Ik zou me er niet al te druk om maken, bij sommige merken wordt olieverbruik zoals dit afgedaan als product eigenschap, tot wel een liter per 1000 km aan toe.quote:Op maandag 13 juni 2022 02:05 schreef Paarsgroen het volgende:
Begin dit jaar heb ik een tweedehands Citroen C4 Cactus uit 2016 aangeschaft met 74000 km op de teller (Puretech 1.2 L motor met turbo). De vorige (en enige) eigenaar heeft ongeveer twee maanden voor verkoop nog een beurt t.w.v. 800 euro laten uitvoeren (heb de factuur erbij), en de auto zag er erg goed uit (nauwelijks gebruikerssporen), dus ik had veel vertrouwen in de aankoop.
Helaas bleek na ongeveer 3000 km ermee gereden te hebben, dat ik olie bij moest vullen. Sindsdien heb ik dit nog een paar keer moeten doen, steeds na ongeveer 3000 km. Ik ben al bij de Citroen garage geweest en deze adviseerde me om bij de volgende beurt een motor flush te laten uitvoeren. Ik merk verder niks raars aan de auto en ben ik er heel tevreden mee op het olieverbruik na, maar ik maak me nu zorgen om de levensduur van de motor. Kan ik nog 3 a 4 jaren met deze auto vooruit, of is het een tikkende tijdbom en kan ik de auto het beste tot mijn grote spijt weer verkopen?
Klopt de 1e meriva's van opel mochten ook 1 op 1000 hebben,,quote:Op maandag 13 juni 2022 06:27 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Ik zou me er niet al te druk om maken, bij sommige merken wordt olieverbruik zoals dit afgedaan als product eigenschap, tot wel een liter per 1000 km aan toe.
Tenzij er tijdens het enorme blauwe walmen uit komen natuurlijk.
Ga eens bij een dealer langs en vraag ernaar.
tjah, franse auto, dat is vragen om problemen natuurlijkquote:Op maandag 13 juni 2022 02:05 schreef Paarsgroen het volgende:
Begin dit jaar heb ik een tweedehands Citroen C4 Cactus uit 2016 aangeschaft met 74000 km op de teller (Puretech 1.2 L motor met turbo). De vorige (en enige) eigenaar heeft ongeveer twee maanden voor verkoop nog een beurt t.w.v. 800 euro laten uitvoeren (heb de factuur erbij), en de auto zag er erg goed uit (nauwelijks gebruikerssporen), dus ik had veel vertrouwen in de aankoop.
Helaas bleek na ongeveer 3000 km ermee gereden te hebben, dat ik olie bij moest vullen. Sindsdien heb ik dit nog een paar keer moeten doen, steeds na ongeveer 3000 km. Ik ben al bij de Citroen garage geweest en deze adviseerde me om bij de volgende beurt een motor flush te laten uitvoeren. Ik merk verder niks raars aan de auto en ben ik er heel tevreden mee op het olieverbruik na, maar ik maak me nu zorgen om de levensduur van de motor. Kan ik nog 3 a 4 jaren met deze auto vooruit, of is het een tikkende tijdbom en kan ik de auto het beste tot mijn grote spijt weer verkopen?
Opel hebben toch al een tijdje bekend gestaan als oliezuipers.quote:Op maandag 13 juni 2022 06:42 schreef Geerd het volgende:
[..]
Klopt de 1e meriva's van opel mochten ook 1 op 1000 hebben,,
https://techservicecenter(...)-citroen-ds-en-opel/quote:Oorzaak hoog olieverbruik
De oorzaak is terug te voeren op vervuiling van de inlaatkanalen en de inlaatkleppen. Door de vervuiling verbrandt het brandstofmengsel steeds slechter met steeds meer vervuiling als gevolg. De vervuiling bereikt uiteindelijk ook de zuigerschraapveren. Doordat deze dichtslibben kunnen ze hun taak (voorkomen dat motorolie in de verbrandingsruimte komt) niet meer goed uitvoeren. Gevolg: hogere olieverbruik, meer vervuiling etc. … Door de vervuiling dichten de kleprubbers ook steeds minder goed af.
Ik vind het nergens op slaan eigenlijk. Volgens mij is er te veel speling tussen zuigerveren en cilinderwand (slijtage van 1 van beide), waardoor de olie meeverbrandt.quote:Op maandag 13 juni 2022 20:37 schreef Fer het volgende:
[..]
https://techservicecenter(...)-citroen-ds-en-opel/
Dit klinkt plausibel, alleen vermoed ik dat een flush niet voldoende is om de schraapveren weer in orde te maken. Deze garage bied dan ook een ingrijpende en dure oplossing aan.
In de afgelopen 19 jaar, twee Peugeots Diesels gehad, plm. 4,5 ton mee gereden. Eigenlijk nooit olie bijvullenquote:Op maandag 13 juni 2022 21:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Toch wel bijzonder dat zoveel merken dat hebben.
M'n Volvo 740GL (2.3 4-cilinder) daar moest ongeveer 1x per jaar een half litertje bij. Dat blok had al zo'n 350.000 gelopen toen (op LPG) en ik reed zo'n 25.000km per jaar in die tijd.
Heb ruim een ton erbij gereden in een Volvo v50 (5-cilinder benzine) en daar hoefde tussen de oliewissels nooit een drup olie erbij. In het begin peilde ik het nog iedere maand, de laatste 2 jaar niet eens meer naar gekeken.
Is weggegaan met ongeveer 236.000 op de teller.
M'n Corolla (2.0 hybrid) ook geen drup erbij in 2 jaar, alleen 1x een oliewissel met een beurtje.
Met de V60 T8 is het nog even afwachten maar ook hier verwacht ik weinig spannends.
Berlingo diesel van het werk idem, wel wat lagere standen maar geen oliesluper iig.quote:Op maandag 13 juni 2022 21:16 schreef blomke het volgende:
[..]
In de afgelopen 19 jaar, twee Peugeots Diesels gehad, plm. 4,5 ton mee gereden. Eigenlijk nooit olie bijvullen
Mijn Volvo V60 1.6 D2 wat blijkbaar voor heel veel ook een onbetrouwbare motor was. Daar heb ik geen enkel probleem meegehad. Na 353.000km ingeruild. De auto hobbelde vrolijk van onderhoudsbeurt naar onderhoudsbeurt zonder tussendoor olie bij te moeten vullen.quote:Op maandag 13 juni 2022 21:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Toch wel bijzonder dat zoveel merken dat hebben.
M'n Volvo 740GL (2.3 4-cilinder) daar moest ongeveer 1x per jaar een half litertje bij. Dat blok had al zo'n 350.000 gelopen toen (op LPG) en ik reed zo'n 25.000km per jaar in die tijd.
Heb ruim een ton erbij gereden in een Volvo v50 (5-cilinder benzine) en daar hoefde tussen de oliewissels nooit een drup olie erbij. In het begin peilde ik het nog iedere maand, de laatste 2 jaar niet eens meer naar gekeken.
Is weggegaan met ongeveer 236.000 op de teller.
M'n Corolla (2.0 hybrid) ook geen drup erbij in 2 jaar, alleen 1x een oliewissel met een beurtje.
Met de V60 T8 is het nog even afwachten maar ook hier verwacht ik weinig spannends.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |