abonnement bol.com Coolblue
pi_205093923
Wie heeft er een dynamisch energiecontract en wat zijn de ervaringen hiermee? Ik denk over na om dit te doen omdat ik het wel leuk vind om dingen uit te zoeken, ik wel van wat risico hou en het weer een iets nieuws is om uit te proberen.

Ik zit te denken aan frankenergie, omdat je daar geen voorschotten betaald, maar gewoon wat je hebt verbruikt in een maand.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205093938
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 18:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wie heeft er een dynamisch energiecontract en wat zijn de ervaringen hiermee? Ik denk over na om dit te doen omdat ik het wel leuk vind om dingen uit te zoeken, ik wel van wat risico hou en het weer een iets nieuws is om uit te proberen.

Ik zit te denken aan frankenergie, omdat je daar geen voorschotten betaald, maar gewoon wat je hebt verbruikt in een maand.
Dat is toch extra kut?

In de winter betaal je 700/maand en in de zomer 50/maand omdat je dan nauwelijks stookkosten hebt
  zondag 19 juni 2022 @ 18:37:22 #3
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_205093942
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 18:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

Kan je dan nog wel per jaar salderen? Of gaat dat ook per maand?
pi_205093960
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 18:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
salderen gaat tegen het uurtarief
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator zondag 19 juni 2022 @ 20:05:46 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  Moderator zondag 19 juni 2022 @ 20:50:33 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_205095883
Recent had je een vrijwel gelijk topic qua idee maar dan je huis verkopen en gaan huren. Wat is daarvan geworden of was dat gewoon maar een brainfart of ingegeven door een artikeltje ergens?
[i]Breitling - Instruments for Professionals[/i]
  zondag 19 juni 2022 @ 21:31:03 #7
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205096767
Denk dat het vooral erg kut is voor mensen die niet goed op hun centen kunnen letten, of het niet zo breed hebben.

De periode is te kort om met de poen elders behoorlijk rendement te halen.
Dum de dum
pi_205096836
Als je domotica hebt en je energieverbruik kunt maximeren als het goedkoper/geld toe is. Dan is het leuk.

Anders heeft het nog geen meerwaarde
pi_205097575
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 18:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
salderen gaat tegen het uurtarief
Lekker dan met zonnepanelen. Als de zon schijnt, je panelen het maximale opleveren en het ook nog een beetje waait, dan mag je dus bijlappen bij een negatieve energieprijs? En als het in de winter donker en koud is, je panelen niets opleveren maar iedereen energie wil, mag jij maximaal betalen?
Vanuit marktwerking allemaal volledig logisch. Maar of jij als panelenbezitter daar verstandig aan doet?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_205097867
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 22:15 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Lekker dan met zonnepanelen. Als de zon schijnt, je panelen het maximale opleveren en het ook nog een beetje waait, dan mag je dus bijlappen bij een negatieve energieprijs? En als het in de winter donker en koud is, je panelen niets opleveren maar iedereen energie wil, mag jij maximaal betalen?
Vanuit marktwerking allemaal volledig logisch. Maar of jij als panelenbezitter daar verstandig aan doet?
Klopt maar ik saldeer bijna niks omdat ik weinig pv heb. Mijn dak ligt al vol.

Ik heb wel een wp dus als het waait in okt-maart dan zit ik wel goed
pi_205097878
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 21:34 schreef investeerdertje het volgende:
Als je domotica hebt en je energieverbruik kunt maximeren als het goedkoper/geld toe is. Dan is het leuk.

Anders heeft het nog geen meerwaarde
Waarom heb je daar domotica voor nodig?
pi_205097912
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 22:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Waarom heb je daar domotica voor nodig?
Omdat de meeste mensen dan nu eenmaal aan het werk zijn
pi_205098412
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 22:41 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Omdat de meeste mensen dan nu eenmaal aan het werk zijn
Oh ik werk thuis, anders mijn vrouw wel.
pi_205098769
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 20:50 schreef CoolGuy het volgende:
Recent had je een vrijwel gelijk topic qua idee maar dan je huis verkopen en gaan huren. Wat is daarvan geworden of was dat gewoon maar een brainfart of ingegeven door een artikeltje ergens?
Haal je hem niet door de war met mij? Ik had dat namelijk gepost, ik denk niet dat ik dat ga doen met name omdat ik dan met een enorme bulk cash zit waar ik weinig mee kan.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205098771
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 04:58 schreef raptorix het volgende:

[..]
Haal je hem niet door de war met mij? Ik had dat namelijk gepost, ik denk niet dat ik dat ga doen met name omdat ik dan met een enorme bulk cash zit waar ik weinig mee kan.
Dit topic was van @sjorsie1982
WGR / huren na verkoop huis
pi_205098923
Ik heb easyenergy in mijn garage.
Laad daar mijn auto op. Ik kan het daar mooi plannen en ik ben daarmee altijd goedkoper uit dan vast.. Tot negatieve prijzen aan toe.

In het begin van de 'militaire actie' van Rusland lag de prijs heel hoog. Toen heb ik van de goedkopere publieke laadpalen gebruik gemaakt. Ik heb er dus altijd een uitwijk.

Thuis meet ik sinds 1 mei mijn energie verbruik per uur. Ik reken uit wat de kosten zijn met mijn huidige contract en wat de kosten zouden zijn met Easyenergy.

Ik heb veel zonnepanelenen daardoor was mijn vaste contract (Shell) de afgelopen periode goedkoper was. Even de winter afwachten, dan zal het anders zijn. De tarieven van EasyEnergy zijn vrijwel altijd lager dan het vaste tarief van Shell.

Voorbeeld: De gasprijs is bij EasyEnergy slechts 10 dagen duurder geweest dan 1,50. Daarna weer genormaliseerd tussen de 1 euro en 1,50.
Bij Eneco rekenen ze sinds maart met de 'verhoogde tarieven'. Op dit moment staat het modelcontract daar op 2,77.

Zonder zonnepanelen en met gas zit je tot nu toe goed met dynamische tarieven. Maar behaalde resultaten in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

[ Bericht 9% gewijzigd door Speekselklier op 20-06-2022 07:46:58 ]
Klier? Ik? Kijk lekker naar je zelf !
  maandag 20 juni 2022 @ 07:27:52 #17
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_205098939
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 07:19 schreef Speekselklier het volgende:
Tijdens de 'militaire actie' van Rusland lag de prijs heel hoog. Toen heb ik van de goedkopere publieke laadpalen gebruik gemaakt. Ik heb er dus altijd ern uitwijk.

is je aandachtsspanne nou echt zo kort? Die "militaire actie" is nog altijd aan de gang.
pi_205098948
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 07:27 schreef Jan_Lul het volgende:

[..]
is je aandachtsspanne nou echt zo kort? Die "militaire actie" is nog altijd aan de gang.
Bij EasyzEnergy duurde het 10 dagen. Daarna was alles weer redelijk normaal. Ik heb het voor je aangepast.
pi_205099341
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2022 07:19 schreef Speekselklier het volgende:
Ik heb easyenergy in mijn garage.
Laad daar mijn auto op. Ik kan het daar mooi plannen en ik ben daarmee altijd goedkoper uit dan vast.. Tot negatieve prijzen aan toe.

In het begin van de 'militaire actie' van Rusland lag de prijs heel hoog. Toen heb ik van de goedkopere publieke laadpalen gebruik gemaakt. Ik heb er dus altijd een uitwijk.

Thuis meet ik sinds 1 mei mijn energie verbruik per uur. Ik reken uit wat de kosten zijn met mijn huidige contract en wat de kosten zouden zijn met Easyenergy.

Ik heb veel zonnepanelenen daardoor was mijn vaste contract (Shell) de afgelopen periode goedkoper was. Even de winter afwachten, dan zal het anders zijn. De tarieven van EasyEnergy zijn vrijwel altijd lager dan het vaste tarief van Shell.

Voorbeeld: De gasprijs is bij EasyEnergy slechts 10 dagen duurder geweest dan 1,50. Daarna weer genormaliseerd tussen de 1 euro en 1,50.
Bij Eneco rekenen ze sinds maart met de 'verhoogde tarieven'. Op dit moment staat het modelcontract daar op 2,77.

Zonder zonnepanelen en met gas zit je tot nu toe goed met dynamische tarieven. Maar behaalde resultaten in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Hoe waren de prijzen met elektra en hoe lang van te voren weet je de tarieven?
pi_205099515
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 08:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Hoe waren de prijzen met elektra en hoe lang van te voren weet je de tarieven?
Hier kan je alle tarieven uit het verleden zien:
https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

om ca 14:00u zijn de tarieven voor de volgende dag te zien.
Dat wil nog wel eens haperen. Er staat op de pagina ook een link naar EPEX. Als ik het echt wil weten dan kijk ik daar even.
pi_205099597
quote:
99s.gif Op maandag 20 juni 2022 09:04 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Hier kan je alle tarieven uit het verleden zien:
https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

om ca 14:00u zijn de tarieven voor de volgende dag te zien.
Dat wil nog wel eens haperen. Er staat op de pagina ook een link naar EPEX. Als ik het echt wil weten dan kijk ik daar even.
Je betaald dus op de middag het minste voor stroom

Nu je nog 100% mag salderen, is het niet interessanter om meer voor je stroom te betalen zodat je ook meer terug krijgt?

Anders lever je nu tegen laag tarief stoom terug en koop je het voor hoog tarief weer in?
pi_205099744
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 09:17 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]

Nu je nog 100% mag salderen, is het niet interessanter om meer voor je stroom te betalen zodat je ook meer terug krijgt?

Anders lever je nu tegen laag tarief stoom terug en koop je het voor hoog tarief weer in?
De kunst voor mij is dus in de middag al mijn stroom te gebruiken en het liefst meer. Dat moet volgens mij wel lukken.

In de winter heb ik er het meeste aan met mijn warmtepomp
pi_205100053
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2022 09:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De kunst voor mij is dus in de middag al mijn stroom te gebruiken en het liefst meer. Dat moet volgens mij wel lukken.

In de winter heb ik er het meeste aan met mijn warmtepomp
Maar dan is overdag de stroom niet zo goedkoop als nu. Dat is wel iets om ook te onthouden.

Maar dan zou je inderdaad kunnen inspelen op het ene uur je verwarming 1 a 2 graden hoger zetten en het andere uur een graad lager. Helemaal afhankelijk van je eigen voorkeur en of je telkens er heen wil lopen.
pi_205100321
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 10:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Maar dan is overdag de stroom niet zo goedkoop als nu. Dat is wel iets om ook te onthouden.

Maar dan zou je inderdaad kunnen inspelen op het ene uur je verwarming 1 a 2 graden hoger zetten en het andere uur een graad lager. Helemaal afhankelijk van je eigen voorkeur en of je telkens er heen wil lopen.
Nou ja overdag draait die sowieso veel dus veel hoef ik er niet aan te doen.
pi_205100401
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 11:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nou ja overdag draait die sowieso veel dus veel hoef ik er niet aan te doen.
Maar draait hij dan al op vol vermogen?
pi_205100699
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 11:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Maar draait hij dan al op vol vermogen?
Dat is afhankelijk van het weer
pi_205100719
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 11:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is afhankelijk van het weer
Nou en dat is dus juist iets wat je kan bespelen in de uren dat je electra goedkoper is maar je weet dat je warmtevraag bij duurdere momenten nog gaande is.
pi_205100783
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 11:53 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nou en dat is dus juist iets wat je kan bespelen in de uren dat je electra goedkoper is maar je weet dat je warmtevraag bij duurdere momenten nog gaande is.
Klopt ik kan dan in de middag via een programma de thermostaat 0.5gr hoger zetten.

Ikneig alleen meer naar vaatwasser, droger, boiler en wasmachine die tijden aanzetten aangezien ik die elke dag gebruik.
pi_205100798
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 09:17 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]

Salderen is juist perfect hiervoor. Je koopt tegen een negatief tarief stroom in (winst), die zet je thuis om en levert het gelijk weer terug aan het net (winst).

Dubbel winst, niet te geloven!! :9
pi_205100820
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2022 12:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Klopt ik kan dan in de middag via een programma de thermostaat 0.5gr hoger zetten.

Ikneig alleen meer naar vaatwasser, droger, boiler en wasmachine die tijden aanzetten aangezien ik die elke dag gebruik.
En dat programma noemen we domotica.

Maar elke dag zelf bezig gaan om die zaken aan te zetten lijkt mij best wel tijdintensief voor weinig winst.
pi_205100878
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 12:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Maar elke dag zelf bezig gaan om die zaken aan te zetten lijkt mij best wel tijdintensief voor weinig winst.
Je kan je wasmachine en vaatwasser meestal gewoon instellen.
Een displaytje bij je wasmachine met de laagste tarieven over x uur zou voldoende kunnen zijn.
pi_205100896
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2022 12:03 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Salderen is juist perfect hiervoor. Je koopt tegen een negatief tarief stroom in (winst), die zet je thuis om en levert het gelijk weer terug aan het net (winst).

Dubbel winst, niet te geloven!! :9
2 stroommeters

1 tegen een uberhigh tarief
1 variabel

Variabel levert aan uberhigh
_O_ onbeperkt cash _O_
pi_205100937
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 12:14 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
2 stroommeters

1 tegen een uberhigh tarief
1 variabel

Variabel levert aan uberhigh
_O_ onbeperkt cash _O_
Ik maakte een geintje, maar zou dit kunnen eigenlijk? Enige obstakel is denk ik dat je n EAN per adres kan aansluiten?
pi_205100975
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2022 12:19 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ik maakte een geintje, maar zou dit kunnen eigenlijk? Enige obstakel is denk ik dat je n EAN per adres kan aansluiten?
Je kan meerdere meter aanvragen.
pi_205101049
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 12:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik kan dat instellen op mijn wp
pi_205101056
quote:
1s.gif Op maandag 20 juni 2022 12:19 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Dat is verboden bij dit contract is mij verteld
pi_205101144
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 12:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is verboden bij dit contract is mij verteld
Bij stedin kan je het zo aanvragen....

https://www.stedin.net/aansluiting/extra-meetpunt
pi_205101153
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2022 12:49 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Bij stedin kan je het zo aanvragen....

https://www.stedin.net/aansluiting/extra-meetpunt
Klopt maar met dit contract in de OP is het verboden.
pi_205152266
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2022 18:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
ik las gisteren dat het wettelijk verplicht is om te salderen op jaarbasis. Ik ben wel benieuwd hoe dat bij dit contract dan moet. Ik vrees dat het gewoon niet gebeurd. Dus dit is wel een terechte opmerking.

Weet iemand dit?
  zondag 26 juni 2022 @ 10:41:43 #40
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205152276
Ik twijfel ook. Het enige, en grote, gevaar is het extreem stijgen van de gasprijs deze winter.

Maar ik denk dat variabele contracten dan ook (weer) opgebroken gaan worden.
Oosterbeek
pi_205152516
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 10:41 schreef BertV het volgende:
Ik twijfel ook. Het enige, en grote, gevaar is het extreem stijgen van de gasprijs deze winter.

Maar ik denk dat variabele contracten dan ook (weer) opgebroken gaan worden.
Wat bedoel je met openbreken? Leveranciers mogen elke dag het tarief aanpassen bij een contract met variabele tarieven. Velen passen hun tarieven nu maandelijks aan.
Ook daar weet ik niet hoe ze omgaan met de verplichte jaarlijkse saldering. Ik vermoed dat ze het gewoon niet doen en bewust de wet overtreden.
pi_205153167
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 10:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik las gisteren dat het wettelijk verplicht is om te salderen op jaarbasis. Ik ben wel benieuwd hoe dat bij dit contract dan moet. Ik vrees dat het gewoon niet gebeurd. Dus dit is wel een terechte opmerking.

Weet iemand dit?
bij eneco salderen doen ze het op jaarbasis. Zodra je op jaarbasis gaat gebruiken rekenen ze het dan geldende tarief. jaarbasis is datum jaarafrekening.

bij easyenergy pakken ze (afgesproken) uurtarieven. De stroom die je nu dus goedkoop invoed kan je in de winter duur terugkopen.
pi_205153181
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 12:41 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
salderen doen ze op jaarbasis. Zodra je op jaarbasis gaat gebruiken rekenen ze het dan geldende tarief. jaarbasis is datum jaarafrekening.
Salderen is wegstrepen gebruik tegen levering tegen dezelfde tarieven. Dus wat ik om 7 uur gebruik streep je weg wat om 2 uur wordt geleverd in hetzelfde jaar.
pi_205153207
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 12:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Salderen is wegstrepen gebruik tegen levering tegen dezelfde tarieven. Dus wat ik om 7 uur gebruik streep je weg wat om 2 uur wordt geleverd in hetzelfde jaar.
Bij salderen streep je kwh's tegen elkaar weg en als er niks meer te salderen is ga ja betalen tegen het dan geldende tarief
pi_205153240
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 12:44 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Bij salderen streep je kwh's tegen elkaar weg en als er niks meer te salderen is ga ja betalen tegen het dan geldende tarief
precies en dan moet op jaarbasis gebeuren volgens de wet en niet op uurbasis.
pi_205153256
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 12:48 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
precies en dan moet op jaarbasis gebeuren volgens de wet en niet op uurbasis.
Bij uurcontracten lijkt het wel te. mogen.
pi_205153268
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 12:50 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Bij uurcontracten lijkt het wel te. mogen.
volgens de ACM niet
https://www.nu.nl/wonen/6(...)ent%20%26%20Markt%20(ACM,zijn%20per%20contractjaar%20te%20salderen.

quote:
Ook bij Vereniging Eigen Huis zijn de klachten bekend. Fiscaal jurist Bobby Raghoenath heeft namens de vereniging inmiddels verhaal gehaald bij de ACM. "We horen van leden dat er niet meer op jaarbasis wordt gesaldeerd, maar de ACM heeft ons erop gewezen dat het wettelijk is vastgelegd. Dus klanten kunnen het aankaarten bij hun energieleverancier."
pi_205153310
ik wacht wel de rechtzaken af voordat ik zo'n contract afsluit.

Nu veel leveranciers hun tarieven per maand aanpassen is dit wel een interessant casus.
pi_205153330
dit zegt easy zelf

https://www.easyenergy.co(...)ugleveren/vergoeding

als de stroomprijs negatief is, dan betaal je dus voor terugleveren.
pi_205153402
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 12:58 schreef Speekselklier het volgende:
dit zegt easy zelf

https://www.easyenergy.co(...)ugleveren/vergoeding

als de stroomprijs negatief is, dan betaal je dus voor terugleveren.

precies, echter volgens de ACM mag dat dus niet omdat het wegstrepen van gebruik en levering op jaarbasis moet gebeuren. Bij teveel leveren op jaarbasis moet er een tarief betaald worden.
Maar als ik op 26 juni om 13:00 uur teruglever dan moet dat worden weggestreept tegen wat ik verbruik op 24 december om 19:00 uur als voorbeeld.

Leveranciers moeten zich aan de wet houden, als ze dat niet kunnen met hun product dan moeten ze het product niet aanbieden.
Maar wie nu gelijk heeft, de leverancier of de ACM zal een rechter moeten beoordelen, want die 2 partijen zullen nooit inbinden.

[ Bericht 11% gewijzigd door sjorsie1982 op 26-06-2022 13:15:23 ]
abonnement bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')