Dat is toch extra kut?quote:Op zondag 19 juni 2022 18:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wie heeft er een dynamisch energiecontract en wat zijn de ervaringen hiermee? Ik denk over na om dit te doen omdat ik het wel leuk vind om dingen uit te zoeken, ik wel van wat risico hou en het weer een iets nieuws is om uit te proberen.
Ik zit te denken aan frankenergie, omdat je daar geen voorschotten betaald, maar gewoon wat je hebt verbruikt in een maand.
Kan je dan nog wel per jaar salderen? Of gaat dat ook per maand?quote:Op zondag 19 juni 2022 18:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wie heeft er een dynamisch energiecontract en wat zijn de ervaringen hiermee? Ik denk over na om dit te doen omdat ik het wel leuk vind om dingen uit te zoeken, ik wel van wat risico hou en het weer een iets nieuws is om uit te proberen.
Ik zit te denken aan frankenergie, omdat je daar geen voorschotten betaald, maar gewoon wat je hebt verbruikt in een maand.
salderen gaat tegen het uurtariefquote:Op zondag 19 juni 2022 18:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Kan je dan nog wel per jaar salderen? Of gaat dat ook per maand?
Lekker dan met zonnepanelen. Als de zon schijnt, je panelen het maximale opleveren en het ook nog een beetje waait, dan mag je dus bijlappen bij een negatieve energieprijs? En als het in de winter donker en koud is, je panelen niets opleveren maar iedereen energie wil, mag jij maximaal betalen?quote:
Klopt maar ik saldeer bijna niks omdat ik weinig pv heb. Mijn dak ligt al vol.quote:Op zondag 19 juni 2022 22:15 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Lekker dan met zonnepanelen. Als de zon schijnt, je panelen het maximale opleveren en het ook nog een beetje waait, dan mag je dus bijlappen bij een negatieve energieprijs? En als het in de winter donker en koud is, je panelen niets opleveren maar iedereen energie wil, mag jij maximaal betalen?
Vanuit marktwerking allemaal volledig logisch. Maar of jij als panelenbezitter daar verstandig aan doet?
Waarom heb je daar domotica voor nodig?quote:Op zondag 19 juni 2022 21:34 schreef investeerdertje het volgende:
Als je domotica hebt en je energieverbruik kunt maximeren als het goedkoper/geld toe is. Dan is het leuk.
Anders heeft het nog geen meerwaarde
Omdat de meeste mensen dan nu eenmaal aan het werk zijnquote:Op zondag 19 juni 2022 22:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom heb je daar domotica voor nodig?
Oh ik werk thuis, anders mijn vrouw wel.quote:Op zondag 19 juni 2022 22:41 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Omdat de meeste mensen dan nu eenmaal aan het werk zijn
Haal je hem niet door de war met mij? Ik had dat namelijk gepost, ik denk niet dat ik dat ga doen met name omdat ik dan met een enorme bulk cash zit waar ik weinig mee kan.quote:Op zondag 19 juni 2022 20:50 schreef CoolGuy het volgende:
Recent had je een vrijwel gelijk topic qua idee maar dan je huis verkopen en gaan huren. Wat is daarvan geworden of was dat gewoon maar een brainfart of ingegeven door een artikeltje ergens?
Dit topic was van @sjorsie1982quote:Op maandag 20 juni 2022 04:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Haal je hem niet door de war met mij? Ik had dat namelijk gepost, ik denk niet dat ik dat ga doen met name omdat ik dan met een enorme bulk cash zit waar ik weinig mee kan.
is je aandachtsspanne nou echt zo kort? Die "militaire actie" is nog altijd aan de gang.quote:Op maandag 20 juni 2022 07:19 schreef Speekselklier het volgende:
Tijdens de 'militaire actie' van Rusland lag de prijs heel hoog. Toen heb ik van de goedkopere publieke laadpalen gebruik gemaakt. Ik heb er dus altijd ern uitwijk.
Bij EasyzEnergy duurde het 10 dagen. Daarna was alles weer redelijk normaal. Ik heb het voor je aangepast.quote:Op maandag 20 juni 2022 07:27 schreef Jan_Lul het volgende:
[..]
is je aandachtsspanne nou echt zo kort? Die "militaire actie" is nog altijd aan de gang.
Hoe waren de prijzen met elektra en hoe lang van te voren weet je de tarieven?quote:Op maandag 20 juni 2022 07:19 schreef Speekselklier het volgende:
Ik heb easyenergy in mijn garage.
Laad daar mijn auto op. Ik kan het daar mooi plannen en ik ben daarmee altijd goedkoper uit dan vast.. Tot negatieve prijzen aan toe.
In het begin van de 'militaire actie' van Rusland lag de prijs heel hoog. Toen heb ik van de goedkopere publieke laadpalen gebruik gemaakt. Ik heb er dus altijd een uitwijk.
Thuis meet ik sinds 1 mei mijn energie verbruik per uur. Ik reken uit wat de kosten zijn met mijn huidige contract en wat de kosten zouden zijn met Easyenergy.
Ik heb veel zonnepanelenen daardoor was mijn vaste contract (Shell) de afgelopen periode goedkoper was. Even de winter afwachten, dan zal het anders zijn. De tarieven van EasyEnergy zijn vrijwel altijd lager dan het vaste tarief van Shell.
Voorbeeld: De gasprijs is bij EasyEnergy slechts 10 dagen duurder geweest dan 1,50. Daarna weer genormaliseerd tussen de 1 euro en 1,50.
Bij Eneco rekenen ze sinds maart met de 'verhoogde tarieven'. Op dit moment staat het modelcontract daar op 2,77.
Zonder zonnepanelen en met gas zit je tot nu toe goed met dynamische tarieven. Maar behaalde resultaten in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Hier kan je alle tarieven uit het verleden zien:quote:Op maandag 20 juni 2022 08:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hoe waren de prijzen met elektra en hoe lang van te voren weet je de tarieven?
Je betaald dus op de middag het minste voor stroomquote:Op maandag 20 juni 2022 09:04 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Hier kan je alle tarieven uit het verleden zien:
https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven
om ca 14:00u zijn de tarieven voor de volgende dag te zien.
Dat wil nog wel eens haperen. Er staat op de pagina ook een link naar EPEX. Als ik het echt wil weten dan kijk ik daar even.
De kunst voor mij is dus in de middag al mijn stroom te gebruiken en het liefst meer. Dat moet volgens mij wel lukken.quote:Op maandag 20 juni 2022 09:17 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Je betaald dus op de middag het minste voor stroom
Nu je nog 100% mag salderen, is het niet interessanter om meer voor je stroom te betalen zodat je ook meer terug krijgt?
Anders lever je nu tegen laag tarief stoom terug en koop je het voor hoog tarief weer in?
Maar dan is overdag de stroom niet zo goedkoop als nu. Dat is wel iets om ook te onthouden.quote:Op maandag 20 juni 2022 09:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De kunst voor mij is dus in de middag al mijn stroom te gebruiken en het liefst meer. Dat moet volgens mij wel lukken.
In de winter heb ik er het meeste aan met mijn warmtepomp
Nou ja overdag draait die sowieso veel dus veel hoef ik er niet aan te doen.quote:Op maandag 20 juni 2022 10:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Maar dan is overdag de stroom niet zo goedkoop als nu. Dat is wel iets om ook te onthouden.
Maar dan zou je inderdaad kunnen inspelen op het ene uur je verwarming 1 a 2 graden hoger zetten en het andere uur een graad lager. Helemaal afhankelijk van je eigen voorkeur en of je telkens er heen wil lopen.
Maar draait hij dan al op vol vermogen?quote:Op maandag 20 juni 2022 11:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nou ja overdag draait die sowieso veel dus veel hoef ik er niet aan te doen.
Dat is afhankelijk van het weerquote:Op maandag 20 juni 2022 11:12 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Maar draait hij dan al op vol vermogen?
Nou en dat is dus juist iets wat je kan bespelen in de uren dat je electra goedkoper is maar je weet dat je warmtevraag bij duurdere momenten nog gaande is.quote:
Klopt ik kan dan in de middag via een programma de thermostaat 0.5gr hoger zetten.quote:Op maandag 20 juni 2022 11:53 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nou en dat is dus juist iets wat je kan bespelen in de uren dat je electra goedkoper is maar je weet dat je warmtevraag bij duurdere momenten nog gaande is.
Salderen is juist perfect hiervoor. Je koopt tegen een negatief tarief stroom in (winst), die zet je thuis om en levert het gelijk weer terug aan het net (winst).quote:Op maandag 20 juni 2022 09:17 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Je betaald dus op de middag het minste voor stroom
Nu je nog 100% mag salderen, is het niet interessanter om meer voor je stroom te betalen zodat je ook meer terug krijgt?
Anders lever je nu tegen laag tarief stoom terug en koop je het voor hoog tarief weer in?
En dat programma noemen we domotica.quote:Op maandag 20 juni 2022 12:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt ik kan dan in de middag via een programma de thermostaat 0.5gr hoger zetten.
Ikneig alleen meer naar vaatwasser, droger, boiler en wasmachine die tijden aanzetten aangezien ik die elke dag gebruik.
Je kan je wasmachine en vaatwasser meestal gewoon instellen.quote:Op maandag 20 juni 2022 12:06 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En dat programma noemen we domotica.
Maar elke dag zelf bezig gaan om die zaken aan te zetten lijkt mij best wel tijdintensief voor weinig winst.
2 stroommetersquote:Op maandag 20 juni 2022 12:03 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Salderen is juist perfect hiervoor. Je koopt tegen een negatief tarief stroom in (winst), die zet je thuis om en levert het gelijk weer terug aan het net (winst).
Dubbel winst, niet te geloven!!
Ik maakte een geintje, maar zou dit kunnen eigenlijk? Enige obstakel is denk ik dat je één EAN per adres kan aansluiten?quote:Op maandag 20 juni 2022 12:14 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
2 stroommeters
1 tegen een uberhigh tarief
1 variabel
Variabel levert aan uberhighonbeperkt cash
Je kan meerdere meter aanvragen.quote:Op maandag 20 juni 2022 12:19 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik maakte een geintje, maar zou dit kunnen eigenlijk? Enige obstakel is denk ik dat je één EAN per adres kan aansluiten?
Ik kan dat instellen op mijn wpquote:Op maandag 20 juni 2022 12:06 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En dat programma noemen we domotica.
Maar elke dag zelf bezig gaan om die zaken aan te zetten lijkt mij best wel tijdintensief voor weinig winst.
Dat is verboden bij dit contract is mij verteldquote:Op maandag 20 juni 2022 12:19 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik maakte een geintje, maar zou dit kunnen eigenlijk? Enige obstakel is denk ik dat je één EAN per adres kan aansluiten?
Bij stedin kan je het zo aanvragen....quote:Op maandag 20 juni 2022 12:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is verboden bij dit contract is mij verteld
Klopt maar met dit contract in de OP is het verboden.quote:Op maandag 20 juni 2022 12:49 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Bij stedin kan je het zo aanvragen....
https://www.stedin.net/aansluiting/extra-meetpunt
ik las gisteren dat het wettelijk verplicht is om te salderen op jaarbasis. Ik ben wel benieuwd hoe dat bij dit contract dan moet. Ik vrees dat het gewoon niet gebeurd. Dus dit is wel een terechte opmerking.quote:Op zondag 19 juni 2022 18:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Kan je dan nog wel per jaar salderen? Of gaat dat ook per maand?
Wat bedoel je met openbreken? Leveranciers mogen elke dag het tarief aanpassen bij een contract met variabele tarieven. Velen passen hun tarieven nu maandelijks aan.quote:Op zondag 26 juni 2022 10:41 schreef BertV het volgende:
Ik twijfel ook. Het enige, en grote, gevaar is het extreem stijgen van de gasprijs deze winter.
Maar ik denk dat variabele contracten dan ook (weer) opgebroken gaan worden.
bij eneco salderen doen ze het op jaarbasis. Zodra je op jaarbasis gaat gebruiken rekenen ze het dan geldende tarief. jaarbasis is datum jaarafrekening.quote:Op zondag 26 juni 2022 10:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik las gisteren dat het wettelijk verplicht is om te salderen op jaarbasis. Ik ben wel benieuwd hoe dat bij dit contract dan moet. Ik vrees dat het gewoon niet gebeurd. Dus dit is wel een terechte opmerking.
Weet iemand dit?
Salderen is wegstrepen gebruik tegen levering tegen dezelfde tarieven. Dus wat ik om 7 uur gebruik streep je weg wat om 2 uur wordt geleverd in hetzelfde jaar.quote:Op zondag 26 juni 2022 12:41 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
salderen doen ze op jaarbasis. Zodra je op jaarbasis gaat gebruiken rekenen ze het dan geldende tarief. jaarbasis is datum jaarafrekening.
Bij salderen streep je kwh's tegen elkaar weg en als er niks meer te salderen is ga ja betalen tegen het dan geldende tariefquote:Op zondag 26 juni 2022 12:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Salderen is wegstrepen gebruik tegen levering tegen dezelfde tarieven. Dus wat ik om 7 uur gebruik streep je weg wat om 2 uur wordt geleverd in hetzelfde jaar.
precies en dan moet op jaarbasis gebeuren volgens de wet en niet op uurbasis.quote:Op zondag 26 juni 2022 12:44 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Bij salderen streep je kwh's tegen elkaar weg en als er niks meer te salderen is ga ja betalen tegen het dan geldende tarief
Bij uurcontracten lijkt het wel te. mogen.quote:Op zondag 26 juni 2022 12:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
precies en dan moet op jaarbasis gebeuren volgens de wet en niet op uurbasis.
volgens de ACM nietquote:Op zondag 26 juni 2022 12:50 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Bij uurcontracten lijkt het wel te. mogen.
quote:Ook bij Vereniging Eigen Huis zijn de klachten bekend. Fiscaal jurist Bobby Raghoenath heeft namens de vereniging inmiddels verhaal gehaald bij de ACM. "We horen van leden dat er niet meer op jaarbasis wordt gesaldeerd, maar de ACM heeft ons erop gewezen dat het wettelijk is vastgelegd. Dus klanten kunnen het aankaarten bij hun energieleverancier."
precies, echter volgens de ACM mag dat dus niet omdat het wegstrepen van gebruik en levering op jaarbasis moet gebeuren. Bij teveel leveren op jaarbasis moet er een tarief betaald worden.quote:Op zondag 26 juni 2022 12:58 schreef Speekselklier het volgende:
dit zegt easy zelf
https://www.easyenergy.co(...)ugleveren/vergoeding
als de stroomprijs negatief is, dan betaal je dus voor terugleveren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |