abonnement Unibet Coolblue
pi_205320476
Geen ‘Meester Bart’, maar gewoon Bart. Geen ‘jongens en meisjes’, maar ‘kinderen’. En: één wc-hokje voor alle leerlingen. De nieuwe basisschool De Verbinding in Nijmegen is genderneutraal. ,,Kinderen worden vaak té vroeg gedwongen een keuze te maken.”

Manon Prévoo is met ‘haar’ school aan de Steltsestraat in Nijmegen-Noord een van de eerste genderneutrale basisscholen in Nederland. ,,We willen af van dat jongensmeisjes-denken en we willen op geen enkele manier onze leerlingen stigmatiseren”, licht de directeur toe.

Maar hoe ziet ‘genderneutraal’ eruit, op een basisschool met tweehonderd kinderen?

,,Op onze wc’s hangen gewoon géén bordjes aan de muur. Ze zijn dus niet alleen voor jongens of meisjes, maar voor iedereen.” De wc-hokjes hebben bovendien alleen een normaal toilet. Prévoo, glimlachend: ,,Ja, als we er plasbakken zouden ophangen zou het niet meer genderneutraal zijn, hè. Jongetjes kunnen ook zitten.”

Lego, barbies of blokken?
De kern van De Verbinding, zegt Prévoo, ,,is dat we álles aanbieden. Iedereen mag van ons overal mee spelen. Lego, barbies en blokken. We zeggen niet wat er niet mag. Waarom is het normaal dat je als jongetje in de peuterleeftijd wel een jurkje aan mag en je nagels mag lakken, maar dat opeens klaar moet zijn als je naar de basisschool gaat? Want dan moet je je opeens gedragen als een jongen? Iedereen mag een jurkje aan!”

Voor jaarlijks terugkerende tradities zoals vader- en moederdag betekent de ‘gendervriendelijke houding’ enige aanpassing. ,,Misschien veranderen we de naam van die dag uiteindelijk wel, naar iets van ouderdag bijvoorbeeld. Voor nu mogen onze kinderen gewoon alles maken wat ze willen op die dag. Maar de tijd waarin papa standaard een stropdas kreeg, is wat ons betreft wel voorbij.”

Persoonlijke motivatie
,,Wat we dus absoluut niet willen”, zegt Prévoo, ,,is dat kinderen zich gaan afvragen of ze wel van voetbal mogen houden, omdat ze als meisje geboren zijn.” Een vraag die ze zelf wél kreeg, van haar transgender dochter.

,,Zij kwam een paar jaar geleden naar me toe en zei: ‘Mama, ik weet niet of ik een meisje of jongetje ben’. Ja, dan gaat er dus wel echt een wereld voor je open. Opeens werden wij als gezin geconfronteerd met alle moeilijkheden waar zij tegenaan liep, alleen maar omdat ze zichzelf wilde zijn.” Het motiveerde Prévoo om de genderneutrale basisschool op te zeten.

Op de middelbare school van haar dochter hebben ze sinds kort ook een genderneutrale wc ingericht. ,,Maar dat is eigenlijk gedaan op de manier waarop je het juist niet wil: ergens op een van de bovenste verdiepingen, met bordjes aangegeven. Ja, dan zegt m’n dochter dus: ‘daar ga ik dus écht niet heen hè, mam’.”

Op De Verbinding gaat het beter, vanzelfsprekender, natuurlijker. Maar toch: heeft het zin om kinderen op de basisschool een genderneutrale setting te bieden, terwijl ze straks in de ‘echte’ wereld weer volop met genderscheiding te maken krijgen? In het vervolgonderwijs, op de sportclub en later op het werk?

,,Natuurlijk hebben we tijd nodig om ons dit proces allemaal eigen te maken. Maar ik ben er stellig van overtuigd dat de kinderen die vanaf onze school straks naar de middelbare school gaan, juist deze geweldige blik op de wereld meenemen. En als we op die manier een zaadje kunnen planten. Al is het er maar één. Ben ik tevreden.”

https://www.ad.nl/gezin/d(...)-ze-4-zijn~a67d2fa5/

Een genderneutrale basisschool gerund door 'n stel extremisten :') Je zou zeggen dat mensen die hun kind hierheen sturen uit de ouderlijke macht gezet worden.

Wat 'n idioterie.
pi_205320493
,,Kinderen worden vaak té vroeg gedwongen een keuze te maken.

Grappig dit.
  dinsdag 12 juli 2022 @ 20:11:06 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_205320496
Hopelijk mislukt dit faliekant.
  Beste debater 2022 dinsdag 12 juli 2022 @ 20:12:50 #4
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205320508
:') :') :')

Top... Nederland is af.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 dinsdag 12 juli 2022 @ 20:14:45 #5
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205320519
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 20:10 schreef Sunshine1982 het volgende:
,,Kinderen worden vaak té vroeg gedwongen een keuze te maken.

Grappig dit.
Inderdaad; keuzes worden vooral voor ze gemaakt nu: "Je bent niet echt een jongen of een meisje omdat de biologie/dokter dat heeft gezegd, dat is een sociaal construct: kijk, je hebt 54 genders... kies er maar een, of twee, of allemaal! Omdat je mag zijn wie je beeeeeent..."

Totale waanzin. Kinderen vooral al heel vroeg lastigvallen met deze onwetenschappelijke hype. Zal het psychologisch en didactisch fenomenaal doen.

Oh en dit:

"De kern van De Verbinding, zegt Prévoo, ,,is dat we álles aanbieden. Iedereen mag van ons overal mee spelen. Lego, barbies en blokken. We zeggen niet wat er niet mag."

Is het zo dat op de niet tolerantie-inclusieve-diverse-woke scholen kinderen nog lijfstraffen krijgen wanneer ze met speelgoed spelen dat niet 'heurt'?

En:

"Natuurlijk hebben we tijd nodig om ons dit proces allemaal eigen te maken."

Allemaal? Bespaar me dat 'proces' s.v.p. Nul behoefte aan.

[ Bericht 15% gewijzigd door EttovanBelgie op 12-07-2022 20:20:01 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 12 juli 2022 @ 20:14:48 #6
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_205320521
Hopelijk haalt iedereen zijn of haar kind van deze school.
Dan stopt deze onzin meteen.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_205320523
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 20:10 schreef Sunshine1982 het volgende:
,,Kinderen worden vaak té vroeg gedwongen een keuze te maken.

Grappig dit.
Ironische uitspraak idd.
pi_205320537
Whahahahahahahahaha
U MAD?
pi_205320549
Allemaal naar de klote.
  dinsdag 12 juli 2022 @ 20:18:02 #10
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_205320551
Dit levert alleen maar wereldvreemde mietjes op.
pi_205320554
pi_205320569
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 20:18 schreef laforest het volgende:
[ afbeelding ]
Ben jij die linker?
pi_205320573
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 20:10 schreef Sunshine1982 het volgende:
,,Kinderen worden vaak té vroeg gedwongen een keuze te maken.

Grappig dit.
Als het niet zo ernstig was. Voor sommige mensen is genitale en hormonale verminking met een levenslang abonnement op de apotheek is wellicht de enige verlichting van hun ernstige psychische stoornis, maar het presenteren als gewoon een keuze die kinderen kunnen maken is misdadig tegenover die kinderen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_205320589
Ben benieuwd hoe veel ouders hun kinderen aan een dergelijk sociaal experiment willen laten deelnemen.

Teven is de argumentatie in de OP waarom een dergelijke school nodig zou zijn complete kolder: "Wat we dus absoluut niet willen”, zegt Prévoo, ,,is dat kinderen zich gaan afvragen of ze wel van voetbal mogen houden, omdat ze als meisje geboren zijn.” Een vraag die ze zelf wél kreeg, van haar transgender dochter." Je wordt doodgegooid met onze leeuwinnen en al het nieuws eromtrent.
pi_205320592
Persoonlijke motivatie
,,Wat we dus absoluut niet willen”, zegt Prévoo, ,,is dat kinderen zich gaan afvragen of ze wel van voetbal mogen houden, omdat ze als meisje geboren zijn.” Een vraag die ze zelf wél kreeg, van haar transgender dochter.


Pure flauwekul dit. Je hebt al jaren het EK vrouwenvoetbal, wat nu ook weer gaande is volgens mij.
pi_205320597
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 12 juli 2022 @ 20:23:38 #17
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_205320603
Goh wat toevallig dat haar dochter transgender is.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_205320607
Net even op hun site gekeken, ze willen niet over de kinderen praten maar met de kinderen…
Ik geef het project 2 jaar, dan vecht iedereen elkaar de tent uit, zowel de “kindvoogden” en docenten en de kinderen.
  Beste debater 2022 dinsdag 12 juli 2022 @ 20:24:17 #19
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205320610
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 20:22 schreef Sunshine1982 het volgende:
Persoonlijke motivatie
,,Wat we dus absoluut niet willen”, zegt Prévoo, ,,is dat kinderen zich gaan afvragen of ze wel van voetbal mogen houden, omdat ze als meisje geboren zijn.” Een vraag die ze zelf wél kreeg, van haar transgender dochter.

Pure flauwekul dit. Je hebt al jaren het EK vrouwenvoetbal, wat nu ook weer gaande is volgens mij.
Het is nog veel achterlijker.

Misschien kan ze me vertellen welke wetten en regels er in Nederland zijn die het 'niet jezelf kunnen zijn als transgender' onmogelijk maken. Het wordt gebracht alsof de politie komt controleren of jongens wel met auto's spelen en meisjes met poppen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_205320618
Facepalm
pi_205320625
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 20:24 schreef ootjekatootje het volgende:
Net even op hun site gekeken, ze willen niet over de kinderen praten maar met de kinderen…
Ik geef het project 2 jaar, dan vecht iedereen elkaar de tent uit, zowel de “kindvoogden” en docenten en de kinderen.
Die directrice is compleet loco joh.

'Ja, als we er plasbakken zouden ophangen zou het niet meer genderneu­traal zijn, hè. Jongetjes kunnen ook zitten'

8)7
pi_205320631
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 20:23 schreef Straatcommando. het volgende:
Goh wat toevallig dat haar dochter transgender is.
Ik zat er al op te wachten toen ik het las ja. Arm jongetje, ik ben benieuwd waar hij dat soort onzin opgepikt heeft.
  Beste debater 2022 dinsdag 12 juli 2022 @ 20:27:15 #23
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205320634
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 20:26 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Die directrice is compleet loco joh.

'Ja, als we er plasbakken zouden ophangen zou het niet meer genderneu­traal zijn, hè. Jongetjes kunnen ook zitten'

8)7
Dit verzin je. toch...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_205320640
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 20:27 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dit verzin je. toch...
Nee. Dat staat in het artikel op de site.
pi_205320642
:') !
Het is koud, het is guur....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')