abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 2 juli 2022 @ 20:03:46 #1
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205214900
In het andere topic zag ik @Medusa666 een hele goeie vraag stellen.
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2022 02:12 schreef Medusa666 het volgende:
Ik vind het nog steeds lastig om echte narcisten te herkennen en ik vind ze echt aantrekkelijk. Zijn er verder nog bepaalde tekenen of “red flags” die jullie opmerken bij een narcist? En dan heb ik het voornamelijk over in gedrag.

Ik val zelf op mannen die intelligent, ambitieus, grappig en verzorgd/ netjes eruitzien. Helaas vormen ambitie en verzorgd willen zijn vaker tekenen van narcisme hoorde ik laatst. Weet alleen niet of ik het hiermee nou eens ben.
En aangezien dat andere topic inmiddels zo lang geworden is dat het niet meer zo actief is, vond ik het een goed idee om dus een nieuwe te maken.

Dus de vraag is: Welke red flags herken jij bij een narcist?

En de volgende vraag: Haak je dan ook direct af?


quote:
Link naar het vorige topic:
R&P / Hoe ga jij met narcisten om?


[ Bericht 4% gewijzigd door Tengano op 02-07-2022 23:03:12 ]
  zaterdag 2 juli 2022 @ 20:07:11 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205214935
Iemand die het wel heel erg vaak over zichzelf heeft en zichzelf ophemelt denk ik zo.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 20:19:53 #3
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205215032
Een red flag en een showstopper voor mij is mensen die 'controlling' zijn. En daarmee bedoel ik dat ze over je willen heersen, dingen voor jou willen bepalen; wat je wel of niet moet doen en je bij wijze willen kneden in iemand die je helemaal niet bent.

In het contact is dit op zich duidelijk waarneembaar en het voelt alles behalve gelijkwaardig en dus niet dat een ieder evenveel inbreng heeft in de verbinding. Er wordt wel prijs gesteld op 'wederzijds respect' maar dat gaat in de praktijk maar 1 kant op en dat is richting de kant van de narcist. Wat jij vindt en denkt is eigenlijk niet van belang. Je blijft eigenlijk altijd een soort (domme) ondergeschikte. En dit is dan ook het beeld wat ze jou graag willen aanmeten (de projectie van hun ware en onvolwassen zelf).

En er zijn meerdere smaken in het type narcist wat er bestaat, maar dit komt bij al die soorten dus voor, ongeacht welke rol ze dus aangenomen hebben.

[ Bericht 8% gewijzigd door Tengano op 02-07-2022 20:47:06 ]
pi_205215130
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 20:19 schreef Tengano het volgende:
Een red flag en een showstopper voor mij is mensen die 'controlling' zijn. En daarmee bedoel ik dat ze over je willen heersen, dingen voor jou willen bepalen; wat je wel of niet moet doen en je bij wijze willen kneden in iemand die je helemaal niet bent.

In het contact is dit op zich duidelijk waarneembaar en het voelt bij eigenlijk gewoon niet gelijkwaardig dat iedere evenveel inbreng heeft. Er wordt wel prijs gesteld op 'wederzijds respect' maar dat gaat in de praktijk maar 1 kant op en dat is de kant van de narcist. Wat jij vindt en denkt is eigenlijk niet van belang. Je blijft eigenlijk altijd een soort ondergeschikte.
Wow oké, dankjewel. Ik dacht daar precies aan... aan dat controlling. Toevallig dat jij dit ook benoemt.

Ik moet echt meer leren vertrouwen op mijn eigen waarnemingen blijkt.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 20:33:03 #5
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205215160
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 20:30 schreef Medusa666 het volgende:
Wow oké, dankjewel. Ik dacht daar precies aan... aan dat controlling. Toevallig dat jij dit ook benoemt.

Ik moet echt meer leren vertrouwen op mijn eigen waarnemingen blijkt.
Aleen maar. Distance yourself.
pi_205215283
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 20:33 schreef Tengano het volgende:


Ja, ik ben best bang om alleen ofzo achter te blijven en mensen waarmee ik goed kan praten zijn best zeldzaam. Maar ook hierbij geldt inderdaad 'don't drink poison when youre thirsty'.
pi_205215288
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 20:03 schreef Tengano het volgende:
In het andere topic zag ik @:Medusa666 een hele goeie vraag stellen.
[..]
En aangezien dat andere topic inmiddels zo lang geworden is dat het niet meer zo actief is, vond ik het een goed idee om dus een nieuwe te maken.

Dus de vraag is: Welke red flags herken jij bij een narcist?

En de volgende vraag: Haak je dan ook direct af?
Echte narcisten herken je pas als het te laat is.
Waarom? Omdat het prooijagers zijn die zich eerst camoufleren als toffe lui.
Net zoiets als zo'n gecamoufleerde hagedis uit zo'n natuurserie die plots zijn prooi grijpt met een lange tong.

Narcisten lopen net zo min met hun ware karakter over straat als een seriemoordenaar met zijn mes.

Modus operandi:
- slachtoffer opzoeken
- slachtoffer inpalmen
- slachtoffer kapot maken
- slachtoffer achterlaten en met een big smile op weg naar de volgende prooi.
pi_205215418
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 20:49 schreef Werkman het volgende:

[..]
Echte narcisten herken je pas als het te laat is.
Waarom? Omdat het prooijagers zijn die zich eerst camoufleren als toffe lui.
Net zoiets als zo'n gecamoufleerde hagedis uit zo'n natuurserie die plots zijn prooi grijpt met een tong.

