SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
Dat is natuurlijk de vraag, als ik een laptop en een externe harde schijf koop uit zuid Korea en ik maak ze aan elkaar vast en plak er een sticker op, maak ik dan high tech spul?quote:Op maandag 18 juli 2022 17:30 schreef over_hedge het volgende: Dus maken ze high tech spul
Dat de chips niet zelf gemaakt worden doet er van de rest weinig toe in deze discussie.
Dat was wel de context waar de discussie mee begon. De Russische high tech sector, zo die er al was, stort in elkaar omdat ze zonder westerse machines niets kunnen.quote:De discussie was niet of ze het ook nog zouden kunnen zonder het westen.
Nou dan zitten we 2 discussies door elkaar te halen. Ik reageerde alleen op die tweet waar staat dan alleen het westen high tech spul maakt. En dat gedeelte ben ik het gewoon mee oneens.quote:Op maandag 18 juli 2022 17:48 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk de vraag, als ik een laptop en een externe harde schijf koop uit zuid Korea en ik maak ze aan elkaar vast en plak er een sticker op, maak ik dan high tech spul?
[..]
Dat was wel de context waar de discussie mee begon. De Russische high tech sector, zo die er al was, stort in elkaar omdat ze zonder westerse machines niets kunnen.
Het westen is een invloedssfeer.quote:Op maandag 18 juli 2022 17:47 schreef Tobias19xx het volgende:
Punt is dat de twitteraar met zijn "all hightech comes from the west." het had over het westen, en niet over invloedsferen.
Ja. Dat is prima. Maar daar werd net een bron van geplaatst. En in die bron zitten China, Taiwan, Japan en Isreal allemaal niet bij die invloedssfeer.quote:
Vertel eens, in welke invloedssfeer hoort Isral dan? De arabische, wat gezien haar geografische locatie voor de hand zou liggen?quote:Op maandag 18 juli 2022 17:55 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ja. Dat is prima. Maar daar werd net een bron van geplaatst. En in die bron zitten China, Taiwan, Japan en Isreal allemaal niet bij die invloedssfeer.
Bij welk machtsblok deel jij Taiwan dan in? Oprechte vraag...want China motte ze daar niet zo.quote:Op maandag 18 juli 2022 17:55 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ja. Dat is prima. Maar daar werd net een bron van geplaatst. En in die bron zitten China, Taiwan, Japan en Isreal allemaal niet bij die invloedssfeer.
Jullie (als in mensen die eens zijn met die tweet hier) komen net zelf met een bron waar deze landen allemaal niet instaanquote:Op maandag 18 juli 2022 18:02 schreef ExTec het volgende:
[..]
Vertel eens, in welke invloedssfeer hoort Isral dan? De arabische, wat gezien haar geografische locatie voor de hand zou liggen?
En Taiwan? In de Chinese, wat geografisch ook voor de hand zou liggen?
En Japan? Ook in de Chinese?
Qua cultuur, geloof tradities etc liggen ze toch een stuk meer dan bij China en japan dan bij het westen.quote:Op maandag 18 juli 2022 18:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Bij welk machtsblok deel jij Taiwan dan in? Oprechte vraag...want China motte ze daar niet zo.
Politiek gezien, en in dit geval qua sancties, heeft Japan zich zeker wel bij het westen aangesloten.quote:Op maandag 18 juli 2022 18:06 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Jullie (als in mensen die eens zijn met die tweet hier) komen net zelf met een bron waar deze landen allemaal niet instaan
En ja taiwan is nog wel meer chinees dan westers ja als je naar cultuur kijkt. Hoe traditioneel die nog zijn.
En japan heeft hun eigen culture. Maar is zeker niet westers. En ja er zijn westerse invloeden. Vooral in de grote steden. Maar nee japan zelf is niet westers. Ben je er toevallig wel eens geweest? sowieso aan te raden want tokyo is echt een geweldige stad. Maar er is echt weinig westers aan Japan hoor.
In mijn beleving is het qua geopolitiek/invloedssferen wel onderdeel van het westen. Net als Japan.quote:Op maandag 18 juli 2022 18:09 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Qua cultuur, geloof tradities etc liggen ze toch een stuk meer dan bij China en japan dan bij het westen.
Maar machtsblok is weer wat anders dan bij het westen horen of niet.
Hier staat israel dan weer niet bij zo te zien. (beetje klein om goed te zien)quote:Op maandag 18 juli 2022 18:10 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Politiek gezien, en in dit geval qua sancties, heeft Japan zich zeker wel bij het westen aangesloten.
[ afbeelding ]
Japan deed ook qua steun mee (en zelfs 'opbouwwerkers' geleverd, want militairen zit wat lastiger) bij de Amerikaanse inval in Irak en Afghanistan, als ik me goed herinner.quote:Op maandag 18 juli 2022 18:11 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Hier staat israel dan weer niet bij zo te zien. (beetje klein om goed te zien)
Maar mee doen aan sancties maakt je niet westers natuurlijk. Want Japan is ook gewoon een buurland van meneer putin. Dus ja die zijn wel tegen agressie van rusland tegen andere landen.
Taiwan zit onder de invloed van usa. Omdat usa ze nodig heeft voor de chips. En omdat usa ze kan helpen tegen China. Maar de cultuur, taal, geloof. manier van leven ligt toch echt meer in de buurt van hoe ze dat in China en Japan doen.quote:Op maandag 18 juli 2022 18:10 schreef capricia het volgende:
[..]
In mijn beleving is het qua geopolitiek/invloedssferen wel onderdeel van het westen. Net als Japan.
Maar geen idee hoe ze het daar zelf zien overigens.
Dat maakt ze toch niet meteen onderdeel van het westen. Omdat ze met de zelfde militairen aid mee doen als landen uit het westen.quote:Op maandag 18 juli 2022 18:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Japan deed ook qua steun mee (en zelfs 'opbouwwerkers' geleverd, want militairen zit wat lastiger) bij de Amerikaanse inval in Irak en Afghanistan, als ik me goed herinner.
Als bondgenoot van de VS.
Maar dat is meer de vraag hoe jij dat ziet.quote:Op maandag 18 juli 2022 18:21 schreef over_hedge het volgende:
Dat maakt ze toch niet meteen onderdeel van het westen.
Nouja ik heb net 3 bronnen geplaats waar staat dat Japan niet bij het westen hoort. + de bron die hier door iemand anders geplaatst werd waar het ook stond. Zijn dus ondertussen 4 bronnen die mij gelijk geven.quote:Op maandag 18 juli 2022 18:26 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar dat is meer de vraag hoe jij dat ziet.
Is politiek bestel toonaangevend: westers, want parlementaire democratien.
Militaire allianties: westers want zeer warme banden met bv VS, NAVO.
Economische inrichting: westers, want allemaal (licht gemengde) kapitalistische maatschappijen.
Kijk je naar andere factoren, kom je wellicht tot andere conclusies.
An AFU fortified area gets subjected to destructive shelling. Then Russian MoD sends in "Wagnerians" or "DPR militia", whom they do not consider people and do not include in casualty count; if there is return fire, they retreat and the shelling continues until AFU has to leave.quote:
Japan lijkt me qua cultuur niet bepaald westers, alhoewel ze flink wat westerse elementen overgenomen hebben (van muziek, film tot eten).quote:Op maandag 18 juli 2022 18:28 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Nouja ik heb net 3 bronnen geplaats waar staat dat Japan niet bij het westen hoort. + de bron die hier door iemand anders geplaatst werd waar het ook stond. Zijn dus ondertussen 4 bronnen die mij gelijk geven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |