Je reageert met voor mij reeds bekende bronnen. Deze materie heb ik 3 jaar geleden al uitgezocht voordat de eerste boerenprotesten uitbraken. Ik ben er onpartijdig ingegaan uit nieuwsgierigheid waarom die boeren na 30 jaar stil te zijn gingen demonstreren. Want dan weet je dat er echt iets aan de hand is. Na veel stukken doorgelezen te hebben is in 2014 afgeraden om het PAS in te voeren omdat de berekeningen een te grote foutmarge hebben waardoor het wetenschappelijk niet verantwoord is. Dat jouw overtuiging anders is, het zij zo, maar ik merk dat er selectief geciteerd wordt en veel uit de dikke duim komt. Vind ik niet erg, dat is eenmaal een kenmerk van het geloof.quote:Op vrijdag 24 juni 2022 11:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb heel veel inhoudelijk gereageerd. Als er dan nog twijfel is, dan is er voor mij ook geen eer meer aan te behalen. Dat moet je zelf dan toch ook vaststellen?
Maar als het niet klopt waarom probeert D66 het dan uit de media te houden?quote:Op vrijdag 24 juni 2022 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, geen wappie. Hij weet als "Professor in Marine Ecology" alles van de stikstofuitstoot van pinguïns.
Volgens mij hebben we hem gisteren al behandeld in dit topic.
Lekker neerbuigend doen als iets tegen je geloof ingaat.quote:Op vrijdag 24 juni 2022 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, geen wappie. Hij weet als "Professor in Marine Ecology" alles van de stikstofuitstoot van pinguïns.
Volgens mij hebben we hem gisteren al behandeld in dit topic.
De man is vast heel kundig in z'n vakgebied, ik vind het ook niet direct een wappie.quote:Op vrijdag 24 juni 2022 11:40 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Lekker neerbuigend doen als iets tegen je geloof ingaat.
quote:In the past he worked on the nitrogen cycle in a penguin rookery, carbon mineralization in Dutch coastal waters, sea grasses in Indonesia and applied ecological research in Wadden Sea and North Sea. Major topics include: eutrophication, (micro)pollution, effects of fisheries, impact of wind farms, marine spatial planning and Marine Protected Areas in the Dutch part of the North Sea. He was member or chairman of many (inter)national scientific committees.
Was is dan weer de bron dat D66 actief bezig is het uit de media te houden?quote:Op vrijdag 24 juni 2022 11:39 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar als het niet klopt waarom probeert D66 het dan uit de media te houden?
De rekenmodellen van het RIVM zijn zo wankel dat je geen professor hoeft te zijn om te doorzien dat het nooit kan kloppen. Waarom denk je dat het RIVM de rekenmodellen angstvallig geheim houdt?quote:Op vrijdag 24 juni 2022 11:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
De man is vast heel kundig in z'n vakgebied, ik vind het ook niet direct een wappie.
Maar het model van het RIVM aanvallen is niet echt zijn vakgebied.
Wat ik hierboven al aangaf. Ga jij maar eens uit 4 pixels een gedetailleerde foto extrapoleren. Dat kan niet. Om die reden kun je met 4 meetpunten niet bepalen hoeveel uitstoot uiteindelijk waar zal neerslaan.quote:Op vrijdag 24 juni 2022 11:44 schreef Momo het volgende:
Sowieso snap ik niet echt de discussie of een model wel of niet klopt. Het is altijd een benadering van de waarheid. Je kan nooit elke stikstof molecule in Nederland meten. Wat je ook doet, het zal nooit helemaal kloppen.
Jij bent nu ook weer selectief aan het quoten. Dit is enkel voor een kleinste deel van de depositie, het droge deel. En daarnaast zijn er nog meer metingen. Al ben ik met je eens dat 4 te weinig is. Er zal meer onzekerheid zitten op het droge depositie deel.quote:Op vrijdag 24 juni 2022 11:45 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De rekenmodellen van het RIVM zijn zo wankel dat je geen professor hoeft te zijn om te doorzien dat het nooit kan kloppen. Waarom denk je dat het RIVM de rekenmodellen angstvallig geheim houdt?
4 meetpunten...
4...
Ik heb al een poos geleden vastgesteld dat een bepaalde bevolkingsgroep de boel loopt te frustreren. Ik negeer die lui voortaan omdat het me verspilde moeite lijkt ze te overtuigen. Ik kom dus alleen nog maar met drastische oplossingen.quote:Op vrijdag 24 juni 2022 11:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb heel veel inhoudelijk gereageerd. Als er dan nog twijfel is, dan is er voor mij ook geen eer meer aan te behalen. Dat moet je zelf dan toch ook vaststellen?
Je wantrouwen ga ik niet wegnemen.
De droge depositie zal per definitie laag zijn omdat ammoniak lichter is dan lucht. Dit is middelbare school natuurkunde. Wat je wilt berekenen aan de hand van weerdata hoeveel van de uitstoot 'gevangen' wordt in wolken. Dat verschilt per weertype namelijk. Om die reden moet je realtime metingen doen waar we slechts 4 van hebben.quote:Op vrijdag 24 juni 2022 11:47 schreef Momo het volgende:
[..]
Jij bent nu ook weer selectief aan het quoten. Dit is enkel voor een kleinste deel van de depositie, het droge deel. En daarnaast zijn er nog meer metingen. Al ben ik met je eens dat 4 te weinig is.
Letterlijk een voorbeeld dat er ergens gebouwd wordt, zoals er altijd ergens gebouwd wordt? En dat is het bewijs dat ALLES VOLGEBOUWD wordt, overal. Nee goed verhaal manquote:Op vrijdag 24 juni 2022 11:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Honderden keren (lol) kwam je met de vraag waar we dit allemaal konden waarnemen, dat boerenland en buitengebieden volgebouwd zouden worden; dat stond niet in de nota; doorbouwen zou vooral plaatshebben in de steden; de vrijgekomen gebieden zouden echt niet zo maar voor betoninvulling gaan etc. etc. etc....
Nu is er letterlijk een voorbeeld aanwezig (de aangedragen voorbeelden van hoe het al jaren zo gaat, dat buitengebieden volgestouwd worden met wanstaltige nieuwbouw, waren 'fata morgana's'), een dorp van 23.000 inwoners moet met 25.000 uitgebreid worden, en Einar stopt de vingers weer in oren, sluit de ogen, en gooit het hele narratief maar weer over een ándere boeg...
Vermoeiend, maar niet verrassend.
Als ze de stikstof net zo hebben berekend als de ammoniak (meten direct boven een rioolput en dat extrapoleren over de buurt) en Omicron (besmettelijkheid van O tegenover het ziekmakende van D) dan weet ik het wel.quote:Op vrijdag 24 juni 2022 10:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ook hier heel veel discussie over de stikstofmodellen van het RIVM zie ik. Ik heb vertrouwen in de wetenschap maar moet eerlijk zeggen dat (mede door Corona) ik ook wel grote vraagtekens zet bij dit soort vage modellen.
Die coronamodellen van het RIVM waren natuurlijk helemaal ook helemaal kut met peren de afgelopen 2 jaar, een enorme bandbreedte waarin zo'n beetje alles kon gebeuren. Zijn er goede redenen om aan te nemen dat deze modellen wel betrouwbaar zijn? Stel ik als serieuze vraag.
Al besproken.quote:Op vrijdag 24 juni 2022 11:34 schreef Candymannetje het volgende:
Ook een wappie zeker?
https://www.nporadio2.nl/(...)rof-dr-han-lindeboom
[..]
Hoezo wankel? De modellen worden constant getoetst door derden en daar blijkt iets heel anders uit.quote:Op vrijdag 24 juni 2022 11:45 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De rekenmodellen van het RIVM zijn zo wankel dat je geen professor hoeft te zijn om te doorzien dat het nooit kan kloppen. Waarom denk je dat het RIVM de rekenmodellen angstvallig geheim houdt?
Dat is ook over de hele breedte gewoonweg bekend. Landbouwgrond wordt stad. Of het nu Stroe of Purmerend is, dat is door het hele land.quote:Op vrijdag 24 juni 2022 11:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Honderden keren (lol) kwam je met de vraag waar we dit allemaal konden waarnemen, dat boerenland en buitengebieden volgebouwd zouden worden; dat stond niet in de nota; doorbouwen zou vooral plaatshebben in de steden; de vrijgekomen gebieden zouden echt niet zo maar voor betoninvulling gaan etc. etc. etc....
Nu is er letterlijk een voorbeeld aanwezig (de aangedragen voorbeelden van hoe het al jaren zo gaat, dat buitengebieden volgestouwd worden met wanstaltige nieuwbouw, waren 'fata morgana's'), een dorp van 23.000 inwoners moet met 25.000 uitgebreid worden, en Einar stopt de vingers weer in oren, sluit de ogen, en gooit het hele narratief maar weer over een ándere boeg...
Vermoeiend, maar niet verrassend.
Heb je bron van dat direct meten boven een rioolput?quote:Op vrijdag 24 juni 2022 11:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als ze de stikstof net zo hebben berekend als de ammoniak (meten direct boven een rioolput en dat extrapoleren over de buurt) en Omicron (besmettelijkheid van O tegenover het ziekmakende van D) dan weet ik het wel.
Ik zou graag één van die derde willen zijn. Waarom houdt het RIVM de rekenmodellen geheim dan?quote:Op vrijdag 24 juni 2022 11:52 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Hoezo wankel? De modellen worden constant getoetst door derden en daar blijkt iets heel anders uit.
Kijk, dat is wat het FDF naar buiten heeft gebracht om de opinie te veranderen.quote:Op vrijdag 24 juni 2022 11:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als ze de stikstof net zo hebben berekend als de ammoniak (meten direct boven een rioolput en dat extrapoleren over de buurt)
quote:Meet het RIVM boven een rioolput of dichtbij een pluimveebedrijf?
In de media wordt er gesproken over dat wij meten boven een rioolput en op een locatie dichtbij een pluimveebedrijf. Deze twee meetpunten (Wekerom en Vredepeel) gebruiken we – al voordat deze kritiek naar buiten kwam- niet meer bij het bepalen van de depositie. Wel worden ze nog benut voor het ijken van de meetbuisjes uit het andere meetnet (MAN), maar de representativiteit van het meetpunt speelt daarbij geen rol.
De open source rekenmodellen zijn geheim? En de conclusies - hele verslagen van tientallen pagina's per keer - van die derden zijn gewoon te vinden als je ze zoekt. Misschien is het probleem dat je niet goed kan zoeken?quote:Op vrijdag 24 juni 2022 11:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik zou graag één van die derde willen zijn. Waarom houdt het RIVM de rekenmodellen geheim dan?
Uiteindelijk is dat met de (pluim)veestapel natuurlijk al honderden keren gebeurd rond MKZ, BSE, fipronil, vogelgriep, dioxineschandaal, varkenspest, Q-koorts, etc.quote:Op vrijdag 24 juni 2022 11:55 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik wil het nog wel eens gaan zien dat de overheid koeien komt ophalen
Dit staat in de modelbeschrijving over droge depositie:quote:Op vrijdag 24 juni 2022 11:51 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De droge depositie zal per definitie laag zijn omdat ammoniak lichter is dan lucht. Dit is middelbare school natuurkunde. Wat je wilt berekenen aan de hand van weerdata hoeveel van de uitstoot 'gevangen' wordt in wolken. Dat verschilt per weertype namelijk. Om die reden moet je realtime metingen doen waar we slechts 4 van hebben.
Hier zit natuurlijk veel meer achter dan enkel die meetpunten.quote:Through the depletion of material at the surface, a process of material redistribution within the mixing
layer will be induced. This redistribution will be driven by vertical turbulent diffusion or, inversely,
limited by the aerodynamic resistance of the lower part of the mixing layer. However in general, the net
ops_v5_0_0_20200624.docx, 2020-10-13 67
67
result of these competing processes is that the concentration at the surface will decrease more than the
average concentration in the mixing layer. Vertical concentration gradients can be very strong, especially
for substances which have a low surface resistance or during stable atmospheric conditions, when Ra(z) is
very large. Measurements at the Cabauw meteorological tower (Van Dop et al., 1980; Onderdelinden et
al., 1984) confirm the existence of large gradients. For SO2 under stable night-time conditions, for
example, a ratio between the concentration at the 4-m level and the 100-m level of about 0.3 was found.
In a steady-state situation, the vertical deposition flux Fd in the lower part of the boundary layer can be
considered as independent of height:
or (assuming χs = 0):
The concentration ratio between the two levels z1 and z2 can then be given as (Van Egmond and
Kesseboom, 1983):
Scriven and Fisher (1975) describe the relation of vd with height in a similar way, however, without the
stability corrections which are applied for the calculation of Ra(z). For situations where the gradient is not
fully developed, i.e. close to a source or when stability goes from unstable to stable, it is assumed that the
atmosphere is acting in analogy to an electric capacitor which is unloaded by a resistor. The first-order
time constant, τ, for such a circuit can be characterised by a simple RcCc value, where Rc is the electrical
equivalent for the aerodynamic resistance over a layer and Cc the electrical equivalent for the height of
that layer. The concentration profile, which depends on the distance x to the source, can now be given as:
For reason of simplicity, a single height of 50 m was chosen for z2 in line with Van Egmond and
Kesseboom (1983). This height may be considered as an upper limit for very stable situations since the
nocturnal boundary layer height in such situations is also of the order of 50 m (Nieuwstadt, 1984). Values
for τ can range from 8 minutes, in the case of unstable atmosphere, to more than 30 minutes in case of
stable situations. A value of z1 = 4 m has been fixed as receptor height in the OPS model, representative
for the height of most LML stations.
Jij weet heus ook wel dat niet 100% van landbouwgrond die straks wordt onteigend allemaal wordt omgezet in woningbouw.quote:Op vrijdag 24 juni 2022 11:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is ook over de hele breedte gewoonweg bekend. Landbouwgrond wordt stad. Of het nu Stroe of Purmerend is, dat is door het hele land.
Maar inderdaad. Allemaal niet waar volgens trolletje einar.
Stel voor hem te gaan negeren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |