Neef_Wuppie | woensdag 20 juli 2022 @ 15:50 |
SPOILER Etappe 17: Saint-Gaudens - Peyragudes, 129,7 kmIk ging eens goed zitten voor de start van de vorige rit, maar dat viel me een partij tegen. Niks geen waaiers. Ook niet direct een grote strijd om in de vlucht van de dag terecht te komen, de kopgroep was op het eerste klimmetje al ontstaan en ondanks de aanwezigheid van Vlasov vooraan maakte het peloton zich niet druk. Het zou een dag voor de vluchters worden, maar wie er precies zou gaan winnen viel lastig te voorspellen. Bijna 30 man vooraan, zeg het maar. De Belgen hoopten natuurlijk op een zege van Wout van Aert, want de groene man zat in de kopgroep. Een vooruitgeschoven pion, samen met Van Hooydonck. De groene man beleefde bij de tussensprint nog een meltdown, iemand haalde het in zijn hoofd om te sprinten tegen zijne koninklijke hoogheid. Wout had het goed gevonden als Nils Eekhoff vooraf toestemming had gevraagd, maar nu Eekhoff dat niet had gedaan kon hij op de hoon van majesteit Wout rekenen. Lachwekkend. De kopgroep begon aan de Port de Lers en daar werd er flink geanticipeerd, zo reed Damiano Caruso een tijd op kop. Vorig jaar tweede in de Giro, dit jaar, ja, nouja, net iets minder. Toevallig. Toen het peloton ook aan de Port de Lers begon kregen we nog wat te zien. Movistar ging met drie in de aanval. Mas moest iets doen, nadat hij de vlucht van de dag had gemist. In de afdaling werd hij weer ingerekend, typisch Mas. Voor we aan die afdaling begonnen zagen we nog wel een paar aanvallen van Pogacar, die houdt woord. Aanvallen tot het niet meer kan. Zijn eerste aanval was een goede, Vingegaard rekende er niet echt op en zat een beetje opgesloten, maar toen hij ruimte had reed hij ogenschijnlijk zonder moeite te doen zo naar Pogacar toe. Ook de tweede aanval werd makkelijk gepareerd, waarna Pogacar het op z'n Nibali's probeerde. Druk zetten in de afdaling en je concurrent een fout laten maken. Vingegaard bleek alleen geen Kruijswijk te zijn, tevens waren er geen sneeuwmuren. Pogacar zag het zinloze van zijn onderneming in en gaf het op. Van Hooydonck was tegen die tijd teruggezakt uit de kopgroep en kon nog wat werk doen voor Vingegaard, Jumbo had voorlopig de boel prima onder controle. Weet je wie de boel al een paar weken niet onder controle heeft? Nou, de Franse regie. Ik weet niet welke stagiair er daar dit jaar aan de knoppen draait, maar die heeft nog nooit één minuut naar de koers gekeken in ieder geval. Richting de top van de Port de Lers kwam er vooraan weer wat volk bij elkaar, waarna in de afdaling Hugo Houle demarreerde. Die hele demarrage werd gemist. Hugo Houle reed simpelweg ineens op kop, met een voorsprong van 40 seconden. Bedankt, Franse regie, echt. Vanuit de achtervolgende groep haakte Van Aert af, die zou tot boven tempo rijden en daarna wachten op Vingegaard, een prima tactiek van Jumbo. Heel veel jongens haakten af, aan het eind van het verhaal bleven alleen Woods en Jorgenson over in de achtervolging. Woods, een ploeggenoot van Houle, deed uiteraard niets. Toen we aan het steile deel van de Mur de Péguère begonnen had Houle een mooie voorsprong, maar Hugo is niet echt de beste klimmer. Of althans, dat dachten we. Hij hield wonderwel stand en kwam boven met een voorsprong van een seconde of 25 op Jorgenson en Woods. De Amerikaan smeet zich vervolgens naar beneden, ging op z'n bek en toen was de zege binnen voor Houle. Wisten jullie dat de broer van Hugo Houle een paar jaar geleden is doodgereden door een dronken automobilist? Ik kende dat hele verhaal niet eens, maar ondertussen heb ik het 100 keer gehoord. De magie van de Tour. Hugo is al jaren een meme, omdat hij eigenlijk altijd op de 15e plek eindigt, ongeacht het parcours. Kijk de afgelopen Ronde van Zwitserland er maar op na. Vlakke rit: 11e. Aankomst heuvelop: 15e. Aankomst bergop: 21e. Hugo komt altijd bovendrijven, ergens tussen de 10e en de 20e plaats. En dat al jaren, zijn Tour van 2020 is misschien nog wel het beste voorbeeld. 15e, 16e, 15e, 11e, 17e en dan een keer 7e als uitschieter. Deze Tour is er alleen iets veranderd bij Hugo, hij werd een paar dagen geleden al derde. En nu wint hij verdorie gewoon een rit. Dit hoort niet, dit kan niet en dit mag niet, maar het was wel mooi dat hij eindelijk zijn broer kon eren. Pas de tweede ritzege ooit voor Canada, eigenlijk ook wel opmerkelijk. Achter hem werd Madouas nog tweede, voor Woods en Jorgenson. Een kleine zes minuten later won Van Aert het sprintje van de groep der favorieten. In die groep der favorieten viel de actie wel mee. Op de Mur de Péguère probeerde Majka het tempo op te voeren, tot zijn ketting brak. Daar blesseerde hij zichzelf blijkbaar ook nog bij, dat kan Pogacar niet gebruiken. Zeker niet nu Marco Soler ook nog eens is afgehaakt. Die werd wél uitgebreid in beeld genomen door de Franse regie, we hebben de halve dag kunnen genieten van een kotsende Marco. Ziek, maar dan toch met je ontzettend domme hoofd doorfietsen en een OTL'etje scoren. Wederom, niets heroïsch aan, vooral ontzettend dom. Met 40 graden terwijl je continu aan het spugen bent lekker blijven fietsen, wielrenners zijn over het algemeen achterlijke wezens. Enfin, nadat de ketting van Majka brak schroefde de wonderbaarlijke Kuss het tempo omhoog en toen had hij alleen nog Vingegaard, Pogacar en Quintana in het wiel. In de afdaling keerde nog wel wat renners terug, waaronder Thomas en Gaudu, maar een aantal jongens hadden een ontzettend slechte dag. Adam Yates verloor redelijk veel tijd, terwijl Bardet het grootste slachtoffer was. De dag na de rustdag, altijd een lastige. Al had Bardet ook vooral last van het weer, die Fransen hebben het niet zo op de zon. Ik heb goed nieuws voor ze, de komende dagen gaat het wat frisser worden. Ook goed nieuws voor Pogacar, een erkende slechtweerfietser. Al is het weer niet slecht, zeker niet, maar het is wel een omslag. Pogacar probeerde het gisteren, maar het lukte niet. Vandaag krijgt hij een nieuwe kans. De eerste van twee aankomsten bergop in de Pyreneeën. Op de vlakke aanloop na een rit die redelijk wat kansen biedt om iets te ondernemen. Laten we hopen op een leuke etappe.   Saint-Gaudens is een stad in het Franse departement Haute-Garonne (regio Occitanië) met 12.000 inwoners. Voor de 16e keer maakt Saint-Gaudens deel uit van het circus dat wij de Tour de France plegen te noemen. De stad debuteerde in 1950, toen won niemand minder dan Gino Bartali hier. In latere jaren wisten onder meer Luis Ocaña en Charly Gaul hier ook te winnen, geen slechte namen. Vorig jaar mocht Patrick Konrad zijn naam toevoegen aan de erelijst, hij won de 16e rit van die Tour. Een rit voor de vluchters, hij was erkende klimmers als Sonny Colbrelli en Michael Matthews te snel aan en kwam solo aan in deze stad. Een dag later zouden we nog eens naar Saint-Gaudens rijden, ze hoeven hier voorlopig niet te klagen over een gebrek aan aandacht. Vrij bizarre situatie was dag, na de laatste rustdag eindigde een heuvelrit in Saint-Gaudens, daarna zou de volgende rit van start gaan in Muret, een stuk noordelijker, om vervolgens via Saint-Gaudens naar het zuiden te rijden, de Pyreneeën in. Leg maar uit. Enfin, voor Patrick Konrad was Dmitri Konychev sinds 1999 de laatste winnaar. In de tussentijd gingen er nog wel wat etappes van start in deze stad, een feit dat we nu gaan herhalen. In 2011 ging de Tour hier bijvoorbeeld een keer van start, onderweg naar de onheilsplek Plateau de Beille, waar niemand minder dan Jelle Vanendert zou winnen in het tropenjaar van OmegaPharma-Lotto. In 2014 vertrok er hier dan weer een rit met aankomst boven op Pla d'Adet, waar Rafal Majka zou winnen. We maken een hoop narigheid mee als we hier van start gaan en bergop eindigen, noteer voor vandaag maar vast de lelijkste naam die in je opkomt. In 1959 won André Darrigade in Saint-Gaudens, op dezelfde plek als vorig jaar. De finish was toen wel opmerkelijk, we eindigden namen voor een heuse tribune. De hoofdtribune van het oude circuit van de stad. Het Circuit Automobile de Comminges, waar tussen 1925 en 1949 de Grand Pix van de Comminges werd verreden. Op het moment dat de Formule 1 werd opgericht verloor de race zijn glans, het werd een Formule 2-evenement en alle grote coureurs kwamen niet meer opdagen. De finish van de GP Comminges lag op de plaats waar Patrick Konrad zijn handjes in de lucht stak, vandaar die tribune. Dat is een van de tastbare herinneringen aan het autosportverleden van de stad, naast het Musée Circuit Automobile du Comminges. Hier kun je allerlei oude autootjes zien, enzo. Het is ook geen toeval dat de finishstraat de naam Avenue René Dreyfus draagt. Dit was een voormalig coureur die meerdere keren de GP van de Comminges reed. Bij een van die edities vloog hij met dank aan de natte weersomstandigheden uit de bocht. Hij katapulteerde zichzelf uit de auto, maar kwam er wonderwel zonder verwondingen vanaf. Zijn auto belandde dan weer in het publiek, maar ook dat liep merkwaardig genoeg goed af. Geen idee of dat genoeg reden is om je straat te vernoemen naar iemand, maar toch. Saint-Gaudens beschikt verder over een oude kerk, een oud klooster en een oude graanmarkt. De voormalig profs Laurent Estadieu en Émilien-Benoît Bergès zijn uit deze stad afkomstig, terwijl ook Pavel Sivakov valt te linken aan Saint-Gaudens. De Route d'Occitanie, voorheen de Route du Sud, passeert hier ook zowat jaarlijks, van de auto zijn ze overgestapt op de fiets en dat is een voorbeeld voor ons allen. Al moeten ze het ook weer niet overdrijven, de Tour hoeft hier niet jaarlijks te passeren.  Het is een rit met een begin waar ik weinig van begrijp. Niet iedere rit hoeft meteen met een zware klim te beginnen, maar deze Tour zien we eigenlijk iedere keer een vlakke aanloop. Vanuit Saint-Gaudens kun je binnen pakweg 20 kilometer de voet van de Col de Menté bereiken, om maar wat te noemen. Ga naar het zuiden en de klimmetjes liggen voor het oprapen. In plaats daarvan rijden we westwaarts, evenredig aan de voet van de Pyreneeën. Daardoor kent deze rit een vlakke aanloop van grofweg 50 kilometer, totaal onnodig. Het is nog een bijzonder korte rit ook, juist zo'n rit wil je explosief beginnen. Waarbij het überhaupt weer een fout is dat deze rit kort is en de volgende net iets langer, deze had je lekker 200 kilometer moeten maken en dan had de volgende prima 130 kunnen zijn, maar afijn. Met of zonder bezwaren, de rit gaat van start in het centrum van Saint-Gaudens en na een redelijk korte neutralisatie gaan we buiten de stad van start in de omgeving van het dorpje Valentine. De start mag enigszins opmerkelijk genoemd worden, want in de eerste negen kilometer van deze rit gaat het continu rechtdoor over een brede weg. Naar bochten is het zoeken met een vergrootglas, alleen in het dorpje Martres-de-Rivière komen we een bochtje en een rotonde tegen, en een spoorwegovergang. Het terrein is verder zo goed als leeg, net buiten de bergen stikt het van de weilanden. Het is voorlopig ook nog vlak, terwijl we op de achtergrond toch echt een hoop bergen zien liggen. Aan het eind van deze eindeloze weg komen we uit bij een rotonde, waar het naar links gaat. Na deze bocht gaat het nog eens twee kilometer rechtdoor, waarna we in de omgeving van Labroquère met iets meer bochten te maken krijgen. Nog een keer over het spoor, en dan rijden we drie kilometer over een weg die iets meer krommingen kent maar nog steeds vlak is richting Saint-Bertrand-de-Comminges. Dit dorpje is een toeristische trekpleister en wordt gezien als een van de mooiste dorpjes van Frankrijk, waarom dat zo is zien we eigenlijk al als we het dorp tegemoet fietsen. In de verte ligt op een heuvel de kathedraal, die van de heilige Bertrand. Ene Bertrand L’Isle-Jourdain besloot hier ooit een kathedraal te bouwen en toen hij later heilig werd verklaard werd het dorp naar hem vernoemd. De locatie werd overigens niet willekeurig gekozen, want ooit zetelden de Romeinen hier. In Saint-Bertrand-de-Comminges kom je onder meer de restanten van een voormalig Romeins theater en thermen tegen. Kicken dorpje, dus.  In Saint-Bertrand-de-Comminges hebben we 14 kilometer afgewerkt, hierna gaan we al vrij snel toewerken naar de eerste tussensprint van de dag. Het schijnt dat er nu al ploegen een aanvraag aan het indienen zijn bij Jumbo-Visma of ze alsjeblieft, bij gods gratie, mogen sprinten tegen de grote Wout van Aert. In Saint-Bertrand passeren we langs wat Romeinse overblijfselen en slaan we daarna rechtsaf, waarna we dit dorpje en haar kathedraal achterlaten. Over een iets minder brede weg rijden we verder naar Aventignan over een licht bochtige weg. Wel nog steeds een weg die zo goed als vlak is, het zal moeilijk zijn om hier het verschil te maken. Af en toe is er wel een strook waar het wat vals plat omhoog loopt, maar het echte klimwerk laat lang op zich wachten. De kronkelende maar verder simpele weg voert langs enkele grotten, zoals die van Gargas. Een grot met prehistorische handafdrukken! Trekken wij ons verder niets van aan, we gaan door. Vrij saai terrein hier, af en toe is het helemaal open en af en toe zijn er wat bomen te vinden, maar geen enerverend begin van de rit. Eenmaal in het dorpje Aventignan volgt een bochtige en smalle passage, maar buiten het dorp wordt het tot aan de tussensprint eigenlijk niet heel interessant meer. Een paar bochten en een paar dorpen, verder heel veel leegte. Breed recht en vlak, al loopt de weg de laatste paar kilometer voor de tussensprint wel wat meer omhoog. In die omgeving zelfs een keer een kilometertje aan 5%, straffe kost. De tussensprint volgt na 33 kilometer in La Barthe-de-Neste, een dorpje waar de Tour wel vaker passeert. Voorbij de tussensprint slaan de renners bij een rotonde linksaf en daarna rijden ze door de vallei omlaag naar de voet van de Col d'Aspin. De weg naar het zuiden, naar de Pyreneeën, is ongeveer 20 kilometer lang. In die 20 kilometer komen we net iets meer dan 100 meter hoger uit, de rit blijft voorlopig dus doodsimpel. Vanuit La (Cyril) Barthe-de-Neste rijden we eerst zes kilometer rechtdoor over een brede en vlakke weg, daarna slaan we bij een rotonde linksaf en fietsen we vervolgens lang over dezelfde weg via dorpjes als Hèches en Sarrancolin naar Arreau. De brede weg langs de rivier La Neste is dus zo goed als vlak, maar kent af en toe wel een paar bochten. Een route van niks, verder. Genieten van de mooie plaatjes, zeker als de Neste zich even laat zien, en dat was het dan eigenlijk wel. Na een kleine 54 kilometer bereiken we Arreau en hier ligt de voet van de eerste klim van de dag.  Vlak voor we het pittoreske Arreau goed en wel bereiken slaan de renners rechtsaf en na die bocht loopt de weg meteen omhoog. We gaan beginnen aan de Col d'Aspin, een klassieker. Tijdens de allereerste keer dat de Tour de Pyreneeën bezocht reed men al over de Aspin, we spreken dan van het jaar 1910. Sindsdien komt de klim ontzettend vaak voorbij, al is de laatste passage inmiddels van 2018 geleden. In een etappe van Lourdes naar Laruns kwam Julian Alaphilippe hier als eerste boven, al zou hij die rit uiteindelijk niet winnen. Daarvoor kwam Steve Cummings hier in 2016 als eerste boven en hij zou uiteindelijk wel de rit winnen, bij Lac de Payolle. We volgen nu een tijdje de route van die etappe, met het vriendelijke verzoek aan Adam Yates of hij wil opletten voor eventuele instortende bogen. Mijn favoriete beklimming van de Col d'Aspin blijft overigens de beklimming uit het prachtige jaar 2008, toen de tijdelijk beste renner van de wereld hier de boel op stelten zette. In een rit van Toulouse naar Bagnères-de-Bigorre snelde Riccardo Ricco weg uit het peloton. Op deze klim scheurde hij op het buitenblad naar boven en bezorgde hij iedereen die hij inhaalde een verkoudheid. Hij won de rit, met verve. Helaas werd hij daarna betrapt en uit de Tour gezet, maar gelukkig hebben we de beelden nog. En gelukkig hebben we Matxin en Gianetti nog, de meesterbreinen achter het geschroei van Ricco, Piepoli en co. De Col d'Aspin dus, een klim van de eerste categorie. De komende 12 kilometer gaat het aan 6,5% gemiddeld omhoog. De klim begint redelijk makkelijk, een kilometer aan 5% en een kilometer aan 3,5%. Daarna wordt het toch even wat zwaarder met een kilometer aan 7%. Na die derde kilometer van de klim volgt er een kilometer aan 5,5% en dan komt het niet meer onder de 6%. Na zeven kilometer klimmen is het tijd voor het zwaarste stuk van de klim. Vier kilometer achter elkaar met hoge percentages. Van 9,5% naar 7,5%, weer naar 8% en dan terug naar 7,5%. In de laatste kilometer vlakt het wat af naar 6%, waarna de renners na 66 kilometer bovenkomen op de klim. Je mag het toch een redelijk onregelmatige klim noemen, een echte Pyreneeëncol. De weg is ook redelijk bochtig, terwijl er zo nu en dan genoten kan worden van een behoorlijk mooi uitzicht over de omgeving.   De weg omhoog is relatief smal, zeker de tweede helft van de klim. Dat geldt ook wel voor de weg omlaag, op een spectrum van breed tot smal schuiven we wat meer richting smal. De andere kant van de Aspin is ook de moeite waard, het gaat een kilometer of vijf behoorlijk serieus naar beneden. Grotendeels rijden de renners door een bos, waardoor sommige bochten wat onoverzichtelijk zijn. En bochten komen we tegen, jazeker. Richting het eind van deze korte afdaling komen we zelfs een aantal haarspeldbochten tegen, dit kan in principe al het terrein zijn om iets te proberen. Al moet je dan wel heel snel zijn, na een lastige afdaling van vijf kilometer is het een kilometer wat vlakker, waarna we door het gehucht Payolle fietsen. Van Payolle zou je rechtdoor kunnen fietsen naar Sainte-Marie-de-Campan, waar de voet van de Tourmalet ligt. Die klim slaan we dit jaar een keer over, in plaats daarvan slaan we in Payolle scherp linksaf, rijden we over een smalle brug en beginnen we amper zes kilometer na de top van de Aspin direct aan de volgende klim van de dag. We gaan beginnen aan de tweetrapsraket van de Hourquette d'Ancizan, een klim van 8,2 kilometer aan 5,1%. Daardoor lijkt deze klim van tweede categorie makkelijker dan ie is. Na een korte, vlakkere aanloop langs een paar bergweides komen we uit bij het Lac de Payolle, ergens in deze omgeving lag in de Tour de France van 2016 de finish van de 7e etappe. Die rit werd een prooi voor de vluchters en in die tijd was Steve Cummings een specialist in dat werk. Hij reed altijd in het laatste wiel van het peloton, totdat hij een kans zag om de rit te winnen, dan reed hij ineens van voren. Cummings won dus de etappe, maar het echte verhaal kwam van Adam Yates. De boog op één kilometer van het eind liep leeg, net op het moment dat Yates passeerde. Hij kwam ten val, dankzij een instortende boog, de rode vod eindigde op zijn bolletje. Sindsdien zijn dit soort opblaasbare bogen uitgebannen, Lac de Payolle is dus een plek met geschiedenis. Vooral veel moderne geschiedenis. Er kwam hier in 2016 een rit aan, maar dit is vooral de plek waar dus de voet ligt van Hourquette d'Ancizan. In 2016 stopten we voor het serieus werd, nu gaan we door naar de top. Beginnen doen we met een kilometer aan 9%, tja, de Pyreneeën hè. De niet superbrede weg omhoog loopt tot nu toe vooral rechtdoor, een kenmerkende eigenschap van de klim. Even later rijden we een bos in en wordt het wat bochtiger, terwijl het in de tweede kilometer aan 7,5% stijgt. Na een makkelijkere kilometer aan 5,5% gaat het vervolgens in de laatste kilometer van het eerste deel van deze klim aan 8% omhoog, de moeite waard. We bereiken de open vlakte van Sarrat de l'Artigou en hierna gaat het een kilometer naar beneden, een afdaling die nog toch best listig is. Niet de breedste weg, paar bochten erbij, stevig naar beneden, toch maar oppassen. Duurt niet lang, al snel loopt de weg weer omhoog en dan beginnen we aan het tweede deel van de klim. Richting de top gaat het eerst een kilometer aan 2,5% omhoog, dan volgt een kilometer aan 6% en dan sluiten we af met een stuk aan 7,5%. Het venijn zit vooral in het begin.   Na 81,6 kilometer bereiken de renners de top van de Hourquette d'Ancizan. Een relatief recente ontdekking van de ASO, pas in 2011 kwamen we hier voor het eerst voorbij. Toen kwam Laurent Mangel als eerste boven, die kennen we niet meer. Sindsdien zat de klim ook in de Tour van 2013, toen onderweg naar Bagnères-de-Bigorre, waar Dan Martin uiteindelijk zou winnen. Hij was ook als eerste boven op de klim. In de Tour van 2016 kwam de Hourquette voor in een rit met aankomst in de andere Bagnères, Bagnères-de-Luchon. Dat was een rit met achtereenvolgens de Tourmalet, Hourquette d'Ancizan, Val-Louron-Azet en Peyresourde, waarna Froome in de afdaling van de Peyresourde als een achterlijke naar beneden ging en won. Thibaut Pinot kwam toen als eerste boven op klim, voorlopig de enige andere keer dat we de Hourquette d'Ancizan vanuit Payolle hebben beklommen. In de Tour van 2019 waren we voor de laatste keer op dit grondgebied, maar gingen we langs de andere kant omhoog. Simon Yates kwam als eerste boven in een rit met finish in Bagnères-de-Bigorre, waar hij ook als eerste aan zou komen. Veel recente geschiedenis dus, vijf keer de Hoerenkeet van Ancizan, een dorpje waar we nu maar eens naartoe gaan dalen. Al bereiken we Ancizan net niet helemaal, het eindpunt van de afdaling ligt in het dorpje Guchen, tien kilometer voorbij de top van de klim. Het gaat gemiddeld gezien best steil omlaag, de andere kant van de Hourquette is nog net wat zwaar. Aan 7,5% wordt er gedaald, maar er zitten vooral aan het eind van de afdaling een paar kilometer tussen waarin het aan een procent of negen naar beneden zal gaan. De weg is voor Tourbegrippen vrij smal, maar wel speciaal voor die Tour niet al te lang geleden voorzien van een mooie nieuwe laag asfalt. In het begin gaat het even rechtdoor, maar dan duiken we een bos in en daar liggen enkele onoverzichtelijke bochten. Af en toe is er een strook waar het wat langer rechtdoor gaat, maar dan komen we weer een fase tegen met kort achter elkaar veel kleine bochtjes. Een pittige afdaling, waar een goede daler zeker het verschil kan maken. Als we bijna beneden zijn in Guchen komen we nog een haarspeldbocht tegen, maar dit is vooral de afdaling van de geniepige snelle bochtjes. In Guchen slaan we in het centrum rechtsaf, daarna rijden we grofweg zeven kilometer door de vallei over een veel bredere weg. In de vallei is de weg een aantal kilometer zo goed als vlak, maar in de buurt van de Saint-Lary-Soulan begint het wat vals plat omhoog te lopen. Het gaat behoorlijk rechtdoor, we moeten wel een keer over een brug rijden en daar slingert het wat, maar vervolgens komen we de eerste bocht pas weer tegen als we na 97 kilometer door Saint-Lary-Soulan fietsen. Dit plaatsje kunnen we kennen, want hier waren we vorig jaar nog. Vroeger gingen we vaak naar Saint-Lary-Soulan om dan boven het dorp op Pla d'Adet te finishen, tegenwoordig hebben we een nieuwe klim ontdekt. De Col de Portet, ook boven Saint-Lary-Soulan. Die klim werd vorig jaar opgenomen in de Tour en boven op de top bleek Tadej Pogacar de sterkste te zijn. Hij versloeg ene Jonas Vingegaard, en de toneelspelende Richard Carapaz. De verwachting is dat we de Col de Portet de komende jaren nog vaker gaan zien, want ze zijn zo trots als een hond met zeven lullen op deze ontdekking, maar dit jaar slaan we 'm over en beklimmen we in plaats daarvan een andere berg met voet in Saint-Lary-Soulan.  Na een paar rotondes en een smalle passage in dit dorp slaan we buiten de bebouwde kom linksaf, een mooie bocht van 180 graden, waarna we merken dat de weg direct omhoog loopt. We gaan beginnen aan de Col de Val-Louron-Azet, een beklimming van de eerste categorie. Een relatief recente ontdekking, pas in 1997 kwamen we hier voor het eerst voorbij, toen ook vanuit Saint-Lary-Soulan. Sindsdien werd de klim nog acht keer bedwongen, maar eigenlijk praktisch altijd van de andere kant. Dit is pas de derde keer dat we de Col de Val-Louron-Azet beklimmen vanuit Saint-Lary-Soulan, jeetje. Vorig jaar zat de klim nog in de Tour, onderweg naar de Col de Portet, maar werd ie dus beklommen van de andere kant. De laatste passage langs deze kant dateert van 2016, toen kwam ONZE Wout Poels als eerste boven. Van deze kant is de col 10,7 kilometer lang, gemiddeld gaat het aan 6,8% omhoog. Het begin valt alleszins mee, na een kilometer aan 5% gaat het zelfs een kilometer vals plat omhoog aan 2%. Daarna volgt er een kilometer aan 6% en dan wordt de klim leuk. Ter hoogte van het dorpje Estensan komen we een aantal haarspeldbochten tegen en hier gaat het een kilometer aan 9% omhoog, tussendoor gaat het een kilometer aan 8% omhoog en dan komen we in de buurt van het dorp Azet weer wat haarspeldbochten tegen en een kilometer aan 9%. Voorbij Azet gaat het nog eens twee kilometer aan grofweg 8% omhoog, de Col d'Azet, zoals ze 'm ook wel eens simpelweg noemen, is toch best de moeite waard. Nog een paar kilometer klimmen tot de top, drie om precies te zijn. Twee wat makkelijkere kilometers en dan nog een knaller aan het eind, zo zou je het kunnen samenvatten. Na wat werk rond de 7% gaat het in de slotkilometer aan 8,5% omhoog. Na 109,5 kilometer bereiken we vervolgens de top van deze Col de Val Louron-Azet, op 20 kilometer van het eind. Ik verwacht hier misschien toch wel een stiekem aanvalletje van een renner uit Slovenië, dat zou voor de hand liggen. Prima klimmetje verder wel, al blijft het een gotspe dat de ASO alleen dit deel van de Pyreneeën lijkt te erkennen en durft te verkennen. Daardoor rijden we jaarlijks in dezelfde wegen, waarbij de belangrijkste variatie is dat we soms een keer een klim van een andere kant bedwingen. Joepie.   Weten jullie wie er ooit is gevallen in de afdaling van deze klim? Als je nou spontaan aan één naam zou moeten denken, aan wie denk je dan? Juist, uiteraard denk je aan Wilco Kelderman! Twee keer eerder bedwongen we de klim van deze kant, onder meer bij het debuut in 1997. Toen kwam niemand minder dan Marco Pantani hier als eerste boven. In 2016 was die eer weggelegd voor Wout Poels, ploeggenoot/schoothondje van de latere winnaar van die rit, Chris Froome. In de afdaling bepaalde Team Sky het tempo en in een ogenschijnlijk niet zo lastige bocht schoof Kelderman onderuit. Levensgevaarlijke afdaling dus, als je niet kunt sturen. Hoewel je het überhaupt wel mag beschouwen als een afdaling die de moeite waard is, het gaat immers de komende 7,5 kilometer aan 8,3% naar beneden. Het begin van de afdaling valt nog mee, dan rijden de renners door open gebied waar ze alles goed kunnen aanschouwen. Het is ook niet direct buitensporig bochtig, al komen we na iets meer dan een kilometer dalen wel twee haarspeldbochten tegen. Leuk wordt het pas echt als we even later uitkomen in het bos, want hier stapelen de haarspeldbochten zich op. Eerst nog wat snelle bochten en een verdwaalde haarspeldbocht, maar richting het eind van de afdaling komen we er achter elkaar liefst tien tegen. In een van die haarspeldbochten liggen nog stukjes Kelderman op de grond. Omlaag aan 10% in deze regionen, hier kun je de tegenstand toch wel even onder druk zetten me dunkt. Ook niet de allerbreedste weg, al is ie breed genoeg. Na de fase vol haarspeldbochten komen we beneden uit in Génos, waar we in het centrum scherp rechtsaf slaan. Van Génos rijden we vervolgens naar Loudenvielle, een route die bijna jaarlijks de revue passeert. Meestal in omgekeerde volgorde, maarja, wel iedere keer dezelfde wegen. Het gaat grofweg anderhalve kilometer rechtdoor over een brede en vlakke weg tot in Loudenvielle, waar Nans Peters een paar jaar geleden nog een rit won. Kun je je nu niets meer bij voorstellen, Nans Peters. Alexandre Vinokourov won er ook ooit, maar die zege hebben ze afgepakt, ernstig onterecht natuurlijk. In Loudenvielle liggen een paar bochten, waarna we langs het Lac de Génos-Loudenvielle naar Loudervielle fietsen. Duurt wel nog even voor we daar zijn, we moeten eerst nog naar Estarvielle toe. Het is nog eens anderhalve kilometer vrij vlak en vrij recht, tot we twee haarspeldbochten tegenkomen in dalende lijn. Na deze haarspeldbochten is het nog twee kilometer fietsen tot Estarvielle. Vlakke kilometers, maar het is wel bochtig.  In Estarvielle bevinden we ons op acht kilometer van het eind. De bochten waren eerst nog vlak, maar beginnen nu omhoog te lopen. De slotklim is begonnen, we gaan acht kilometer klimmen aan 7,8% naar het vliegveld van Peyragudes. Het derde vliegveld van deze Tour, zou Thierry aandelen AirFrance hebben? Heel snel na Estarvielle bereiken we een brede weg, een weg die we heel goed kennen. De Peyresourde. We finishen dan wel in Peyragudes, maar het eerste deel van de slotklim van vandaag is gewoon de Peyresourde. En die zit dus echt letterlijk ieder jaar in het parcours. 2014? Check. 2015? Nee, gek genoeg niet. 2016? Tuurlijk. 2017? Dacht het wel. 2018? Ja, tijdens die lachwekkende rit van 65 kilometer. 2019? Absoluut. 2020? Wat dacht jij dan? 2021? Maar natuurlijk. En nu dus 2022, de Peyresourde is het echte virus. De klim wordt meestal van de andere kant beklommen en soms is er de omleiding richting Peyragudes, maar alsnog, er liggen meer bergen in de Pyreneeën, weet je wel. Relatief weinig zin om veel woorden te verspillen aan deze klim. Een brede weg omhoog, na een kilometer aan 4,5% gaat het vervolgens twee kilometer omhoog aan 8%. Dan volgt er een kilometer aan bijna 9%, jawel! Vervolgens gaat het omhoog aan 8%, waarna de klim tijdelijk wat afzwakt naar 6%. Tegen deze tijd bereiken we het punt dat we de Peyresourde gaan verlaten en de afslag richting Peyragudes nemen. In de laatste 2,5 kilometer van de rit klimmen we eerst een tijd aan 9%, daarna zwakt het af richting 6% om vervolgens af te sluiten met een kilometer waar Thierry Gouvenou een bolle broek van krijgt. Via een paar haarspeldbochten komen we uit bij een bochtje naar links richting het Altiport de Peyresourde-Balestas. Hier gaat het op de landingsbaan mokersteil omhoog, met een piek tot 16%. Een hele strook aan 13%, fantastisch man! Levert toch al snel een volle minuut aan actie op, zoals we in 2017 konden zien. Gimmick. Na een kleine 130 kilometer zit deze rit erop, we komen boven op de derde vliegveldklim van deze Tour, ditmaal eentje van de eerste categorie. Hoera.   Voor de tweede keer in de geschiedenis komen we aan op het vliegveld van Peyragudes. Deze aankomst debuteerde in 2017 en leverde zoals gezegd toch al snel een volle minuut aan spektakel op. In de 12e rit van die Tour reden we over de Menté en Port de Balès via de Peyresourde van de andere kant naar deze finish toe, alleen de laatste 2,5 kilometer zijn gelijk aan deze rit. Tijdens die rit probeerde Steve Cummings opnieuw de zege naar zich toe te trekken vanuit de vlucht, maar ditmaal mislukte zijn plan. Aru en Froome vlogen in de afdaling van de Port de Balès uit een bocht, maar dat had weinig gevolgen. Buiten het feit dat Quintana en Contador werden gelost kwam alles op de slotkilometer aan. In die slotkilometer viel George Bennett aan, stel je voor. Dat was wat overmoedig, want het werd pas in de laatste meters echt zwaar. Hij werd ingerekend en toen ging Aru in de aanval. Dit had tot gevolgd dat Froome moest lossen, de gele trui stond ineens volledig geparkeerd. Aru was alleen ook iets te enthousiast geweest, in de laatste meters werd hij nog ingehaald door Romain Bardet en Rigoberto Uran. Bardet ging met de zege lopen, tot grote vreugde van de Fransen. Wellicht vonden ze het daarom zo'n epische aankomst. Met alleen een spectaculaire laatste 500 meter kun je mij amper paaien, maar goed, smaken verschillen. Froome verloor in die 500 meter wel meer dan 20 seconden en moest zijn trui afstaan aan Aru, maar een paar dagen later had hij die trui weer terug, dus het was allemaal umsonst. Landa, knechtend voor Froome, werd vierde. #FreeLanda. Verder passeerden we in 2018 al eens in Peyragudes, toen in die debiele rit van 65 kilometer met de Formule 1-start, voorts kwam hier in de Vuelta van 2013 een rit aan. Ja, in de Vuelta. Van Andorra uiteindelijk via Port de Balès naar Peyragudes. Geen finish op het vliegveld maar een finish tussen de chalets. Vrouwenmepper Geniez won, vanuit de vlucht, voor wijlen Scarponi. Hoogtijdagen voor Peyragudes, want in 2012 debuteerde dit oord pas. Ook toen kwamen we niet aan op het vliegveld, maar gewoon in het dorp zelf. Peyragudes was het eindpunt van een rit met daarin de Menté, de Col des Ares en Port de Balès. Iedere keer zo'n beetje hetzelfde recept, je begint deze rit bijna origineel te vinden. Enfin, de rit werd een prooi voor de eenzame vluchter. Alejandro Valverde, net teruggekeerd van een uiteraard volledig onterechte schorsing, speelde geen rol in het klassement en koos daarom de aanval. Vanuit de kopgroep wist hij zijn vluchtgenoten af te schudden en rondde hij een solo van 30 kilometer af in Peyragudes. Veel scheelde dat overigens niet, want 19 seconden later kwamen Froome en Wiggins samen over de streep. Dit leverde een aantal typische taferelen op. Froome versnelde, Wiggins kon niet volgen en dan keek Froome heel opzichtig om, waarna hij inhield om even later hetzelfde kunstje te herhalen. Even laten zien dat hij eigenlijk de betere was. Matige, matige Tour. Team Sky was geen leuke rubriek. Het altiport waar de rit eindigt schijnt overigens een rol te hebben gespeeld in een film van James Bond, Tomorrow Never Dies. Zal wel, al die films van James Bond zijn hetzelfde en allemaal even kut. Er ligt hier verder een skigebied, een groot skigebied zelfs. In de Pyreneeën schijnt dit de op twee na grootste te zijn. Verder kan je weinig boeiends over dit stukje planeet vertellen. Peyragudes is nog relatief jong, bestaat naar verluidt pas sinds 1988. Er staan ontzettend veel appartementen en er zijn meerdere skiliften aanwezig, waar vooral in de winter gretig gebruik van gemaakt zal worden.  In startplaats Saint-Gaudens is er 's ochtends een kleine kans op regen, maar verder zou het de hele dag droog moeten blijven. Aangenamere temperaturen, slechts 25 graden in de middag. Ik voel een zekere Sloveen langzaam tot leven komen. Geen wind, mooi, scheelt weer een hele beschouwing die ongebruikt in de prullenbak kan verdwijnen. Boven op Peyragudes slechts 14 graden in de middag, jeetje, het wordt ineens zelfs frisjes. Gedurende de dag steeds een beetje kans op regen, maar in principe blijft het droog. Het zou ook 18 graden kunnen zijn boven, volgens een andere bron, in ieder geval relatief gezien fris. Geen wind, niks, helemaal niks. Het is een rit met een juniorenafstand, dus hoef je de wekker niet te zetten. Om 13:15 gaat de rit van start, na een neutralisatie van tien minuten gaat Prudhomme met het vlaggetje zwaaien en zijn we echt vertrokken. De NOS is er om 13:20 meteen bij, Eurosport 1 zelfs een kwartiertje eerder en José en Renaat wachten het heilige nieuws af en schuiven daarom pas om 13:40 aan. De aankomst op het vliegveld van Peyragudes verwachten we tussen 16:50 en 17:14. Zet je tv gerust aan om 16:49 en wie weet pak je dan nog net die ene spannende minuut mee.  Ik ga eigenlijk weer uit van een dag voor de vluchters, moet ik heel eerlijk zeggen. Jumbo zal geen zin hebben om te controleren, die vinden het wel best zo. Sturen zelf weer een mannetje vooruit en gaan hooguit op kop rijden als er iemand in de kopgroep zit die je geen kwartier mag geven. UAE kan allerlei plannen hebben, maar ze hebben inmiddels de mannetjes niet meer. Pogacar heeft nog maar vier knechten, en dan zijn er twijfels over de staat van paraatheid van Majka. Sowieso is er een vrij lange vlakke aanloop, daar komt alles neer op de schouders van Bjerg en Hirschi. Dan geef ik een grote kopgroep toch een grote kans om een mooie voorsprong bij elkaar te rijden. Ineos doet niets, behalve voor ritzeges gaan, dus daar hoeven we ook niet naar te kijken. Nee joh, vluchters. Wel de vraag wat voor vluchters we gaan zien, want die aanloop is dus volledig vlak. Een ernstig nadeel voor de klimmers, heel moeilijk om hier in de kopgroep te belanden. Dan moet je toch al rekenen op een knecht die wat beter is op het vlakke. Kan allemaal wel, dus ik verwacht een grote kopgroep met flink wat koppeltjes. Jumbo ook weer een mannetje vooruit, dat moeten ze de komende dagen vol zien te houden. De rit wordt als we eenmaal gaan klimmen lastig genoeg, Pogacar gaat sowieso weer iets proberen. Is het niet omhoog dan wel omlaag, pas maar op voor die laatste afdaling bijvoorbeeld. Kan interessant worden, maar uiteindelijk verwacht ik net als in 2017 vooral een interessante slotkilometer. Lekker kruipen op die achterlijk steile landingsbaan, leuke rubriek hoor. Hoe dan ook een achterhoedegevecht. Die brede wegen in het begin nodigen uit tot een felle strijd en uiteindelijk een grote kopgroep. 1. Mas. Ik heb gehoord dat Enric de rest van de Tour gaat aanvallen, dus ik verwacht een totaal groots meesterplan van Movistar. Alle renners samen in de aanval, allemaal samen voor Mas, die het daarna op een grootse manier weet af te ronden. Een solo van 50 kilometer, iets in die geest. Tien jaar na Valverde wint de volgende kopman van Movistar hier, ik zie het echt al helemaal voor me. Maar dan niet niet helemaal, alleen heb ik nu toch zelf even moeten gniffelen. Stel je voor, Enrico Menos in de aanval, dat zou pas echt El Dia Menos Pensado zijn. 2. Pinot. Die naam blijven we maar gewoon spammen. Gisteren ging zo'n beetje heel FDJ in de aanval maar zat hij niet mee, dat zijn toch pijnlijke missers. Nu het een paar graden koeler is moeten ze hetzelfde trucje nog maar eens herhalen, alleen dan wel met Pinot erbij. Kan zomaar wat opleveren. 3. Froome. Die komt altijd bovendrijven in Peyragudes. Ooit reed hij hier Wiggins gladjes uit het wiel, een paar jaar later werd hij dan zelf weer als een baksteen gelost. Op deze locatie ontkom je niet aan Froome. Bovendien heeft Israel nu de smaak te pakken. Ik walg van mezelf dat ik deze naam noem, maar het is gewoon nog niet eens zo'n gekke suggestie, helaas. 4. Konrad. Waar was die gozer gisteren joh? Herkansing dan maar vandaag. 5. Caruso. Ik noem Caruso opnieuw, alleen al om hem keihard te kunnen uitlachen. Vorig jaar tweede in de Giro, ritzege erbij, dit jaar was hij ook nog prima op dreef. Vlak voor de Tour nog vierde in de Dauphiné. Een paar politieinvallen later eindigt hij in de kopgroep achter Mathieu Burgaudeau of all places. We hebben inmiddels genoeg bewijs verzameld denk ik, tijd om Bahrein uit koers te halen. Lachwekkende ploeg. 
|
Mani89 | woensdag 20 juli 2022 @ 15:50 |
THE RED FLAMES!!!  |
WAvanBuren | woensdag 20 juli 2022 @ 15:50 |
“De Red Flames”  |
Koffieplanter | woensdag 20 juli 2022 @ 15:51 |
Oei. |
Sked | woensdag 20 juli 2022 @ 15:51 |
Dag Wout. |
Rellende_Rotscholier | woensdag 20 juli 2022 @ 15:51 |
Ach, Wout. |
Mexicanobakker | woensdag 20 juli 2022 @ 15:51 |
Ach Wout |
Geschiedkundige | woensdag 20 juli 2022 @ 15:51 |
Rip Wout |
Aguero | woensdag 20 juli 2022 @ 15:51 |
Wout |
Van_Poppel | woensdag 20 juli 2022 @ 15:51 |
Ach Wout |
WAvanBuren | woensdag 20 juli 2022 @ 15:51 |
Huh, Wout? Dit kan niet. |
Slobeend | woensdag 20 juli 2022 @ 15:51 |
Mikkel > Wout |
capuchon_jongen | woensdag 20 juli 2022 @ 15:51 |
Zie je wel Wout is gewoon een mens. |
wimderon | woensdag 20 juli 2022 @ 15:51 |
Gaudu is lossende. |
vaarsuvius | woensdag 20 juli 2022 @ 15:51 |
einde tijdperk van aert |
Felagund | woensdag 20 juli 2022 @ 15:51 |
Gaudu ook aan het lossen. |
Neef_Wuppie | woensdag 20 juli 2022 @ 15:51 |
Wout had in de kopgroep moeten zitten. |
Faraday01 | woensdag 20 juli 2022 @ 15:51 |
Wout met muntjes |
Van_Poppel | woensdag 20 juli 2022 @ 15:51 |
Bjerg is vandaag op de brommer |
heywoodu | woensdag 20 juli 2022 @ 15:51 |
"Van Aert wordt er niet zomaar afgereden door McNulty of Bjerg, dat zal het wit echt zelf moeten doen." |
Dale__Cooper | woensdag 20 juli 2022 @ 15:52 |
Schultz weer goed |
TargaFlorio | woensdag 20 juli 2022 @ 15:52 |
quote: Jij bent niet meer welkom in Vlaanderen. |
Steven184 | woensdag 20 juli 2022 @ 15:52 |
Jumbo in shambles |
Mexicanobakker | woensdag 20 juli 2022 @ 15:52 |
Ach Goddu |
DeeBee | woensdag 20 juli 2022 @ 15:52 |
Definitief einde tijdperk JV
Wout laat het team maar weer in de steek! |
Rellende_Rotscholier | woensdag 20 juli 2022 @ 15:52 |
Ach, Enric. |
Slobeend | woensdag 20 juli 2022 @ 15:52 |
Schultz jeetje. |
Felagund | woensdag 20 juli 2022 @ 15:52 |
quote: Mentaal zwak. |
heywoodu | woensdag 20 juli 2022 @ 15:52 |
quote: Ai.
Mikkel > Wout  |
DiegoFuser | woensdag 20 juli 2022 @ 15:52 |
Jumbo ineens met drie man minder |
JohnDDD | woensdag 20 juli 2022 @ 15:52 |
UAE, wat een (half) team |
Steven184 | woensdag 20 juli 2022 @ 15:52 |
Jeetje, bloedzakken doen hun werk |
Columbiafan | woensdag 20 juli 2022 @ 15:53 |
Ik vind die Leknessund niet zo een aantrekkelijke figuur. |
Dale__Cooper | woensdag 20 juli 2022 @ 15:53 |
Pinot is al leeg, zeer spijtig |
Mexicanobakker | woensdag 20 juli 2022 @ 15:53 |
Pinot wordt m niet |
Mansjester | woensdag 20 juli 2022 @ 15:53 |
Als Wout puur moet knechten en niet eerst voor eigen kansen rijdt haakt ie gelijk af. Wout BV is mentaal zwak
@capuchon_jongen |
Faraday01 | woensdag 20 juli 2022 @ 15:53 |
Bardet kan zijn knecht niet volgen  |
capuchon_jongen | woensdag 20 juli 2022 @ 15:53 |
quote: Normaal hoort het groen gewoon in de bus, bij Ewan en Fabio Jakobsen |
Felagund | woensdag 20 juli 2022 @ 15:54 |
Kuss lijkt wel in orde. |
OProg | woensdag 20 juli 2022 @ 15:54 |
Ach nee, Louis. |
JohnDDD | woensdag 20 juli 2022 @ 15:54 |
quote: Dat is pure motivatie en brood met pindakaas  |
Steven184 | woensdag 20 juli 2022 @ 15:54 |
quote: Kuss lijkt altijd in orde tot zijn benen plof zeggen |
Mexicanobakker | woensdag 20 juli 2022 @ 15:54 |
quote: Geen idee of dat nou de tactiek is of niet, want hij peddelt verder aardig mee in dat groepje |
Sked | woensdag 20 juli 2022 @ 15:54 |
Ondanks dat ze de halve ploeg kwijt zijn voldoet UAE voorlopig prima aan mijn verwachtingen voor de derde week. |
Neef_Wuppie | woensdag 20 juli 2022 @ 15:55 |
quote: Hoort Eddy Merckx ook in de bus? |
TargaFlorio | woensdag 20 juli 2022 @ 15:55 |
quote: Wout is dan ook abnormaal. |
Aguero | woensdag 20 juli 2022 @ 15:55 |
Nairo haakt ook af |
Felagund | woensdag 20 juli 2022 @ 15:55 |
Zijn ze nog met 65 man? |
wimderon | woensdag 20 juli 2022 @ 15:55 |
Naiero zet hem op een P. |
capuchon_jongen | woensdag 20 juli 2022 @ 15:55 |
quote: We spreken over de laatste 20 jaar. |
WAvanBuren | woensdag 20 juli 2022 @ 15:55 |
Ach Nairo. |
Momo | woensdag 20 juli 2022 @ 15:55 |
Geen capibara |
Geschiedkundige | woensdag 20 juli 2022 @ 15:55 |
McNulty sterk ineens toch wel. |
Mani89 | woensdag 20 juli 2022 @ 15:55 |
De Franse politie heeft gefaald op de rustdag. |
Van_Poppel | woensdag 20 juli 2022 @ 15:56 |
G. staat ook op lossen |
Geschiedkundige | woensdag 20 juli 2022 @ 15:56 |
Capibara |
Sabata | woensdag 20 juli 2022 @ 15:56 |
Nairoman ook weg |
Mexicanobakker | woensdag 20 juli 2022 @ 15:56 |
Wat een heerlijke rit zo |
Geschiedkundige | woensdag 20 juli 2022 @ 15:56 |
quote: Vingegaard ademt nog steeds amper idd.. |
Adrie072 | woensdag 20 juli 2022 @ 15:56 |
Wat zit ie raar om te kijken telkens Pogacar. |
Dale__Cooper | woensdag 20 juli 2022 @ 15:56 |
Enigma Kuss |
Aguero | woensdag 20 juli 2022 @ 15:56 |
Ze komen niet eens veel dichter bij de koplopers. |
DiegoFuser | woensdag 20 juli 2022 @ 15:57 |
Karrel vind dit niet leuk. Die ziet McNulty als dé reden dat WOUT geen goud pakte op de spelen. |
WAvanBuren | woensdag 20 juli 2022 @ 15:58 |
quote: Nog een geluk dat de Roog er niet meer bij is. |
Columbiafan | woensdag 20 juli 2022 @ 15:58 |
Leknessund gaat ook wel écht hard. |
Mexicanobakker | woensdag 20 juli 2022 @ 15:58 |
Het is niet van weelde dus bij Bardet, anders had hij wel op het wiel van Uran Uran Uran gezeten |
Sabata | woensdag 20 juli 2022 @ 15:58 |
quote: Rijdt in zijn achtertuin, zal dus Jonas alle info hebben gegeven (hoop ik) |
DeeBee | woensdag 20 juli 2022 @ 15:58 |
Hoe kán dit?
SPOILER Lange mouwen op de rustdag GENOT
|
wimderon | woensdag 20 juli 2022 @ 15:59 |
Mooie microanalyse, Karrel. |
Mexicanobakker | woensdag 20 juli 2022 @ 15:59 |
Bardet wordt ingerekend |
Slobeend | woensdag 20 juli 2022 @ 15:59 |
Toch wel erg bijzonder van Bjerg en nu McNulty. |
Felagund | woensdag 20 juli 2022 @ 16:00 |
quote: Als Pogi ook zoveel beter is dan gaat die met minuten smijten. |
Mexicanobakker | woensdag 20 juli 2022 @ 16:00 |
Ik snap niet hoe dit kan. |
Mansjester | woensdag 20 juli 2022 @ 16:00 |
Pogacar doet een aanval met 23.2 km te gaan gok ik |
Sabata | woensdag 20 juli 2022 @ 16:00 |
Lol, Gio ziet Fata Morganas op radio Tour. "Rijdt Uran daarnaast. Nee het is Ciccone, oh nee daar rijdt helemaal niemand bij!" |
heywoodu | woensdag 20 juli 2022 @ 16:00 |
"De oogkast."
Aldus Bobbie. |
Dale__Cooper | woensdag 20 juli 2022 @ 16:01 |
De altijd nutteloze snelheidsweergave |
Columbiafan | woensdag 20 juli 2022 @ 16:01 |
Gaudu die Sanchez niet kan lossen is niet best. |
Mexicanobakker | woensdag 20 juli 2022 @ 16:01 |
Dag Zep Koes |
WAvanBuren | woensdag 20 juli 2022 @ 16:01 |
Koes . |
Koffieplanter | woensdag 20 juli 2022 @ 16:01 |
Mooi, mooi, mooi. |
vaarsuvius | woensdag 20 juli 2022 @ 16:01 |
ik wordt een beetje kriebelig van hoevaak die eurosport knakker 'het wit. 'het geel' en 'het groen' zegt per minuut |
Faraday01 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:01 |
Plofkuss |
Aguero | woensdag 20 juli 2022 @ 16:01 |
Geïsoleerd |
Van_Poppel | woensdag 20 juli 2022 @ 16:01 |
Oei, oei, oei  |
Neef_Wuppie | woensdag 20 juli 2022 @ 16:01 |
Pogi wint hier de tour. |
Geschiedkundige | woensdag 20 juli 2022 @ 16:01 |
Kuss |
D_A | woensdag 20 juli 2022 @ 16:02 |
Kuss hup terug. |
Mani89 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:02 |
Mcnulty lachwekkend. Kut sport. |
Sked | woensdag 20 juli 2022 @ 16:02 |
Dit is hilarisch goed. |
Aguero | woensdag 20 juli 2022 @ 16:02 |
Dit worden nog mooie dagen |
Dale__Cooper | woensdag 20 juli 2022 @ 16:02 |
Thomas kan zo als lachende derde aanvallen in de vallei |
heywoodu | woensdag 20 juli 2022 @ 16:02 |
quote: Ach, nog net wat minder vervelend dan het 'Pogi' bij de NOS steeds.
Verder word ik wat kriebelig van 'ik wordt'  |
Sabata | woensdag 20 juli 2022 @ 16:02 |
Helpers weg! |
TargaFlorio | woensdag 20 juli 2022 @ 16:02 |
Nu niet panikeren Jonas. |
Wienerschnitzels | woensdag 20 juli 2022 @ 16:02 |
Dit worden een hele mooie 15 seconden voor Pogi vandaag. |
Mexicanobakker | woensdag 20 juli 2022 @ 16:02 |
quote: Morgen de laatste bergrit Hans |
Mansjester | woensdag 20 juli 2022 @ 16:02 |
quote: Alleen morgen nog een bergrit toch? |
Columbiafan | woensdag 20 juli 2022 @ 16:02 |
Die dekselse Noor is wel ontzettend taai |
Geschiedkundige | woensdag 20 juli 2022 @ 16:02 |
quote: Mja.. hij hoeft maar 1 wiel te volgen. McNulty rijdt Vingegaard ook niet los lijkt me. Pas dan heeft JV een probleem. |
JohnDDD | woensdag 20 juli 2022 @ 16:02 |
Ben benieuwd hoeveel beter Pogi zelf is vandaag |
capuchon_jongen | woensdag 20 juli 2022 @ 16:03 |
Pogacar moet het zelf nog afmaken ook he.
Toch heb ik het gevoel dat Vingegaard gaat volgen en er aan zal blijven hangen. |
vaarsuvius | woensdag 20 juli 2022 @ 16:03 |
quote: sorry, dat is wel erg , ja |
heywoodu | woensdag 20 juli 2022 @ 16:03 |
quote: Oh ja, extra vroeg beginnen met werken denk ik zo. |
Slobeend | woensdag 20 juli 2022 @ 16:03 |
Wat McNulty nu laat zien werpt me terug naar de jaren 2000. |
Wienerschnitzels | woensdag 20 juli 2022 @ 16:03 |
quote: Ja want Thomas wordt niet iedere dag gelost bij de eerste de beste versnelling van Pogi of Vinge. |
capuchon_jongen | woensdag 20 juli 2022 @ 16:03 |
quote: 25
laat ons zeggen dat hij boniseconden krijgt |
Aguero | woensdag 20 juli 2022 @ 16:03 |
quote: Vandaag, morgen en de tijdrit. |
Mexicanobakker | woensdag 20 juli 2022 @ 16:03 |
quote: Manuel McNulty |
WAvanBuren | woensdag 20 juli 2022 @ 16:03 |
Ach, Djie. |
Faraday01 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:04 |
G  |
Sked | woensdag 20 juli 2022 @ 16:04 |
McNulty lost G. |
Koffieplanter | woensdag 20 juli 2022 @ 16:04 |
Waanzinnig dit. |
Van_Poppel | woensdag 20 juli 2022 @ 16:04 |
McNulty  |
Mexicanobakker | woensdag 20 juli 2022 @ 16:04 |
Multilul heeft ineens zo'n dag. |
Dale__Cooper | woensdag 20 juli 2022 @ 16:04 |
Tot zover G |
Geschiedkundige | woensdag 20 juli 2022 @ 16:04 |
Wth McNulty  |
Faraday01 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:04 |
quote: De werken van Matxin |
Steven184 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:04 |
Hahahahahaha |
Zorro | woensdag 20 juli 2022 @ 16:04 |
Ducrot vernaggelt de grap van Finkers vakkundig. |
Aguero | woensdag 20 juli 2022 @ 16:04 |
Hallucinant. |
JohnDDD | woensdag 20 juli 2022 @ 16:04 |
ik weet niet wat ik zie |
Max23 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:04 |
Mcnulty is de sterkste vandaag |
WAvanBuren | woensdag 20 juli 2022 @ 16:04 |
Ik krijg Dennis/Hart flashbacks. |
Sked | woensdag 20 juli 2022 @ 16:04 |
Motie om dit topic te sluiten |
Neef_Wuppie | woensdag 20 juli 2022 @ 16:04 |
Hoe kan UAE dit ineens? |
DeeBee | woensdag 20 juli 2022 @ 16:04 |
quote: GENOT |
Momo | woensdag 20 juli 2022 @ 16:05 |
Zo daar hebben ze 18 bloedzakken ingestopt |
Zorro | woensdag 20 juli 2022 @ 16:05 |
Poogmans daalt Vinegar er zo dadelijk vanaf. |
Rellende_Rotscholier | woensdag 20 juli 2022 @ 16:05 |
quote: Stel je voor dat ze hier nog Majka en Soler hadden gehad, dit gaat nergens over. |
capuchon_jongen | woensdag 20 juli 2022 @ 16:05 |
Vingegaard gaat voor geen vin lossen.
Heb hele tijd dit gevoel. Hopelijk ben ik mis. |
Mexicanobakker | woensdag 20 juli 2022 @ 16:05 |
Leknessund gaat nu maar knechten voor Bardet. Had ie wel eerder kunnen bedenken |
heywoodu | woensdag 20 juli 2022 @ 16:05 |
quote: Ja snap ik, ze hadden nog wat over in die ploeg  |
Faraday01 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:05 |
Leknessund voor de coöperation |
Aguero | woensdag 20 juli 2022 @ 16:06 |
Wachten voor de top-10 van Bardet, tsja |
Dale__Cooper | woensdag 20 juli 2022 @ 16:06 |
McNulty begint te bekketrekken |
Mexicanobakker | woensdag 20 juli 2022 @ 16:06 |
Multilul in zijn Mallorcavorm |
Pharkus | woensdag 20 juli 2022 @ 16:06 |
Lekker knechtje hoor |
Rellende_Rotscholier | woensdag 20 juli 2022 @ 16:06 |
quote: Je zou voor minder. |
heywoodu | woensdag 20 juli 2022 @ 16:06 |
quote: Nu al? |
Faraday01 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:06 |
quote: Beetje Poels in de derde week gevoel |
DeBarbarijseVOCrover | woensdag 20 juli 2022 @ 16:07 |
quote:  |
Idisrom | woensdag 20 juli 2022 @ 16:07 |
Twee goede ploegmaats heeft Vingegaard |
WAvanBuren | woensdag 20 juli 2022 @ 16:07 |
Vingego alsof hij even op en neer rijdt naar de supermarkt om de hoek. |
wimderon | woensdag 20 juli 2022 @ 16:07 |
Pogacar zal wel een poging gaan doen in de afdaling. |
capuchon_jongen | woensdag 20 juli 2022 @ 16:08 |
Als je Vingegaard en pogacar ziet rijden dan zijn de rest gewoon sukkelaars. |
Rellende_Rotscholier | woensdag 20 juli 2022 @ 16:08 |
Krijgen we een nieuwe Leipheimer en Contador vs Rasmussen? |
Zorro | woensdag 20 juli 2022 @ 16:08 |
Pinot kan nu beter te voet gaan, dat lijkt sneller. |
Mexicanobakker | woensdag 20 juli 2022 @ 16:08 |
quote: Lijkt me ook ja |
heywoodu | woensdag 20 juli 2022 @ 16:08 |
Dankzij McNulty boeit het dus ook geen kut dat Kuss er af is en Kruijswijk weg is enzo  |
Momo | woensdag 20 juli 2022 @ 16:08 |
quote: Zo koel als de visafdeling in de Jumbo |
THEFXR | woensdag 20 juli 2022 @ 16:08 |
gisteren bloedzakjes dag  |
vaarsuvius | woensdag 20 juli 2022 @ 16:09 |
Pino kan ook maar beter een mooi baantje fixen bij een Frans tv station ofzo, die wordt (nu wél met 'dt' ) nooit meer wat. |
Mansjester | woensdag 20 juli 2022 @ 16:09 |
Vinden jullie het slim van Pogacar om gewoon het hoge tempo van McNulty te volgen ipv het tempo iets te laten zakken en op deze berg te demarreren? |
wimderon | woensdag 20 juli 2022 @ 16:09 |
Goed moment om eens even rustig het juniorenbaanwielrennen te gaan bespreken dit. |
WAvanBuren | woensdag 20 juli 2022 @ 16:09 |
quote: Op woensdag 20 juli 2022 16:09 schreef Mansjester het volgende:Vinden jullie het slim van Pogacar om gewoon het hoge tempo van McNulty te volgen ipv het tempo iets te laten zakken en op deze berg te demarreren? Geen mening. |
Koffieplanter | woensdag 20 juli 2022 @ 16:10 |
Lekker statpadden op een event waar niemand van betekenis is. |
TargaFlorio | woensdag 20 juli 2022 @ 16:10 |
quote: Op woensdag 20 juli 2022 16:09 schreef Mansjester het volgende:Vinden jullie het slim van Pogacar om gewoon het hoge tempo van McNulty te volgen ipv het tempo iets te laten zakken en op deze berg te demarreren? Ik zie Pogacar eerder een poging doen in de afdaling. |
Van_Poppel | woensdag 20 juli 2022 @ 16:11 |
Dit is ook redelijk funest voor de bergtrui van Geschke |
Aguero | woensdag 20 juli 2022 @ 16:11 |
Hup Tadej, aanvallen voor de top |
Dale__Cooper | woensdag 20 juli 2022 @ 16:11 |
Erg benieuwd naar deze klimtijd |
vaarsuvius | woensdag 20 juli 2022 @ 16:11 |
Dit is wel weer ouderwets Jumbo, dat alleen de kopman een ander team kan volgen , maar dat dat toch wel voldoende is |
JohnDDD | woensdag 20 juli 2022 @ 16:12 |
Aanval in de afdaling met McNulty is idd het beste |
D_A | woensdag 20 juli 2022 @ 16:12 |
Daar gaan we  |
WAvanBuren | woensdag 20 juli 2022 @ 16:12 |
Poog . |
vaarsuvius | woensdag 20 juli 2022 @ 16:12 |
quote: Je bedoelt dat ie hem nu dreigt te gaan winnen? |
Dale__Cooper | woensdag 20 juli 2022 @ 16:12 |
Jonas is ijzersterk |
heywoodu | woensdag 20 juli 2022 @ 16:12 |
Jaaa gas erop. |
Columbiafan | woensdag 20 juli 2022 @ 16:12 |
Vingegaard pareerde wel met gemak. |
Fretwork | woensdag 20 juli 2022 @ 16:12 |
Pogacar is een mooie baas |
Wienerschnitzels | woensdag 20 juli 2022 @ 16:12 |
en nu Pogi? |
H.Vviv | woensdag 20 juli 2022 @ 16:12 |
Zie Vingegaard op de slotklim wel wegrijden bij Pogacar. |
Neef_Wuppie | woensdag 20 juli 2022 @ 16:12 |
Pogi lost z’n ploegmaat. Erg mooi. |
Wicky15 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:12 |
Wat een raar moment om aan te vallen? |
TargaFlorio | woensdag 20 juli 2022 @ 16:13 |
Poga gaat vol voor de bergtrui? |
capuchon_jongen | woensdag 20 juli 2022 @ 16:13 |
Vingegaard meteen als een magneet erop |
BobW | woensdag 20 juli 2022 @ 16:13 |
Prachtige 50 meter aanval. |
JohnDDD | woensdag 20 juli 2022 @ 16:13 |
weet niet of het wel zo slim was om McNulty te lossen |
Fretwork | woensdag 20 juli 2022 @ 16:13 |
quote: Als kneiterharde stamper als eerste een afdaling in is best verstandig |
Sabata | woensdag 20 juli 2022 @ 16:13 |
quote: Hopen dat Jonas een bevoorrading mist en op de laatste klim een hongerklop krijgt |
Idisrom | woensdag 20 juli 2022 @ 16:14 |
Pogacar met zijn flutpoginkjes om aan te vallen. |
Van_Poppel | woensdag 20 juli 2022 @ 16:14 |
quote: Vingegaard gaat vandaag en morgen veel punten pakken. |
capuchon_jongen | woensdag 20 juli 2022 @ 16:14 |
Pogacar is het ijzer, Vingegaard het magneet |
Momo | woensdag 20 juli 2022 @ 16:14 |
 |
wimderon | woensdag 20 juli 2022 @ 16:14 |
Ik heb Pogacar weeral weinig zien eten. |
Dale__Cooper | woensdag 20 juli 2022 @ 16:14 |
Wat een fraai zicht op de vallei |
Wienerschnitzels | woensdag 20 juli 2022 @ 16:15 |
Mcnulty is wel de perfecte meesterknecht van Vingego op deze manier. |
vaarsuvius | woensdag 20 juli 2022 @ 16:16 |
quote: vandaag valt vies tegen, morgen waarschijnlijk wel, maar Geschke staat flink ver voor |
Rellende_Rotscholier | woensdag 20 juli 2022 @ 16:16 |
(lol) |
Neef_Wuppie | woensdag 20 juli 2022 @ 16:16 |
Ook McNulty daalt als een kruk. |
Wienerschnitzels | woensdag 20 juli 2022 @ 16:16 |
quote: vermoeden van? |
Remco | woensdag 20 juli 2022 @ 16:16 |
quote:
 |
Mexicanobakker | woensdag 20 juli 2022 @ 16:17 |
Multilul kan niet dalen |
Neef_Wuppie | woensdag 20 juli 2022 @ 16:17 |
quote:  |
Aguero | woensdag 20 juli 2022 @ 16:17 |
quote: Wie is wie? |
Sked | woensdag 20 juli 2022 @ 16:17 |
quote: Briljant. |
H.Vviv | woensdag 20 juli 2022 @ 16:17 |
Vingegaard is bij de les in de afdaling. |
JohnDDD | woensdag 20 juli 2022 @ 16:17 |
quote: In feite McNulty dus die sneller was sick |
capuchon_jongen | woensdag 20 juli 2022 @ 16:17 |
stel je voor dat McNulty onderuit gaat in de afdaling, pogacar en vingegaard meeneemt in de val en dat Pogacar en Vingegaard moet opgeven
Dat zou pas de tour op zijn kop staan. |
wimderon | woensdag 20 juli 2022 @ 16:18 |
Als Tommus even 10 seconden wacht heeft hij een Leknessund die tot aan de voet van Peyragudes rijdt. |
THEFXR | woensdag 20 juli 2022 @ 16:18 |
quote: whoaa, sneller dan in het EPO tijdperk |
Wicky15 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:18 |
quote: Dit zaakje stinkt. |
Wienerschnitzels | woensdag 20 juli 2022 @ 16:18 |
quote: Pogi = Pantani Vingegaard = Ullrich Mcnulty = Virenque |
Slobeend | woensdag 20 juli 2022 @ 16:18 |
Hans Hans Hans |
Momo | woensdag 20 juli 2022 @ 16:18 |
Hebben ze ook skittles waar je beter van gaat dalen? |
Mexicanobakker | woensdag 20 juli 2022 @ 16:18 |
quote: Wie weet heeft ie nu wel een Luts die aan het rijden is |
WAvanBuren | woensdag 20 juli 2022 @ 16:18 |
quote: Genot . |
Wicky15 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:19 |
Snap niet zo goed waarom iedereen zo wild lijkt te worden op een aanval 200 meter van de top  |
wimderon | woensdag 20 juli 2022 @ 16:19 |
ZImmermann zit in de Gr. Gaudu. De Visbeekbonus levert weer. |
Lucyintheafternoon | woensdag 20 juli 2022 @ 16:19 |
quote: Dit is het betere werk, dopinggoden. |
Wienerschnitzels | woensdag 20 juli 2022 @ 16:19 |
quote: Op woensdag 20 juli 2022 16:17 schreef capuchon_jongen het volgende:stel je voor dat McNulty onderuit gaat in de afdaling, pogacar en vingegaard meeneemt in de val en dat Pogacar en Vingegaard moet opgeven Dat zou pas de tour op zijn kop staan. Niet echt want dan staat Thomas 2 minuten voor op de rest die niet kunnen tijdrijden. |
Koffieplanter | woensdag 20 juli 2022 @ 16:19 |
quote: Lijkt me geen gek statement. Zo breed is het assortiment aan fantastische Tours de laatste jaren namelijk niet. |
wimderon | woensdag 20 juli 2022 @ 16:19 |
ZE GEBRUIKEN GEEN MOTOREN MEER RENAAT. |
AToontje87 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:19 |
Vingegaard daalt zoveel beter dan Pogacar. |
Wienerschnitzels | woensdag 20 juli 2022 @ 16:20 |
quote: Omdat we hopen dat Pogi dan als een gek gaat afdalen. |
WAvanBuren | woensdag 20 juli 2022 @ 16:20 |
quote: Over het algemeen is iedereen ook gek op een orgasme, en hoe lang duurt dat nou eenmaal? |
Wicky15 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:20 |
quote: Geen idee, nooit meegemaakt. |
capuchon_jongen | woensdag 20 juli 2022 @ 16:20 |
Kijk ben misschien negatief, ik geloof er niet in dat Vingegaard gaat lossen. |
DiegoFuser | woensdag 20 juli 2022 @ 16:21 |
quote: Serieuze vraag, wat gebruiken ze wel voor de GPS? |
heywoodu | woensdag 20 juli 2022 @ 16:21 |
quote: Waren we maar vrouw. |
Sabata | woensdag 20 juli 2022 @ 16:21 |
Jonas is net een tegenstander in Gt7 die iedere keer in de bocht er naast komt naar niet inhaalt. Zo van "he rij door slowpoke" |
THEFXR | woensdag 20 juli 2022 @ 16:21 |
die laatse berg gaat Pogi hem pakken |
Wicky15 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:21 |
quote: Waarom is dat negatief? Hup Jonas |
Slobeend | woensdag 20 juli 2022 @ 16:21 |
quote: Best Tour is een flinke take. |
Steven184 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:21 |
Nu nog ff recordje pakken en dan hebben we toch lekker dagen gehad |
Mexicanobakker | woensdag 20 juli 2022 @ 16:21 |
Dit is wel een van de leukste tours sinds 2011. |
Mani89 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:22 |
quote: Zeg dat tegen Mcnulty. |
Momo | woensdag 20 juli 2022 @ 16:22 |
Vinogod |
WAvanBuren | woensdag 20 juli 2022 @ 16:22 |
quote:  |
Dale__Cooper | woensdag 20 juli 2022 @ 16:22 |
Vino jaaaaaaa |
JohnDDD | woensdag 20 juli 2022 @ 16:22 |
zelfs nu wint McNulty nog op de groep Thomas |
wimderon | woensdag 20 juli 2022 @ 16:22 |
quote: Elke renner heeft een transponder. |
Dale__Cooper | woensdag 20 juli 2022 @ 16:23 |
Daarom rijdt De Luts zo goed dus |
Steven184 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:23 |
quote: Daarom zijn die Colnagos zwaarder |
JohnDDD | woensdag 20 juli 2022 @ 16:23 |
Lutsenko rijdt zo opeens naar de koplopers toe na bevoorrading door Vino |
heywoodu | woensdag 20 juli 2022 @ 16:23 |
Average pro vs average amateur is een nog minder toevoegende rubriek dan Contador en Wiggins. |
Sabata | woensdag 20 juli 2022 @ 16:23 |
quote: De gedachte was dat alleen Pogacar goed kan dalen. Net zoals de gedachte was dat alleen Pogacar goed lange tijdritten rijdt ... |
Koffieplanter | woensdag 20 juli 2022 @ 16:24 |
quote: Best Tour I've ever seen, dat is nogal een verschil. Dan moet je eerst de vraag gaan stellen hoe oud hij is en/of wat zijn eerste Tour was. |
Wicky15 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:24 |
quote: Op woensdag 20 juli 2022 16:23 schreef Sabata het volgende:[..] De gedachte was dat alleen Pogacar goed kan dalen. Net zoals de gedachte was dat alleen Pogacar goed lange tijdritten rijdt ... Vooralsnog lijkt Jonas misschien wel beter te dalen dan Pogi, al komt dat waarschijnlijk ook door die McKroket |
Mansjester | woensdag 20 juli 2022 @ 16:24 |
Je zou voor minder |
Sabata | woensdag 20 juli 2022 @ 16:25 |
Jonas mist bidons? |
capuchon_jongen | woensdag 20 juli 2022 @ 16:25 |
komen wel heel vroeg binnen |
JohnDDD | woensdag 20 juli 2022 @ 16:26 |
quote: Op woensdag 20 juli 2022 16:24 schreef Koffieplanter het volgende:[..] Best Tour I've ever seen, dat is nogal een verschil. Dan moet je eerst de vraag gaan stellen hoe oud hij is en/of wat zijn eerste Tour was. Ja, ik kan me toch wel betere Tours herinneren 97, 98 vond ik erg mooi 2003 ook natuurlijk 2006 was ook bijzonder |
Wicky15 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:26 |
Broekje uit. |
Sabata | woensdag 20 juli 2022 @ 16:26 |
Het is als bij de F1, eindelijk een open strijd na meerdere jaren dominantie |
EinarBoe | woensdag 20 juli 2022 @ 16:26 |
Brandon Dennis. |
capuchon_jongen | woensdag 20 juli 2022 @ 16:27 |
quote: Op woensdag 20 juli 2022 16:26 schreef JohnDDD het volgende:[..] Ja, ik kan me toch wel betere Tours herinneren 97, 98 vond ik erg mooi 2003 ook natuurlijk 2006 was ook bijzonder allemaal vol gedopeerde tours |
Steven184 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:27 |
quote: Meerdere jaren dominantie? |
Wienerschnitzels | woensdag 20 juli 2022 @ 16:27 |
quote: Voel je niets van |
Wicky15 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:27 |
Hup Bardet. |
Dale__Cooper | woensdag 20 juli 2022 @ 16:27 |
Jeetje Bardet |
Mani89 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:27 |
Je bent op dit moment nog minder rullevant dan ooit, Karrel. Als dat al mogelijk was. |
Mexicanobakker | woensdag 20 juli 2022 @ 16:27 |
Bardet heeft zitten sparen? |
Columbiafan | woensdag 20 juli 2022 @ 16:28 |
Bardet zo wel richting top 5 weer. |
wimderon | woensdag 20 juli 2022 @ 16:28 |
Dit is echt nog nuttelozer dan de normaal al nutteloze bijdrages, Karrel. |
Van_Poppel | woensdag 20 juli 2022 @ 16:28 |
Karrel zegt met heel veel woorden helemaal niks |
Koffieplanter | woensdag 20 juli 2022 @ 16:28 |
Karrel doet de voorspelling dat Pogacar of Vingegaard de rit wint. |
Mani89 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:28 |
quote: Wim dit zei ík al. |
Wicky15 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:28 |
quote: Heb ik dat gemist. Paniek nu. |
Lucyintheafternoon | woensdag 20 juli 2022 @ 16:28 |
quote: Dat zijn dan ook de beste. |
Columbiafan | woensdag 20 juli 2022 @ 16:29 |
Het ligt misschien aan het warme weer, maar ik erger me blauw aan Sporza en die ongein met Berteele. |
DeBarbarijseVOCrover | woensdag 20 juli 2022 @ 16:29 |
quote:
 |
Mexicanobakker | woensdag 20 juli 2022 @ 16:29 |
quote: Als Vingegaard eerder lost dan McNulty wint McNulty de rit. |
JohnDDD | woensdag 20 juli 2022 @ 16:29 |
ik vrees dat de rit toch voor Jonas wordt |
JohnDDD | woensdag 20 juli 2022 @ 16:30 |
quote: nee, boni’s |
Columbiafan | woensdag 20 juli 2022 @ 16:30 |
Vingegaard zou zelf ooit iets proberen in het geel, lijkt me geen verkeerde tactiek? |
heywoodu | woensdag 20 juli 2022 @ 16:30 |
quote: Lijkt me wel, hij zit al kilometers in een zetel met het treintje voor hem. |
Mansjester | woensdag 20 juli 2022 @ 16:31 |
Buitenblad icm lichtste verzet achter rijden  |
Idisrom | woensdag 20 juli 2022 @ 16:31 |
De vorige keren dat Thomas zo goed was, waren Vingegaard en Pogacar nog te jong. |
Mexicanobakker | woensdag 20 juli 2022 @ 16:31 |
Lutsenko blijft aardig bij |
Breekfast | woensdag 20 juli 2022 @ 16:31 |
Zou wel teleurstellend zijn als Pogacar geen versnelling meer in huis heeft. |
Rellende_Rotscholier | woensdag 20 juli 2022 @ 16:31 |
quote: Met deze finish is het verstandig om zo lang mogelijk te wachten. |
THEFXR | woensdag 20 juli 2022 @ 16:32 |
quote: goede manier om je ketting eraf te rijden |
vaarsuvius | woensdag 20 juli 2022 @ 16:32 |
Nairo Q moet ook maar stoppen, dit is toch niet gezond meer op je veertigste...... |
THEFXR | woensdag 20 juli 2022 @ 16:33 |
hoeveel tandwielen per pion? |
Scorpion_17 | woensdag 20 juli 2022 @ 16:33 |
Je zou daar in een dorp wonen |
capuchon_jongen | woensdag 20 juli 2022 @ 16:33 |
quote: Valverde lacht eens met je bericht |
capuchon_jongen | woensdag 20 juli 2022 @ 16:34 |
quote: Toch leuk
om de 10 jaar ofzo de Tour voor je deur. |
Felagund | woensdag 20 juli 2022 @ 16:34 |
quote: Rebellin lacht nog harder |
WAvanBuren | woensdag 20 juli 2022 @ 16:34 |
quote: Hier is oma Miek het niet mee eens. |
Wienerschnitzels | woensdag 20 juli 2022 @ 16:34 |
Jakobsen op 26 min nu. |
Dale__Cooper | woensdag 20 juli 2022 @ 16:34 |
Pogacar oogt niet zo fris |
Columbiafan | woensdag 20 juli 2022 @ 16:34 |
quote: Valt reuze mee |
Momo | woensdag 20 juli 2022 @ 16:34 |
McNulty blijft maar gaan |
Columbiafan | woensdag 20 juli 2022 @ 16:35 |
McNulty Poelsiaans |
WAvanBuren | woensdag 20 juli 2022 @ 16:35 |
Hij genoemd! |
Rellende_Rotscholier | woensdag 20 juli 2022 @ 16:35 |
Remco genoemd! |
vaarsuvius | woensdag 20 juli 2022 @ 16:35 |
quote: het was een grapje, Quintana is 32 (volgens de papieren in elk geval) , maar hij lijkt veel ouder Hij won ooit de witte trui en toen leek ie al 30 |
Momo | woensdag 20 juli 2022 @ 16:35 |
quote: Wat is het limiet? |
Van_Poppel | woensdag 20 juli 2022 @ 16:35 |
quote: Dat wordt toch wel penibel |
Geschiedkundige | woensdag 20 juli 2022 @ 16:35 |
McNulty gaat zo hard dat Pogacar niet eens aan een demarrage kan denken. |
capuchon_jongen | woensdag 20 juli 2022 @ 16:35 |
dit wordt een storm in een glas water |
Wienerschnitzels | woensdag 20 juli 2022 @ 16:35 |
quote: rond de 35-37 minuten. |
heywoodu | woensdag 20 juli 2022 @ 16:36 |
quote: Jeannie Longo vindt dit hilarisch. |
heywoodu | woensdag 20 juli 2022 @ 16:36 |
quote: Minuut of 36, plus minus een minuutje ofzo. |
JohnDDD | woensdag 20 juli 2022 @ 16:37 |
quote: heb ook dit gevoel |
Mansjester | woensdag 20 juli 2022 @ 16:37 |
quote: Pechstein lacht in haar vuistje |
Dale__Cooper | woensdag 20 juli 2022 @ 16:37 |
Pogacar ziet grauw |
Wienerschnitzels | woensdag 20 juli 2022 @ 16:37 |
quote: Ideale meesterknecht. |
EinarBoe | woensdag 20 juli 2022 @ 16:37 |
Achter de top-2 is het niveau behoorlijk matig. |
Felagund | woensdag 20 juli 2022 @ 16:37 |
quote: McNulty is een goede knecht voor Vingegaard zo. |
WAvanBuren | woensdag 20 juli 2022 @ 16:37 |
Dit wordt niks meer . |