De enige tip die ik daarvoor heb, is de droger weg doen... Als ie er staat, blijft de verleiding om 'm te gebruiken. Ik hing toen ik nog in de flat woonde het beddengoed inderdaad ook tussen de badkamerdeuren. Ideaal was het niet, maar het was niet anders. Nu heb ik wel het voordeel dat ik ook nooit een droger heb gehad, dus ik wist ook niet beterquote:Op zaterdag 2 juli 2022 13:52 schreef summer2bird het volgende:
Variabel contract hier, mijn maandbedrag moest ineens met 25 euro omhoog. Klerezooi. Doe steeds meer om de elektriciteitskosten lager te maken, douche nu ook met licht uit, scheelt weer![]()
Iemand een tip voor de droger minder te gebruiken? Klein appartement op de schaduwkant dus drogen met rekken duurt minimaal een dag helaas. Kleding doe ik al op rekken, en beddengoed gooi ik over mijn deuren heen.
Oh, en heeft iemand misschien een tip voor een energiezuinige ventilator? Bestaat zoiets?
poepoe dat maakt het verschilquote:Op zaterdag 2 juli 2022 13:52 schreef summer2bird het volgende:
Variabel contract hier, mijn maandbedrag moest ineens met 25 euro omhoog. Klerezooi. Doe steeds meer om de elektriciteitskosten lager te maken, douche nu ook met licht uit, scheelt weer
een condensdroger label B kost gemiddeld 2,65 kwh per keer. Afhankelijk hoe vaak je die gebruikt, maar stel 2x per week als je alleen bent, dan is dat 275,6 kwh per jaar, oftewel bij 42 cent per kwh 115 euro per jaar. Dat zou mij het gezeul, gehijs van wasgoed en gedoe met ventilatie niet waard zijn, maar ieder zijn ding.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 14:13 schreef Guppy het volgende:
[..]
De enige tip die ik daarvoor heb, is de droger weg doen... Als ie er staat, blijft de verleiding om 'm te gebruiken. Ik hing toen ik nog in de flat woonde het beddengoed inderdaad ook tussen de badkamerdeuren. Ideaal was het niet, maar het was niet anders. Nu heb ik wel het voordeel dat ik ook nooit een droger heb gehad, dus ik wist ook niet beter
ok hier weer, afhankelijk hoe vaak je die gebruikt, maar dat is geneuzel in kwh wat je kan tellen op 1 hand op jaarbasis.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 13:52 schreef summer2bird het volgende:
Oh, en heeft iemand misschien een tip voor een energiezuinige ventilator? Bestaat zoiets?
Er zit geen led in, halogeen. Als ik die wil omwisselen moet ik eerst een transformator ding gaan kopenquote:Op zaterdag 2 juli 2022 15:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
poepoe dat maakt het verschil
grootte ledlamp is 6w, douchen 20 minuten? elke dag is dat per jaar 122 uur afgerond. dat is dan 0.732 kwh per jaar
nou stel 60w, dan is het ca 7kwh per jaar!quote:Op zaterdag 2 juli 2022 16:28 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Er zit geen led in, halogeen. Als ik die wil omwisselen moet ik eerst een transformator ding gaan kopen
Je zegt zonder iets in te leveren, daarna noem je van alles wat je inlevert.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 16:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
een andere besparing die ik voor elkaar heb gekregen is om mijn sluipverbruik van 100W naar 20W terug te brengen in de nacht. Als je 8 uur aanhoudt per nacht dan bespaar je hiermee 233 kwh per jaar mee zonder iets in te leveren.
- alle multimediaapparaten via een stekkerdoos met schakelaar uit zetten
- internet moden en andere modems, routers, servers of wifi repeaters uit zetten dmv stekker uit het stopcontact te halen of de schakelaar op de stekkerdoos uit te zetten
- slimme thermostaten naar de milieustraat brengen
- klokjes op de magnetron, oven, tv, dvd speler of andere apparatuur uitschakelen voor altijd. Wekkers naar de milieustraat brengen (gebruik je mobiel). Gebruik gewoon een klok op batterijen
nee hoorquote:Op zaterdag 2 juli 2022 16:55 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Je zegt zonder iets in te leveren, daarna noem je van alles wat je inlevert.
Jawel hoor. Je levert in op comfort. Ik oordeel niet of dat goed of slecht is en in welke mate, maar je levert weldegelijk in.quote:
ik heb echt nergens op ingeleverd met die dingen die ik schreef. Ik ben er juist op vooruit gegaanquote:Op zaterdag 2 juli 2022 17:07 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Jawel hoor. Je levert in op comfort. Ik oordeel niet of dat goed of slecht is en in welke mate, maar je levert weldegelijk in.
Bijv. je hebt je modem uit staan, betekent dus dat je niet relax tv kan kijken in bed als je net wakker bent. Of matige wifi op de slaapkamer omdat de versterker uit staat.
Klokje op de oven is goud waard bij mij thuis trouwens 😀
Slimme thermostaat eveneens, ding bespaart me veel meer dan dat ie me kost.
Tjah, je wil ook leven he..quote:Op zaterdag 2 juli 2022 15:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ok hier weer, afhankelijk hoe vaak je die gebruikt, maar dat is geneuzel in kwh wat je kan tellen op 1 hand op jaarbasis.
als je wilt besparen, doe dit op gas. Dan komt er een kilometer niks en dan je witgoed incl koelkast/vriezer. Dan komt je audioset incl TV.
Als je 24/7 een server hebt, doe die sowieso uit, dat bespaart wel flink.
deskop pc de deur uit doen als je die dinosaurus nog hebt, een laptop is tientallen factoren zuiniger met stroom, een tablet weer tientallen factoren zuiniger dan een laptop. Een mobiel is weer zuiniger dan een tablet.
Een telefoon opladen elke dag kost je enkele euro's per jaar.
Ik heb mijn TV + audioset de deur uit gedaan omdat ik nu alleen nog kijk op een laptop of tablet en ik ben ca 500kwh per jaar goedkoper uit.
En als je dit allemaal al gedaan hebt, accepteer dan dat er niks meer te besparen valt.
Is dat wel goed voor je elektronica? Elke keer als de spanning erop gaat krijgt het weer een klap, en sommige apparatuur moet je ook weer opnieuw instellen..quote:Op zaterdag 2 juli 2022 16:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
een andere besparing die ik voor elkaar heb gekregen is om mijn sluipverbruik van 100W naar 20W terug te brengen in de nacht. Als je 8 uur aanhoudt per nacht dan bespaar je hiermee 233 kwh per jaar mee zonder iets in te leveren.
- alle multimediaapparaten via een stekkerdoos met schakelaar uit zetten
- internet moden en andere modems, routers, servers of wifi repeaters uit zetten dmv stekker uit het stopcontact te halen of de schakelaar op de stekkerdoos uit te zetten
- slimme thermostaten naar de milieustraat brengen
- klokjes op de magnetron, oven, tv, dvd speler of andere apparatuur uitschakelen voor altijd. Wekkers naar de milieustraat brengen (gebruik je mobiel). Gebruik gewoon een klok op batterijen
Dus jouw wifi is beter zonder versterker om maar te noemen?quote:Op zaterdag 2 juli 2022 17:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik heb echt nergens op ingeleverd met die dingen die ik schreef. Ik ben er juist op vooruit gegaan
Exact. Beetje op een tablet of telefoon tv kijken omdat het zuiniger isquote:Op zaterdag 2 juli 2022 17:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Tjah, je wil ook leven he..
Neem dan zonnepanelen.
sorry jij weet alles blijkbaar beter over mijn leven dan ik. Ik zal je voortaan om toestemming vragen als ik iets post. Is dat goed?quote:Op zaterdag 2 juli 2022 17:22 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Dus jouw wifi is beter zonder versterker om maar te noemen?
Tenzij je het nooit gebruikt in bed, maar dan was de aanschaf daarvan al onzin.
Wij hebben twee aquaria draaien (1x 700L met 2 pompen), rest heb ik alle klokjes, modems, koelkast, vriezer etc gewoon aan met tv's op standby. Ons sluipverbruik is 110 watt. Als ik de pompen van de Aquaria eraf tel kom ik op 50 watt uit ofzo. Daar kan ik nog 20 watt vanaf halen ofzo denk ik als ik wat aanpas met stekkerdozen. Maar dat is alles.
Maar goed, wellicht ben ik er niet zo mee bezig door het gigantische overschot aan kwh.
Ok, Koos argumentloos.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 17:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
sorry jij weet alles blijkbaar beter over mijn leven dan ik. Ik zal je voortaan om toestemming vragen als ik iets post. Is dat goed?
ieder zijn ding. als het je niet zint, doe het dan niet.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 17:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Tjah, je wil ook leven he..
Neem dan zonnepanelen.
voor jou, niet voor mij. Dus doe niet alsof het ook voor mij is.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 17:26 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ok, Koos argumentloos.
Ik maak gewoon valide punten hoor.
voor mij is dat een vooruitgang, omdat ik dan overal kan kijken waar ik wil. Maar goed, jij weet het beter....quote:Op zaterdag 2 juli 2022 17:23 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Exact. Beetje op een tablet of telefoon tv kijken omdat het zuiniger is
Gezellig met je chick op de bank naar een film kijken op een scherm van 7 inch. Je kunt ook een TV en tablet hebben he.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 17:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
voor mij is dat een vooruitgang, omdat ik dan overal kan kijken waar ik wil. Maar goed, jij weet het beter....
O vat het niet persoonlijk op. Maar mijn inziens geven mensen te snel kwaliteit van leven op voor een zeer geringe energie besparing.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 17:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ieder zijn ding. als het je niet zint, doe het dan niet.
Mij heeft het geholpen zonder iets in te leveren, ook al twijfelen sommigen daaraan die blijkbaar meer van mijn leven weten dan ik.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |