Wat een waanzinnig domme redenatie.quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:11 schreef pasmaskas2022 het volgende:
Mijn vriendin vind dan uitjes of etentjes met eigen vrienden niet echt persoonlijk omdat zij dat vaker doet als ik
Johquote:Op woensdag 13 juli 2022 15:18 schreef CoolGuy het volgende:
Ik gok dat dit gaat om het verdelen van de financiën, en hoewel TS het wat krom omschrijft denk ik dat hier financieel gewin van vriendin over de rug van TS achter zit.
Ja, dat zou ik dan ook als 'gezamenlijke uitgave' willen aanmerken, als ik er meer aan uitgeef dan m'n partnerquote:Op woensdag 13 juli 2022 15:11 schreef pasmaskas2022 het volgende:
omdat zij dat vaker doet als ik en daardoor minder kan sparen om iets voor haar zelf te kopen
Joh. Daarom is he ook geen domme redenatie van d'r, maar een heel gehaaide.quote:
Ja, ware het niet dat het waanzinnig doorzichtig isquote:Op woensdag 13 juli 2022 15:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Joh. Daarom is he ook geen domme redenatie van d'r, maar een heel gehaaide.
Zeker, maar aangezien TS zich speciaal voor deze vraag lijkt te hebben geregistreerd is het voor hem niet zo heel erg duidelijk, wat mij doet denken dat TSquote:Op woensdag 13 juli 2022 15:21 schreef GGMM het volgende:
[..]
Ja, ware het niet dat het waanzinnig doorzichtig is
Ja presies ik heb alles wel op een hoop gedaan verzekeringen mobiel ook omdat je die samen toch moet hebben en als het bedrag om het even is is dat prima. Ik vind buiten de deur moeten eten voor werk omdat je daar voor ergens heen moet ook prima als dat van gezamelijk komt. Of af entoe bij de boodschappen een tijdschift ofzo prima. Vraag mij daarom ook af hoe andere het doen.quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:20 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja, dat zou ik dan ook als 'gezamenlijke uitgave' willen aanmerken, als ik er meer aan uitgeef dan m'n partner
Bij ons is alles wat we samen doen gezamenlijk (incl alle verzekeringen en belastingen). Maar dingen van onszelf niet (onderhoud mijn auto, kleding, hobby's).
Soms een beetje grijs gebied, maar daar moet je dan samen maar even een keuze in maken.
quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:21 schreef GGMM het volgende:
[..]
Ja, ware het niet dat het waanzinnig doorzichtig is
Nou ja we hebben het al zo als ik zij allen nu we het er weer over hebben gehad kwam dat naar boven van haar. Ik vraag mij dan af wat andere daar in die. In vind het ook niet eerlijk inderdaad en is haar keuze het op die manier te gebruiken. Mischien is daar een tussen weg in?quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Zeker, maar aangezien TS zich speciaal voor deze vraag lijkt te hebben geregistreerd is het voor hem niet zo heel erg duidelijk, wat mij doet denken dat TS
a. niet de broek aan heeft in de relatie en/of
b. een beetje naïef is.
Wat is het eigenlijke probleem hier? Zij geeft meer uit dan jij en wil daarom een deel van het geld dat jij inlegt óók 'terecht' uit kunnen geven zonder daarbij te moeten inboeten op de etentjes etc die zij doet en jij niet?quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:26 schreef pasmaskas2022 het volgende:
[..]
Ja presies ik heb alles wel op een hoop gedaan verzekeringen mobiel ook omdat je die samen toch moet hebben en als het bedrag om het even is is dat prima. Ik vind buiten de deur moeten eten voor werk omdat je daar voor ergens heen moet ook prima als dat van gezamelijk komt. Of af entoe bij de boodschappen een tijdschift ofzo prima. Vraag mij daarom ook af hoe andere het doen.
.....wow gast. Jij vindt het ook niet eerlijk maar je financiert dat gedoetje van d'r wel? MISSCHIEN is daar een tussenweg in? Volgens mij is dit hele financiële gebeuren een symptoom van een ander issue in jullie relatie.quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:31 schreef pasmaskas2022 het volgende:
[..]
[..]
Nou ja we hebben het al zo als ik zij allen nu we het er weer over hebben gehad kwam dat naar boven van haar. Ik vraag mij dan af wat andere daar in die. In vind het ook niet eerlijk inderdaad en is haar keuze het op die manier te gebruiken. Mischien is daar een tussen weg in?
Er is geen tussenweg. Zij wilt een avondje uit, dus zij gaat daarvoor betalen.quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:31 schreef pasmaskas2022 het volgende:
[..]
[..]
Nou ja we hebben het al zo als ik zij allen nu we het er weer over hebben gehad kwam dat naar boven van haar. Ik vraag mij dan af wat andere daar in die. In vind het ook niet eerlijk inderdaad en is haar keuze het op die manier te gebruiken. Mischien is daar een tussen weg in?
Ben ik het mee eens ga der eens goed met haar over praten.quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wat is het eigenlijke probleem hier? Zij geeft meer uit dan jij en wil daarom een deel van het geld dat jij inlegt óók 'terecht' uit kunnen geven zonder daarbij te moeten inboeten op de etentjes etc die zij doet en jij niet?
Ik heb met mijn vrouw alles los van elkaar. Wij hebben géén gezamenlijke rekeningen.
Hoe oud zijn jullie. Wonen jullie samen of niet? Geef eens even wat achtergrond info om dit beter in te kunnen schatten.quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:35 schreef pasmaskas2022 het volgende:
[..]
Ben ik het mee eens ga der eens goed met haar over praten.
Ja, dat zeg je als je een ruggengraat hebt, maar dát is nou exact waar het hier mis lijkt te gaan bij TS, want hij heeft geen ruggengraat.quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:36 schreef S95Sedan het volgende:
Maar als je zoiets wil, die opzet dan spreek je toch een vast bedrag af, ik zou de discussie niet eens aangaan als zij zelf ervoor kiest om dat uit te geven aan etentjes met haar vrienden. (gezamelijk is wat anders)
Dan moet ze gewoon andere keuzes maken en niet alles uitgeven en vervolgens onder het mom van "maar het valt onder uitgaven samen" proberen te scharen. Dat is gewoon alleen eigen gewin.
Wonen samen in een huurhuisquote:Op woensdag 13 juli 2022 15:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hoe oud zijn jullie. Wonen jullie samen of niet? Geef eens even wat achtergrond info om dit beter in te kunnen schatten.
Jij bent ZEVENENDERTIG?quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:38 schreef pasmaskas2022 het volgende:
[..]
Wonen samen in een huurhuis
Nog geen binding
Kindje van 2,5
Zij 30 ik 37
Geen binding in de zin van geregistreerd/huwelijk.Gaat mij erom wat is redelijk en hoor al dat wat ik zal zij daar de meerderheid mee eens is. Dat ik jonger over kom hoor ik vaker (niet de mooiste jeugd gehad)quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jij bent ZEVENENDERTIG?
Jullie hebben wel degelijk een binding, namelijk (via) het kind. Je komt over als een heel stuk jonger, en dan zeg ik het netjes.
Dus jullie wonen samen, jullie hebben een kind, jullie hebben vaste lasten, en 'geld' is een issue. Vervolgens vindt zij dat haar uitgaven niet geminderd hoeven te worden, want zij wil kunnen doen wat zij wil, en jij moet maar voor de rest opdraaien.
Right.
Dit doen wij inderdaad. Gezamenlijke rekening voor huur, vaste lasten, boodschappen etc waar we allebei aan het begin van de maand een bedrag op storten.quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:17 schreef gianni61 het volgende:
maar inkomsten komen binnen op de gezamenlijke rekening en van daar uit storten jullie geld op persoonlijke rekeningen?
Ik zou er eerder voor kiezen om het andersom te doen.
Het is geen verwijt dat je jonger overkomt, maar je moet hier wel wat mee kerel, want dit gaat niet goed zo. Want als jij helemaal tevreden was met hoe dit nu gaat, dan was dit topic er niet geweest.quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:45 schreef pasmaskas2022 het volgende:
[..]
Geen binding in de zin van geregistreerd/huwelijk.Gaat mij erom wat is redelijk en hoor al dat wat ik zal zij daar de meerderheid mee eens is. Dat ik jonger over kom hoor ik vaker (niet de mooiste jeugd gehad)
Haha vind het lastig om hier op in te gaan mijn bedoeling was niet om haar hier in een slecht daglicht te zetten ze denk gewoon iets anders er over en alles is bespreekbaar bij ons. Mischien heb ik het iets te kort door de bocht uitgelegd. Toen ze dat zij heb ik ook aangegeven dat dat een eigen keuze en dat we hier de juiste weg in moeten vinden want nu is het gewoon zo als het is zo als ik zij. Mischien is het budget te laag kan ook moete we die aan passen of inderdaad dat ze minder uitgeeft met vriendinen ofzoietsquote:
is het niet slimmer om dit andersom te zien....quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:11 schreef pasmaskas2022 het volgende:
Zo kunnen we een budget bepalen wat we naar onze persoonlijke rekeningen storten voor persoonlijke uitgaven.
Gedaan 😉quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het is geen verwijt dat je jonger overkomt, maar je moet hier wel wat mee kerel, want dit gaat niet goed zo. Want als jij helemaal tevreden was met hoe dit nu gaat, dan was dit topic er niet geweest.
Vertel nou eens even rustig (als je wil) hoe jullie het precies doen.
Jij werkt, jij verdient +-2100.
Zij werkt, zij verdient +-2100.
Jullie gezamelijke inkomen is dus 4200 + toeslagen/whatever. = totaalinkomen.
Jij stort A op de gezamenlijke rekening.
Zij stort B op de gezamenlijke rekening.
Ales op gezamelijke rekening en dan 150 euro naar je eigen per maand voor personlijke uitgaven
Vul eens in (nogmaals, als je wil) ?
150 euro per maand naar eigen rekening voor persoonlijke uitgaven, maar zij geeft meer uit dan die 150 uero per maand en dat wat ze meer uitgeeft wil zij graag zien als 'niet persoonlijke uitgaven', want dan kan ze het 'terecht' van de gezamenlijke rekening halen?quote:
Ja en als je alles behalve 150 euro voor persoonlijke uitgaven op een gezamenlijke rekening zet en je vriendin gaat 3 avonden per week uit eten met vriendinnen, zit ze mooi jullie spaargeld uit te geven.quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:54 schreef Basp1 het volgende:
Maar als je vriendin uit eten gaat en jij thuis eet, jou kosten van eten horen die dan op dat moment wel bij de gezamenlijke kosten?
Ja presies dat is het lastige er aan waar is de grens.quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:54 schreef Basp1 het volgende:
Maar als je vriendin uit eten gaat en jij thuis eet, jou kosten van eten horen die dan op dat moment wel bij de gezamenlijke kosten?
Laat me gokken: je vriendin geeft 250 per maand VOOR ZICHZELF uit en jij betaalt dat nu voor haar?quote:
Das toch niet zo ingewikkeld:quote:Op woensdag 13 juli 2022 16:01 schreef pasmaskas2022 het volgende:
[..]
Ja presies dat is het lastige er aan waar is de grens.
De grens is dat jij berekent wat jullie vaste lasten zijn in totaal, dus de kosten voor het huishouden en de kosten voor de huur en energie en en en. Dát deel je door 2 want jullie verdienen hetzelfde.quote:Op woensdag 13 juli 2022 16:01 schreef pasmaskas2022 het volgende:
[..]
Zou ik ook zeggen. Bepaal wat elk bijdraagt aan de gezamenlijke uitgaven, evt. ook een gezamenlijk spaardoel. Over de rest beslist ieder zelf.quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:17 schreef gianni61 het volgende:
maar inkomsten komen binnen op de gezamenlijke rekening en van daar uit storten jullie geld op persoonlijke rekeningen?
Tenzij jij thuis kaviaar en biefstuk eet lijkt mij dat uit eten makkelijk een factor 5 hoger is.quote:Op woensdag 13 juli 2022 16:01 schreef pasmaskas2022 het volgende:
[..]
Wij doen dat dus wel zo. Bevalt primaquote:Op woensdag 13 juli 2022 15:17 schreef gianni61 het volgende:
Zou ik ook doen. Maar TS lijkt het lastig te vinden om met vriendin tot overeenstemming te komen wat nu precies persoonlijke uitgaven zijn. Terwijl me dat echt niet zo moeilijk lijkt.quote:Op woensdag 13 juli 2022 16:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zou ik ook zeggen. Bepaal wat elk bijdraagt aan de gezamenlijke uitgaven, evt. ook een gezamenlijk spaardoel. Over de rest beslist ieder zelf.
Het is ook niet lastig denk ik. Ik zie dat wat ik denk bevestigd word en ga het der eens goed over hebben met haar. Dank voor de tips!quote:Op woensdag 13 juli 2022 16:07 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Zou ik ook doen. Maar TS lijkt het lastig te vinden om met vriendin tot overeenstemming te komen wat nu precies persoonlijke uitgaven zijn. Terwijl me dat echt niet zo moeilijk lijkt.
Succes! Laat je even weten hoe het geëindigd is?quote:Op woensdag 13 juli 2022 16:19 schreef pasmaskas2022 het volgende:
[..]
Het is ook niet lastig denk ik. Ik zie dat wat ik denk bevestigd word en ga het der eens goed over hebben met haar. Dank voor de tips!
Dit dus. Het lijkt me verstandiger om te kijken wat jullie gezamenlijke uitgaven zijn, en dat naar een gezamenlijke rekening over te maken. Dat zij meer uitgeeft aan persoonlijke zaken is (even keihard gezegd) niet jouw probleem, en dat moet je zo houden ook.quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:17 schreef gianni61 het volgende:
Ga ik doen thnx!quote:Op woensdag 13 juli 2022 16:20 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Succes! Laat je even weten hoe het geëindigd is?
Zou ik ook zo doen, ware het niet dat ze een kind hebben samen. In die situatie vind ik het wel ver gaan om alles keurig te willen verdelen.quote:Op woensdag 13 juli 2022 16:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zou ik ook zeggen. Bepaal wat elk bijdraagt aan de gezamenlijke uitgaven, evt. ook een gezamenlijk spaardoel. Over de rest beslist ieder zelf.
Ja, dat kind zag ik over het hoofd.quote:Op woensdag 13 juli 2022 16:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zou ik ook zo doen, ware het niet dat ze een kind hebben samen. In die situatie vind ik het wel ver gaan om alles keurig te willen verdelen.
Wij laten onze salarissen op een gezamenlijke rekening storten en laten elkaar vrij in hoe we het geld uitgeven. Grote uitgaven overleggen we natuurlijk wel. Verschillen in leefstijl accepteren we. Hij koopt wat vaker een ijsje als hij op z'n werk is, ik koop wat vaker planten voor in de tuin (die ook weer van ons samen is, maar tuinieren is mijn hobby). Het is dan ook onmogelijk om een strikt onderscheid te maken tussen 'persoonlijk' en 'gezamenlijk'.
En dan is het nog makkelijk als je allebei hetzelfde inkomen hebt, maar wat als je dat niet hebt? Mijn vriend heeft lange tijd een wat hoger inkomen gehad, maar ik ben jonger en ik heb een salarisachterstand opgelopen door twee zwangerschappen. Het zou wat zijn als hij daardoor meer geld aan zichzelf te besteden had. Het is maar wat je eerlijk vindt.
Ik zie het zo: je bent een gezin, je probeert gezamenlijke waarden te vormen t.a.v. het uitgeven van geld en je gunt elkaar wat.
Wij doen het ook zo. We schrijven wel in januari wat geld naar onze privé rekening zodat een kado of bosje bloemen voor elkaar niet van de gezamenlijke rekening gaat. Ik word altijd wat achterdochtig als een koppel (langdurig) een relatie heeft en alle financiën strikt gescheiden wil houden.quote:Op woensdag 13 juli 2022 16:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zou ik ook zo doen, ware het niet dat ze een kind hebben samen. In die situatie vind ik het wel ver gaan om alles keurig te willen verdelen.
Wij laten onze salarissen op een gezamenlijke rekening storten en laten elkaar vrij in hoe we het geld uitgeven. Grote uitgaven overleggen we natuurlijk wel. Verschillen in leefstijl accepteren we. Hij koopt wat vaker een ijsje als hij op z'n werk is, ik koop wat vaker planten voor in de tuin (die ook weer van ons samen is, maar tuinieren is mijn hobby). Het is dan ook onmogelijk om een strikt onderscheid te maken tussen 'persoonlijk' en 'gezamenlijk'.
En dan is het nog makkelijk als je allebei hetzelfde inkomen hebt, maar wat als je dat niet hebt? Mijn vriend heeft lange tijd een wat hoger inkomen gehad, maar ik ben jonger en ik heb een salarisachterstand opgelopen door twee zwangerschappen. Het zou wat zijn als hij daardoor meer geld aan zichzelf te besteden had. Het is maar wat je eerlijk vindt.
Ik zie het zo: je bent een gezin, je probeert gezamenlijke waarden te vormen t.a.v. het uitgeven van geld en je gunt elkaar wat.
Zo begonnen wij natuurlijk ook ooit. Toen hielden we gewoon onze eigen rekening aan waar ons eigen salaris op werd gestort. Ik denk dat we bepaalde bedragen overmaakten op een gezamenlijke rekening voor vaste lasten en boodschappen. De rest was van onszelf en konden we naar eigen inzicht besteden.quote:Op woensdag 13 juli 2022 17:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dat kind zag ik over het hoofd.
Ik kreeg meer de indruk van een stel dat nog niet zo lang samenwoont en het nog lastig vindt om in termen van gezamenlijkheid te denken.
Oh, ik snap dat verlangen naar onafhankelijkheid wel. Bij sommige stellen past het. Maar veel reacties in dit topic vind ik gewoon kleinzielig en misogyn.quote:Op woensdag 13 juli 2022 17:17 schreef GS-Raw het volgende:
Ik word altijd wat achterdochtig als een koppel (langdurig) een relatie heeft en alle financiën strikt gescheiden wil houden.
Helemaal mee eens. Zo doen wij het ook. Alles gezamenlijk. Zeker met een gezin. Een gezin is ook een financiele eenheid.quote:Op woensdag 13 juli 2022 16:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het gaat schuren als een van de twee het uitgavenpatroon oneerlijk gaat vinden. Wij deden alles qua financiën samen, maar mijn vrouw heeft nogal een dure kledingsmaak en ik zag elke keer onze inleg op de spaarrekening minder worden dan wat ik had verwacht.quote:Op woensdag 13 juli 2022 17:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Zo doen wij het ook. Alles gezamenlijk. Zeker met een gezin. Een gezin is ook een financiele eenheid.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik grotendeels de financiën beheer.
Grote uitgaven overleggen we samen even. Maar als hij (zoals vanmiddag) bij vrienden de Tour de France gaat kijken (ieder zijn hobby) en wat eten bestelt of iets anders uitgeeft, ga ik dat echt niet controleren of zo. Hij doet maar lekker. Hoop dat ie veel plezier heeft vanmiddag.
En als ik met een vriendin op een terrasje wat te drinken bestel, interesseert dat hem ook niet.
Meeste geld gaat eindelijk naar de kinderen..dus om nou moeilijk te doen over een etentje of zo.
Dat dus. Alles waar mogelijke wrijving ontstaat kan je op die manier het beste afscheiden. Voor TS zou dat dus ook de uitjes met vrienden kunnen zijn.quote:Op woensdag 13 juli 2022 18:14 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Het gaat schuren als een van de twee het uitgavenpatroon oneerlijk gaat vinden. Wij deden alles qua financiën samen, maar mijn vrouw heeft nogal een dure kledingsmaak en ik zag elke keer onze inleg op de spaarrekening minder worden dan wat ik had verwacht.
Dat leidde tot zeikerige discussies. Want ik geef ook geld uit aan onzin natuurlijk en dan ga je zitten vitten op elkaar.
Daarom dat stukje afgescheiden van elkaar en toch beiden een persoonlijke rekening genomen. Ze geeft volgens mij nog steeds hetzelfde uit aan kleding, maar in mijn hoofd bestaat dat geld helemaal niet en dus ook totaal geen last meer van haar uitgaven.
Kleding gaat van de gezamenlijke rekening af. Dat vinden we allebei dat dat van de gezamenlijke af kan ook als je wat met de kleine gaat doen. Mijn vriendin is 1 dag in de week vrij en vind het dan raar als ze dat dan ook van der eigen geld moet doen. Het is inderdaad niet veel die 150 euro daarom komt het bij mij prima uit besteed niet zo veel. Zij doet daar meer met vriendinen mee en afentoe haalt ze iets. Denk als het bedrag omhoog gaat of we doen uit eten bijvoorbeeld altijd van de gezamenlijke dat je dan al een eind komt. Zij wil meer van het gezamelijke gaan doen en ik zie dat niet zo zitten. Wil niet telkens overleggen als ik bijvoorbeeld een playstation wil kopen ofzo vind het fijn als ik day dan zelf koop van mijn eigen geld.quote:Op woensdag 13 juli 2022 18:20 schreef RM-rf het volgende:
Wat ik wel moet zeggen 4200 besteedbaar inkomen en daarvan uiteindelijk maar 150 per maand 'vrij' kunnen uitgaven aan eigen zaken (kleding, hobbys/intresses/sport, uitgaan én personlijk sparen) vind ik eigenlijk wel behoorlijk krap.
(ik vermoed dat er dan eigenlijk niks gespaard wordt en er ook nauwelijks een buffer bestaat; en heel veel naar vaste lasten, en een eventuele naheffing al veel problemen oplevert)
Als samenleefgemeenschap zou ik dat best wel zien als iets waarnaar je moet kijken, of die 3900 euro die aan vaste lasten, levensonderhoud uitgegeven worden, niet wat meer bespaard kan worden..
Maar dan wel ten voordele van de private uitgaves van beide partners gelijkwaardig (dat die naar 200 of 250 kunnen gaan voor beiden)
Wij hebben 5600 euro besteedbaar en hebben in principe ook zoiets te besteden. Voor lunches, borreltje, kleine eigen dingetjes. Maar is het op dan is het niet ‘kan niet’. Maar het maakt het geheel wat betreft de gezamenlijke rekeningen gewoon wat overzichtelijker. En dat is fijn.quote:Op woensdag 13 juli 2022 18:20 schreef RM-rf het volgende:
Wat ik wel moet zeggen 4200 besteedbaar inkomen en daarvan uiteindelijk maar 150 per maand 'vrij' kunnen uitgaven aan eigen zaken (kleding, hobbys/intresses/sport, uitgaan én personlijk sparen) vind ik eigenlijk wel behoorlijk krap.
(ik vermoed dat er dan eigenlijk niks gespaard wordt en er ook nauwelijks een buffer bestaat; en heel veel naar vaste lasten, en een eventuele naheffing al veel problemen oplevert)
Als samenleefgemeenschap zou ik dat best wel zien als iets waarnaar je moet kijken, of die 3900 euro die aan vaste lasten, levensonderhoud uitgegeven worden, niet wat meer bespaard kan worden..
Maar dan wel ten voordele van de private uitgaves van beide partners gelijkwaardig (dat die naar 200 of 250 kunnen gaan voor beiden)
Precies dit. Zorgverzekering gaat bij ons ook uit de bijdrage aan de gezamenlijke rekening, want het is één polis.quote:Op woensdag 13 juli 2022 18:59 schreef Kiid het volgende:
Wij maken allebei een bedrag over naar een gezamenlijke rekening. Daar worden bijvoorbeeld de hypotheekkosten vanaf gehaald, gas/water/licht, verzekeringen, boodschappen, abonnementen en eventuele aankopen ten behoeve van de woning of gezamenlijke uitjes/uitgaven.
De rest op individueel niveau betalen we gewoon zelf. Dus onder andere benzine, auto verzekering, hobby's, vakanties, zorg verzekering etc.
Das bij ons de enige uitzondering: het is mijn auto, dus ik betaal aanschaf, onderhoud en brandstof (reiskostenvergoeding). Maar we gebruiken m meestal samen, dus we betalen samen belasting en verzekering.quote:
En als ze met jullie kind ergens gaat lunchen (geen idee van de leeftijd, maar kan ook een tosti bij een speeltuin-terras zijn of bij de La Place of where ever), vind je dat dan ook een persoonlijke uitgave..of is het dan wel van de gezamenlijke rekening in jouw beleving?quote:Op woensdag 13 juli 2022 18:44 schreef pasmaskas2022 het volgende:
[..]
Kleding gaat van de gezamenlijke rekening af. Dat vinden we allebei dat dat van de gezamenlijke af kan ook als je wat met de kleine gaat doen. Mijn vriendin is 1 dag in de week vrij en vind het dan raar als ze dat dan ook van der eigen geld moet doen. Het is inderdaad niet veel die 150 euro daarom komt het bij mij prima uit besteed niet zo veel. Zij doet daar meer met vriendinen mee en afentoe haalt ze iets. Denk als het bedrag omhoog gaat of we doen uit eten bijvoorbeeld altijd van de gezamenlijke dat je dan al een eind komt. Zij wil meer van het gezamelijke gaan doen en ik zie dat niet zo zitten. Wil niet telkens overleggen als ik bijvoorbeeld een playstation wil kopen ofzo vind het fijn als ik day dan zelf koop van mijn eigen geld.
Snap ik wel hoor.quote:Op woensdag 13 juli 2022 18:14 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Het gaat schuren als een van de twee het uitgavenpatroon oneerlijk gaat vinden. Wij deden alles qua financiën samen, maar mijn vrouw heeft nogal een dure kledingsmaak en ik zag elke keer onze inleg op de spaarrekening minder worden dan wat ik had verwacht.
Dat leidde tot zeikerige discussies. Want ik geef ook geld uit aan onzin natuurlijk en dan ga je zitten vitten op elkaar.
Daarom dat stukje afgescheiden van elkaar en toch beiden een persoonlijke rekening genomen. Ze geeft volgens mij nog steeds hetzelfde uit aan kleding, maar in mijn hoofd bestaat dat geld helemaal niet en dus ook totaal geen last meer van haar uitgaven.
Klinkt alsof jij ook een beetje de financiën in de gaten houdt.quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:00 schreef Donna het volgende:
Wij hebben alles gezamenlijk, maar ik heb wel een Excel waar ik uitgaves in bij houd en daar zit ook een categorie 'Donna' in. Wat ik uitgeef aan mijn hobby of prullaria voor mezelf valt onder die categorie.
Borrels en etentjes met vriendinnen valt daar niet onder, maar dat komt ook hooguit 1x per maand voor.
Tot op de cent nauwkeurig idd.quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Klinkt alsof jij ook een beetje de financiën in de gaten houdt.
My kind of woman!quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:05 schreef Donna het volgende:
[..]
Tot op de cent nauwkeurig idd.![]()
Mijn vriend kan al jaren niet meer inloggen op de gezamenlijke. Hij moet de app opnieuw verifiëren en dat vindt ie gedoe.
Me2.quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:07 schreef capricia het volgende:
[..]
My kind of woman!
Serieus.
Ik hou daar ook van. Ik zorg dat de financiën kloppen hier in ons huishouden. Ik ben degene die spaart. Die een kinderrekening opent voor de kinderbijslag. Ik doe de belastingaangifte, de boodschappen, het eten etc.
Maar al het geld wat binnenkomt, gaat naar de gezamenlijke rekening.
Zullen we een clubje oprichten?quote:
Dat is dus het grijze er aan ik vind dat van gezamelijk. Daarom vraag ik het ook ik vind dat zij vind dit wat vinden jullie redelijk hoe doen jullie het. Ik zie een hoop die het vergelijkbaar doen dat is fijn om te lezequote:Op woensdag 13 juli 2022 19:21 schreef capricia het volgende:
[..]
En als ze met jullie kind ergens gaat lunchen (geen idee van de leeftijd, maar kan ook een tosti bij een speeltuin-terras zijn of bij de La Place of where ever), vind je dat dan ook een persoonlijke uitgave..of is het dan wel van de gezamenlijke rekening in jouw beleving?
Die discussie hebben wij ook niet, omdat we elkaar respecteren.quote:Op woensdag 13 juli 2022 19:00 schreef Guppy het volgende:
Heerlijk zo, nooit discussie over als je iets wilt kopen (of als m'n vriend iets wil kopen, moet ie lekker zelf weten)
Het budget moet het wel toelaten.quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Die discussie hebben wij ook niet, omdat we elkaar respecteren.
Wat dan precies? Of gewoon eigenlijk 'alles'?quote:Op woensdag 13 juli 2022 18:44 schreef pasmaskas2022 het volgende:
[..]
Kleding gaat van de gezamenlijke rekening af. Dat vinden we allebei dat dat van de gezamenlijke af kan ook als je wat met de kleine gaat doen. Mijn vriendin is 1 dag in de week vrij en vind het dan raar als ze dat dan ook van der eigen geld moet doen. Het is inderdaad niet veel die 150 euro daarom komt het bij mij prima uit besteed niet zo veel. Zij doet daar meer met vriendinen mee en afentoe haalt ze iets. Denk als het bedrag omhoog gaat of we doen uit eten bijvoorbeeld altijd van de gezamenlijke dat je dan al een eind komt. Zij wil meer van het gezamelijke gaan doen en ik zie dat niet zo zitten. Wil niet telkens overleggen als ik bijvoorbeeld een playstation wil kopen ofzo vind het fijn als ik day dan zelf koop van mijn eigen geld.
Dit. Gezamenlijke kosten (vaste lasten + budget voor variabele kosten) en dan kiezen hoe jullie dit verdelen. Dat kan 50/50, dat kan ook naar rato van (netto) inkomen. Van wat bij haar overblijft kan je vriendin uit eten.quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:17 schreef gianni61 het volgende:
Je kunt prima met elkaar bespreken hoeveel geld je bijv. grofweg aan boodschappen kwijt wilt zijn, hoeveel je wilt sparen, et cetera. Dat raakt aan wat ik eerder zei over gezamenlijke waarden vormen. Als je dat niet kunt, heb je in mijn optiek al een belabberde basis voor een relatie. Als die kaders staan, dan zijn verdere discussies onnodig. Zij koopt een Playstation als ze dat wil en hij koopt zonder schuldgevoel het zoveelste paar Hugo de Jonge-schoenen.quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het budget moet het wel toelaten.
Als TS en vriendin het met minder moeten doen en de wensen niet binnen het budget passen, moeten er toch keuzes worden gemaakt.
Je praat duidelijk vanuit een luxepositie.quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je kunt prima met elkaar bespreken hoeveel geld je bijv. grofweg aan boodschappen kwijt wilt zijn, hoeveel je wilt sparen, et cetera. Dat raakt aan wat ik eerder zei over gezamenlijke waarden vormen. Als je dat niet kunt, heb je in mijn optiek al een belabberde basis voor een relatie. Als die kaders staan, dan zijn verdere discussie onnodig. Zij koopt een Playstation als ze dat wil en hij koopt zonder schuldgevoel het zoveelste paar Hugo de Jonge-schoenen.
TO zegt letterlijk dat hij niet telkens wil overleggen als hij bijv. een Playstation wil kopen ofzo. Dat suggereert een dergelijke luxe positie.quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:48 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je praat duidelijk vanuit een luxepositie.
Nou ja. Ik een Xbox. En hij een nieuwe groep op zijn mountainbike..quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je kunt prima met elkaar bespreken hoeveel geld je bijv. grofweg aan boodschappen kwijt wilt zijn, hoeveel je wilt sparen, et cetera. Dat raakt aan wat ik eerder zei over gezamenlijke waarden vormen. Als je dat niet kunt, heb je in mijn optiek al een belabberde basis voor een relatie. Als die kaders staan, dan zijn verdere discussies onnodig. Zij koopt een Playstation als ze dat wil en hij koopt zonder schuldgevoel het zoveelste paar Hugo de Jonge-schoenen.
Dat haal ik daar niet echt uit. Eerder dat haar uitjes ten koste dreigen te gaan van zijn playstation.quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:49 schreef Donna het volgende:
[..]
TO zegt letterlijk dat hij niet telkens wil overleggen als hij bijv. een Playstation wil kopen ofzo. Dat suggereert een dergelijke luxe positie.
En wat ik ook lees, is dat zij een dag minder werkt, maar op die vrije dag wel leuke (lees, betaalde) dingen met vriendinnen wil doen... Op een gegeven moment moet er toch gekozen worden.quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat haal ik daar niet echt uit. Eerder dat haar uitjes ten koste dreigen te gaan van zijn playstation.
Als er geld genoeg is, is het natuurlijk heel makkelijk om elkaar de dure uitgaves te gunnen.
Nee, vanuit het uitgangspunt dat beiden het budget en de prioriteiten respecteren. Wij hebben ook van weinig rond moeten komen en hadden binnen de kaders die toen bestonden uitspattingen.quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:48 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je praat duidelijk vanuit een luxepositie.
Kijk, daar wordt het interessant. Zij wil leuke dingen doen met vriendinnen. Kennelijk is daar tijd en gelegenheid voor. De vraag zou dan moeten zijn of dat dan elke keer geld moet kosten. Het hoeft niet iedere keer een lunch te zijn.quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:53 schreef Guppy het volgende:
[..]
En wat ik ook lees, is dat zij een dag minder werkt, maar op die vrije dag wel leuke (lees, betaalde) dingen met vriendinnen wil doen... Op een gegeven moment moet er toch gekozen worden.
Dat haal ik er dan weer totaal niet uit.quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat haal ik daar niet echt uit. Eerder dat haar uitjes ten koste dreigen te gaan van zijn playstation.
Als er geld genoeg is, is het natuurlijk heel makkelijk om elkaar de dure uitgaves te gunnen.
Toch is het zo klaar als een klontje dat het makkelijker is als je beter in de slappe was zit.quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nee, vanuit het uitgangspunt dat beiden het budget en de prioriteiten respecteren. Wij hebben ook van weinig rond moeten komen en hadden binnen de kaders die toen bestonden uitspattingen.
En ook nu kunnen we niet alles kopen wat we zouden willen. Ons huis is er een uitstekend voorbeeld van: we hebben niet genoeg geld om alle verbeteringen aan te brengen die we zouden willen. Daarom hebben we een prioriteitenlijst en stellen we die periodiek bij. We beseffen beiden ook goed dat we minder kunnen investeren in ons huis als we bijv. laconieker met boodschappen kopen omgaan. En dat betekent niet dat beknibbelen op de boodschappen, maar wel dat we het er zo nu en dan over hebben of ze nog blij zijn met hoe we met geld omgaan.
Maar het is duidelijk dat de vriendin van TS die niet helemaal in beeld heeft...quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:55 schreef Claudia_x het volgende:
Vanuit het uitgangspunt dat beiden het budget en de prioriteiten respecteren.
Als je zo relatief weinig verdient en relatief zoveel daarvan nodig hebt voor de gemeenschappelijke huishouding, mag ik hopen dat daar ook reservering voor niet-maandelijkse lasten én sparen/reserveren in zit. Even aannemende dat in deze inkomens geen kinderbijslag en KOT verwerkt zitten.quote:Op woensdag 13 juli 2022 18:20 schreef RM-rf het volgende:
Precies, maar ik vraag me af of de vriendin van TO dat allemaal wel inzichtelijk heeft.quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:53 schreef Guppy het volgende:
[..]
En wat ik ook lees, is dat zij een dag minder werkt, maar op die vrije dag wel leuke (lees, betaalde) dingen met vriendinnen wil doen... Op een gegeven moment moet er toch gekozen worden.
Ik denk zelf dan ook dat het niet zozeer gaat om geld en een gelijke of eerlijke verdeling, maar hoe je in een langdurige relatie gezamenlijk dromen vorm gaat geven.quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou ja. Ik een Xbox. En hij een nieuwe groep op zijn mountainbike..
Maar dat kan gewoon. Omdat ik de financiën op orde houd. En er dus spaargeld is. Van ons gezamenlijk.
Haha ik las langdradige.quote:Op woensdag 13 juli 2022 21:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik denk zelf dan ook dat het ook niet zozeer gaat om geld en een gelijke of eerlijke verdeling, maar hoe je in een langdurige relatie gezamenlijk dromen vorm gaat geven.
Geld is voor verreweg de meeste mensen een schaars goed, dus je moet keuzes maken. Wij willen met vervroegd pensioen, investeren in verbeteringen aan ons huis en genieten van het leven. Maar als we vaak op vakantie en uit eten gaan, dan is er voor de eerste twee geen of minder geld. Dat is geen probleem zolang je daar beiden achterstaat.
Als het zo voelt kun je misschien maar beter uit elkaar gaan en dan al je geld voor jezelf houden.quote:
Uit de OP.quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:11 schreef pasmaskas2022 het volgende:
Beste fok leden.
Mijn vriendin en ik zitten na te denken wat nou persoonlijke uitgaven zijn. Zo kunnen we een budget bepalen wat we naar onze persoonlijke rekeningen storten voor persoonlijke uitgaven. Ik zelf zeg alles wat je voor jezelf doet of koopt is persoonlijk. Hobby, uitjes of etentjes met eigen vrienden, dingen die je voor je zelf koopt klein of groot. De rest vind ik dan gezamenlijk. Mijn vriendin vind dan uitjes of etentjes met eigen vrienden niet echt persoonlijk omdat zij dat vaker doet als ik en daardoor minder kan sparen om iets voor haar zelf te kopen. Ik spaar weer veel meer omdat ik niet veel uitjes en etentjes heb met vrienden. Dus vind dat niet helemaal kloppen. Wat vinden jullie een goede balans hier in?
Gr pasmaskas
Met zo'n maandsalaris zal dat 'telkens' niet héél frequent voorkomen.quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:49 schreef Donna het volgende:
[..]
TO zegt letterlijk dat hij niet telkens wil overleggen als hij bijv. een Playstation wil kopen ofzo. Dat suggereert een dergelijke luxe positie.
Alsof je ieder kwartaal een nieuwe PlayStation koopt.quote:Op woensdag 13 juli 2022 21:07 schreef baskick het volgende:
[..]
Met zo'n maandsalaris zal dat 'telkens' niet héél frequent voorkomen.
Nou ja, doorgaans niet. Maar m'n punt was meer dat aankopen van die prijsklasse vast niet vaak voorkomen. Verder eens, dit soort dingen regel je doorgaans bij de start van een relatie (in een samenlevingscontract, inclusief welke kosten gemeenschappelijke zijn) en stel je eventueel bij als de gezinssamenstelling verandert.quote:Op woensdag 13 juli 2022 21:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Alsof je ieder kwartaal een nieuwe PlayStation koopt.
11 jaar samen en een kind.. en dan gedoe over een lunch of een PlayStation.
Sorry.
Ik heb even gemist waar die hoge lasten staan. Want hij zegt dat hij met ¤150 per maand ruim toe kan (dus dan hebben ze dat beide?) en dat de etentjes van de gezamenlijke zouden kunnen (dus dan is die ruimte er wel?) en dat hij ook nog geld op z'n eigen rekening houdt (voor die fictieve Playstation). Ik zou dan zeggen dat lang niet alles naar de vaste lasten gaat.quote:Op woensdag 13 juli 2022 21:07 schreef baskick het volgende:
[..]
Met zo'n maandsalaris zal dat 'telkens' niet héél frequent voorkomen.
Ja.quote:Op woensdag 13 juli 2022 21:18 schreef baskick het volgende:
[..]
Nou ja, doorgaans niet. Maar m'n punt was meer dat aankopen van die prijsklasse vast niet vaak voorkomen. Verder eens, dit soort dingen regel je doorgaans bij de start van een relatie (in een samenlevingscontract, inclusief welke kosten gemeenschappelijke zijn) en stel je eventueel bij als de gezinssamenstelling verandert.
Die dag dat ze vrij is doet ze leuke dingen met ons kind kan ook onbetaald zijn daar gat het niet om dat vind ik ook gezamelijk het is voor ons kind. Waar het mij om gaat is dat we er allebei anders over denken en daar een midden weg in zoeken die redelijk is. Ik krijg nu het gevoel dat ik he topic verkeerd ben gestart. Mijn intensie was meer we hebben het nu zo en hadden het er over of we het mischien anders konden aanpakken zodat we ons allebei niet bezwaard voelen. Alles gaat al van samen behalve echt eigen uitgaven dat betalen we zelf. We denken allen anders over wat nu eigen en samen is. Alle vaste laste alles voor ons kind kleding boodschapen gewoon af en toe een broodje doen we van de gezamelijke. Alleen het verschil is mijn hobby is "spullen" en dat doe ik liever niet van de gezamelijke laste en die van haar lekker ergens iets drinken of eten iets in die trant met vriendinen. Ik ben ook meer op mij zelf en doe graag dingen alleen om te ontspannen en zij niet haar hobby is leuk dingen doen vriendinen.quote:Op woensdag 13 juli 2022 20:56 schreef Donna het volgende:
[..]
Dat haal ik er dan weer totaal niet uit.
Ik krijg het idee dat het geld er wel is, maar dat ze niet weten hoe ze het moeten inrichten.
Alles gezamenlijk ziet TO niet zitten. Maar het is ook niet duidelijk wat gezamenlijk en wat persoonlijk is (vandaar dit topic) en dan zit er misschien nog een stukje 'ze gaat op haar vrije dag van mijn geld de deur uit' gevoel bij? Terwijl zij op zo'n dag natuurlijk ook gewoon haar bijdrage aan het gezin doet. Of is het een levensstijl die eigenlijk niet meer haalbaar is, waar het struikelblok ligt?
* Disclaimer blijft even dat ze geen gat in haar hand heeft in mijn gedachte he.
Ja dat is er gewoon niet in overvloed maar we hoeven geen honger te lijden. Sparen gaat prima soms met een dure maand moeten we er even wat van pakken. Wij gaan ook alle bij anders met geld om ik ben zuinig zij minder zuinig 😋 en om ee voor te zorgen dat wij samen eens zijn over bepaalde uitgaven hebben we toen besloten eigen geld te pakken voor de hobby's en nu kwamen we toevallig weer er over in gesprek en mijn vriendin kwam er achter dat ze nie veel meer over had van wegen haar hobby en wil wat geld over houden ik hou zat over koop amper wat. Ze kram dan met het idee minder weigen geld zodat je toch voor je zelf wat kan sparen en dan de etentjes van de gezamelijke. Daar ben ik het niet mee eens vandaar de discusie wat is bij jullie de balans daar in? Mischien heb ik het zo iets beter verword. Mijn vriendin lijkt nu wel een geld verslinder en ik een gier maar zo is het nietquote:Op woensdag 13 juli 2022 21:27 schreef capricia het volgende:
Maar is dat geld er?
Of moeten jullie echt letten op de uitgaven.
Ik vind de oplossing vrij simpel: zij doet de leuke dingen met vriendinnen van de gezamenlijke rekening en jij koopt de spullen die je wilt van de gezamenlijke rekening. Loopt het de spuigaten uit, dan bespreek je met elkaar dat je een groter deel van het totale inkomen wilt afromen als het binnenkomt om op een spaarrekening te zetten. Dan blijft er sowieso minder geld over om uit te geven aan 'frivoliteiten'. Is de verhouding zoek tussen de manier waarop jullie spenderen aan die frivoliteiten, dan heb je het er met elkaar over wat je redelijk zou vinden. Jij kunt daarbij bijv. het belang aangeven van langetermijndoelen en haar vragen om die ook te omarmen.quote:Op woensdag 13 juli 2022 21:24 schreef pasmaskas2022 het volgende:
Alleen het verschil is mijn hobby is "spullen" en dat doe ik liever niet van de gezamelijke laste en die van haar lekker ergens iets drinken of eten iets in die trant met vriendinen. Ik ben ook meer op mij zelf en doe graag dingen alleen om te ontspannen en zij niet haar hobby is leuk dingen doen vriendinen.
Waar heb jij nu precies last van, in het huidige patroon?quote:Op woensdag 13 juli 2022 21:37 schreef pasmaskas2022 het volgende:
[..]
Ja dat is er gewoon niet in overvloed maar we hoeven geen honger te lijden. Sparen gaat prima soms met een dure maand moeten we er even wat van pakken. Wij gaan ook alle bij anders met geld om ik ben zuinig zij minder zuinig 😋 en om ee voor te zorgen dat wij samen eens zijn over bepaalde uitgaven hebben we toen besloten eigen geld te pakken voor de hobby's en nu kwamen we toevallig weer er over in gesprek en mijn vriendin kwam er achter dat ze nie veel meer over had van wegen haar hobby en wil wat geld over houden ik hou zat over koop amper wat. Ze kram dan met het idee minder weigen geld zodat je toch voor je zelf wat kan sparen en dan de etentjes van de gezamelijke. Daar ben ik het niet mee eens vandaar de discusie wat is bij jullie de balans daar in? Mischien heb ik het zo iets beter verword. Mijn vriendin lijkt nu wel een geld verslinder en ik een gier maar zo is het niet
Inkomen van 2x2100 - 2x150 'zakgeld' maakt dat er 3900 per maand naar de gezamenlijke pot gaat. Ik deed de aanname dat dat die maandelijkse aanvulling noodzakelijk is. Maar dat is (in elk geval bij nader inzien) meer vanuit m'n eigen perspectief van maandelijkse bijdrage aan de gemeenschappelijke rekening.quote:Op woensdag 13 juli 2022 21:21 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik heb even gemist waar die hoge lasten staan. Want hij zegt dat hij met ¤150 per maand ruim toe kan (dus dan hebben ze dat beide?) en dat de etentjes van de gezamenlijke zouden kunnen (dus dan is die ruimte er wel?) en dat hij ook nog geld op z'n eigen rekening houdt (voor die fictieve Playstation). Ik zou dan zeggen dat lang niet alles naar de vaste lasten gaat.
Wij doen het van minder dan 2x 2100 inkomen iig. Maar onze lasten zijn relatief laag en ik ben zuunig.
Ik heb nergens last van eigenlijk zij zou wat meer willen sparen en dat gaat niet met die hobby dus dan ga je same kijken naar een oplossing dat dat wel zou kunnen. Dus was benieuwd hoe andere dat doen dan kunnen we daar ideeen uit opdoen van ow zo kan het ook idd. Het enigste is eigen rekening en eigen geld willen we wel houden.zo als meerdere zijden al zonder overleg iets nutteloos kopen voor je zelf of doen. Gezamelijk overleggen we altijd of we weten wat wel en niet kan.quote:Op woensdag 13 juli 2022 21:43 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Waar heb jij nu precies last van, in het huidige patroon?
- Dat je vriendin netto meer geld uitgeeft (klopt dat, of geef jij misschien in één keer net zoveel uit dan zij in diezelfde aantal maanden in kleine bedragen? En is het vooral een gevoel?
- Dat een spaardoel van jullie samen niet gehaald wordt door de uitgaven? Kan een bepaald bedrag op jullie rekening zijn, of een concrete aankoop.
- Dat een spaardoel van jou niet gehaald wordt door de uitgaven?
- Dat jij het gevoel hebt dat ze jouw geld uitgeeft?
- Iets anders?
Want ieder probleem vraagt om een ander soort oplossing, lijkt me.
En, zijn jullie het eens over wat voor jullie een comfortabel spaarbedrag is? Hebben jullie het daar überhaupt over gehad samen?
Als zij zich gerust voelt met 5000 euro en jij met 10.000 en er staat 7.500 op de bank, dan is het niet gek dat zij nu geld uitgeeft.
Ik vind dit allemaal zo ingewikkeld.quote:Op woensdag 13 juli 2022 21:37 schreef pasmaskas2022 het volgende:
[..]
Ja dat is er gewoon niet in overvloed maar we hoeven geen honger te lijden. Sparen gaat prima soms met een dure maand moeten we er even wat van pakken. Wij gaan ook alle bij anders met geld om ik ben zuinig zij minder zuinig 😋 en om ee voor te zorgen dat wij samen eens zijn over bepaalde uitgaven hebben we toen besloten eigen geld te pakken voor de hobby's en nu kwamen we toevallig weer er over in gesprek en mijn vriendin kwam er achter dat ze nie veel meer over had van wegen haar hobby en wil wat geld over houden ik hou zat over koop amper wat. Ze kram dan met het idee minder weigen geld zodat je toch voor je zelf wat kan sparen en dan de etentjes van de gezamelijke. Daar ben ik het niet mee eens vandaar de discusie wat is bij jullie de balans daar in? Mischien heb ik het zo iets beter verword. Mijn vriendin lijkt nu wel een geld verslinder en ik een gier maar zo is het niet
Lol, als zij meer wil sparen en van jullie beiden het meeste geld uitgeeft… dan ligt bij haar ook de oplossing.quote:Op woensdag 13 juli 2022 22:19 schreef pasmaskas2022 het volgende:
[..]
Ik heb nergens last van eigenlijk zij zou wat meer willen sparen en dat gaat niet met die hobby dus dan ga je same kijken naar een oplossing dat dat wel zou kunnen. Dus was benieuwd hoe andere dat doen dan kunnen we daar ideeen uit opdoen van ow zo kan het ook idd. Het enigste is eigen rekening en eigen geld willen we wel houden.zo als meerdere zijden al zonder overleg iets nutteloos kopen voor je zelf of doen. Gezamelijk overleggen we altijd of we weten wat wel en niet kan.
Wij zijn ooit begonnen met een gezamelijke rekening voor de vaste lasten + boodschappen en dan de rest terugstorten naar onze eigen rekeningen. Inmiddels 10 jaar verder is dat steeds minder gescheiden geworden en bedenk ik me net dat er al 6 maanden niets naar mijn eigen betaalrekening gegaan isquote:Op woensdag 13 juli 2022 17:17 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Wij doen het ook zo. We schrijven wel in januari wat geld naar onze privé rekening zodat een kado of bosje bloemen voor elkaar niet van de gezamenlijke rekening gaat. Ik word altijd wat achterdochtig als een koppel (langdurig) een relatie heeft en alle financiën strikt gescheiden wil houden.
Beetje grijs gebied. In mijn geval zou het er op neerkomen welke pinpas het eerst opduikt in m’n pasjeshouderquote:Op woensdag 13 juli 2022 19:23 schreef capricia het volgende:
Ik heb tussen de middag een pizza met mijn 10 jarige dochter op een terrasje gegeten. Man was thuis aan het werk.
Zeggen jullie het maar: privé uitgave of van de gezamenlijke rekening?
(Gewoon nieuwsgierig hoe anderen dat doen)
Dus om het even.quote:Op woensdag 13 juli 2022 22:50 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Beetje grijs gebied. In mijn geval zou het er op neerkomen welke pinpas het eerst opduikt in m’n pasjeshouder
Kan voor mensen prima werken maar bij TS lijkt me dat niet logisch.quote:Op woensdag 13 juli 2022 21:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind de oplossing vrij simpel: zij doet de leuke dingen met vriendinnen van de gezamenlijke rekening en jij koopt de spullen die je wilt van de gezamenlijke rekening. Loopt het de spuigaten uit, dan bespreek je met elkaar dat je een groter deel van het totale inkomen wilt afromen als het binnenkomt om op een spaarrekening te zetten. Dan blijft er sowieso minder geld over om uit te geven aan 'frivoliteiten'. Is de verhouding zoek tussen de manier waarop jullie spenderen aan die frivoliteiten, dan heb je het er met elkaar over wat je redelijk zou vinden. Jij kunt daarbij bijv. het belang aangeven van langetermijndoelen en haar vragen om die ook te omarmen.
Nou, het klinkt mij in de oren alsof ze het over het verkeerde onderwerp hebben gehad, namelijk het potje 'persoonlijke uitgaven' in plaats van wat ze samen belangrijk vinden. Je doet nu net alsof die vriendin handelingsonbekwaam is.quote:Op woensdag 13 juli 2022 23:17 schreef Piger het volgende:
[..]
Kan voor mensen prima werken maar bij TS lijkt me dat niet logisch.
Ze hebben een eigen potje afgesproken met een reden. Blijkbaar kan zijn vriendin niet kiezen tussen sparen en dineren. De oplossing om dan maar het geld uit te geven wat hij spaart (en periodiek gebruikt om iets groters te kopen) is dan een beetje belachelijk. Dan neem je geen verantwoordelijkheid, maar schuif je het op de ander af. En vervolgens heeft TS geen geld meer voor zijn 'leuke dingen'.
Nee, het niet wíllen sparen maar in plaats daarvan dat geld uitgeven aan 'leuke dingen' om vervolgens die leuke dingen niet te zien als 'persoonlijke uitgaven' zodat ze het van de gezamenlijke rekening 'mag' doen is niet handelingsonbekwaam. Dat is gehaaid.quote:Op donderdag 14 juli 2022 09:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou, het klinkt mij in de oren alsof ze het over het verkeerde onderwerp hebben gehad, namelijk het potje 'persoonlijke uitgaven' in plaats van wat ze samen belangrijk vinden. Je doet nu net alsof die vriendin handelingsonbekwaam is.
lol dus dingen die zij vaker doet zijn niet persoonlijk, beetje vreemde redenatie. Misschien ga jij wel vaker naar voetbal, nou kan zij mooi meebetalen.quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:11 schreef pasmaskas2022 het volgende:
Mijn vriendin vind dan uitjes of etentjes met eigen vrienden niet echt persoonlijk omdat zij dat vaker doet als ik en daardoor minder kan sparen om iets voor haar zelf te kopen.
Dit is zo doorzichtig dat je het geen eens gehaaid kan noemen.quote:Op woensdag 13 juli 2022 15:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Joh. Daarom is he ook geen domme redenatie van d'r, maar een heel gehaaide.
quote:Op donderdag 14 juli 2022 20:21 schreef Geschiedkundige het volgende:
Je bent 11 jaar samen, hebt samen een kind en woont onder hetzelfde dak.
Waarom nog splitsen. Flikker het op een hoop, geniet van het leven samen en apart. Hou het gewoon binnen de perken (jij hebt er inzicht en ook inspraak op).
Dat zij zeg 200 in de maand meer uitgeeft boeit toch geen reet meer in deze situatie waar je in zit.
Kind is 2,5 dus ligt vroeg op bed. TS dus languit op de bank, voetbalwedstrijd aan, biertje erbijquote:Op woensdag 13 juli 2022 16:13 schreef Cat-astrophe het volgende:
Heej TS, gezien je beschrijving van het sociale leven van je vriendin: hoe verrekenen jullie de uren die jij extra in je eentje doorbrengt met jullie kind?
Zij is regelmatig niet thuis, jij blijkbaar wel dus oppas is niet nodig. Scheelt geld! Maar jij kunt dan ook niet vrijelijk andere dingen doen. Zou ook gecompenseerd mogen worden
Dat gaat de vriendin van TS nooit goed vinden. Al die keren dat zij uit eten gaat, gebruikt TS meer van de boodschappen. Daar gaat ze echt niet voor meebetalen.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 01:54 schreef Fe2O3 het volgende:
Het is gemakkelijk op te lossen, eigen rekeningen. En alles behalve boodschappen, GWL, verzekeringen en huur/hypo eraf en de rest ieder voor zich en god voor ons allen.
Zou het eerder op netto inkomen doen.quote:Op donderdag 14 juli 2022 22:10 schreef bananen-plukker het volgende:
Kijk anders eens naar het volgende, de opties voor verdelen:
- Alles op één hoop (werkt in jouw nadeel, in je vriendin's voordeel + zorgt voor ergernissen bij jou)
- Alles door de helft (Wonen, verzekeringen, GWE, boodschappen, ... / 50) betaal je allebei de helft, dan zal degene met laagste inkomen (of parttimer) klagen
- Naar rato, stel dat vaste lasten 1000 euro zijn, verdeel dat dan naar rato obv Bruto inkomen.
Zij verdiend 2500, jij 3000, dan betaald zij 455, jij betaald 545.
- Onder de streep evenveel overhouden. Zorg dat je allebei evenveel voor persoonlijke uitgaven overhoudt, dan betaald meest verdienende dus iets meer, maar allebei hebben jullie bijv. 500 voor pers. dingen én sparen.
Wat het minste gezeik oplevert, is genieten van het leven samen en niet moeilijk doen over geld.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 10:24 schreef ex het volgende:
Daarom, alles gesplitst houden, hoe lang je ook samen bent. Levert het minste gezeik op.
Dat. Als er voldoende geld is, en de een spendeert graag 150 per maand aan sociaal leven, en de ander graag 50 per maand aan hobby's, moet je dan werkelijk een oplossing zoeken voor de 100 euro verschil?quote:Op vrijdag 15 juli 2022 11:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat het minste gezeik oplevert, is genieten van het leven samen en niet moeilijk doen over geld.
Dat werkt alleen als je samen hetzelfde denkt over geld ... daar is hier blijkbaar een verschil in en dat levert al gezeik op als blijkt dat wanneer de vrouw meer opvreet en drinkt dan ze eigenlijk te besteden heeft de man daar dan maar van moet bijbetalen, zodat zij kan sparen! De suggestie alleen al getuigt van een heeeeeel rare verstandhouding imho.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 11:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat het minste gezeik oplevert, is genieten van het leven samen en niet moeilijk doen over geld.
Exact. Het probleem zit 'm hier in dat vriendin van TS (bewust) meer geld uitgeeft dan ze binnen krijgt, en om die reden het zo wil draaien dat ze dat kan omdat het geen persoonlijke uitgaven zijn. Nogmaals, dat is niet 'oh shit ja, je hebt gelijk, laten we even kijken'. Nee, dat is gewoon een gehaaide actie.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 12:03 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Dat werkt alleen als je samen hetzelfde denkt over geld ... daar is hier blijkbaar een verschil in en dat levert al gezeik op als blijkt dat wanneer de vrouw meer opvreet en drinkt dan ze eigenlijk te besteden heeft de man daar dan maar van moet bijbetalen, zodat zij kan sparen! De suggestie alleen al getuigt van een heeeeeel rare verstandhouding imho.
Lekker selectief quoten, in de rest van m'n bericht staat dat we er ook niet moeilijk over doen en dat het dus ook kan zonder alles op een hoop te gooien. Krijg je geen ruzie over wie er meer of minder inbrengt.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 11:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vraag me dus af of ze dat weet? Heeft ze dat inzicht? Weet ze van de spaardoelen en hoeveel ruimte voor dit soort extra's ze het daadwerkelijk hebben? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat als je zegt dat als zij ¤100 meer gaat uitgeven dat het dan ten koste gaat van de spaardoelen of dingen voor het gezin dat zij dan zegt; boeiend, ik wil vaker uit eten.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 13:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Exact. Het probleem zit 'm hier in dat vriendin van TS (bewust) meer geld uitgeeft dan ze binnen krijgt, en om die reden het zo wil draaien dat ze dat kan omdat het geen persoonlijke uitgaven zijn. Nogmaals, dat is niet 'oh shit ja, je hebt gelijk, laten we even kijken'. Nee, dat is gewoon een gehaaide actie.
Als je dan een TS hebt die een beetje een deurmat lijkt te zijn, dan krijg ik bij dit geval niet het idee dat ze er samen uit willen komen, maar dat vriendin van TS vooral niet haar 'luxe' op wil geven, zelfs niet als ze weet dat dit ten koste van zijn sparen/geld gaat.
Dit is gewoon iemand anders zijn geld uitgeven en dat wel lekker vinden en daar vooral niks aan willen veranderen. Dat is geen normale instelling als je doel is om het 'goed' te doen.
Eerlijk gezegd denk ik dat het bij de meeste mensen wel zo gaat. En dan niet zo bot 'lekker boeiend dat spaargeld', maar wel impliciet. Dus gewoon een etentje doen als je daar zin in hebt en niet uitgebreid bedenken of je daar budget voor hebt. Of ergens wel weten dat het budget op is voor de maand, maar toch dat terrasje pakken.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 14:11 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik vraag me dus af of ze dat weet? Heeft ze dat inzicht? Weet ze van de spaardoelen en hoeveel ruimte voor dit soort extra's ze het daadwerkelijk hebben? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat als je zegt dat als zij ¤100 meer gaat uitgeven dat het dan ten koste gaat van de spaardoelen of dingen voor het gezin dat zij dan zegt; boeiend, ik wil vaker uit eten.
Ik denk (en ik kan het dus mis hebben) dat ze het wel degelijk weet. Dat volgt uit het feit dat ze die uitgaven niét wil classificeren als persoonlijke uitgaven, want als het dat niét zijn, dan mag ze dat geld van de gezamenlijke rekening halen.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 14:11 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik vraag me dus af of ze dat weet? Heeft ze dat inzicht? Weet ze van de spaardoelen en hoeveel ruimte voor dit soort extra's ze het daadwerkelijk hebben? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat als je zegt dat als zij ¤100 meer gaat uitgeven dat het dan ten koste gaat van de spaardoelen of dingen voor het gezin dat zij dan zegt; boeiend, ik wil vaker uit eten.
Maar waarom moet je, als je samen een gezin hebt en al 11 jaar samen, beide hetzelfde bedrag aan 'eigen geld' hebben terwijl dat duidelijk niet aansluit bij 1 van beide? Natuurlijk is er een grens of een budget, maar als er wel wat ruimte is, hoe erg is het dan als 1 van beide meer uitgeeft?quote:Op vrijdag 15 juli 2022 14:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik denk (en ik kan het dus mis hebben) dat ze het wel degelijk weet. Dat volgt uit het feit dat ze die uitgaven niét wil classificeren als persoonlijke uitgaven, want als het dat niét zijn, dan mag ze dat geld van de gezamenlijke rekening halen.
Als ze niét weet wat de consequentie is van het classificeren als 'persoonlijke uitgaven', waarom zou ze dan bedacht hebben dat ze dat niét wil? Dat is omdat ze snapt dat ze het dan niet meer van de gezamenlijke rekening kan halen, en dus de mate waarin ze het geld nu uitgeeft niet meer kan, omdat haar eigen geld niet toereikend is voor die mate van uitgeven.
quote:Op vrijdag 15 juli 2022 13:08 schreef Grumpey het volgende:
Jemig, dit topic staat echt vol met mensen die in een relatie niet gewoon gezamenlijk alles aanvliegen. Wat is er mis mee als je vriendin bijvoorbeeld 200 euro per maand extra uitgeeft aan leuke dingen dan jezelf? Wat is er nu belangrijker dan optimaal genieten in het leven ipv optimale gelijkheid in een relatie?
Uiteraard, als je geen cent te makken hebt is het anders, maar in het voorbeeld van TS is er genoeg inkomen om niet zo enorm kinderachtig op elke cent te zitten. Oplossing: vooral zorgen dat je gezamenlijke spaarrekeningen/reserveringen goed geregeld zijn elke maand.
En ik hoop wel dat je je kind erkent hebt, want geen duurzame relatie aangaan met je vriendin bij een kind is echt vragen om problemen.
Als het niet aansluit bij beiden omdat het niet kán, is dat heel wat anders dan dat een van de 2 het niet wíl. Ik vind dat nogal makkelijk. Het is ook meestal degene die minste heeft die dit wil, en niét die ander die genoeg heeft.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 14:29 schreef Donna het volgende:
[..]
Maar waarom moet je, als je samen een gezin hebt en al 11 jaar samen, beide hetzelfde bedrag aan 'eigen geld' hebben terwijl dat duidelijk niet aansluit bij 1 van beide? Natuurlijk is er een grens of een budget, maar als er wel wat ruimte is, hoe erg is het dan als 1 van beide meer uitgeeft?
TO wil niet alles op 1 hoop en ook geen ander budget krijg ik het idee (want dat is dan zijn geld?) dus ik snap vriendin ook wel dat ze op zoek gaat naar 'mazen in de wet' om wat meer bestedingsruimte te krijgen.
En dit dus, dan;
[..]
Wow man, waar haal je dit allemaal vandaan? TO heeft al gezegd dat de openingspost een beetje een te onredelijk beeld schetst van zijn vriendin.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 14:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als het niet aansluit bij beiden omdat het niet kán, is dat heel wat anders dan dat een van de 2 het niet wíl. Ik vind dat nogal makkelijk. Het is ook meestal degene die minste heeft die dit wil, en niét die ander die genoeg heeft.
Het is niet 'erg' dat een van beiden 'meer' uitgeeft dan de ander, maar als dat uitgeven gebeurt omdat je niet wil inbinden op je uitgaven gewoon omdát je dat 'niet wil', zonder dat je daarbij in ogenschouw neemt of het überhaupt uit kan, of dat jouw uitgavenpatroon ten koste gaat van dingen die jullie beiden aangaan in plaats van alleen jou, dan heb ik daar een enorm probleem mee.
Ik zou me persoonlijk kapót schamen als ik geld van een ander uit zou geven en als ik daar dan op wordt aangesproken het met zo'n doorzichtig verhaaltje als in dit topic probeer te draaien naar iets wat het niet is, zodat ik vrolijk verder kan gaan met het uitgeven van geld waar ik niéts voor heb hoeven doen.
Nee, ze hebben beiden 150 euro om per maand uit te geven hoe ze dat willen onder de noemer persoonlijke uitgaven. De rest gaat op e gezamenlijke rekening. Vriendin geeft echter meer uit dan die 150 euro, en dat geld dat ze meer uitgeeft haalt ze van de gezamenlijke rekening.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 14:52 schreef Donna het volgende:
[..]
Wow man, waar haal je dit allemaal vandaan? TO heeft al gezegd dat de openingspost een beetje een te onredelijk beeld schetst van zijn vriendin.
En hoezo geeft zij geld uit waar ze niets voor heeft hoeven doen? Als je na 11 jaar samen en een gezin samen en alles samen nog moet jammeren over jouw geld, mijn geld en iemand dan begint over 'oneerlijk' als 1 van beide wat meer uit wil geven (als die ruimte er gewoon is) zouden mijn nekharen ook overeind gaan staan. Gaat het huishouden en het zorgen voor het gezin/kind ook zo op de weegschaal? Of de sportavondjes?
*edit
Ik heb toch het idee dat er wat info mist, het is mij iig niet helemaal duidelijk. Ze hebben beide ¤150 voor zichzelf, maar TO zegt dat hij dat niet helemaal uitgeeft en daardoor 'veel meer' kan sparen. Ik heb denk ik een ander beeld van 'veel meer' sparen dan. Of geeft vriendin nu al regelmatig meer uit dan die ¤150 en gebruikt ze daarvoor geld wat ze van haar eigen spaarrekening gehaald heeft? En dat extra geld zou dan van TO moeten komen? Dan snap ik jouw reacties ook beter, aangezien het zo gescheiden is.
Spijker op de kop!quote:Op vrijdag 15 juli 2022 14:36 schreef CoolGuy het volgende:
Het is ook meestal degene die minste heeft die dit wil, en niét die ander die genoeg heeft.
Ok. Ja wat dat over mij zegt zal me verder een zorg zijn.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 15:43 schreef Claudia_x het volgende:
Je doet gewoon een hoop aannames op basis van weinig informatie, @:coolguy . En ik vrees dat die meer over jou zeggen dan de vriendin van TS.
TS zou het liever anders zien. Vriendin van TS bedenkt doorzichtige redenen waarom haar uitgavenpatroon niet aangepast hoeft te worden. Dan denk ik dat er betere reacties zijn om dit issue te tackelen dan 'nee hoor, etentjes met vriendinnen zijn geen persoonlijke uitgaven'.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 15:47 schreef sigme het volgende:
[..]
Spijker op de kop!
In een gezamelijk huishouden, de een heeft genoeg en de ander niet. Nou, dan moet je gaan cententellen en vooral zorgen dat degene die niet genoeg heeft, dat houdt, wanneer de rekensom zo uitkomt.
slogies. Dat doe je in een gezamelijk huishouden met degene met wie je je leven deelt. Rekensommetjes opstellen alsof je scrooge bent en dan lekker gelijk hebben. Voorál degene die *genoeg* heeft kan genoegzaam een rekenkundig gelijk halen.
Wat een armoe
Nee, dat is wat jij ervan maakt.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 15:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
TS zou het liever anders zien. Vriendin van TS bedenkt doorzichtige redenen waarom haar uitgavenpatroon niet aangepast hoeft te worden. Dan denk ik dat er betere reacties zijn om dit issue te tackelen dan 'nee hoor, etentjes met vriendinnen zijn geen persoonlijke uitgaven'.
Nee, dat is wat TS letterlijk stelt in zijn OP.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 15:52 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, dat is wat jij ervan maakt.
TS vraagt zich af welke invalshoeken je kan vinden om hier een gesprek over te hebben met zijn vriendin.
De armoeïge invalshoek van elke cent verdelen is er een, populair onder de centenschrapers die als de dood zijn dat hun "geliefde" hun besteelt. Kan een invalshoek zijn.
Ik kies een andere.
TS en zijn vriendin moeten er vooral over praten, en bedenken wat hun beide past.
Dat ze moeten praten over wat hun beiden past is terecht. Het gaat niet om het bedrag, of ze nou 20 euro of 200 buiten haar eigen 150 euro opmaakt en dús van de gezamenlijke rekening haalt. Het bedrag is secundair. Primair is dat TS en vriendin een afspraak hebben gemaakt.quote:Mijn vriendin vind dan uitjes of etentjes met eigen vrienden niet echt persoonlijk omdat zij dat vaker doet als ik en daardoor minder kan sparen om iets voor haar zelf te kopen.
Vriendin verdient anders relatief gezien wel meer dan ts.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 17:03 schreef Scorpie het volgende:
Laten we wel wezen, de vriendin van TS wil gewoon op kosten van TS uit eten met haar vrienden.
Of ze heeft geen zin in kleinzielig gedoe over geld.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 17:03 schreef Scorpie het volgende:
Laten we wel wezen, de vriendin van TS wil gewoon op kosten van TS uit eten met haar vrienden.
Nee, dát zou ik ook niet hebben als ik degene was die zich niet aan de afspraken hield.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 17:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Of ze heeft geen zin in kleinzielig gedoe over geld.
Des te vreemder dat ze golddigger gedrag vertoond niet ?quote:Op vrijdag 15 juli 2022 17:11 schreef Elpis het volgende:
[..]
Vriendin verdient anders relatief gezien wel meer dan ts.
Nagenoeg hetzelfde binnen harken en tegelijk 1 dag minder werken.
Dus moet hij maar gewoon lappen voor haar etentjes.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 17:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat een onzin. Die vriendin wil gewoon niet zo mierenneuken als TS over haar uitgaven. Je bent een gezamenlijk gezin met kinderen, je hebt maar te dealen met de wensen van de ander (zolang de basis en de spaardoelen zijn afgekaart), samen uit samen thuis.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 17:03 schreef Scorpie het volgende:
Laten we wel wezen, de vriendin van TS wil gewoon op kosten van TS uit eten met haar vrienden. Het
Nee natuurlijk wil ze dat niet, want nu geeft ze geld uit aan persoonlijke zaken die niet voor persoonlijke zaken bedoeld zijn, wat in gaat tegen de afspraak die ze gemaakt hebben.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:04 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Wat een onzin. Die vriendin wil gewoon niet zo mierenneuken als TS over haar uitgaven. Je bent een gezamenlijk gezin met kinderen, je hebt maar te dealen met de wensen van de ander (zolang de basis en de spaardoelen zijn afgekaart), samen uit samen thuis.
Als je meer uitgeeft dan je binnenbrengt zou het wel heel bijzonder zijn om dat gesprek af te doen als 'kleinzielig gezeur'quote:Op vrijdag 15 juli 2022 17:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
“Niet mierenneuken” op kosten van een ander. Als ze dat daadwerkelijk zo had gevonden had ze natuurlijk dr eigen rekening moeten gebruiken.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:04 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Wat een onzin. Die vriendin wil gewoon niet zo mierenneuken als TS over haar uitgaven. Je bent een gezamenlijk gezin met kinderen, je hebt maar te dealen met de wensen van de ander (zolang de basis en de spaardoelen zijn afgekaart), samen uit samen thuis.
Goed punt. Als je niet wil mierenneuken, waarom dan per sé wel van de gezamenlijke rekening, en niet van de eigen rekening? Want dát onderscheid wordt wel degelijk gemaakt, en de keuze om het van de gezamenlijke rekening te doen en niét van de eigen rekening is bewust.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
“Niet mierenneuken” op kosten van een ander. Als ze dat daadwerkelijk zo had gevonden had ze natuurlijk dr eigen rekening moeten gebruiken.
Gezamenlijk is gezamenlijk, dan moet je gewoon bereid zijn gezeik te krijgen als je dat gebruikt voor eigen uitgaven.
Wij doen het gezamenlijk omdat we ons daar prettiger bij voelen. Het voorkomt ook dat we voortdurend rekeningen moeten vereffenen. Als mijn vrouw met de kinderen naar het pannenkoekenhuis gaat, moet zij dat dan betalen? Of moet ze mij dan een tikkie sturen?quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:13 schreef Scorpie het volgende:
En er is nog werkelijk niemand die me kan vertellen waarom dit soort uitgaven niet van een eigen rekening kunnen.
Het is niet zo lastig mensen.
Met de kinderen is toch per definitie gezamenlijk. Als jij vervolgens voor 100 euro speciaalbier tankt met je maten in de kroeg, dat doe je dan ook van de gezamenlijke rekening?quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:23 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Wij doen het gezamenlijk omdat we ons daar prettiger bij voelen. Het voorkomt ook dat we voortdurend rekeningen moeten vereffenen. Als mijn vrouw met de kinderen naar het pannenkoekenhuis gaat, moet zij dat dan betalen? Of moet ze mij dan een tikkie sturen?
Daar hebben we helemaal geen zin in en geen van beiden heeft het gevoel dat het onevenwichtig is. Dus doen we het samen, soms geeft zij meer uit en soms ik.
Het lijkt erop dat sommige mensen uit zijn op persoonlijk gewin in dit soort situaties. Zeker als je dan zegt “ik hou niet van mierenneuken”. Daarmee wil je de discussie doodslaan met zo te zien maar 1 doel; voortzetting van het gedrag.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Goed punt. Als je niet wil mierenneuken, waarom dan per sé wel van de gezamenlijke rekening, en niet van de eigen rekening? Want dát onderscheid wordt wel degelijk gemaakt, en de keuze om het van de gezamenlijke rekening te doen en niét van de eigen rekening is bewust.
Als dat er allemaal niet toe doet, waarom dan niet gewoon van de eigen rekening? Want het is allemaal geen probleem om het van de gezamenlijke rekening te doen, maar als de ander daar dan een bepaalde mening over heeft, dan is het ineens mierenneukerij?
Typisch.
Tja ik vind het toevallig dat dát dan wél mierenneuken wordt genoemd, maar het per sé niet van de eigen rekening geld willen uitgeven maar dat per se van de gezamenlijke rekening willen doen dan niet betitelen als mierenneuken.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat sommige mensen uit zijn op persoonlijk gewin in dit soort situaties. Zeker als je dan zegt “ik hou niet van mierenneuken”. Daarmee wil je de discussie doodslaan met zo te zien maar 1 doel; voortzetting van het gedrag.
Ja, dat is dan ook van de gezamenlijke rekening.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Met de kinderen is toch per definitie gezamenlijk. Als jij vervolgens voor 100 euro speciaalbier tankt met je maten in de kroeg, dat doe je dan ook van de gezamenlijke rekening?
Oké, blij dat het voor jullie werkt maar dit is precies de reden waarom ik een aparte rekening heb en een gezamenlijke.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:28 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ja, dat is dan ook van de gezamenlijke rekening.
Het probleem is: waarom is er een eigen rekening als je een gezamenlijk gezin bent? Waarom trek je samen in alles op in het leven alleen niet als het gaat om geld? Hoe slecht is de basis dan?quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Goed punt. Als je niet wil mierenneuken, waarom dan per sé wel van de gezamenlijke rekening, en niet van de eigen rekening? Want dát onderscheid wordt wel degelijk gemaakt, en de keuze om het van de gezamenlijke rekening te doen en niét van de eigen rekening is bewust.
Als dat er allemaal niet toe doet, waarom dan niet gewoon van de eigen rekening? Want het is allemaal geen probleem om het van de gezamenlijke rekening te doen, maar als de ander daar dan een bepaalde mening over heeft, dan is het ineens mierenneukerij?
Typisch.
Ja die hebben wij ook maar dan voor een beperkt stukje. Daar betalen we kleding, prullaria etcetera van. Puur omdat die uitgaven meer gedoe opleverden dan dat het rust gaf om het gezamenlijk te doen.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Oké, blij dat het voor jullie werkt maar dit is precies de reden waarom ik een aparte rekening heb en een gezamenlijke.
Profiteren kun je leren!quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:04 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Simpelweg omdat ze niet alles samen doen als gezin en omdat je ook nog wel eens individuele dingen doet.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:40 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Het probleem is: waarom is er een eigen rekening als je een gezamenlijk gezin bent? Waarom trek je samen in alles op in het leven alleen niet als het gaat om geld? Hoe slecht is de basis dan?
Haar redenatie raakt kant noch wal maar er de term 'golddigger gedrag' er aan geven vind ik nogal overdreven.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 17:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Des te vreemder dat ze golddigger gedrag vertoond niet ?
Dit gaat wel iets verder dan dat.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 17:24 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nee het probleem is dat vriendin te weinig budget heeft voor al haar wensen en daar niks concreets mee doet.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 18:40 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Het probleem is: waarom is er een eigen rekening als je een gezamenlijk gezin bent? Waarom trek je samen in alles op in het leven alleen niet als het gaat om geld? Hoe slecht is de basis dan?
En ja, ze moeten onderling overleggen als het uiteten uit de hand loopt en in de weg zit van andere ambities, maar nee, ze hoeft zich niet te verantwoorden voor haar eigen uitgaves als dit niet in de weg zit van andere ambities…vergeet niet dat ze beiden evenveel verdienen (al zou dat in de beste relaties niet eens uit hoeven te maken)
Mijn punt is: er zal altijd iemand in een relatie op wat voor manier dan ook meer geld uitgeven aan iets dan dat de ander doet. Een gezamenlijk gezin heeft een gezamenlijke financiën, ook al maak je eigen rekeningen, het is 1 en hetzelfde. Nu kan je daar op 2 manieren mee omgaan 1. Je beteugelt de uitgaven van de ander aan regels, in het minst erge geval op gelijke wijze, in het ergste geval naar ratio van inkomen (echt, wat is je relatie dan scheef). De andere manier is dat je kijkt naar gezamenlijke doelen en verplichte uitgaven, en de overige uitgaven van ieder persoonlijk gewoon vrij laat. Je leeft samen, je deelt je hele leven, wees dan ook een vent/vrouw en accepteer dat de een soms meer uitgeeft dan de ander aan dingen.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 19:00 schreef Andromache het volgende:
[..]
Profiteren kun je leren!
[..]
Simpelweg omdat ze niet alles samen doen als gezin en omdat je ook nog wel eens individuele dingen doet.
Van gehaaide golddigger naar koopverslaafde . Ben benieuwd waar dit topic naartoe gaat.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 19:28 schreef S95Sedan het volgende:
Je mist het punt nogal.
Wat je zegt gaat alleen op als iemand zich in de hand heeft, en zo komt dit geval niet over.
Verder heeft niemand het erover om het als een zakelijke transactie te behandelen, soms moet je mensen gewoon tegen zichzelf beschermen zodat je beide niet in de shit komt.
Vriendin is gefocust op eigen financiën. Die heeft ze niet in de hand want het is schijnbaar heel raar dat als je je geld uitgeeft, je dat geld dan niet kunt sparen. Goh.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 19:20 schreef Grumpey het volgende:
En dat profiteren noemen is je relatie zien als een bankrekening. Je relatie is meer dan dat. Jij profiteert weer van de extra vrienden die je vriendin inbrengt door haar sociale contacten, jij profiteert weer van een leuke vriendin die met verhalen thuiskomt, jij profiteert van het feit dat ze lekker in haar vel zit.
Als je je bankrekening gelijkheid als basis neemt in je relatie is wat mij betreft iets goed mis met hoe je een gezamenlijk gezin in 1e instantie ziet. Maar misschien zitten we gewoon niet op 1 lijn hier in. Het verbaasd me dat zoveel mensen hier zo op eigen financiën eerst gefocused zijn blijkbaar.
Ze hebben wel een kind.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 20:40 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Als je geen kinderen hebt en je sparen blijkbaar belangrijk vindt is het nogal kansloos dat je 3900 euro per maand verbrast op een netto inkomen van 4200.
Vergeet niet dat vrouwen hoeren zijn.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 19:44 schreef Elpis het volgende:
[..]
Van gehaaide golddigger naar koopverslaafde . Ben benieuwd waar dit topic naartoe gaat.
De vraag is of de partner in dit geval vindt dat ze recht heeft op (een deel) van het gespaarde geld van TS. Hij overlegt voordat hij het koopt (let wel: overleggen, i.p.v. mededelen), dus dat zal wel z'n reden hebben.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 21:52 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind de info van TS nog wat summier. Ik snap het probleem ook niet zo.
TS en vrouw krijgen allebei 150 euro per maand. Zij maakt het op, hij spaart het grootste gedeelte. Na vijf maanden geeft hij zijn gespaarde geld uit aan een PlayStation. Hebben ze beide weer niks meer.
Er is ook geen probleem het was een vraag wat andere als persoonlijk en gezamenlijk zien en hoe jullie dat verdelen. De een gooit alles op een hoop en de ander niet ieder zijn ding en niets is fout. Hoe ik het zij komt een beetje cruw over naar mijn vriendin. Ik heb het samen gevat om de post niet onnodig lang te maken. ze geeft echt niet zomaar geld uit van ons gezamenlijke geld zonder overleg of de afspraken die we hebben gemaakt en ik ben daar best soepel in kleding op haar vrijedag lekker lunche met de kleine of met haar moeder/vriendin gewoon doen ik moet ook eten. Ze will wat meer kunnen sparen voor wat leuks en kwam toen met deze gedachte om er weer naar te kijken omdat ze dat ook vaak van haar eigen geld doet. Wat ik niet nodig vind. Het is niet zo zwart wit. Wat we nu doen is alles van de gezamelijke behalve persoonlijke uitgaven die we afgesproken hebben zo als spullen/uitjes voor je eigen 'genot'. Nu gaat ze echt niet zo vaak uit eten maar wle vaker weg als ik. Dat gaat prima zo allen als ze dan zo afentoe is met een vriendin uit eten gaat gaat het wel snel die 150 euro. Dus ze operde het idee dat te overzien. Ik bestel ook vaker eten als zij dan weg is dus als je het zo zien kan je dat ongeveer afstrepen. Mischien kunnen we het zo doen dat eten uitgesloten is bijvoorbeeld en spullen voor je zelf en uitjes met vriendinnen wel van je persoonlijke geld af gaat. Het is altijd fijniets van gekd voor je zelf te hebben en daar lekker iets voor je zelf van te doen of kopen zonder daar voor te moeten overleggen.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 21:52 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind de info van TS nog wat summier. Ik snap het probleem ook niet zo.
TS en vrouw krijgen allebei 150 euro per maand. Zij maakt het op, hij spaart het grootste gedeelte. Na vijf maanden geeft hij zijn gespaarde geld uit aan een PlayStation. Hebben ze beide weer niks meer.
Als ze van de 3.900 die overblijven alle vaste lasten kunnen betalen, de leuke extra’s en kunnen sparen, wat is dan het probleem?
Hoezo is de vraag of ze recht heeft op zijn gespaarde geld?quote:Op vrijdag 15 juli 2022 22:08 schreef YStec het volgende:
[..]
De vraag is of de partner in dit geval vindt dat ze recht heeft op (een deel) van het gespaarde geld van TS. Hij overlegt voordat hij het koopt (let wel: overleggen, i.p.v. mededelen), dus dat zal wel z'n reden hebben.
De wrijving komt zo te lezen door het gevoel dat TS heeft: hij kan zijn geld niet uitgeven zoals hij het wil zonder zich daar altijd maar voor te hoeven verantwoorden. (Dat maak ik er in ieder geval van.)
En wat vind je van de suggestie om alles op één hoop te gooien, spaardoelen te verhogen en spaargeld meteen na het binnenkomen van het salaris weg te zetten, en niet te overleggen over aankopen voor jezelf?quote:Op vrijdag 15 juli 2022 22:11 schreef pasmaskas2022 het volgende:
Het is altijd fijniets van gekd voor je zelf te hebben en daar lekker iets voor je zelf van te doen of kopen zonder daar voor te moeten overleggen.
Er is dus niet echt een probleem, alleen een moment om weer eens samen om de tafel te gaan zitten om tegen het licht te houden wat je nu precies van dat eigen geld zou moeten betalen. En daarbij geldt lijkt me vooral dat jullie tot een afspraak komen waar jullie je beiden goed bij voelen en niet één die de goedkeuring kan wegdragen van FOK!kersquote:Op vrijdag 15 juli 2022 22:11 schreef pasmaskas2022 het volgende:
[..]
Er is ook geen probleem het was een vraag wat andere als persoonlijk en gezamenlijk zien en hoe jullie dat verdelen. De een gooit alles op een hoop en de ander niet ieder zijn ding en niets is fout. Hoe ik het zij komt een beetje cruw over naar mijn vriendin. Ik heb het samen gevat om de post niet onnodig lang te maken. ze geeft echt niet zomaar geld uit van ons gezamenlijke geld zonder overleg of de afspraken die we hebben gemaakt en ik ben daar best soepel in kleding op haar vrijedag lekker lunche met de kleine of met haar moeder/vriendin gewoon doen ik moet ook eten. Ze will wat meer kunnen sparen voor wat leuks en kwam toen met deze gedachte om er weer naar te kijken omdat ze dat ook vaak van haar eigen geld doet. Wat ik niet nodig vind. Het is niet zo zwart wit. Wat we nu doen is alles van de gezamelijke behalve persoonlijke uitgaven die we afgesproken hebben zo als spullen/uitjes voor je eigen 'genot'. Nu gaat ze echt niet zo vaak uit eten maar wle vaker weg als ik. Dat gaat prima zo allen als ze dan zo afentoe is met een vriendin uit eten gaat gaat het wel snel die 150 euro. Dus ze operde het idee dat te overzien. Ik bestel ook vaker eten als zij dan weg is dus als je het zo zien kan je dat ongeveer afstrepen. Mischien kunnen we het zo doen dat eten uitgesloten is bijvoorbeeld en spullen voor je zelf en uitjes met vriendinnen wel van je persoonlijke geld af gaat. Het is altijd fijniets van gekd voor je zelf te hebben en daar lekker iets voor je zelf van te doen of kopen zonder daar voor te moeten overleggen.
Presies dit! Voor mijn gevoel vroeg ik alleen wat andere doen niet om te oordelen of te zeggen wat we moeten doen. Het heeft wel een behoorlijke discussie opgewekt wat ook wel weer interessant is om te lezen. Brengt weer nieuwe inzichten.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 22:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er is dus niet echt een probleem, alleen een moment om weer eens samen om de tafel te gaan zitten om tegen het licht te houden wat je nu precies van dat eigen geld zou moeten betalen. En daarbij geldt lijkt me vooral dat jullie tot een afspraak komen waar jullie je beiden goed bij voelen en niet één die de goedkeuring kan wegdragen van FOK!kers
Met zo'n logica is een discussie al niet meer mogelijk.quote:Mijn vriendin vind dan uitjes of etentjes met eigen vrienden niet echt persoonlijk omdat zij dat vaker doet als ik en daardoor minder kan sparen
Dat is inderdaad een optie voor het gezamenlijke geld. Maar eigen geld voelt fijn. Scheelt discussiesquote:Op vrijdag 15 juli 2022 22:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En wat vind je van de suggestie om alles op één hoop te gooien, spaardoelen te verhogen en spaargeld meteen na het binnenkomen van het salaris weg te zetten, en niet te overleggen over aankopen voor jezelf?
Op zich herken ik dit wel. Niet zozeer vanwege discussies, maar ik vind het nogal lastig om geld aan mezelf uit te geven voor kleding, bijvoorbeeld. Dus deed ik dat niet vaak en vroeg ik eigenlijk altijd een soort van toestemming. Terwijl er genoeg geld is, en mijn man echt nooit moeilijk doet over zoiets.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 22:30 schreef pasmaskas2022 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een optie voor het gezamenlijke geld. Maar eigen geld voelt fijn. Scheelt discussies
Leuk maar dit is gewoon een vals dilemma voorstellen. Je eigen rekening of je gezamenlijke rekening gebruiken om iets te betalen kan prima - wat niet kan is terugkomen op afspraken binnen de relatie over wat persoonlijk is en wat niet.quote:Op vrijdag 15 juli 2022 19:20 schreef Grumpey het volgende:
En dat profiteren noemen is je relatie zien als een bankrekening. Je relatie is meer dan dat. Jij profiteert weer van de extra vrienden die je vriendin inbrengt door haar sociale contacten, jij profiteert weer van een leuke vriendin die met verhalen thuiskomt, jij profiteert van het feit dat ze lekker in haar vel zit.
Als je je bankrekening gelijkheid als basis neemt in je relatie is wat mij betreft iets goed mis met hoe je een gezamenlijk gezin in 1e instantie ziet. Maar misschien zitten we gewoon niet op 1 lijn hier in. Het verbaasd me dat zoveel mensen hier zo op eigen financiën eerst gefocused zijn blijkbaar.
Natuurlijk kun je in overleg op afspraken terugkomen. Als een afspraak een van beiden niet meer past, ga je in gesprek en maak je samen nieuwe afspraken. Of kom je toch op de oude uit. Afspraken zijn niet levenslang in beton gegoten.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 00:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Leuk maar dit is gewoon een vals dilemma voorstellen. Je eigen rekening of je gezamenlijke rekening gebruiken om iets te betalen kan prima - wat niet kan is terugkomen op afspraken binnen de relatie over wat persoonlijk is en wat niet.
Dat is ook maar op papier een oplossing. Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd maar hebben wel een deel gezamenlijk en een deel persoonlijk in de praktijk. We dragen naar rato van inkomen bij op de rekening voor de vaste lasten, inclusief gezamenlijk sparen en wat we overhouden van ons salaris is voor onszelf. Ik hou van koffie en heb vorig jaar een machine van 1500¤ gekocht, van mijn eigen geld. Natuurlijk is als het erop aan komt, alles van ons beiden, maar dit werkt goed. Hij pot alles op en ik vermoed dat hij daar eens een auto voor gaat kopen, ik doe er andere dingen mee.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 01:27 schreef Fe2O3 het volgende:
Andere optie voor TS, ga trouwen onder gemeenschap van goederen
Dan is alles van beiden, en hoef je je hierover ook niet meer druk te maken (tot je gaat scheiden omdat ze alles opmaakt)
*eenzijdig vergeten toe te voegenquote:Op zaterdag 16 juli 2022 08:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Natuurlijk kun je in overleg op afspraken terugkomen. Als een afspraak een van beiden niet meer past, ga je in gesprek en maak je samen nieuwe afspraken. Of kom je toch op de oude uit. Afspraken zijn niet levenslang in beton gegoten.
Je kunt niet zomaar afspraken negeren, maar als een van beide zich niet meer goed voelt bij de afspraak zoals die ligt, kan diegene gewoon aangeven dat er weer naar gekeken moet worden.quote:
En de ander mag dat natuurlijk afwijzen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 09:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je kunt niet zomaar afspraken negeren, maar als een van beide zich niet meer goed voelt bij de afspraak zoals die ligt, kan diegene gewoon aangeven dat er weer naar gekeken moet worden.
Natuurlijk mag je dat afwijzen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 10:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En de ander mag dat natuurlijk afwijzen.
Je kan je ook afvragen wat je eigen gedrag is voordat je je partner om meer geld gaat vragen voor etentjes met je eigen vrienden op kosten van de gezamenlijke rekening. Of sterker nog, je kan ook gewoon je eigen rekening hebben waar je dit soort dingen van kan betalen, dan hoef je überhaupt geen afspraken meer te herzien waar je van profiteert.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 10:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Natuurlijk mag je dat afwijzen.
Je kunt je wel afvragen hoe goed je relatie is als je niet in staat bent afspraken met elkaar te herzien. Open te staan voor de behoefte van de ander en te kijken hoe je daar samen een weg in kunt zoeken die anders is dan je tot dan toe hebt afgesproken.
Wij kijken heel anders aan tegen dat hele gebeuren binnen een relatie, zo blijkt. Ik vind zo strikt naar die zaken kijken onnodig. Het wordt dan zo zwart-wit en werpt alleen maar meer vragen op. Zoals inderdaad: wat te doen met zijn thuisbezorgd eten als zij niet thuis eet? Is dat dan ook van hem, of gaat dat van de gezamenlijke rekening? Waarom gezamenlijk? Omdat hij het thuis eet? Wat als een vriend van hem een avondje met de playstation komt spelen en er biertjes en chips doorheen gaan? Gezamenlijk of eigen? Hoe ga je dan de boodschappen verdelen? Mag zij met de playstation spelen? Ook als hij er niet is?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 10:46 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je kan je ook afvragen wat je eigen gedrag is voordat je je partner om meer geld gaat vragen voor etentjes met je eigen vrienden op kosten van de gezamenlijke rekening. Of sterker nog, je kan ook gewoon je eigen rekening hebben waar je dit soort dingen van kan betalen, dan hoef je überhaupt geen afspraken meer te herzien waar je van profiteert.
Maar dat zal wel weer te logisch zijn ofzo, het is gewoon veel makkelijker om op de emoties van je partners in te spelen om je zin te krijgen in plaats van zelf verantwoording voor je uitgavenpatroon te pakken.
Je doet nu net alsof er een hele emotionele lading aan vast zit maar het is natuurlijk een vrij makkelijke stelling; gezamenlijke uitgaven zijn voor de gezamenlijke rekening. Besluit ik als ik alleen thuis ben thuisbezorgd te bestellen ipv spaghetti uit de koelkast te pakken ben ik natuurlijk vooral voor mezelf bezig.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 10:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wij kijken heel anders aan tegen dat hele gebeuren binnen een relatie, zo blijkt. Ik vind zo strikt naar die zaken kijken onnodig. Het wordt dan zo zwart-wit en werpt alleen maar meer vragen op. Zoals inderdaad: wat te doen met zijn thuisbezorgd eten als zij niet thuis eet? Is dat dan ook van hem, of gaat dat van de gezamenlijke rekening? Waarom gezamenlijk? Omdat hij het thuis eet? Wat als een vriend van hem een avondje met de playstation komt spelen en er biertjes en chips doorheen gaan? Gezamenlijk of eigen? Hoe ga je dan de boodschappen verdelen? Mag zij met de playstation spelen? Ook als hij er niet is?
Je kunt heel ver gaan. Of gewoon niet en niet zo moeilijk doen en elkaar eens wat gunnen. Van de gezamenlijke rekening, bijvoorbeeld. Als je verder alles op orde hebt qua vaste lasten en sparen voor gezamenlijke spaardoelen zou dat prima moeten kunnen.
Zo lijkt het inderdaad. Een relatie is ook een emotionele binding, geen zakelijke. Ik zou het echt heel stom vinden als binnen het huishouden op het eten en drinken ook een stickertje ‘persoonlijk’ of ‘gezamenlijk’ staat. Als er hier bezoek komt en er wordt wat gegeten en gedronken, is dat gewoon van de gezamenlijke boodschappen. Ongeacht of het zijn vrienden, mijn vriendinnen of gezamenlijke vrienden/familie betreft. Het is toch geen studentenhuis waar op een paar speciaalbiertjes een sticker staat met ‘hem’ en op een aantal repen chocolade ‘haar’?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 11:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je doet nu net alsof er een hele emotionele lading aan vast zit maar het is natuurlijk een vrij makkelijke stelling; gezamenlijke uitgaven zijn voor de gezamenlijke rekening. Besluit ik als ik alleen thuis ben thuisbezorgd te bestellen ipv spaghetti uit de koelkast te pakken ben ik natuurlijk vooral voor mezelf bezig.
Zelfde met de chips en de PlayStation situatie, zijn het vaste lasten die het gezin ten goede komen of komen je matties je speciaalbier opzuipen? Als het het laatste is het natuurlijk van den zotte als ik mijn partner vraag mee te betalen aan het zuipfestijn van mijn vrienden.
Dat heeft nogmaals niks met gunnen te maken maar met simpel financieel boekhouden. Mijn vader zei altijd “als je iets wil kopen moet je er zelf voor werken en sparen” en niet “als je zelf iets wil kopen moet je het maar van de gezamenlijke rekening betalen”. Let wel hij zoop regelmatig zijn eigen rekening leeg maar raakte de gezamenlijke rekening met geen vinger aan.
Jij kijkt er vooral met een emotionele blik naar, ik vooral met een rationele blik lijkt het.
Jij woont samen en hebt kinderen?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 11:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je doet nu net alsof er een hele emotionele lading aan vast zit maar het is natuurlijk een vrij makkelijke stelling; gezamenlijke uitgaven zijn voor de gezamenlijke rekening. Besluit ik als ik alleen thuis ben thuisbezorgd te bestellen ipv spaghetti uit de koelkast te pakken ben ik natuurlijk vooral voor mezelf bezig.
Zelfde met de chips en de PlayStation situatie, zijn het vaste lasten die het gezin ten goede komen of komen je matties je speciaalbier opzuipen? Als het het laatste is het natuurlijk van den zotte als ik mijn partner vraag mee te betalen aan het zuipfestijn van mijn vrienden.
Dat heeft nogmaals niks met gunnen te maken maar met simpel financieel boekhouden. Mijn vader zei altijd “als je iets wil kopen moet je er zelf voor werken en sparen” en niet “als je zelf iets wil kopen moet je het maar van de gezamenlijke rekening betalen”. Let wel hij zoop regelmatig zijn eigen rekening leeg maar raakte de gezamenlijke rekening met geen vinger aan.
Jij kijkt er vooral met een emotionele blik naar, ik vooral met een rationele blik lijkt het.
Het geld is er wel, hè. Die 150 euro per maand die ooit is afgesproken is geen contract. Dat bedrag kan ook gewoon worden aangepast.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 11:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Uitstekend toch? Juist om die hele discussie over het bestedingspatroon niet te hoeven voeren is je eigen rekening hebben zoveel makkelijker voor situaties zoals de TS schetst.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 11:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het geld is er wel, hè. Die 150 euro per maand die ooit is afgesproken is geen contract. Dat bedrag kan ook gewoon worden aangepast.
Prima toch? Gezamenlijk eten = gezamenlijke rekening.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 11:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zo lijkt het inderdaad. Een relatie is ook een emotionele binding, geen zakelijke. Ik zou het echt heel stom vinden als binnen het huishouden op het eten en drinken ook een stickertje ‘persoonlijk’ of ‘gezamenlijk’ staat. Als er hier bezoek komt en er wordt wat gegeten en gedronken, is dat gewoon van de gezamenlijke boodschappen. Ongeacht of het zijn vrienden, mijn vriendinnen of gezamenlijke vrienden/familie betreft. Het is toch geen studentenhuis waar op een paar speciaalbiertjes een sticker staat met ‘hem’ en op een aantal repen chocolade ‘haar’?
Dat het hier volstrekt normaal is als je vrienden bij je komen eten en drinken (zelfs speciaal bier!) dat dat gewoon gezamenlijke uitgaven zijn.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jazeker. Je punt is, anders dan persoonlijk worden?
Nee, te simpel. Ik kan een flink aantal voorbeelden aanhalen waarbij het helemaal niet zo duidelijk is en vooral hoe je dan je huis in een half studentehuis moet gaan veranderen met overal stickers wat van wie is en wie het mag eten of drinken. Lijkt mij echt helemaal niets.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Prima toch? Gezamenlijk eten = gezamenlijke rekening.
TS heeft het echter over de situatie waar zijn vriendin uit eten zonder hem, met haar vriendinnen, op kosten van de gezamenlijke rekening. En daarna klaagt dat ze niet zoveel kan sparen als hij kan.
Die situatie kan bij ons thuis niet eens voorkomen omdat we dit soort etentjes al van de eigen rekening betalen.
Lezen is een vak. Gezamenlijke etentjes = gezamenlijke uitgaven.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat het hier volstrekt normaal is als je vrienden bij je komen eten en drinken (zelfs speciaal bier!) dat dat gewoon gezamenlijke uitgaven zijn.
Idem met vrienden van de kinderen.
Of als je een keertje thuisbezorgd laat komen.
Ik ben niet emotioneel en ik persoonlijk ben ik ook niet.
Vroeg me gewoon af hoe je dat wil doen met een gezin.
Dat mag je vinden, maar ik weet zeker dat dat soort details helemaal niet ter orde zijn hier. Dus of we blijven ontopic over TS zijn situatie of we gaan een filosofische discussie hebben. Zeg het maarquote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, te simpel. Ik kan een flink aantal voorbeelden aanhalen waarbij het helemaal niet zo duidelijk is en vooral hoe je dan je huis in een half studentehuis moet gaan veranderen met overal stickers wat van wie is en wie het mag eten of drinken. Lijkt mij echt helemaal niets.
En om het nog duidelijker te maken; met je partner en een zooi vrienden zuipen thuis = gezamenlijke rekening.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Lezen is een vak. Gezamenlijke etentjes = gezamenlijke uitgaven.
Vrienden uitnodigen om de hele avond te zuipen zonder dat je partner erbij is = je eigen drink feest.
Uit eten gaan met je eigen vrienden zonder je partner =
Eigen rekening
Bijzonder ingewikkeld wel.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Lezen is een vak. Gezamenlijke etentjes = gezamenlijke uitgaven.
Vrienden uitnodigen om de hele avond te zuipen zonder dat je partner erbij is = je eigen drink feest.
Uit eten gaan met je eigen vrienden zonder je partner =
Eigen rekening
Zeg het maar?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:34 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat mag je vinden, maar ik weet zeker dat dat soort details helemaal niet ter orde zijn hier. Dus of we blijven ontopic over TS zijn situatie of we gaan een filosofische discussie hebben. Zeg het maar
Welke afspraken herzien?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 10:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Natuurlijk mag je dat afwijzen.
Je kunt je wel afvragen hoe goed je relatie is als je niet in staat bent afspraken met elkaar te herzien. Open te staan voor de behoefte van de ander en te kijken hoe je daar samen een weg in kunt zoeken die anders is dan je tot dan toe hebt afgesproken.
Het is juist super simpel en vereist dat je zelf nadenkt over wat je wel en niet organiseert voor jezelf of voor vrienden. Meeste volwassenen zijn daar prima toe in staat.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Bijzonder ingewikkeld wel.
Dus als partner een avondje weg is, en je doet een keer een etentje voor vrienden of een keer thuisbezorgd, is dat voor je eigen rekening..maar pak je iets uit de koelkast (de spaghetti uit jouw voorbeeld) dan weer niet. Tenzij het bier is wat je met je vrienden gaat drinken, dan is het weer wel eigen rekening.
Correct?
Uitstekende keuze en een fijne zaterdag !quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zeg het maar?
Nah, dan laat maar. Het moet wel leuk blijven.
Fijne zaterdag nog!
Mwah, die emotie heb ik niet zo zeer.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het is juist super simpel en vereist dat je zelf nadenkt over wat je wel en niet organiseert voor jezelf of voor vrienden.
En leuk dat jullie nu vooral net doen alsof het een soort strak regime is waarbij electriciteit voor het huis ook gesplitst wordt.
Lezen is lastig en een hoop mensen zitten hier hoog in de emotie over geld blijkbaar.
Zeker, dat is gezamenlijk hè, want kinderen = gezin. Wil je nog meer theoretische situaties nalopen? Drop ze ff in 1 post, gaat makkelijkerquote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Mwah, die emotie heb ik niet zo zeer.
Vind het gewoon erg bijzonder dat gesplits wat jij doet in je gezin.
Ga je wel eens met je kind (zonder partner) ergens lunchen, en van welke rekening gaat dat dan weer?
Ik heb de indruk dat juist de mensen met een enorme focus op ieder de eigen kosten er emotioneel in zitten. Ik heb niet zo'n binding met geld. Zo lang we er met de vaste lasten en onze spaardoelen prima uitkomen, hoeven de uitgaven daarbuiten niet op een goudschaaltje gewogenquote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Mwah, die emotie heb ik niet zo zeer.
Vind het gewoon erg bijzonder dat gesplits wat jij doet in je gezin.
Ga je wel eens met je kind (zonder partner) ergens lunchen, en van welke rekening gaat dat dan weer?
De afspraken over de hoogte van zelf te besteden budget natuurlijk.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:39 schreef daNpy het volgende:
[..]
Welke afspraken herzien?
In de op staat duidelijk dat mevrouw haar geld zelf uit wil geven, maar ook uit eten met vriendinnetjes van de gezamenlijke rekening, want anders kan ze niet sparen.
Ze moet niet naar de afspraken kijken, maar het gat in haar hand.
Ik zie anders die mensen niet de posts van anderen ridiculiseren (hint, iets over electriciteit)quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb de indruk dat juist de mensen met een enorme focus op ieder de eigen kosten er emotioneel in zitten. Ik heb niet zo'n binding met geld. Zo lang we er met de vaste lasten en onze spaardoelen prima uitkomen, hoeven de uitgaven daarbuiten niet op een goudschaaltje gewogen
quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zeker, dat is gezamenlijk hè, want kinderen = gezin. Wil je nog meer theoretische situaties nalopen? Drop ze ff in 1 post, gaat makkelijker
Ik zou dan met liefde betalen als ze die blagen de hele avond meeneemtquote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:55 schreef capricia het volgende:
[..]![]()
Nou TS, hier heb je je antwoord. Je vriendin neemt gewoon jullie kind mee naar alle etentjes met haar vriendinnen. Dan gaat het namelijk van de gezamenlijke rekening.![]()
(Ben even uit lunchen, fijne middag!)
Zo werkt het bij ons gelukkig ook.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb de indruk dat juist de mensen met een enorme focus op ieder de eigen kosten er emotioneel in zitten. Ik heb niet zo'n binding met geld. Zo lang we er met de vaste lasten en onze spaardoelen prima uitkomen, hoeven de uitgaven daarbuiten niet op een goudschaaltje gewogen
Als alles duurder wordt is er dus minder geld voor leuke dingen. Maar ik denk niet dat je dat bedoeldequote:Op zaterdag 16 juli 2022 12:51 schreef Elpis het volgende:
[..]
De afspraken over de hoogte van zelf te besteden budget natuurlijk.
De tijden veranderen. Als je er toch met een economische/boekhoudkundige blik naar kijkt vergeet dan ook de inflatie niet. Je moet wel onder de steen hebben geleefd als je niet ziet dat alles duurder is geworden. Dus kijk dan of er ruimte is voor verhoging van dat budget.
Dat ligt er maar net aan waar de overige 3900 euro naartoe gaan.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 14:58 schreef daNpy het volgende:
[..]
Als alles duurder wordt is er dus minder geld voor leuke dingen. Maar ik denk niet dat je dat bedoelde
Dan blijft mijn punt staan. Mevrouw wil graag de gezamenlijke rekening kunnen inzetten omdat ze zelf teveel uitgeeft.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 21:02 schreef Elpis het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan waar de overige 3900 euro naartoe gaan.
Jawel, maar als je daar beiden OK mee bent dan naja. Prima. Als je besluit het anders te verdelen en meer naar de persoonlijke over te boeken elke maand ipv die 150 euro dan gaat het geld ook op alleen dan van rekening B ipv A. Lood om oud ijzer.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 22:38 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dan blijft mijn punt staan. Mevrouw wil graag de gezamenlijke rekening kunnen inzetten omdat ze zelf teveel uitgeeft.
Precies wat ik eerder ook al zei idd. Of het om 10 cent of 10.000 euro gaat doet helemaal niet terzake.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 22:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jawel, maar als je daar beiden OK mee bent dan naja. Prima. Als je besluit het anders te verdelen en meer naar de persoonlijke over te boeken elke maand ipv die 150 euro dan gaat het geld ook op alleen dan van rekening B ipv A. Lood om oud ijzer.
Daarom zei ik eerder dat het imho niet gaat om het bedrag, maar om de gedachte achter de werkwijze. Niet de dialoog zoeken maar als dit onderwerp aangesproken wordt je verschuilen achter een lachwekkend slecht argument vind ik heel veelzeggend.
Het zegt namelijk dat je uit bent op een voordeeltje voor jezelf, in plaats van dat je de opmerking van je partner (en daarmee zijn/haar mening) serieus neemt ook al ben je het er wellicht niet mee eens / zie je het anders. Dan kun je het dáár over hebben maar als go to reactie roepen dat je die uitgaven die maximaal persoonlijk zijn niet als persoonlijk wil zien, tja, daar zou ík in ieder geval heel slecht op gaan.
Kijk, we weten niet (heb niet meer bijgelezen dus wellicht staat het inmiddels ergens) maar als die 3900 euro echt nodig zijn voor vaste lasten, dan is het gewoon kut als een van de twee daar lak aan heeft en verder gaat met spenderen en dan met dit soort rechtvaardigingen komt.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 22:49 schreef daNpy het volgende:
[..]
Precies wat ik eerder ook al zei idd. Of het om 10 cent of 10.000 euro gaat doet helemaal niet terzake.
Dit soort berekeningen klinken allemaal leuk maar vooral met kinderen wordt het allemaal erg gecompliceerd. Wat nou als 1 van de 2 minder is gaan werken vanwege de kinderen, heeft diegene dan dus ook recht op een lager persoonlijk budget? En zo ja, is de zorg voor de kinderen niks waard? En zelfs bij geen kinderen, je kan aan alles een economische waarde geven, wat als minder verdienende meer in het huishouden kan doen? Is ook wat waard.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 17:41 schreef nils7 het volgende:
En als je ongelijk verdient ga je kijken wat de gezamelijke vaste lasten zijn.
bijvoorbeeld 3000 euro (wat de gezamelijke lasten zijn en wat persoonlijk is, merk ik wel dat die definitie nog niet vast staat).
Verdien jij 60% van het totale inkomen en zij 40%
Dan leg jij 60% van de 3k = 1800 in en zij 40% ofwel 1200.
Dan leg je evenredig in en wel het eerlijkste.
Hoezo is het eerlijk dat de een anderhalf keer zo veel geld inlegt als de ander?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 17:41 schreef nils7 het volgende:
bijvoorbeeld 3000 euro (wat de gezamelijke lasten zijn en wat persoonlijk is, merk ik wel dat die definitie nog niet vast staat).
Waarom niet? Ik verdien netto ongeveer 1,5-2,0 keer zoveel als mijn vrouw, geen probleem dat ik ¤2.000 overboek naar de gezamenlijke rekening en zij ¤1.300quote:Op zaterdag 16 juli 2022 23:59 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Hoezo is het eerlijk dat de een anderhalf keer zo veel geld inlegt als de ander?
Als jullie dat allebei goed vinden is dat natuurlijk prima, maar het idee dat een dergelijk scheve verhouding "wel het eerlijkst" is volg ik niet...quote:Op zondag 17 juli 2022 00:30 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarom niet? Ik verdien netto ongeveer 1,5-2,0 keer zoveel als mijn vrouw, geen probleem dat ik ¤2.000 overboek naar de gezamenlijke rekening en zij ¤1.300
Het eerlijkst is een wat subjectief en geladen begrip. Maar het zorgt ervoor dat iemand met een ruimer inkomen niet nodeloos krap hoeft te leven en iemand met een lager inkomen niet op z'n tenen loopt. Of, anders gesteld, dat iemand met een ruim inkomen en iemand met een minder inkomen de uitgaven samen kunnen verdelen waarbij beide partners nog een redelijk deel van hun inkomens overhouden om leuke dingen van te doen. Je gezamenlijke huishouden kent namelijk wel meer assen dan die van alleen inkomen. Als de minderbetaalde partner minder uren werkt maar meer uren in het kind of het huishouden steekt, ga je daar ook geen verrekening voor doorvoeren.quote:Op zondag 17 juli 2022 00:32 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Als jullie dat allebei goed vinden is dat natuurlijk prima, maar het idee dat een dergelijk scheve verhouding "wel het eerlijkst" is volg ik niet...
grappig dat jij dat het eerlijkste vindt. Je bent toch 1 gezin met gezamenlijke financiën (lees: kind, huis). In ieder geval TS is dat. Hoezo is het dsn ‘eerlijk’ dat 1 vd 2 in de relatie meer geld heeft te besteden, structureel, dan de ander? Dat is toch verre van eerlijk?quote:Op zaterdag 16 juli 2022 17:41 schreef nils7 het volgende:
Ik heb pas 1 pagina gelezen maar hoe wij het hebben gedaan.
We krijgen allebei ons salaris op onze eigen rekening. Bruto verdienen wij binnen 5% van elkaar dus dat is ongeveer gelijk. Moet toegeven dat dat allemaal wel een stuk makkelijker maakt om het volgende toe te passen.
We hebben onze eigen kosten: verzekering, mobiel, medische zaken, lunch.
En daarvan hebben wij afgesproken dan we bijvoorbeeld 250 euro voor ons zelf mogen besteden, no questions asked.
Alles wat ervan overblijft storten we op de gezamelijke rekening.
Dus even voorbeeldje*:
Ik: 2000 salaris
- 200 verzekering
- 50 mobiel
- 200 wegen belasting (beide auto's staan op mijn naam)
- 250 eigen budget
= 1300 over, maak ik over naar de gezamelijke rekening
zij: 2000 salaris
- 150 verzekering
- 30 euro mobiel
- 20 euro lunchen
- 250 euro eigen budget
= 1550 over, maakt zij over naar de gezamelijke rekeking
Gezamelijke rekening is dan 2850 waar we dan alles gezamelijk van betalen zoals hypotheek, GWL, internet, boodschappen, date nights.
Werkt voor ons prima, ja zij legt wat meer in, in dit geval maar ook zij gebruikt de auto (beetje geven en nemen).
* bedragen zijn fictief
[edit]
Je vindt het wel eerlijk dat 1 van de 2 meer inlegt dan de ander om het gelijk te trekken?quote:Op zondag 17 juli 2022 07:09 schreef Grumpey het volgende:
[..]
grappig dat jij dat het eerlijkste vindt. Je bent toch 1 gezin met gezamenlijke financiën (lees: kind, huis). In ieder geval TS is dat. Hoezo is het dsn ‘eerlijk’ dat 1 vd 2 in de relatie meer geld heeft te besteden, structureel, dan de ander? Dat is toch verre van eerlijk?
Wow, ik hoop toch niet ooit een relatie te hebben met iemand die denkt dat je in een huishouding volledig je eigen geld moet binnenharken als je je individuele niveau van welvaart wat wil opkrikken. Als je geen kinderen/huis hebt en elkaar net kent snap ik het nog, maar na 11 jaar relatie hoop je toch dat je (carriere) keuzes gezamenlijk aanpakt in het leven.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 23:59 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Hoezo is het eerlijk dat de een anderhalf keer zo veel geld inlegt als de ander?
Ik vind het niet meer dan normaal dat je elkaar gelijk trekt. Zeker in relatie van 11 jaar met huis en kinderen.quote:Op zondag 17 juli 2022 07:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je vindt het wel eerlijk dat 1 van de 2 meer inlegt dan de ander om het gelijk te trekken?
Waar komt die correlatie “meer inkomen komt door de inzet van je partner” vandaan ?quote:Op zondag 17 juli 2022 07:17 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Wow, ik hoop toch niet ooit een relatie te hebben met iemand die denkt dat je in een huishouding volledig je eigen geld moet binnenharken als je je individuele niveau van welvaart wat wil opkrikken. Als je geen kinderen/huis hebt en elkaar net kent snap ik het nog, maar na 11 jaar relatie hoop je toch dat je (carriere) keuzes gezamenlijk aanpakt in het leven.
Mwoah. Mijn uitgangspositie is dat het gezin het comfortabel moet hebben. Dat gebeurt hier door inleg van beide partners. Dat is genoeg voor het comfortabele en er blijft meer dan genoeg over voor elkaar om eigen dingen te doen van de eigen rekening.quote:Op zondag 17 juli 2022 07:18 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ik vind het niet meer dan normaal dat je elkaar gelijk trekt. Zeker in relatie van 11 jaar met huis en kinderen.
geen kinderen zeker?quote:Op zondag 17 juli 2022 07:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waar komt die correlatie “meer inkomen komt door de inzet van je partner” vandaan ?
Ik kan me zelf dus oprecht niet voorstellen dat je het leven zo ongelijk aanvliegt. Ik ben medisch specialist, ik zou mijn werk niet kunnen doen als mijn partner niet minimaal beschikbaar is voor kind ophalen smiddags (want ziekenhuizen zijn dramatisch ouderwets op dat vlak). Dat is een keuze die je beiden maakt en dus consequenties heeft voor elkaar. Alleen al het idee dat ik hierdoor meer overhoud dan mijn partner zou ik oneerlijk vinden.quote:Op zondag 17 juli 2022 07:34 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zeker wel. Wat verandert dat dan precies ?
Dat mag je vinden maar je doet nogal wat aannames waardoor je een beeld schetst die niet echt overeenkomt met de werkelijkheid.quote:Op zondag 17 juli 2022 07:39 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ik kan me zelf dus oprecht niet voorstellen dat je het leven zo ongelijk aanvliegt. Ik ben medisch specialist, ik zou mijn werk niet kunnen doen als mijn partner niet minimaal beschikbaar is voor kind ophalen smiddags (want ziekenhuizen zijn dramatisch ouderwets op dat vlak). Dat is een keuze die je beiden maakt en dus consequenties heeft voor elkaar. Alleen al het idee dat ik hierdoor meer overhoud dan mijn partner zou ik oneerlijk vinden.
Dat gevoel mag je hebben, maakt het nog geen rationaliteit. Want dat is wat je zegt, je hebt het gevoel dat het niet eerlijk is.quote:Op zondag 17 juli 2022 07:51 schreef Grumpey het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik van wel. Je hebt zulke onderlinge afhankelijkheid dat elke vorm van opgelegd deel onafhankelijkheid in specifiek financiën in mijn ogen oneerlijk is. Er is 1 vd 2, ondanks net zo’n toewijding in de relatie, consequent armer dan de ander. Dat is oneerlijk in mijn ogen. Kan je daar samen anders over denken, dat is je eigen vrijheid, maar dat maakt het mijn inziens niet opeens eerlijk.
Overigens gaat dat voor ons ook op, want uiteindelijk verdien ik maar een fractie meer dan mn partnerquote:Op zondag 17 juli 2022 07:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat gevoel mag je hebben, maakt het nog geen rationaliteit. Want dat is wat je zegt, je hebt het gevoel dat het niet eerlijk is.
Edit; en laten we wel wezen, er is geen “afhankelijkheid” op financieel gebied. Mijn vrouw zou letterlijk kunnen weglopen van alles en nog steeds beter af zijn dan 95% van de mensen die alles op een grote hoop gooien. Dus die vlieger gaat natuurlijk niet op.
Je doet net alsof jouw standpunt eerlijk en rationeel is en dat van de ander niet. Het moge duidelijk zijn dat 'eerlijk' subjectief is en dat er hier uiteenlopend over wordt gedacht. De een vindt allebei evenveel geld inleggen eerlijk, de ander vindt allebei hetzelfde percentage van het inkomen inleggen eerlijk, weer een ander vindt allebei evenveel eigen geld overhouden eerlijk en er zijn ook mensen die het allemaal arbitrair/onbelangrijk/tijdrovend/kleinzielig vinden en liever al het geld op een hoop gooien.quote:Op zondag 17 juli 2022 07:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat gevoel mag je hebben, maakt het nog geen rationaliteit. Want dat is wat je zegt, je hebt het gevoel dat het niet eerlijk is.
Heeft ze er geen probleem mee dat ze geen mede-eigenaar is van het huis? Het lijkt een prima situatie voor haar als ze niet bij hoeft te dragen aan de hypotheek, maar jij bouwt iets op en zij niet. De gevolgen gaat ze pas merken als jullie uit elkaar zouden gaan. Of hebben jullie hier iets voor geregeld?quote:Op zondag 17 juli 2022 22:45 schreef miro86 het volgende:
Ik ben het met Scorpie eens, maar uiteindelijk hangt het altijd erg af van de specifieke situatie.
Wij hebben een gemeenschappelijke rekening waar ik welke maand 2300 stort en zij 1300. Dit komt omdat ik een stuk meer verdien ook al werken we alle twee full time. Ik betaal ook de hypotheek, want het is ook mijn huis (dat was al zo voordat we elkaar leerden kennen) en mijn auto (zelfde idee). Gemeenschappelijke kosten icl sparen voor de kinderen komt van de gemeenschappelijke rekening. Maar wat wij zelf doen, apart, is van onze eigen middelen. Mijn kleding, mijn racefiets, haar etentje met vriendinne, haar sportclubabonnement. 99 van de 100 keer is het helemaal duidelijk wat voor kosten het zijn, soms moet je gewoon afspraken maken.
En qua inleg - je moet er gewoon zelf lekker overeen komen wat eerlijk is. 50-50 is eerlijk met twee werkende volwassenen, naar rato ook.
Zoiets zou je kunnen proberen te ondervangen door het bedrag dat zij niet hoeft te betalen aan hypotheek opzij te zetten voor een evt toekomstige aankoop en altijd ingeschreven staan voor een huurwoning.quote:Op zondag 17 juli 2022 23:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heeft ze er geen probleem mee dat ze geen mede-eigenaar is van het huis? Het lijkt een prima situatie voor haar als ze niet bij hoeft te dragen aan de hypotheek, maar jij bouwt iets op en zij niet. De gevolgen gaat ze pas merken als jullie uit elkaar zouden gaan. Of hebben jullie hier iets voor geregeld?
Ze woont gratis, dus als het goed is houdt ze daardoor relatief veel over.quote:Op zondag 17 juli 2022 23:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heeft ze er geen probleem mee dat ze geen mede-eigenaar is van het huis? Het lijkt een prima situatie voor haar als ze niet bij hoeft te dragen aan de hypotheek, maar jij bouwt iets op en zij niet. De gevolgen gaat ze pas merken als jullie uit elkaar zouden gaan. Of hebben jullie hier iets voor geregeld?
Maar huizen nemen over het algemeen in waarde toe. Daarom zei ik ook dat zij niets opbouwt, tenzij ze zorgt dat het geld dat ze bespaart rendeert (op een spaarrekening wordt het alleen minder waard). En ik zei ook niet voor niets dat ze pas een probleem heeft als de relatie tot een einde komt, want dan moet ze een eigen huis zien te vinden zonder dat ze de (over)waarde van een eigen woning heeft.quote:Op zondag 17 juli 2022 23:26 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Ze woont gratis, dus als het goed is houdt ze daardoor relatief veel over.
En dan moet je zorgen dat je relatie pas op de klippen loopt als je genoeg wachttijd hebt opgebouwd?quote:Op zondag 17 juli 2022 23:26 schreef Elpis het volgende:
[..]
Zoiets zou je kunnen proberen te ondervangen door het bedrag dat zij niet hoeft te betalen aan hypotheek opzij te zetten voor een evt toekomstige aankoop en altijd ingeschreven staan voor een huurwoning.
Aan de andere kant loopt ze ook geen risico als de huizenprijzen weer zouden kelderen.quote:Op zondag 17 juli 2022 23:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar huizen nemen over het algemeen in waarde toe. Daarom zei ik ook dat zij niets opbouwt, tenzij ze zorgt dat het geld dat ze bespaart rendeert (op een spaarrekening wordt het alleen minder waard). En ik zei ook niet voor niets dat ze pas een probleem heeft als de relatie tot een einde komt, want dan moet ze een eigen huis zien te vinden zonder dat ze de (over)waarde van een eigen woning heeft.
Dat risico is er ook als ze wel samen eigenaar zijn en ze na de breuk alsnog moet verhuizen omdat ze het niet in haar eentje kan betalen.quote:Op zondag 17 juli 2022 23:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En dan moet je zorgen dat je relatie pas op de klippen loopt als je genoeg wachttijd hebt opgebouwd?
Het maakt je erg kwetsbaar als je in het huis van een ander gaat wonen. Als student heb ik het een tijdje gedaan, want toen had ik sowieso geen mogelijkheden om zelf een woning te kopen. Nu zou ik het nooit meer doen.
Da's een risico dat je zelf in de hand hebt door niet een huis te kopen dat je je nét kunt veroorloven. En verkoop je voor een lagere prijs, dan koop je een ander huis ook weer voor minder aan.quote:Op zondag 17 juli 2022 23:37 schreef Elpis het volgende:
[..]
Aan de andere kant loopt ze ook geen risico als de huizenprijzen weer zouden kelderen.
Ja, en tot dat gebeurt, als het gebeurt plukt ze er de vruchten van want gratis wonen. Want het klagen begint pas op het moment dat het mis loopt en de realiteit anders wordt. Maar in de tijd dat zeer woont en niks betaald heeft ze voordeel. Ik zou overigens zeggen dat het bedrag dat je uitgaf aan wonen voor je bij iemand I trok gewoon opzij blijft zetten.quote:Op zondag 17 juli 2022 23:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar huizen nemen over het algemeen in waarde toe. Daarom zei ik ook dat zij niets opbouwt, tenzij ze zorgt dat het geld dat ze bespaart rendeert (op een spaarrekening wordt het alleen minder waard). En ik zei ook niet voor niets dat ze pas een probleem heeft als de relatie tot een einde komt, want dan moet ze een eigen huis zien te vinden zonder dat ze de (over)waarde van een eigen woning heeft.
Als je slaagt voor de marshmellowtest, dan kies je voor mede-eigenaarschap en niet voor vrijgesteld worden van het betalen van een hypotheek zolang je een relatie hebt.quote:Op zondag 17 juli 2022 23:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, en tot dat gebeurt, als het gebeurt plukt ze er de vruchten van want gratis wonen. Want het klagen begint pas op het moment dat het mis loopt en de realiteit anders wordt. Maar in de tijd dat zeer woont en niks betaald heeft ze voordeel. Ik zou overigens zeggen dat het bedrag dat je uitgaf aan wonen voor je bij iemand I trok gewoon opzij blijft zetten.
Das leuk ja, en dan, bij een enorme inkomens ongelijkheid? Dan gaat zij voor de vorm 200 euro betalen per maand. Of moet ze dan wel voor de helft eigenaar worden van iets wat ze helemaal niet kan dragen? Of wordt ze dan ook maar voor een deeltje eigenaar? Bij gelijke salarissen kan het wel, maar dan koop je je in en dan betaal je ook gewoon de helft van alles.quote:Op zondag 17 juli 2022 23:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als je slaagt voor de marshmellowtest, dan kies je voor mede-eigenaarschap en niet voor vrijgesteld worden van het betalen van een hypotheek zolang je een relatie hebt.
Grote inkomensongelijkheid is inderdaad een probleem. Je kunt dan bijvoorbeeld in een huis gaan wonen dat je je zou kunnen veroorloven als je allebei het kleinste salaris had. Of degene die het meest verdient, brengt meer in en laat dat vastleggen of maakt er geen probleem van. Er zijn allerlei constructies voor waarbij de constructie 'ik betaal niks en bezit niks' wat mij betreft de slechtste is*. Of zou jij het wel overwegen?quote:Op zondag 17 juli 2022 23:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Das leuk ja, en dan, bij een enorme inkomens ongelijkheid? Dan gaat zij voor de vorm 200 euro betalen per maand. Of moet ze dan wel voor de helft eigenaar worden van iets wat ze helemaal niet kan dragen? Of wordt ze dan ook maar voor een deeltje eigenaar? Bij gelijke salarissen kan het wel, maar dan koop je je in en dan betaal je ook gewoon de helft van alles.
Zie mijn antwoord op @Elpis .quote:En als huizen minder waard worden dan? Want bij overwaarde is het leuk, maar wat als het tegenovergestelde waar is? Dan moet zij, als zij gaat (of hij als t andersom is) hem nog de helft van de restschuld betalen? Of is het dan ineens anders?
Aha, dus zoals hierboven die user die het huis al had en zijn vriendin erbij kwam wonen, stel dat daar grote ongelijkheid is qua inkomen, dan moet hij zijn huis maar verkopen om vervolgens een huis te kopen dat op 2x het laagste salaris gekocht kon worden? En daar dan even weer kosten koper voor aftikken en zo.quote:Op zondag 17 juli 2022 23:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Grote inkomensongelijkheid is inderdaad een probleem. Je kunt dan bijvoorbeeld in een huis gaan wonen dat je je zou kunnen veroorloven als je allebei het kleinste salaris had. Of degene die het meest verdient, brengt meer in en laat dat vastleggen of maakt er geen probleem van. Er zijn allerlei constructies voor waarbij de constructie 'ik betaal niks en bezit niks' wat mij betreft de slechtste is. Of zou jij het wel overwegen?
[..]
Zie mijn antwoord op @:elpis .
Dat is inderdaad een van de opties. Er zijn er meer, waar je niet op ingaat.quote:Op maandag 18 juli 2022 00:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Aha, dus zoals hierboven die user die het huis al had en zijn vriendin erbij kwam wonen, stel dat daar grote ongelijkheid is qua inkomen, dan moet hij zijn huis maar verkopen om vervolgens een huis te kopen dat op 2x het laagste salaris gekocht kon worden? En daar dan even weer kosten koper voor aftikken en zo.
Ben jij serieus als je van de ander vraagt om de vermogensopbouw die gepaard gaat met woningbezit te laten schieten? Da's gewoon een heel slecht plan voor de lange termijn, zeker als je kinderen hebt en al helemaal als je geen ander plan hebt dan het geld dat je bespaart op een spaarrekening zetten.quote:En stel dat dat dermate laag is, dan moet je maar van een, weet ik veel, 2 onder 1 kap woning naar een appartementje gaan omdat dát wel uit kan bij 2x het kleinste salaris? Ben je nou serieus?
Nou, inkopen kan, maar dan moet de dat geld wel hebben liggen en daarna ook voor % dat ze zich ingekocht heeft de vaste lasten betalen. Bijvoorbeeld.quote:Op maandag 18 juli 2022 00:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een van de opties. Er zijn er meer, waar je niet op ingaat.
[..]
Ben jij serieus als je van de ander vraagt om de vermogensopbouw die gepaard gaat met woningbezit te laten schieten? Da's gewoon een heel slecht plan voor de lange termijn, zeker als je kinderen hebt en al helemaal als je geen ander plan hebt dan het geld op een spaarrekening zetten.
Zolang ze zich volledig inkoopt prima. Maar dat betekent dan ook even cash 50k of meer inbrengen omdat de huidige partner misschien alquote:Op maandag 18 juli 2022 00:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
[..]
Ben jij serieus als je van de ander vraagt om de vermogensopbouw die gepaard gaat met woningbezit te laten schieten? Da's gewoon een heel slecht plan voor de lange termijn, zeker als je kinderen hebt en al helemaal als je geen ander plan hebt dan het geld dat je bespaart op een spaarrekening zetten.
Overigens reageer je hier niet op het laatste deeltje van die post van me.quote:Op maandag 18 juli 2022 00:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
[..]
Ben jij serieus als je van de ander vraagt om de vermogensopbouw die gepaard gaat met woningbezit te laten schieten? Da's gewoon een heel slecht plan voor de lange termijn, zeker als je kinderen hebt en al helemaal als je geen ander plan hebt dan het geld dat je bespaart op een spaarrekening zetten.
Het zou waarschijnlijk het makkelijkst en rechtvaardigst zijn om samen een nieuwe woning aan te kopen, de een meer in te laten brengen en dat vast te laten leggen bij de notaris.quote:Op maandag 18 juli 2022 00:10 schreef CoolGuy het volgende:
Jij denkt dat als jij in je eentje niet in staat was om iets te kopen waarmee je profiteerde van die vermogensopbouw, en je kunt vanuit je huurwoning je of appartementje bij iemand intrekken die rianter woont, dat je moet mee profiteren van vermogensopbouw waar je geen cent voor betaald hebt?
Precies. Ik proef een hoog “wil ik ook” gehalte.quote:Op maandag 18 juli 2022 00:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, inkopen kan, maar dan moet de dat geld wel hebben liggen en daarna ook voor % dat ze zich ingekocht heeft de vaste lasten betalen. Bijvoorbeeld.
Jij denkt dat als jij in je eentje niet in staat was om iets te kopen waarmee je profiteerde van die vermogensopbouw, en je kunt vanuit je huurwoning je of appartementje bij iemand intrekken die rianter woont, dat je moet mee profiteren van vermogensopbouw waar je geen cent voor betaald hebt?
Je reageert zelf ook niet overal op.quote:Op maandag 18 juli 2022 00:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Overigens reageer je hier niet op het laatste deeltje van die post van me.
Ja, natuurlijk. Dat is veel makkelijker in de huidige markt vooral, dan gewoon in het huis erbij intrekken wat de ander al heeft.quote:Op maandag 18 juli 2022 00:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het zou waarschijnlijk het makkelijkst en rechtvaardigst zijn om samen een nieuwe woning aan te kopen, de een meer in te laten brengen en dat vast te laten leggen bij de notaris.
Duur geintje, kosten koper betalen omdat jij het “eerlijk” wil maken.quote:Op maandag 18 juli 2022 00:13 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het zou waarschijnlijk het makkelijkst en rechtvaardigst zijn om samen een nieuwe woning aan te kopen, de een meer in te laten brengen en dat vast te laten leggen bij de notaris.
Ik dacht dat je rationeel was?quote:Op maandag 18 juli 2022 00:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je reageert zelf ook niet overal op.
Maar ik reageer er daarna alsnog op. Ik wijs je echter op iets wat je zelf ook doet maar als JIJ er op gewezen wordt kom je wel met een rookgordijntje maar niet met een inhoudelijke reactie. Is dat omdat hetquote:Op maandag 18 juli 2022 00:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je reageert zelf ook niet overal op.
Het gaat niet alleen om wat eerlijk is, maar het gaat ook om kwetsbaarheid en afhankelijkheid. Het is eenvoudigweg niet rationeel om ervan uit te gaan dat je relatie altijd goed blijft. Gaat de relatie voorbij, dan moet je een dak boven je hoofd hebben.quote:Op maandag 18 juli 2022 00:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Duur geintje, kosten koper betalen omdat jij het “eerlijk” wil maken.
Prima, maar als dat niet kan dan is zelf niks bezitten een slechte optie. Ik kan me niet voorstellen dat je dat voor jezelf zou willen, of wel?quote:Veel eerlijker is als je je op papier inkoopt in de huidige woning en daarbij het opgebouwde bedrag voor de helft matched (inclusief rente). Pas dan ben je “echt” voor de helft eigenaar en dat is de meest eerlijke manier.
Leuk dat je het op een hoop gooit maar “eerlijk” is dat niet echt natuurlijk. Rationeel eigenlijk ook niet want als je uit elkaar zou gaan heb je daar best veel last mee, maar hey, als jij dat het meest rationele vind staat het je vrij dat te vinden.quote:Op zondag 17 juli 2022 23:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je doet net alsof jouw standpunt eerlijk en rationeel is en dat van de ander niet. Het moge duidelijk zijn dat 'eerlijk' subjectief is en dat er hier uiteenlopend over wordt gedacht. De een vindt allebei evenveel geld inleggen eerlijk, de ander vindt allebei hetzelfde percentage van het inkomen inleggen eerlijk, weer een ander vindt allebei evenveel eigen geld overhouden eerlijk en er zijn ook mensen die het allemaal arbitrair/onbelangrijk/tijdrovend/kleinzielig vinden en liever al het geld op een hoop gooien.
Dat laatst vind ik rationeel en het constante afgeven op "mevrouw" komt op mij nogal emotioneel over.
Ja. Nou, das gewoon iemand van zijn of haar spaargeld af helpen omdat je gaat samenwonen. Dus jij gaat met mij samenwonen en dan zeg ik tegen jou, leuk joh, maar dan krijg ik nu wel even 50k van je en je gaat voor % dat die 50k vertegenwoordigd mee betalen aan de vaste lasten.quote:Op maandag 18 juli 2022 00:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Duur geintje, kosten koper betalen omdat jij het “eerlijk” wil maken.
Veel eerlijker is als je je op papier inkoopt in de huidige woning en daarbij het opgebouwde bedrag voor de helft matched (inclusief rente). Pas dan ben je “echt” voor de helft eigenaar en dat is de meest eerlijke manier.
Nee, dat doe je niet.quote:Op maandag 18 juli 2022 00:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar ik reageer er daarna alsnog op. Ik wijs je echter op iets wat je zelf ook doet maar als JIJ er op gewezen wordt kom je wel met een rookgordijntje maar niet met een inhoudelijke reactie. Is dat omdat het
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |