli 2026 14:42 schreef Netsplitter het volgende:
Europees Parlement stemt voor procedure om chatcontrole 1.0 weer in te voeren
Het Europees Parlement heeft vandaag voor een spoedprocedure gestemd om chatcontrole 1.0 weer in te voeren, nadat het Parlement eerder twee keer tegen stemde. "Een donkere dag voor privacy en democratie", reageert voormalig Europarlementariër Patrick Breyer op Mastodon. Donderdag zal het Europees Parlement sover de inhoud van de wet stemmen.
Alleen een absolute meerderheid kan de invoering van chatcontrole 1.0 nu nog voorkomen, maar Breyer liet eerder al weten dat dit nagenoeg onmogelijk zal zijn. Donderdag is namelijk de laatste dag voor het zomerreces van het Parlement. Volgens Breyer leert de ervaring dat op deze dag veel minder Europarlementariërs aanwezig zijn. Daarnaast stemden vandaag 331 Europarlementariërs voor en 304 tegen. Er waren elf onthoudingen.
Een tijdelijke Europese uitzondering waardoor techbedrijven chatberichten en 'interpersoonlijke communicatie' van gebruikers massaal op vrijwillige basis mochten scannen, ook wel 'chatcontrole 1.0' genoemd, verliep begin april. Onderhandelingen tussen het Europees Parlement en de EU-lidstaten over een verlenging liepen stuk. Daardoor mogen techbedrijven het verkeer van hun gebruikers niet meer scannen. Mede door een 'coup' van de president van het Europees Parlement, Roberta Metsola, de EU-lidstaten en de Europese Volkspartij wordt nu voor een derde keer geprobeerd om chatcontrole 1.0 weer in te voeren.
--------------
Tijd om Malta uit de EU te ***********.
Geweldige reden ook. "Sorry hoor, maar pak een extra dagje bij de 7 weken erbij, dus jammer joh".quote:Op zaterdag 11 juli 2026 21:53 schreef Perrin het volgende:
Alleen een absolute meerderheid kan de invoering van chatcontrole 1.0 nu nog voorkomen, maar Breyer liet eerder al weten dat dit nagenoeg onmogelijk zal zijn. Donderdag is namelijk de laatste dag voor het zomerreces van het Parlement. Volgens Breyer leert de ervaring dat op deze dag veel minder Europarlementariërs aanwezig zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |