Probeer inderdaad wel een buffer aan te houden. Zou je waar mogelijk altijd moeten doenquote:Op zaterdag 9 juli 2022 18:43 schreef TornadoDK het volgende:
Hangt helemaal af van je andere lasten en al opgebouwd spaargeld.
Met een koophuis iig wel verstandig om wat geld te hebben voor onderhoud en verbouwingen
Ik kom prima rond en kan nog gewoon leuke dingen doen en de gasrekening betalenquote:Op zaterdag 9 juli 2022 18:12 schreef Geerd het volgende:
Wist je toch van te voren ? Wat is je levensstijl?
Nou klaar toch?quote:Op zaterdag 9 juli 2022 18:59 schreef Koetjes_reep het volgende:
[..]
Probeer inderdaad wel een buffer aan te houden. Zou je waar mogelijk altijd moeten doen
[..]
Ik kom prima rond en kan nog gewoon leuke dingen doen en de gasrekening betalen. maar ik heb ergens gelezen dat het onverstandig is > 25% van je netto salaris uit te geven aan bruto hypotheeklasten.
'Link bezig' vind ik trouwens wel een beetje gechargeerd. Bij uitval (ww, ziektewet oid.) verwacht ik ook nog rond te kunnen komen.quote:knip
Dat percentage op zich zegt weinig, imo. Het plaatje hangt nogal af van het netto salaris.quote:Op zaterdag 9 juli 2022 18:59 schreef Koetjes_reep het volgende:
[..]
Probeer inderdaad wel een buffer aan te houden. Zou je waar mogelijk altijd moeten doen
[..]
Ik kom prima rond en kan nog gewoon leuke dingen doen en de gasrekening betalen. maar ik heb ergens gelezen dat het onverstandig is > 25% van je netto salaris uit te geven aan bruto hypotheeklasten.
Dit schoot ook door mijn hoofd. Wie bedenkt nu minder te gaan werken als je al zo'n matig salaris hebt.quote:Op zaterdag 9 juli 2022 19:59 schreef leolinedance het volgende:
Erg gevaarlijk. Naar FOk normen zeer matig loon met zulke lasten! Reserveer maar alvast een plekje onder de brug voor als het misgaat.
Hangt af van je overige uitgaven. In principe kan je best 35% van je nettoloon uitgeven aan wonen. In jouw geval is dat dus 1137.50. Dat zijn denk ik ook jouw totale woonlasten, dus hypotheek + gas/water/elektra/internet + opstalverzekering + belastingen. Kan prima dus.quote:Op zaterdag 9 juli 2022 18:07 schreef Koetjes_reep het volgende:
Ik kom prima rond, maar puur gevoelsmatig zijn mijn woonlasten nu erg hoog t.a.v. mijn inkomen (hypotheek: 920 bruto, inkomen na minder werken 3250 netto). Wat vinden jullie? is dit nog een gezonde verhouding tussen inkomen en hypotheek?
Pas op he, voor fok begrippen is dit een zeer ondermaats salarisquote:Op zaterdag 9 juli 2022 21:41 schreef spierbal het volgende:
Alleen op deze 2 bedragen zou ik denken zit niet te janken.
Dit is gewoon een verkapt poch topic.quote:Op zondag 10 juli 2022 03:35 schreef 111210 het volgende:
[..]
Pas op he, voor fok begrippen is dit een zeer ondermaats salaris
Zou niet weten waarmee TS hoopt te pochen.quote:Op zondag 10 juli 2022 06:48 schreef spierbal het volgende:
[..]
Dit is gewoon een verkapt poch topic.
Op basis van de wettelijke tabel die hierboven is geplaatst zal je met het bruto inkomen van ongeveer 60k inderdaad ongeveer aan die 25% moeten denken. Ik vermoed dat die wettelijke tabel vooral ook is samengesteld op basis van de betaalbaarheid wanneer er iets naars gebeurt. Er zal altijd een deel van de populatie te maken krijgen met arbeidsongeschiktheid of bijvoorbeeld scheidingen.quote:Op zaterdag 9 juli 2022 18:59 schreef Koetjes_reep het volgende:
[..]
[..]
Hmmm.. Volgens die wettelijke tabel zou ik bij mijn inkomen rekening moeten houden met minder dan 25%. Echter als ik op https://www.berekenhet.nl(...)theek-berekenen.html mijn maximale hypotheek doorreken met de gegevens van mijn hypotheek, komt het precies uit.quote:Op zondag 10 juli 2022 08:43 schreef snabbi het volgende:
[..]
Op basis van de wettelijke tabel die hierboven is geplaatst zal je met het bruto inkomen van ongeveer 60k inderdaad ongeveer aan die 25% moeten denken. Ik vermoed dat die wettelijke tabel vooral ook is samengesteld op basis van de betaalbaarheid wanneer er iets naars gebeurt. Er zal altijd een deel van de populatie te maken krijgen met arbeidsongeschiktheid of bijvoorbeeld scheidingen.
De getallen zijn gemaakt om gemiddelde niet in de problemen te komen - en dat betekent niet dat je het nooit zal redden wanneer je boven die percentages leeft. De kans is alleen groter dat je problemen krijgt wanneer het jou zou treffen.
Je hebt de lening al, maar je zou hem dus niet opnieuw krijgen.
Mijn hypotheekadviseur vertelde me een paar jaar geleden dat er bij lage rente rekening gehouden moet worden met eventuele toekomstige rentestijgingen en dus hogere maandlasten, dus daarom ging het max leenbedrag omlaag. Bij hogere rentes is de kans op rentestijging lager. Zoiets. Geen idee of het klopt wat hij zei, was verder niet enorm de indruk van zijn kennis en kundequote:Op zondag 10 juli 2022 13:08 schreef Koetjes_reep het volgende:
[..]
Hmmm.. Volgens die wettelijke tabel zou ik bij mijn inkomen rekening moeten houden met minder dan 25%. Echter als ik op https://www.berekenhet.nl(...)theek-berekenen.html mijn maximale hypotheek doorreken met de gegevens van mijn hypotheek, komt het precies uit.
Wellicht dat het percentatie in die tabel is gebaseerd op de netto hypotheeklast? Ik kom aan de 28/29% op basis van mijn bruto lasten.
edit: Ook vreemd dat het percentage omhoog gaat bij een hogere rente. Weet iemand waarom dat is?
Google even naar de financieringslastnorm. Die heeft hier meende ik mee te maken.quote:Op zondag 10 juli 2022 13:08 schreef Koetjes_reep het volgende:
[..]
Hmmm.. Volgens die wettelijke tabel zou ik bij mijn inkomen rekening moeten houden met minder dan 25%. Echter als ik op https://www.berekenhet.nl(...)theek-berekenen.html mijn maximale hypotheek doorreken met de gegevens van mijn hypotheek, komt het precies uit.
Wellicht dat het percentatie in die tabel is gebaseerd op de netto hypotheeklast? Ik kom aan de 28/29% op basis van mijn bruto lasten.
edit: Ook vreemd dat het percentage omhoog gaat bij een hogere rente. Weet iemand waarom dat is?
Dat doe je niet met een dergelijk salaris hoor. Zou een beetje triest zijn. Ook die hypotheek last is best hoog en niets om jaloers op te zijn. Tenzij het natuurlijk een woning van een paar miljoen betreft.quote:Op zondag 10 juli 2022 06:48 schreef spierbal het volgende:
[..]
Dit is gewoon een verkapt poch topic.
Nou het is in ieder geval niet de bedoeling om te pochen... volgens mij is dit ook geen exorbitant salaris ofzo..quote:Op vrijdag 15 juli 2022 11:09 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Dat doe je niet met een dergelijk salaris hoor. Zou een beetje triest zijn. Ook die hypotheek last is best hoog en niets om jaloers op te zijn. Tenzij het natuurlijk een woning van een paar miljoen betreft.
60 procent uitgeven aan vaste lasten vind ik vrij veel, dat is bij mij veel minder met een hoger inkomen. Daarnaast heeft mijn vrouw natuurlijk ook nog een inkomen.quote:Op zaterdag 16 juli 2022 21:18 schreef Koetjes_reep het volgende:
[..]
Nou het is in ieder geval niet de bedoeling om te pochen... volgens mij is dit ook geen exorbitant salaris ofzo..
Ik ben het met je eens Fisherman, de hypotheeklasten zijn relatief hoog t.a.v. mijn inkomen. Daarbij moet wel gezegd worden dat er inderdaad een behoorlijke overwaarde op het huis zit, maar ja, daar koop je niets voor. En het is nog maar de vraag of die er over een jaar nog op zit.
De bruto hypotheeklast alleen is ongeveer 29% van mijn inkomen. Alle vaste lasten bij elkaar (en dan ook echt alle vaste terugkerende lasten, dus ook wegenbelasting, zorgverzekering telefoons e.d. voor mij en mijn vrouw) zijn ongeveer 60% van mijn inkomen.
Klopt, hypotheekvorm kan ook veel zeggen. Ik los alles helemaal af op het einde door een annuitaire hypotbeek met rente die 30 jaar vast staat. Als je een aflossingsvrije hypotheek zou hebben weet je dat vroeg of laat de rekening komt.quote:Op zondag 17 juli 2022 00:19 schreef GSbrder het volgende:
Ik vind hypotheek een wat te smalle bril om het door te bekijken. Heb je een jaren '30 tweekapper van 150m2 of een nieuwbouwwoning van 80m2? Wat ben je kwijt aan onderhoud en wat is je verdere levensfase (Kinderopvang? Studieschuld? Pensioen of ZZP?) Een overwaarde kan ook betekenen veel EWF, hoge OZB en in theorie veel te onderhouden.
Pas als je het hele plaatje hebt, kun je iets zeggen of 25%, 30% of 35% realistisch is voor dit inkomen.
Als je qua polsjuwelen een beetje bij de tijd wil blijven wordt het onder die luizige 2,5k wel ingewikkeld, ja.quote:Op zondag 17 juli 2022 00:34 schreef Fisherman het volgende:
Maar goed, volgens mij als je gewoon iedere maand minimaal 2500 overhoudt om leuke dingen van te doen, dan kom je niet snel in de problemen. Daarboven is natuurlijk beter, daaronder is het behelpen volgens mij.
Kap nou eens met die onzinnige act joh. In dat andere topic over armoede ook al.quote:Op zondag 17 juli 2022 00:34 schreef Fisherman het volgende:
[..]
60 procent uitgeven aan vaste lasten vind ik vrij veel, dat is bij mij veel minder met een hoger inkomen. Daarnaast heeft mijn vrouw natuurlijk ook nog een inkomen.
Overwaarde gaat inderdaad verdwijnen, maar ik mijn huis heeft 66% overwaarde momenteel, dus dat gaat niet zomaar allemaal verdampen.
Maar goed, volgens mij als je gewoon iedere maand minimaal 2500 overhoudt om leuke dingen van te doen, dan kom je niet snel in de problemen. Daarboven is natuurlijk beter, daaronder is het behelpen volgens mij.
quote:Op zondag 17 juli 2022 00:19 schreef GSbrder het volgende:
Ik vind hypotheek een wat te smalle bril om het door te bekijken. Heb je een jaren '30 tweekapper van 150m2 of een nieuwbouwwoning van 80m2? Wat ben je kwijt aan onderhoud en wat is je verdere levensfase (Kinderopvang? Studieschuld? Pensioen of ZZP?) Een overwaarde kan ook betekenen veel EWF, hoge OZB en in theorie veel te onderhouden.
Pas als je het hele plaatje hebt, kun je iets zeggen of 25%, 30% of 35% realistisch is voor dit inkomen.
Als je nou niet aflost en je nabestaanden de rekening laat betalen (lees: de woningwaarde genoeg is om de hypotheek af te lossen), is er niets aan de hand en heb je gedurende de looptijd veel meer mogelijkheden, om die 2500 te overschrijden.quote:Op zondag 17 juli 2022 00:36 schreef Fisherman het volgende:
Klopt, hypotheekvorm kan ook veel zeggen. Ik los alles helemaal af op het einde door een annuitaire hypotbeek met rente die 30 jaar vast staat. Als je een aflossingsvrije hypotheek zou hebben weet je dat vroeg of laat de rekening komt.
Waarom niet? Tijdens de rit zit je ook al met een schuld.quote:Op zondag 17 juli 2022 11:43 schreef Daboman het volgende:
Het lijkt me niet de bedoeling om aan het eind van de rit te blijven zitten met een schuld
Omdat het linksom of rechtsom toch wel een keer zal moeten worden afgelost. Bovendien is er een reden dat voor nieuwe hypotheken aflossingsvrij niet meer is toegestaan.quote:Op zondag 17 juli 2022 11:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarom niet? Tijdens de rit zit je ook al met een schuld.
Best kans dat de schuld na afloop, in box3 terecht komt; kan er niet op wachten.....![]()
![]()
Dat ontken ik ook niet. Maar laat dat aflossen dan zo laat mogelijk plaatsvinden, nadat je eerst het geld aan leuke dingen over de balk hebt gesmeten.quote:Op zondag 17 juli 2022 11:48 schreef Daboman het volgende:
Omdat het linksom of rechtsom toch wel een keer zal moeten worden afgelost.
50% van de woningwaarde mag je aflossingsvrij nemen.quote:Op zondag 17 juli 2022 11:48 schreef Daboman het volgende:
Bovendien is er een reden dat voor nieuwe hypotheken aflossingsvrij niet meer is toegestaan.
Idealiter lossen erfgenamen het af als ze de woning van pa en moe van ¤900k verkopen met nog ¤300k aan aflossingsvrije hypotheek.quote:Op zondag 17 juli 2022 11:48 schreef Daboman het volgende:
[..]
Omdat het linksom of rechtsom toch wel een keer zal moeten worden afgelost. Bovendien is er een reden dat voor nieuwe hypotheken aflossingsvrij niet meer is toegestaan.
Deze man weet.quote:Op maandag 18 juli 2022 04:43 schreef GSbrder het volgende:
Idealiter lossen erfgenamen het af als ze de woning van pa en moe van ¤900k verkopen met nog ¤300k aan aflossingsvrije hypotheek.
Nou het is te hopen dat dat lukt dan. Maar dit is natuurlijk wel een vorm van het doorschuiven van de rekening waar de jongere generatie over klaagt, het is namelijk niet zeker dat de huizenprijzen altijd zullen stijgen. Heb je zelf een schuld geërfd?quote:
Neen, indien een erfenis bestaat uit netto schuld, zou ik 'm weigeren. Kan als erfgenaam.quote:
Ligt nogal aan je leefsituatie.quote:Op zaterdag 9 juli 2022 18:07 schreef Koetjes_reep het volgende:
Recentelijk is mijn inkomsten positie gewijzigd, waardoor mijn inkomen is gedaald (a.k.a. minder werken woo woo). Ik kom prima rond, maar puur gevoelsmatig zijn mijn woonlasten nu erg hoog t.a.v. mijn inkomen (hypotheek: 920 bruto, inkomen na minder werken 3250 netto). Wat vinden jullie? is dit nog een gezonde verhouding tussen inkomen en hypotheek?
Er zit overigens een aflossingsvrij deel op de hypotheek (waar ik wel regelmatig op aflos met spaargeld) en de rente staat nog decenia vast.
Ik heb weinig jongeren gesproken die het erg vinden een woning te erven met een gedeeltelijke restschuld. Sommige schulden kun je nu eenmaal beter doorrollen dan volledig aflossen. Geldt voor huishoudens, bedrijven en overheden.quote:Op maandag 18 juli 2022 19:05 schreef Daboman het volgende:
[..]
Nou het is te hopen dat dat lukt dan. Maar dit is natuurlijk wel een vorm van het doorschuiven van de rekening waar de jongere generatie over klaagt, het is namelijk niet zeker dat de huizenprijzen altijd zullen stijgen. Heb je zelf een schuld geërfd?
Als je schuld <50% ltv is. Is er dan wel echt een risico voor de volgende generatie?quote:Op maandag 18 juli 2022 19:05 schreef Daboman het volgende:
[..]
Nou het is te hopen dat dat lukt dan. Maar dit is natuurlijk wel een vorm van het doorschuiven van de rekening waar de jongere generatie over klaagt, het is namelijk niet zeker dat de huizenprijzen altijd zullen stijgen. Heb je zelf een schuld geërfd?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |