abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205454098
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 13:31 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
moet in nederland ,meer akkerbouw, meer natuurlijk terrein, meer ruimte voor woningbouw, meer ruimte voor recreatie vooral langs de rivieren en veel zeg 50% minder megastallen ,
Ik zou geen aantallen kunnen noemen, maar een deel van het land gebruiken om voor menselijke consumptie te produceren in plaats van veevoer lijkt me goed. Dat kan ook prima als de veestapel flink verkleind wordt.

Daarnaast klagen boeren over de vele kleine natura2000 gebieden. Voor een robuustere natuur lijkt het me sowieso goed om natuur veel meer te verbinden in grotere clusters, dus meer natuur lijkt me ook logisch.

Meer bebouwing is belangrijk maar gaat over relatief kleine stukken grond (paar procent), bij bouwen gaat het vooral om stikstofruimte i.p.v. fysieke ruimte.
  maandag 25 juli 2022 @ 14:20:31 #277
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_205454251
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 13:54 schreef archito het volgende:

[..]
Ik zou geen aantallen kunnen noemen, maar een deel van het land gebruiken om voor menselijke consumptie te produceren in plaats van veevoer lijkt me goed. Dat kan ook prima als de veestapel flink verkleind wordt.

Daarnaast klagen boeren over de vele kleine natura2000 gebieden. Voor een robuustere natuur lijkt het me sowieso goed om natuur veel meer te verbinden in grotere clusters, dus meer natuur lijkt me ook logisch.

Meer bebouwing is belangrijk maar gaat over relatief kleine stukken grond (paar procent), bij bouwen gaat het vooral om stikstofruimte i.p.v. fysieke ruimte.
Hier ligt ook een Natura2000 gebiedje dat heeft men 6 jaar terug aangelegd , ik loop er in 10 minuten omheen
stelt niets voor en er komt ook nooit iemand, ligt een greppel in het midden en daar zal wel een zeldzaam plantje zijn
Geen mens die het weet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 25 juli 2022 @ 14:30:55 #278
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205454298
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 14:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Hier ligt ook een Natura2000 gebiedje dat heeft men 6 jaar terug aangelegd , ik loop er in 10 minuten omheen
stelt niets voor en er komt ook nooit iemand, ligt een greppel in het midden en daar zal wel een zeldzaam plantje zijn
Geen mens die het weet
Natura2000-gebieden worden niet 'aangelegd' maar 'aangewezen'. Dat wil zeggen dat het gebied op dat moment al een natuurlijke meerwaarde heeft en dat slechts geformaliseerd wordt.

Zoveel posts plaatsen over dit dossier en tegelijkertijd zo weinig willen begrijpen. Vermoeiend lijkt me dat.
pi_205454379
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 11:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Waarom zit Azië opgescheept met de productie van kleding en andere consumptiegoederen voor de westerse wereld? Waarom worden nergens externaliteiten meegerekend in economische modellen?
[..]
En voor onderdak daarvoor hebben we geen gereguleerd systeem nodig? Wachtlijsten van 15 jaar voor een betaalbaar onderkomen voor de onder modaal verdienden vindt ik een veel groter probleem voor Nederland als de stikstof depositie. Maar ja die wachttijden zijn natuurlijk ook weer het gevolg van de constante groei van de Nederlandse populatie. Toename inwoners tussen 1970 en 2020. In NL tegen de 50% terwijl Denemarken en België nog niet op 20% zitten. Lang leve het neoliberale beleid waar we nu de vruchten van plukken. Maar waarvan ik dan wel vind dat we niet de boeren de schuld kunnen geven die hebben gewoon de richting gevolgd die politiek gewenst was.

Voor alles wat niet aan onze extreem hoge standaarden voldoet externaliteiten gaan meerekenen en het komt vanzelf goed in het economisch model. ^O^
Huisvesting is zeker ook een primair iets wat veel beter geregeld moet worden.
En de boeren zijn inderdaad ook niet de schuldigen, dat is het politieke beleid geweest (wat wel behoorlijk beinvloed is geweest door de boerenlobby, maar dat zijn meer de grote bedrijven in de agrarische sector).
En externaliteiten meerekenen zou inderdaad veel meer moeten gebeuren, maar hoe dat ingevoerd zou moeten worden? Lijkt me erg lastig.
pi_205454392
ZAANDAM - Er komt geen zeecruiseschip voor vluchtelingen aan het eind van de Symon Spiersweg in Zaandam.

De gemeente had het cruiseschip GNV Aurelia op het oog voor de huisvesting van bijna elfhonderd vluchtelingen uit Oekraïne. Maar de stikstofuitstoot is te groot . Het is een ouder schip dat niet op walstroom kan worden aangesloten, waardoor het is aangewezen op generatoren die stikstof uitstoten. Alle stikstofbeperkende maatregelen zijn onderzocht, meldt burgemeester Jan Hamming, maar die bieden onvoldoende mogelijkheden om de uitstoot te beperken binnen de geldende stikstofnormen.

https://www.telegraaf.nl/(...)gn=seeding-telegraaf
pi_205454396
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 11:52 schreef Basp1 het volgende:
Roofbouw plegen op je land , moeten we de dijken doorprikken en afsluitdijk verwijderen? Terpen weer vlak maken? Roofbouw is in mijn optiek natuur gebieden door menselijk ingrijpen in de huidige staat willen houden terwijl de klimatologische omstandigheden snel veranderen en hierdoor het totaal onnatuurlijk is om dat te behouden.

Roofbouw plegen we door met teveel mensen in dat kleine landje ,(en eigenlijk ook op wereldschaal) te wonen de rest zijn de gevolgen daarvan.

We hebben in NL meer dan genoeg regels dat onze overheden blijkbaar moeite hebben om die te handhaven is iets anders. Nu de boeren voor het blok zetten terwijl de politiek gefaald heeft om hun zelf bedachte regels te handhaven is een zwaktebod van onze politici.
Het instand houden van biodiversiteit wilt niet zeggen dat men precies moet behouden wat er nu voorkomt, en dat het ook niet zo moet blijven zoals het nu is. Soorten verdwijnen en verschijnen, nu verdwijnen er vooral soorten.
pi_205454441
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 13:54 schreef archito het volgende:

[..]

Veestapel verkleinen en subsidies voor veevoer gewassen elimineren en belasting erop verhogen. Akkerbouw moet primair voor menselijke consumptie zijn, is het secundair of indirect (via veevoer) voor menselijke consumptie, belast het dan extra.
  maandag 25 juli 2022 @ 18:20:12 #283
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_205455986
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 14:30 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Natura2000-gebieden worden niet 'aangelegd' maar 'aangewezen'. Dat wil zeggen dat het gebied op dat moment al een natuurlijke meerwaarde heeft en dat slechts geformaliseerd wordt.

Zoveel posts plaatsen over dit dossier en tegelijkertijd zo weinig willen begrijpen. Vermoeiend lijkt me dat.
Het is hier net zo groot als een voetvbalveld en is altijd een raar bosje met veel bramen geweest , waar ik vroeger hutten bouwde en vuurtje stookte

Nu heef men het over hoogveen , maar dit is er allamaaal gebracht
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 25 juli 2022 @ 18:21:15 #284
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_205455998
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 14:46 schreef Za het volgende:
ZAANDAM - Er komt geen zeecruiseschip voor vluchtelingen aan het eind van de Symon Spiersweg in Zaandam.

De gemeente had het cruiseschip GNV Aurelia op het oog voor de huisvesting van bijna elfhonderd vluchtelingen uit Oekraïne. Maar de stikstofuitstoot is te groot . Het is een ouder schip dat niet op walstroom kan worden aangesloten, waardoor het is aangewezen op generatoren die stikstof uitstoten. Alle stikstofbeperkende maatregelen zijn onderzocht, meldt burgemeester Jan Hamming, maar die bieden onvoldoende mogelijkheden om de uitstoot te beperken binnen de geldende stikstofnormen.

https://www.telegraaf.nl/(...)gn=seeding-telegraaf
O O wat heeft de regering toch een last van zichzelf
  maandag 25 juli 2022 @ 18:24:36 #285
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_205456028
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 11:57 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Oke, maar je hebt in dit draadje al heel vaak te kennen gegeven geen kennis noch interesse te hebben in natuur, goed landbeheer, en dat soort zaken. Dus 'jouw optiek' doet me vrij weinig.
Ik kijk liever naar de optiek van mensen die ervoor hebben doorgeleerd en al een jaar of 40-45 aangeven wat er allemaal naar de tering gaat in dit land door de ongebreidelde, grote industriële veehouderij en hoe dat voor rot zorgt in vrijwel alle facetten van de maatschappij, van woningen tot lucht- en waterkwaliteit tot natuur & milieu.
TATA staal sluiten zou een goede zaak zijn
pi_205457238
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 11:52 schreef Basp1 het volgende:
Roofbouw plegen op je land , moeten we de dijken doorprikken en afsluitdijk verwijderen? Terpen weer vlak maken? Roofbouw is in mijn optiek natuur gebieden door menselijk ingrijpen in de huidige staat willen houden terwijl de klimatologische omstandigheden snel veranderen en hierdoor het totaal onnatuurlijk is om dat te behouden.

Roofbouw plegen we door met teveel mensen in dat kleine landje ,(en eigenlijk ook op wereldschaal) te wonen de rest zijn de gevolgen daarvan.

We hebben in NL meer dan genoeg regels dat onze overheden blijkbaar moeite hebben om die te handhaven is iets anders. Nu de boeren voor het blok zetten terwijl de politiek gefaald heeft om hun zelf bedachte regels te handhaven is een zwaktebod van onze politici.
Lol 17 miljoen mensen zijn het probleem maar 100 miljoen stuks (pluim)vee niet _O-
pi_205457921
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 20:59 schreef SjonShitcoin het volgende:

[..]
Lol 17 miljoen mensen zijn het probleem maar 100 miljoen stuks (pluim)vee niet _O-
17.44 miljoen.

De vraag is natuurlijk zouden we bij 10 miljoen bewoners ook 100 miljoen stuks pluimvee hebben en de hoeveelheid koeien en varkens of zouden deze in verhouding tot de Nederlandse populatie zitten. Maar het is natuurlijk veel makkelijker om iemand af te zeiken als na te denken. :W
pi_205457937
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 14:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

, belast het dan extra.
Erg lastig toch die externaliteiten belasten. :P
pi_205458000
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 21:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]
17.44 miljoen.

De vraag is natuurlijk zouden we bij 10 miljoen bewoners ook 100 miljoen stuks pluimvee hebben en de hoeveelheid koeien en varkens of zouden deze in verhouding tot de Nederlandse populatie zitten. Maar het is natuurlijk veel makkelijker om iemand af te zeiken als na te denken. :W
Waarom zou de veestapel ineens kleiner zijn met minder inwoners?

Het is niet alsof er al 50 jaar boeren hier naar toe komen ofzo. Heb je er zelf wel iets langer dan 2 tellen over nagedacht?
  maandag 25 juli 2022 @ 22:05:50 #290
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_205458036
quote:

[..]
17.44 miljoen.

De veestapel groeit ook al wordt die iets kleiner in aantal

Koeien groeien , geven meer melk en maken veeel en veel meer stront , gewoon door het fokken met steeds weer de beste melkkoeien

fosfaatrechten gelden PER KOE
pi_205458096
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 22:05 schreef michaelmoore het volgende:

fosfaatrechten gelden PER KOE
Fosfaat is toch de P in meststoffen dat is niet de N van stikstof. De stikstof hebben onze ecologen tot een zeer gevaarlijk atoom verheven. :P
  maandag 25 juli 2022 @ 22:46:56 #292
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_205458389
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 18:32 schreef Hanca het volgende:
Ja, dit weten we al maanden. En ze is ook druk bezig. Wat mij betreft zegt ze in elk geval de goede dingen, want de boeren geven aan dat ze met dit beleid niet door kunnen gaan zoals ze het nu doen.
Laat ze die 25 miljard maar snel gaan gebruiken en als het nodig is kan ze ook meer krijgen (ze geeft aan dat het misschien niet genoeg is).

Dit soort acties zijn precies waar ze voor is: https://www.nieuweoogst.n(...)drijven-over-stoppen
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 22:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Fosfaat is toch de P in meststoffen dat is niet de N van stikstof. De stikstof hebben onze ecologen tot een zeer gevaarlijk atoom verheven. :P
NPK dat zijn de basis meststoffen voor een goede groei , verder heb je nog allerlei sporenelementen
Toen was het fosfaat dat de grondwater zou vervuilen
Met het voortschrijdende angsten en normen van de politiek zou men het nu stikstofrechten noemen
10 jaar gelden was fosfaat de grote boosdoener en nu de stikstof en over 10 jaar is het weer iets anders

Maar fosfaatrehte kosten geld dus de koe groter fokken levert geld op
Alles bij de boer draait om geld , geloof niets anders

De overheid is compleet waanzinnig met Brussel voorop

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 25-07-2022 22:54:30 ]
pi_205458648
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 21:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Erg lastig toch die externaliteiten belasten. :P
Je kunt het mais verbouwt voor veevoer hoger belasten, of import-heffingen afhankelijk maken van de afstand tot het land van productie. Maar is het beter als we geen kleren in Bangladesh kopen omdat de mensen daar uitgebuit worden? Als ze niet meer uitgebuit worden, hebben ze waarschijnlijk nog minder te makken.
pi_205458663
quote:

[..]
17.44 miljoen.

Het meeste is voor export, dus waarom zouden we minder exporteren als er minder inwoners in Nederland zijn?
  maandag 25 juli 2022 @ 23:24:44 #295
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_205458682
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 23:22 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Het meeste is voor export, dus waarom zouden we minder exporteren als er minder inwoners in Nederland zijn?
omdat we dan hier de stront houden en men in Italie dure parmaham maakt van de varkenshammen
Laat ze die varkens maar in Italie of Spanje halen
  maandag 25 juli 2022 @ 23:25:52 #296
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_205458692
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 23:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Je kunt het mais verbouwt voor veevoer hoger belasten, of import-heffingen afhankelijk maken van de afstand tot het land van productie. Maar is het beter als we geen kleren in Bangladesh kopen omdat de mensen daar uitgebuit worden? Als ze niet meer uitgebuit worden, hebben ze waarschijnlijk nog minder te makken.
Stront heeft niets met Bangla Desh te maken

en veevoer belasten ,wat moeten die koeien dan vreten ??
pi_205458701
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 22:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[..]
NPK dat zijn de basis meststoffen voor een goede groei , verder heb je nog allerlei sporenelementen
Toen was het fosfaat dat de grondwater zou vervuilen
Met het voortschrijdende angsten en normen van de politiek zou men het nu stikstofrechten noemen
10 jaar gelden was fosfaat de grote boosdoener en nu de stikstof en over 10 jaar is het weer iets anders

Maar fosfaatrehte kosten geld dus de koe groter fokken levert geld op
Alles bij de boer draait om geld , geloof niets anders

De overheid is compleet waanzinnig met Brussel voorop
Het systeem is ziek, N (en P) zijn symptomen. Men kan wel een hoop boeren uitkopen, en daarmee de N uitstoot omlaag brengen, maar om het echt aan te pakken zal het voedselproductie systeem aangepakt moeten worden, en niet alleen in Nederland. Het uitkopen van boeren zal alleen wat tijd kopen om hopelijk het systeem wezenlijk aan te pakken. Politici kennende zullen ze pas weer echt actie ondernemen als het weer een flink probleem is geworden.
  maandag 25 juli 2022 @ 23:28:17 #298
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_205458708
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 23:27 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Het systeem is ziek, N (en P) zijn symptomen. Men kan wel een hoop boeren uitkopen, en daarmee de N uitstoot omlaag brengen, maar om het echt aan te pakken zal het voedselproductie systeem aangepakt moeten worden, en niet alleen in Nederland. Het uitkopen van boeren zal alleen wat tijd kopen om hopelijk het systeem wezenlijk aan te pakken. Politici kennende zullen ze pas weer echt actie ondernemen als het weer een flink probleem is geworden.
vleestax
pi_205458709
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 23:25 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Stront heeft niets met Bangla Desh te maken

en veevoer belasten ,wat moeten die koeien dan vreten ??
Lees de discussie eens terug tussen mij en Basp, die ging over meer dan veevoer ;)
pi_205458712
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 23:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Het voordeel is dan lomp gezegd dat in de hele keten iedereen minder te makken heeft en de tering naar de nering gezet wordt waarbij vleesconsumptie als een van de eerste luxe producten zal verminderen. 8-)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')