abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205288374
Recentelijk is mijn inkomsten positie gewijzigd, waardoor mijn inkomen is gedaald (a.k.a. minder werken woo woo *O*). Ik kom prima rond, maar puur gevoelsmatig zijn mijn woonlasten nu erg hoog t.a.v. mijn inkomen (hypotheek: 920 bruto, inkomen na minder werken 3250 netto). Wat vinden jullie? is dit nog een gezonde verhouding tussen inkomen en hypotheek?

Er zit overigens een aflossingsvrij deel op de hypotheek (waar ik wel regelmatig op aflos met spaargeld) en de rente staat nog decenia vast.
pi_205288425
Lijkt mij een prima verhouding. Neem aan dat je na aftrek van andere vaste lasten nog genoeg over houdt?
pi_205288436
Wist je toch van te voren ? Wat is je levensstijl?
Ik zwaai naar dieren.
pi_205288464
Als je je zorgen maakt over de maandlasten kan je die aflossing beter doen bij je niet aflosvrije gedeelte.

Of het financieel de beste keus is hangt weer af van rente%
pi_205288723
Hangt helemaal af van je andere lasten en al opgebouwd spaargeld.

Met een koophuis iig wel verstandig om wat geld te hebben voor onderhoud en verbouwingen
No bitch to me
pi_205288922
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 18:43 schreef TornadoDK het volgende:
Hangt helemaal af van je andere lasten en al opgebouwd spaargeld.

Met een koophuis iig wel verstandig om wat geld te hebben voor onderhoud en verbouwingen
Probeer inderdaad wel een buffer aan te houden. Zou je waar mogelijk altijd moeten doen :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 18:12 schreef Geerd het volgende:
Wist je toch van te voren ? Wat is je levensstijl?
Ik kom prima rond en kan nog gewoon leuke dingen doen en de gasrekening betalen :') . maar ik heb ergens gelezen dat het onverstandig is > 25% van je netto salaris uit te geven aan bruto hypotheeklasten.
pi_205288991
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 18:59 schreef Koetjes_reep het volgende:

[..]
Probeer inderdaad wel een buffer aan te houden. Zou je waar mogelijk altijd moeten doen :)
[..]
Ik kom prima rond en kan nog gewoon leuke dingen doen en de gasrekening betalen :') . maar ik heb ergens gelezen dat het onverstandig is > 25% van je netto salaris uit te geven aan bruto hypotheeklasten.
Nou klaar toch?
Ja waarschijnlijk is die 25% voor mensen die meteen de helft van het salaris erdoorheen jassen op de 1e dag op aliexpress en [url=www.bol,com]bol,com[/url] voor een hoop tering zooi..zodat ze als nog geld over hebben voor 25% voedsel en 25% ander vaste lasten... :') :') :') :')
Ik zwaai naar dieren.
pi_205289125
quote:
knip
'Link bezig' vind ik trouwens wel een beetje gechargeerd. Bij uitval (ww, ziektewet oid.) verwacht ik ook nog rond te kunnen komen.

[ Bericht 55% gewijzigd door noodgang op 09-07-2022 19:55:59 (Dit wordt geen verpis-wedstrijd-topic) ]
  zaterdag 9 juli 2022 @ 19:54:48 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205289379
quote:

[..]
[..]
Dat percentage op zich zegt weinig, imo. Het plaatje hangt nogal af van het netto salaris.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 9 juli 2022 @ 19:59:18 #10
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_205289416
Erg gevaarlijk. Naar FOk normen zeer matig loon met zulke lasten! Reserveer maar alvast een plekje onder de brug voor als het misgaat.
  zaterdag 9 juli 2022 @ 20:38:41 #11
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205289778
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 19:59 schreef leolinedance het volgende:
Erg gevaarlijk. Naar FOk normen zeer matig loon met zulke lasten! Reserveer maar alvast een plekje onder de brug voor als het misgaat.
Dit schoot ook door mijn hoofd. Wie bedenkt nu minder te gaan werken als je al zo'n matig salaris hebt.
pi_205290874
Alleen op deze 2 bedragen zou ik denken zit niet te janken.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_205293730
quote:
5s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 18:07 schreef Koetjes_reep het volgende:
Ik kom prima rond, maar puur gevoelsmatig zijn mijn woonlasten nu erg hoog t.a.v. mijn inkomen (hypotheek: 920 bruto, inkomen na minder werken 3250 netto). Wat vinden jullie? is dit nog een gezonde verhouding tussen inkomen en hypotheek?
Hangt af van je overige uitgaven. In principe kan je best 35% van je nettoloon uitgeven aan wonen. In jouw geval is dat dus 1137.50. Dat zijn denk ik ook jouw totale woonlasten, dus hypotheek + gas/water/elektra/internet + opstalverzekering + belastingen. Kan prima dus.
Je kan ook 40% van je nettoloon uitgeven aan wonen als je verder zuinig leeft.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_205293900
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 21:41 schreef spierbal het volgende:
Alleen op deze 2 bedragen zou ik denken zit niet te janken.
Pas op he, voor fok begrippen is dit een zeer ondermaats salaris
pi_205293939
De vuistregel was altijd max 1/3 van je nettoloon aan wonen uitgeven. Echter naar mate je inkomen stijgt krijg je steeds meer flexibiliteit hierin, dus met TS zijn inkomen zou hij hier zelfs overheen kunnen gaan.

Wel vreemd dat TS eerst minder gaat werken en dan pas hieraan denkt.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_205293946
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 03:35 schreef 111210 het volgende:

[..]
Pas op he, voor fok begrippen is dit een zeer ondermaats salaris
Dit is gewoon een verkapt poch topic.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_205293952
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 06:48 schreef spierbal het volgende:

[..]
Zou niet weten waarmee TS hoopt te pochen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2022 07:01:30 ]
pi_205293973
Alle reacties hierboven vervallen.

Gewoon even deze tabel raadplegen:

https://wetten.overheid.n(...)2-01-01&g=2022-01-01
pi_205294118
quote:

[..]
[..]
Op basis van de wettelijke tabel die hierboven is geplaatst zal je met het bruto inkomen van ongeveer 60k inderdaad ongeveer aan die 25% moeten denken. Ik vermoed dat die wettelijke tabel vooral ook is samengesteld op basis van de betaalbaarheid wanneer er iets naars gebeurt. Er zal altijd een deel van de populatie te maken krijgen met arbeidsongeschiktheid of bijvoorbeeld scheidingen.
De getallen zijn gemaakt om gemiddelde niet in de problemen te komen - en dat betekent niet dat je het nooit zal redden wanneer je boven die percentages leeft. De kans is alleen groter dat je problemen krijgt wanneer het jou zou treffen.
Je hebt de lening al, maar je zou hem dus niet opnieuw krijgen.
pi_205294492
Lijkt me prima.

Maar als je alleen bent is het risico (in het algemeen) wel wat groter. Met tweeverdieners heb je altijd een back-up mocht een salaris wegvallen.
pi_205296215
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 08:43 schreef snabbi het volgende:

[..]
Op basis van de wettelijke tabel die hierboven is geplaatst zal je met het bruto inkomen van ongeveer 60k inderdaad ongeveer aan die 25% moeten denken. Ik vermoed dat die wettelijke tabel vooral ook is samengesteld op basis van de betaalbaarheid wanneer er iets naars gebeurt. Er zal altijd een deel van de populatie te maken krijgen met arbeidsongeschiktheid of bijvoorbeeld scheidingen.
De getallen zijn gemaakt om gemiddelde niet in de problemen te komen - en dat betekent niet dat je het nooit zal redden wanneer je boven die percentages leeft. De kans is alleen groter dat je problemen krijgt wanneer het jou zou treffen.
Je hebt de lening al, maar je zou hem dus niet opnieuw krijgen.
Hmmm.. Volgens die wettelijke tabel zou ik bij mijn inkomen rekening moeten houden met minder dan 25%. Echter als ik op https://www.berekenhet.nl(...)theek-berekenen.html mijn maximale hypotheek doorreken met de gegevens van mijn hypotheek, komt het precies uit.

Wellicht dat het percentatie in die tabel is gebaseerd op de netto hypotheeklast? Ik kom aan de 28/29% op basis van mijn bruto lasten.

edit: Ook vreemd dat het percentage omhoog gaat bij een hogere rente. Weet iemand waarom dat is?

[ Bericht 2% gewijzigd door Koetjes_reep op 10-07-2022 13:15:50 ]
pi_205296444
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:08 schreef Koetjes_reep het volgende:

[..]
Hmmm.. Volgens die wettelijke tabel zou ik bij mijn inkomen rekening moeten houden met minder dan 25%. Echter als ik op https://www.berekenhet.nl(...)theek-berekenen.html mijn maximale hypotheek doorreken met de gegevens van mijn hypotheek, komt het precies uit.

Wellicht dat het percentatie in die tabel is gebaseerd op de netto hypotheeklast? Ik kom aan de 28/29% op basis van mijn bruto lasten.

edit: Ook vreemd dat het percentage omhoog gaat bij een hogere rente. Weet iemand waarom dat is?
Mijn hypotheekadviseur vertelde me een paar jaar geleden dat er bij lage rente rekening gehouden moet worden met eventuele toekomstige rentestijgingen en dus hogere maandlasten, dus daarom ging het max leenbedrag omlaag. Bij hogere rentes is de kans op rentestijging lager. Zoiets. Geen idee of het klopt wat hij zei, was verder niet enorm de indruk van zijn kennis en kunde
pi_205296731
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:08 schreef Koetjes_reep het volgende:

[..]

Google even naar de financieringslastnorm. Die heeft hier meende ik mee te maken.

Edit: oh, was al gepost haha
pi_205348628
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 06:48 schreef spierbal het volgende:

[..]
Dat doe je niet met een dergelijk salaris hoor. Zou een beetje triest zijn. Ook die hypotheek last is best hoog en niets om jaloers op te zijn. Tenzij het natuurlijk een woning van een paar miljoen betreft.
pi_205363068
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 11:09 schreef Fisherman het volgende:

[..]
Dat doe je niet met een dergelijk salaris hoor. Zou een beetje triest zijn. Ook die hypotheek last is best hoog en niets om jaloers op te zijn. Tenzij het natuurlijk een woning van een paar miljoen betreft.
Nou het is in ieder geval niet de bedoeling om te pochen... volgens mij is dit ook geen exorbitant salaris ofzo..

Ik ben het met je eens Fisherman, de hypotheeklasten zijn relatief hoog t.a.v. mijn inkomen. Daarbij moet wel gezegd worden dat er inderdaad een behoorlijke overwaarde op het huis zit, maar ja, daar koop je niets voor. En het is nog maar de vraag of die er over een jaar nog op zit.

De bruto hypotheeklast alleen is ongeveer 29% van mijn inkomen. Alle vaste lasten bij elkaar (en dan ook echt alle vaste terugkerende lasten, dus ook wegenbelasting, zorgverzekering telefoons e.d. voor mij en mijn vrouw) zijn ongeveer 60% van mijn inkomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')