abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 juli 2022 @ 19:53:06 #1
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_205270126
Voor al je vragen over katten waar je geen apart topic voor aan wil maken.

The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  donderdag 7 juli 2022 @ 19:53:30 #2
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_205270131
Laatste reactie vorige topic:

quote:
2s.gif Op donderdag 7 juli 2022 19:52 schreef Notorious_Roy het volgende:
Mijn kittens krijgen al een jaar een zakje natvoer per kitten per dag (ochtend en avond samen eentje). Daarnaast krijgen ze een bakje brokken per dag.

Zou niet weten waarom je geen natvoer zou geven.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
  Moderator donderdag 7 juli 2022 @ 19:54:17 #3
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_205270146
quote:
2s.gif Op donderdag 7 juli 2022 19:52 schreef Notorious_Roy het volgende:
Mijn kittens krijgen al een jaar een zakje natvoer per kitten per dag (ochtend en avond samen eentje). Daarnaast krijgen ze een bakje brokken per dag.

Zou niet weten waarom je geen natvoer zou geven.
De dierenarts gaf aan dat brokjes beter zijn voor het gebit en dat de algehele voedingswaarden beter zijn dan natvoer.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  donderdag 7 juli 2022 @ 19:56:50 #4
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_205270187
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 19:54 schreef onlogisch het volgende:

[..]
De dierenarts gaf aan dat brokjes beter zijn voor het gebit en dat de algehele voedingswaarden beter zijn dan natvoer.
Alleen maar natvoer is misschien niet goed. Maar ja, niets eten is sowieso niet goed...

In het begin aten ze hier ook nog niet evenwichtig. Het was tevens even zoeken naar lekkere brokken. Dat is een combi van Whiskas Junior en Purina One Junior geworden.

Volgende maand wordt dat Whiskas 1+ en Purina 1+.
  donderdag 7 juli 2022 @ 20:00:29 #5
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_205270258
quote:

[..]
En natvoer met wat brokken er doorheen gemengd? Dat zorgde bij mijn kat er wel voor dat ze ook de brokjes erbij opat. En zo steeds wat minder natvoer en wat meer brokken..?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Moderator donderdag 7 juli 2022 @ 20:09:46 #6
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_205270409
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 20:00 schreef livelink het volgende:

[..]
En natvoer met wat brokken er doorheen gemengd? Dat zorgde bij mijn kat er wel voor dat ze ook de brokjes erbij opat. En zo steeds wat minder natvoer en wat meer brokken..?
Dank je wel voor de tip. Dit heb ik zojuist geprobeerd en ik ben optimistisch :)
4045
onlogisch
  donderdag 7 juli 2022 @ 20:37:42 #7
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_205270742
Pas geleden hadden we het in dit topic over hetzelfde. Inmiddels is het bij ons geen discussiepunt meer nadat er 18 eenheden werden getrokken uit Saar's gebit :') Natvoer it is. Sporadisch een brokje.
pi_205272344
quote:

[..]
Daar zijn de meningen ook over verdeeld. Op voerwijzer en catmoneo staan daar wel wat artikelen over. In natvoer zit vaak juist veel meer vlees en veel minder koolhydraten etc dan in brokjes. Brokjes zijn veel calorie-dichter dan natvoer, waardoor ze met minder gram ervan al meer kcal binnenkrijgen. Maar natvoer bevat juist ook weer veel vocht, wat ook handig is, omdat katten vaak niet zoveel drinken en dan zo toch voldoende vocht binnenkrijgen.

Die van mij krijgen zowel natvoer als brokjes overigens. De tip van livelink is idd een goede.
  Moderator donderdag 7 juli 2022 @ 23:08:16 #9
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_205272347
Natvoer is prima hoor, beter dan brokjes mits het goede kwaliteit en volledig voer is. Zou me er niet al te druk over maken. Applaws kitten, Carny kitten en Feringa kitten zijn volgens mij goed en volledig ook.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_205272643
Ik zou haar natvoer geven met droge brokjes erbij op hetzelfde schoteltje en dan kun je langzaam afbouwen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  Moderator vrijdag 8 juli 2022 @ 09:07:10 #11
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_205273645
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 20:00 schreef livelink het volgende:

[..]
Simpele maar gouden tip _O_

It works like a charm :)
4045
onlogisch
pi_205277898
Mijn kat gaat dus een gebitsreiniging krijgen en een paar tanden worden getrokken in september.
Hij is 11 en dit is zijn eerste keer onder het mes voor mij.

Iemand tips voor de nazorg? Denk dat hij niet erna meteen brokken kan eten, dus extra natvoer halen is denk ik wel handig.
Twiddel
pi_205277942
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:39 schreef summer2bird het volgende:
Mijn kat gaat dus een gebitsreiniging krijgen en een paar tanden worden getrokken in september.

Iemand tips voor de nazorg? Denk dat hij niet erna meteen brokken kan eten, dus extra natvoer halen is denk ik wel handig.
Die van ons at meteen weer brokken. Al adviseerde ze wel natvoer maar dan van dat speciale dierenarts had ons wat mee.
pi_205278005
quote:

Die van ons was 3 minuten thuis na het trekken van het hele gebit op de hoektanden na. De brokken gingen erin als zoete koek. En ja, ze kauwde er flink op. Ik kreeg er de rillingen van
pi_205279060
quote:

Onze 17jarige is half juni geweest, ze mocht na de ingreep minimaal 3 dagen alleen natvoer of witvis.. we hebben haar gewoon haar eigen natvoer gegeven omdat dit volledige voeding is (niet al het natvoer is volwaardige voeding)
Brokjes weken in water mag ook maar dat moest die van ons niet.
pi_205279096
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 16:47 schreef Queller het volgende:

[..]
Die van ons was 3 minuten thuis na het trekken van het hele gebit op de hoektanden na. De brokken gingen erin als zoete koek. En ja, ze kauwde er flink op. Ik kreeg er de rillingen van
Huh, hoe kan dat nou met al die hechtingen en wondjes mogen ze geen brokken de eerste dagen? Dan kunnen ze alles weer openbijten en de hechtingen kapotbijten
  vrijdag 8 juli 2022 @ 19:24:22 #17
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_205280497
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 17:42 schreef deadly_kiss het volgende:

[..]
Huh, hoe kan dat nou met al die hechtingen en wondjes mogen ze geen brokken de eerste dagen? Dan kunnen ze alles weer openbijten en de hechtingen kapotbijten
Tja, maak dat een kat maar wijs.
pi_205281133
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 19:24 schreef Notorious_Roy het volgende:

Tja, maak dat een kat maar wijs.
Dat ja :D
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 17:42 schreef deadly_kiss het volgende:
Zo waren wij niet geïnstrueerd.
Tweede kat die een deel van het gebit moest afstaan: zelfde verhaal. Voor beide: geen centje pijn.
pi_205281220
Weten jullie ook wanneer je na de operatie kan beginnen met tandenborsten? En hoe vaak per week/dag moet dat?
Ik zie ook meerdere opties voor de borstel, wat werkt beter, zo'n vinger ding of een echte dierentandenborstel?
Twiddel
  vrijdag 8 juli 2022 @ 21:48:41 #20
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_205282004
Ik zou zeggen dat je dierenarts die antwoorden wel heeft :)

Alleen: tanden poetsen bij een kat? :X Al zou ik dat willen, dan lijkt me dat geen optie bij mevrouwtje temperamentje hier.
pi_205282112
Ik heb een dierentandenborstel en van de dierenarts vorige keer ook gewoon gaasje meegekregen die je om je vinger kan wikkelen. Die laatste is soms makkelijker omdat je meer gevoel hebt wat je doet, maar dan moet je geen kat hebben die wil knabbelen ;)
Als je het van kitten af aan aanleert gaat het makkelijker. Ik heb het niet consequent genoeg gedaan destijds om het nu makkelijk te maken, maar als ik het op het goede moment doe kan ik per keer één vlak een soort van poetsen (kiezen links boven/links onder/rechts boven/rechts onder, één deel per keer). Dus als ze beetje sloom zijn, half liggen te slapen in de krabpaal. Met ene hand dan lippen opendoen aan zijkant en met andere dan heel snel beetje poetsen tot ie aan de borstel/aan m'n vinger wil gaan likken. Als ik mazzel heb lukt boven en onder allebei, en dan kwartiertje later als ie weer lekker ligt andere kant.

Al is m'n ene kat hier wel makkelijker in dan de ander. Die is sowieso wat meer mellow en laat wat meer toe zonder te morren.
pi_205282157
Mijn kat is geen bijter maar wel een spastische wegrenner. Bij nagels knippen moet ik hem vasthouden en iemand anders knippen omdat hij zijn hele lichaam gebruikt om spastisch te draaien en weg proberen te komen :')
Soms laat hij zelfs een beetje urine lopen :X
Hij bijt/slaat nooit gelukkig, maar hij is wel enorm bang aangelegd dus een makkie gaat het denk ik niet worden.

Ik denk als ik het beloon met een snoepje achteraf dat hij dan wat meer te porren is, maar het gaat wel een dingetje worden straks :')
Twiddel
pi_205282242
Nagels knippen doen we altijd wanneer de katten slapen. Die van ons merken er gelukkig veij weinig van.
  vrijdag 8 juli 2022 @ 22:11:58 #24
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_205282257
Onze vorige katten konden we al knorrend op hun rug liggend nageltjes bij knippen. Bij deze dame ga ik het niet eens proberen voorlopig. Ze word wel steeds meer een knuffelkont, maar is ook echt een eigengereide dame die graag buiten is. Inmiddels gaat zee de daken over, liefst rond dit tijdstip. Ze komt ook heel braafjes weer naar binnen als ik haar dan roep O+ Whatever makes her happy is fine :)
pi_205282267
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 21:48 schreef Quoi het volgende:
Ik zou zeggen dat je dierenarts die antwoorden wel heeft :)

Alleen: tanden poetsen bij een kat? :X Al zou ik dat willen, dan lijkt me dat geen optie bij mevrouwtje temperamentje hier.
Wij hebben het werk gedaan ooit. Tja het was een beetje zoals bij kleine kinderen op hoop van zegen snel poetsen
pi_205282270
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 22:10 schreef Rijst het volgende:
Nagels knippen doen we altijd wanneer de katten slapen. Die van ons merken er gelukkig veij weinig van.
Die van mij schiet gelijk wakker, wat hij eigenlijk altijd al doet bij het minste of geringste.
Tis een ouwe stresskip. :P
Twiddel
pi_205282283
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 22:11 schreef Quoi het volgende:
Onze vorige katten konden we al knorrend op hun rug liggend nageltjes bij knippen. Bij deze dame ga ik het niet eens proberen voorlopig. Ze word wel steeds meer een knuffelkont, maar is ook echt een eigengereide dame die graag buiten is. Inmiddels gaat zee de daken over, liefst rond dit tijdstip. Ze komt ook heel braafjes weer naar binnen als ik haar dan roep O+ Whatever makes her happy is fine :)
Ja leuk is dat he, hoe ouder ze worden hoe meer ze willen knuffelen lijkt het wel.
Ik hoef maar op de bank te gaan zitten of hij komt er meteen aan om te eisen dat hij geaaid word :D
Twiddel
pi_205282293
Nageltjes knippen heb ik dan weer nog nooit gedaan. Wanneer doe je dat? Zou ik dat wel moeten doen?
Heb twee binnenkatten.

Donderdag jaarlijkse controle en entingen. Een van m'n katten is doodsbang voor de vervoersmand (een vrij grote versie van de standaard plastic versie, zodat ze er samen goed in passen). Dus heb een nieuwe gekocht, die meer een soort draagtas is en een lekker mandje. Vooralsnog hebben ze er de afgelopen nachten in geslapen. Hoop dat ik ze er donderdag ook in krijg en dat de ervaring dan beter is zodat het ook blijft werken, en niet alleen deze ene keer :+
pi_205282330
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 22:15 schreef vlindertje89 het volgende:
Nageltjes knippen heb ik dan weer nog nooit gedaan. Wanneer doe je dat? Zou ik dat wel moeten doen?
Heb twee binnenkatten.

Donderdag jaarlijkse controle en entingen. Een van m'n katten is doodsbang voor de vervoersmand (een vrij grote versie van de standaard plastic versie, zodat ze er samen goed in passen). Dus heb een nieuwe gekocht, die meer een soort draagtas is en een lekker mandje. Vooralsnog hebben ze er de afgelopen nachten in geslapen. Hoop dat ik ze er donderdag ook in krijg en dat de ervaring dan beter is zodat het ook blijft werken, en niet alleen deze ene keer :+
Mijn kat is een binnenkat en wil niet krabben aan de krabpaal/krabplank van sisal. Hij wil alleen die kartonnen dingen :')
Volgens mij als ze gewoon krabben aan sisal heb je niet zo'n probleem, maar als ze dat niet hebben heb je kans dat ze hun nagels minder slijten.
Die van mij heeft een paar keer een ingegroeide nagel gehad, dus nu knip ik elke maand zijn nagels.
Twiddel
  vrijdag 8 juli 2022 @ 22:19:14 #30
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_205282345
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 22:15 schreef vlindertje89 het volgende:
Heb twee binnenkatten.

Succes!
Dat ze erin slapen is een goed voorteken zeg ik. Maarja, katten.... :')

Hier de vorige afspraak weer af moeten zeggen vanwege gedoe met kattenmandje. De truc was uiteindelijk een dekbedsloop van 200 x 220 :D Totale freeze op het moment dat ik die over haar heen gooide.
  vrijdag 8 juli 2022 @ 22:20:43 #31
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_205282375
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 22:18 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Mijn kat is een binnenkat en wil niet krabben aan de krabpaal/krabplank van sisal. Hij wil alleen die kartonnen dingen :')
Volgens mij als ze gewoon krabben aan sisal heb je niet zo'n probleem, maar als ze dat niet hebben heb je kans dat ze hun nagels minder slijten.
Die van mij heeft een paar keer een ingegroeide nagel gehad, dus nu knip ik elke maand zijn nagels.
Wij hebben hele toffe kartonnen dingen, maar ze doet er niks mee. Interesse?

Ook niet met sisal trouwens. Wel met boomschors en op matten :')
pi_205282383
Ben wel blij dat die van mij een beetje behoorlijk een sulletje is :P
Ik kan hem zo in de reismand tillen, hij heeft pas door wat er is gebeurd als hij erin zit.
Dan begint het mauwen en soms plast hij van angst van zich af. ;(
Nu heeft hij rustgevende pillen gekregen van de dierenarts voor een eventuele rit.
Twiddel
pi_205282402
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 22:19 schreef Quoi het volgende:

[..]
Succes!
Dat ze erin slapen is een goed voorteken zeg ik. Maarja, katten.... :')

Hier de vorige afspraak weer af moeten zeggen vanwege gedoe met kattenmandje. De truc was uiteindelijk een dekbedsloop van 200 x 220 :D Totale freeze op het moment dat ik die over haar heen gooide.
Thanks!
Vorige keren werd een soort stripverhaal, ik had bange kat vrij snel te pakken en in dekentje als burrito gevouwen en in mandje gestopt. Deur dicht, paniek. Andere kat gepakt, maar zodra deurtje ook maar beetje open om die erin te stoppen, eerste kat eruit.. keer drie :+ maar wel echt sneu, deze krabt echt nooit, behalve uit pure paniek om weg te komen als ik in de buurt vd mand kom met m.

En stomste: dan komen we thuis, en liggen ze die avond gezellig samen in de mand }:| alsof ze weten, kans dat we nu zo snel erna weer ergens heen gaan in die mand is nihil haha.
pi_205282404
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 22:20 schreef Quoi het volgende:

[..]
Wij hebben hele toffe kartonnen dingen, maar ze doet er niks mee. Interesse?

Ook niet met sisal trouwens. Wel met boomschors en op matten :')
Haha als je in de buurt woont graag.

Ja, lijkt me dat boomschors en matten wel goed slijt. Nu moet ik ook zeggen dat mijn kat er pas last van kreeg nu hij wat ouder is, dus misschien ook door minder beweging.
Twiddel
  vrijdag 8 juli 2022 @ 22:27:41 #35
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_205282467
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 22:22 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Haha als je in de buurt woont graag.

Ja, lijkt me dat boomschors en matten wel goed slijt. Nu moet ik ook zeggen dat mijn kat er pas last van kreeg nu hij wat ouder is, dus misschien ook door minder beweging.
015 :)

Ook hebben we zo'n sisal plaat tegen de muur aan bevestigd. Een van onze vorige poezen kon lekker 'doorhangen' altijd. Deze kijkt er niet eens naar. Er zit gewoon geen logica in katten :P

@vlindertje89 :D :D
pi_205282512
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 22:27 schreef Quoi het volgende:

[..]
015 :)

Ook hebben we zo'n sisal plaat tegen de muur aan bevestigd. Een van onze vorige poezen kon lekker 'doorhangen' altijd. Deze kijkt er niet eens naar. Er zit gewoon geen logica in katten :P

@:vlindertje89 :D :D
Ah, helaas niet in de buurt, ik woon in het oosten
Ik heb ooit ook zo'n sisal plaat gekocht, in de hoop dat hij stopt met die kartonnen dingen en gewoon duurzaam ging. Maar helaas.
Ook al nam ik de kartonnen dingen weg/ deed ik dat rare blauwe feliway spul erop, wreef ik er kattenkruid op, hij raakte het ding niet met een 3 meter stok aan _O-
Twiddel
pi_205311758
Bij het aaien merkte ik 2 kleine harde plekken op de rug van mijn kat mij op. Ik gok dat het viltplekken zijn...

Hoe lossen jullie dat op? Naar de dierenarts? Of zelf knippen?
pi_205311781
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 21:32 schreef Sunshine1982 het volgende:
Bij het aaien merkte ik 2 kleine harde plekken op de rug van mijn kat mij op. Ik gok dat het viltplekken zijn...

Hoe lossen jullie dat op? Naar de dierenarts? Of zelf knippen?
Borstelen. En als dat niet helpt knippen. (het niet kunnen verzorgen van de vacht kan wel op andere problemen wijzen)
pi_205311832
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2022 21:33 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
Borstelen. En als dat niet helpt knippen. (het niet kunnen verzorgen van de vacht kan wel op andere problemen wijzen)
Ik gok dat ze niet uit de borstelen zijn. Ze zijn echt hard. Hij verhaart ook erg veel zag ik net.

Ik ga morgen sowieso zijn vacht borstelen en evt de dierenarts om raad bellen denk ik. Het is geen kat die even mooi stil zit zodat ik wat uit zijn vacht kan knippen :P
pi_205312468
Ik trek viltplekjes altijd een beetje uit elkaar en ‘schuif’ ze dan van de overige haren af. Nu heb ik gelukkig katten die borstelen prima vinden en ook bij het vilt uitplukwerk keurig stil blijven zitten/liggen.

Katten in mandjes krijgen… ander verhaal. Ik moet het hebben van mandjes uit het zicht en de slimste onverhoeds oppakken en in mandje deponeren. Nummer twee is wat dommer, telt A en B niet bij elkaar op, dus die kan ik daarna vrij makkelijk in zijn mandje douwen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_205313281
Hier best makkelijke katten. Zet de mandjes een uur voordat ik weg moet op de eettafel de diva’s gaan er zelf in. En weer uit en dan ruilen ze, da’s dan weer niet goed dus weer terug. Niet altijd maar meestal werkt dat zo. Een van de mandjes staat onder een werktafel, daar slapen ze gewoon op.
We have far more in common than that which devides us..
pi_205367531
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met voercontainers die ook echt goed luchtdicht zijn?
pi_205368057
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 13:33 schreef Sarabi het volgende:
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met voercontainers die ook echt goed luchtdicht zijn?
Wij hebben zo'n emmer met deksel van de Welkoop.
  Moderator zondag 17 juli 2022 @ 17:44:30 #44
446930 crew  ESF1Gamer
pi_205369959
Volgende maand ga ik met mijn (poes van 2 jaar oud) naar de dierenarts. Ze is zo dramaqueen als ze in haar reismandje moet. Terwijl ik mijn andere kat (een katertje van 10 maanden) heel makkelijk in de reismand kan krijgen.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  zondag 17 juli 2022 @ 18:03:11 #45
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_205370235
Moet je met binnenkatten eigenlijk periodiek naar de DA?
pi_205371347
quote:
19s.gif Op zondag 17 juli 2022 18:03 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ja.
  zondag 17 juli 2022 @ 20:15:04 #47
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_205372315
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2022 21:33 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
Onze kat heeft het alleen als hij enorm verhaart (zoals nu). Twee kleine viltplekjes boven zijn staart. Knippen is hier de enige optie. Gewoon kammen vindt hij prima maar zodra we bij het vilt komen smeert hij hem behendig :')
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_205373264
quote:
Ik ga in elk geval 1x per jaar in juli (rond hun verjaardag) voor jaarlijkse check en vaccinaties. En soms in februari een keertje als ze in gebitsmaand een actie hebben met gratis gebitscheck.
pi_205376132
quote:
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 21:35 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Ik ga in elk geval 1x per jaar in juli (rond hun verjaardag) voor jaarlijkse check en vaccinaties. En soms in februari een keertje als ze in gebitsmaand een actie hebben met gratis gebitscheck.
Wij titeren de katten, omdat ze niet buiten komen. Verder gaan we niet 1X per jaar standaard. Die ratten van ons halen zo vaak dingen it waardoor ze weer even naar de DA moeten dat ze er toch regelmatig komen...
  Moderator vrijdag 22 juli 2022 @ 09:17:14 #50
225562 crew  Speedfight
pi_205420004
Mijn poes maakt altijd contact, door een pootje tegen me aan te leggen of haar staart.
Dat doen veel katten volgens mij he? Klein gebaar maar zo lief. O+
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
  vrijdag 22 juli 2022 @ 09:25:09 #51
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_205420043
quote:
17s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 09:17 schreef Speedfight het volgende:
Mijn poes maakt altijd contact, door een pootje tegen me aan te leggen of haar staart.
Dat doen veel katten volgens mij he? Klein gebaar maar zo lief. O+
Hier doen ze het allebei op een eigen manier. De een gaat altijd tegen me aan liggen. Dan voel je soms echt *bonk* omdat er 4 kilo tegen je neerstort.

De ander is wat subtieler en steekt inderdaad de poot uit. Soms ook recht in m'n gezicht als ze op mn borstkast ligt :')
pi_205420417
Stressvol weekje voor mijn katten.

Even naar de dierenarts voor hun entingen en check-up.
En gister de Sibeer naar een trimmer gebracht.
Dat vond ‘ie wel heel spannend maar hij was erg dapper en ziet er nu als een eindbaas uit met zijn vacht te shinen.

Al met al ¤ 200,- lichter. 8)7

Nu zo eerst de Sphynx in bad doen.

Neem een kad zeiden mensen ooit tegen me. Heb je veel minder werk van zeiden ze tegen me. Zijn zelfstandige dieren zeiden ze tegen me. :'(

En nu wil mijn vrouw ook nog een hont!
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
  vrijdag 22 juli 2022 @ 10:50:04 #53
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_205420613
quote:
17s.gif Op vrijdag 22 juli 2022 09:25 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
Hier doen ze het allebei op een eigen manier. De een gaat altijd tegen me aan liggen. Dan voel je soms echt *bonk* omdat er 4 kilo tegen je neerstort.

De ander is wat subtieler en steekt inderdaad de poot uit. Soms ook recht in m'n gezicht als ze op mn borstkast ligt :')
Mijne komt als ik ga slapen altijd even op mn borst liggen, en gaat dan kneden op mn kin.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_205562342
Hoe voeren jullie je katten eigenlijk? Wij doen het verdeeld in 1x brokjes in de ochtend 1x brokjes in de middag en 1x natvoer in de avond. Nadeel is wel dat we dan wel vaak op tijd thuis moeten zijn in de avond.
Als we ze onbeperkt brokjes gaan voeren ben ik bang voor overgewicht want onze Oreo van 4 maanden eet dan gewoon echt onbeperkt door. Wanneer we de katten voeren moeten we vaak nog letten dat Oreo niet de brokjes van Tiger pikt. Tiger is een paar maanden ouder en laat dat jammer genoeg toe dat een ander zn eten op eet.

Vrienden van ons hebben tegelijkertijd de tweelingzus van Oreo geadopteerd en zij voeren hun katten namelijk wel onbeperkt brokjes. Tis wel duidelijk te zien dat de zus zwaarder is dan Oreo.

We zitten misschien aan te denken om een automatische voerbakken te kopen.
pi_205562430
Ik voer natvoer en droogvoer, 5x per dag.

3.00 's nachts 10 gram brokjes uit de voermachine
Tussen 7.00-9.00 (wanneer ik opsta) 45 gram natvoer
13.00 10 gram brokjes uit de voermachine
Tussen 17.00-19.00 (voor ik ga eten) 45 gram natvoer
Tussen 21.30-23.00 (wanneer ik naar bed ga) 10 gram natvoer

Die laatste keer natvoer is vooral zodat ik ze makkelijk uit de woonkamer op de gang krijg, ze mogen 's nachts namelijk niet in de woonkamer.

De voermachines hebben 5 vakjes maar eentje altijd open, dus ik vul ze 's avonds en dan 4 vakjes, dus die moet ik om de dag bijvullen.

Bij mij is er ook eentje die net wat sneller eet dan de ander, maar omdat ze dus maar 10g droogvoer per keer krijgen, heeft de langzame dat snel genoeg op zodat z'n eten niet wordt gejat door de snelle. Ik vind het ideaal zo, ik kan halverwege de dag voeren ook als ik overdag hele dag weg ben voor werk en ze staan niet om 5u aan m'n deur te miauwen omdat ze eten willen. Onbeperkt voeren ging hier tot de castratie prima, daarna wel nog even geprobeerd maar met name eentje eet dan veel te veel. Dus altijd afgewogen porties in maaltijden nu.

Voor jullie kan ik me voorstellen dat in ochtend natvoer geven en dan middag en avond brokjes uit de voermachine misschien handig zou zijn, dan hoef je niet altijd 's avonds thuis te zijn. Of als je in de middag altijd wel thuis bent, alleen die in de avond uit voermachine, dan hoef je die minder vaak bij te vullen.
pi_205562486
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 08:07 schreef Rijst het volgende:
Hoe voeren jullie je katten eigenlijk? Wij doen het verdeeld in 1x brokjes in de ochtend 1x brokjes in de middag en 1x natvoer in de avond. Nadeel is wel dat we dan wel vaak op tijd thuis moeten zijn in de avond.
Als we ze onbeperkt brokjes gaan voeren ben ik bang voor overgewicht want onze Oreo van 4 maanden eet dan gewoon echt onbeperkt door. Wanneer we de katten voeren moeten we vaak nog letten dat Oreo niet de brokjes van Tiger pikt. Tiger is een paar maanden ouder en laat dat jammer genoeg toe dat een ander zn eten op eet.

Vrienden van ons hebben tegelijkertijd de tweelingzus van Oreo geadopteerd en zij voeren hun katten namelijk wel onbeperkt brokjes. Tis wel duidelijk te zien dat de zus zwaarder is dan Oreo.

We zitten misschien aan te denken om een automatische voerbakken te kopen.
Ik heb twee katten en twee surefeeders. Die werken op chip zodat de snelle eter niet bij het voer van de langzame eter kan.
Nog meer ideaal zou een versie zijn zoals die van @vlindertje89 waarbij je meerdere vakjes kunt vullen op timer maar die ook op een chip werkt. Heb ik tot dusver nog niet gevonden.

Mijn katten krijgen nu twee keer per dag, waar ik dan thuis voor moet zijn en sommige dagen zit er wel erg lang tussen de voermomenten. En bij vakanties moeten catsits ook twee keer binnen lopen. Dus ik hoop nog steeds dat zo’n feeder een keer ontwikkeld gaat worden.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_205562646
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 08:49 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Ik heb twee katten en twee surefeeders. Die werken op chip zodat de snelle eter niet bij het voer van de langzame eter kan.
Nog meer ideaal zou een versie zijn zoals die van @:vlindertje89 waarbij je meerdere vakjes kunt vullen op timer maar die ook op een chip werkt. Heb ik tot dusver nog niet gevonden.

Mijn katten krijgen nu twee keer per dag, waar ik dan thuis voor moet zijn en sommige dagen zit er wel erg lang tussen de voermomenten. En bij vakanties moeten catsits ook twee keer binnen lopen. Dus ik hoop nog steeds dat zo’n feeder een keer ontwikkeld gaat worden.
Pak een doos/ kist/ bench.-> Maak de toegang met een sure flap kattenluikje-> zet daarin een voerautomaat ^O^
pi_205563272
Moki krijgt doorgaans drie keer per dag BARF. Als kitten was dat vier keer per dag. Ze krijgt 35g wanneer we allebei zijn opgestaan, meestal tussen 09:00 & 10:00, 35g tussen 17:00 & 18:00, en 35g vlak voor we gaan slapen, tussen 23:00 & 24:00. Vriend werkt in de horeca, dus als ik naar kantoor ben, doet hij de eerste portie, ik de tweede zodra ik thuis ben, en hij 's avonds weer de derde. Moki eet haar porties bijna nooit helemaal op. Omdat het rauw vlees is, moeten we 't dan wel weer weghalen. Dit kan dus alleen als we ook voldoende thuis zijn.

Als we de hele dag weg zijn, krijgt Moki een brokjesdag. Dan verstoppen we 's ochtends op een aantal plekken in de woonkamer een paar brokjes. Zodra we weer thuis zijn, krijgt ze de rest één voor één door de kamer geworpen, zodat ze er achteraan sjeest. In totaal krijgt ze dan ongeveer 40-45g brokjes. Soms combineren we dat met natvoer, dan wordt het één zakje natvoer met ~20g brokjes.
Your opinion of me is none of my business.
pi_205563364
quote:
Zodra we weer thuis zijn, krijgt ze de rest één voor één door de kamer geworpen, zodat ze er achteraan sjeest.
Fast food _O-
pi_205563692
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 09:17 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
Pak een doos/ kist/ bench.-> Maak de toegang met een sure flap kattenluikje-> zet daarin een voerautomaat ^O^
Whoa :D

Ingenieus! _O_
pi_205564042
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 11:00 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
Fast food _O-
Zo reageert ze wel op brokjes ja, alsof 't fast food is. _O- Ik noem 't "sjoelen". :P
Your opinion of me is none of my business.
pi_205615019
Ik heb een kattenluikje aangeschaft. Kat durft naar buiten, niet naar binnen terug. That's totally ok, ze went er wel aan.

Nu ga ik 19 dagen op vakantie en ben ik van plan haar binnen te houden en het luikje dicht te doen, ze durft niet naar binnen tenslotte (nee, ook niet als ik de deur uren dicht houd). Er komt elke dag iemand langs, heb ook gevraagd of ze met de kat kunnen spelen voor 10-15 minuutjes.
Ik wil haar niet naar buiten laten, omdat ze nu al niet naar binnen wil als er onbekende mensen in ons huis zijn. Ik ben bang dat als anderen de deur open doen ze niet naar binnen wil (heeft ze meermaals gedaan). Soooo better safe, he.

Maar ik heb een iets te groot empatisch vermogen en vind het zielig. Kan iemand mij aangeven of ik hier goed aan doe?
pi_205615041
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 09:48 schreef Rupibma het volgende:
Ik heb een kattenluikje aangeschaft. Kat durft naar buiten, niet naar binnen terug. That's totally ok, ze went er wel aan.

Nu ga ik 19 dagen op vakantie en ben ik van plan haar binnen te houden en het luikje dicht te doen, ze durft niet naar binnen tenslotte (nee, ook niet als ik de deur uren dicht houd). Er komt elke dag iemand langs, heb ook gevraagd of ze met de kat kunnen spelen voor 10-15 minuutjes.
Ik wil haar niet naar buiten laten, omdat ze nu al niet naar binnen wil als er onbekende mensen in ons huis zijn. Ik ben bang dat als anderen de deur open doen ze niet naar binnen wil (heeft ze meermaals gedaan). Soooo better safe, he.

Maar ik heb een iets te groot empatisch vermogen en vind het zielig. Kan iemand mij aangeven of ik hier goed aan doe?
Volgens mij een goede oplossing gezien de situatie. Voor een kat die gewend is buiten te zijn iets minder, maar ze went er wel aan.
Het enige waar ik nog over na zou denken: het word er warm de komende dagen. Misschien aan de oppasser vragen of die de temperatuur in het huis in de gaten wil houden
pi_205615209
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 09:51 schreef Zusje123 het volgende:

[..]
Volgens mij een goede oplossing gezien de situatie. Voor een kat die gewend is buiten te zijn iets minder, maar ze went er wel aan.
Het enige waar ik nog over na zou denken: het word er warm de komende dagen. Misschien aan de oppasser vragen of die de temperatuur in het huis in de gaten wil houden
Mijn huis krijgt geen zon 😁 Baalde ik van, maar inmiddels is het een zegen. Het zal niet warmer worden dan 24 graden.

Dit leek mij ook de beste oplossing, iedereen vindt het maar zielig. Maar ik ken mijn kat, ze heeft haar eigen willetje. 🥰
  maandag 15 augustus 2022 @ 09:31:36 #65
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_205642224
Wij hadden hetzelfde dilemma. We hebben het losgelaten. Ze is weleens een nachtje buiten en komt altijd terug naar de tuin, waar ze op ons bankje kan liggen. En zo gebeurde dat dus ook bij onze kattenoppas afgelopen nacht. Vanmorgen zat ze op het bankje :D (opgelucht dat ze dat dan wel deed)

Kattenluik is gewoon open bij de voordeur, maar ze snapt daar nog weinig van.

Leuk detail: onze kattenoppas praat Spaans met haar. Saar komt uit Spanje. Krijgen nu dus leuke filmpjes terwijl ze tegen haar praat en Saar om haar heen dartelt en kopjes geeft O+
  zondag 21 augustus 2022 @ 11:41:58 #66
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_205702415
We komen vandaag dus thuis en ze is in totaal 3 nachten op pad geweest en zat dan 's ochtends netjes op de mat te wachten op de oppas :')

Heel wat anders dan de binnenpoezen die we gewend zijn. Ik vind het wel fijn dat ze zo netjes terugkomt telkens en blijkbaar heel happy is zo.
  maandag 22 augustus 2022 @ 11:52:06 #67
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_205711074
Hier geen kattenluikje, maar zijn wij het deurpersoneel. Heel soms zijn ze wat traag bij het naar binnenkomen als we ze roepen. Of komen ze gewoon echt niet, geen idee. Dan hebben ze pech en blijven ze maar een nachtje buiten.
Gelukkig staan ze smorgens altijd weer voor de deur.
De jongste gaat dan ook mauwen, wat ik dan weer hoor door ons open raam :+
De oudste wacht gewoon ergens en komt eraan sprinten als we de deur weer open doen.
pi_205711185
quote:
2s.gif Op maandag 22 augustus 2022 11:52 schreef Cue_ het volgende:
Hier geen kattenluikje, maar zijn wij het deurpersoneel. Heel soms zijn ze wat traag bij het naar binnenkomen als we ze roepen. Of komen ze gewoon echt niet, geen idee. Dan hebben ze pech en blijven ze maar een nachtje buiten.
Gelukkig staan ze smorgens altijd weer voor de deur.
De jongste gaat dan ook mauwen, wat ik dan weer hoor door ons open raam :+
De oudste wacht gewoon ergens en komt eraan sprinten als we de deur weer open doen.
Koop een (honden) fluitje. Iedere keer als je voert of iets lekkers geeft even fluiten.
Binnen een week komen ze naar huis gesprint zodra je fluit ;) (werkt voor ons drietal)
pi_205729767
Kattenmensen, ik heb een aantal vragen. Eerst even het hele verhaal want ik moet het kwijt. Ik maak me toch behoorlijk zorgen inmiddels. Samenvatting hieronder.

Situatie: we hebben 2 poezen, Piep van 14 en Hansje van 4. Hans woont hier nu 1,5 jaar en het botert niet tussen de twee. Hans wil graag vriendjes worden maar Piep moet er niets van hebben. Ze wonen eigenlijk allebei in een deel van het huis.

Piep is sinds een paar maanden veranderd. Nog steeds zeer aanhankelijk maar blaast en bijt steeds meer terwijl we kroelen. Ik dacht dat ze artrose had en probeerde al goed in te schatten wat ze wel en niet prettig vond bij aaien. Ook pakte ik haar niet meer op en duwde haar zo min mogelijk opzij, om pijn bij haar te voorkomen.

Piep begon een maand of 3 geleden ook moeilijker te eten. Het leek er eerst op dat ze, nu ze wat ouder is, eindelijk leerde om haar eten beter over de dag te verdelen in plaats van drie keer alles naar binnen te schrokken. Toen het warmer werd, ging ze nog minder eten. Dat doet ze vaker met warmte maar het werd steeds minder. Piep braakt minimaal 1 keer per week. Soms spuug, soms een haarbal, soms nat of droogvoer. Ze eet graanvrije brokjes en krijgt een paar keer per week graanvrij natvoer of tonijn.

We zijn 3 weken geleden met Piep naar de dierenarts geweest. Piep heeft rugpijn, geeft een zeer duidelijke pijnprikkel op de onderste helft van haar rug. Ze heeft bloedonderzoek gehad, daaruit bleek dat ze prachtige schildklierwaarden, leverwaarden, nierwaarden, etc heeft. Haar tanden zijn prima. Haar ontlasting is normaal (niet onderzocht maar regelmatig en goede consistentie). Ze drinkt goed. Maar ze was in het afgelopen jaar wel 700 gram afgevallen. Het enkele feit dat ze pijn heeft, is geen reden om zo slecht te eten. De dierenarts vermoedde stress. We hebben ontstekingsremmer en pijnstiller Metacam meegekregen en een afspraak voor over 2 weken.

Het geven van de Metacam is lastig. Piep vindt het niet lekker. Ze eet eigenlijk te onregelmatig terwijl ze Metacam dagelijks op dezelfde tijd maar met/na eten moet krijgen. Ik heb geprobeerd om het in haar bek te spuiten maar dat is uiteraard geen succes. De beste oplossing is nu om het op haar poot en borst te smeren, dat likt ze direct af.

Vorige week maandag begon Piep weer te eten. De hitte was afgelopen en ineens ging het weer een paar dagen goed. Afgelopen vrijdag was de tweede afspraak bij de dierenarts. Piep is nog 150 gram afgevallen en gaf een grotere grotere pijnprikkel op haar rug. Ze heeft ook haar jaarlijkse vaccinatie gekregen. Daarnaast ook gedragsmedicatie Clomicalm tegen stress. De dierenarts vermoedt dat ze weinig eet door haar pijn maar ook door de aanwezigheid van Hansje. Aanstaande maandag gaat Piep met een roesje op de foto om haar pijn beter te kunnen beoordelen.

Na de het dierenartsbezoek heeft ze 24 uur niet gegeten. Dat is jaren geleden ook al eens voorgekomen na vaccinatie. Ze braakte wel wat spuug. Na veel aanmoediging at ze weer een beetje. Sindsdien ben ik elke dag en nacht bezig om eten in Piep te krijgen als ze daar de signalen voor geeft. De truc is nu om haar een paar brokjes met de hand te geven. Als ze die wil kan ik een paar brokjes voor haar neerleggen. Als ze daar enthousiast over is, zet ik het voerbakje neer. Inmiddels liggen er overal brokjes.

Gisterennacht is Piep de hele nacht aan het miepen over eten geweest. Ze maakte me wakker, wilde eten. Er gingen 3 brokjes in. Uiteindelijk heeft ze me de hele nacht niet met rust gelaten maar er ging niets in. Om gek van te worden. Gedurende de dag heeft ze wel een portie brokjes op en 1/3 portie natvoer uit de hand. Vanochtend at ze ook. Dat heeft ze ook allemaal alweer uitgebraakt. Op bed helaas.

TL;DR:
Mijn vragen:
- Hoe krijg ik meer eten in mijn kat? Volgens mij ligt het niet aan het voer. Ze heeft gewoon geen zin om te eten.
- Heeft iemand een beter idee om de Metacam vloeistof in haar te krijgen dan het op haar poot te smeren?
- Hoe krijg ik het kleine tabletje Clomicalm in mijn kat? Het mag ook opgelost of gestampt worden. Ik heb net een tabletje in haarbalpasta verkruimeld maar na een klein likje was ze daar al wel klaar mee. Die pasta is normaal een grote hit.
- Piep wast zich niet goed. Wat kan ik doen om haar schoon te maken zonder haar pijn te doen? Ik heb net een poepig stukje bij haar kont weggeknipt, dat was voor ons allebei niet grappig. Bah.
Spoilers!
  woensdag 24 augustus 2022 @ 11:21:25 #70
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_205729839
Wat verschrikkelijk lastig allemaal. Lijkt me zo vervelend.

Even los van jouw vragen: hoe gedraagt Hansje zich ten opzichte van Piep? Eten ze bij elkaar in de buurt?
Het doet me sterk denken aan stress en dat Hansje zich niet lekker in haar vel voelt. Kun je ze nog meer van elkaar afscheiden of daarin iets veranderen?

Vervelende is dat je natuurlijk met het uitzoeken van van alles via de dierenarts en de behandelingen nog meer stress genereert. Succes met deze puzzel :{
pi_205729867
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 11:21 schreef Quoi het volgende:
Wat verschrikkelijk lastig allemaal. Lijkt me zo vervelend.

Even los van jouw vragen: hoe gedraagt Hansje zich ten opzichte van Piep? Eten ze bij elkaar in de buurt?
Het doet me sterk denken aan stress en dat Hansje zich niet lekker in haar vel voelt. Kun je ze nog meer van elkaar afscheiden of daarin iets veranderen?

Vervelende is dat je natuurlijk met het uitzoeken van van alles via de dierenarts en de behandelingen nog meer stress genereert. Succes met deze puzzel :{
Dank je. Het is inderdaad lastig. Ik weet niet of ik het goed doe, ik maak me zorgen en die kat gedraagt zich zo onvoorspelbaar dat dat het allemaal echt ingewikkeld maakt.

Hans doet het prima. Die laat Piep gewoon met rust. Piep gaat wel naar Hans om lelijk tegen haar te doen. De deur tussen die twee zit nu meestal dicht om die stress voor beiden te voorkomen.
Spoilers!
  woensdag 24 augustus 2022 @ 11:33:19 #72
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_205729930
Lastig,
Die van mij eet ook wat minder consequent, maar bij hem merk je wel dat als je hem brokken geeft hij er weinig zin in heeft, maar bij natvoer gaat hij gewoon eten (of kip of ei, of wat ie echt lekker vindt)
Misschien is die van jou ook wat kieskeuriger aan het worden?

Verder niet echt een idee, weinig ervaring (gelukkig nog) met een kat die achteruit gaat.
Mbt die rugpijn vraag ik me vooral af hoe het verder zal lopen. Is dit nog leefbaar voor de kat? Of enkel wanneer de pijnstiller erbij gaat?
pi_205729958
quote:
2s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 11:33 schreef Cue_ het volgende:
Lastig,
Die van mij eet ook wat minder consequent, maar bij hem merk je wel dat als je hem brokken geeft hij er weinig zin in heeft, maar bij natvoer gaat hij gewoon eten (of kip of ei, of wat ie echt lekker vindt)
Misschien is die van jou ook wat kieskeuriger aan het worden?

Verder niet echt een idee, weinig ervaring (gelukkig nog) met een kat die achteruit gaat.
Mbt die rugpijn vraag ik me vooral af hoe het verder zal lopen. Is dit nog leefbaar voor de kat? Of enkel wanneer de pijnstiller erbij gaat?
Het leek eerst inderdaad op kieskeurigheid. Maar we hebben inmiddels verschillende dingen geprobeerd en dat vindt ze dan een paar dagen lekker en dan niet meer. We hebben ook gekeken of voedsel op kamertemperatuur beter was dan uit de koelkast en nog meer van dat soort dingen. Er lijkt weinig logica in te zitten.

De rugpijn lijkt niet zo erg te zijn dat het niet te doen is voor haar. Maar inderdaad, dat is wel iets dat goed in de gaten moet worden gehouden want katten staan natuurlijk bekend om het verbloemen van hun pijn. Ze heeft nog niet echt een goede spiegel op kunnen bouwen met de pijnstilling dus we weten niet wat dat doet. We zijn nu 2,5 week daarmee aan het proberen maar het is op zijn meest 3 dagen achter elkaar geweest dat ze dat in de juiste hoeveelheid heeft gekregen.
Spoilers!
pi_205730329
Is KVV een optie? Veel katten eten dat heel graag en stel dat Piep er ook fan van is heb je gelijk iets om de medicatie doorheen te doen.
pi_205730348
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 12:11 schreef _flore het volgende:
Is KVV een optie? Veel katten eten dat heel graag en stel dat Piep er ook fan van is heb je gelijk iets om de medicatie doorheen te doen.
Ik heb dat een paar jaar geleden eens geprobeerd en ze keek me aan alsof ik gek was geworden :D Misschien kan ik het nog eens proberen. De Animonda Carni die ze nu krijgt is ook een groot gedeelte vlees, jaren geleden had ze dat ook nooit gegeten.
Spoilers!
pi_205730854
Dat hele nacht wakker houden herken ik van mijn eerste kat. Die kreeg de diagnose "ik kan niet anders bedenken dat dat ze een vorm van dementie heeft". Niet de relatie leggen tussen eten en geen honger meer hebben. Kan me ook niet meer herinneren of en wat er aan het gedrag gedaan is. Zij was toen een jaar of 15-16 (nog 2 jaar doorgemodderd).
Wat we wel deden (en dat heeft Nika ook gehad) is een humane antidepressiva geven (hele kleine dosis en ik ben de naam kwijt, kan de praktijk wel even bellen hiervoor). Binnen een kwartier heb je een kat die uren lang om eten bedelt. Maar da's natuurlijk geen optie wanneer de kat iedere dag moet eten voor medicatie (spul mag je hooguit 3 keer per week geven).
Zou je het aandurven om, in overleg natuurlijk, Piep zelf te spuiten met metacam?
pi_205730926
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 12:58 schreef Kaatje1 het volgende:
Dat hele nacht wakker houden herken ik van mijn eerste kat. Die kreeg de diagnose "ik kan niet anders bedenken dat dat ze een vorm van dementie heeft". Niet de relatie leggen tussen eten en geen honger meer hebben. Kan me ook niet meer herinneren of en wat er aan het gedrag gedaan is. Zij was toen een jaar of 15-16 (nog 2 jaar doorgemodderd).
Wat we wel deden (en dat heeft Nika ook gehad) is een humane antidepressiva geven (hele kleine dosis en ik ben de naam kwijt, kan de praktijk wel even bellen hiervoor). Binnen een kwartier heb je een kat die uren lang om eten bedelt. Maar da's natuurlijk geen optie wanneer de kat iedere dag moet eten voor medicatie (spul mag je hooguit 3 keer per week geven).
Zou je het aandurven om, in overleg natuurlijk, Piep zelf te spuiten met metacam?
Die Clomicalm wordt ook wel kattenprozac genoemd. Maar dan moet ze die tablet wel innemen :D

Ik denk soms ook wel eens dat ze dementerend is. Hoe vaak ik haar aan moet wijzen waar haar eten is 8)7
Ze heeft jarenlang de halve dag om etwn gezeurd. Nu ze niet meer alles in een keer opeet, komt het niet in haar op dat er mogelijk gewoon eten in haar bak zit dus ze begint gelijk te zeuren.

Ik zou er geen probleem mee hebben om zelf pijnstilling te spuiten. Dat is misschien wel een beter idee ook. De metacam die we nu hebben is vloeibaar, in een spuit, niet injecteerbaar.

Net wilde ze met haar achterpoot haar bek krabben maar ze kon er niet bij :'( Ik heb even lekker gekrabd voor haar.
Spoilers!
pi_205730953
quote:
1s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 13:04 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Die Clomicalm wordt ook wel kattenprozac genoemd. Maar dan moet ze die tablet wel innemen :D

Ik denk soms ook wel eens dat ze dementerend is. Hoe vaak ik haar aan moet wijzen waar haar eten is 8)7
Ze heeft jarenlang de halve dag om etwn gezeurd. Nu ze niet meer alles in een keer opeet, komt het niet in haar op dat er mogelijk gewoon eten in haar bak zit dus ze begint gelijk te zeuren.

Ik zou er geen probleem mee hebben om zelf pijnstilling te spuiten. Dat is misschien wel een beter idee ook. De metacam die we nu hebben is vloeibaar, in een spuit, niet injecteerbaar.
Het is geen clomicalm. Spul is niet om kalm te worden (voor katten), maar om niet etende katten te laten eten. Het is echt een humaan antidepressiva. Moet nu weg, maar bel straks de praktijk wel even.
pi_205730959
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 13:06 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Het is geen clomicalm. Spul is niet om kalm te worden (voor katten), maar om niet etende katten te laten eten. Het is echt een humaan antidepressiva. Moet nu weg, maar bel straks de praktijk wel even.
Dank je Kaat.
Spoilers!
pi_205730965
Google is your friend Mirataz is een geneesmiddel dat wordt gebruikt om een toename van het lichaamsgewicht te bewerkstelligen bij katten met langdurige aandoeningen waarvan bekend is dat ze een slechte eetlust en gewichtsverlies veroorzaken. Het middel bevat de werkzame stof mirtazapine.
pi_205731746
Ok, ontwikkeling. We hebben een nieuwe smaak natvoer gegeven en Piep at het zelfs zo uit het blik, vol enthousiasme. Dit is vaker voorgekomen.

Er kunnen 2 dingen aan de hand zijn:
1. zodra een blik geopend is, kan de inhoud een metalige smaak krijgen. Voor mensen wordt er altijd geadviseerd om de inhoud in een bakje te doen als je het blik niet gelijk opeet. Misschien heeft Piep hier last van. We doen nu een test met een plastic bakje.
2. misschien gaat de smaak achteruit na het openen van het blik. Als optie 1 niet werkt, kunnen we in kleine porties invriezen.

Dit verklaart niet waarom ze een uur geleden niet meer dan 5 brokjes at. Maar toch. Er zit weer een portie eten in. Dat geeft weer wat hoop. En opties voor medicatie.
Spoilers!
pi_205731830
Hoeveel zit er dan in zo'n blik? Ik heb van die 85 grams blikken en die gaan meteen leeg.
pi_205732024
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 14:57 schreef Kaatje1 het volgende:
Hoeveel zit er dan in zo'n blik? Ik heb van die 85 grams blikken en die gaan meteen leeg.
200 gram, daar deed ze 4-5 dagen mee toen ze het samen met brokjes at. We hebben ook blikken van 400g gekocht, dat is helemaal veel.

Hansje wil trouwens alleen brokjes, geen natvoer. Althans, ze wil wel natvoer maar niet met etenstijd :')

[ Bericht 14% gewijzigd door Lucky_Strike op 24-08-2022 15:30:50 ]
Spoilers!
pi_205732046
quote:
1s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 15:24 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
200 gram, daar deed ze 4-5 dagen mee toen ze het samen met brokjes at. We hebben ook blikken van 400g gekocht, dat is helemaal veel.
Ah, dat weigert zelfs veelvraat Elin hier. (zijn niet voor niets diva's)
pi_205732102
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 15:27 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Ah, dat weigert zelfs veelvraat Elin hier. (zijn niet voor niets diva's)
Met een blik tonijn was het nooit een probleem. Maar die hebben volgens mij een coating aan de binnenkant.
Spoilers!
pi_205732137
quote:
1s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 15:32 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Met een blik tonijn was het nooit een probleem. Maar die hebben volgens mij een coating aan de binnenkant.
En eens proberen met de portie zakjes? Plastic van binnen.
pi_205732215
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 15:36 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
En eens proberen met de portie zakjes? Plastic van binnen.
Dat zou kunnen. Maar als Piep geen brokjes blijft eten, ben ik zo 80 euro aan zakjes per maand kwijt. Ze zijn bijna drie keer zo duur als die blikjes. En ik ben geen fan van plastic.

Ik wil eerst andere dingen proberen :)
Spoilers!
pi_205733004
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 12:13 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik heb dat een paar jaar geleden eens geprobeerd en ze keek me aan alsof ik gek was geworden :D Misschien kan ik het nog eens proberen. De Animonda Carni die ze nu krijgt is ook een groot gedeelte vlees, jaren geleden had ze dat ook nooit gegeten.
Ja dat deed mijn kat ook toen ik het hem de eerste keer voorzette _O- Maar ik had het verkeerde merk gekocht, bleek achteraf. Want een paar jaar later gaf ik hem voor de grap kvv van de hond omdat hij erom zeurde en dat was binnen 2sec op :') Dus nu krijgt hij een ander merk kvv voor katten, en hij heeft ook sterk voorkeur voor smaken (terwijl het best een veelvraat is). Het blijven katten :Y

Wat fijn dat Piep in elk geval heeft gegeten vandaag! ^O^ Succes met de zoektocht, hopelijk vind je iets wat helpend is zodat Piep zich weer beter voelt!
  woensdag 24 augustus 2022 @ 21:20:27 #89
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_205735651
Fijn dat ze eet!

OK, hier rende Saar net naar binnen met een vogel in haar bek :o :o Ik ben dus geen held en ben snel weggerend (met mij win je de oorlog niet). Vriend (zo blij dat hij er is vanavond) heeft de vogel - die inmiddels netjes was neergelegd natuurlijk - in de struikjes neergezet, leek verder geschrokken maar niet heel gewond. En daar komt dat beestje nu dus bij, terwijl voor het raam Saar met grote ogen.

Ik geloof dat we maar omlopen en via de voordeur naar binnen gaan :+
pi_205765112
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 10:09 schreef Rupibma het volgende:

[..]
Mijn huis krijgt geen zon 😁 Baalde ik van, maar inmiddels is het een zegen. Het zal niet warmer worden dan 24 graden.

Dit leek mij ook de beste oplossing, iedereen vindt het maar zielig. Maar ik ken mijn kat, ze heeft haar eigen willetje. 🥰
De kat heeft op bed geplast kreeg ik door. Balen, matras was net nieuw.

Ik vermoed dat de oppasser haar niet voldoende aandacht heeft gegeven en dat ze daar door, mijn afwezigheid, het niet naar buiten mogen heel gestresst is. Dat vind ik erger tbh.

Betekent dit dat ik nooit meer op vakantie kan?
pi_205765845
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 17:18 schreef Rupibma het volgende:

[..]

Ik vermoed dat de oppasser haar niet voldoende aandacht heeft gegeven en dat ze daar door, mijn afwezigheid, het niet naar buiten mogen heel gestresst is. Dat vind ik erger tbh.

Arme kat ;(

Nee, dat betekent niet dat je nooit meer op vakantie kunt. Het betekent wel dat je voor meer aandacht door de opppas moet zorgen. Of dat de opppas vaker de bak moet leegscheppen. Dat je een waterdichte matrasbeschermer moet kopen in geval van toekomstige ongelukjes. Of dat je zorgt dat je kat wel naar buiten kunt.

Geen stress, het komt best goed :)
Spoilers!
pi_205765885
Ik denk ook dat meer aandacht van de oppas belangrijk is. Dagelijks 10 tot 15 minuten iemand in huis is best weinig voor een periode van 19 dagen als een kat dat niet gewend is. Ook zou ik de slaapkamerdeur dicht houden als de kat zolang alleen is
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:28:17 #93
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_205765981
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 17:18 schreef Rupibma het volgende:

[..]

Of je brengt de kat naar een kattenhotel als je zolang op vakantie gaat?

Dat doen wij als we langer dan een dag of 4 weggaan. Hij heeft daar andere katten en een heel lief personeelslid :)
En hij vindt het daar zo leuk dat hij niet eens meer mee naar huis wil |:) Als we hem dan komen ophalen, is hij dolblij dat hij ons ziet. Kopjes geven, spinnen, zich heerlijk laten aaien enzovoorts. Totdat we hem willen oppakken, dan klemt hij zich met man en macht vast aan het krabmeubel :')
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_205766147
Ik ben best verbaasd, ik had niet gedacht dat ze zo gestresst zou raken. Vorig jaar ging het goed, maar toen kwam ze niet echt buiten natuurlijk.

Volgend jaar doe ik het anders, even kijken wat de situatie dan is. Ze moet nog een paar daagjes, ik laat het maar los nu.

Duur lesje geleerd 😊 kat unhappy en moet een nieuwe matras halen.
  zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:26:58 #95
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_205766536
Onze kattenoppas kwam 2x per dag. Ook een duur grapje, maar daardoor wel meer aandacht en daardoor kon Saar dus wel naar buiten. Die ging dus of van ochtend tot avond naar buiten, of van avond naar ochtend (minder ideaal, maar ook dat werkte). Zij kwam altijd weer terug naar een fijn plekje in de tuin waar ze lekker kan liggen, dus dat scheelt.

Afijn, balen, maar er zijn echt nog mogelijkheden zat!
pi_205782360
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 18:28 schreef Arizona het volgende:

[..]
Totdat we hem willen oppakken, dan klemt hij zich met man en macht vast aan het krabmeubel :')
_O-
pi_205782835
quote:
1s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 14:46 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ok, ontwikkeling. We hebben een nieuwe smaak natvoer gegeven en Piep at het zelfs zo uit het blik, vol enthousiasme. Dit is vaker voorgekomen.

Er kunnen 2 dingen aan de hand zijn:
1. zodra een blik geopend is, kan de inhoud een metalige smaak krijgen. Voor mensen wordt er altijd geadviseerd om de inhoud in een bakje te doen als je het blik niet gelijk opeet. Misschien heeft Piep hier last van. We doen nu een test met een plastic bakje.
2. misschien gaat de smaak achteruit na het openen van het blik. Als optie 1 niet werkt, kunnen we in kleine porties invriezen.

Dit verklaart niet waarom ze een uur geleden niet meer dan 5 brokjes at. Maar toch. Er zit weer een portie eten in. Dat geeft weer wat hoop. En opties voor medicatie.
Ik heb niet echt tips, maar wilde jullie wel even sterkte wensen, hopelijk komt het goed. Erg vervelend en stressgevend voor alle partijen :*
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 19:26 schreef Quoi het volgende:
Onze kattenoppas kwam 2x per dag. Ook een duur grapje, maar daardoor wel meer aandacht en daardoor kon Saar dus wel naar buiten. Die ging dus of van ochtend tot avond naar buiten, of van avond naar ochtend (minder ideaal, maar ook dat werkte). Zij kwam altijd weer terug naar een fijn plekje in de tuin waar ze lekker kan liggen, dus dat scheelt.

Afijn, balen, maar er zijn echt nog mogelijkheden zat!
Hier inderdaad ook. We hebben dan wel een binnen kat, maar hij krijgt dagelijks een bezoekje van twee uurtjes. Oppas geeft hem een hoop aandacht en daarna gaat ze rustig ergens zitten zodat hij ook wat kan knuffelen; dat is voor hem belangrijker dan spelen. Al doet ze dat ook uiteraard als de behoefte er is bij de kat :P ze komt dan wel maar 1x per dag. Vroeger 2x, maar sinds wij zijn verhuisd en het langer rijden is voor haar is het 1x geworden, maar dan wel een uur langer.

10/15 minuutjes zou voor hem ook echt te weinig zijn. Dan zou hij ook wel gaan protesteren; wellicht met cadeautjes in ons bed :P

En we gaan niet langer weg dan een weekje. Simpelweg omdat we hem dan ook teveel missen.
pi_205785777
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 18:53 schreef Rupibma het volgende:
Ik ben best verbaasd, ik had niet gedacht dat ze zo gestresst zou raken. Vorig jaar ging het goed, maar toen kwam ze niet echt buiten natuurlijk.

Volgend jaar doe ik het anders, even kijken wat de situatie dan is. Ze moet nog een paar daagjes, ik laat het maar los nu.

Duur lesje geleerd 😊 kat unhappy en moet een nieuwe matras halen.
Hoeft natuurlijk niet aan gebrek aan aandacht te liggen. Onze vorige kat vond het maar niets dat een vreemde in huis kwam. Pas toen ze doorhad dat die vreemde de catering verzorgde kwam er een gedoogbeleid. (je mag binnen, mijn voer neerzetten en dan opzouten svp)
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 00:43:12 #99
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_205789516
Persoonlijk geef ik mijn katten 2 zakjes nat voer per dag (eind van de middag en 22.30 's avonds).... en zorg altijd dat er wat droogvoer in de bakjes ligt.
Ook een ongeveer 60 cl kattenmelk voor de kater die dat het liefst heeft... en een andere kater houdt meer van water.
Dus daarvoor vang ik veel regenwater op in een containertje...maar nu wel even kraanwater.
En kattensnoepjes, je hebt ze voor gebitsverzorging maar ook in allerlei smaakjes. Ook gewoon in de supermarkt te koop.

Voor droge brokje gebruikte ik vaak Whiskas, maar na dat mijn ouders overleden waren, zag ik dat hun kater inmiddels was geswitched was naar Purina One. En Cola kwam dus bij mij terecht en voor ik het wist aten al mijn katers Purina One. Ja wel wat duurder, maar de katten vonden het dit wel waard.
pi_205794816
Vanmiddag zag ik 2 kleine kittens in de bosjes liggen. Ze waren klein, ik schat dat ze tussen de 8 en 12 weken zijn. Omdat ik daar verder niet echt bekend ben, ben ik op feestboek lid geworden van een pagina waar ze gevonden en verloren huisdieren delen uit die wijk. Gevraagd of iemand de kittens mist. Iemand kwam met het antwoord dat ze een baasje hebben en dat baasje vindt dat katten buiten horen :{

Zou je hier iets mee kunnen ondanks ze een 'baasje' hebben? Stel dat ik ze morgen weer zie, zou ik dan een instantie kunnen bellen die zich om dieren bekommert?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')