Narcisten lopen net zo min met hun ware karakter over straat als een seriemoordenaar met zijn mes.
Wanneer ik dit soort berichten lees met termen als 'prooijagers' en dergelijke, dan heb ik het idee dat men denkt dat 'narcisten' echt alleen maar slechte doeleinden heeft met iemand en totaal geen empathie kan voelen voor iemand... maar is dit wel echt zo, of is het een vorm van de ander kwetsen om zichzelf te kunnen verdedigen omdat een bepaalde trauma ofzo in hen is aangewakkerd?

Misschien klinkt dit heel naïef, maar niemand is toch 100% slecht of 100% goed? Zo heb ik het tenminste geleerd vanuit die boeken van mij ook.

Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat mensenbewust zo controlling en zich zo kwetsend gedragen met als bewuste doel om hun partner mentaal te vernietigen en dat zij helemaal niet om hun partner geven.... maar misschien is dit heel naïef van mij om te denken.
pi_205215441
- ontzettend controlerend, dwingend en altijd het laatste woord/beslissen;
- manipulatie: het is jouw schuld dat zij zo tegen jou doen, eigenlijk is alles jouw schuld, het ene moment ben je geweldig, het andere moment doe je alles fout;
- de relaties die zij onderhouden zijn stuk voor stuk eenrichtingsverkeer, al kan er wel wat moeite in gestoken worden wat dan manipulatie is zodat die ander ook weer wat voor hen doet;
- in hun belevingswereld komt geen andere persoon voor dan zijzelf;
- weinig empathie tonen voor emoties van andere personen;
- gesprekken zijn ook niet-wederkerig, er is geen interesse voor de ander, en als die er is, is het of geveinsd of gebruikt om informatie te verzamelen voor later;
- er voelt iets 'off' bij de persoon maar je weet niet wat, alsof er iets niet klopt;
- de manier waarop de meesten uitkijken, beetje zo'n 'shark' look, alsof die ogen dood zijn/ er geen ziel achter zit;
- acties/reacties lijken vaak voorbereid/uitgedacht, weinig spontaniteit;
- er is hen altijd groot onrecht aangedaan door anderen, slachtoffers van het leven;
- er is altijd iets dramatisch dat aan de hand is in hun leven;
- te overdreven sociaal/charmant/amicaal, op een manier die niet echt aanvoelt;
- moeilijk om diepe vertrouwensband mee op te bouwen, de openheid, als die er al is, lijkt niet echt;
- verwijtende, dwingende, slachtofferrol houding

Nee, bedankt. Ik ben liever alleen dan dat ik dat nog een keer moet meemaken of mezelf wijs moet maken dat zo iemand misschien toch wel om anderen zou kunnen geven.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 02-07-2022 21:03:28 ]
  zaterdag 2 juli 2022 @ 21:03:42 #10
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_205215473
Bram Moszkowicz :7
Het voorbeeld ;)
pi_205215476
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 21:00 schreef Naardegallemiezen het volgende:
- ontzettend controlerend, dwingend en altijd het laatste woord/beslissen;
- manipulatie: het is jouw schuld dat zij zo tegen jou doen, eigenlijk is alles jouw schuld, het ene moment ben je geweldig, het andere moment doe je alles fout;
- de relaties die zij onderhouden zijn stuk voor stuk eenrichtingsverkeer, al kan er wel wat moeite in gestoken worden wat dan manipulatie is zodat die ander ook weer wat voor hen doet;
- in hun belevingswereld komt geen andere persoon voor dan zijzelf;
- weinig empathie tonen voor emoties van andere personen;
- gesprekken zijn ook niet-wederkerig, er is geen interesse voor de ander, en als die er is, is het of geveinsd of gebruikt om informatie te verzamelen voor later;
- er voelt iets 'off' bij de persoon maar je weet niet wat, alsof er iets niet klopt;
- de manier waarop de meesten uitkijken, beetje zo'n 'shark' look, alsof die ogen dood zijn/ er geen ziel achter zit;
- acties/reacties lijken vaak voorbereid/uitgedacht, weinig spontaniteit;
- er is hen altijd groot onrecht aangedaan door anderen, slachtoffers van het leven;
- er is altijd iets dramatisch dat aan de hand is in hun leven;
- te overdreven sociaal/charmant/amicaal, op een manier die niet echt aanvoelt;
- moeilijk om diepe vertrouwensband mee op te bouwen, de openheid, als die er al is, lijkt niet echt;
- verwijtende, dwingende, slachtofferrol houding
En continue achterdocht en je excuses aan moeten bieden voor denkbeeldige dingen.
pi_205215482
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 20:59 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Wanneer ik dit soort berichten lees met termen als 'prooijagers' en dergelijke, dan heb ik het idee dat men denkt dat 'narcisten' echt alleen maar slechte doeleinden heeft met iemand en totaal geen empathie kan voelen voor iemand... maar is dit wel echt zo, of is het een vorm van de ander kwetsen om zichzelf te kunnen verdedigen omdat een bepaalde trauma ofzo in hen is aangewakkerd?

Misschien klinkt dit heel naïef, maar niemand is toch 100% slecht of 100% goed? Zo heb ik het tenminste geleerd vanuit die boeken van mij ook.

Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat mensenbewust zo controlling en zich zo kwetsend gedragen met als bewuste doel om hun partner mentaal te vernietigen en dat zij helemaal niet om hun partner geven.... maar misschien is dit heel naïef van mij om te denken.
Voor een zuivere narcist ben jij niet meer dan een poppetje in hun speelveld, dat hen ten dienst staat en voor eigen doeleinden gebruikt kan worden. En sommige weten dat beter te camoufleren dan anderen.
pi_205215498
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 21:04 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]
Voor een zuivere narcist ben jij niet meer dan een poppetje in hun speelveld, dat hen ten dienst staat en voor eigen doeleinden gebruikt kan worden. En sommige weten dat beter te camoufleren dan anderen.
Dat is dan wel echt een bittere pil om te slikken, om te weten dat zij echt niet van mij hebben gehouden ofzo.

Aan de andere kant deden mijn vader en ook mijn vorige ex ook wel echt dingen voor mij ten koste van henzelf.. dat is dan toch ook omdat ze wel iig deels van mij hebben gehouden?
pi_205215515
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 21:03 schreef Werkman het volgende:

[..]
En continue achterdocht en je excuses aan moeten bieden voor denkbeeldige dingen.
Dit ook. Ik had zogenaamd een 'turkse ex' waar ik dan contact mee had, waarvan ik 100 keer heb uitgelegd dat ik dat daadwerkelijk niet heb en dat die hele vent niet bestaat, maar hij bleef volhouden in zijn paranoia en beschuldigen. Mijn zusje vroeg zelfs of hij wellicht een paranoide psychose had.

Eindstand bleek hij er zelf meerderen op na te houden. Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten, right?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 02-07-2022 21:08:21 ]
pi_205215549
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 21:07 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]
Dit ook. Ik had zogenaamd een 'turkse ex' waar ik dan contact mee had, waarvan ik 100 keer heb uitgelegd dat ik dat daadwerkelijk niet heb en dat die hele vent niet bestaat, maar hij bleef volhouden in zijn paranoia en beschuldigen. Mijn zusje vroeg zelfs of hij wellicht een paranoide psychose had.

Eindstand bleek hij er zelf meerderen op na te houden. Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten, right?
Hoe heb je hem betrapt?

Mijn ex waarvan ik vermoed dat hij ook narcistisch was, beschuldigde mij ook keer op keer dat ik zou vreemdgaan en hij tweede keus voor hem was.
pi_205215554
Ik denk dat de echte narcist moeilijk of bijna niet te herkennen is. Het is in de psychiatrie ontzettend moeilijk om deze diagnose te stellen. Want bijv. narcisten weten goed dat als ze constant over zichzelf spreken dat mensen dan een vermoeden krijg van.
pi_205215578
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 21:10 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Hoe heb je hem betrapt?

Mijn ex waarvan ik vermoed dat hij ook narcistisch was, beschuldigde mij ook keer op keer dat ik zou vreemdgaan en hij tweede keus voor hem was.
Toen ik het met hem op een nette manier probeerde af te sluiten na alles wat er gebeurd was, riep hij nog even heel hard 'dacht je nou echt dat je de enige was?'

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 02-07-2022 21:13:26 ]
pi_205215592
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 21:10 schreef Thaddeus het volgende:
Ik denk dat de echte narcist moeilijk of bijna niet te herkennen is. Het is in de psychiatrie ontzettend moeilijk om deze diagnose te stellen. Want bijv. narcisten weten goed dat als ze constant over zichzelf spreken dat mensen dan een vermoeden krijg van.
Het klopt wel, zodra mijn ex doorhad dat hij te veel over zichzelf praatte of hij wilde mij 'terugwinnen' na een ruzie of nadat ik weggegaan was, dan was hij ineens 'poeslief' en 'geduldig' en zei hij álles wat ik wilde horen en waar ik gevoelig voor was. Ging ik weer terug, begon het opnieuw en was ik de 'gekke'.
pi_205215612
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 21:13 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Het klopt wel, zodra mijn ex doorhad dat hij te veel over zichzelf praatte of hij wilde mij 'terugwinnen' na een ruzie of nadat ik weggegaan was, dan was hij ineens 'poeslief' en 'geduldig' en zei hij álles wat ik wilde horen en waar ik gevoelig voor was. Ging ik weer terug, begon het opnieuw en was ik de 'gekke'.
Precies. Mooi voorbeeld uit de praktijk. Natuurlijk minder mooi voor jou als “slachtoffer” van een vermeende narcist.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 21:19:20 #20
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_205215666
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 21:04 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Voor een zuivere narcist ben jij niet meer dan een poppetje in hun speelveld, dat hen ten dienst staat en voor eigen doeleinden gebruikt kan worden. En sommige weten dat beter te camoufleren dan anderen.
Rutte is dit ;)
pi_205215684
quote:
6s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 21:19 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Rutte is dit ;)
Want? Jij kan die diagnose stellen? En wat heeft Rutte met dit topic te maken verder?
pi_205215836
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 20:59 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Wanneer ik dit soort berichten lees met termen als 'prooijagers' en dergelijke, dan heb ik het idee dat men denkt dat 'narcisten' echt alleen maar slechte doeleinden heeft met iemand en totaal geen empathie kan voelen voor iemand... maar is dit wel echt zo, of is het een vorm van de ander kwetsen om zichzelf te kunnen verdedigen omdat een bepaalde trauma ofzo in hen is aangewakkerd?

Misschien klinkt dit heel naïef, maar niemand is toch 100% slecht of 100% goed? Zo heb ik het tenminste geleerd vanuit die boeken van mij ook.

Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat mensenbewust zo controlling en zich zo kwetsend gedragen met als bewuste doel om hun partner mentaal te vernietigen en dat zij helemaal niet om hun partner geven.... maar misschien is dit heel naïef van mij om te denken.
Ja, er zijn slechte mensen, ja sommigen daarvan zijn medogenloos en kunnen zich echt niet in de ander inleven.
pi_205216058
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 21:29 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Ja, er zijn slechte mensen, ja sommigen daarvan zijn medogenloos en kunnen zich echt niet in de ander inleven.
Ik heb ook weleens wraakgevoelens en dergelijke gehad, maar gemerkt dat dit alleen maar ten koste ging van mijn eigen energie. Ik vind het gewoon bizar hoe mensen dan toch zo'n punt kunnen bereiken dat ze door slechte ervaringen ervoor kiezen om ook zelf slecht te zijn en mensen voortaan te gebruiken voor eigen gewin én daar ook echt van genieten, ondanks dat zij vast en zeker vaker erop worden afgestraft door hun sociale omgeving.

Soms wil je echt begrijpen wat er in dat hoofd omgaat.. ik heb er dus toch medelijden mee. Geen idee waarom.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 21:51:41 #24
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205216209
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 21:43 schreef Medusa666 het volgende:
Soms wil je echt begrijpen wat er in dat hoofd omgaat. Ik heb er dus toch medelijden mee. Geen idee waarom.
Omdat jij denkt dat je ze kunt 'fixen'; ze kunt laten zien waar zij fout zitten en wat ze beter zouden kunnen doen om echt gelukkig te kunnen worden. Maar deze mensen zijn niet te genezen en willen ook helemaal niet genezen worden (want dat matcht niet met hun stoornis).
pi_205216272
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 21:51 schreef Tengano het volgende:

[..]
Omdat jij denkt dat je ze kunt 'fixen'; ze kunt laten zien waar zij fout zitten en wat ze beter zouden kunnen doen om echt gelukkig te kunnen worden. Maar deze mensen zijn niet te genezen en willen ook helemaal niet genezen worden (want dat matcht niet met hun stoornis).
Opzich een leuke test om erachter te komen of iemand een narcistische persoonlijkheids stoornis heeft:

Je vraagt, of ze iets aan zichzelf zouden willen veranderen. Als het goed is, snappen ze die vraag niet.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 22:00:03 #26
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205216324
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 21:56 schreef christmastsunami het volgende:
Opzich een leuke test om erachter te komen of iemand een narcistische persoonlijkheids stoornis heeft:

Je vraagt, of ze iets aan zichzelf zouden willen veranderen. Als het goed is, snappen ze die vraag niet.
Toen ik wat minder op de hoogte was en met mijn 'vrienden' was destijds. Stelde ik de vraag: "Ben jij wel eens onzeker?" Was een volkomen onschuldige en spontane vraag die uitmondde na een bepaald gesprek.

Ik heb nog nooit zo'n verbaasde reaktie gezien :D Onzeker? onzeker? Hij wist totaal niet wat ie moest zeggen _O-
pi_205216366
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 21:51 schreef Tengano het volgende:

[..]
Omdat jij denkt dat je ze kunt 'fixen'; ze kunt laten zien waar zij fout zitten en wat ze beter zouden kunnen doen om echt gelukkig te kunnen worden. Maar deze mensen zijn niet te genezen en willen ook helemaal niet genezen worden (want dat matcht niet met hun stoornis).
Mijn ex erkende (soms!) dat hij minder empathie dan gemiddeld had en dat hij soms inderdaad narcistisch was en te arrogant was.

Bij hem had ik daarom het gevoel alsof ik hem kon veranderen en dat het mogelijk was als hij dit wilde. Maar dat gaat niet inderdaad.

Later zei hij namelijk opeens dat ik de narcist was en zelfs die zogenaamde overdreven zelfreflectie van hem leek een soort act te zijn.

Hij had veel meegemaakt en ik zelf ook. Daarom klikten wij mede.. Ik ben zelf best wel een verzorgende type, zolang diegene er natuurlijk geen gebruik van maakt. Dan heb ik er geen zin in.. maar hij zei dat ik juist wat verzorgender mocht zijn en hij had vrouwen gehad die veel meer deden dan dat ik deden zei hij. Dit zei hij zodat ik meer mijn best voor hem zou doen, terwijl ik al veel van mezelf heb gegeven.

Ik ging met hem naar zijn behandelaar, ruimde zijn huis op en hielp hem met zijn urgentie etc. Maar daar toonde hij nooit waardering voor gek genoeg. Mijn intelligentie prijsde hij dan weer en mijn uiterlijk. Maar hij zei “ik wil dat je je best blijft doen zodat je de beste versie van jezelf bent en wordt want je hebt potentie enzo”
  zaterdag 2 juli 2022 @ 22:04:24 #28
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205216387
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 22:02 schreef Medusa666 het volgende:
Mijn ex erkende (soms!) dat hij minder empathie dan gemiddeld had en dat hij soms inderdaad narcistisch was en te arrogant was.

Bij hem had ik daarom het gevoel alsof ik hem kon veranderen en dat het mogelijk was als hij dit wilde. Maar dat gaat niet inderdaad.

Later zei hij namelijk opeens dat ik de narcist was en zelfs die zogenaamde overdreven zelfreflectie van hem leek een soort act te zijn.

Hij had veel meegemaakt en ik zelf ook. Daarom klikten wij mede.. Ik ben zelf best wel een verzorgende type, zolang diegene er natuurlijk geen gebruik van maakt. Dan heb ik er geen zin in.. maar hij zei dat ik juist wat verzorgender mocht zijn en hij had vrouwen gehad die veel meer deden dan dat ik deden zei hij. (Triangulation)
Ik zie al minstens twee red flags in je post -O-
pi_205216551
quote:
9s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 22:04 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ik zie al minstens twee red flags in je post -O-
Hij heeft ook autisme/ asperger. Ik dacht misschien kan het ook daaraan liggen.. door zijn autisme dat hij een grotere behoefte om te controleren heeft.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 22:17:29 #30
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205216588
quote:
Ik ging met hem naar zijn behandelaar, ruimde zijn huis op en hielp hem met zijn urgentie etc. Maar daar toonde hij nooit waardering voor gek genoeg. Mijn intelligentie prijsde hij dan weer en mijn uiterlijk. Maar hij zei “ik wil dat je je best blijft doen zodat je de beste versie van jezelf bent en wordt want je hebt potentie enzo”
cq: Ik wil dat je mijn verzorger op maat wordt. Mij precies in mijn behoeften voorziet zoals ik het wil, want dat is jouw taak. Daarvoor in de plaats geef ik jou af en toe wat broodkruimels zodat je iig mijn verzorger blijft. Verwacht verder niets terug want jij bent er voor mij en niet andersom oid. Voor de rest hou ik je gewoon voor de gek en aan het lijntje zolang ik je kan gebruiken, maar dat ga ik je niet vertellen natuurlijk.
pi_205216618
Ik dwaal een beetje af, maar een narcist doet ongetwijfeld aan 'gaslighting', daar is een oude film over.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gaslight_(film_uit_1944)

Gaslighting; gaat erover dat iemand jou het gevoel geeft, dat het slecht gaat door, vooral door jou toedoen.

Terwijl je niks doet.

Maar diegene die jou beschuldigd heeft van de ongelukkige situatie. Hij/zij zelf het zo gesaboteerd heeft zodat ie jou daar de schuld van kan geven.

Ooit komt er wel een remake van die film, want de term 'gaslighting' moet je in de gaten houden, een listige vorm van manipulatie.
pi_205216620
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 22:17 schreef Tengano het volgende:

[..]
cq: Ik wil dat je mijn verzorger op maat wordt. Mij precies in mijn behoeften voorziet zoals ik het wil, want dat is jouw taak. Daarvoor in de plaats geef ik jou af en toe wat broodkruimels zodat je iig mijn verzorger blijft. Verwacht verder niets terug want jij bent er voor mij en niet andersom oid.
Ja klopt, hij zei dit over zijn exen. Uiteraard was ik anders voor hem :’) Super naief.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 22:25:14 #33
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205216706
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 22:19 schreef christmastsunami het volgende:
Ik dwaal een beetje af, maar een narcist doet ongetwijfeld aan 'gaslighting', daar is een oude film over.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gaslight_(film_uit_1944)

Gaslighting; gaat erover dat iemand jou het gevoel geeft, dat het slecht gaat door, vooral door jou toedoen.

Terwijl je niks doet.

Maar diegene die jou beschuldigd heeft van de ongelukkige situatie. Hij/zij zelf het zo gesaboteerd heeft zodat ie jou daar de schuld van kan geven.

Ooit komt er wel een remake van die film, want de term 'gaslighting' moet je in de gaten houden, een listige vorm van manipulatie.
Gaslighting is een prima red flag hoor dus 100% on topic. En voor mij red genoeg om meteen af te kappen.

De term gaslighting is ook 'vernoemd' naar deze film trouwens. Iemand helemaal gek krijgen door hem lulverhalen aan te praten zodat hij niet meer weet waar hij het heeft. Emotional abuse dus.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tengano op 02-07-2022 22:42:02 ]
pi_205217069
Een narcist herken je aan de eeuwige slachtofferrol. Altijd is hij/zij benadeeld en nooit heeft hij/zij hier een eigen aandeel in. Het Calimero syndroom dus.

Tegenwoordig ruik ik narcisten al op kilometers afstand. Dat is een groot voordeel van ouder worden en de daarbij behorende levenservaring. ^O^
Ik kap die lui gelijk af. Heb geen behoefte aan dat drama.
Handboek voor klimaat ontkenners
Complothuilers voelen zich voortdurend in hun megalomane kuif gepikt. ^(;,;)^
pi_205217158
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 21:13 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Het klopt wel, zodra mijn ex doorhad dat hij te veel over zichzelf praatte of hij wilde mij 'terugwinnen' na een ruzie of nadat ik weggegaan was, dan was hij ineens 'poeslief' en 'geduldig' en zei hij álles wat ik wilde horen en waar ik gevoelig voor was. Ging ik weer terug, begon het opnieuw en was ik de 'gekke'.
Gaslighten ja, ook zo'n typische narcisten karaktertrek.
Handboek voor klimaat ontkenners
Complothuilers voelen zich voortdurend in hun megalomane kuif gepikt. ^(;,;)^
pi_205217513
Ik herken ze ook met een paar seconden. Helaas is daar jarenlange ervaring voor nodig.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_205217980
Ik ben dit, ik ben dat. Ik vind dit, ik vind dat.
pi_205218391
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 00:04 schreef Werkperd het volgende:
Ik ben dit, ik ben dat. Ik vind dit, ik vind dat.
Is ook een beetje narcistisch ja :P

Zelf erken ik ook zeker wat narcistische trekken bij mezelf. Ik kan ook wel een controlfreak zijn, omdat ik graag een goed uitkomst wil of te erg het beste met iemand voorheb. Ik let er nu wel op tho.

Iedereen heeft wel in meer of mindere mate wat narcistische trekken en die zijn ook nodig in deze harde maatschappij waarin er een grote druk wordt gezet op sterk zijn en presteren.
  zondag 3 juli 2022 @ 01:49:16 #39
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_205218407
Very easily triggered
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_205218507
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 21:00 schreef Naardegallemiezen het volgende:
- ontzettend controlerend, dwingend en altijd het laatste woord/beslissen;
- manipulatie: het is jouw schuld dat zij zo tegen jou doen, eigenlijk is alles jouw schuld, het ene moment ben je geweldig, het andere moment doe je alles fout;
- de relaties die zij onderhouden zijn stuk voor stuk eenrichtingsverkeer, al kan er wel wat moeite in gestoken worden wat dan manipulatie is zodat die ander ook weer wat voor hen doet;
- in hun belevingswereld komt geen andere persoon voor dan zijzelf;
- weinig empathie tonen voor emoties van andere personen;
- gesprekken zijn ook niet-wederkerig, er is geen interesse voor de ander, en als die er is, is het of geveinsd of gebruikt om informatie te verzamelen voor later;
- er voelt iets 'off' bij de persoon maar je weet niet wat, alsof er iets niet klopt;
- de manier waarop de meesten uitkijken, beetje zo'n 'shark' look, alsof die ogen dood zijn/ er geen ziel achter zit;
- acties/reacties lijken vaak voorbereid/uitgedacht, weinig spontaniteit;
- er is hen altijd groot onrecht aangedaan door anderen, slachtoffers van het leven;
- er is altijd iets dramatisch dat aan de hand is in hun leven;
- te overdreven sociaal/charmant/amicaal, op een manier die niet echt aanvoelt;
- moeilijk om diepe vertrouwensband mee op te bouwen, de openheid, als die er al is, lijkt niet echt;
- verwijtende, dwingende, slachtofferrol houding

Nee, bedankt. Ik ben liever alleen dan dat ik dat nog een keer moet meemaken of mezelf wijs moet maken dat zo iemand misschien toch wel om anderen zou kunnen geven.

Deze lijst is heel duidelijk. Die shark eyes zijn ook herkenbaar inderdaad, alsof er geen ziel achter zit.
pi_205221553
Mensen zijn emotionele wezens. Als je iemand aardig en sympathiek vindt, zal je die persoon eerder geloven dan iemand die jou minder aanspreekt. Daar weten narcisten heel goed op in te spelen.

Let er bijvoorbeeld op of iemand geloofwaardig overkomt omdat hij concrete feiten opnoemt of omdat je bij de persoon bijvoorbeeld denkt "Ik geloof hem, want in zijn positie zou ik ook zo hebben gereageerd." Dat laatste is een valkuil waar veel narcisten misbruik van maken: ze vertellen dan bijvoorbeeld over een situatie alleen datgene wat in hun voordeel pleit en de rest laten ze mensen zelf bedenken. Als ze zichzelf kunnen presenteren als iemand die geweldig is, dan vormen mensen daarover overwegend positieve aannames.

Niet iedereen die informatie achterwege laat is per definitie narcistisch. Mensen kunnen bijvoorbeeld ook liegen of situaties verdraaien omdat ze zich schamen of bang zijn om afgewezen te worden. Als dat je teveel dwarszit, kan je die persoon daarmee confronteren met bijvoorbeeld: "Ik krijg om eerlijk te zijn geen hoogte van je. Ik heb het idee dat je dingen achterhoud of niet eerlijk bent. Ik zou je graag willen vertrouwen, dus kunnen we even praten om wat zaken opgehelderd te krijgen?"

Bij iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis gaat dat niet lukken. Weliswaar kunnen ze instemmen om met jou te praten, echter tijdens dat gesprek komt het er alleen op neer dat ze hun vermeende onschuld benadrukken en op de koop toe ga jij je daarover nog schuldig voelen, omdat je het gewaagd hebt aan hen te twijfelen.

Bij iemand die geen narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft, kan je uiteindelijk tot een dialoog komen. Je voelt je daar achteraf veel veiliger bij.
  zondag 3 juli 2022 @ 14:39:20 #42
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_205221693
Wat hierboven staat is echt super herkenbaar.

Verder, hulp die geen hulp is, maar een controle middel. Vaak ook ongevraagde hulp die opgedrongen wordt.
Waar je achter komt zodra je iets zelf wil uitzoeken of toch net wat anders wil doen. En waar je ontzettend dankbaar voor moet zijn, wat tot in den treure aangehaald wordt bij andere zaken, want hoe durf je ergens wat van te zeggen terwijl hij toen zus en zo voor je heeft gedaan.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_205222362
quote:
1s.gif Op zondag 3 juli 2022 01:32 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Is ook een beetje narcistisch ja :P

Zelf erken ik ook zeker wat narcistische trekken bij mezelf. Ik kan ook wel een controlfreak zijn, omdat ik graag een goed uitkomst wil of te erg het beste met iemand voorheb. Ik let er nu wel op tho.

Iedereen heeft wel in meer of mindere mate wat narcistische trekken en die zijn ook nodig in deze harde maatschappij waarin er een grote druk wordt gezet op sterk zijn en presteren.
Ja natuurlijk zijn er wel wat momenten dat je even je eigen mening erbij haalt en het over jezelf hebt maar bij narcisten is dat vrijwel altijd het geval. Het valt gewoon meteen op. Ook op werk hebben we een teamleidster die dan de kantine binnenloopt en gelijk alle aandacht naar haarzelf probeert toe te trekken. Ook als ze iets vertelt wil ze perse dat je oogcontact maakt want ik merk gewoon dat ze bijvoorbeeld naar me kijkt als ze iets aan tafel vertelt waar ook andere mensen bij zijn. Ik probeer dan meestal niet te kijken want eenmaal oogcontact dan ben je de lul :P

Ze hebben ook vaak de eigenschap om niet alleen over henzelf te hebben maar ook over gezinsleden. Begint ze plots allerlei namen erbij te halen van dochters alsof ik ze ken en weet ik het wat.

Nee, lijkt me echt verschrikkelijk om een narcist als partner te hebben. Vooral die frikandelinnen met telefoons in de handen om elk scheet vast te leggen en op social media te gooien. Van mij part mag ze zelfs een fitnesmodel zijn met lekkerste reet enal. Absoluut geen interesse in.
  zondag 3 juli 2022 @ 16:25:35 #44
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_205223448
je hoeft narcisten niet van tevoren te herkennen, en dat kan ook niet meestal.
daar wordt je ook aleen maar para van. gewoon lekker leven is beter.

je moet wel op tijd ingrijpen, als de manipulatie begint.
dat is voor sommigen enorm lastig omdat ze gevoelig zijn voor bepaalde uitlokking. dus moet je gewoon je omgeving goed in de gaten houden, vrienden van vrienden, etc. als derde persoon herken je het veel sneller.
en dan waarschuwen.
  maandag 4 juli 2022 @ 12:00:01 #45
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_205233365
Of er nou red flags zijn of niet, het feit dat er kneuzen zijn die lullig tegen je doen zou al een reden moeten zijn om alle contact te verbreken
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
  maandag 4 juli 2022 @ 15:51:39 #46
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_205235877
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 20:49 schreef Werkman het volgende:

[..]
Echte narcisten herken je pas als het te laat is.
Waarom? Omdat het prooijagers zijn die zich eerst camoufleren als toffe lui.
Net zoiets als zo'n gecamoufleerde hagedis uit zo'n natuurserie die plots zijn prooi grijpt met een lange tong.

Narcisten lopen net zo min met hun ware karakter over straat als een seriemoordenaar met zijn mes.

Modus operandi:
- slachtoffer opzoeken
- slachtoffer inpalmen
- slachtoffer kapot maken
- slachtoffer achterlaten en met een big smile op weg naar de volgende prooi.
Je ziet ze nu ook vaak op forums en Facebook en op feestjes het hardste schreeuwen over dat grensoverschrijdend gedrag , dat het maar hard aangepakt moeten worden die mannen en overal met de dames mee praten en het liefst in hun straatje
omdat ze vaak denken dat het HUN niet overkomt ( te zelf verzekerd denken zelfs boven de wet te staan)
Om vervolgens zijn slag te slaan bij een van de "slachtoffers"
ik haal ze er vaak gelijk uit omdat ik HSPer bent ..
als er al narcist in de buurt komt gaan mijn haren al rechtovereind staan.
Ik stijg als een vogel, maar kom never in nesten…!
pi_205236107
Ik denk dat het vooral belangrijk is om voor jezelf helder te houden hoe jij behandeld wilt worden en waar jouw grenzen liggen.

Conflicten in het leven zijn nou eenmaal onvermijdelijk en het kan zijn dat je soms zelf de boosdoener bent. Niemand vindt het leuk om schuld te bekennen of om geduld op te brengen voor degene door wie je je gekwetst voelt. Maar we vinden het over het algemeen evenmin leuk dat een ander daardoor lijdt. Zodoende proberen we ons toch aan te passen naar elkaar en het mooie daarvan vind ik persoonlijk is dat we daardoor als persoon ons ontwikkelen. We worden bij elke tegenslag uiteindelijk weer een beetje sterker en wijzer.


Ik vind dit wel een mooi voorbeeld waarom bij mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis dat niet werkt. Ik meen op te maken dat Trump enerzijds wel probeert om op een goede manier te debatteren en ook probeert zijn opponenten met respect te behandelen. Echter het idee dat dat kan betekenen dat hij daardoor zijn zin niet krijgt en dus geen controle heeft over de situatie, kan hij niet accepteren. Want als dat zou gebeuren dan voelt hij zich teveel in zijn ego en trots gekrenkt.

Trump is een typisch voorbeeld van een open narcist. Andere voorbeelden daarvan zijn Gordon en Patty Brard. Wat mij aan hen opvalt, is dat zij net ff wat meer zelfreflectie en zelfspot kunnen opbrengen dan de zogenaamde gesloten narcisten die zich achter een persona verschuilen. En ze lijken naarmate ze ouder worden ook wat milder te worden en ietsje meer empathie te kunnen opbrengen voor anderen. Het is alleen nog steeds niet genoeg om met hen op een gelijkwaardige manier om te gaan. Als je hen het voordeel van de twijfel durft te geven, ga je alsnog keihard op je bek.

Misschien zie ik dit verkeerd hoor. Ik vind het wel opmerkelijk waarom bij de ene persoon het narcisme duidelijk zichtbaar is met als gevolg dat hij ook veel kritiek van anderen over zich heen krijgt, terwijl de ander zich zo goed achter een persona kan verschuilen dat men zich in eerste instantie niet eens kan voorstellen dat hij narcistisch is. Ik noemde net twee BN-ers. Volgens mij zijn de meeste BN-ers narcistisch maar zijn de meesten in staat dat voor de camera te verbergen.
  maandag 4 juli 2022 @ 16:14:50 #48
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_205236155
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 21:03 schreef Werkman het volgende:

[..]
En continue achterdocht en je excuses aan moeten bieden voor denkbeeldige dingen.
dus 99% van de vrouw heeft vele Narcistisch trekken.
want ik kom ze niet anders tegen , nooit is het hun fout want het ligt altijd aan de
"foute mannen"
Ook als hun wat fout doen , willen ze het vaak afschuiven op de man .....
want had je maar genoeg aandacht moeten geven daarom zijn ze vreemd gegaan.
Maar andersom nooit een vorm van medeleven.

Niet alleen mannen, maar ook vrouwen kunnen last hebben van een narcistische persoonlijkheidsstoornis.
Toch is er wel sprake van verschillen.
Uit onderzoek blijkt dat vrouwen zich vaak minder dominant voordoen dan mannen.
Zij wekken de schijn lief, zorgzaam en vriendelijk te zijn.

Dat laatste gebeurd maar al te vaak dat ze dat zeggen , maar ondertussen graaien ze wel je bankrekening leeg
Of ze gaan achter je rug om even verkonden dat jij bent die fout is .. terwijl ze zelf de dader zijn... alleen maar om AANDACHT te krijgen ...
dus ja bijna alle vrouwen hebben narcistische kanten.
>:) >:)
Ik stijg als een vogel, maar kom never in nesten…!
pi_205237737
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 16:14 schreef RAVW het volgende:

[..]
dus 99% van de vrouw heeft vele Narcistisch trekken.
want ik kom ze niet anders tegen , nooit is het hun fout want het ligt altijd aan de
"foute mannen"
Ook als hun wat fout doen , willen ze het vaak afschuiven op de man .....
want had je maar genoeg aandacht moeten geven daarom zijn ze vreemd gegaan.
Maar andersom nooit een vorm van medeleven.

Niet alleen mannen, maar ook vrouwen kunnen last hebben van een narcistische persoonlijkheidsstoornis.
Toch is er wel sprake van verschillen.
Uit onderzoek blijkt dat vrouwen zich vaak minder dominant voordoen dan mannen.
Zij wekken de schijn lief, zorgzaam en vriendelijk te zijn.

Dat laatste gebeurd maar al te vaak dat ze dat zeggen , maar ondertussen graaien ze wel je bankrekening leeg
Of ze gaan achter je rug om even verkonden dat jij bent die fout is .. terwijl ze zelf de dader zijn... alleen maar om AANDACHT te krijgen ...
dus ja bijna alle vrouwen hebben narcistische kanten.
>:) >:)
Mannen kunnen net zo goed als vrouwen generaliseren over het andere geslacht blijkt uit jouw post dus al reeds. Daarmee zijn ze niet perse narcistisch. En als 99% van alle vrouwen die jij tegenkomt zich zo opstellen, dan vraag ik mij af waar je ze opzoekt. Of het kan met jou te maken hebben. Als het de volgende keer gebeurt, kan je haar eens vragen wat er aan de hand is waarom ze zo reageert. Als ze dan antwoordt dat ze zich door jou gekwetst voelt, kan je daarop reageren met dat je je daar niet van bewust was en ook zeker niet de intentie had om haar een rotgevoel te geven. Wie weet verloopt de situatie vervolgens positiever.

Wat betreft het afschuiven van de schuld op anderen: mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis gaan daar veel verder in. Ze weten dan de situatie zo te verdraaien dat jij daadwerkelijk gelooft dat het jouw schuld is en dat je je vervolgens kapot schaamt of jezelf een ontzettende sukkel voelt dat je het gewaagd hebt om aan hun goedheid te twijfelen. Vaak doen ze dat ook via anderen die hun verhalen geloven. Zij denken vervolgens "Ik vind het te erg dat meneer X (de narcist) zo lijdt door hetgeen wat meneer Y (het slachtoffer) allemaal heeft veroorzaakt. Ik ga maar eens met meneer Y praten dat hij het goed moet gaan maken met meneer X.
pi_205237851
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 22:49 schreef GwanGwaa het volgende:
Een narcist herken je aan de eeuwige slachtofferrol. Altijd is hij/zij benadeeld en nooit heeft hij/zij hier een eigen aandeel in. Het Calimero syndroom dus.

Tegenwoordig ruik ik narcisten al op kilometers afstand. Dat is een groot voordeel van ouder worden en de daarbij behorende levenservaring. ^O^
Ik kap die lui gelijk af. Heb geen behoefte aan dat drama.
Alleen een slachtoffer rol aan nemen is niet typisch voor een narcist.

Afhankelijke types, die om hulp en aandacht roepen doen dit ook. Maar met een totaal ander doel, en dat is een omgeving vinden waarin mensen diegene aandacht kunnen geven, die kunnen helpen en deze zich volmaakt kan voelen. Die zal trouw aan de andere(n) blijven en alles weer doen voor de ander (en) om de aandacht te houden. Zo iemand blijft op een hoger niveau toch permanent kind en heeft altijd iemand of meerdere mensen nodig om zich compleet te voelen. Deze types zijn dan het ideale doel voor de narcist omdat deze hulp nodig heeft en alles doet voor een ander en zich volledig naar schikt. Moeten ze een tatoeage aan brengen om geaccepteerd te worden? Het wordt geregeld. Wil de ander seks? Geen probleem. Wil iedereen een surf vakantie? Prima. Hebben ze minder aandacht voor degene? Worden ze ziek en krijgen ze aandacht van de hulp verleners en omgeving.

Verder is van het cluster B persoonlijkheidsstoornissen de Theatrale persoonlijkheidsstoornis overlappend met narcisme. De narcist hoeft op zich geen aandacht maar alleen een bevestiging van zijn grandeur. De theatrale persoon zoekt voortdurend aandacht. Deze heeft zeker empathie, maar weet de empathie zo toe te passen dat de aandacht weer naar zichzelf wordt gericht.
De slachtoffer rol past hier dus ook bij. Echter is deze rol geen zoeken naar bevestiging van de superioriteit van de persoon maar gericht op het krijgen van aandacht.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')