En aangezien dat andere topic inmiddels zo lang geworden is dat het niet meer zo actief is, vond ik het een goed idee om dus een nieuwe te maken.quote:Op woensdag 29 juni 2022 02:12 schreef Medusa666 het volgende:
Ik vind het nog steeds lastig om echte narcisten te herkennen en ik vind ze echt aantrekkelijk. Zijn er verder nog bepaalde tekenen of “red flags” die jullie opmerken bij een narcist? En dan heb ik het voornamelijk over in gedrag.
Ik val zelf op mannen die intelligent, ambitieus, grappig en verzorgd/ netjes eruitzien. Helaas vormen ambitie en verzorgd willen zijn vaker tekenen van narcisme hoorde ik laatst. Weet alleen niet of ik het hiermee nou eens ben.
quote:Link naar het vorige topic:
R&P / Hoe ga jij met narcisten om?
Wow oké, dankjewel. Ik dacht daar precies aan... aan dat controlling. Toevallig dat jij dit ook benoemt.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 20:19 schreef Tengano het volgende:
Een red flag en een showstopper voor mij is mensen die 'controlling' zijn. En daarmee bedoel ik dat ze over je willen heersen, dingen voor jou willen bepalen; wat je wel of niet moet doen en je bij wijze willen kneden in iemand die je helemaal niet bent.
In het contact is dit op zich duidelijk waarneembaar en het voelt bij eigenlijk gewoon niet gelijkwaardig dat iedere evenveel inbreng heeft. Er wordt wel prijs gesteld op 'wederzijds respect' maar dat gaat in de praktijk maar 1 kant op en dat is de kant van de narcist. Wat jij vindt en denkt is eigenlijk niet van belang. Je blijft eigenlijk altijd een soort ondergeschikte.
Aleen maar. Distance yourself.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 20:30 schreef Medusa666 het volgende:
Wow oké, dankjewel. Ik dacht daar precies aan... aan dat controlling. Toevallig dat jij dit ook benoemt.
Ik moet echt meer leren vertrouwen op mijn eigen waarnemingen blijkt.
Echte narcisten herken je pas als het te laat is.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 20:03 schreef Tengano het volgende:
In het andere topic zag ik @:Medusa666 een hele goeie vraag stellen.
[..]
En aangezien dat andere topic inmiddels zo lang geworden is dat het niet meer zo actief is, vond ik het een goed idee om dus een nieuwe te maken.
Dus de vraag is: Welke red flags herken jij bij een narcist?
En de volgende vraag: Haak je dan ook direct af?
Wanneer ik dit soort berichten lees met termen als 'prooijagers' en dergelijke, dan heb ik het idee dat men denkt dat 'narcisten' echt alleen maar slechte doeleinden heeft met iemand en totaal geen empathie kan voelen voor iemand... maar is dit wel echt zo, of is het een vorm van de ander kwetsen om zichzelf te kunnen verdedigen omdat een bepaalde trauma ofzo in hen is aangewakkerd?quote:Op zaterdag 2 juli 2022 20:49 schreef Werkman het volgende:
[..]
Echte narcisten herken je pas als het te laat is.
Waarom? Omdat het prooijagers zijn die zich eerst camoufleren als toffe lui.
Net zoiets als zo'n gecamoufleerde hagedis uit zo'n natuurserie die plots zijn prooi grijpt met een tong.
Narcisten lopen net zo min met hun ware karakter over straat als een seriemoordenaar met zijn mes.
En continue achterdocht en je excuses aan moeten bieden voor denkbeeldige dingen.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 21:00 schreef Naardegallemiezen het volgende:
- ontzettend controlerend, dwingend en altijd het laatste woord/beslissen;
- manipulatie: het is jouw schuld dat zij zo tegen jou doen, eigenlijk is alles jouw schuld, het ene moment ben je geweldig, het andere moment doe je alles fout;
- de relaties die zij onderhouden zijn stuk voor stuk eenrichtingsverkeer, al kan er wel wat moeite in gestoken worden wat dan manipulatie is zodat die ander ook weer wat voor hen doet;
- in hun belevingswereld komt geen andere persoon voor dan zijzelf;
- weinig empathie tonen voor emoties van andere personen;
- gesprekken zijn ook niet-wederkerig, er is geen interesse voor de ander, en als die er is, is het of geveinsd of gebruikt om informatie te verzamelen voor later;
- er voelt iets 'off' bij de persoon maar je weet niet wat, alsof er iets niet klopt;
- de manier waarop de meesten uitkijken, beetje zo'n 'shark' look, alsof die ogen dood zijn/ er geen ziel achter zit;
- acties/reacties lijken vaak voorbereid/uitgedacht, weinig spontaniteit;
- er is hen altijd groot onrecht aangedaan door anderen, slachtoffers van het leven;
- er is altijd iets dramatisch dat aan de hand is in hun leven;
- te overdreven sociaal/charmant/amicaal, op een manier die niet echt aanvoelt;
- moeilijk om diepe vertrouwensband mee op te bouwen, de openheid, als die er al is, lijkt niet echt;
- verwijtende, dwingende, slachtofferrol houding
Voor een zuivere narcist ben jij niet meer dan een poppetje in hun speelveld, dat hen ten dienst staat en voor eigen doeleinden gebruikt kan worden. En sommige weten dat beter te camoufleren dan anderen.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 20:59 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
Wanneer ik dit soort berichten lees met termen als 'prooijagers' en dergelijke, dan heb ik het idee dat men denkt dat 'narcisten' echt alleen maar slechte doeleinden heeft met iemand en totaal geen empathie kan voelen voor iemand... maar is dit wel echt zo, of is het een vorm van de ander kwetsen om zichzelf te kunnen verdedigen omdat een bepaalde trauma ofzo in hen is aangewakkerd?
Misschien klinkt dit heel naïef, maar niemand is toch 100% slecht of 100% goed? Zo heb ik het tenminste geleerd vanuit die boeken van mij ook.
Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat mensenbewust zo controlling en zich zo kwetsend gedragen met als bewuste doel om hun partner mentaal te vernietigen en dat zij helemaal niet om hun partner geven.... maar misschien is dit heel naïef van mij om te denken.
Dat is dan wel echt een bittere pil om te slikken, om te weten dat zij echt niet van mij hebben gehouden ofzo.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 21:04 schreef Naardegallemiezen het volgende:
[..]
Voor een zuivere narcist ben jij niet meer dan een poppetje in hun speelveld, dat hen ten dienst staat en voor eigen doeleinden gebruikt kan worden. En sommige weten dat beter te camoufleren dan anderen.
Dit ook. Ik had zogenaamd een 'turkse ex' waar ik dan contact mee had, waarvan ik 100 keer heb uitgelegd dat ik dat daadwerkelijk niet heb en dat die hele vent niet bestaat, maar hij bleef volhouden in zijn paranoia en beschuldigen. Mijn zusje vroeg zelfs of hij wellicht een paranoide psychose had.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 21:03 schreef Werkman het volgende:
[..]
En continue achterdocht en je excuses aan moeten bieden voor denkbeeldige dingen.
Hoe heb je hem betrapt?quote:Op zaterdag 2 juli 2022 21:07 schreef Naardegallemiezen het volgende:
[..]
Dit ook. Ik had zogenaamd een 'turkse ex' waar ik dan contact mee had, waarvan ik 100 keer heb uitgelegd dat ik dat daadwerkelijk niet heb en dat die hele vent niet bestaat, maar hij bleef volhouden in zijn paranoia en beschuldigen. Mijn zusje vroeg zelfs of hij wellicht een paranoide psychose had.
Eindstand bleek hij er zelf meerderen op na te houden. Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten, right?
Toen ik het met hem op een nette manier probeerde af te sluiten na alles wat er gebeurd was, riep hij nog even heel hard 'dacht je nou echt dat je de enige was?'quote:Op zaterdag 2 juli 2022 21:10 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
Hoe heb je hem betrapt?
Mijn ex waarvan ik vermoed dat hij ook narcistisch was, beschuldigde mij ook keer op keer dat ik zou vreemdgaan en hij tweede keus voor hem was.
Het klopt wel, zodra mijn ex doorhad dat hij te veel over zichzelf praatte of hij wilde mij 'terugwinnen' na een ruzie of nadat ik weggegaan was, dan was hij ineens 'poeslief' en 'geduldig' en zei hij álles wat ik wilde horen en waar ik gevoelig voor was. Ging ik weer terug, begon het opnieuw en was ik de 'gekke'.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 21:10 schreef Thaddeus het volgende:
Ik denk dat de echte narcist moeilijk of bijna niet te herkennen is. Het is in de psychiatrie ontzettend moeilijk om deze diagnose te stellen. Want bijv. narcisten weten goed dat als ze constant over zichzelf spreken dat mensen dan een vermoeden krijg van.
Precies. Mooi voorbeeld uit de praktijk. Natuurlijk minder mooi voor jou als “slachtoffer” van een vermeende narcist.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 21:13 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
Het klopt wel, zodra mijn ex doorhad dat hij te veel over zichzelf praatte of hij wilde mij 'terugwinnen' na een ruzie of nadat ik weggegaan was, dan was hij ineens 'poeslief' en 'geduldig' en zei hij álles wat ik wilde horen en waar ik gevoelig voor was. Ging ik weer terug, begon het opnieuw en was ik de 'gekke'.
Rutte is ditquote:Op zaterdag 2 juli 2022 21:04 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Voor een zuivere narcist ben jij niet meer dan een poppetje in hun speelveld, dat hen ten dienst staat en voor eigen doeleinden gebruikt kan worden. En sommige weten dat beter te camoufleren dan anderen.
Ja, er zijn slechte mensen, ja sommigen daarvan zijn medogenloos en kunnen zich echt niet in de ander inleven.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 20:59 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
Wanneer ik dit soort berichten lees met termen als 'prooijagers' en dergelijke, dan heb ik het idee dat men denkt dat 'narcisten' echt alleen maar slechte doeleinden heeft met iemand en totaal geen empathie kan voelen voor iemand... maar is dit wel echt zo, of is het een vorm van de ander kwetsen om zichzelf te kunnen verdedigen omdat een bepaalde trauma ofzo in hen is aangewakkerd?
Misschien klinkt dit heel naïef, maar niemand is toch 100% slecht of 100% goed? Zo heb ik het tenminste geleerd vanuit die boeken van mij ook.
Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat mensenbewust zo controlling en zich zo kwetsend gedragen met als bewuste doel om hun partner mentaal te vernietigen en dat zij helemaal niet om hun partner geven.... maar misschien is dit heel naïef van mij om te denken.
Ik heb ook weleens wraakgevoelens en dergelijke gehad, maar gemerkt dat dit alleen maar ten koste ging van mijn eigen energie. Ik vind het gewoon bizar hoe mensen dan toch zo'n punt kunnen bereiken dat ze door slechte ervaringen ervoor kiezen om ook zelf slecht te zijn en mensen voortaan te gebruiken voor eigen gewin én daar ook echt van genieten, ondanks dat zij vast en zeker vaker erop worden afgestraft door hun sociale omgeving.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 21:29 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Ja, er zijn slechte mensen, ja sommigen daarvan zijn medogenloos en kunnen zich echt niet in de ander inleven.
Omdat jij denkt dat je ze kunt 'fixen'; ze kunt laten zien waar zij fout zitten en wat ze beter zouden kunnen doen om echt gelukkig te kunnen worden. Maar deze mensen zijn niet te genezen en willen ook helemaal niet genezen worden (want dat matcht niet met hun stoornis).quote:Op zaterdag 2 juli 2022 21:43 schreef Medusa666 het volgende:
Soms wil je echt begrijpen wat er in dat hoofd omgaat. Ik heb er dus toch medelijden mee. Geen idee waarom.
Opzich een leuke test om erachter te komen of iemand een narcistische persoonlijkheids stoornis heeft:quote:Op zaterdag 2 juli 2022 21:51 schreef Tengano het volgende:
[..]
Omdat jij denkt dat je ze kunt 'fixen'; ze kunt laten zien waar zij fout zitten en wat ze beter zouden kunnen doen om echt gelukkig te kunnen worden. Maar deze mensen zijn niet te genezen en willen ook helemaal niet genezen worden (want dat matcht niet met hun stoornis).
Toen ik wat minder op de hoogte was en met mijn 'vrienden' was destijds. Stelde ik de vraag: "Ben jij wel eens onzeker?" Was een volkomen onschuldige en spontane vraag die uitmondde na een bepaald gesprek.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 21:56 schreef christmastsunami het volgende:
Opzich een leuke test om erachter te komen of iemand een narcistische persoonlijkheids stoornis heeft:
Je vraagt, of ze iets aan zichzelf zouden willen veranderen. Als het goed is, snappen ze die vraag niet.
Mijn ex erkende (soms!) dat hij minder empathie dan gemiddeld had en dat hij soms inderdaad narcistisch was en te arrogant was.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 21:51 schreef Tengano het volgende:
[..]
Omdat jij denkt dat je ze kunt 'fixen'; ze kunt laten zien waar zij fout zitten en wat ze beter zouden kunnen doen om echt gelukkig te kunnen worden. Maar deze mensen zijn niet te genezen en willen ook helemaal niet genezen worden (want dat matcht niet met hun stoornis).
Ik zie al minstens twee red flags in je postquote:Op zaterdag 2 juli 2022 22:02 schreef Medusa666 het volgende:
Mijn ex erkende (soms!) dat hij minder empathie dan gemiddeld had en dat hij soms inderdaad narcistisch was en te arrogant was.
Bij hem had ik daarom het gevoel alsof ik hem kon veranderen en dat het mogelijk was als hij dit wilde. Maar dat gaat niet inderdaad.
Later zei hij namelijk opeens dat ik de narcist was en zelfs die zogenaamde overdreven zelfreflectie van hem leek een soort act te zijn.
Hij had veel meegemaakt en ik zelf ook. Daarom klikten wij mede.. Ik ben zelf best wel een verzorgende type, zolang diegene er natuurlijk geen gebruik van maakt. Dan heb ik er geen zin in.. maar hij zei dat ik juist wat verzorgender mocht zijn en hij had vrouwen gehad die veel meer deden dan dat ik deden zei hij. (Triangulation)
Hij heeft ook autisme/ asperger. Ik dacht misschien kan het ook daaraan liggen.. door zijn autisme dat hij een grotere behoefte om te controleren heeft.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 22:04 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik zie al minstens twee red flags in je post
cq: Ik wil dat je mijn verzorger op maat wordt. Mij precies in mijn behoeften voorziet zoals ik het wil, want dat is jouw taak. Daarvoor in de plaats geef ik jou af en toe wat broodkruimels zodat je iig mijn verzorger blijft. Verwacht verder niets terug want jij bent er voor mij en niet andersom oid. Voor de rest hou ik je gewoon voor de gek en aan het lijntje zolang ik je kan gebruiken, maar dat ga ik je niet vertellen natuurlijk.quote:Ik ging met hem naar zijn behandelaar, ruimde zijn huis op en hielp hem met zijn urgentie etc. Maar daar toonde hij nooit waardering voor gek genoeg. Mijn intelligentie prijsde hij dan weer en mijn uiterlijk. Maar hij zei “ik wil dat je je best blijft doen zodat je de beste versie van jezelf bent en wordt want je hebt potentie enzo”
Ja klopt, hij zei dit over zijn exen. Uiteraard was ik anders voor hem :’) Super naief.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 22:17 schreef Tengano het volgende:
[..]
cq: Ik wil dat je mijn verzorger op maat wordt. Mij precies in mijn behoeften voorziet zoals ik het wil, want dat is jouw taak. Daarvoor in de plaats geef ik jou af en toe wat broodkruimels zodat je iig mijn verzorger blijft. Verwacht verder niets terug want jij bent er voor mij en niet andersom oid.
Gaslighting is een prima red flag hoor dus 100% on topic. En voor mij red genoeg om meteen af te kappen.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 22:19 schreef christmastsunami het volgende:
Ik dwaal een beetje af, maar een narcist doet ongetwijfeld aan 'gaslighting', daar is een oude film over.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gaslight_(film_uit_1944)
Gaslighting; gaat erover dat iemand jou het gevoel geeft, dat het slecht gaat door, vooral door jou toedoen.
Terwijl je niks doet.
Maar diegene die jou beschuldigd heeft van de ongelukkige situatie. Hij/zij zelf het zo gesaboteerd heeft zodat ie jou daar de schuld van kan geven.
Ooit komt er wel een remake van die film, want de term 'gaslighting' moet je in de gaten houden, een listige vorm van manipulatie.
Gaslighten ja, ook zo'n typische narcisten karaktertrek.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 21:13 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
Het klopt wel, zodra mijn ex doorhad dat hij te veel over zichzelf praatte of hij wilde mij 'terugwinnen' na een ruzie of nadat ik weggegaan was, dan was hij ineens 'poeslief' en 'geduldig' en zei hij álles wat ik wilde horen en waar ik gevoelig voor was. Ging ik weer terug, begon het opnieuw en was ik de 'gekke'.
Is ook een beetje narcistisch jaquote:Op zondag 3 juli 2022 00:04 schreef Werkperd het volgende:
Ik ben dit, ik ben dat. Ik vind dit, ik vind dat.
Deze lijst is heel duidelijk. Die shark eyes zijn ook herkenbaar inderdaad, alsof er geen ziel achter zit.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 21:00 schreef Naardegallemiezen het volgende:
- ontzettend controlerend, dwingend en altijd het laatste woord/beslissen;
- manipulatie: het is jouw schuld dat zij zo tegen jou doen, eigenlijk is alles jouw schuld, het ene moment ben je geweldig, het andere moment doe je alles fout;
- de relaties die zij onderhouden zijn stuk voor stuk eenrichtingsverkeer, al kan er wel wat moeite in gestoken worden wat dan manipulatie is zodat die ander ook weer wat voor hen doet;
- in hun belevingswereld komt geen andere persoon voor dan zijzelf;
- weinig empathie tonen voor emoties van andere personen;
- gesprekken zijn ook niet-wederkerig, er is geen interesse voor de ander, en als die er is, is het of geveinsd of gebruikt om informatie te verzamelen voor later;
- er voelt iets 'off' bij de persoon maar je weet niet wat, alsof er iets niet klopt;
- de manier waarop de meesten uitkijken, beetje zo'n 'shark' look, alsof die ogen dood zijn/ er geen ziel achter zit;
- acties/reacties lijken vaak voorbereid/uitgedacht, weinig spontaniteit;
- er is hen altijd groot onrecht aangedaan door anderen, slachtoffers van het leven;
- er is altijd iets dramatisch dat aan de hand is in hun leven;
- te overdreven sociaal/charmant/amicaal, op een manier die niet echt aanvoelt;
- moeilijk om diepe vertrouwensband mee op te bouwen, de openheid, als die er al is, lijkt niet echt;
- verwijtende, dwingende, slachtofferrol houding
Nee, bedankt. Ik ben liever alleen dan dat ik dat nog een keer moet meemaken of mezelf wijs moet maken dat zo iemand misschien toch wel om anderen zou kunnen geven.
Ja natuurlijk zijn er wel wat momenten dat je even je eigen mening erbij haalt en het over jezelf hebt maar bij narcisten is dat vrijwel altijd het geval. Het valt gewoon meteen op. Ook op werk hebben we een teamleidster die dan de kantine binnenloopt en gelijk alle aandacht naar haarzelf probeert toe te trekken. Ook als ze iets vertelt wil ze perse dat je oogcontact maakt want ik merk gewoon dat ze bijvoorbeeld naar me kijkt als ze iets aan tafel vertelt waar ook andere mensen bij zijn. Ik probeer dan meestal niet te kijken want eenmaal oogcontact dan ben je de lulquote:Op zondag 3 juli 2022 01:32 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
Is ook een beetje narcistisch ja![]()
Zelf erken ik ook zeker wat narcistische trekken bij mezelf. Ik kan ook wel een controlfreak zijn, omdat ik graag een goed uitkomst wil of te erg het beste met iemand voorheb. Ik let er nu wel op tho.
Iedereen heeft wel in meer of mindere mate wat narcistische trekken en die zijn ook nodig in deze harde maatschappij waarin er een grote druk wordt gezet op sterk zijn en presteren.
Je ziet ze nu ook vaak op forums en Facebook en op feestjes het hardste schreeuwen over dat grensoverschrijdend gedrag , dat het maar hard aangepakt moeten worden die mannen en overal met de dames mee praten en het liefst in hun straatjequote:Op zaterdag 2 juli 2022 20:49 schreef Werkman het volgende:
[..]
Echte narcisten herken je pas als het te laat is.
Waarom? Omdat het prooijagers zijn die zich eerst camoufleren als toffe lui.
Net zoiets als zo'n gecamoufleerde hagedis uit zo'n natuurserie die plots zijn prooi grijpt met een lange tong.
Narcisten lopen net zo min met hun ware karakter over straat als een seriemoordenaar met zijn mes.
Modus operandi:
- slachtoffer opzoeken
- slachtoffer inpalmen
- slachtoffer kapot maken
- slachtoffer achterlaten en met een big smile op weg naar de volgende prooi.
dus 99% van de vrouw heeft vele Narcistisch trekken.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 21:03 schreef Werkman het volgende:
[..]
En continue achterdocht en je excuses aan moeten bieden voor denkbeeldige dingen.
Mannen kunnen net zo goed als vrouwen generaliseren over het andere geslacht blijkt uit jouw post dus al reeds. Daarmee zijn ze niet perse narcistisch. En als 99% van alle vrouwen die jij tegenkomt zich zo opstellen, dan vraag ik mij af waar je ze opzoekt. Of het kan met jou te maken hebben. Als het de volgende keer gebeurt, kan je haar eens vragen wat er aan de hand is waarom ze zo reageert. Als ze dan antwoordt dat ze zich door jou gekwetst voelt, kan je daarop reageren met dat je je daar niet van bewust was en ook zeker niet de intentie had om haar een rotgevoel te geven. Wie weet verloopt de situatie vervolgens positiever.quote:Op maandag 4 juli 2022 16:14 schreef RAVW het volgende:
[..]
dus 99% van de vrouw heeft vele Narcistisch trekken.
want ik kom ze niet anders tegen , nooit is het hun fout want het ligt altijd aan de
"foute mannen"
Ook als hun wat fout doen , willen ze het vaak afschuiven op de man .....
want had je maar genoeg aandacht moeten geven daarom zijn ze vreemd gegaan.
Maar andersom nooit een vorm van medeleven.
Niet alleen mannen, maar ook vrouwen kunnen last hebben van een narcistische persoonlijkheidsstoornis.
Toch is er wel sprake van verschillen.
Uit onderzoek blijkt dat vrouwen zich vaak minder dominant voordoen dan mannen.
Zij wekken de schijn lief, zorgzaam en vriendelijk te zijn.
Dat laatste gebeurd maar al te vaak dat ze dat zeggen , maar ondertussen graaien ze wel je bankrekening leeg
Of ze gaan achter je rug om even verkonden dat jij bent die fout is .. terwijl ze zelf de dader zijn... alleen maar om AANDACHT te krijgen ...
dus ja bijna alle vrouwen hebben narcistische kanten.
![]()
Alleen een slachtoffer rol aan nemen is niet typisch voor een narcist.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 22:49 schreef GwanGwaa het volgende:
Een narcist herken je aan de eeuwige slachtofferrol. Altijd is hij/zij benadeeld en nooit heeft hij/zij hier een eigen aandeel in. Het Calimero syndroom dus.
Tegenwoordig ruik ik narcisten al op kilometers afstand. Dat is een groot voordeel van ouder worden en de daarbij behorende levenservaring.
Ik kap die lui gelijk af. Heb geen behoefte aan dat drama.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |