Klopt maar daar gaat dit topic niet over, hoewel de TT misleidend is.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:28 schreef ArnosL het volgende:
Uiteindelijk gaat het toch ook vooral om de totale vaste lasten die je hebt. Als je hypotheek laag is maar je energierekening of ziektekostenverzekering erg hoog dan kan het alsnog flinke impact hebben op je maandelijkse uitgaven.
Onze vaste lasten zijn maar ¤1385 bijvoorbeeld. Geen kosten voor een prive auto, relatief lage energierekening en minimale zorgverzekering voor beide. Daarom kunnen we op één inkomen rond komen.
Vind je dat weinig, rond de ¤1400 vaste lasten?quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:28 schreef ArnosL het volgende:
Uiteindelijk gaat het toch ook vooral om de totale vaste lasten die je hebt. Als je hypotheek laag is maar je energierekening of ziektekostenverzekering erg hoog dan kan het alsnog flinke impact hebben op je maandelijkse uitgaven.
Onze vaste lasten zijn maar ¤1385 bijvoorbeeld. Geen kosten voor een prive auto, relatief lage energierekening en minimale zorgverzekering voor beide. Daarom kunnen we op één inkomen rond komen.
Ook dat is niet zo spannend, als er netto 5.500 binnenkomt en de volledig annuïtaire hypotheek is 2.000 bruto, de energierekening ¤ 0 dan mag de hypotheek wel fors zijn, maar blijft er nog steeds genoeg over en kan een gezin er waarschijnlijk beter van rondkomen dan met ¤ 2.750 netto en een annuïtaire hypotheek van ¤ 1.000 bruto, of van die bedragen weer de helft, hoewel het procentueel gelijk blijft. (36,36%)quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:28 schreef ArnosL het volgende:
Ik dacht idd ook dat is een plens geld... maar als ik eerlijk tel zit ik daar ook op.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Vind je dat weinig, rond de ¤1400 vaste lasten?
Ik wel ja. Maar ja, het is maar net waar je het mee vergelijkt natuurlijk.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Niet heel veel nee, zeker als je het vergelijkt met veel bruto hypotheken hier.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Nouja, gouden regel, dit is de Nibud regel. Het is een pdf uit 2019, maar ik neem aan dat ze in 2022 nog met dezelfde vaste lasten rekenen.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:40 schreef SQ het volgende:
[..]
Ik wel ja. Maar ja, het is maar net waar je het mee vergelijkt natuurlijk.
Is er een gouden regel trouwens over wat je als vaste lasten mag rekenen? Want dan ga ik het ook eens berekenen.
Degenen die op 0 zitten hebben hun hypotheek afgelost, dat lijkt me duidelijk, maar degenen die op een laag percentage zitten, lossen die ook af of betalen ze alleen maar rente?quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:33 schreef Donna het volgende:
Nou ik ben klaar met streepjes zetten.
Er zijn 51 mensen die een serieus % ingevoerd hebben. De 'niet zo veel' reacties en mensen die het niet ingevuld hebben zijn niet meegeteld.
Daarvan zijn er 4 reacties die op 0 staan of op minder dan 5% zitten.
Er zijn 6 reacties tussen de 5 t/m 9 %
Er zijn 13 reacties van 10 t/m 14%
En ook 13 reacties van 15 t/m 19%
En 15 reacties van 20% of hoger
Geen idee. Dat vroeg de TO niet, dus dat heeft bijna niemand er bij gezet.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Degenen die op 0 zitten hebben hun hypotheek afgelost, dat lijkt me duidelijk, maar degenen die op een laag percentage zitten, lossen die ook af of betalen ze alleen maar rente?
Als ik alleen de rente zou hoeven rekenen dan kom ik ook op zo'n 12% van ons netto inkomen uit.
Maar ik betaal niet alleen rente, ik los ook volledig af.
Oke, dan kom ik op vaste lasten van rond de 5500 euro bruto.quote:huur of hypotheek
gas en elektriciteit
water
lokale lasten
telefoon, tv, internet
verzekeringen
onderwijs
kinderopvang
vervoer
Kinderopvang is dan de eigen bijdrage of het totaal?quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:42 schreef Donna het volgende:
[..]
Nouja, gouden regel, dit is de Nibud regel. Het is een pdf uit 2019, maar ik neem aan dat ze in 2022 nog met dezelfde vaste lasten rekenen.
Het Nibud ziet dat huishoudens in 2019 meer dan de helft van hun inkomen kwijt zijn aan
de vaste lasten. Onder vaste lasten verstaat het Nibud uitgaven aan:
Huur/hypotheek
Gas en elektriciteit
Water
Lokale lasten
Telefoon, tv, internet
Verzekeringen
Onderwijs
Kinderopvang
Vervoer
En is vervoer met of zonder brandstof?quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Kinderopvang is dan de eigen bijdrage of het totaal?
Daar gaan mensen ook weer verschillend mee rekenen.
Toevallig hou ik al jaren alle kosten van onze auto bij, dus ik weet dat die zo'n ¤ 400 per maand kost, inclusief bandenwissels, wassen enz.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:47 schreef Donna het volgende:
[..]
En is vervoer met of zonder brandstof?
Ik vind het altijd zo onduidelijk.
Klopt, maar het valt officieel niet onder vaste lasten.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:50 schreef laziness het volgende:
Ik mis nog boodschappen in dat lijstje. Niemand komt zonder eten de maand door.
Wij betalen alleen maar rente. Betreft een aflossingsvrije hypotheek.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Degenen die op 0 zitten hebben hun hypotheek afgelost, dat lijkt me duidelijk, maar degenen die op een laag percentage zitten, lossen die ook af of betalen ze alleen maar rente?
Als ik alleen de rente zou hoeven rekenen dan kom ik ook op zo'n 12% van ons netto inkomen uit.
Maar ik betaal niet alleen rente, ik los ook volledig af.
Dat valt officieel niet onder vaste lasten.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:50 schreef laziness het volgende:
Ik mis nog boodschappen in dat lijstje. Niemand komt zonder eten de maand door.
Ik denk wel, als ik het zo lees, dat woonlasten een groot deel uitmaken van die vaste lasten.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:40 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Niet heel veel nee, zeker als je het vergelijkt met veel bruto hypotheken hier.
Wie bepaalt wat officieel is? Ik vind sparen bv ook onder vaste lasten vallen.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:55 schreef Donna het volgende:
[..]
Dat valt officieel niet onder vaste lasten.
Hier is het kinderopvang, daar betaal ik bruto 2500 euro per maand aan.quote:Op vrijdag 1 juli 2022 09:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk wel, als ik het zo lees, dat woonlasten een groot deel uitmaken van die vaste lasten.
Hoogste kosten hier zijn energie en ook de gemeentelasten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |