abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:18:10 #51
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_205693131
Maar nu horen we de voorstanders niet meer als er echt gevallen naar voren komen. Zo ontzettend hypocriet.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Manager PR/Moderator zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:46:11 #52
269689 crew  Viv
pi_205693698
quote:
18s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 10:18 schreef Herkauwer het volgende:
Maar nu horen we de voorstanders niet meer als er echt gevallen naar voren komen. Zo ontzettend hypocriet.
Zulke gevallen hebben nooit op het netvlies gestaan van de mensen die pleitten voor het verbieden van abortus. Dit krijg je ervan als leken zich gaan inmengen in medische kwesties. :X
pi_205693763
Was deze hier al langs gekomen:

https://www.demorgen.be/n(...)sen-genoeg~bc5a17e7/

quote:
Een 16-jarig zwanger meisje uit Florida krijgt van de rechtbank in Pensacola geen toestemming om een abortus te laten uitvoeren omdat ze daar ‘niet volwassen genoeg’ voor zou zijn. Zelf gaf het meisje aan niet klaar te zijn voor de verantwoordelijkheid van het ouderschap.

REDACTIE18 augustus 2022, 11:47
Abortus is in Florida mogelijk tot 18 weken zwangerschap, mits akkoord van de rechter. Bij minderjarigen is bovendien de toestemming van een ouder of voogd vereist. Zonder die toestemming staat de rechter slechts zeer uitzonderlijk een abortus toe. Een voorwaarde is dan dat de minderjarige ‘volwassen genoeg’ wordt geacht om deze beslissing te nemen.

Jane Doe 22-B, zoals het 16-jarige meisje door het gerecht wordt genoemd, diende na ongeveer 10 weken zwangerschap een verzoek tot abortus in. Ze heeft geen ouders meer en woont bij een familielid. Volgens haar verzoekschrift is haar verzorger het eens met haar besluit.

De rechter hield hier geen rekening mee en stond abortus niet toe. Het meisje heeft “niet met duidelijk en overtuigend bewijs aangetoond dat ze volwassen genoeg is om te beslissen of ze haar zwangerschap wil beëindigen”, klinkt het in het vonnis. Een rechter in beroep heeft dat vonnis deze week bevestigd.

Zelf heeft het meisje in haar verzoekschrift net aangegeven dat ze niet volwassen genoeg is om voor een kind te zorgen. Ze verklaarde dat ze geen werk heeft, nog naar school gaat en dat de vader van de baby niet voor het kind wil zorgen. In een persoonlijk gesprek met de rechter gaf ze aan niet klaar te zijn voor de “emotionele, fysieke en financiële verantwoordelijkheid die het opvoeden van een kind met zich meebrengt”.

‘VERONTRUSTEND’
Volgens Stephanie Loraine Piñeiro, directeur van het abortusfonds Florida Access Network, gaat het om een “arbitraire beslissing” van de rechter. “In dit geval besliste de rechter dat de minderjarige niet in staat is te begrijpen wat het betekent om haar zwangerschap te beëindigen, maar wel om een ouder te worden”, zegt Piñeiro aan CNN.

“Wat zo verontrustend is aan deze zaak is dat het meisje geen ouders meer heeft en een trauma heeft opgelopen”, zegt gepensioneerd kinderwelzijnsrechter Jeri B. Cohen aan Miami Herald. “Ze loopt nu het risico opnieuw getraumatiseerd te worden omdat ze gedwongen wordt een kind te baren dat ze niet wil en ook niet kan betalen.”

Het vonnis laat Jane Doe 22-B wel nog een uitweg. De rechter schreef dat het meisje “op een later moment in staat kan zijn om haar verzoek adequaat te verwoorden”, waarna de rechtbank haar beslissing opnieuw kan evalueren.

Het Amerikaanse Hooggerechtshof verwierp in juni het arrest Roe vs. Wade uit 1973, waardoor abortus niet langer grondwettelijk toegestaan is. Staten kunnen nu afzonderlijk bepalen of ze abortus al dan niet toelaten. Dat leidde al tot schrijnende toestanden, zoals in Ohio, waar een 10-jarig meisje dat het slachtoffer werd van verkrachting niet in aanmerking kwam voor abortus.
Het is toch ongelofelijk dat een meisje van 16 niet volwassen genoeg geacht kan worden om voor een abortus te kiezen, maar wel om een zwangerschap te voldragen en een kind te baren om voor te zorgen. Terwijl de vader zich er mooi van heeft afgekeerd en dat ook zonder meer kan doen.
En dat de rechter dan ook nog zegt dat ze het op een later moment nogmaals kan proberen als ze beter/meer volwassen kan verwoorden dat een abortus de juiste keus zou zijn. Maar ook meteen zwaarder, want later in de zwangerschap.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_205693841
hoewel ik het niet eens ben met de rechter heb ik er een beetje een dubbel gevoel bij:
klinkt namelijk niet alsof het iemand is die onthouden is van enige vorm van anticonceptie..

oftewel: ga niet zomaar seksen, niks mis met wat jaren wachten :{w
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_205693870
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 12:05 schreef mschol het volgende:
hoewel ik het niet eens ben met de rechter heb ik er een beetje een dubbel gevoel bij:
klinkt namelijk niet alsof het iemand is die onthouden is van enige vorm van anticonceptie..

Onthouding, de beste vorm van anticonceptie, waar geen tiener mee uit de voeten kan.

Waar je vandaan haalt dat dit iemand is die anticonceptie had (kunnen hebben) is me onduidelijk. Maar een goede straf voor onbeschermde seks of het niet goed werken van de gebruikte voorgehoedsmiddelen: een kind.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:19:04 #56
284411 crew  heywoodu
pi_205693989
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 11:54 schreef miss_sly het volgende:
Het is toch ongelofelijk dat een meisje van 16 niet volwassen genoeg geacht kan worden om voor een abortus te kiezen, maar wel om een zwangerschap te voldragen en een kind te baren om voor te zorgen.
Ja, en als een meisje van 16 niet volwassen genoeg is, is een onfortuinlijk meisje van - laten we zeggen - 13 jaar dat wel? Wat een rare wet zo, dan kom je bijna op het punt dat hoe jonger een kind is, hoe kleiner de kans dat ze een abortus mag ondergaan :o
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:22:47 #57
284411 crew  heywoodu
pi_205694017
quote:

Dus omdat een 15/16-jarige een keer onverantwoordelijk was of pech had (dat vertelt het verhaal niet echt), moet zowel zij als het toekomstige kind gestraft worden? Want zo'n kind gaat natuurlijk waarschijnlijk geen normale opvoeding kunnen krijgen, dat kun je die tienermoeder nauwelijks echt kwalijk nemen en dat kind zelf al helemaal niet.
  Manager PR/Moderator zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:45:16 #58
269689 crew  Viv
pi_205694210
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 11:54 schreef miss_sly het volgende:
Was deze hier al langs gekomen:

https://www.demorgen.be/n(...)sen-genoeg~bc5a17e7/
[..]
Nee, nog niet. :)
quote:
Het is toch ongelofelijk dat een meisje van 16 niet volwassen genoeg geacht kan worden om voor een abortus te kiezen, maar wel om een zwangerschap te voldragen en een kind te baren om voor te zorgen.
Die logica ontgaat mij ook volledig.

En als iemand inderdaad wilsonbekwaam zou zijn voor die beslissing, dan zou in Nederland een wettelijk vertegenwoordiger in haar plaats mogen beslissen.

https://www.regelhulp.nl/(...)diging/wilsonbekwaam
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:50:50 #59
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205694252
Wat zouden de bezwaren kunnen zijn om het kind na de geboorte gelijk af te staan ipv nu abortus?
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:53:52 #60
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_205694273
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 12:50 schreef the-eye het volgende:
Wat zouden de bezwaren kunnen zijn om het kind na de geboorte gelijk af te staan ipv nu abortus?
Een gedwongen zwangerschap is misdadig, marteling, mensonwaardig, merkwaardig, moeilijk, ... verzin zelf maar iets met een M.

Het is gewoon gruwelijk om iemand iets dergelijks op te dringen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_205694372
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 12:22 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Dus omdat een 15/16-jarige een keer onverantwoordelijk was of pech had (dat vertelt het verhaal niet echt), moet zowel zij als het toekomstige kind gestraft worden? Want zo'n kind gaat natuurlijk waarschijnlijk geen normale opvoeding kunnen krijgen, dat kun je die tienermoeder nauwelijks echt kwalijk nemen en dat kind zelf al helemaal niet.
Eigenlijk zou de rechter in een vonnis als dit ook de vader en/of zijn ouders moeten verplichten mee te betalen en zorgen. Het is zoo ontzettend krom, dat dit meisje hiertoe verplicht wordt en dat de jongen kan zeggen dat ie er niets mee te maken wil hebben. Als er dan per se een baby geboren moet worden, dan moeten zij beiden veroordeeld worden tot evenveel verantwoordelijkheid. Wat al niet mogelijk is, omdat zij de zwangerschap en de bevalling moet doen, daarin kan hij niet eens delen. Maar alle rest, financieel, einde jeugd, lastiger je opleiding voltooien etcetera dient dan toch gedeelde smart te zijn. Maar nee, de jongen trekt zijn handen ervan af en zij dient de gevolgen wel te dragen.

Seksisme in zijn zuiverste vorm.
pi_205694383
quote:
quote:
Enkele bezwaren kunnen zijn dat gedwongen een zwangerschap voldragen onmenselijk is, dat baren een heftige ervaring is, dat een zwangerschap allerlei lichamelijke en emotionele problemen met zich mee kan brengen en ook blijvende lichamelijke gevolgen kan hebben.

Een ander bezwaar kan zijn dat het aantal kinderen dat wacht op een adoptie- of pleeghuis al in de honderdduizenden loopt en dat je er niet onnodig weer een extra kind aan toe zou moeten voegen.
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:12:07 #63
47047 Herkauwer
pi_205694408
quote:

En wat nu als je geen of nauwelijks mogelijkheden krijgt tot anticonceptie... Het is of te duur, onbereikbaar of mag niet van de ouders.

Seks gaat gebeuren, anticonceptie is niet vanzelfsprekend.... Iedereen weet dat je hersenen pas rond de 25ste volgroeid zijn. Je kan een tiener niet kwalijk nemen dat ze zo'n keuze maken.
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:15:56 #64
47047 Herkauwer
pi_205694447
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 13:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]
[..]
Enkele bezwaren kunnen zijn dat gedwongen een zwangerschap voldragen onmenselijk is, dat baren een heftige ervaring is, dat een zwangerschap allerlei lichamelijke en emotionele problemen met zich mee kan brengen en ook blijvende lichamelijke gevolgen kan hebben.

Een ander bezwaar kan zijn dat het aantal kinderen dat wacht op een adoptie- of pleeghuis al in de honderdduizenden loopt en dat je er niet onnodig weer een extra kind aan toe zou moeten voegen.
Er is geen discussie volgens mij. Als je kijkt naar de VN en het verdrag van Rome dan bestempelen zij gedwongen zwangerschap als misdaad tegen de menselijkheid. Echter heeft de VS zich daaruit teruggetrokken.
pi_205694486
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 13:15 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Er is geen discussie volgens mij. Als je kijkt naar de VN en het verdrag van Rome dan bestempelen zij gedwongen zwangerschap als misdaad tegen de menselijkheid. Echter heeft de VS zich daaruit teruggetrokken.
Eens hoor. Maar iemand vroeg om argumenten, en volgens mij zijn die ook vrij gemakkelijk te vinden en overtuigend.
pi_205694557
quote:
Kun je je daar oprecht zelf geen voorstelling bij maken?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:42:06 #67
pi_205694671
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 13:26 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
O+ O+ O+ "Een nieuw leven ter wereld brengen is toch het mooiste dat er is?" O+ O+ O+
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:58:18 #68
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205694813
quote:
Deze keuze is niet zo lastig lijkt mij. Abortus in Florida.
pi_205694874
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 13:12 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
En wat nu als je geen of nauwelijks mogelijkheden krijgt tot anticonceptie... Het is of te duur, onbereikbaar of mag niet van de ouders.

Seks gaat gebeuren, anticonceptie is niet vanzelfsprekend.... Iedereen weet dat je hersenen pas rond de 25ste volgroeid zijn. Je kan een tiener niet kwalijk nemen dat ze zo'n keuze maken.
Dat is een hele mooie poging om alle verantwoordelijkheid elders te leggen, maar zo werkt het natuurlijk niet. Je kunt een tiener dit zeker wel kwalijk nemen. Er zit een gevolg aan bepaalde keuzes, en als hetero's onbeschermde seks hebben zitten daar bepaalde risico's aan (niet alleen op een zwangerschap trouwens).
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 13:15 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Dat gaat dan ook over letterlijke gedwongen zwangerschap. Daar komt veelal geweld of dwang bij kijken. En bij een situatie waarin iemand zelf heeft ingestemd met onbeschermde seks maar eigenlijk geen kinderen wil, praat je over een ongewenste of ongeplande zwangerschap. Dat kun je niet omschrijven als een misdaad tegen de menselijkheid maar een situatie waarin de betrokkenen zelf geen goede voorzorgsmaatregelen hebben getroffen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Manager PR/Moderator zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:47:02 #70
269689 crew  Viv
pi_205695195
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 14:08 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat gaat dan ook over letterlijke gedwongen zwangerschap. Daar komt veelal geweld of dwang bij kijken. En bij een situatie waarin iemand zelf heeft ingestemd met onbeschermde seks maar eigenlijk geen kinderen wil, praat je over een ongewenste of ongeplande zwangerschap. Dat kun je niet omschrijven als een misdaad tegen de menselijkheid maar een situatie waarin de betrokkenen zelf geen goede voorzorgsmaatregelen hebben getroffen.
Iemand dwingen om zwanger te worden is inderdaad niet hetzelfde als iemand dwingen om een ongewenste/ongeplande zwangerschap uit te dragen. Goed om dat uit elkaar te houden. :)

Maar niet iedere ongewenste/ongeplande zwangerschap is het resultaat van geen goede voorzorgsmaatregelen treffen.

Bovendien vind ik die insteek van "wie zijn/haar billen brandt, moet op de blaren zitten" een hele schadelijke als het gaat om zwangerschap. Want ten eerste (zoals @miss_sly al aangaf) hoeft de jongen/man in kwestie vrijwel nooit op de blaren te zitten. En ten tweede zit ook (of misschien wel: vooral) het ongewenste/ongeplande kind op de blaren terwijl dat kind geen blaam treft.
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:04:50 #71
47047 Herkauwer
pi_205695336
quote:

[..]
Dat is een hele mooie poging om alle verantwoordelijkheid elders te leggen, maar zo werkt het natuurlijk niet. Je kunt een tiener dit zeker wel kwalijk nemen. Er zit een gevolg aan bepaalde keuzes, en als hetero's onbeschermde seks hebben zitten daar bepaalde risico's aan (niet alleen op een zwangerschap trouwens).
[..]
Ben ik het niet mee eens. Er is een reden waarom we kinderrecht hebben, omdat kinderen niet alles juist kunnen inschatten en dat geldt ook voor seks en de gevolgen daarvan. Seks gebeurd, ongeacht de consequenties. En in de VS is voorlichting minimaal en gezien de afgelopen jaren denk ik dat veel mensen in sprookjes geloven zoals het is de eerste keer dus je kan niet zwanger worden of voor het zingen de kerk uit is een goede manier om niet zwanger te worden.

Kom uit je perfecte bubbel en besef dat de wereld niet zo is, die consequenties kunnen de meeste mensen niet dragen. Kan je het wel op ze dwingen.

En ja je hebt gelijk er is een verschil. Maar als jij met een niet levensvatbare foetus in je buik loopt, of je water is gebroken maar er is nog een hartslag of je bent 10 jaar verkracht en in beide gevallen mag je geen abortus dan is het wat mij betreft toch echt een gedwongen zwangerschap. Ze lopen dan 25 tot 34 weken gedwongen rond met een foetus. Het is gedwongen want er zijn gewoon medische ingrepen om de levens van die vrouwen te redden.
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:56:18 #72
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_205695626
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 13:26 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Ten eerste ben ik een man en ik vermoed dat het voor een man toch weer iets anders is dan voor een vrouw en ten tweede heb ik zelf geen kinderen dus al met al materie die toch wat verder van mij af staat.
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:11:09 #73
pi_205695699
quote:
In Amerika worden veel scholen geterroriseerd door Republikeins stemmende ouders die hun kinderen iedere vorm van seksuele voorlichting willen onthouden. (Naast alle kinderen die home-schooling krijgen). Dus ga nou niet net doen alsof kinderen wat seks betreft hun verantwoordelijkheid kunnen nemen.
pi_205695781
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 15:56 schreef the-eye het volgende:

[..]
Ten eerste ben ik een man en ik vermoed dat het voor een man toch weer iets anders is dan voor een vrouw en ten tweede heb ik zelf geen kinderen dus al met al materie die toch wat verder van mij af staat.
Dan is het denk ik goed om je te realiseren dat het naïef is om te veronderstellen dat een zwangerschap en bevalling geen lichamelijke en psychische gevolgen heeft. Genoeg vrouwen die blijvende veranderingen in hun lijf ondervinden nadat ze 4 kilo mens door hun bekkenbodem geperst hebben ;)

En baby's zijn geen kamerplanten die je op een willekeurige plek kunt neerzetten. Het risico op hechtingsproblematiek en traumatisering is significant in de pleegzorg, het systeem is helaas onfeilbaar.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_205695929
quote:

[..]
[..]
En waar is de verantwoordelijkheid voor de vader? Die hoeft niet op de blaren te zitten en kan weer een ander meisje opzadelen met een dergelijk probleem?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')